Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Google ontwikkelt console en dienst om games te streamen

Google zou werken aan een eigen gameconsole en aan een dienst om games te streamen via die console of via een Chromecast. De zoekgigant zou de dienst met gameontwikkelaars hebben besproken en hij zou later dit jaar moeten uitkomen.

De dienst om games te streamen heeft als codenaam Yeti, meldt The Information. De console zou een eigen controller hebben om de games te spelen en het hele project staat onder leiding van Google-topmensen Mario Queiroz en Majd Bakar. Google had Yeti eigenlijk eind vorig jaar willen uitbrengen, maar stelde de dienst uit.

Als de dienst er komt, dan gaat Google de concurrentie aan met diensten als GeForce Now en PlayStation Now, die hetzelfde bieden. De nieuwssite meldt dat de zoekgigant in gesprek is met grote namen uit de gamingindustrie, maar noemt geen namen. Google heeft geen reactie gegeven op het verhaal.

The Information merkt op dat het niet de eerste keer is dat Google werkt aan gaminghardware. Het zou al eerder een console met Android hebben willen uitbrengen, maar die projecten zijn uiteindelijk geannuleerd omdat de top van Google te weinig zou zien in zo'n apparaat.

Door

Redacteur mobile

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Dit kan een mooi product worden maar het heeft potentieel enorm veel haken en ogen. Ik heb een Shield TV en heb een tijdje Geforce Now en Liquidsky (prut) gebruikt, momenteel stream ik alles door mijn hele huis heen vanaf een headless game-server via Gamestream of Steam In Home.

Eerst het positieve: Je merkt eigenlijk geen verschil tussen lokaal spelen, In Home streaming of een internet-dienst, ook niet qua latency. Voorwaarde is een voldoende dikke internetverbinding. GeForce Now vraagt 50Mbit voor een full-hd, 60fps stream.

Maar:
1. Lang niet iedereen heeft zo'n dikke internetverbinding
2. Het apparaat moet stompzinnig goedkoop worden, als in Chromecast goedkoop. Niemand gaat een dedicated streaming kastje kopen voor meer dan 50 piek. Zeker niet als je er ook nog eens controllers bij wil hebben (en die zijn duur). Het lijkt me wel dat Yeti, net als de Shield, probleemloos koppelt met wireless 360, One, PS3 en PS4 controllers.
3. Aanbod van games. Het aanbod op GeForce Now is toch wel klein en games verschijnen en verdwijnen (onregelmatig) van de dienst.
4. Prijs, nog een streaming abootje erbij naast je Spotify en Netflix. Zal waarschijnlijk wel rond de 10 piek komen te liggen.
5. Games zijn niet van jou, als je het abo opzegt (of als Google het product afschiet) heb je geen games meer.
Vooral prijs lijkt mij een struikelblok... Consoles zijn regelmatig erg goedkoop te krijgen en het wordt lastig als zo'n streaming kastje niet veel goedkoper wordt. Maar ik denk dat het onhaalbaar is om een goede controller mee te leveren tegen chromecast prijzen.

Daarnaast moet je vaak de games alsnog kopen en dan kun je weer niet altijd gebruik maken van dezelfde aanbiedingen die je hebt als je games gewoon los kunt kopen. Een abonnement service zou interessant kunnen zijn, maar het wordt lastig om met bv EA access en Xbox game pass te concurreren.

Misschien als we 5g hebben en je werkelijk goed onderweg kunt streamen dat daar nog een goede use case ligt, maar op dit moment zie ik het nog niet echt groots van de grond komen. Als ze nu willen beginnen om klaar te zijn als 5g breed uitgerold is dan kan het een goede strategie zijn, maar tien tegen een dat ze sneller positief resultaat willen zien en de service weer te snel achterlaten.
Bij Gforce now is jou steam library gekoppeld. games die jij bezit op steam kun je spelen via de dienst (Zit zelf in de beta met mijn Macbook), binnenkort zou je ook je Origin of Uplay library kunnen toevoegen en die games gewoon spelen.
Bij de beta op pc/mac wel maar op de Shield TV niet.
Ah die heb ik ook niet dus wist ik niet
10 euro per maand valt toch goed mee? Probeer de dag van vandaag maar eens een deftige grafische kaart te kopen, denk dat velen die 10euro/maand graag betalen.
Goed punt. Het (gespeculeerde) bedrag is niet erg hoog en staat niet in verhouding tot de aanschaf van een goede game-pc. Maar - rationeel of niet, ik houd er toch rekening mee. Ik betaal nu ongeveer ¤35,- per maand aan Google Play Music, Netflix en Prime Video. Met deze dienst wordt dat +/- ¤45,- en daar vind ik iets van. De kans dat mensen hun internetverbinding moeten upgraden tegen een meerprijs is ook nog aanwezig.
Hoewel ik erg fan ben van Google als bedrijf merk ik wel op dat de tentakels van deze grote kolos steeds verder reiken. Google heeft intussen zoveel kapitaal dat men de mogelijkheid heeft om iedere markt binnen te treden en te disrupten, met als nadeel dat het kleine bedrijven/startups binnen die niches eruit drukt.

