×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gaming-chatapp Discord krijgt videofuncties

Door , 106 reacties

Na een testperiode hebben de ontwikkelaars van gaming-chatapp Discord hun videofuncties geďntroduceerd voor alle clients. Gebruikers kunnen nu onderling videostreams van hun scherm of van hun webcam delen met andere gebruikers.

De videofunctie heeft ook een picture-in-picture-functie zodat videostreams in een hoekje getoond kunnen worden terwijl gebruikers bijvoorbeeld tegelijkertijd een tekst-chatkanaal open hebben. Video chat en screen sharing waren sinds augustus al beschikbaar voor testers, maar zijn nu live voor iedereen, ook op macOS. De videofuncties zijn nog niet beschikbaar op de mobiele versies van Discord.

Volgens de ontwikkelaar heeft Discord tegenwoordig 45 miljoen gebruikers. Daarvan zouden maximaal vier miljoen tegelijkertijd ingelogd zijn en loggen 8,9 miljoen gebruikers dagelijks in. De applicatie is bedoeld als 'Skype voor gamers', maar heeft ook zeer veel weg van enterprise-messagingapp Slack. Het heeft servers, tekstkanalen, voicekanalen, friendslists, dm's en de mogelijkheid om via een overlay in een game te zien wie er in een voicekanaal zit en wie daarvan aan het spreken is. Via de overlay kunnen zelfs bepaalde instellingen, zoals volumes, aangepast worden.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

07-10-2017 • 12:27

106 Linkedin Google+

Reacties (106)

Wijzig sortering
Ik ben zelf al een wat oudere (in de 30) gamer en misschien ben ik wel wat verzuurd, maar Discord is the worst that happened to game voice chat sinds de uitvinding van de microfoon. Groot, traag, resource hog en met allerlei overbodige functies. Maar net dat tikkie makkelijker dan teamspeak, dus niemand onder de 30 gebruikt dat nog. Nu ook nog eens game streaming en webcammen. Why |:(
Ik vind Discord juist geweldig, je kan eenvoudig een community vormen doordat het text en voice integreert. Werkt ook perfect met meerdere servers en je hebt eenvoudig direct contact met medegebruikers aangezien dat niet aan een server gekoppeld is.

Ook zeer eenvoudig bots integreren zoals Twitch announcers of Twitter announcers, ideaal als je een community hebt die zich op specifieke games richt. Even de twitter van de devs voor status updates en de Twitch streams van bijvoorbeeld tournooien.

Daarnaast de eenvoud waarmee je een server aan maakt. Niet langer kijken wie er nog een TS had of waar je kon meeten, in een paar seconde heb je een Discord server opgezet die je even later weer verwijdert.

Zelf ook nooit issues gehad met geluid, kwaliteit is prima, geen haperingen of wegvallen.

Eenvoudig je game delen lijkt me een prima toevoeging, zeker als je alleen even snel wat wilt laten zien aan een ander.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 7 oktober 2017 12:47]

Helaas kun je niet in een server/groep het schermdelen dat vind ik wel erg jammer! Zo ver ik heb ondervonden kan het enkel in een privegesprek. Toch nog even Skype er langs gebruiken denk ik.
Je kan wel in een groep bellen, en dan dus met meerdere je scherm delen. Niet in een server.
Wat bedoel je daarmee?
Kijk ons guild heeft een kanaal en ik wil in die kanaal streamen.
Kan dat of is het beperkt tot een paar mensen die je als vriend hebt?
Je kan op dit moment nog niet in een kanaal streamen. Je kan alleen een groep maken, door mensen in je contact-lijst te bellen, en daar dus streamen met meerdere mensen.
Dat betekend dat jij als streamer naar 5 mensen moet streamen?
Dat vergt veel CPU en internet power of niet?
Je streamt alleen naar de Discord servers, die het weer doorsturen. Dus aantal personen maakt in principe niet uit.
Ok thnx op dit functie zat ik te wachten namelijk.(buiten dat je mensen moet toevoegen)
Kan eindelijk mijn tanking skills laten zien!!
En hopen dat ze beter worden...
Klopt dat bedoelde ik eigenlijk, alles buiten een server (imo noem ik dat groep) kun je geen schermdelen behalve bij prive (groep) calls
De audiokwaliteit en delay zijn beide minder goed dan bij Teamspeak. Gratis teamspeak servers kun je trouwens al jaren aanmaken op Teamspeak3.com

Delay is vooral bij games als Rocket League een groot probleem in Discord. 500ms delay bij een "I got this" is alles of niets soms. Vaak zelfs.
Dat kan heel erg aan je regio liggen. De ping tot Amsterdam is iets van 12-18ms. Dat is echt prima voor voice chat.
De ping tot de server en de delay qua audio hebben bij Discord (blijkbaar) niets met elkaar te maken. Wat ook wel logisch is.

Wil je die delay testen, laat je gesprekspartner in Discord het geluid via z'n speakers lopen en roep wat. Wanneer je jezelf terughoort weet je de delay.

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 8 oktober 2017 19:55]

Discord voor chat is handig zeker met bots en dergelijke.

Als je games speelt met mensen over de hele wereld is voice gewoon drama. Packetloss en robotstemmen.
In zekere zin heb je gelijk, althans:

Discord;
Ram: 120-130mb
Cpu: 0% Idle - 1,3% wanneer in server

Skype;
Ram 95mb
Cpu 0-1,5%

Teamspeak;
Ram 30mb <netjes
Cpu 1% op idle, minder netjes.

