Microsoft introduceert ondersteuning voor opnemen van gesprekken in Skype

Microsoft voegt een functie aan Skype toe waarmee gebruikers gesprekken kunnen opnemen en opslaan. Dat geldt ook voor videogesprekken. De functionaliteit komt nu beschikbaar op de meeste platforms; alleen Windows 10-gebruikers moeten nog enkele weken wachten.

Microsoft schrijft dat de gespreksopnames op servers worden opgeslagen en daar dertig dagen worden bewaard. Gebruikers kunnen er binnen deze periode voor kiezen om de opname lokaal op te slaan of te delen met een bekende Skype-contactpersoon. De opnames zijn te downloaden als mp4-bestanden.

Zodra een gebruiker begint met opnemen, worden alle deelnemers aan het gesprek daarvan op de hoogste gesteld door middel van een banner die in beeld komt. Ook eventuele gedeelde schermen worden vastgelegd. De opneemfunctie kan worden ingeschakeld op elk willekeurig moment tijdens een gesprek en er is geen verschil tussen de functie op de desktop of mobiele platforms.

Om van de opneemfunctie gebruik te maken, moeten gebruikers Skype updaten naar versie 8.0. Skype Classis, oftewel versie 7.0, wordt sinds 1 september niet meer ondersteund.

Peter Skillman, een directeur bij Microsoft, meldde onlangs nog dat op basis van negatieve feedback van gebruikers een aantal nieuwe, aan Skype toegevoegde functies wordt verwijderd. Hiermee begon de Skype-ervaring op de desktop enigszins op een mobiele ervaring te lijken, maar gebruikers klaagden bijvoorbeeld over complexe navigatie en waren niet blij met de Snapchat-achtige Highlights-functionaliteit.

Skype opnemen

Door Joris Jansen

Redacteur

05-09-2018 • 08:13

46

Reacties (46)

46
45
32
2
0
8
Wijzig sortering
Zodra een gebruiker begint met opnemen worden alle deelnemers aan het gesprek daarvan op de hoogste gesteld door middel van een banner die in beeld komt.
Eigenlijk niet helemaal de correcte methode, ben persoonlijk van mening dat je akkoord zou moeten geven op deze notificatie alvorens het opnemen begint. Anderzijds, in het ergste geval als je het er niet mee eens bent kan je altijd ophangen.
Hangt van de lokale wetgeving en situatie af. Jij mag een gesprek met een bedrijf gewoon voor eigen doeleinden opnemen. Met een privepersoon is dat al anders. Moet je het dat bedrijf dan laten weten? Vziw niet. Is het wenselijk dat je hen dat laat weten? Soms wel, soms niet.
In Nederland mag je elk gesprek opnemen, mits je maar een deelnemer bent. En je hoeft daarvoor geen toestemming te vragen!


https://www.declercq.com/...k-opnemen-van-gesprekken/

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 31 juli 2024 05:22]

En hoe oud is deze wet ?
Lijkt me stegk dat in het huidige GDPR-klimaat deze wetgeving stand kan houden.

In jouw artikel staat ook al zoiets: “Het zou bijvoorbeeld in bepaalde gevallen onrechtmatig kunnen zijn om een gesprek op te nemen waarin erg gevoelige privézaken worden besproken. Een dergelijk gesprek opnemen zal in snel in strijd kunnen zijn met het (grond)recht op privacy, zoals neergelegd in onder meer artikel 10 EVRM. ”
Welke persoonsgegevens verwerk je dan?

Maar is de AVG uberhaypt wel van toepassing bv tussen twee consumenten? Of ik als consument neem wat op van een organisatie. Dat zijn gewoon toepassingen waar volgens mij de AVG niet op van toepassing is.

Er zijn wel beperkingen op het publiceren, maar als bv bewijslast zal het altijd wel geldig zijn.

Dit is gewoon nog van toepassing; gelukkig zeg. Anders mag je nooit meer bewijs opnemen van mondeling gemaakte afspraken.

Ik heb jarenlang mijn functioneringsgesprekken opgenomen bij m'n voormalige werkgever. Tijdens mijn ontslagzaak kwamen die erg goed van pas.

