Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google X-project voor 'internetballonnen' wordt ingezet boven Puerto Rico

Door , 68 reacties

Googles Project Loon gaat toegang tot mobiel internet leveren aan het door orkaan Maria getroffen Puerto Rico. De luchtballonnen met 4g-masten aan boord hebben op vrijdag groen licht gekregen van de Amerikaanse FCC om het luchtruim boven het eiland te betreden.

Project Loon, onderdeel van Google-moederbedrijf Alphabet, mag in totaal 30 van zijn 4g-luchtballonnen inzetten in het luchtruim boven Puerto Rico. De zendmasten aan boord van de ballonnen zullen de 4g-signalen van acht verschillende telco's oppikken en over het eiland verspreiden. De divisie van Alphabet heeft van de FCC toestemming gekregen om dit maximaal zes maanden lang te doen, zo schrijft Wired.

De ballonnen werken op frequenties die binnen 4g band 8 vallen, maar mogelijk werken niet alle smartphones op het eiland met die band. Daarom tekent Project Loon aan dat er tijdelijke updates moeten komen voor de toestellen in de omgeving. Hier is echter nog niet meer over bekend. Eerder dit jaar werd het materiaal van Project Loon ook ingezet boven Peru, dat getroffen was door grote overstromingen. Toen werden de ballonnen ook opgelaten vanaf Puerto Rico en zijn ook tijdelijke updates naar telefoons gepusht om ze werkend te krijgen met de signalen van de ballonnen.

De ballonnen hangen op 20 kilometer hoogte, waar ze mee kunnen drijven op stabiele winden en betrouwbaar op hun doellocatie kunnen blijven. Een enkele ballon kan een gebied van 5000 vierkante kilometer van draadloze verbinding voorzien. Onduidelijk is nog wanneer Project Loon zijn werk in het gebied gaat beginnen. Volgens Wired heeft het eiland door de orkaan nog maar voor 10 procent dekking met mobiele netwerken. De operatie zal mogelijk ook een deel van de naburige Britse Maagdeneilanden op dezelfde manier gaan helpen.

Puerto Rico heeft zwaar te kampen met de nasleep van orkaan Maria. Het dodental staat inmiddels op 34 en grote gedeeltes van het eiland hebben geen elektriciteit, wat in het bijzonder een probleem is voor de ziekenhuizen. Ook is er sprake van tekorten aan voedsel en water. Mogelijk gaat een andere techgigant, Tesla, het land helpen om de stroomvoorziening weer op orde te krijgen.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

07-10-2017 • 10:41

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik blijf altijd verbaast dat die ballonnen zo lang boven een bepaald gebied kunnen hangen.
Ik den altijd dat die dan heel snel weer wegdrijven. Ik blijf het magisch vinden dat het gewoon wel werkt.
Je hebt min of meer constante luchtstromen op bepaalde hoogtes. Een vlucht EU-VS duurt bvb niet even lang als VS-EU.
De balonnen kunnen stijgen en dalen om zo hun horizontale richting te veranderen en dus hun positie min of meer te behouden.
flightradar24.com en dan filter op Aircraft-type ball. Boven Noord-/Zuid Amerika hangen er best wel een aantal.
Echt serieus,

Dat eiland heft hulp nodig en het enige wat van de grond komt zijn miljoenen aan populariteits technieken en test fases.
Je kunt overal cynisch naar kijken, maar een van de belangrijkste problemen na een ramp is het gebrek aan communicatie. Als dat op deze manier opgelost kan worden vind ik het alleen maar iets om toe te juichen, helemaal omdat normaliter de meesten maar weinig goede woorden over hebben voor een bedrijf als Google, want 'privacy'.
Het is inderdaad een test fase van een project dat privacy wereldwijd gaat stelen om ervan te profiteren.

Dat komt van de grond.

Niet van de grond komt essentiele hulp. Communicatie is van belang omdat er niet structureel mensen bij elkaar gebracht worden met enige capaciteit, en omdat mensen op zichzelf aangewezen zijn. Het beeld dat je hongerig bitterzoet je laatste batterij opmaakt met de poging een Facebook account te maken om in te loggen op de gratis weerballon zichtbaar maar heel hoog boven de oceaan een 'G' draagt.

Verder gewoon super cool project en als Google het eenmaal af heeft gaat het netto (en in de praktijk) bizar veel helpen om gewoon breedband internet te hebben in het gehele rampgebiedt. Elke andere dienst kan daar straks op meeliften door makkelijker te communiceren. Ook voor drones e.d. is internet hebben ongelofelijk handig.

Die 'G'-ballon ziet en herkent je en bestelt een 1 persoons drone om je op te pikken. Dat idee.
Die essentiŽle hulp zou door de lokale overheid als soort verzekering afgesloten kunnen worden, eventueel via de VN.
Je *weet* van de meeste gebieden dat er bepaalde rampen 1x in de X jaar voorkomen. En dat de hulp in de eerste 48 uur het belangrijkst is omdat daarna structurele hulp op gang kan komen, en geld van alle goede doelen.
Dus hoe moeilijk is het om centraal binnen een groot gebied voeding, tenten en generators (en dus eventueel Google Loons) op voorraad te hebben, en die in geval van nood meteen naar een rampgebied te kunnen vliegen/droppen?
Zouden we in Europa ook kunnen doen; bepaalde leger-eenheden die vooraf aangewezen zijn. In plaats van pas na 2 weken overstromingen pas een kamerdebat of er wel of geen hulp aan Duitsland/Engeland etc geboden/gevraagd kan gaan worden.