Nu kan ik wel gaan mierenneuken maar als we eerlijk zijn en alle waardes vergelijken is het ook allemaal verwaarloosbaar.
Kijk bijvoorbeeld naar onderstaand:

Opera en Chrome;
1 of 2 tabbladen gauw 80mb + 10 tot 50mb ram per tabblad erbij.
Cpu wisselend van 0-3% en 10% bij youtube filmpje van 1080p

Ik heb al gauw 30+ tabbladen openstaan, dus mijn 16gb ram is al 5gb vol waarvan grotendeels de browser. Laatste waar ik mij dus zorgen over ga maken is, discord, skype of teamspeak.
Alle problemen die jij ondervind met dat het traag is, groot en resource hog?
Ondervind ik niet, niemand verder ook over gehoord.
Ik kijk naar gemak, en discord vind ik veel fijner werken in de praktijk.
Vergeet ook niet dat Discord veel meer kan dan TS standaard, de app is misschien wel lomper, maar TS werkt veel omslachtiger. Hoewel ik voorstander ben van dedicated servers bij games werkt dat duidelijk niet het gemak in de hand van een voice chat app.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 oktober 2017 10:40]

Ik vind het echt top, extreem weinig delay in het geluid bij ons. Werkt echt een miljard keer beter dan Skype gewoon. Daar viel hij iedere vijf minuten wel weg. Heerlijk programma Discord.
Natuurlijk is het beter dan Skype, maar de audiokwaliteit en delay zijn beide minder goed dan bij Teamspeak. Gratis teamspeak servers kun je trouwens al jaren aanmaken op Teamspeak3.com
Deels mee eens. Naar mijn mening heeft Discord inderdaad een matige geluidskwaliteit, is groot en heeft een interface met leercurve, zeker als je van Skype overkomt. Ik vind de chatfuncties echter heel fijn met bijvoorbeeld het delen en bekijken van gifjes en (YouTube)video's. Zelf deel ik met vrienden (en medestudenten) vaak mijn scherm om iets te demonstreren of gewoon 'om te laten zien'. Hierdoor moesten wij altijd Skype gebruiken en nu hoeft dat dus ook niet meer :)
Ik snap niet dat er over de kwaliteit getwijfeld word, met de juiste instellingen is Discord de best klinkende voice client by far.

De meeste mensen hebben of slecht internet die niet constant goede prestaties kan leveren, of allerlei noise cancelling troep aanstaan dat het geluid blurred of de kwaliteitssettings van Discord zelf niet aangeraakt, 160 of 192kbps is de standaard geloof ik.
De kanalen kunnen max 92kbps aan waar ze standaard op 64kbps staan.
Voor een stem heb je echter geen hoge bitrate nodig. Het frequentiebereik van een stem is niet gigantisch groot (80Hz - 8Khz) en dat kan prima in 92kbps of zelfs 64kbps gestopt worden zonder dat de kwaliteit om zeep geholpen wordt. Zelf gebruik ik Discord om te gamen met een paar maten van me en de kwaliteit van het geluid is beter dan bijvoorbeeld Skype of Telegram.

Ik lees wel dat de kwaliteit van de audio bij grotere groepen een stuk minder is, maar daar heb je met maximaal 3/4 man geen last van.
Daarbij is het opus, en dat gaat vrij goed met lage bitrates.
Ah ok, my bad, ik dacht eigenlijk dat het wat beter was.
Ik vind vooral de combinatie met persistent chat zeer behulpzaam. Gebruik het vooral voor ontwikkelgroepen van bv mods en verschillende vriendengroepen.
Omdat helaas het altijd functionaliteit en gebruikersgemak over kwaliteit.
Ik zie het meer als alternatief op Skype. In vergelijking met Skype is het dan ook erg licht en snel. In vergelijking net TeamSpeak is het wel veel zwaarder, maar het heeft ook handige functies zoals een chat die berichten ook behoud (dus niet de IRC-achtige chat van TeamSpeak). Verder wordt het echt gemaakt en gemarket op gamers, wat bij TeamSpeak niet het geval is.
Why |:(
Omdat het net zoals zovelen die ervoor waren: het moet veel kunnen en weinig bieden 8-)

Ik heb het meegemaakt met Windows Media Player (van v6 naar v7), Real Player, ICQ, MSN Messenger, Skype, de Acrobat Reader en weet ik het allemaal wat. Allemaal programma's met een hoop toeters en bellen, maar een beetje snel (en ook goed!) werken, ho maar |:(

Zelf gebruik ik de webversie van Discord, werkt sneller en ook voor hetgeen wat ik echt nodig heb (berichten over en weer met wat screenshots op z'n tijd) en ook belangrijk: de webversie werkt op al m'n devices, zelfs op m'n oude EEEPC 900 dingetje . . .
een nog oudere gamer in de 50 heeft absoluut geen problemen met Discord :) traag geen last van , je kunt eenvoudig het volume van andere mensen aanpassen als hun instelling te hard staan voor jouw gehoor ideaal.
Ik snap niet helemaal wat je leeftijd hier toe doet?
Vroeger zaten wij op IRC en daarnaast op ventrilo, Discord is alles in 1.
Ik ben zelf 35 en vind Discord een geweldige applicatie, dus ja... dat kan ook.
Je klachten over groot, traag en resource hog herken ik totaal niet.

