×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard brengt Battle.net-app uit voor Android en iOS

Door , 39 reacties, submitter: Alchiadus

Blizzard heeft Battle.net uitgebracht voor Android en iOS. Het is een companion app die gebruikers in staat stelt om met elkaar te chatten, vrienden toe te voegen en te zien wat vrienden spelen. De Blizzard Authenticator voor tweetrapsauthenticatie is niet geïntegreerd in de app.

De Battle.net-app is in de Google Play Store en de iTunes App Store te vinden. Gebruikers kunnen elkaar als vriend toevoegen door een qr-code te scannen of door een BattleTag of e-mailadres in te voeren. Naast chatten, het beheren van vrienden en zien wie wat speelt, biedt de app nog geen verdere functionaliteit.

Er was al een Blizzard Authenticator-app beschikbaar voor Android en iOS, die is te gebruiken om met tweetrapsauthenticatie in te loggen op de desktopclient. Het lijkt een logische zet dat Blizzard deze functionaliteit in de toekomst ook in de Battle.net-app integreert. Dat is ook het geval bij de companion app van Steam.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-09-2017 • 10:19

39 Linkedin Google+

Submitter: Alchiadus

Reacties (39)

Wijzig sortering
Armory, legion app, battle.net app, authenticator.. ze mogen eens wat gaan combineren.

[Reactie gewijzigd door blinded op 27 september 2017 10:23]

Juist niet, dat gaat regelrecht tegen het basisidee van een app in; een kleine applicatie die geoptimaliseerd is voor één doel / functie.

Als ik de authenticator start, wil ik m'n code zien, niet eerst door een menu heen om bij de betreffende tab in een algemene Blizzard app te komen.
Momenteel bij steam kan ik instellen welke tab ik als eerst wil zien wanneer ik de app open, dus dat is geen probleem. Bij het eerste sluit ik mij aan want het neemt onnodig veel opslag in dan, maar wanneer we straks met 1Tb op de telefoon zitten is dit ook geen probleem meer denk ik.
Dat werkt als je één van de functies / tabs veel gebruikt en de rest niet. Als het 50/50 wordt tussen 2 functies / tabs, wordt het al de helft van de tijd irritant...etc. Ik moet er niet aan denken dat ik op kantoor bv. eerst een start-scherm voor Office krijg en ik moet navigeren naar Word, Excel, OneNote, Powerpoint of Visio, waarbij ik er dan 1 mag kiezen als default start...wat een irritatie zou dat zijn. Alles in een dikke monolitische applicatie is echt niet waar ik op zit te wachten.
Dat werkt als je één van de functies / tabs veel gebruikt en de rest niet. Als het 50/50 wordt tussen 2 functies / tabs, wordt het al de helft van de tijd irritant...etc. Ik moet er niet aan denken dat ik op kantoor bv. eerst een start-scherm voor Office krijg en ik moet navigeren naar Word, Excel, OneNote, Powerpoint of Visio, waarbij ik er dan 1 mag kiezen als default start...wat een irritatie zou dat zijn. Alles in een dikke monolitische applicatie is echt niet waar ik op zit te wachten.
Dan vergelijk je weer een smartphone met computer, op een computer heb je veel ruimte en een groot scherm (vaak). Dan kan je makkelijk alles ordenen. En je hebt het nu over grote applicaties, deze bovenstaande genoemde applicaties zijn allemaal kleine onderdelen van één geheel. Ik vind de app van steam hier weer een goed voorbeeld, het is echt geen moeite om van je authenticator naar vrienden of de store te gaan.
Volgens mij snap jij het punt van Zarhrezz niet helemaal. Het gaat er niet om of het veel of weinig moeite is om van een onderdeel van een app, zoals die van Steam, naar een ander onderdeel te navigeren, dat was zo te zien maar een voorbeeld.

