Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Overwatch-regisseur Jeff Kaplan heeft uiteengezet welke veranderingen Blizzard allemaal doorvoert om het tweede competitieseizoen van Overwatch te verbeteren. Zo verdwijnt sudden death, gaan de skill ratings op de schop en komen er skill tiers.

Kaplan zet de veranderingen uiteen in een video. Hij zegt daar wel direct bij dat dit niet alle veranderingen zullen zijn aan de 'competitive mode' en dat spelers uitgebreid de patch notes kunnen lezen zodra de veranderingen officieel worden ingevoerd. De dingen die hij noemt, zijn mogelijk wel de belangrijkste veranderingen.

Skill rating, het systeem dat een indicatie geeft van hoe goed een Overwatch-speler is, wordt aangepast. Nu geeft de game dit nog weer door middel van een getal dat kan variëren van 1 tot 100, maar straks wordt dat 1 tot 5000. Op die manier kan de game preciezer aangeven hoe goed een speler is en hoe klein een verandering in skill rating soms is. Bovendien klinkt een skill rating van bijvoorbeeld 60 in het huidige systeem matig, volgens Kaplan, maar in werkelijkheid hoort een speler dan bij de beste zes procent van alle spelers. De schaal die tot 5000 gaat, lijdt hier niet onder.

Om spelers verder een beter idee te geven van hoe ze presteren in de game, voert Blizzard zeven skill tiers, of niveaus in. Dit zijn in ieder geval brons, zilver, goud, diamant, master en grandmaster. Als spelers een bepaald niveau behaald hebben, kunnen ze niet meer degraderen naar het vorige niveau zolang het seizoen voortduurt. Dat geldt alleen niet voor de hoogste twee niveaus: master en grandmaster.

Sudden death zou een onderdeel van het spel zijn waar spelers niet blij mee zijn. Als twee teams gelijkspelen, wordt er een muntje opgeworpen om te zien wie er bij sudden death aanvalt en verdedigt op een level. Omdat bepaalde omgevingen in de game voordeliger kunnen zijn voor bijvoorbeeld verdedigers dan voor aanvallers, voelt sudden death in de ogen van spelers niet helemaal eerlijk aan. Blizzard gaat daarin mee en past daarom de tijdslimieten op veel onderdelen aan om ervoor te zorgen dat matches nagenoeg nooit meer in een gelijkspel eindigen. Als dat toch gebeurt, komt er dus geen sudden death.

De competitiepunten die spelers nu hebben in de game, worden straks met een factor tien vermenigvuldigd, maar de prijzen van gouden wapens worden ook tienmaal zo hoog. Kaplan zegt dat hier later een uitgebreide verklaring voor komt.

Het eerste competitieseizoen van de game eindigt op 17 augustus. Het tweede competitieseizoen begint op 6 september. De veranderingen zijn nu al wel te proberen op de Public Test Region.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Kan het filmpje niet bekijken, dus misschien komt het daar aan bod, maar het grootste probleem dat Overwatch Competitive Mode momenteel heeft zijn quitters. Zodra er een speler (of meer) dropped tijdens een game moet je de game gewoon uitspelen, ondanks dat je bij voorbaat kansloos bent. En dus gaat je rating omlaag en ergert iedereen zich suf omdat er geen kunst aan is.

Hopelijk komt daar wel een oplossing voor, want op deze wijze gaat de lol er snel aan af. Snap niet dat dat door de betafase gekomen is zonder dat iemand dat opgemerkt heeft.
Ik speel het nog niet, maar werkt het niet zoals bij DOTA? De gebruiker die leaved (binnen 5 minuten niet terugkomt) krijgt een penalty en de rest van de spelers krijgen geen punten of punten in mindering doordat iemand anders weg is gegaan. Je kunt dan dus vroegtijdig de match stoppen omdat het niemand iets oplevert.
Nee, dat is nu juist het probleem, je loss telt gewoon als een los en je rating gaat gewoon omlaag. Als de situatie zo zou zijn dat je geen puntenverlies zou krijgen, dan was het een ander verhaal.
Dat is dan wel uiterst slecht te noemen idd. Zeker omdat het om competitive rankings gaat. Dan kun je dus alleen zeker zijn van een eerlijke ranking wanneer iedereen altijd met 4 andere vrienden speelt (die dus niet leaven tijdens een match).

