Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Skype krijgt deze zomer ondersteuning voor streamingsoftware als Xsplit

Skype krijgt de mogelijkheid om zijn audio- en videofeeds direct door te sturen naar NDI-compatibele software als Wirecast, Xsplit en Vmix. Dit betekent dat podcasters zonder de tussenstap van aanvullende audio- en videocapturesoftware hun content kunnen streamen.

In een blogpost stelt het Skype-ontwikkelteam dat de nieuwe functies een onderdeel zullen zijn van de Skype for Content Creators-update. Deze zal van de zomer uitgebracht worden voor zowel Windows 10 als macOS. Het feit dat het aan de Microsoft-zijde blijkbaar beperkt blijft tot Windows 10, doet vermoeden dat het gaat om de UWP-versie van Skype en niet de desktop-versie, die veel gebruikers prefereren. Later in het stuk spreken de auteurs wel gewoon van de Skype for Desktop-app, die ook werkt op Windows 7, maar helemaal duidelijk is het dus niet.

Naast de mogelijkheden voor samenwerking met streamingsoftware gaat het mogelijk worden om binnen Skype de 'look & feel' van de opname aan te passen, waarmee het Skype-team waarschijnlijk doelt op hoe het splitscreen ingedeeld wordt en wat voor verdere grafische elementen er in beeld te zien zijn. Ook moeten opgenomen gesprekken gemakkelijk te importeren zijn in audio- en videobewerkingssoftware.

De Content Creators Mode is nu in preview, wat iets anders is dan de Insider-build van Skype. Het duurt dus nog even voordat het grote publiek de functie kan proberen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-04-2018 • 14:06

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Wie gebruikt er nog Skype eigenlijk nu je ook met Whatsapp kan videobellen?
WhatsApp kan je ook lekker helemaal dichtspijkeren met Group Policies in een secure omgeving. WhatsApp heeft ook een fijne native desktop app die je in een secure omgeving kan containeren. WhatsApp is op een PC ook lekker zonder Web browser en met een proxy te gebruiken. WhatsApp is op heel veel devices te gebruiken zonder dat er een mobiel nummer aan het account gekoppeld is. WhatsApp deelt geen data met sociale media zoals Facebook.

O wacht WhatsApp kan dat allemaal niet.
Wacht even. De Whatsapp app op PC is geen native software, maar een app dat een Chrome browser start en de basis elementen van browser weg haalt waardoor je denkt dat een een native app is. Je kunt in de whatsapp client de web insepector activeren. De redenen waarom Whatsapp dit heeft gekozen is omdat het kosten efficiŽnt is. Hun web app en de PC app zijn de zelfde qua code, alleen de PC app simuleert een browser erbij.

https://electronjs.org

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 8 april 2018 08:48]

Dat komt omdat hij sarcastisch functionaliteiten van andere beldiensten aan het opnoemen was. Hij eindigt dan ook met "Whatsapp kan dat allemaal niet"
Toch geweldig. Sommigen Tweakers hier hebben echt een geweldig gevoel van humor. I love it! ;-)

Bestaat er zoiets als een "technologie" stand-up comedian?

Volgens mij kan je daar toch wel enkele shows mee opvullen. Misschien iets voor een volgende meeting. Een half uurtje Tweaker-comedy :-)
Ok, mod me maar off topic: maar ik vind dit een briljant idee! Doen!
Wie gebruikt er nog Skype eigenlijk nu je ook met Whatsapp kan videobellen?
Ik zou het eerder omdraaien, ik begrijp niet waarom WhatsApp populair is. Skype heeft heel veel voordelen t.o.v. WhatsApp.
Iedereen heeft al whatsapp op zijn of haar telefoon staan met daar ook alle vrienden en niet zelden alle collega's met wie je regelmatig contact hebt, omdat het ook heel simpel toevoegen is met iemands telefoonnummer.
Dat heb je met Skype dus niet. "Hoe heet jij op Skype? Lastig en zeker als je al appt met iemand die je dan ook kan (video)bellen met datzelfde platform. De meeste mensen gebruiken niet twee apps die ongeveer hetzelfde doen. Ik heb er geen cijfers van maar dat is de reden dat ik denk dat Skype voor (video)bellen steeds minder gebruikt wordt door consumenten.
Redunantie is altijd handig en gewenst. Zeker in een bedrijfsomgeving. Beide dus hebben is geen luxe, maar een slimme keuze.
Een voordeel van Skype vind ik juist dat je personen kan toevoegen/vinden op meerdere manieren, e-mailadres, telefoonnummer of gebruikersnaam. En je kunt zelf aangeven hoe je gevonden wilt worden. Je hoeft dus niet je 06-nummer met iedereen te delen.
Skype is soms wel handig! Bij ons op het werk gebruiken we naast Whatsapp intern ook Skype for Business. Aan Skype for Business zijn dan ook direct alle medewerkers gekoppeld.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 7 april 2018 19:57]