Geen idee wat de toekomstige gevolgen hiervan gaan zijn, maar dat het aandacht vereist lijkt me vanzelfsprekend.
Ik vind dat dit nog in het straatje van Google past, Apple is ondertussen films aan het maken. Dat slaat al helemaal nergens op.
Ze willen overal op ieta hebben bijvoorbeeld AppleTV dan valt films opeens heel goed in het straatje.
Ook mee eens, hoewel de film/muziek industrie ook wel behoorlijk veel tijd heeft gekregen om te moderniseren en helaas (gezien het kapitaal dat hierin rond gaat) heeft dit in het verleden nog niet echt tot verandering geleid. Dat er nu een andere partij met evenveel macht tegen de gevestigde orde begint te schoppen kan denk ik nooit kwaad.
Niet verandert?

Ok, was even vergeten dat Netflix en Spotify al weer een halve eeuw bestaan..
Over Spotify ben ik het met je eens, maar film/series/tv loopt nog ver achter! Ik heb 5-6 verschillende (deels betaalde) apps nodig om content te kijken, en dan nog moet ik af en toe downloaden..

Zou ook graag betalen voor een medium waar alles op te zien, 30-40 euro wil ik daar wel voor uitgeven.
Achter op wat?

Ik moet ook alle kranten kunnen lezen en maar voor twee betalen. Plus natuurlijk alle muziek en al het videomateriaal wat er is.

Nee,eigenlijk wil ik oneindige keus hebben.
Hi Wimmie,

Achter op Spotify of Apple Music bijvoorbeeld, 95% van wat ik graag luister kan ik op deze platformen vinden en afspelen op welk device dan ook. Echter met videodiensten en bijvoorbeeld ook kranten is dat weer niet mogelijk, boeken durf ik zo niet te zeggen maar volgens mij is dat ook goed geregeld a la spotify.

Het punt van mij en vele anderen is dat de technologie & interesse er is maar het nu telkens weer op rechten etc uit draait. Als de muziek wereld het kan dan moet dit voor video ook kunnen, het is immers allemaal digitaal. Zal ongetwijfeld duurder zijn en wil daar dan ook graag voor betalen, lijkt me er meer op dat alle rechthebbenden de kop in het zand steken en niet mee willen in het digitale tijdperk.

Dus ja ik wil oneindig keus en die heb ik ook alleen zonder er voor te betalen, en dat had van mij niet gehoeven.
Bedrijven die zich vanwege hun succes ook op andere categorieën gaan richten, nee dat kan echt niet en slaat helemaal nergens op. Wat een niveau weer. :'(
Lampenfabrieken die medische apparatuur gaan maken.
Radio fabrikanten die telefoons gaan maken?
Nee, dat kan inderdaad echt niet 😉
Ik hou van technologie en bedrijven zoals Google, maar het eerste dat me hierbij bekruipt is dat Google altijd producten presenteert die vitale mogelijkheden missen welke, al dan niet beloofd, veel te laat worden toegevoegd of waar na een honeymoon period veel te weinig aandacht aan wordt besteed. In die laatste categorie vallen bijvoorbeeld:
  • Android Wear (eigenlijk nog steeds geen echte hero device, nog steeds te stroperig),
  • Android voor tablets (functionaliteit als Picture-in-picture wat nog steeds niet breed genoeg toegepast is, eerlijk is eerlijk, ook wel de schuld van de ontwikkelaars, maar is ook wel kip/ei-probleem),
  • Android Tablets als product (Pixel C had ook best een productgroep mogen zijn die een jaarlijkse refresh krijgt),
  • Android TV en bijbehorende productondersteuning,
  • de Google Feed (Google Now was leuk, now on tap was interessant, maar de huidige Google Feed is zo rommelig geworden en veel te veel gericht op nieuws, terwijl de Google Now-belofte was dat relevante informatie vooraan staat),
En dan heb ik nog niet eens de diepe wonden van producten als Google Reader genoemd. Laatst ook weer de OK Google-detectie op Android Wear die horloges traag maakte, wat wonderbaarlijk ineens gefixt wordt wanneer de functie en masse wordt uitgezet waardoor de informatie input vanuit de assistant op de horloge wordt gecripplet.

Ik vind Google een prachtbedrijf, maar de ongerichtheid is echt tergend. Ik weet niet of ik daar een console van zou willen kopen.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 7 februari 2018 19:57]

Niet geheel eens (wel met bovenstaande) gezien ze ook genoeg goed doen
- Maps
-- Maps OV
- GMail
- Chrome (voor die tijd om te zorgen dat het web echt wel de goede kant op is gegaan)
- Chromecast (althans ik vind het een top apparaat)
- Android (tja toch het grootste mobiele OS)
- Waymo (hoop ik)
- Waze (oke oke, hebben ze overgenomen)
- Google cloud
-- Komt goed mee met AWS en Azure
Tuurlijk, ze doen veel goed. Ze maken ook gestage vooruitgangen zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse updates bij Android, de maandelijksesecurity updates, maar ook daarin is al bijna 2 jaar de wens en ontwikkeling naar een night mode en van een theming engine, maar nog steeds niet aanwezig. En de pogingen die zijn gedaan om het systeem minder gefragmenteerd te maken zijn ook niet echt goed gegaan als je ziet dat de version distribution afgelopen week nog aangaf dat de Android-variant die op de meeste apparaten staat nu zo'n anderhalf jaar oud is! En met de 'meeste apparaten' heb ik het nog maar over nog geen 30 procent...