Zijn oorspronkelijk punt is dat een app bedoeld is om grofweg 1 ding te doen en dat ene ding goed te doen, daarom zijn er ook GMail, Google+, Play Music, Play Store, Google Drive, Hangouts enz enz apps in plaats van 1 Google app waarmee je al die dingen doet (disclaimer: ja er is wel degelijk een Google app, maar dat lijkt een schil om de Google search en niet een main applicatie die alle functionaliteit van de rest bevat). Door op deze manier functionaliteit te scheiden houd je de zaken simpel want de Blizzard Authenticator app hoeft zich niet druk te maken om wat er in de Blizzard Armory app gebeurd. Daarnaast geef je de gebruiker meer keuzevrijheid om te bepalen welke delen hij/zij wel en niet wilt gebruiken. De helft van de hierboven genoemde apps is zo te zien specifiek voor World of Warcraft, iedereen die niet of nauwelijks WoW speelt heeft daar dus automatisch al helemaal niks aan, dus waarom zou je hen daarmee lastigvallen?

"Ja, maar ik wil als gebruiker niet meerdere accounts of meerdere keren inloggen!" - Daar zijn andere oplossingen voor om als bedrijf X te zorgen dat al jouw apps eenzelfde authenticatie kunnen gebruiken.

"Ja, maar ik vind al die verschillende apps maar rommelig in mijn overzicht" - Zowel op Android als iOS kun je groepen/mappen aanmaken en daar apps onder stoppen, dus dat is zo opgelost. Door apps los te houden heb je wederom als gebruiker meer vrijheid, want als jij alle apps van Blizzard bij elkaar wilt zetten dan kan dat maar als ik al mijn messaging apps bij elkaar wil zetten dan kan dat ook.

Ik zie elders ook modulariteit voorgesteld worden. Zeker een optie, maar wat mij betreft een beetje een geval van complexiteit toevoegen om een niet bestaand probleem op te lossen. Modulariteit is zeker niet onmogelijk of zelfs heel moeilijk, maar het is ook niet triviaal en elke complexiteit die je kan voorkomen zou je doorgaans moeten willen voorkomen.
Ik vind de Steam app dus echt waardeloos. Elke keer als ik de app open, om welke reden dan ook, kost het me te veel tijd om te vinden wat ik zoek. Zoekfuncties op telefoons zijn snel en accuraat. Veel liever een zoekbalk aantikken en "Auth" typen dan naar Apps -> Gaming -> Battle.net -> Menu .-> Authenticator te moeten uitvoeren.
Dat kan ook vast wel met forcetouch of het Android alternatief worden geregeld
Je kan als bedrijf toch meerdere apps hebben? Vind het logisch dat je voor een game een andere app hebt en voor je overkoepelende service een aparte app. Ik hoef bijvoorbeeld geen Armory app want ik speel geen World of Warcraft.

Het kijkt mij ook een logische stap om de authenticator app te integreren met de battle.net app.

[Reactie gewijzigd door JerX op 27 september 2017 11:02]

Authenticator juist niet, ik heb totaal geen interesse in al die andere (social)meuk. Maar de authenticator is een must dus laat die maar lekker standalone.
Die QR-code generator is wel handig voor iemand die telkens z'n battletag vergeet :P Even bliepen met de scanner en klaar.
Ze combineren toch ook alles in de battle.net launcher?
Ik zou het wel graag allemaal in 1 app zien, ik wil geen 200 apps op mn telefoon

Edit:
De Armory app is voor World of Warcraft (als ik me niet vergis)

[Reactie gewijzigd door kingofkamikaze op 27 september 2017 10:39]

Ja of niet natuurlijk. Waarom zou je al die andere meuk erbij moeten hebben als je alleen een authenticator nodig hebt?
Of gewoon lekker modulair, één app maar cherry pick wat je nodig hebt.
Vanuit technisch perspectief sluit ik me hier helemaal bij aan. Vanuit gebruiksgemak is dit denk ik wel een risico want dan zul je altijd mensen hebben die denken aan de basisapp voldoende te hebben. Op het moment dat ze een aanvullend onderdeel nodig hebben moet dit worden gedownload en dan zul je net zien haast, geen internet, geen storage of een ander probleem.