Het is niet dat je een keuze had, het zit standaard bij Office 2016 Pro.
Nu is het standaard geinstalleerd bij mij, maar ik gebruik het toch niet.
Je kan via instellingen --> apps en onderdelen --> Office 2016 --> wijzigen --> En dan kan je Skype als onderdeel uitschakelen. Dat werkt alleen als je los Office 2016 gebruikt, dus niet een Office 365 abbo hebt.
Je hebt 2 opties::
Quick Repair
Fixes most issues quickly without the need for an Internet connection.

of een

Online Repair
Fixes all ussues but takes a little longer and requires an Internet connection throughout.
You can select this option if you are still having problems after a Quick Repair.

Laat maar zitten, dan zit het daar maar.
Ik neem aan dat Skype niet zoveel ruimte inneemt.
Skype for Business is gewoon de nieuwe en ook weer oude naam voor MickeySoft Lync.. Heeft weinig te maken met de g normale Skype.
Voor bedrijf gebruiken wie s4b in combinatie met Webex prima voip oplossing.

Alle counterparts kunnen dan inbellen op de pbx of gebruiken xxxx@domein.org voor Skype meeting.
pc naar pc groepsgesprekken is wat lastiger met whatsapp
Bel regelmatig met familie in de US via Skype over een goede verbinding waarbij ik met Whatsapp een zeer storende verbinding krijg, en dan vaak al helemaal met videobellen.
Skype For Business wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven.
Drama, vooral via WIFI.
Dat ligt echt aan de implementatie. Wij werken met niets anders, grote groepen, meerdere multipoint sessies, thuiswerken via SfB, federatie met andere SfB en Lync omgevingen, federatie met SfC (Skype for Consumer). Zolang je infrastructuur er maar op berekend is, je de guidelines van Ms aanhoud met betrekking tot aantal Edge servers.
Wij werken 'flex' en alles gaat draadloos. Het netwerk draait alleen op 5ghz Nooit problemen mee gehad. Alleen in het begin maar toen bleek er een vinkje verkeerd te staan. Wij hosten de Skype omgeving zelf en het werkt prima. Inloggen gaat op Windows automatisch. Op de Macs niet maar dat is een kwestie van zelf een keer handmatig inloggen. Plus iedereen heeft een eigen 088-xxxxxxx nr.
Maakt niet uit of je draadloos werkt of niet.

Bij ons werkt s4b binnen bedrijf draadloos of bekabeld als thuiswerken op eigen netwerk. Je bent tenslotte met de VPN verbonden aan het netwerk van het bedrijf icm met een Smartcard. En kan gewoon netjes gebruik van maken.
Best leuk iets, paar jaar te laat wel...

Nu ben ik veel meer benieuwd of discord dit ook al ondersteund, of dat het op de planning staat.
Ik gebruik sinds 4 maand discord met een stuk of 6 kamaraden, maar amai zo een ramp die software. Vol met functies ok, maar bugs bugs bugs. Back to TS imho

[Reactie gewijzigd door quintenn op 7 april 2018 14:35]

Lees de EULA van Discord eens, nog een prima reden om terug te gaan naar zelf-hosted TeamSpeak of Mumble (nog beter). ;)

Datzelfde geld ook voor Skype - echter wat ik echt nog mis, is goede stabiele zelf te hosten videocommunicatie zoals Skype of Google Hangouts, wat ook nog eens cross-platform is.