Voor al je voorbeelden zijn zo ook weer voorbeelden te noemen waar bijvoorbeeld de unfied design language van Material Design tot wel 3 jaar niet doorgevoerd is en waar bij elk product systematisch bij de redesign bepaalde functionaliteit niet meer aanwezig is of veel te laat alsnog wordt toegevoegd (terwijl Google moet weten welke functionaliteit wel en niet gebruikt wordt, dat is hun core business).

Google Photos is nog zo'n product waar je merkt dat dat een van de stokpaardjes van Google is, maar ook daarbij is weer duidelijk dat bepaalde functionaliteit die WEL aanwezig was bij Google Plus/Picasa-opslag maar bij Google Photos na ruim 2 jaar nog steeds schittert door afwezigheid. Zo ook de fotobewerker die out-of-the-box werd meegeleverd met de Nexus 5, welke na een update verdwijnt en vervangen wordt door een variant die bepaalde opties mist, welke ook bijvoorbeeld niet terug te vinden zijn in een andere app in de Play Store (Tiny Planet bijvoorbeeld).

Google is TE veel 'move fast and break things', en dat is niet voor iedereen even goed en fijn in het gebruik. Om dat soort redenen zou ik digibeten nog steeds eerder een iPad aanraden omdat ik dan weet dan niet elke zoveel maanden weer ergens een knopje is verplaatst.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 7 februari 2018 20:17]

Android 8 heeft men daarin pas de grootste stap gemaakt. Niet voor de devices die een update vanaf 7 krijgen maar echt starten vanaf 8 vallen wel onder het nieuwe ontkoppelen android met kernel waardoor het wel makkelijker is geworden om updates door te voeren.

Ook Nokia bewijst trouwens samen met Motorola (als ze zin hebben) dat een goed update beleid niet direct aan google hoeft te liggen maar de fabrikant ook prima kan.

Probeer trouwens de andere kant ook te belichten, gezien je woord "altijd", maar ik ken ook genoeg blunders. Naast Picasa naar Google + of toch daarna naar Photo. Of wat dacht je van google talk, nee hangouts of toch duo en allo.....

Daarnaast Gmail en Google wave of dan toch maar google inbox is er ook zo 1.

De businesskant doen ze wel mooier vind ik met Google cloud, Analytics en Google AdWords.

Ook de google suite vind ik redelijk maar heeft wel even moeten duren.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 7 februari 2018 21:59]

Project treble gaat ook niet de redding worden die iedereen verwacht. De pen kan alsnog zelf kiezen welke delen ze binnen of buiten de kernel houden... Ik hoop dat t is wat we verwachten, maar ben toch wel sceptisch na al die jaren.
"Ik vind Google een prachtbedrijf"

Heus ?
+ Search
+ Adds
+ Google Home
Welke kleine bedrijf kan op dit vlak concureren?

Stel bij 100.000 klanten bij bezetting van 25% heb je 25.000 1080TI / vega nodig.

Nvidia, Google doen het niet daarvoor maar voor tientallen miljoenen klanten.

Geen startup (ivm.investeerder) die in deze nieuwe markt kan stappen.

Naast grafische kaarten heb je systemen nodig en infrastructuur. Google heeft op kaarten na alles in eigen hand. Zou me niets verbazen dat ze (om Nvidia te pesten) bij AMD een scherpe deal krijgen.
Waarom maakt jou dat überhaupt wat uit? Ik wil als consument gewoon het beste product en als Google dat kan realiseren, dan is het jammer maar helaas voor de kleine bedrijven en startups.
Het maakt uit wanneer het "eerlijke" concurrentie zou frustreren. Hierdoor krijgt een kleiner bedrijf met een mogelijk beter product minder kans. In dat geval is de consument dus ook echt de dupe.
Een extreem voorbeeld is Micrsoft destijds met Internet Explorer. Die ontwikkelingen op het web bijna 10 jaar stil heeft doen staan.
Ik verwacht gewoon weer een flop. 99 van de 100 producten van Google floppen. Dat ene wat niet flopt is alleen succesvol genoeg dat het de rest kan bekostigen ;)

Maar waarom een flop? Het is gewoon rete moeilijk om voldoende ontwikkelaars achter je te krijgen. Zelfs Nintendo heeft er moeite mee, je ziet dat men nu pas na een tijdje voor de switch willen gaan ontwikkelen. Ieder jaar zijn er weer zovele die het proberen. Zolang het geen core business is van een bedrijf zie ik niet zo snel een nieuwe serieuze speler.