Krijgt een quiter wel een penalty?

[Reactie gewijzigd door Patrick_Wolf op 16 augustus 2016 14:04]

Voor een quitter is er wel een flinke penalty ja, XP penalties en bans voor de competitie mode, dat is het probleem dan ook niet. Maar daar heb je als "goede" speler zelf niet zo veel aan.

Ik lees nu echter een Blizzard post waarin het volgende staat:
" wanted to take this opportunity to briefly explain some of the systems we have in place regarding leaves and losses in competitive play, and why they're there and why they work the way they do.

When we determine someone has quit a competitive match before the first 30 seconds of game time has completed, we note that the match is now invalid and it collapses after 30 seconds. The person who left receives BOTH a loss and a leave, while everyone else can then leave without penalty or loss.

After the first 30 seconds of game time, how we handle someone leaving a competitive match changes. After determining that someone has quit, we begin a 1 minute timer. The missing player can return during that timer, but if they do not then the remaining team members are now given a choice. Depending on the match situation when the player left, that team might want to play on since they still have a chance to win. If the situation is hopeless, we don't want to force players to stick around while the other team finishes the match. So we allow the rest of the team to quit the match without a leave penalty, but they still do receive a loss.

Why do the remaining team members still receive a loss? How is this fair? The unfortunate answer is that the alternative would be worse. We don't want to create an awful situation where players who think they're losing are now encouraged to do whatever it takes to get someone else on their team to leave. By removing any possible incentive for anyone to "tactically" leave, it also means that more matches will complete normally. When someone leaves, Overwatch is less fun to play for everyone.

To further discourage someone from leaving a match, competitive play has a different leave penalty system than a quick play game. Leaving won't simply reduce your XP gain, instead you can be suspended from playing competitive play. The time a player is suspended time increases on repeated leaves, and in extreme cases a player will earn a ban from competitive play for the current season. Banned players also forfeit any rewards granted at the end of the season."

Je hebt dus inderdaad (korte tijd) de optie de match te leaven, als je er voor kiest te blijven dan telt de score, anders niet. Mijn klacht was dus niet helemaal terecht. Dat je echter nog steeds een loss krijgt is zeker tijdens de kwalificatiematches wel een probleem.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 16 augustus 2016 14:34]

Super irritant i.d.d., zou liever de match gestopt zien dan nog doorgaan. Bijna altijd als iemand uit je team vertrekt betekent dat gewoon een loss.

Begrijp trouwens wel dat het dan heel erg aanlokkelijk wordt om gewoon 1 iemand te laten leaven, en een super strenge straf voor 1 keer leaven zie ik ook niet graag (in het geval dat je internet er uit knalt of er een andere situatie is waarin je gewoon niet verder kunt). Zou wel fijn zijn als hier een systeem voor ontstaat.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 16 augustus 2016 17:14]

Helaas wordt op elke wijze misbruik gemaakt van ieder systeem: zo zie je smurf accounts, accounts door heel laag zijn maar alleen maar zijn om een teamrank laag te houden.

Zo kan je dat ook met leavers doen. Degene die het heeft minst boeit leaved, en de rest verliest niets. Daarom is dit systeem, hoe oneerlijk soms ook, Het beste.

Daarnaast moeten ze iets bedenken voor players die staan te niksen. Al 2x gehad dat een teammate aan de andere kan van de map rondjes aan het rennen was. Totdat iemand van ons team leavede, toen deed hij dat ook.