Het moet mogelijk zijn met een XMPP server maar ik heb het nog nooit succesvol aan de praat gekregen.
Wat betreft de EULA/TOS van Discord, misschien geeft deze uitleg wat duidelijkheid:

https://www.reddit.com/r/discordapp/comments/3r3rrt/question_about_tos_clause_your_data/
Dat veranderd nog niets aan de bewoording er van. ;)
Zag dit gisteren voorbij komen op Reddit, ziet er niet verkeerd uit en kan op termijn als er genoeg development achter zit misschien Discord/Slack vervangen. Nu vooral nog op tekst gericht maar ik zie audio/video daar ongetwijfeld aan toegevoegd worden.
Ik bekijk net de link maar weet nog altijd niet wat het is/doet. Het is blijkbaar moeilijk om gewoon klaar en duidelijk te zeggen wat je product is/doet of vervangt.

Er is een alternatief voor Slack genaamt Mattermost. Je kan het zelf hosten en is ook open source. Helaas is het probleem ook dat het zelf moet hosten en dat bijgevolg zeer veel mensen kiezen voor het gemak van Slack of Discord.
echter wat ik echt nog mis, is goede stabiele zelf te hosten videocommunicatie zoals Skype of Google Hangouts, wat ook nog eens cross-platform is.
Er zijn tegenwoordig zat WebRTC-achtige oplossingen, bijvoorbeeld in Nextcloud. Volledig zelf te hosten en crossplatform.
Thanks! Daar moet ik eens naar kijken!
Ik vind discord eerlijk gezegd een hele verademing tov Skype. Het is dat je nu dus individueel mensen kan muten / volume kan instellen en dat is toch echt een verbetering tov skype waar al het geluid op een hoop wordt geveegd.

Of dat mensen elkaar uit een call kunnen kicken. Skype loopt op dit moment achter de feiten aan. Misschien dat het voor zakelijk gebruik allemaal niet zo spannend is maar als je wat loopt te rommelen met vrienden dan kan het snel frusterend zijn.

[Reactie gewijzigd door Depositum op 7 april 2018 14:43]

Bugs? Heb er echt daadwerkelijk nog nooit 1 gezien.
Waar loop je concreet tegen aan dan; nu maak je me benieuwd :P

Hier namelijk nooit echt problemen ernee
Discord en bugs? Noem er eens een paar. Gebruik Discord al vrij lang en heb meerdere servers draaien inclusief Translate voort Discord. En met massa's mensen online geeft Discord geen krimp.

TeamSpeak is echt niet meer van deze tijd. Nog wel populair en recht toe recht aan wanneer je bijvoorbeeld alleen spraak wil gebruiken bij bijvoorbeeld WoT, CoD of ander team spel waar je beide handen nodig hebt om te spelen.

Discord is namelijk heel sterk in Text chat en heeft ook TS features. Inzet van TS of Discord kan heel verschillend zijn.
Laat ze skype eerst maar eens wat features terug geven die ze er met de windows 10 app zijn vergeten in te bouwen. Wat een aanfluiting is dat. Je kan skype niet meer naar de tray minimaliseren, je kan je status slechts beperkt aanpassen en zo missen er nog tientallen functies die wel in de voorgaande versies zaten, alleen kan je die niet meer downloaden.... Skype is echt om zeep geholpen.
"Je kan skype niet meer naar de tray minimaliseren"
Tools > Options> Advanced > Advanced settings > "Keep Skype in the taskbar(...)" Bedoel je die?

[Reactie gewijzigd door jimmy_dg op 8 april 2018 10:02]

Waar @HKS-Skyline het over heeft is de UWP-versie van de app zoals genoemd in het artikel, niet de Skype for Desktop-app die ook beschikbaar is voor Windows 7. De optie die @jimmy_dg noemt bestaat niet in de UWP-versie.

Er zitten nog meer bugs in de UWP-versie, soms krijg je bijvoorbeeld niet alle berichten te zien als je op meerdere plekken bent ingelogd. In plaats daarvan worden ze verdeeld over de verschillende apparaten. |:(

[Reactie gewijzigd door Dicebar op 8 april 2018 10:40]

zoals dicebar aangeeft zit die functie niet in de uwp versie. Ik heb ook vaak problemen met notificaties die niet worden weergegeven. Het is alsof ze skype uit 2008 hebben gepakt en er nog wat features uit hebben gehaald en er vervolgens een nieuw uiterlijk overheen hebben geplakt. Het heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik het niet meer gebruik aangezien het niet meer betrouwbaar is en compleet omslachtig in gebruik. Dan maar whatsapp.
Kijk dat scheelt weer een hoop gedoe voor dat je iemand in je video mix kunt krijgen.