Maar de tijd zal het leren. Wie weet krijgen ze het voor elkaar.
Het is niet echt moeilijk wanneer de architectuur van de hardware vergelijkbaar is met die van de PS4/Xbox One.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 7 februari 2018 20:45]

Zelfs Nintendo heeft er moeite mee, je ziet dat men nu pas na een tijdje voor de switch willen gaan ontwikkelen.
Daar noem je ook een naam. De reden dat devs terughoudend waren naar de Switch toe was omdat de afzetmarkt van eerdere Nintendo consoles tegenviel.

Na de Wii (de console was een succes, de (hardcore) games niet), en na de Wii U denkt men wel twee keer na. Inmiddels is de Switch in minder dan een jaar meer verkocht dan de Wii U gedurende zijn hele cyclus. Nu de Switch een verkoopsucces blijkt, wil iedereen zijn grammetje halen.

Als Google dit daadwerkelijk oo de markt brengt en flink veel geld hierin pompt kan het best een interessant product worden. Games on demand heeft een toekomst. De vraag is alleen of die er al is. Nog niet iedereen heeft een snelle internetverbinding die dit kan ondersteunen, zeker in andere landen niet.

Uiteindelijk koop je het een kastje van honderd euro met een maandelijks abonnement dat alleen input en output verwerkt, en worden de graphics, physics en de overige elementen in datacenters berekend.

Een interessante manier om het datacenter te ontlasten zou zijn om consoles die in stand-by staan ook mee te laten rekenen. Scheelt mogelijk ook latency, mocht mijn buurman bijvoorbeeld niet aan het gamen zijn, kan ik zijn rekenkracht benutten.

[Reactie gewijzigd door D3F op 7 februari 2018 22:54]

Noem eens een paar flops?

Google stopt met dingen als ze er niet grootschalig aan kan verdienen.

Veel dingen hergebruiken ze.
Ik zou zeggen, Google er op los ;) zitten veel projecten tussen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt, en vele die je misschien zelfs in gebruik had
Iemand komt met een stelling en bracht dat als feit.

Dan mag diegene best een paar voorbeelden geven.

Beetje omgekeerde wereld.
En die iemand heeft geen zin om alles voor een ander voor te kauwen. Als je het interessant lijkt kun je best wel even een Google opdracht doen.

Boeit het je niet en wil je bij je (foutieve) aanname blijven vind ik t ook best hoor. Maar voor handje vast houden kun je beter bij een ander kijken.
Dus als ik beweer dat aade vierkant is, dienen de mensen die dat betwisten dat maar uit te zoeken. :)

Heb je mijn eerste reactie gelezen?

Flop en iets als zelfstandig dienst/product staken zijn 2 verschillende dingen.

Dus nogmaals welke vele.flops heeft Google op haar naam staan.

Sluit R&D projecten uit.
Tja, als je alle flops al gaat uitsluiten blijft er niet veel over haha. Zo kennen we het allemaal wel ;)
Hoe kan iets floppen als het nooit (grootschalig/regulier) publiekelijk beschikbaar is geweest.

Overname van Nokia is een duidelijke flop.

Overname van SUN is een flop.
Waarom moet het publiekelijk beschikbaar zijn? Als google ergens miljoenen in stopt en er vervolgens de stekker uit haalt is het echt wel een flop naar mijn idee. Helemaal wanneer het nog ook geen enkele rode cent heeft opgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoek naar een hoverboard.

Maar goed, ik merk dat we het beide eens zijn over welke projecten maar dat we meer aan t discussieren zijn over de definitie van flop ;)
Als ik zojuist op de wc heb gezeten en daar 60 minuten bezig ben geweest kan jij niet weten of het top of flop is.

Als ik Shit-as-a-Service zou aambieden en op een dag trek ik.die dienst door zul jij dat als flop kunnen beschouwen.
Als ik zojuist op de wc heb gezeten en daar 60 minuten bezig ben geweest kan jij niet weten of het top of flop is.
Nee want ik weet niet wat je doel is. Als je doel is geweest om een boodschap achter te laten en het is gelukt dan is het geen flop. Als je doel is om die boodschap daarna aan een ander te verkopen (vies, maar jouw voorbeeld ;) ) en dat lukt niet dan is het een flop. Als het de bedoeling was dat het maar 5 minuten zou duren en je bent een uur bezig is dat ook een flop.

Doelen niet halen of bereiken zijn in mijn ogen een flop ja, ongeacht wanneer men de stekker eruit trekt.
Lees wat je schrijft.

R&D kost tijd.

Feasibility study (haalbaarheid) heb je mogelijk een groep buitenstaanders voor nodig.

Als je daarna besluit om het niet te releasen dan is het geen flop maar een afgewogen keuze.

Flop is iets op de.markt brengen en omwille dat het niet aanslaat laat dood bloeden/terug trekt en er mee stopt.
Tja, als je t nu nog niet begrijpt houd het op.
Ik begrijp het wel.

Alleen jij wilt definitie en de toepassing ervan niet omarmen... so sad.
Kan zeker interessant worden aangezien Google inmiddels ook al een hoop ervaring met mobiele games etc.

Als ze dit goed aanpakken en de casual gamer kunnen bereiken dan kunnen ze een flinke markt innemen.
Welke ervaring met mobiele games?

Dit heeft niets met mobiel te maken.

In de toekomst heeft iedereen een domme terminal met internet en alles draai je elders.

Dat is schaalbaarder en je kunt abonnement verkopen.
Ik verwacht dat op dit apparaat ook bepaalde android games te spelen zullen zijn net zoals de nvidia shield en met android games en een store hebben ze veel ervaring.

Ik kan niet wachten op het apparaat, ook voor streaming lijkt het me interessant.
Chromecast kan je nu al je android games op TV mee spelen.

Gewoon scherm van telefoon naar TV casten.
In de toekomst heeft iedereen een domme terminal met internet en alles draai je elders.
Terug naar het mainframe...?
Maar dan 8K in kleur 120 fps ivm VR :)
En dat laat precies zien dat zoiets niet gaat werken. De lag van je VR bril krijgt gelijk de RTT van de verbinding er bij. Als de ping vanaf de headset naar de server 15 ms is (geen rare waarde), heb je dus als 30 ms aan je broek zonder nog sensor delay lokaal of processing delay remote te hebben.
Als ze het net zo onoverzichtelijk weergeven als in de play store en de AAA of high quality indies niet scheiden van de freemium rotzooi dan zie ik het nu al floppen. Android valt gewoon niet serieus te nemen als gaming platform op dit moment.

Ik ben niet snel negatief over gaming maar persoonlijk zie ik liever een bedrijf als Google niet in de gaming wereld gezien ze nogal gek zijn op abonnement modellen en ik persoonlijk geen fan van abonnementen ben. En de play store ( zoals ik hiervoor al aangaf) getuigd er nou niet echt van dat ze veel waarde aan kwaliteit hechten.
De enige hardware van google dat echt succesvol is geweest zijn de chromecast en de (zeer goedkope of gratis weggegeven) mini speaker.
En ja, omdat beide erg goedkoop zijn.

In diensten zijn ze natuurlijk wel erg sterk.

Het kan natuurlijk zijn dat ze een pure gamestream service beginnen met een console die op zichzelf niet heel krachtige echte hw heeft voor graphics, etc . Maar hw die echt optimaal is voor snelle verbindingen en snel streamen.
Ja daarom hebben ze ook zo een korte Hardware line-up, waarvan Nexus helemaal niet goed liep... en nee Chromebooks het heel slecht doen in het onderwijs.... en Nest haha wie heeft dat nu... Google Home maar paar miljoen x verkocht.

Google Search Appliance – A search appliance designed for indexing corporate data.
Google driverless car – A driverless car.
Nexus One – 3.7" phone manufactured by HTC running the Android open source mobile operating system, version 2.3 "Gingerbread".
Nexus S – 4" phone manufactured by Samsung running the Android open source mobile operating system, version 4.1 "Jelly Bean".
Galaxy Nexus – 4.7" phone manufactured by Samsung running the Android open source mobile operating system, version 4.3 "Jelly Bean".
Nexus Q – A media streaming entertainment device in the Google Nexus product family. Discontinued.
Nexus 7 (2012) – 7" tablet manufactured by Asus running the Android open source mobile operating system, version 5.1 "Lollipop".
Nexus 7 (2013) – 7" tablet manufactured by Asus running the Android open source mobile operating system, version 6.0 "Marshmallow".
Nexus 4 – 4.7" phone manufactured by LG running the Android open source mobile operating system, version 5.1 "Lollipop".
Nexus 5 – 4.95" phone manufactured by LG running the Android open source mobile operating system, version 6.0 "Marshmallow".
Nexus 6 – 5.96" phone manufactured by Motorola running the Android open source mobile operating system, version 7.1 "Nougat".[35]
Nexus 9 – 9" tablet manufactured by HTC running the Android open source mobile operating system, version 7.1 "Nougat".
Nexus 10 – 10" tablet manufactured by Samsung running the Android open source mobile operating system, version 5.1 "Lollipop".
Nexus 5X – 5" phone manufactured by LG running the Android open source mobile operating system, version 8.0 "Oreo".
Nexus 6P – 5.7" phone manufactured by Huawei running the Android open source mobile operating system, version 8.0 "Oreo".[36]
Nexus Player – A streaming media player created in collaboration between Google and Asus; the first device running Android TV, version 8.0 "Oreo".
Pixel C – 10.2" convertible tablet running the Android open source Mobile operating system, version 8.0 "Oreo".
Chromebook – A laptop personal computer running Chrome OS.
Chromebook Pixel – A high-end laptop computer designed by Google running Chrome OS.
Pixelbook — A laptop designed by Google running Chrome OS.
Chromebox – A desktop personal computer running Chrome OS.
Chromecast – A media streaming adapter produced by Google.
Chromecast Ultra – A 4K capable media streaming adapter produced by Google.
Chromecast Audio – An audio streaming adapter produced by Google.
Google Glass – A wearable computer with an optical head-mounted display and camera that allows the wearer to interact with various applications and the Internet via natural language voice commands. It is still in development, after an initial version was discontinued.
Google Contact Lens – A contact lens capable of monitoring the user's glucose level in tears. It is not yet released for public usage, but is in testing at Verily, a subsidiary of Google's parent company, Alphabet.
Google OnHub – A line of routers manufactured by TP-Link and Asus.
Google Daydream View – A virtual reality headset for smartphones
Google Home – A line of smart speakers
Google Wifi – A router made by Google
Pixel – 5" smartphone running Android 8.1 "Oreo".
Pixel XL – 5.5" smartphone running Android 8.1 "Oreo".
Pixel 2 – 5" smartphone running Android 8.1 "Oreo".
Pixel 2 XL – 6" smartphone running Android 8.1 "Oreo".
Nest Labs devices
Android One smartphones - Smartphone that hardware developed by OEM's but the software was maintain by Google.

