Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pixel 2 krijgt mogelijkheid om automatisch op stil te gaan tijdens autorijden

Googles nieuwe Pixel 2 en Pixel 2 XL krijgen de mogelijkheid om zichzelf automatisch in do not disturb te zetten wanneer de gebruiker aan het autorijden is. Het toestel moet dit weten dankzij bewegingssensoren en verbindingen via bluetooth.

De functie is te zien in een screenshot voor de Play Store-app Pixel Ambient Services. Het toestel moet automatisch op stil gezet worden als deze door heeft dat hij in een rijdende auto zit. De vraag is alleen of deze functie niet automatisch ingeschakeld wordt wanneer de eigenaar van het toestel in de bijrijdersstoel zit en via bluetooth verbonden is met de auto om bijvoorbeeld muziek af te spelen. Hoe de Pixel 2 dit onderscheid kan maken, is niet duidelijk.

Pixel Ambient Services is ook verantwoordelijk voor het identificeren van muziek die in de buurt van de telefoon wordt gespeeld. Artiest en songtitel worden dan op het lockscreen getoond. Daar wordt bij genoemd dat 'Now Playing offline werkt en nooit liedjes of conversaties naar Google stuurt'. Wat de app wel doet, is een 'vingerafdruk' maken van de geluidsopnamen en die naar Google sturen om een match te vinden met het muzieknummer in hun database. Dit is een abstractie van het geluid dat het toestel opneemt.

De nieuwe Pixel-telefoons van Google komen niet naar de Benelux, maar wel naar Duitsland. De kleinere Pixel kost 799 euro, terwijl de Pixel 2 XL 939 euro kost. De kleinere versie komt uit op 17 oktober, de grotere laat nog zes weken op zich wachten. Tweakers heeft ook een preview geschreven van de toestellen.

Door

Freelancer

124 Linkedin Google+

Reacties (124)

Wijzig sortering
Goed begin. Echter is het pas het begin. Een iemand die nog steeds op zijn telefoon wil kijken, kan dit nog jammerlijk genoeg steeds eenvoudig omzeilen. De boetes voor bellen onder het rijden/telefoongebruik onder het rijden zijn hoog zat en schrikken niet meer af, echter worden ze simpelweg gewoon niet genoeg uitgedeeld. Zou mooi zijn als er een soort flitspaal/trajectcontrole kon komen voor bellende bestuurders.
Ik ben zelf een groot tegenstander van het gebruik van mobiel in de auto, maar verbaas me over de manier waarop hier mee om wordt gegaan. Namelijk enorm kortzichtig. Ik luister dagelijks 2x1.5uur lang muziek, bel geregeld, heb uiteraard Flitsmeister aan staan en soms als alternatief voor m'n onboard navigatie Google maps. Ik update af en toe te lang niet. Allemaal via bluetooth.

Alle maatregelen die beschikbaar worden gesteld, en acties die gericht zijn op, om mobiel gebruik te beperken doen maar een ding. Volledige vliegtuig modus aan knallen en klaar. Maar dat is niet de manier. Je treft daarmee een hoop legitiem gebruik. Zorg er voor dat messaging e.d. niet meer kunnen tijdens het rijden, of laat de telefoon herkennen dat het rijdt EN in de hand wordt gehouden, maar ja bijrijders, dan kunnen we praten.
Het zou een hoop helpen als ze de Google auto app beschikbaar maken. Die doet ongeveer wat jij zegt met een hele basic interface. Je kan de apk wel vinden en ik gebruik hem met plezier.
Jep. En die heeft ook de optie om automatisch te starten wanneer hij verbonden is met je auto via bluetooth.

Natuurlijk kan je Android auto alsnog afsluiten, maar zoals eerder gezegd zullen er altijd manieren zijn om veiligheidsmaatregelen te omzeilen. en dat moet ook, aangezien je passagiers niet wilt beperken in hun smartphonegebruik.

Wat dus nodig is, is een functie die de verantwoordelijke gebruiker helpt om veratnwoordelijk te blijven: automatisch overschakelen naar auto-modus of DND is in mijn ogen de enige en beste stap die we kunnen nemen.

Wat ik alleen nog verlang van android auto, is meer compatibiliteit met andere navigatieapps, en betere mogelijkheden tot het afspelen van lokale muziek: Google play music in android auto maakt het echt helemaal onmogelijk om mijn lokale nummer af te spelen, en ik kan ook niet gewoon een album uitkiezen: je krijgt enkel toegang tot playlists, iets dat ik niet gebruik, dus voor mij is de muziekfunctie nutteloos.
Ik zal die eens checken. Maar voor mij is ie niet nodig. Ik zeg alleen, dat de beleidsmakers een Tunnelvisie hebben aangaande de aanpak van een zeer groot meer zeer nauw..? probleem.
Inderdaad, met de telefoon bezig zijn (of papieren op je stuur hebben liggen en er doorheen bladeren) is gewoon not done. Niet tijdens het rijden maar ook niet aan het verkeerslicht of file. Zo'n mensen zijn een gevaar voor zichzelf én anderen en horen niet dus niet thuis op de straat. Bovendien vertragen ze het verkeer enorm. Helaas zoeken we nog steeds naar de effectieve manier om dit te minderen. Een manier zoals in België werkt helaas niet: borden langs de weg zetten om mensen te wijzen op het gebruik van de telefoon tijdens het rijden. Want je ziet deze borden wel als je op je gsm bezig bent... 8)7 Apps van verzekeringen om aan te tonen dat je smartphoneloos rijdt vallen ook helaas te omzeilen. En wetende dat belonen beter werkt dan straffen, moeten we blijven verder zoeken naar de effectiefste manier...