Nu vraag ik mij alleen af wanneer het een klein beetje overzichtelijk gaat worden. Skype desktop, skype addon, skype app, skype business, skype browser.
Ze maken het er niet veel makkelijker op om een overzicht te houden. En dan nog maar niet te spreken over compatibiliteit tussen de versies/uitvoeringen.

Maar de ontwikkeling van NDI daar ben ik tot nu toe echt over te spreken!
Volgens mij beginnen ze het makkelijker te maken. Skype desktop versie hebben ze van hun website afgegooid |:(
Skype for Desktop.

Wel heb je een punt dat het eigenlijk een web wrapper is. Er is geen echte desktopapplicatie meer. Aan de andere kant werkt de huidige desktopversie redelijk onder Linux. Vorige versies gaven best wel wat problemen en liepen vaak achter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 april 2018 17:50]

Ik denk dat je dan beter Skype Classic kan downloaden en installeren. Dat is nog een echte applicatie. En niet zoals Skype for Windows 10 een fullscreen app, want dat werkt voor geen meter.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 7 april 2018 19:27]

De skype classic zoals je zegt is niet meer te downloaden vanuit Microsoft website. Je moet het doen met web versie of de app. Geen idee hoe het dan zit op Windows 7, ik gebruik Windows 10.

Sinds ik die niet meer op een normale manier kan installeren gebruik ik skype eigenlijk ook niet meer
Jawel, als je hierboven op de link van The Zep Man klikt en dan op het pijltje rechts op de "blauwe button" drukt. Klapt er vervolgens een menu uit waar onderaan "Skype Classic" staat.

Of bedoel jij iets anders?

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 7 april 2018 20:37]

Ik denk dat je dan beter Skype Classic kan downloaden en installeren. Dat is nog een echte applicatie. En niet zoals Skype for Windows 10 een fullscreen app, want dat werkt voor geen meter.
Dat klopt niet. Ik gebruik de Windows 10 UWP app van Skype. Op de pc hoeft dat niet full screen, het window kan je gewoon resizen, net als alle andere apps.

Een voordeel van de app is dat je hiermee ook SMS berichten kunt ontvangen en verzenden omdat hij dat synchroniseert met je telefoon.
Alleen audio blijft onbetrouwbaar (audio wat alleen bij de eerste call wekt) en vaak vervormd met veel jitter.
skype kan toch helemaal niet meer opboxen tov Discord en TS. Alleen skype for business kan ik nog wel een enkele usecase voor bedenken, maar voor de rest loopt microsoft hard achter de feiten aan met skype.
Ligt er maar aan wat je wil, discord is mij te chaotisch en inyourface, skype is stuk fijner te werken als makkelijke chat app. Uitgangspunt bij skype is ook je contacten, niet zoals discord channels.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 april 2018 16:40]

Voor de mensen die meer van NDI willen weten: Check de Wiki pagina.

Ik gebruik het om het beeld van een laptop als videofeed in m'n streaming PC te krijgen. Werkt fantastisch als je op een bedraad netwerk zit. Wifi werkt ook, alleen verwacht framedrops en vertragingen.

[Reactie gewijzigd door guidogast op 9 april 2018 09:31]

Bedankt voor de link.
Wist niet dat dit van die "NewTek" was. Dat zijn die gasten van de VideoToaster :-)
....Oh God, ben ik al ZO oud!?
OBS Studio (= veel gebruikt gratis streaming software) kan met plugin worden uitgebreid voor NDI features .
Fe: https://obsproject.com/fo...tion-into-obs-studio.528/

[Reactie gewijzigd door BoomBoom_64 op 7 april 2018 14:34]

Wat is hier nieuw aan? In 2014 heb ik wel eens geexperimenteerd met XSplit. Als ik dan XSplit een filmpje als Big Buck Bunny vanaf een Wowza server liet afspelen, kreeg ik in Skype de keuze tussen mijn webcam en XSplitBroadcaster als video source. Bij de keuze voor XSplit kreeg mijn gesprekspartner in Skype ook dat keurig te zien.

XSplit heb ik al tijden niet meer aangeraakt, Skype trouwens ook al een tijdje niet meer. Maar zelfs nu nog krijg ik de keuze Integrated Camera, screen-capture-recorder en XSplitBroadcaster in Skype. En in mijn previous profile pics staan nog afbeeldingen van Big Buck Bunny. Dit alles op Windows 7.

Oude wijn in nieuwe zakken?

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 8 april 2018 10:58]