[Reactie gewijzigd door Vieuxtje op 8 februari 2018 08:28]

Je kan zoveel producten noemen.
Maar google chromebooks doe door google zelf worden gemaskt zijn echt geen verkoppsuccesen.
Wel chromebooks van andere fabrikanten.
Speaker en chromecast had ik zelf al benoemd.
Ik heb het over pure hw van google zelf he.
Services , os , etc doen het prima.
Pixelbook is net als Surface gewoon een voorbeeld product voor andere OEM's.
maar de pixel lijn doet het erg goed in de US, dus hier ook over een jaar of 5.
Ok, maar heb je verkoopcijfers van de pixels dan?
Wat is jouw bron?
Ik zie alleen ergens dat ze tot juni 2017 1 miljoen pixels 1 hebben verkocht, en dat ze nu in december 38% meer activaties hebben tov dec 2016.
Stel dat ze er dus in december 2016 500000 hebben verkocht, dan is dat nu iets van 700000.

Goede reviews van een product(mn op youtube van google zelf) zegt niets over het feit dat iets echt aanslaat of niet.
Ergens ben ik altijd enthousiast als het over een nieuwe ontwikkeling van Alphabet gaat, maar het blijft dubbel.

Ik wil hen niet steeds bashen, het bedrijf zet producten, ontwikkelingen en services neer van degelijke kwaliteit, en vaak ook innovaties (al dan niet opgekocht, ze investeren er tenminste in).

Maar toch zit er ergens een donker kantje aan. Een soort van hidden agenda, zeg maar.

Men vergeet soms snel dat de core business van Google nog steeds adverteren is,


+-75% van hun totale omzet kwam dan ook van ads in 2016.
This statistic displays Google's annual revenue from 2002 to 2017. In the most recently reported fiscal year, Google's revenue amounted to 109.65 billion US dollars. Google's revenue is largely made up by advertising revenue, which amounted to 79.4 billion US dollars in 2016.
Met andere woorden, Google heeft er baat aan om innoverend te zijn in de wereld van datacollection en advertising.
Innoverend zijn betekent verder gaan dan degene voor je, verder gaan betekent bij Google soms ook: wetten breken.

Ik ben dus een beetje terughoudend als het er op aankomt van hardware van Google in mijn woning te plaatsen en met m'n devices te verbinden.
Het is een mirakel wat je met een PCB en wat chips, de groote van een luciferdoosje (Raspberry Pi om maar een voorbeeld te geven) in een netwerk kan bereiken en terugvinden van informatie.

Desalniettemin, leuk nieuws voor diegenen die niet compleet paranoia zijn over datacollectie :*)
Eerlijk gezegd is de eerste gedachte die mij te binnen schoot na het lezen van de titel: Oh nee, nog een google apparaat om weer meer data over mij mee te verzamelen. Je bent echt niet de enige.
Waar ik bang voor ben is dat we straks ingame reclame blokken voorgeschoteld krijgen, zoiets als bij YouTube. Nu soms al elke 40 seconden. Eerst krijg je een afgezwakte vorm met, eens in de half uur krijg je 7 seconden reclame. Nu zoveel jaar later is reclame erg dominerend en bijna frustrerend. Ik hoop dat Google toch echt juiste beslissingen gaat maken ten gunste van de gebruikers/gamers.
Daar heb je abonnementdiensten voor, zoals YouTube Red (nog niet beschikbaar hier). Ervaar zelf niet zoveel reclame als jij ervaart en zit meerdere uren per dag, met mobiel op YouTube. Eigenlijk alleen bij het starten van een video, en bij lange video’s alleen op de helft.

Bij gaming zou zo’n abonnement natuurlijk perfect passen. Misschien basisabonnement van ¤10,- per maand, met in-game ads (denk aan reclameborden langs de weg van Coca Cola, radiospotjes bijv.), en een duurder abonnement waarbij de reclame verdwenen is.