Cru gezegd en ik weet dat het eigenlijk niet gezegd mag zijn, maar mensen die het nodig vinden hun telefoon achter het stuur te gebruiken en dus hun telefoon belangrijker vinden dan andere mensenlevens, mogen van mij een boom zoeken. En dat mag je interpreteren zoals je dat zelf wilt. Zij horen niet thuis op de baan en brengen alleen maar meer gevaar met zich mee en kunnen ze beter opgeruimd zijn. Helaas houdt 8/10 van de Belgische bestuurders zich er wel eens mee bezig dus ben ik waarschijnlijk in de minderheid die deze mening heeft. #TrotsOmBijDie2TeHoren

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 7 oktober 2017 12:00]

Je noemt de telefoon nu een groot probleem. Maar ondertussen is het bedienen van je TomTom of je Spotify op je autoradio geen probleem, of een chinese rijsttafel naar binnen werk? Dat is net zo afleidend. Je focust je nu heel erg op alleen de mobiele telefoon terwijl er in de auto's van tegenwoordig zo veel afleiding plaatsvindt dat een mobiele telefoon lang niet het ergste is.

Sowieso vind ik dit niet iets voor de fabrikant om te bepalen en vind ik het fijn dat dit een handmatige optie is en geen geforceerde.

Dat je andere mensen nu tegen een boom wenst beetje dom. Alsof je zelf nooit een regel overtreedt? Ik ken je verder niet maar ik durf met vrijwel 100% zekerheid te zeggen dat ook jij je niet altijd aan de regels houdt. Rij zelf dan ook meteen tegen een boom..
Nou, ik zit veel op weg en kan je verzekeren dat het schaamteloos gebruiken van een mobiel een epidemie aan het worden is. Ik verbaas me over bestuurders die toch met dat ding aan hun oor bellen. Vaak gaat dit ook om dure auto's, dus geen geld hebben om een handsfree in te bouwen kan het excuus niet zijn. Bovendien zit in heel veel auto's tegenwoordig standaard Bluetooth ingebouwd.

Maar de laatste tijd zie ik ook steeds meer mensen die overduidelijk zitten te appen of browsen tijdens het rijden. Soms zelfs met twee handen aan die telefoon en gewoon inhalen op flinke snelheid. Tijdens een file of langzaamrijdend verkeer (waar je misschien wat langzamer gaat, maar juist extra moet opletten) zit standaard zo'n 20-30% aan dat apparaat. Soms toeter ik om mensen even uit hun mobiel te trekken, maar er zijn er zat die dat niet eens opmerken!

Maar het is niet alleen op de snelweg hoor. Gisteren is mijn vrouw op fiets aangetikt door zo'n malloot die met zijn telefoon bezig was. Gelukkig viel het mee en kon ze haar balans behouden, maar: die gast heeft niet eens doorgehad dat hij iemand aanreed! Zozeer was hij in zijn mobiel gezogen!

Nu ben ik niet zo'n voorstander van een verplichte en automatische functie in de telefoon. Maar zo'n gast die bijna mijn zoontje moederloos maakt mag van mij tegen een keiharde muur opknallen.
terwijl er in de auto's van tegenwoordig zo veel afleiding plaatsvindt dat een mobiele telefoon lang niet het ergste is.
Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
mei 2917
https://www.parool.nl/ams...rote-boosdoener~a4491933/

Toename ongevallen met letselschade door smartphonegebruik!
https://www.letselschade....schade-smartphonegebruik/

Zoals te verwachten is (helaas) de smartphone gebruiker zelf niet altijd het slachtoffer.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 8 oktober 2017 10:53]

Je focust je nu heel erg op alleen de mobiele telefoon terwijl er in de auto's van tegenwoordig zo veel afleiding plaatsvindt dat een mobiele telefoon lang niet het ergste is.
Nou nou, overdrijven is ook een vak, een mobiele telefoon is lang niet het ergste? Noem eens op wat er allemaal tegenwoordig in de gemiddelde auto zit dat voor significant méér afleiding zorgt dan een smartphone?
Digitale dashboard van Tesla, Audi etc? Of wil je zeggen dat dat totaal niet voor afleiding zorgt?
Ach, dom van mij, natuurlijk zijn Tesla's en Audi's "de auto's van tegenwoordig". Wie daar niet in rijdt telt uiteraard niet mee. 8)7

Zelf ben ik zo'n sukkelbestuurder van een wat gemiddelder geprijsd voertuig en kan niet beoordelen of genoemde digitale dashboards nog meer afleiden van het verkeer dan actieve smartphones, maar als dat zo is, dan vraag ik me af hoe het kan dat die auto's überhaupt op de weg zijn toegelaten.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 7 oktober 2017 17:06]

Ook bij een gemiddelde auto, denk bijvoorbeeld aan een Peugeot 308, is het display een ramp.

Los van de stengels aan het stuur is er nog maar één echte knop, namelijk de volumeknop.