Gelukkig heb ik vrijwel nooit last van leavers: vandaag 7u gespeeld en zowel in mijn, als in het team van de tegenstandsters, nooit gezien (rang 63xbox)
Maar League of Legends heeft dit systeem al sinds het begin, en hebben pas sinds kort een /remake functie waarbij als er nog geen deaths zijn in beide teams dat de game na een vote van de team van de leaver uit de match history verdwijnt en de AFK'r alle penalties krijgt.

Als er ook maar 1 kill gemaakt wordt dan moet je het spel hoe dan ook uit spelen en verlies je gewoon al je MMR/ELO etc.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 16 augustus 2016 14:29]

Maar League of Legends heeft dit systeem al sinds het begin, en hebben pas sinds kort een /remake functie waarbij als er nog geen deaths zijn in beide teams
Nog wat extra's: of nog geen tower destroyed zijn & de vote komt na de EERSTE 3 minuten van de game als de afk'r nog niet terug is, hij zou dus vanaf het begin van de match al disconnected moeten zijn, als hij bijvoorbeeld op minuut 5 disconnect komt er geen /remake meer.

Dit maakt het systeem een beetje slechter om eerlijk te zijn, wat als je 45 minuten in game zit en net Baron (buff monster, soort van eindbaas) hebt verslagen, je staat op het punt om een teamfight aan te gaan die potentieel je game kan winnen en je krijgt dan een disconnect. 4 tegen 5 op dat moment is cruciaal voor de game. Zodra je dan de game verliest je hele team ook MMR / ELO & de d/c / afk'r krijgt geen extra punten verlies.

Het is mij al 2x gebeurd dat na 45 minuten iemand d/c'd en wij de game verliezen omdat het een 4v5 is.
Je moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Om dit gedurende het hele spel aan te bieden is veel te opportunistisch, want:

Na 45min kan er van alles gebeurd zijn, en vaak is er dan ook iemand de zondebok. Als hij dan leaved, zullen de achtergebleven teamleden natuurlijk allemaal in favor voten, maar het is dan allang niet objectief meer. Wellicht waren die andere 4 wel de kleuters die gewoon eens moeten dimmen.

Dat soort regels moet ook niet als redmiddel voor een toxic community gezien worden. Uiteindelijk is het gewoon een game-ervaring die staat of valt bij de welwillendheid van het gros van de mensen, en moet je vind ik niet te ver gaan in het verzinnen van regels voor uitzonderingssituaties.
het is dan natuurlijk zo dat hoe makkelijker je zo'n leaver systeem maakt, hoe minder competitief het wordt.

Riot Games will zijn "competitive integrity" houden door het systeem heel erg streng te houden. Ik snap het ook wel en daarom maakt het mij ook niet heel veel uit; Als je goed bent kom je toch wel door de ELO heen, dan heb je maar te maken met leavers zo nu en dan, dat hoort er nu eenmaal bij.
Dan zou het betekenen dat je kunt kunt leaven vlak voordat je gaat verliezen waardoor het winnende team weer zwaar benadeeld wordt. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Denk dat het erg lastig is om hier een midden weg in te vinden!
Dat is niet echt een probleem.. iedereen heeft daar in dezelfde mate onder te lijden dus onder de streep maakt het niet uit.
Gisteren had ik ook een leaver in Competitive, maar ik kreeg een melding dat we konden leaven, dit gaf ons wel een loss op maar onze rating zou niet worden aangpast.

Uit sportief gedrag hebben we wel een 5 vs 6 doorgespeeld. (en op 10 seconde verloren helaas :().

Nu moet ik wel aangeven dat deze person niet in mijn party zat, mischen dat dit deze melding geeft, en als iemand van je party leaved je wel de penalty krijgt.
Als dat zo zou zijn is het eenvoudig om wedstrijden te saboteren. Ben je aan het verliezen? 1 van de 6 man hoeft maar te vertrekken en je voorkomt dat je rating zakt, wat natuurlijk bijzonder gevoelig is voor misbruik...
Ik had ergens gelezen dat er daar een zeer uitgebreid strafpunten-systeem is bij CS:GO. Waarbij je teamgenoten dus niet bestraft worden maar de quitter wel, en bij herhaling uitgesloten wordt van competieve games.