[Reactie gewijzigd door unfor op 7 oktober 2017 19:29]

De Discord 'app' is ook maar gewoon een Chromium browser zonder adresbalk of menubalk hoor... Echt en prestatie om zoiets neer te zetten :rolls eyes:
Ik weet nog dat TeamSpeak 'groot, log en traag' was vergeleken met Battlecom en RogerWilco.

Ventrilo was ook ooit enorm populair.

Mumble is ook een veelgebruikt alternatief op TS.

Discord heeft daarbij ook gewoon veel meer functies, en zo log is het echt niet hoor. Voor mij is het de nieuwe IRC, in ieder geval voor gaming doeleinden. Het enige wat ik nog mis zijn lokale logs, en uiteindelijk de mogelijkheid een eigen server te draaien buiten het Discord netwerk om, maar met dezelfde software.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 8 oktober 2017 09:03]

Ik heb weinig ervaring met Discord, Al viel mij inderdaad op dat het een boatload aan features bevat. Veelal waarvoor ik het programma niet gebruikte.

Ik mis de tijden dat ik mijn eigen Minecraft modder server draaide. Daarnaast natuurlijk een custom TeamSpeak server 8-)
Teamspeak servers zijn niet gratis.

Als er minder donateurs zijn zal clan daar vanaf willen.

Verder is Teamspeak niet klein/rechtdoorzee.

Opnemen, streamen/broadcasten is juist heel erg in.

Ik weet niet in hoeverre discord daarin voorziet maar een programma die naar facebook/youtube/twitch tegerlijkertijd kan streamen zou weleens de toekomst kunnen hebben.

Als iemand dergelijke programma kent waarmee je naast games, je scherm of camera kunt streamen verneem ik dat graag.
TeamSpeak is dan ook niet gratis he! Je moet of een server huren of er zelf een draaien. Je kan ook niet videochatten, en je hebt geen vriendenlijst die blijft bestaan door meerdere servers, alles is op de host opgeslagen en ben je dus volledig afhankelijk van de host. Ik ben dan dus liever afhankelijk van Discord zelf :P.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 oktober 2017 14:04]

Je kan wel een vriendenlijst hebben in jou TS3 client and die is niet server based.
Maar je hebt er helemaal niks aan.
Dat is jou mening maar ik videochat niet dus in mijn mening heb je daar niks aan.
Screensharing is misschien wel handing maar daar gebruik ik teamviewer al voor aangezien dat wat uitgebreider sharing mogelijkheden heeft.
Ik host mijn eigen TS server en ik deel geen persoongegevens nu en nooit niet.(Overigens is discord vaker down geweest dan mijn TS server gehost op Google Cloud.)
Discord zal uiteindelijk ergens inkomsten vandaan moeten halen en mocht al die die data die ze gemined hebben daar nou net even lekker uitkomen.
Het werkt, en verdomd eenvoudig ook, dus ik begrijp wel waarom iedereen dit gebruikt...
Teamwhat? Iedereen die ik ken is al jaren overgestapt naar Mumble, zowel boven als onder de 30.
Teamspeak is voor mij onlosmakelijk verbonden aan het pre-Steam tijdperk en vergeleken met Mumble een al even grote resource hog als Discord.
Ik ben blij je reactie te lezen. Ik heb dus precies het zelfde gevoel. Groot deel van mijn gaming community is verhuisd naar discord en het bevalt me helemaal niets.

Precies was je zegt, het is een tikje makkelijker waardoor mensen het gaan gebruiken. Grote nadeel daaraan is dat niemand de moeite neemt om z'n microphone fatsoenlijk af te stellen.
De audio qualiteit over hun infra is ook om te janken, en de app is bloated met rommel.

Het is net geen fatsoenlijke chat client, net geen vervanging voor fora, net geen vervanging voor mumble/ts/etc. Het is het allemaal net niet.

Ik hoop er maar op dat ze wellicht ooit een binary uitbrengen waarmee je je eigen relay server ofzo kan opzetten dat je in ieder geval niet over hun crappy infra hoeft.

Daarna kan je je ook afvragen wat straks het verdienmodel moet gaat worden. Brrrrrre
Wat betreft problemen met het geluid (microfoon) van een ander kan ik je gelijk geven. Ik heb een aantal mensen in mijn server die op de een of andere manier het voor elkaar krijgen het geluid (perongelijk) te loopen waardoor ik;
1. hun (gehele) pc audio geluid hoor (muziek, gamegeluid ect.)
2. mezelf hoor terug echo-en (loopen)
3. de filter van discord ingrijpt en de persoon onverstaanbaar maakt

Het zou een slimme zet zijn een soort configurator te starten waardoor mensen verplicht wordt te luisteren naar hun eigen output, want soms wekt het zelfs verhitte discussies op "ik hoor het niet hoor".

[Reactie gewijzigd door downcom op 7 oktober 2017 13:02]

Ik weet vrijwel zeker dat dit door Realtek audio drivers komt. Ik had dit probleem ook, ik luisterde muziek en de mensen in mijn channel konden meeluisteren (ik was ook nog eens heel zacht als ik ging praten for some reason).
Vervolgens ben ik naar de standaard windows drivers gegaan en geen problemen sindsdien gehad.
Bij mij als ik de fysieke mute knop op mijn mic gebruik word het geluid van mijn PC door discord gegooid.

Nu heb ik een keybind gemaakt om via discord te muten, maar is wel erg vervelend.
Als mensen hun instellingen verkeerd hebben, dan is dat toch de fout van diegenen en niet van de applicatie?
Ze kunnen inderdaad een wizard ofzoiets inbouwen om de instellingen goed te zetten. Maar ook het wijzigen is eenvoudig gedaan.
klopt daarom naar een paar keer vriendelijk vragen is het gewoon muten van de persoon. Gebeurd niet vaak want zijn vrijwel altijd dezelfde personen die er geen aandacht aanbesteden.
Zitten die niet gewoon met losse speakers en een microfoon dan ipv een headset?
Nee dat dacht ik dus eerst ook maar blijkt dus niet zo te zijn. Het geluid wordt ergens geloopt in bijv. skype was het probleem niet dus het zit ergens in de apparaat instellingen.

Of het storrend is? ja, is er een oplossing? jup deze mensen muten totdat ze naar hun instellingen gaan kijken.
"MUTEN OF DOEN WAT IK ZEG!" Jij bent vast ook heel lief als ze jouw gaan muten of niet precies doen in het spel wat jij wilt :)?
Hahah nee als meerder mensen klagen gaat hij op mute hoor helemaal als je het meerdere keren vriendelijk gevraagd hebt van "kijk dadelijk even naar je instellingen want het is nu wel erg storrend aan het worden". Als je niet instaat bent 5 minuten moeite te steken om even door Spraakinstellingen te wandelen dan houd het op he ;) Iedereen tig keer dubbel horen is even leuk maar los je problemen op dat is niks teveel gevraagd toch?

Ik wil jou gemoedstoestand wel eens horen en zien als je dergelijke herrie aan een stuk door blijft horen waardoor je zelf stopt met praten omdat je jezelf hoort en in de war raakt.

Daarnaast wat is de moeite om even dat slidertje uit te zetten bij automatische volume? ;)
Ik (en vele andere) hoeven echt niet elke snotbel of ademhaling te horen van de ander wetende dat de meeste gameheadsets hoog geluid versterken waardoor het er nog dikker boven op ligt.

[Reactie gewijzigd door downcom op 7 oktober 2017 15:05]

Ik ben blij je reactie te lezen. Ik heb dus precies het zelfde gevoel. Groot deel van mijn gaming community is verhuisd naar discord en het bevalt me helemaal niets.

Precies was je zegt, het is een tikje makkelijker waardoor mensen het gaan gebruiken. Grote nadeel daaraan is dat niemand de moeite neemt om z'n microphone fatsoenlijk af te stellen.
De audio qualiteit over hun infra is ook om te janken, en de app is bloated met rommel.

Het is net geen fatsoenlijke chat client, net geen vervanging voor fora, net geen vervanging voor mumble/ts/etc. Het is het allemaal net niet.

Ik hoop er maar op dat ze wellicht ooit een binary uitbrengen waarmee je je eigen relay server ofzo kan opzetten dat je in ieder geval niet over hun crappy infra hoeft.

Daarna kan je je ook afvragen wat straks het verdienmodel moet gaat worden. Brrrrrre
Ik heb het zelfde we zijn nu met 3 mensen op ts overgebleven ( de oudere garde) En alle jongeren zijn vertrokken naar clans of groepen die discord gebruiken. Nou betalen we maar 1.50 voor 50 slots public ts server dus maakt het niet zoveel uit maar toch. Ik hoop nog wel een x een groep mensen bij elkaar te krijgen die gewoon gamen voor de fun via ts gewoon wanneer ze kunnen. Helaas is dat erg moeilijk te vinden in de categorie 25+ want die zijn of gestopt met gamen of gebruiken geen mic meer vanwege dat ze kinderen hebben enz enz.
Maar ja discord die ook een teamviewer achtige functie krijgt... ben benieuwd hoeveel informatie ze van mensen kunnen inzien want ze moeten toch ergens mee verdienen lijkt mij.
Wij hebben het een soort van "opgelost" door allerlei services te bridgen.

Er zijn IRC naar discord bridges want de echt oude garde zit nog op IRC. Er is een mumble <--> Discord bridge want een deel weigert naar discord te gaan, en andersom. Ben nu nog bezig een TS <--> Discord bridge te bouwen, en moet nog iets verzinnen voor phpbb3 <--> discord.

Het is een puinbak, maar zo houden we alles nog een beetje bij elkaar.
pfff tja als je dat kan moet je dat doen :P heb best verstand van advanced permission system van ts maar van bruggen bouwen not so much laat staan bruggen digitaal maken tussen 2 concurrenten respect _/-\o_
A) De codec is exact hetzelfde als die van teamspeak (opus) Sterker nog, teamspeak heeft een lagere maximale bitrate (61.68 Kb/s) dan discord (96 Kb/s). Klinkt ook merkbaar beter op mijn PC. (ik moet er wel eerlijk bijzetten, dat degenen met Logitech USB (gaming) headsets om een of andere reden niet erg goed klinken via discord)

B ) Echo cancelling? Zorg gewoon dat je maten een fatsoenlijke mic kopen, speakers in een voice chat zijn hoe dan ook kut, ook op teamspeak. Voice activation merk ik niet echt verschil tussen TS en Discord

C) Eigen server kan handig zijn, maar niet iedereen heeft de know-how om dat op te zetten. Discord is verder al behoorlijk krachtig in zijn mogelijkheden

D) Zie punt A

[Reactie gewijzigd door GreNade op 9 oktober 2017 08:27]

Let op, Discord verdient geld met het verkopen van je data! Probeer alsjeblieft FOSS alternatieven zoals Matrix aangezien zij nooit je data zullen verkopen!
Alleen in bepaalde gevallen. Normaal gesproken wordt data niet verkocht.

https://discordapp.com/privacy

Our Disclosure of Your Information
The Company is not in the business of selling your information. We consider this information to be a vital part of our relationship with you. There are, however, certain circumstances in which we may share your information with certain third parties, as set forth below:

Business Transfers: As we develop our business, we might sell or buy businesses or assets. In the event of a corporate sale, merger, reorganization, bankruptcy, dissolution or similar event, your information may be part of the transferred assets.
Consent: We may transfer your information with your consent.
Related Companies: We may also share your information with our Related Companies for purposes consistent with this Privacy Policy.
Developers: Developers using our SDK or API will have access to their end users’ information, including message content, message metadata, and voice metadata. Developers must use such information only to provide the SDK/API functionality within their applications and/or services.
Agents, Consultants and Related Third Parties: Like many businesses, we sometimes hire other companies or individuals to perform certain business-related functions. Examples of such functions include mailing information, maintaining databases and processing payments.
Legal Requirements: We may disclose your information if required to do so by law or in the good faith belief that such action is necessary to (i) comply with a legal obligation, (ii) protect and defend the rights or property of the Company or Related Companies, (iii) protect the personal safety of users of the Services or the public, or (iv) protect against legal liability.
Aggregated or Non-identifiable Data: We may also share aggregated or non-personally identifiable information with our partners or others for business purposes.

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 7 oktober 2017 13:00]

Gezien hun funding crisis zullen ze die data ook niet lang meer kunnen houden 🙂
En wat voor data dan? Discord weet echt helemaal niks van mij behalve die paar dingetjes voor het maken van een account, wat niet veel verder komt dan een junk email adres en het gelinkte steam account, wat optioneel is. Ja discord kan mijn IP adres en dergelijke in principe in kaart brengen, maar ze zijn echt niet de enige die dat kunnen :)
Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet over Discord. Blijkbaar is het fijn genoeg voor mensen om het te gebruiken, waarom moet dat zo nodig helemaal de grond in getrapt worden? Omdat de 50 euro per jaar voor je TS server die je gister gekocht hebt nu het toilet door loopt? Is 't omdat je dan zogenaamd een extra applicatie moet hebben of omdat je simpelweg gewoon niet van verandering houd? Hebben(/hadden) jullie allemaal hetzelfde probleem met de Twitch desktop-app(Curse client)?

Wat is het probleem met deze applicatie: "Discord"?
Een "resource hog" is 't niet. Ik gebruik het al sinds het begin en het gebruikt letterlijk nauwelijks een procent aan CPU. Daarnaast hebben we het over mierenneukerij als we procenten gaan vergelijken op deze schaal.
RAM zit ie onder de 50MB lekker weg te sjokken op een (huidige) 26,5MB.
Je kan zonder problemen enorme chats doorzoeken, super ver terug lezen en dat allemaal zonder dat het op je schijf hoeft te staan. Dus ruimte is ook geen probleem.
Om bij te houden met een community is het ideaal en eigenlijk waar het voor gemaakt is.
Integratie met gegeven community is super makkelijk door middel van bots die je zelf in elkaar kan flansen en opzetten, zoals je mag verwachten.
Het chatten over de VoIP of text is echt zo'n enorm probleem niet als dat de menigte hier laat blijken. Misschien bij deze woordige mensen, maar in de 9 servers en honderden nieuwe mensen waar ik regelmatig in/mee zit heb ik zelden een geluidsprobleem gehad en als er al iemand bij zat was het zo verholpen.
En nu met het video en screensharen wordt probleem oplossen NOG makkelijker. Nu heb je bijna geen Teamviewer meer nodig om je vriend(in) te helpen en kun je de omgeving nog eens laten zien ook als je in een ander land bent door middel van de video functie. 'S toch alleen maar positief?

Dan nog. Wat is het probleem? Waarom moet het zo de grond in gestampt worden? Voor mij en honderden, duizenden, miljoenen anderen werkt het prachtig. Wat maakt het nou zo enorm kwalitatief uitermate teleurstellend voor je?

[Reactie gewijzigd door sxbrentxs op 8 oktober 2017 18:45]

We hebben niet allemaal een Core I7 met 16GB RAM. Ik game op een i3 met 4GB RAM en een R9 270 (precies goed om Rocket League altijd 100FPS te draaien, meer hoef ik niet). Dan gaat het RAM gebruik van discord (~150-200MB na 3 uur) en het CPU gebruik (~5-10% van mijn CPU) in een keer wel tellen.

Natuurlijk, als je gamed op een dikke PC is Discord niets, dat snap ik ook wel. Voor mij is het dan weer lastig omdat het RL publiek nogal jong is en dus TS nieteens kent sinds dat Discord zo populair is.

Ik gebruik het wel, maar heavily modded met allerlei prio instellingen. Dan is het op did systeem nog nét te doen dat er bij een drukke VC (5 man die tegelijk praten) geen impact is op de performance van RL.
Ik speel heel veel PayDay The Heist, welke 6 jaar oud is. Als ik daar ingame probeer te praten met mensen dan kom ik regelmatig onverstaanbaar over, dit ligt ook aan de afstand van tegenspeler en aan de bitrate van geluid doorgifte van het spel.
Aangezien ik niet snel kan typen en vaak daardoor neer ga is voor mij Voice communicatie het beste alternatief.