Maar wat mij betreft zou ik zeker graag meer modulaire apps zien. De basis App van een paar MB die informatie, authentication etc op zich neemt en daar bovenop per gebruiker er benodigde modules.
En dat ie dan de module download en erbij stopt in de app.
Dat is over het algemeen een slecht idee. Je UI kan modulair zijn, maar als je je app modulair maakt, dan krijg je ofwel bloatware (alle modules worden geïnstalleerd, maar een aantal doen niks), ofwel problemen met out-of-store content (de app trekt modules met code binnen buiten de app/play store om, en zowel Apple als Google willen dit liever niet, omdat ze deze content niet kunnen controleren).

(Een derde situatie is dat je een core app in de store hebt, en losse modules voor die app in de store, maar dit kan niet op iOS zover ik weet, en leid tot dat mensen modules installeren zonder de hoofdapp en zich afvragen waarom het niet werkt).
Nee hoor, laat ze maar lekker op interesse toespitsen. Heb je minder last van bugs (als in de ene app een bug zit werkt de ander), en hoef je kleine apps te downloaden als je er maar 1 of 2 nodig hebt.
Werkt die armory app dan nog fatsoenlijk? Ik dacht dat ze dat ding al een eeuwigheid niet meer hadden geupdated.
Het doet zijn ding, ik weet niet waar jij problemen had?
Een bedrijf mag/kan toch meerdere apps uitbrengen voor verschillende doeleinden?

Check Microsoft: 93 apps op de Playstore. Moeten die dan ook gaan combineren? :?

[Reactie gewijzigd door Macchillie op 27 september 2017 10:54]

Ik denk dat men meer bedoelt per aandachtsgebied of titel en niet per bedrijf/firma.

Anders wandelt Omnom uit Cut The Rope door je Word-documenten heen als je wilt Skypen naar een SharePoint-contact tijdens een potje Mijnenveger.

Wordt een heel zware App dan :+

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 27 september 2017 11:27]

Je vergeet de blizzcon app voor schemas van shows etc ;)
Nee, dat is helemaal niet handig. - want de chat is niet game gebonden.. maar battle.net gebonden.
Daar heb je helemaal gelijk mee en ze kunnen de authenticator or sneller maken
Ik gebruik vaak de battle.net chat dus dit is heel erg fijn voor mij om te gebruiken. Ben wel benieuwd of er meer functionaliteiten komen.
Ik krijg als ik de app opstart de melding "Hmm... something went wrong." Iemand anders die dit ook heeft? Zowel op Wi-Fi als op Data. En bij alle regions. Geïnstalleerd op Android 8.0

[Reactie gewijzigd door Zenety op 27 september 2017 10:35]

Wat is het verschil met de nintendo chat app van de switch waar iedereen over valt..
Dit klinkt verdraaid het zelfde
Het verschil zit hem in dat deze functionaliteiten ook gewoon beschikbaar zijn via de spellen en desktop omgeving zelf en niet exclusief via een mobiele app buiten het systeem dat gebruikt wordt om de games te spelen.

[Reactie gewijzigd door Soru op 27 september 2017 10:27]

Bovendien werkt nintendo chat app tot nu toe enkel met Splatoon 2 ( die geeneens splitscreen mogelijkheid heeft!).

Voor mij maakt het niet uit dat de Switch zelf geen chatapp heeft. Op die manier kost het tenminste geen extra onnodig stroom.

Ik denk dat pas volgend jaar wanneer online gaming betaald wordt voor $20 per jaar dat nintendo een betere 'online ervaring' zal zorgen. Nu mag ik niet klagen, want ik kan online spelen en voor mij is dat op dit moment het belangrijkst.
Dat je in bvb. Overwatch en de desktop-client kunt voice chatten. Op de Switch moet dit via de Nintendo app, waar je overigens niet eens een lijstje van vrienden ziet.

In battle.net is het:
Desktop/mobile app -> Friend list -> Bellen naar contact

In Switch.app is het: