Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Blizzard heeft een voicechatfunctie toegevoegd aan de Battle.net Launcher, waarmee alle spellen van de ontwikkelaar gestart worden. Spelers zijn nu dus niet meer genoodzaakt om voor voicechat met hun vrienden uit te wijken naar software als TeamSpeak of Discord.

Blizzard VoiceDe functie is per direct te vinden in de Battle.net Launcher. Spelers kunnen momenteel alleen spreken met vrienden en vrienden van vrienden. Dit betekent dat de functie niet gebruikt kan worden om te spreken met de willekeurige spelers waarmee gebruikers een multiplayergame kunnen spelen. De functionaliteit staat dan ook los van de voiceoptie in bijvoorbeeld Overwatch, waarmee spelers wel met hun willekeurige teamgenoten kunnen spreken.

Zoals eerder aangekondigd krijgt de functie zelf geen Battle.net-benaming mee, maar heet het dus Blizzard Voice. Twintig jaar geleden, toen de naam Battle.net in gebruik werd genomen, was het immers minder gebruikelijk dat een ontwikkelaar zijn eigen platform had dan tegenwoordig. Aangezien dit niet meer zo bijzonder is en Blizzard liever geen twee verschillende merknamen hanteert zonder dat daar een echt goede reden voor is, schrapt het bedrijf de naam Battle.net. In de toekomst heet de Battle.net Launcher dan ook waarschijnlijk gewoon 'Blizzard Launcher'.

Blizzard is niet de enige die voicechat op zijn platform aanbiedt. Steam en Origin hebben dit bijvoorbeeld ook, maar uPlay bijvoorbeeld weer niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Vraag me af of mensen hier nu echt op zitten te wachten. kan me herinneren dat jaren geleden Blizzard ook al eens kwam met een voice chat in WoW (weet niet of die optie er nog altijd in zit) en voor zover ik weet hebben er toen ook al niet heel veel mensen gebruik van gemaakt.

In overwatch vind ik het dan wel weer logisch dat de mogelijkheid er is om met je team te communiceren tijdens een game. Maar dat ligt meer aan de aard van de game.

Ik houdt het iig mooi bij Discord en TS3.
Het zal handig zijn in Heroes of the Storm. Ook al kun je niet met iedereen praten, omdat het alleen om de vriendenlijst gaat, voor Teamleague en Duo Q is het toch wel aangenaam!
In Heroes of the Storm zou het idd handig zijn... maar in het artikel staat dat je alleen kunt spreken met vrienden en vrienden van vrienden dus dan heeft het alsnog niet veel nut. Doe mij dan maar een voice implementatie per game zoals het bij Overwatch gedaan is. Denk dat ik er dan eerder gebruik van zou maken dan deze huidige optie
Ik krijg dat in WoW nooit aan de praat, hij pakt mijn microfoon gewoon, maar anderen horen niks. Heb geen zin om op de router met poorten te kloten, dus ik gebruik ook gewoon lekker Discord.
De implementatie in WoW was echt ontzettend slecht. Het was vrijwel onbruikbaar. Maar ik merk toch wel dat ik behoefte heb aan een goede voicechat in PUGs nadat ik een tijd Overwatch heb gespeeld; het spel lijkt zo dood als je nooit met andere spelers praat. Het gemak dat je met Overwatch automatisch in een groepskanaal komt en direct kan praten als je daar behoefte aan hebt vind ik een gemis in WoW. Daar komt bij dat je soms instructies moet kunnen roepen in de moeilijkere Mythic+ dungeons en PUG-raids en tekst chat is daar niet zo geschikt voor. Ik kan mij ook niet voorstellen dat Blizzard dit niet zou hebben geïmplementeerd als ze vandaag voor het eerst WoW zouden releasen.

[Reactie gewijzigd door Zerotorescue op 21 oktober 2016 16:58]

Steam en Origin bieden dit ook, ik gebruik het nooit want in beide krijg ik het gewoon niet voor elkaar dat de voice van anderen over mijn headset binnen komt i.p.v. over de speakers waar mijn gamegeluid uitkomt. Ik trek dat echt niet als zowel game als voicechat uit de zelfde speakers komen.

Ik kan in Battle.net niet eens de optie vinden om die voice chat te starten en in de settings kan ik het ook nergens iets terug vinden. Ik ben er dus bang voor dat ook dit weer zo'n halfbakken oplossing is.


Heel leuk dat die partijen allemaal met alternatieven komen voor Teamspeak (of rampzalig wannabe funny Discord) of Skype. Maar kom dan ook eens met een oplossing die minstens net zo goed is. Men gebruikt Teamspeak of Skype om een reden!