Ongeveer half jaar geleden vroeg een speler aan mij heb je Discord?
Ik wist niet wat het was en was erg sceptisch om iets onbekends te installeren op mijn pc. Ik had toen een account aangemaakt en geprobeerd via de browser in te loggen om met desbetreffende medespelers te communiceren, helaas werkte dit niet naar behoren. Mensen hoorden me niet via microfoon of andersom hoorde ik hun niet, of je kreeg rare bijgeluiden.
Tot op heden gebeurd het nog steeds met grote regelmaat dat de browser versie niet stabiel werkt. Vele gebruikers adviseer ik dan ook de Windows versie te gebruiken (ervan uitgaande dat je een Windows gebruiker ben), dan werkt Discord redelijk goed. Niet altijd trouwens.


In overleg met andere medespelers hebben we een PayDay The Heist Discord kanaal aangemaakt. De leercurve was inderdaad voor mij best hoog. Zo hebben we meerdere administratorrechten aan mensen gegeven en is er een soort van community ontstaan. We bieden de volgende onderwerpen aan: Looking to Play, Tech support , General Talk, Reply to VOIP. We hebben ook nog 6 Voice Game Rooms aangemaakt waar maximaal 4 personen in 1 Room kunnen spelen.

Aangezien PayDay The Heist 6 jaar oud is zie je langzaam aan het speler bestand teruglopen.
Omdat ik zoveel mensen probeer te helpen krijg ik vaak in Steam invitaties. Zeg 30 stuks per week. Meestal na een invitatie speel je een paar keer met die lui en dan zie je ze niet meer. Wat ik nu doe is:
Ik stuur ze naar het open en universele Discord kanaal en daar zien ze gelijk andere actieve spelers en ben ik niet alleen het enige aanspreekpunt en hebben ze meer spelers voor hetzelfde spel. Zo kan de community groeien en hoef ik niet mijn vriendenlijst te legen.

Wat ik fijn vind van Discord is dat je de afspeel volume van je medespeler individueel zelf kan bepalen. Dus i.p.v. 100% naar 200% of zelfs naar 50%

Laatst kregen we meer dan 100 leden en toen waren alle offline personen verdwenen. Ik wist niet waarom, maar om de snelheid te blijven garanderen van Discord kanaal, worden deze verborgen. Als je in het zoekvenster naar een persoon zoekt dan wordt deze wel gevonden.

Wat ik ook handig vind van Discord is:
Steam doet aan censuur. Wanneer jij een link van een G2A of een gelijksoortige website toont, maar ook soms een screenshot pagina dan wordt deze geblokkeerd door Steam en zie je Link verwijderd.
Bij Discord kan je d.m.v. slepen van bestanden zonder veel moeite foto's, video's, url's, savefiles enz. delen met elkaar.

Nadeel wat ik van Discord ondervind is dat wanneer ik PayDay The Heist speel en mensen joinen mijn GameRoom dan werkt de Discord overlay niet, ondanks dat ik dit heb geactiveerd. Vaak moet ik vragen met wie ik te maken heb.

Samenvatting pluspunten:
  • Gratis.
  • Multifunctioneel.
  • Redelijk stabiel (browser versie minder stabiel).
  • Individuele volume regeling.
  • Audio is redelijk goed en duidelijk.
  • Geen censuur zoals bij Steam.
  • Bestanden gemakkelijk met elkaar delen.
  • Mogelijkheid om een Community mee op te bouwen
Nadeel:
  • Discord Overlay werkt niet bij mij (in PayDay The Heist).

[Reactie gewijzigd door aliberto op 7 oktober 2017 21:16]

[quote]
Ik speel heel veel PayDay The Heist, welke 6 jaar oud is. Als ik daar ingame probeer te praten met mensen dan kom ik regelmatig onverstaanbaar over, dit ligt ook aan de afstand van tegenspeler en aan de bitrate van geluid doorgifte van het spel.
Aangezien ik niet snel kan typen en vaak daardoor neer ga is voor mij Voice communicatie het beste alternatief.

[quote]

Dat heb ik ook, hoe minder knoppen hoe beter ik presteer. Als ik niet hoef na te denken wat ik wil zeggen/typen.
Ongeveer half jaar geleden vroeg een speler aan mij heb je Discord?
Ik wist niet wat het was en was erg sceptisch om iets onbekends te installeren op mijn pc. Ik had toen een account aangemaakt en geprobeerd via de browser in te loggen met met desbetreffende medespelers te communiceren, helaas werkte dit niet naar behoren. Mensen hoorden me niet via microfoon of andersom hoorde ik hun niet, of je kreeg rare bijgeluiden.
Tot op heden gebeurd het nog steeds met grote regelmaat dat de browser versie niet stabiel werkt. Vele gebruikers adviseer ik dan ook de Windows versie te gebruiken (ervan uitgaande dat je een Windows gebruiker ben), dan werkt Discord redelijk goed. Niet altijd trouwens.
Wat ik fijn vind van Discord is dat je de afspeel volume van je medespeler individueel zelf kan bepalen. Dus i.p.v. 100% naar 200% of zelfs naar 50%

Dat kan ook in Teamspeak en Mumble, dat is geen speciale feature van Discord ;-)

Wat ik ook handig vind van Discord is:
Steam doet aan censuur. Wanneer jij een link van een G2A of een gelijksoortige website toont, maar ook soms een screenshot pagina dan wordt deze geblokkeerd door Steam en zie je Link verwijderd.
Bij Discord kan je d.m.v. slepen van bestanden zonder veel moeite foto's, video's, url's, savefiles enz. delen met elkaar.

Je kan ook private berichten sturen (teamspeak/mumble), en als je http:// weghaalt of de site met spaties deelt werkt het ook op Steam
Nadeel wat ik van Discord ondervind is dat wanneer ik PayDay The Heist speel en mensen joinen mijn GameRoom dan werkt de Discord overlay niet, ondanks dat ik dit heb geactiveerd. Vaak moet ik vragen met wie ik te maken heb.
De meeste overlays werken alleen maar averechts, als je met dezelfde mensen speelt herken je de stem toch? En bij nieuwelingen weet je meteen dat je hem nog niet kent


Samenvatting pluspunten:
  • Gratis.
  • Multifunctioneel.
  • Redelijk stabiel (browser versie minder stabiel).
  • Individuele volume regeling.
  • Audio is redelijk goed en duidelijk.
  • Geen censuur zoals bij Steam.
  • Bestanden gemakkelijk met elkaar delen.
  • Mogelijkheid om een Community mee op te bouwen
Dat kan overal, geen Discord server voor nodig
Bij Teamspeak moet er wel een server worden gehost en dit kost jezelf resources en laat je het extern hosten kost het 9/10 geld. En een url delen zonder HTTP of een spatie is natuurlijk van de zotte, alleen maar om die censuur te vermijden.
Teamspeak kost zo goed als geen resources voor een paar gebruikers (onder de 10), dataverkeer is ook zo goed als niks (losse KB's per dag).
Voordeel daarvan is alles in eigen handen hebben, de goedkoopste VPS kan dat makkelijk hosten.
Enige gedoe is dat het permissie systeem wat dodgy is...
Maar alle die verbindingen hebben wel invloed op je ping als je het host. En met onder de 10 users kom ik er niet, dan kan ik nog minder de helft van mijn vrienden uitnodigen. En welk voordeel heb je dan als je alles in eigen handen heb, die ik nu met Discord niet heb?
Beetje tweaker kan toch wel een server inrichten ;)
Gratis/zo goed als gratis VPS, heeft vrijwel niks aan resources nodig, dan nodig je met de default license 32 man uit.
Voordeel van eigen server is nogal logisch, meest grote voordeel is dat in tegenstelling tot Discord je zeker weet dat je data niet verkocht wordt, je alles in eigen hand hebt (tweaken) en niet afhankelijk bent van een derde partij...
Verder de hogere audio kwaliteit, betere filtering van achtergrond geluid en e.a. aan opties om zaken te automatiseren.

[Reactie gewijzigd door RGAT op 8 oktober 2017 07:21]

Ik kan ook wel een server inrichten, maar een server moet je onderhouden en updaten. Oftewel dat is al tijd, en tijd is ook niet gratis. En als ik 32 man uitnodig, wat moet ik dan met de rest? Die kan er dan niet in? Of moet ik dan betalen?

En Discord mag best mijn data verkopen als zij daardoor deze gratis dienst kunnen aanbieden, wij chatten vrij weinig en gebruiken het echt voor VOIP. En ik weet niet of ons geschreeuw iets waard is.

En voor mij heeft het voordeel dat mijn ping stabiel blijft een hogere prio dan dat ik mijn eigen VoIP server kan hosten.
Precies voor die laatste is Teamspeak de oplossing, lager verbruik van resources van de client en een server host je natuurlijk op een server, niet op je laptop/desktop ;)
Verder ga je met 32 man in een lobby zitten? Met vijf man is het al druk zat en moeten we de rest er uit slepen naar een ander kanaal zodat we daadwerkelijk elkaar kunnen verstaan in game.
Verder is het uitvoeren van een .exe (windows) of je Linux RPM setup nou ook niet echt tijdrovend of moeilijk toch? ;)
Configuratie neem je mee, nieuwe versie van de server (eens in het jaar een update?...) even installeren, per jaar misschien 3 minuten werk inclusief naar de site browsen, downloaden, VPN naar server openen, RDP openen, setup kopieren en uitvoeren, zelfs als je 100,- per uur rekent voor je hobby tijd is dat net 5 euro aan 'tijd'.
Je bent een tweaker of je bent 't niet ;)
Hoezo is voor dat laatste Teamspeak de oplossing? En een server kost geen geld (aanschaf + stroom) en heeft geen afschrijving? Op een gemiddelde avond zitten wij op 60 gebruikers, waarvan wij meestal 4 gebruikers per voice channel hebben.

Tsja, gamen is voor mij een hobby. En toen ik nog thuis woonde wilde ik dit allemaal graag doen en tijd voor maken. Maar nu met een kleine hier thuis is gamen meer een ontspanning en dan is een VoIP applicatie waar ik geen omkijken naar heb (en ook de verantwoordelijkheid voor draag) een ideale uitkomst.
Moet je me even uitleggen hoe je afschrijving hebt op een VPS ;)
Heb zelf een server thuis om te tweaken en een VM homelab te draaien, maar een VPS van 3 euro per maand of minder zijn nou ook de kosten niet.
Juist Teamspeak is hierin veel sterker, de client verbruikt minder resources dan Discord of Skype (meer resources over voor de game), heeft merkbaar veel betere audio kwaliteit (geen irritante feedback/gezoem/robotstem) en je weet dat het een veilige server is, geen dataverkoop.
Gamen is voor mij ook een hobby, mijn vrije tijd is kostbaar en dan wil ik daar van kunnen genieten zonder het gedoe van elke avond weer in de Discord moeten roepen dat iemand een robotstem heeft (de reden dat ik een betere oplossing ging zoeken)
Op een VPS is je afschrijving ¤3 per maand zo te lezen. Ik heb ook server thuis zijn voor mijn VMlab, en zou ik die gaan inzetten voor Teamspeak dan merk ik dat aan mijn ping (ik heb altijd Teamspeak gebruikt).

En Discord heeft bij mij geen invloed op de gameprestaties omdat de games die ik speel worden beperkt door mijn GPU en niet door mijn CPU en/of RAM. En qua geluidskwaliteit hebben wij niks te klagen, even Discord je mic laten kalibreren en het is voor ons goed en duidelijk te verstaan.

Laten we het er op houden dat jij Teamspeak fijner vind en ik Discord :D
om het dan nog niet eens te hebben over de free tiers die je kan gebruiken op AWS, GCP en Azure.
Maar ik heb geen Teamspeak of Mumble en ben er tevens niet bekend mee.
Dus voor mij is dit een ideale uitgangspunt, voor mij ging er een wereld open. ik geef hier zodoende alleen mijn bevindingen over Discord weer.

Het is aan de gebruiker om te bepalen wat deze zal gaan gebruiken. Maar vaak als iemand zegt: Ik zit op Discord, kom gebruik het ook, dan ontstaat er een kettingreactie en zodoende wordt een programma/app populair. Tot men er afhankelijk van is en zodoende overstappen voor jou als individu niet meer een optie is, omdat al je vrienden blijven hangen bij diezelfde app. Zie het ook verhaal met Whatsapp.
Deze werd overgenomen door Facebook en men zou Whatsapp verlaten i.v.m. privacy problemen en naar Telegram gaan en andere soortgelijke programma's. Uiteindelijk zie je toch weer mensen terugkeren naar Whatsapp omdat hun vrienden/contacten daar blijven hangen en 2 apps maken het allemaal iets gecompliceerder. Meeste mensen houden van eenvoud en gebruiken liever 1 app.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 8 oktober 2017 21:50]

imo wat jij beter vind kan niet voor een ander ook gelden...
Ik heb met discord bijna altijd goede voice com.
Daarnaast is het ook een chat box met organisatiefuncties en fungeert ook gedeeltelijk als forum. Imo perfect voor gaming en iig beter dan teamspeak en soortgelijken.
Discord heeft echt een verschrikkelijk slechte voice activation somehow, onze groep kreeg hem nooit zo lekker als teamspeak dus direct weer teruggegaan, pakt random sounds op.
Het is net als WhatsApp: als je met een spel begint gebruik je wat de andere spelers ook gebruiken, anders heb je er weinig aan.
Discord was even wennen toen ik begon aan PUBG en de Tweakers server joinde. Eenmaal gewend is het super. Resourcegebruik mag inderdaad omlaag, maar ik ben al lang blij dat de iOS app niet elke keer meer crasht na de update van vorige week.

Ook kan je je server best wel lekker aanpassen met rollen en zijn er genoeg functionele bots beschikbaar. De videofunctie om je scherm te delen krijg ik hier helaas nog niet aan de gang. Is soms wel fijn als iemand joint en het laatste van een match wil meekijken.
Fantastisch dat Discord, waar mensen vroeger mIRC voor gebruikte om bij elkaar te komen wordt nu Discord veel gebruikt onder de gamers.
Ben ik de enige of heeft de introductievideo voor deze feature heeft wel erg veel weg qua stem van zo'n scene uit Rick and Morty over de Plumbus?
Jah!! :P hoeveel Schmeckels is het waard? Of my personal space. ;)
Wij gebruiken als GoT iRacing al jaar en dag een eigen TeamSpeak server (soms met meer dan 100 gebruikers tegelijk!) en zijn echt super tevreden over de kwaliteit. Ik heb laatst discord gebruikt en vond de kwaliteit idd tegen vallen. Dus voor mij geen overstap...
Waarom word er geen Twitch (vroeger Curse) gebruikt? Naar mijn ervaring is dat veel overzichtelijker dan discord en meer op gamen gericht dan skype. Iemand die daar de reden van weet? :?
De groep waar ik contact mee heb is ook overgegaan van Teamspeak naar Discord. Persoonlijk vind ik dit jammer, Teamspeak had altijd goed kwaliteit geluid en geen packetloss. Dit ervaar ik wel met Discord. (uiteraard met de zelfde mensen) Ja Discord kan meer, maar voor mij persoonlijk geen vooruitgang.
Ik denk dat voor de mainstream gebruikers Discord makkelijker is dan teamspeak.
En gemak wint het eigenlijk altijd wel van kwaliteit.
Zekere als het (m.i.) weinig verschilt
Klopt maar dit is een beetje het zelfde als Telegram het is beter maar de "meute" is inderaad lui en denkt werkt toch? :P
1 groot verschil is dat Telegram later als whatapp kwam.