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 31 juli 2024 05:22]

Het staat er toch gewoon “privé zaken”, gewoon tussen 2 natuurlijke personen, kan dit al zomaar niet. Dus een gesprek over het weer zal je geen problemen opleveren, maar indien je bv een gesprek opneemt waarin ik het bv heb over mijn gezondheid heb, dan gaat het wel degelijk al om privé aangelegendheden en mag je dit niet zomaar opnemen

Dan hebben we her zelfs nog niet over gdpr tussen een natuurlijk persoon en een bedrijf .., dat zou helemaal no-go zijn.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 31 juli 2024 05:22]

Bedankt, ik wist de details niet meer exact.

Mijn vader was blind en deed dit opnemen al in de jaren '70 van de vorige eeuw. Men geloofde hem niet eens altijd wanneer hij zei dat het gesprek werd opgenomen (hij zei het ook niet altijd vziw). Hij nam bijna alles op want hij was dementerend. En dat is een goede reden om gesprekken op te nemen. Het feit dat je een gesprek wilt opnemen hoeft niet primair te maken te hebben met de andere persoon's intenties.
Het toverwoord hier is "trainingsdoeleinden". ;)
Inderdaad. En met het oog op de toenemende 'problematiek' rondom 'sexting' lijkt me dit zonder akkoord nou niet perse een gunstige ontwikkeling.. niet dat het zonder Skype niet mogelijk is om beelden op te nemen, maar toch.
Nu krijg je wel een waarschuwing, je desktop recorden is natuurlijk voor kwaadwillende altijd al erg makkelijk geweest, daar hoef je geen IT expert voor te zijn.
doublepost ;(

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 31 juli 2024 05:22]

Hoe zit het dan met mensen die van een vast/mobiel nummer naar een skype nummer bellen?
Worden die er ook van op de hoogte gesteld?
Of is dit niet mogelijk?
Je kan gewoon een app installeren die je gesprekken opneemt. Geen manier dat Skype er zelf achter komt dat het gesprek wordt opgenomen. Ik kan me voorstellen dat Skype dan andersom daar ook zich niet aan hoeft te houden. Misschien moet die persoon wel op de hoogte worden gebracht als je de audio in een rechtzaak wilt gebruiken, maar dat zou je aan iemand die rechten gestudeerd heeft moeten vragen.

[Reactie gewijzigd door bobberg op 31 juli 2024 05:22]

Niet nodig zolang jezelf actief deelnemer bent aan het gesprek.

Ik heb zelf een app hiervoor in gebruik door een aantal vervelende welles/nietes discussies.

Overigens heb ik dit wel zo ingesteld dat ik alleen de gesprekken automatisch opneemt van de door mij gewenste partijen. Denk hierbij aan overheden en verzekeringsmaatschappijen.

PS. Video is een ander verhaal, dat mag niet heimelijk

[Reactie gewijzigd door 715289 op 31 juli 2024 05:22]

Is deze optie echt nieuw? Ik meen me te herinneren dat Skype dit in het begin ook al kon.
Toen kwamen de zorgen over veiligheid/spionage en zal de functie eruit gehaald zijn.

Overigens ga ik er al jaren standaard van uit dat mijn telefoon en mail getapt worden. ;)

Nu je de gesprekken kunt terugluisteren/downloaden heb ik maar 1 gedachte:
De AIVD denkt met u mee! :+
Mag Skype 8 aub. eerst even weer alle features terugkrijgen die er horen te zijn voordat ze er overbodige dingen in stoppen?
  • Disable media previes
  • Disable auto-adjust microphone
  • Zoom out webcam (no cropping)
  • Show proper preview of webcam (no cropping)
  • Share Single window (has been removed, you can only share a full screen!)
En nog wel veel meer essentiële features die missen voor iemand die het semi-pofessioneel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 31 juli 2024 05:22]