Persoonlijk blijf ik het liefst bij Teamspeak, want is het is enorm simpel in gebruik, servers vinden is easy peasy en je kan je geluid inputs/outputs en meer volledig naar wens instellen.....

Ik snap deze ingebouwde voice echt niet, gebruiken ze het zelf uberhaupt wel?
Rechts boven in the Battlenet Launcher waar je je vrienden ziet, poppetje met getal, klik daar es op :) In die friendslist kan je een voice-chat kanaal maken.
Ah top, krijg nu ook de notificatie dat het erin zit en zie het ook terug in de opties. Apart, maar goed : )

Verder kan ik in Battle.Net client in ieder geval de boel ongeveer net zo aanpassen als in Teamspeak e.d. Ze komen er nu pas mee en het is direct al beter dan wat Steam te bieden heeft.
Het enige nadeel, wat ze vast nog wel gaan toevoegen, is dat er alleen push-to-talk is en open mic. Geen voice activation. Ook staat open mic als default. En dat wil je niet.
Ah, ja ik gebruik exclusief push to talk :P
Spelers kunnen momenteel alleen spreken met vrienden en vrienden van vrienden.
Wat goed is want ik hoef die ragers niet via voicechat te horen als ik ze versla in Hearthstone. Het is al erg genoeg dat je soms 'Friendinvites' krijgt in Hearthstone nadat je iemand hebt verslagen. En als je die dan accepteerd ragen ze eventjes en daarna unfrienden ze je. :P
[...]


Wat goed is want ik hoef die ragers niet via voicechat te horen als ik ze versla in Hearthstone. Het is al erg genoeg dat je soms 'Friendinvites' krijgt in Hearthstone nadat je iemand hebt verslagen. En als je die dan accepteerd ragen ze eventjes en daarna unfrienden ze je. :P
Oh, vind dat wel leuk. Helemaal als ze uit hun plaat gaan als ze me horen lachen.
Ik snap niet zo goed waarom ze in-game voice chat zo willen doorduwen. Ik gebruik altijd Mumble tijdens het gamen, ook in Overwatch. Toegegeven, op Amerikaanse servers is het nog wel leuk om automatisch met je team in de voicechat gezet te worden, maar op de Europese servers zit er vrijwel nooit iemand in de team voice-chat, dus daar heeft het helemaal geen zin.

De audiokwaliteit is gewoon veel beter van dedicated voice-chat apps, dus daar zou Blizzard zich wmb niet mee bezig moeten houden. Beter zou het zijn om te integreren met bestaande voice-chat apps, om langs die weg mogelijkheden te bieden om automatisch met je team in een kanaal gezet te worden.
En voordeel in America is; Engelstalig.
Godverdomme wat een drama in EU, voornamenlijk oostblokkers/fransen/spanjaarden die weigeren Engels te spreken 8)7
gratis taalcursus is niks mis mee toch? meer als
cyka blyat
se retirer
hoef je toch niet te leren
maar ben het me je eens buiten de talen in europa is er ook nog een probleem dat er veel geschreeuw en gescheld tussen zit, gelukkig doet blizzard het alleen met je vriendengroep en geen public voice chat
Je vergeet Brazilië. Wat voor de US ook regelmatig in problemen brengt.
Discord plugin FTW
Hoor meer mensen over Discord inderdaad, maar draai liever een eigen server. Dat alles in de cloud hoeft niet zo van mij ;) Alsnog, integreren met bestaande oplossingen die zich focussen op dergelijke functionaliteit zou wel de voorkeur hebben boven een eigen implementatie. Blizzard is goed in games maken, laten zij zich daarop focussen.

In Overwatch highlights kunnen bewaren zou een erg welkome functie zijn bijvoorbeeld. Nu zijn ze weg zodra je uitgelogd bent.
Jij zou Matrix (https://matrix.org) misschien wel leuk vinden. Het werkt eigenlijk net zoals email: iedereen staat geregistreert op servers. Deze kunnen publiekelijk zijn, of privé. Het verschil met normale chat applicaties zoals Mumble is echter dat al deze servers met elkaar kunnen praten. Het maakt dus niet uit waar je geregistreert staat, je kunt toch met je vrienden op andere servers praten.

Chat wordt alleen gedeeld met servers die meedoen in de “room”, en dankzij end-to-end encryption hebben zelfs de servers geen idee wat er gezegd wordt: alleen de individuele apparaten die verbonden zijn kunnen de berichten ontcijferen (eigenlijk net zoals Whatsapp, maar dan niet aan één apparaat gebonden).