Kunst is natuurlijk om de reclame naadloos in de game op te laten gaan. In een game als GTA V is bovenstaande niet zon probleem. In The Witcher aan de andere kant...
Als dit gerucht waar is, is dit concept waarschijnlijk vooral interessant voor de casual gamer. Mijn Chromecast wordt al na een half uurtje streamen gloeiend heet, maar de beeldkwaliteit lijdt daar niet onder, ook niet na uurtje of twee later. Zolang de Chromecast enkel beelden hoeft door te geven, zonder deze te hoeven renderen hoeft dat geen probleem te zijn. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre de console in staat zal zijn om lokaal games te draaien of ook enkel als doorgeefluik kan dienen.
Ik ben altijd van meer concurrentie. Zo worden alle partijen er beter op. En krijgen we waarschijnlijk meer content. Waar we nu nog alleen de grote 2 hebben Microsoft en Sony. Nintendo niet meegerekend. Blijft het altijd stil. Hier een link naar de verkoop aantallen niet 100% correct maar wel 80% http://www.vgchartz.com.

Alleen wil ik niet weer een soort "steam machine" hebben dat hoeft niet van mij. Om alleen te streamen. Dedicated hardware is toch wel een must. Al denk ik dat Google niet die kant op gaat maar die van internet/data verzamelen. Maar ze hebben natuurlijk het geld ervoor om consoles/games te maken. Meer dan Microsoft en Sony.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 februari 2018 19:37]

Nintendo is anders wel ontzettend hard aan de weg aan het timmeren met de Nintendo Switch, ze zijn terug van weggeweest. Dus zeggen dat er maar twee concurrenten zijn met Sony en Microsoft lijkt mij wat voorbarig.

In de weekly charts van je link doet Nintendo anders ontzettend goed mee. In de globale charts is het logisch dat ze achter lopen omdat de Nintendo Switch nog geen jaar uit is.

[Reactie gewijzigd door Gynnad op 7 februari 2018 19:45]

De switch heeft zijn eigen plaats als niche product en is absoluut geen competitie van de Xbox, PC,of PS4, nog niet mischien !

De switch is een aanvul console, het vult het gat op dat men heeft met de gebruikelijke populaire games voor af en toe een party game, een mario en spelen on the go, verder niks.
Nintendo is natuurlijk een hele andere markt dan Playstation en Xbox. Steam (eventueel met streamen naar een tv) is een betere concurrent van de twee echte consoles.
Ja, begin 2017 had ik je gelijk gegeven. Maar het ziet er naar uit dat de verhoudingen de komende jaren weer wat gaan verschuiven.
Qua streaming inderdaad ik denk dat Sony en MS en Nintendo beter Steam in de gaten kan houden dan elkaar want de Bibliotheek van Steam is belachelijk groot en ook voor het minste geld of tenminste de lage prijzen voor legale sleutels ;)

Maar Duke bedoelt ook hardware verkoop en content en Nintendo heeft nu naast hun exclusives ook meer derde partij en er komt een abo met Classics dus waarom het geen concurrent is geen idee...

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 7 februari 2018 20:46]

Volgens mij vergis je je met de Steam link, de Steam Machine is een volwaardige pc met een Linux distro op :Y
Door de steam machine kan je meer games op linux spelen niet? Als je van concurrentie houdt moet je voor de gein eens recente AAA games op linux spelen.
Meer concurrentie is helaas niet altijd beter. Kijk naar Netflix en hoeveel andere videostream diensten we inmiddels hebben, ieder met hun eigen aanbod. In zo'n geval moet je dus lid worden van al die diensten om over het gehele aanbod te beschikken. Hetzelfde voor Games. Het liefst heb ik alles lekker bij Steam en niet ook nog bij Origin, Uplay, GOG, etc. Dan betaal ik desnoods maar iets meer maar anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Ze zitten niet in elkaar vaarwater ...
Iemand die COD, Battelfield, Destiny, World of Tanks, Fortnite, etc etc heeft geen ene ruk aan de Switch.
En andersom ...

De Switch snoept niets af bij de PC, PS4 en de Xdoos en andersom ook niet.
Titels die op zowel Switch als bijv. de PS4 verschijnen zijn niet eens te vergelijken want de Switch bied dan een vreselijk waterige versie van pak hem beet Fifa.

Het is wat het is.
De tijd van Streaming gaat nu toch wel aanbreken maar welke kiezen ?

PS Now geeft voor 16,99 per maand en 203,88 per jaar honderden Classics en PS4 titels en de kosten van een PC of een PS4 tussen de 150¤ en 200¤ totaal tussen de 353,88¤ en 402,88¤ dat is veel geld voor één jaartje spellen lenen.

Geforce geeft voor 9,99¤ per maand en voor één jaar 119,88 een 50 stuks aan games en je eigen bibliotheek en een geschikte PC kost ook iets van 150¤ a 200¤ dus totaal 269,88¤ a 319,88¤ ook veel geld..