Volgens mij kreeg je dan ook weer strafpunten als je stemde om iemand te kicken, om te voorkomen dat je dat aan de lopende band ging doen uit frustratie over de performance van een andere speler.

Jammer als dat soort maatregelen nodig zijn; veel gamers zijn blijkbaar niet volwassen genoeg om gewoon een leuk potje te kunnen spelen.
Klopt. Als iemand in CSGO uit een competitive match stapt krijgt hij een verplichte cooldown varierend van 30 minuten tot max één week (afhankelijk van de ernst van de overtreding).

Nadeel is dat de vertrekkende speler vervangen wordt door een AI bot die door de server bestuurd wordt. Wanneer een speler van het team dood gaat kan hij de bot van de server overnemen om het een beetje te balanceren (bots zijn niet echt slim/snel en hebben geen game sense).
.

[Reactie gewijzigd door gamejunk58 op 17 augustus 2016 00:24]

dit is de enige reden waarom ze dit zo hebben gedaan bij veel games en ook overwatch
deze comment verdient meer dan een +1 omdat het de ware aard van het probleem laat zien
Hetzelfde geld toch ook gewoon bij andere competive games zoals League of Legends? Na een tijdje balanceert zich dit toch gewoon uit in jouw voordeel als je zelf geen quiter bent (aangezien er dan maar 4 mogelijke quiters in je team zit t.o.v 5 in het andere team)
De kans dat je met Overwatch 5v6 wint is erg klein, er is voor de tegenstander dan ook weinig reden om te leaven als er iemand uit jou team weg is.
Dit is normaal gezien opgelost ondertussen. Ik heb zelf een paar weken geen Competitive gespeeld, maar sinds ik deze week terug wat gespeeld heb, ben ik geen quitters tegengekomen. In de periode ervoor was het bijna elke game.
Ik erger mij hier ma-te-loos aan. Dat iemand leaved en vervolgens gestraft wordt vind ik geweldig. Maar de rest van het team wordt ook gestraft met een bijna gegarandeerd verlies van de match, terwijl het andere team beloond wordt want voor hen is het makkelijker om te winnen 5v6. Dat vind ik alles behalve eerlijk en frustrerend as f*ck.

Ik zou liever gewoon een gigantische penalty voor de leaver zien (indien het geen legit disconnect is) en dat de match gewoon wordt geannuleerd met geen verlies noch win voor beide kanten. Ik ben er zeker van dat je een systeem kan bedenken waarbij dit niet misbruikt kan worden door bv. iemand weg te pesten. Het huidige systeem is alles behalve ideaal.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 16 augustus 2016 15:53]

Je kan het systeem niet beter maken, uiteindelijk maakt het ook niet uit want de ene keer gaat er iemand in jouw team weg, de andere keer is het iemand van de enemy team.

Een disconnect check kan je nooit maken, iemands pc kan crashen of ik kan zo de kabel uit mijn pc trekken om een disconnect te fabriceren.

Kom het zelf maar zelden tegen dat mensen weg gaan, in ieder geval veel minder dan in welke andere game dan ook.
Zodra er een speler (of meer) dropped tijdens een game moet je de game gewoon uitspelen
Dat is gewoon niet waar. Als de speler niet terugkomt in een minuut(zit een countdown bovenin je scherm) dan mag je leaven, met loss. Maar je hoeft de match niet uit te spelen.
Dit is een prima change! Hoop alleen wel dat ze snel wat gaan doen aan mensen die met muis + toetsenbord spelen in competetive op ps4. Op een hoge rank is het heel irritant om hier tegen te spelen omdat deze mensen een ongelooflijk voordeel hebben t.o.v. spelers met controllers.

Ik hoop dat er snel een manier komt om mensen te reporten op consoles.