Inderdaad. Wat een draak van een applicatie is skype 8 geworden. Talloze posts over te vinden over het internet. Ze willen hip zijn, maar skype is niet hip en dat hoeft ook niet. In ons bedrijf zitten we nog op skype 7, waarvan onlangs de ene-of-life wat is opgerekt. Tenzij er nog een wonder gebeurt skype 8, stappen wij er vanaf zo gauw 7 ermee stopt.
Skype was een prachtig product, maar wat MS er nu van gemaakt heeft is daarvan nog slechts een schim. Instellingen zijn er haast niet, het is (of was) niet mogelijk om losse vensters met chats open te hebben, en in de Android versies geen online status van contacten, welk keverbrein bedenkt dat nou?
Nee, skype staat hiermee op de rand van de afgrond bij veel mensen >16 jaar denk ik.
Als bedrijf gebruik je toch Skype for business? Daarin zit veel van de professionaliteit die je van een communicatietool verwacht. Dit artikel gaat over de Skype voor consumenten, bedoeld voor huis tuin en keukengebruik, oftewel jeugd en familie die willen videobellen.
Skype for Business is betaald, Skype is gratis. En met Skype 7, had Skype for Business eigenlijk maar een of twee voordelen boven de normale Skype (het kunnen overnemen van een ander scherm en jet kunnen opnemen en bewerken van videos van web presentaties). Wanneer je dat niet nodig hebt is standaard Skype 7 gewoon een goeie oplossing. Maar nu met Skype 8.... Zelfs simpele zaken als het kunnen organiseren van je contacten is ineens een puinhoop geworden.
In het bedrijfsleven met je nu eenmaal vaak de business versie gebruiken ipv de consumenten versie. Leuk dat je (ver/)gewend bent geraakt aan gratis software, maar ook Microsoft moet ergens geld aan verdienen. Bij een normaal enterprise officepakket zit S4B er gewoon bij.
Wij zitten bij Google, dus hebben geen interesse in S4B.
Skype for business is OK voor wat je wilt bereiken (videoconference) maar that's it. Je kunt het ook nog gewoon prima Lync noemen want veel is er sindsdien niet veranderd (andere skin). Contactpersonen toevoegen uit het Skype netwerk is een drama en laten we het maar niet hebben over clients op andere platformen die de meeste functionaliteit gewoon missen.

Misschien zet Microsoft daarom ook wel een streep door Skype for Business en gaan ze verder met Teams. Maar wat ik tot nu toe ervaar met Teams wordt ik niet heel hoopvol..
Wij gebruiken Skype for Business enkel voor bellen/videocall/screensharing in functie van synchrone communicatie. Teams gebruiken we als collaboratietool die synchroon samenwerken mogelijk maakt aan bestanden, maar communicatief vooral asynchroon gebruikt wordt.
Skype For Business fixt geen enkele van deze issues.
Een functie die ik mis in Skype 8 t.o.v. 7 is het vertalen van chatberichten.
Anoniem: 427069 5 september 2018 08:23
Is er dan ook mogelijk om te blokkeren dat gesprekspartners opnemen wanneer ze in gesprek zijn met jou? Of krijg je alleen een melding van de opname? Ik vind dit anders nogal een gekke functionaliteit i.v.m. privacy.
Inbreuk van je persoonlijke privacy, maar niet van je wettelijke privacy. Bij wet mag je gesprekken opnemen zonder de wederpartij te informeren, mits je zelf actieve deelnemer aan het gesprek bent.

PS. Video is een ander verhaal, dat mag niet heimelijk.

[Reactie gewijzigd door 715289 op 31 juli 2024 05:22]

Anoniem: 427069 @7152895 september 2018 10:11
Ook als het word opgeslagen bij Microsoft?
Ja. De wet specificeert niets omtrent opslag.
Nou, dat is niet helemaal waar. De GDPR schrijft voor dat de data niet overal ter wereld mogen worden opgeslagen.

De data zijn persoongegevens en mogen dus alleen in de EU, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Andorra, Argentinië, Canada, de Faeröer Eilanden, Guernsey, Israël, het Isle of Man, Jersey, Nieuw-Zeeland, Uruguay, de Verenigde Staten en Zwitserland worden opgeslagen.

Specifiek bij de Verenigde Staten geldt nog wel dat de betrokken organisatie aan het Privacy Shield moet voldoen. Dit is een regeling tussen de VS en de EU, waarmee deze organisatie verklaart de Europese regels na te zullen leven en de VS aangeeft niet zomaar naar Amerikaans recht toegang te verlangen tot hun gegevens. Deze regeling wordt door juristen als twijfelachtig gezien, omdat “nationale veiligheid” wél een grond is voor toegang en niet duidelijk is wanneer deze ingeroepen kan worden.

(Deels copy/paste vanaf HIER)
De vraag is of een gesprek geldt als persoonsgegeven. En het lijkt mij niet dat je via een gesprek iemand's identiteit kunt achterhalen. Uiteraard hangt het ook af van hoe je het gesprek opslaat en of dit een incidentele opname is of beleid. En om terug te gaan naar de OP, Microsoft slaat data van Europese klanten in Europa op.

https://blog.iusmentis.co...-niet-gesprekken-opnemen/

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 31 juli 2024 05:22]

Opnemen kon altijd al en vereist ook geen toestemming. Dat Skype de deelnemers informeert is al vrij netjes
Toevallig is Google net bezig om juist dit soort functionaliteit onmogelijk te maken voor Android 9.0 Pie, las ik laatst op tweakers.

Grappig dat twee tech-giganten exact het tegenovergestelde doen in plaats van elkaar na-apen. Betekent dit dat Google verder is dan Microsoft qua onderzoek naar het gebruik van dit soort functionaliteit (+ bijbehorende ethische vragen), of heeft dit hier niets mee te maken / is het een andere doelgroep?
Volgens mij is Google bezig om het moeilijk te maken voor 3rd party apps on gesprekken op te nemen op Google Android maar is de kans daarom juist groot dat ze het als feature zelf gaan aanbieden in hun telefonie app

[Reactie gewijzigd door TWyk op 31 juli 2024 05:22]

Google maakt dit niet onmogelijk. Google maakt het onmogelijk om de normale telefoonverbinding op te nemen.
Skype gebruikt een eigen internetverbinding en de opname wordt buiten het apparaat om op de servers van Microsoft opgeslagen.
Dit is mooi, we doen nu via POLYCOM alle gesprekken opslaan.

Nu he took via SKYPE kan zou het dus ideaal zijn, plaatsen een mini desktop of wat dan ook in alle kamers.
Ik gebruik nu al +/- 1/2 jaar naar tevredenheid de gratis "MP3 Skype Recorder 4.43" van VOIP Call Recording. Werkt zelfs op de Skype for Business versie en in vergaderingen met meerdere mensen. Hij neemt enkel geen video op.
Dus er zijn (gratis) alternatieven voor datgene wat MS nu wil invoeren, niet echt noodzaak daardoor lijkt me...
Interessant. Zou deze ook werken met andere voip apps? Haal het zo niet van hun website, maar dit is wel iets waar ik naar op zoek ben.

Mijn ultieme setup neemt al mijn 9 tot 5 gesprekken op. Als de techniek het toelaat wil ik met een voice-to-text tool dan al mijn gesprekken laten uitschrijven zodat ik deze na een meeting makkelijker als samenvatting/notulen kan versturen en hier makkelijk in kan zoeken. Wat heb ik tegen ABC gezegd? Welk systeem noemde XYZ ook al weer?
Ik heb dit gisteren perongeluk geactiveerd en schrok ineens. Een bepaalde shortcut is gebonden aan deze instelling en had er toevallig op gedrukt. Ik wil dit graag zo snel mogelijk verwijderd maar kon niet vinden hoe dit uit te schakelen. Zeker omdat het direct opneemt in plaats van dat iedereen moet bevestigen.
Voor zover ik weet kon de andere het niet blokkeren. Eigenlijk had de andere persoon op skype het niet eens door. De video wordt bij stoppen gelijk gedeeld in de chatgroep wat ook nog eens zo raar is.

Ik wil hier graag Microsoft voor aanspreken want vindt dit overbodige functionaliteit maar als je het toch aanbiedt geef in ieder geval mensen veel instellingen voor gebruik, bevestiging en verzending.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 31 juli 2024 05:22]

Dit had ik duizend jaar geleden bij de opleiding Journalistiek kunnen gebruiken.
Snap niet waarom Skype nog zo doorontwikkeld wordt, nu Microsoft Teams eraan zit te komen?
Omdat Skype bedoelt is voor de consumenten markt en Teams voor het bedrijfsleven. Skype for business, wordt nog wel verder ontwikkelt maar ook uitgekleed. in de 2019 versie welke dit jaar uitkomt worden een aantal functies geschrapt / gewijzigd. Zo kunnen voicemails niet in Exchange 2019 opgenomen worden (Wel in Exchange 2016 / Online) en wordt persistent chat geschrapt en vervangen door Teams. Teams maak zijdelings gebruik van de chat functionaliteit van SfB. Daarnaast hoewel dit minder wordt gebruikt dan de chat functionaliteit wordt Skype for Business al langer in de markt gezet als een alternatieve telefooncentrale. Daarnaast is het ook mogelijk verschillende functies van SfB te integreren in eigen applicaties of om met eigen ontwikkelde software de functionaliteit van SfB uit te breiden.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 31 juli 2024 05:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.