Via acties van Steam en Humble bumble kun je voor tussen de 120¤ en 200¤ een mooie stapel spellen kopen zoals met de laatste Steam Halloween en Wintersale heb ik met 190¤ wel voor 360¤ aan software gekocht.

Iets van 17 spellen en nee geen Shovelware maar echte Toppers! en de Stores van Sony en MS en Nintendo hebben ook deze acties en ja een PC om deze spellen te spelen gaat meer dan 150¤ a 200¤ kosten maar investeer je liever of huur je liever ?

Het raakt off topic maar ik ben benieuwd wat Google gaat bieden qua hardware en software en wat het prijskaartje wordt want het zal een hele uitdaging worden om tussen de huidige Consoles en PC en Streaming in te gaan zitten.

Daarnaast is hun eigen Google Playstore ook geen concurrent ? daar is veel gratis Shovelware te vinden maar er zijn genoeg gratis spelletjes te vinden die echt wel iets te bieden hebben en er zijn ook Classics te vinden tussen de 2,99¤ tot 29¤.
Streaming is gewoon vrij prijzig vergeleken met kopen. Ik koop vrijwel al m'n games in de Playstation store sales en dan hoef je echt niet veel te betalen voor goede games. Tuurlijk zijn dat vaak niet de nieuwste games, maar die krijg je bij streaming ook niet.

Het is eigenlijk alleen interessant als je heel veel verschillende games wil spelen. Maar hoeveel mensen doen dat? Of de prijs moet weer heel laag zijn, maar dat is nu juist niet het geval. Ik zie niet hoe Google dat kan veranderen.
Inderdaad en dat zegt Sinergy ook en ik vindt Gamestreaming ook nog niet interessant door de prijzen en of aanbod of het nu via Steam of Playstation of Geforce gaat maar dat zou weleens kunnen veranderen.

PS store heeft net als Steam continue mooie koopjes vooral met feestdagen maar op consoles houd ik het liever bij fysieke spellen omdat je downloads en account niet kunt verkopen en wat bij een Ban ?
De tijd van streaming zal nooit aanbreken, heel leuk voor die paar simpele games, maar alles waar fps en latency van belang zijn, heeft streaming totaal geen toegevoegde waarde. Liquidsky, GeForce now, leuk spul maar je kan er simpelweg weinig AAA mee spelen.

Secondair dat er diverse games zijn die niet eens streaming meer ondersteunen (cloudbased, niet lokaal, zoals de shield voor steam) wegen anti-cheat software.

MS heeft bv de gamepass, EA heeft EA Access (origin acces), het principe 'gaming as a service' waar je gewoon de games lokaal op je console/PC hebt staan zal eerder een basisprincipe worden dan cloudgaming.
In vergelijking met software kopen is Streaming niet interessant want je leent het zolang je betaald maar toch.. in vergelijking met hardware kan streaming goedkoper zijn als je al software hebt zoals op Steam.

GamePC kost een 800¤ en verbruikt iets van 300W met 4 uren per dag is tussen de 70¤ a 90¤ per jaar en per jaar is er ook wel iets van 50¤ afschrijving van de hardware.

Stream PC kost een 200¤ met iets van 70W met 4 uren per dag is tussen de 16¤ a 22¤ en een afschrijving van.. 10¤ a 20¤ per jaar op de hardware.

Het nadeel is je kunt voor een 30¤ een bundel krijgen met bellen en internet snelheid van 50mb waar je een 8mb van overhoud en voor Streaming is het te weinig en dan ga je gauw naar abonnementen van 100mb of meer voor 50¤ toe...

Puur voor de streaming want ik heb zelf een 50mb snelheid en alles is prima te doen dus voor Streaming ben je op jaarbasis een extra 240¤ kwijt..

Ik vindt Streaming wel interessant en blijf het in de gaten houden ook Google en wens hun succes want in mijn geval is er al een Steam bibliotheek van een 50 stuks spellen :D dit jaar maar eens een maandje geforce now proberen en kijken wat er mogelijk is en wat het kost.
De zoveelste media streamer/console die we gaan zien ... Gaap
Gezien chromecast boven aan de lijst van deze markt staat en de trendsetter is geweest met de cast functie (een behoorlijk verbetering ten opzichte van DNLA) zou niet te vroeg opgeven.
Ja klopt. Kwam in de Tijd dat niet iedereen een smart Tv had die dat kon en je kon dus voor weinig geld die smartfunctie toevoegen. Meesterlijke zet. Zie je wel vaker met hebbedingetjes die je koopt voor een paar tientjes.

Denk je dat die console ook voor 35 euro bij de MM gaat liggen ?

Kijk naar de 4K Chromecast, verkoopt veel minder goed door de prijs.
Heb niet de illusie dat die console <150 gaat zijn.

Daarbij gaat dit met onze verbindingen gewoonweg niet werken. Mischien met solitaire en minesweeper maar een FPS ga jij niet realtime streamen. Mischien op het Google campus maar echt niet bij jou thuis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*