Radio? Via display of stuur. Verwarming? Via display. En ga zo maar door. En als het display nou overzichtelijk was, maar nee hoor, niks van dat.
Maar leidt het bedienen van de radio, verwarming enzovoort méér af dan bijvoorbeeld het lezen (laat staan beantwoorden) van een whatsappje op de smartphone? Ik vind dat moeilijk om te geloven.
Niet specifiek meer, maar het zorgt wel voor onwenselijke afleiding.
Natuurlijk, en ik kan me er ook in vinden dat auto-ontwerpers dat niet hoog genoeg op de agenda hebben staan. Maar dan nog is de bewering dat er "in de auto's van tegenwoordig zo veel afleiding plaatsvindt dat een mobiele telefoon lang niet het ergste is" op zijn minst schromelijk overdreven.
2 huilende kinderen op de achterbank. Enorm naar de wc moeten. En zo zijn er nog wel meer.
Waren al dingen vóór de smartphone. Nu komt de smartphone er dus bovenop want velen kunnen weer (heel eventjes maar) niet zonder. Vorige week nog een debiel gezien met een leuke sticker 'baby on board'. Wist niet dat zo'n sticker op je auto plakken plots het recht geeft om een smartphone te gebruiken in de auto...
Ik haal ook bv papieren op het stuur aan. De GPS invoeren, eten, kortom alles waarmee je iets in je hand hebt en je ogen erop gericht zijn is even gevaarlijk als gsm. Hier (in dit artikel) gaat het over gsmgebruik achter het stuur (niet over eten, radio, gps...) en niet over dus haal ik het ook zo aan om on-topic te blijven. Maar ik vind dat dit ook geldt voor jouw aangehaalde voorbeelden. Echter kan ik blindelings mij radio harder en zachter zetten, dit vormt geen probleem.

Maar telefoon is wel het ergste want FB checken, bellen en sms'en is een proces dat langer duurt dan andere acties zoals radio switchen. Ik rijd elke dag meer dan 200km en het is frustrerend om te zien hoeveel er met hun telefoon bezig zijn. Amper iemand gezien die zijn GPS aan het instellen is behalve bij camionetten. Maar dat is dan ook een categorie apart...

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 7 oktober 2017 13:40]

Het gaat om mensenlevens, doden die vermeden kunnen worden door debiel achterlijk gedrag van een smartphoneverslaafde... Maak me inderdaad druk om. Het zullen je kinderen maar zijn die het slachtoffer moeten worden. Wens het niemand toe... Maar blijkbaar is dit een 'ver-van-mijn-bed-show' die zich 2m links, rechts, voor of achter je afspeelt. Niet jouw zorg?
belangrijkere dingen in het leven dan een mobiele telefoon achter het stuur. Als ik me daar ook nog druk om moet maken 8)7
Je er niet druk over maken, hoeveel mensenlevens is dat je waard?

Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
mei 2917
https://www.parool.nl/ams...rote-boosdoener~a4491933/

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 8 oktober 2017 11:22]

Het is in Nederland niet strafbaar om bij het stoplicht en stilstaande in de file om met je telefoon te zitten. Ik denk wij echter gewoon eerst moeten zorgen voor het rijdende probleem. Meer politie op de weg is denk ik de enige manier de pakkans moet omhoog. Niet dat je zoals nu 10000km kan rijden bellend en van niemand iets horen.
Jawel hoor. Dat is gewoon strafbaar bij een stoplicht of in de file. Je bent dan immers een verkeersdeelnemer. Pas als je ergens geparkeerd bent mag het.
Het is niet strafbaar. Volgens de huidige wet mag het alleen niet als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig die in beweging is.

Bron: https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto
Oh wow. Ik ken iemand die bij een paar jaar geleden bij een verkeerslicht een boete kreeg (hij belde mij op op dat moment). Vandaar dat ik ervan uit ging dat het dan ook niet mag.

Ik vind dat overigens ook gewoon logisch, want ook een file komt weer in beweging en een stoplicht gaat weer op groen.
Een goed begin? Dit doet helemaal niks, helaas. De boetes zouden hoog genoeg zijn, als de pakkans vele malen hoger was. Met de huidige pakkans zal een boete van rond de ¤750 of meer waarschijnlijk pas afschrikkend gaan werken, maar zelfs dan blijven er idioten bij die denken dat ze alles kunnen. Van mij mogen alle boetes vertweevoudigd, of zelfs verdrievoudigd worden. Je hebt immers helemaal zelf in de hand of je er een krijgt of niet, dus heb je ook niks te klagen als je er één krijgt, je ging het risico zelf aan.
Beetje rare redenatie over zelf risico aangaan bij onredelijke boete. Op die manier kan je ook zeggen dat er de doodstraf staat op 5km per uur te hard. Ook dat heb je zelf in de hand. Hands-free bellen is ook onveiliger, maar dat wordt nog wel toegestaan. Praten met bestuurder is ook een risico. Ook net als vroeger verbieden? Los van of het te controleren is, zou je ook voor executie zijn, gezien ze het risico zelf aan gaan? Voor vele kan een boete van 750 die ze niet kunnen betalen het tikje zijn wat aanleiding is dat ze uiteindelijk na veel ellende in de schuldsanering komen. Kan me voorstellen dat voor vele dat als geestelijke executie voelt. Voordeel van executie is dat het voor de meeste ongeacht het inkomen even zwaar telt. Ook die bankdirecteur zal dan niet zo snel meer bellen of te hard rijden achter het stuur.
Beetje rare redenatie over zelf risico aangaan bij onredelijke boete.
Hoezo is dat raar? Als jij een bekeuring krijgt, is dat omdat je niet voldoende aandacht hebt besteed aan je omgeving, of simpelweg bewust de wet overtreden hebt. Je krijgt in Nederland simpelweg geen bekeuring als je je aan de wet houdt. Of wil jij beweren dat je ooit een bekeuring hebt gekregen voor iets waar je zelf he-le-maal niets aan kon doen? Als dat zo is, kan je ze namelijk gewoon aanvechten.

Dat je daarna begint over executie raakt helemaal kant nog wal. Maar, aangezien we toch theoretisch bezig zijn: Ik durf wel te beweren dat als 5kmh te snel zou resulteren in executie, dat het aantal hardrijders drastisch zou dalen. Of dat wenselijk is, met 65/70 over een 80 weg, ik betwijfel het, maar dat is weer een ander verhaal.
Ze zijn voor sommige hoog zat 230 euro is de meeste rond de 10% of meer van hun maand salaris. Maar er zijn ook mensen bij waar het 2 uurtje werk is. En ja die zullen daar niet van leren. Daarom ben ik ook voor sommige boetes een % van je maand/jaar salaris. Op die manier raak je ook de rijke mensen en levert het aan het eind van de rit nog eens wat extra belasting geld op.
Dan nog blijft het zo dat de pakkans onnoemelijk klein is. De meeste politieauto's zien mensen wel aankomen (dan gooien ze hem even snel op de bijrijdersstoel) en die paar "undercover" auto's zijn echt niet genoeg :) Zolang de pakkans nihil is, blijft men telefoneren achter het stuur. Ik zie het continu om me heen. En het stomme is: als je vaak telefoneert achter het stuur, koop dan een simpel carkitje, dan bel je legaal.

Vaak herken je de auto al aan het geslinger, rare lijnen rijden op de weg... Dan weet ik genoeg: afstand houden.
Dit is discriminatie. Zo krijg je net zoals in zwitserland, voor 25km/u te hard 350.000 inleveren. De een Hecht er natuurlijk meer waarde aan dan de ander, maar 230 piek komt hard aan, zeker als je het 2 of 3 keer doet.
Je doet overkomen alsof discriminatie in alle gevallen slecht is. Jij en ik worden dagelijks discrimineert op onze inkomen; Iedereen ontvangt weer ander loon, betaald verschillende hoogte belastingen en krijgt weer andere toeslagen. Prima systeem in Zwitserland want een bank directeur met 3 miljoen per jaar ligt niet wakker van 2 of 3 keer 230 euro. Alleen een boete van ruim 3,5 ton brengt het zelfde effect teweeg als bij iemand met een modaal inkomen.
Discriminiatie, daar heeft u helemaal gelijk in. Maak van gebruik van telefoon in de hand in de auto geen strafbaar feit, maar een misdrijf en pas hier de strafstelling op aan. Dat zouden ze overigens voor het door rood licht rijden en alcohol op achter het stuur ook moeten doen in Nederland
230 voor de meesten wel. Voor mijn baas komt het totaal niet hard aan. Die lacht om 230 euro. En ja je kan het discriminatie noemen. Ik noem het gerechtigheid. Beide moeten er dan evenlang voor werken. Is toch eerlijk?
Dat klopt. Maar je gaat in de supermarkt toch ook niet 21% BTW laten betalen op een brood omdat iemand de balkenendenorm verdiend? Hogerverdienenden betalen al meer belasting en gaan er nu relatief nog harder op achteruit. Dit lijkt mij geen oplossing.
Het is net hoe je het uitlegt, als ik 3 dagen moet werken om een boete te betalen en een ander 2 uur dan benadeeld het mij toch meer dan die ander. Is dat dan wel eerlijk
Waarom niet? Momenteel is een groep mensen die lacht om elke boeten die hun kant op komt. Dit beleid voortzetten lijkt mij ook geen oplossing.
Een progressieve boete lijkt mij daarom veel beter. Rij je vaak te hard? Boete wordt steeds hoger. Idem met parkeerboetes.
Misschien moeten ze mensen hun telefoons een week afpakken ipv een geldboete geven :+
leren ze het gauw genoeg af
Kopen ze toch gewoon een nieuwe? Al is het een 100 euro telefoon. Gewoon flinke boetes geven aan sommige mensen is in mijn ogen de oplossing. Tot ze het leren.
Een bepaald percentage van je inkomen of bij meervoudige overtreding het bedrag op laten lopen lijkt me het beste.
Rijontzegging lijkt me dan een betere sanctie. Iemand die aantoonbaar onverantwoord rijgedrag vertoont hoort niet op de weg.
Ze zijn voor sommige hoog zat 230 euro is de meeste rond de 10% of meer van hun maand salaris. Maar er zijn ook mensen bij waar het 2 uurtje werk is. En ja die zullen daar niet van leren. Daarom ben ik ook voor sommige boetes een % van je maand/jaar salaris. Op die manier raak je ook de rijke mensen en levert het aan het eind van de rit nog eens wat extra belasting geld op.
Mijn bedrijf heeft afgelopen jaar verlies gedraaid. Ik heb ingeteerd op vermogen, en geen salaris genoten afgelopen jaar.. Ik denk een herkenbare situatie voor elke ondernemer.

Krijg ik nu korting op de boete??
Dat voorkom je gemakkelijk door te zeggen

230 + (6% netto maandsalaris van min. ¤0) = boete

Bijv bij een laag salaris 230 + (900 * 0.06) = ¤ 284
En bij een hoog salaris van 5000 zal het worden ¤530 en als je geen salaris hebt gekregen is het gewoon 230.

Persoonlijk lijkt me dat een prima systeem waar ik ook voorstander van zal zijn voor bepaalde boetes.
Je kan mensen beter een week hun rijbewijs afpakken, dat doet écht pijn, ongeacht of je veel geld hebt of niet. Hooguit kun je je voor een week een chauffeur veroorloven, maar lastig blijft het in elk geval.
Dan mogen ze de bekeuringen die worden uitgedeeld wannneer je een ambetenaar in functie negeert ook omhoog. Ik zie het namelijk vaak genoeg dat mensen afgeleid zijn door hun mobiele telefoon - ik denk dat iedereen het wel eens doet - en daardoor niet oplet wat er gebeurd en dus telaat remt wanneer er bijvoorbeeld een stopteken gegeven is.

Wat mij betreft moet elke telefoon automatisch op een soort van 'slot' gaan aangezien de meeste mensen een bluetooth oor gebruiken om te bellen.
Yep, wordt tijd dat bij betrappen het rijbewijs voor minimaal een maand ingenomen wordt. Het loopt namelijk de spuigaten uit tegenwoordig, men zit ook gewoon vrolijk te videobellen tijdens het rijden 8)7
Dit is een introductie en dit zou eigenlijk een "he kijk dit kan ook" naar overheden moeten zijn en deze zouden hem dan verplicht moeten stellen. als google nu zou zeggen dit is verplicht dan zijn zij straks de 'boosdoender'
Ik denk dat de telefoon zelf dit niet kan voorkomen. De telefoon kan niet zien of ik bestuurder ben of passagier. Ik moet nu als passagier al steeds een extra bevestiging geven wanneer ik mijn iPhone unlock. De telefoon helemaal niet meer kunnen gebruiken zou wel erg ver gaan.

Het echte probleem is inderdaad de pakkans: die is vrijwel nihil. Je zult de boetes veel vaker uit moeten delen, maar ook die kans acht ik nihil. Daar is simpelweg de mankracht niet voor. Een middagje de stad in en ik tel zo 100+ overtredingen..
Als we op een komeet kunnen landen, dan zouden we dit process ook wel kunnen automatiseren niet? Je hebt helemaal gelijk. Er worden wel maatregelen genomen, maar het blijft de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Als je wilt automatiseren, heb je eerst een baseline nodig.
Hoe definieer je die ?
hand aan het oor ?
Dus 'toevallig' jeuk op het hoofd kost ook al 230¤
Op basis van signalen .. je bent handsfree, dus de signalen zijn er, of je het wel of niet vastneemt
Meer camera's ?
... voor de overheid is dat de heilige graal natuurlijk ... meer zicht

Landen op een komeet is de informatie wel voorhanden, er zijn maar een paar onzekerheden
Een pattrouillerende agent op de snelweg kan aan de zwarte contrasten in de achterruit zien of iemand zijn gordel aanheeft of niet. Hier worden mensen ook op aangehouden. Dan is een telefoon zeer zeker makkelijke te identificeren. Als er camera's zijn die op 135km/u nummerplaten kunnen fotograferen en kunnen nalopen in een split-second, dan is dit ook mogelijk.

Echter is daar natuurlijk de downside die je zelf al aangeeft, meer zicht voor de overheid. Daar heb ik zelf een teringhekel aan inderdaad. Als daar echter 100 mensenlevens mee kunnen worden gered, graag. Volgens onderzoek kan 55% van de bestuurders in Nederland er moeite mee hebben zijn telefoon te negeren, en daarvan kijk 35%(!) regelmatig op de telefoon. Laat dat ding gewoon in je tas zitten en hou je aandacht bij het verkeer, als je dan helemaal 100 bent houd je je aandacht bij het verkeer. Zoals @MrAndy9797 zegt, rol jezelf anders maar liever op i.p.v. het bij een ander te doen...
Er worden wel maatregelen genomen, maar het blijft de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder.
En dat is toch ook gewoon wat het moet blijven ?
Ik weet het, het is niet het heersende idee, waarbij gepoogd wordt verantwoordelijkheden zoveel mogelijk af te schuiven op hetzij een ander persoon of bedrijf, dan wel op techniek.
Maar uiteindelijk "down the line" ben je het toch altijd weer zelf met je eigen keuzes, hoeveel schakels je er ook tussen probeert te zetten.
Tsja de utopie dat je dit volstrekt niet technische probleem (slechts gefaciliteerd door techniek) kunt oplossen met nog meer techniek er tegen aan gooien. Bovendien geldt het niet voor autorijden alleen.

Had het in de jaren 70/80 eens aan iemand proberen uit te leggen dat we als neuroten van elkaar zouden gaan verwachten dat we onzin instant beantwoorden met onzin. In die tijd had je nog het adagium dat als het belangrijk genoeg was de verzender het nog wel eens zou proberen.
Langzaam zijn we daar van afgestapt, begonnen met de introductie van het antwoordapparaat.
Met als uiteindelijke resultaat een aandachtsspanne van zeg maximaal 5 minuten, vaak nog lager, voor er weer gekeken of gereageerd moet worden. Meest frapante is nog wel dat we het weten te betitelen als "sociaal" ...

Met nog meer techniek gaat dat er echt niet beter op worden, aangezien niet (of met een niet geaccepteerde hoeveelheid false positives) te detecteren valt of je op dat moment je aandacht ergens anders bij moet hebben.
Als ik dan toch een minnetje krijg, ik vind het helemaal niet erg als de overtreders verongelukken. Ik vind het wel vreselijk dat meestal juist dat volkske overleefd maar mensen de dood injagen die de wet wel naleven. Het zijn gewoon gewetenloze boosdoeners.
Vrijheid komt met verantwoordelijkheid ... en dus zijn we weer terug bij m'n eerste post ... :+
Google heeft dit niet uitgevonden maar gekopieerd van iOS 11....
Ze moeten eens wat vaker op de snelwegen gaan controleren op linksrijders. Als ik sochtends naar mijn werk ga dan lijkt alsof niemand oplet en naar de pijlen boven de weg kijkt. Iedereen blijft op de middelste baan rijden behalve de paar vrachtwagens die weten hoe het hoort. Een ochtendje daar kentekens noteren en je hebt rustig 3-400 mensen die kilometers achter elkaar in een treintje rijden terwijl de rechterbaan vrij is.
Nee want die mensen in het treintje hebben naast geen enkel besef wat er nog meer op de weg gebeurt ook geen idee hoe hard ze rijden. Rijd jij dus netjes op je cruisecontrol 100 op GPS dan is de kans vrijwel 100% dat je ze ineens rechts voorbij shuift omdat ze allemaal veel te laat reageren en dan vol in de ankers moeten terwijl jij dat niet hoeft. Gevolg is dat jij een probleem krijgt als politie dat ziet terwijl jij je netjes aan de regeltjes houd en braaf rechts bent gaan rijden.


Overbodig links rijden is daarnaast ook wettelijk niet toegestaan.
De pakkans is inderdaad veel te laag, maar misschien helpt het om in ieder geval de bijbehorende consequenties te vergroten. Als telefoongebruik bewezen wordt bij een ongeval, dan automatisch een jaar rijontzegging en je verzekering keert niet uit. Ongeacht of jij de schuldige bent.
Dat zou veel te grote implicaties hebben voor persoonlijk letsel. Waar een auto niet vaak meer dan 30-35k kost (nieuw) en 90% van de auto's minder waard is kan iemand dat wel terugbetalen, misschien langzaam maar toch. Bij zwaar letsel moet je echter aan tonnen denken, je schrikt ervan als je ziet wat een week op de intensive care kost. Dat is voor het grootste deel van de bevolking niet eens in hun hele werkende leven terug te betalen.
Helemaal mee eens dat het niet hoeft te gebeuren, ik gebruik mn telefoon zelf ook niet achter het stuur. Maar verzekeraars kunnen de schade toch al op jou verhalen als je nalatig bent geweest? Helemaal niet uitkeren heeft vooral gevolgen voor het slachtoffer, niet voor de dader.
Klinkt meer als the 'war on drugs' Sinds mijn vriendin haar telefoon kapot ging ervaarde ik dat er meer junkies in je omgeving zijn dan je denkt. Ze kunnen niet meer zonder die impulsen. Zelfde als koffiezetapparaat kapot gaat op werkvloer.
Zal dweilen met de kraan open zijn. Denk dat zelfrijdende autos voor echte oplossing gaan zorgen. AI will do it all.
Boetes? Die helpen niet. Pakkans of niet. Al helemaal niet als het gaat om een hoge pief ergens, die voelt dat toch niet.

Simpeler: Mobiel gebruiken tijdens rijden? Overduidelijk niet in staat om verantwoordelijk deel te nemen aan het verkeer - rijbewijs intrekken voor steeds langere duur bij elke overtreding.
En hoe doe je dat dan met fietsers? Die mogen ongestoord hun gang gaan met hun mobieltjes, koptelefoons en veelal op on/slecht verlichte fietsen.....

Er wordt gezegd dat het niet mag, maar er wordt niet beboet omdat er niet genoeg agenten zijn die de overtreders kunnen bekeuren.

Als je dan als automobilist eentje van zijn/haar sokken rijdt is het ook nog eens jouw schuld en ben jij aansprakelijk....wie dat bedacht heeft is van de pot gerukt....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 8 oktober 2017 17:59]

Waarom alleen De mogelijkheid, waarom niet resoluut uit dat ding
Daarom gebeuren veel ongelukken en staan we 4 uur in de file...
Omdat de telefoon (nog) geen onderscheid kan maken tussen bestuurder en passagier.
En hoe weet die telefoon of ik in een auto of trein of bus zit?
Omdat je niet op Bluetooth van de trein kan inloggen? IIG dat is hoe op Windows Mobile de auto modus werkt. Mogelijk dan hier nog de combinatie dat je en snelheid moet hebben, en op bluetooth moet zijn ingelogd, zodat je niet hebt dat als je in de buurt van je auto bent je al niet meer hem kan gebruiken.
Dus het werkt alleen maar als ik Bluetooth aan heb staan?
Ja. Het is een hulpmiddel, de gebruiker kiest er zelf voor om het te gebruiken. De gebruiker kan er voor kiezen om het uit te schakelen, dus dan lijkt dit me ook niet zo'n bezwaar. Hooguit voor degenen die standaard Bluetooth uit hebben staan (zoals ik). Maar voor de doelgroep (mensen die een slechte impulscontrole hebben en zich daar bewust van zijn) kan dit een prima hulpmiddel zijn.
Ongelukken gebeurde ook voordat mobiele telefoons bij iedereen in zijn broekzak zaten. Het is naïef om elk ongeluk daar aan te koppelen (ook al is het tegenwoordig vaak wel de reden). Sommige mensen zijn gewoon slechte chauffeurs en maken sowieso ongelukken, kutten met de radio kan ook ongelukken veroorzaken.

Mensen houden zich bezig met andere dingen tijdens het rijden omdat rijden gewoon ontzettend saai en repetitief is.
Mensen houden zich bezig met andere dingen tijdens het rijden omdat rijden gewoon ontzettend saai en repetitief is.
Precies dit inderdaad, voor de mobiele telefoons zaten er ook al genoeg mensen met papieren op het stuur, 5 gangen Chinese maaltijd en zelf scheren en make-up tijdens het (file) rijden.

Nu is de afleiding verschoven naar de mobiele telefoon. Al ben ik wel van mening dat een mobiele telefoon interactiever is en daarom een grotere afleiding is dan de meeste andere afleidingen.
via bluetooth verbinden met de auto?
oftwel, met oude auto's werkt t niet? / moet je nieuwe radio of een carkit kopen?
en hoe zit dat op de fiets / motor of doodlopers?

kan t niet op basis van gps / wifi / telefoon signaal, met vrijwel elk toestel? en dan simpelweg bij een snelheid van boven de 10km/h, (denk aan pokemon) of zie ik hier iets over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat niet iedereen die zich met meer dan 10 km/u voortbeweegt chauffeur is.
iPhones doen dit sinds iOS11 ook al. Tot nog toe werkt het herkennen van het ‘in de auto zitten’ perfect bij mij, maar het activeert inderdaad ook als je bijrijder bent. Als je dan iets met je iPhone wilt doen moet je ‘i’m not driving’ aantikken bij het ontgrendelen. Je kunt het naar believen ook uitzetten natuurlijk.
Windows Phone deed dit drie jaar geleden al: https://m.windowscentral....dows-phone-8-driving-mode

Maar leuk dat Android en iOS het nu ook kunnen.. :+
Leuke functie, maar het is iets dat de Pixel 2 niet uniek maakt.
Het toestel moet dit weten dankzij bewegingssensoren en verbindingen via bluetooth.
Dat kan dus met praktisch elk Android toestel, en daar zie ik het ook wel voor verschijnen.

Deze optie is een eerste stap die mensen helpt die dit vrijwillig willen. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn smartphone voor navigatie, en heb onderweg geen behoefte aan andere notificaties.
Tja. Sneu dat dit nodig is. Mensen zijn toch oud en wijs genoeg om zelf deze verantwoordelijkheid te nemen zou je denken. Maar helaas wijst de praktijk anders uit.

Er is nu genoeg aandacht aan besteed in de media maar blijkbaar moet er bestraft worden voordat men het gedrag aan gaat passen. Ik kom er tientallen tegen als ik van of naar mijn werk rij dus mensen hiervoor aan de kant zetten lijkt me niet zo'n hele grote uitdaging. En financieel kan het ook wel uit.

Ben ik zelf dan heilig? Nee hoor. Mijn telefoon zit in de houder en als er een notificatie binnenkomt, sleep ik mijn bar ook wel eens naar beneden.... maar meer dan dat niet. Ik kom soms mensen tegen die geen hand meer aan het stuur hebben er recht naar beneden zitten te turen. En dan lekker met 85 op de middelste baan kakken....
Vooral dat laatste is gevaarlijk Ls je met 120 of 130 aankomt. Je verwacht dat mensen in het midden toch gemiddeld 10-20 km harder rijden dan een vrachtwagen (~100-110). Moet je ineens vol in de ankers.
Ik denk dat smartphonegebruik in het verkeer net als ooit alcoholgebruik eruit moet groeien. Het is een mentaliteitskwestie en iets van een lange adem. Echter denk ik dat de autonoom rijdende auto er eerder is dan de juiste mentaliteit.
Tja. Sneu dat dit nodig is. Mensen zijn toch oud en wijs genoeg om zelf deze verantwoordelijkheid te nemen zou je denken. Maar helaas wijst de praktijk anders uit.
Ja. We zijn momenteel zo'n beetje het toppunt van intellectuele evolutie op deze planeet. We hebben mensen naar de Maan gebracht, sondes de ruimte in geschoten die na decennia nog steeds werken. We halen olie uit de meest ondenkbare plaatsen.

En ondertussen wordt er echt alles aan gedaan om zoveel mogelijk verantwoordelijkheid weg te halen bij mensen. Waardoor diezelfde mensen dus ook gewoon worden aan het gepamper. Alles wordt voor je gedaan tegenwoordig. We worden tam en lam gemaakt als het op onafhankelijk denken aankomt. Alles moet automatisch, alles kan door iemand anders gedaan worden (desnoods tegen betaling maar alleen als het echt moet. Anders liever data afgeven)

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 9 oktober 2017 00:11]

MyCar app in mijn windows phone kan dit al tijden..
Of mis ik hier een groot verschil?