[Reactie gewijzigd door jesse111 op 16 augustus 2016 14:37]

Is dit iets wat volgens de regels niet mag? (muis en keyboard op console)
Want, als dit wel mag, zal hier nooit iets aan gedaan worden aangezien iedereen op een console de kans heeft om zelf een keyboard + muis te gebruiken. Op dat moment is het dus gewoon een persoonlijke keuze die bepaald of je nu wel of geen voordeel hebt t.o.v. de andere spelers.

Pas op, ik ben een pc gamer, dus ik weet niet hoe het juist zit met console Overwatch, maar ik volg de nieuwsberichten wel wat op, en heb precies nergens gehoord dat ze dit als "probleem" bezien.
Blizzard heeft er juist voor gekozen om K/M niet compatible te maken op de PS4 omdat dit een enoooorm voordeel zou geven aan de mensen die hier gebruik van maken.

Zelf ben ik normaal ook een pc gamer, maar mijn vrienden hebben overwatch op de PS4, dus daarom had ik hem hier ook voor gehaald.

Als je met K/M gaat gamen, doe dat dan op de PC, niet op de console waar bijna iedereen met controller speelt...

Edit: ok nvm, blijkbaar komt er nu een officiële muis + toetsenbord voor de PS4.

[Reactie gewijzigd door jesse111 op 16 augustus 2016 15:39]

Goed om te zien dat ze het competitieve gedeelte blijven tweaken om een betere ervaring te bieden. Ik was helaas zelf al na een aantal weken afgehaakt met Overwatch. Mij werd het allemaal wat te repetitief en zonder een vaste vriendengroep (solo) is de lol er helaas voor mij ook snel af.
Kijk even in het topic op het forum: [Multi] Overwatch daar staan een aantal Teamspeak 3 servers vermeld. ;) Feel free to join! :)
Ik snap niet dat ze de vertrokken persoon niet vervangen door iemand die op zoek is naar een Quick Play match. Vervangen door een comp player kan je niet, want die wordt meteen in een vervelende positie geplaatst. Een Quick Play speler maakt het geen zak uit, daarenboven word je bij quick play toch vaak in een reeds lopend spel gezet. Dan telt voor die ene speler gewoon zijn ranking niet mee, als ware hij in een gewoon quick play potje bezig. Hij speelt misschien niet zo goed als iemand die gaat voor een comp win, maar het is in ieder geval beter dan niets. Tesnoods geef je die Quick Play speler alsnog bonuspunten wanneer hij wint, maar geen aftrek wanneer hij verliest, dan heeft hij nog een extra incentive om toch goed te spelen.
Dan is het volgensmij veel slimmer om de hele tijd "Quick Play" te doen en hopen dat je in een ranked match terecht komt. Als er echt zoveel leavers zijn dan is dat totaal geen moeilijk iets.

Stel je voor, het team waar je in joined heeft een disconnect terwijl ze enorm hard aan het winnen zijn en iemand van Quick Play joined de game terwijl die andere alleen wat lag had en door de Quick Play joined iemand de game waardoor die andere niet meer kan joinen, terwijl hij wel de game aan het winnen was met zijn team, diegen van Quick Play krijgt dan de punten en degene die een d/c had die verliest punten omdat hij niet meer kan rejoinen.

Het zou een enorm dom systeem zijn als dat geweest zou zijn.
Prima als ze wat strenger zijn voor leaven bij competitive play, ik hoop dat het dan wat soepeler wordt bij quick play. Hoe vaak ik niet gehad heb dat ik tussen twee potjes door niet even naar de wc kan om bij terugkomst erachter te komen dat ik gekicked ben voor AFK. Aangezien bij competitive play hij niet vanzelf doorgaat naar de volgende match is het daar niet zo'n probleem.
Ik maak het bij quickplay zelfs mee dat ik gekicked word voordat ik klaar ben met laden :')
Typen heeft geen effect, met de muis bewegen maakt niets uit, alleen op play drukken met een hero heeft daar effect op. Ik mag dan het spel op een oude HDD geinstalleerd hebben, maar daar hebben ze verder niet over nagedacht bij Blizzard.