Als je de Riot client (https://riot.im) gebruikt, is het net zo gebruiksvriendelijk als bijvoorbeeld Discord.
Dat vind ik zeker interessant! Daar ga ik me eens in verdiepen, het concept klinkt wel heel goed in ieder geval.
Nouja, dat is simpel. Je spelers willen graag met elkaar praten tijdens een raid i.p.v. typen. Je hebt elkaar dan al vaak in je contactlijst van Blizz en op deze manier halen ze de drempel weg van het installeren van extra software en afstemmen met elkaar om in een andere tool online te komen.
Opzich een logische stap die al vanaf dag 1 aanwezig had moeten zijn. Ik vind dat ze met deze zet eindelijk volwassen genoeg zijn geworden om toe te geven dat de in-game voice chat ruk is.
En als je dan toch zo nodig je eigen software voor spraak wilt gebruiken, dan houdt niemand je tegen :)
Ja, gisteren na de update van Battle.net kreeg ik zo'n grote pop-up die dit aangaf.
Even geprobeerd, maar ik blijf toch liever bij Discord. Werkt gewoon allemaal net ff wat statischer.
Ik blijf wel bij mijn eigen Mumble client en server op me Synology. Werkt tot op heden zonder problemen :)
Ene kant ben ik er wel blij mee, geen tig programma's nodig of gezeur dat de een op A zit en de ander op B, andere kant zijn de ingebouwde voicechat-features meestal niet echt compleet. Of je mist chat, of je mist een PPT, dan weer rooms, dan weer enkel in bepaalde locaties (zoals in FIFA bv enkel in lobby of in game, maar nergens ertussen).

Zoals ik het lees heb je dus ook geen rooms of 'chat modes', is het weer enkel vriendjes/van vriendjes, ik had had echt mijn hele raid party niet als vriendjes op m'n battle.net, moet je alsnog naar TS/Vent of Disc.

Ik gebruik nu enkel TS, XBL en Skype, ik blijf bezig met extra programma's op de achtergrond of nog meer accounts instellen of vriendjes 'all over the place', hebben ze dat niet.. jammer dan, ik blijf niet bezig. Discord even gehad, maar had moeite met m'n input/output en heeft geen plugin voor de G19, zag er verder weinig meerwaarde in.
Veel mensen die hier in de comments zeggen Discord te gebruiken. Heb het een half jaar terug zelf geprobeerd en recentelijk Curse. Voorheen gebruikten vrienden en ik altijd Axon (van Dolby), maar die stopt per 5 december. Nu dus Curse aan het uitproberen met Discord in het hoofd als alternatief.

Echter, zoals het eruit ziet gaat het voor ons Curse worden. Stemmen klinken wat meer life-like en de interface werkt een stuk fijner dan met Discord. Lijkt op een aanrader te worden.

ontopic:
Blizzard Voice gaat 'em sowieso niet worden. En dat wel om dezelfde argumenten als dat ik geen gebruik maak van Counterstrike's in-game VOIP, of van The Division, of Battlefield, of welke andere game. Kijk eens hoeveel verschillende VOIP chats om maar te chatten met die maten van je met wie je speelt!!

idee:
Wat zou het fijn zijn als de "externe" VOIP apps, zoals Curse/Discord/TS, game/ontwikkelaar plugins zouden maken voor hun launchers/games (waar die dan ook hun VOIP hebben), die integreren met de in-game voice.

Je zou dan bijvoorbeeld in Heroes of the Storm zitten met 3 maten, dus net 1 te kort voor Team League. Je voegt er een 5e aan toe, maar die heeft geen Curse. Echter, omdat je zelf "de CurseBlizzard plugin" hebt geinstalleerd pakt die de audio in-/output van de 5e persoon en linkt die door Curse waardoor jij en je teamgenoten toch een 5-man VOIP party hebben voor Team League!

Beetje "crude" uitgewerkt, maar is ook nog maar een grof idee. Iemand die dat kan maken? O-) :Y)
Het mooie hier van is dat je een voice channel maakt in battlenet en niet in een game. dus je kan gewoon samen kletsen ongeacht of je dezelfde game speelt.

Ik zelf zou het alsnog niet gebruiken want je hebt bij de microfoon opties niet de optie voor Voice activation level. Er is helaas alleen maar de keuze tussen Push to Talk of constant activeren (wat idioot is omdat je dan elk geluidje gewoon hoort)
We hebben wel ingame voice in overwatch, maar in games als Heroes of the Storm en WoW zou het een enorme aanvulling op Party chat zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True