Bij het opstarten van de app krijg je de keuze om de telefoon te kunnen blijven gebruiken en anders start te app gewoon door. Je kan dus als passagier gewoon gebruik blijven maken van je telefoon zelfs al is deze verbonden met Bluetooth.
Ja er is een groot verschil, ik verwacht dat Google het zo uit gaat voeren als Apple ook heeft gedaan. Jij geeft aan dat je bij Windows phone een app moet opstarten, en dat is het grote verschil dat hoeft bij de anderen niet. Het is daar een instelling op je smartphone en vervolgens wordt hij automatisch ingeschakeld wanneer je rijd.
Niet echt, ik heb een keer mijn telefoon gekoppeld aan mijn auto en deze 'app' ingesteld.
Zodra ik instap en bluetooth heb aanstaan detecteert mijn telefoon dat ik in de auto zitt en start deze 'app' op. Het is dan nog mogelijk om te voorkomen dat de 'app' opstart, bijvoorbeeld als ik in mijn eigen auto bijrijder zou zijn.

Ik denk dat het dus hetzelfde is. ;)

(ik noem het even een 'app' maar volgens mij is het net als bij de andere OS-en een ingebouwde functie.)
Misschien de boetes aanpassen,
Sta je al te boek voor 1x te hard rijden en ben je weer in de fout gegaan,
rijbewijs 2 maanden kwijt. Jammer dan als hier door je baan, werkzaamheden een probleem worden!
Bellen tijdens het rijden rijbewijs 3 maanden kwijt.
proeftijd 3 maanden wordt je weer gepakt dan mag je opnieuw je rijbewijs gaan halen
Het zijn niet alleen de automobilisten
kom dagelijks nog fietsers tegen die het kruispunt overgaan met hun aandacht bij de telefoon en alsnog gewoon door rood rijden en met alle gevolgen vandien
zelfs midden in de stad waar mensen lopen staan ze stil midden op de baan bij een bericht of oproep.
Nog maar zwijgen wat hier s avonds fietsend zonder verlichting rijdt bezig met telefoon
Daar kan iemand toch ook een app voor ontwikkelen? Hoef je geen 800 euro voor uit te geven.
Ik snap dat dit voor veel mensen op het eerste gezicht een welkome functie is maar er zitten natuurlijk ook gewoon nadelen aan.
Iemand die op zijn telefoon wil kijken zal dit gewoon doen, en wat als je passagier bent of met het openbaar vervoer reist? Nee, dit is in mijn ogen geen oplossing.
Ik vind het een prima functie en denk dat het best een oplossing kan zijn, zeker voor mensen die op zich van goede wil zijn maar zich toch laten afleiden.

Zelf heb ik het uitgezet, om 2 redenen:
1. ik reis minstens zo vaak met het OV als met de auto, en ik ga het geheid vergeten om uit te zetten
2. ik word zelden gebeld of gesms't als ik onderweg ben (groepsapps staan al op stil) maar als dat zo is wil ik het op zich wel weten zodat ik even een parkeerplek op kan zoeken, omdat de kans groot is dat het dan gaat om iets dat ik moet weten. (De ander die vast is komen te zitten ofzo, waardoor de afspraak niet doorgaat, of ik nog langs de winkel kan gaan om iets mee te nemen, iemand die zich zorgen maakt omdat ik te laat ben / de ander een andere tijd in gedachten had, dat soort dingen.)
Het kost me op zich niet veel moeite dat te negeren totdat ik een veilige plek heb, maar dat weet ik ook van mezelf.
Wat ik dan graag zou zien is een paar simpele vragen bij de instellingen. Bijvoorbeeld...
1. Heb je een rijbewijs? Nee, dan is de functie niet nodig want altijd passagier en bespaard het waarschijnlijk een beetje batterij.
2. Maak je je gebruik van het openbaar vervoer?
Zo ja of soms dan zou aangezien maps ook o.v. kennis heeft bepaald kunnen worden of het toestel op stil gaat of niet.
3. Heb je een (radio) carkit? Zo ja, indien gekoppeld met Bluetooth dan schakelt de functie uit. Indien niet gekoppeld dan ben je passagier.

Waarschijnlijk kunnen meer vragen bedacht worden om de functie verder te personaliseren en dus te verbeteren.

Mijn mening is dat het voor het grootste gedeelte eigen verantwoording is, maar misschien helpt het wel voor sommige, dat is natuurlijk goed. Een oplossing is het iig niet, eerder een reminder zoals @loki504 al zegt.
Waarschijnlijk kunnen meer vragen bedacht worden om de functie verder te personaliseren en dus te verbeteren NOG meer persoonlijke informatie naar Google te sturen.
Sorry, ik kon het niet laten :)
Haha, ja zou je zeggen hè. Maar ik denk dat de vragen die nog bedacht kunnen worden het ook al kunnen doen met al de informatie die er al naar toe gaat. De dingen die ik noemde zijn eigenlijk al beschikbaar. Want wat is er nou eigenlijk niet beschikbaar?
Ik denk dat het voor een hoop mensen een extra reminder is niet op hun mobiel moeten kijken tijdens rijden. Mensen die echt willen verzinnen wel iets om er onderuit te komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*