[Reactie gewijzigd door mbb op 9 oktober 2017 15:49]

Kan het niet beter met je eens zijn. Ik vindt het heel bizar hoe onstructureel ramphulp in de praktijk blijkt te zijn. Het is waarschijnlijk een ding van verantwoordelijkheid.
Ik wil niet lulig zijn iets zegt tegen mij dat dit vaker gaat gebeuren alleen jammer dat ze dit niet kunnen onderzoeken.
Jij zou met een bootje allemaal nieuwe infrastructuur daar heen gaan brengen en een nieuwe netwerk bouwen i.p.v. een werkend netwerk in luchtballonnen boven het eiland hangen zodat er vanaf dag 1 meteen eilandbrede dekking is?
Dat is vooral de taak van de regering van de VS natuurlijk en die zijn er te lui voor.
Die hebben er weinig belang bij. Het zijn wel Amerikanen, maar ze hebben geen stemrecht. Waarom zou je je er dan druk over maken? En ja, zo cynisch is de politiek daar helaas.
Nee, zo cynisch is de huidige regering daar helaas.

Heb je Trump daar bezig gezien? Toiletpapier rondgooien alsof hij op een basketmatch staat, zeggen dat ze geen zaklampen meer nodig hebben terwijl de stroom voor 95% uit ligt... |:(
Mijn werkgever heeft 10aircraft eenheden hulpgoederen gestuurd en haar werknemers ondersteuning geboden. Er zijn tig goede projecten, wat achterlijk is gezien usa het vermogen heeft t zelf te fixen,maar het mega laat afweten.
Snap het ook niet. Puerto Rico is toch onderdeel van Amerikaans grondgebied? Volgens eigen zeggen het meest welvarende land ter wereld. Waaom kunnen zij er niet voor zorgen dat er hulp geboden wordt en het eiland weer op gang komt??
Want communicatie is niet de basis van elke andere vorm van hulp? Electriciteit en verbinding met elkaar en de buitenwereld zijn wellicht niet eetbaar maar helpen wel enorm bij een wederopbouw. Of dacht je dat het voor candy crush is?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 oktober 2017 17:04]

Wie heeft er nu nog een FM radio actief in zijn omgeving buiten werkplaatsen?

Niemand.

Ja op de meeste smartphones zit nog een FM radio, maar als je daarvoor een radio gaat plaatsen, kan je net zo goed een 4g antenne neerzetten met een sat-uplink.
Zowat iedere auto heeft nog een FM radio...
Moet je wel een auto hebben.
(die niet ergens op zijn kop ligt...)
Heb het net even getest. Ook als de wagen op zijn kop ligt werkt de radio nog. Alleen oppassen met de antenne.
De meeste mensen hebben er een hele boel - ze zitten bijvoorbeeld in alarm klokjes om de tijd op te halen, en inderdaad (vaak non-actief) in smartphones.

Dat is gewoon omdat ze niks kosten en desnoods zelf te bouwen zijn van electronica onderdelen en een stuk ijzerdraad als antenne.

Dat maakt simpele analoge radiocommunicatie ook een ongeloofelijk mooi ding om in leven te houden. Zeker als je bedenkt dat een speer-met-antenne gedropt uit een drone kilometers bereik kan geven voor maanden, en smallband-internet-over-fm mogelijk is.
Stromend water over heel het eiland fixed is sneller met stroom en communicatie dan zonder.

Ja in WW2 hadden we inderdaad communicatie. Sterker nog, het platleggen van communicatie van je tegenstander in een oorlog is een van de hoogste doelen. Denk je dat dat zomaar is? Of zou communicatie wellicht belangrijk zijn?

Ps. En ja bij de wederopbouw na WW2 was herstel van communicatie een van de eerste zaken. Zonder communicatie geen organisatie.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 oktober 2017 17:13]

Het internet is net ontstaan uit de drang van de amerikaanse defensie om een decentraal communicatienetwerk te hebben dat zeer moeilijk volledig lam te leggen is.
Als je dan gaat ranten, doe het dan foutloos:

"geld in het laatje brengen"
Je komt wel eens van die tweakers tegen die overal over zeuren zonder enige achtergrond kennis.
maar jij spant echt de kroon.
ze hadden beter 2G en 3G ballonnen kunnen gebruiken. meestal is het bereik dan wat beter en kunnen alle telefoons ermee omgaan in plaats van alleen band 8 4G
uh onzin dat het 2G/3G meer bereik heeft dan 4G
Dat heeft alleen met frequenties te maken niks met de technologie er achter
en band 8 is een van de betere frequenties die door dikke muren en bomen kan komen.
anders had je 2G/3G op band 8 |:(
meeste telefoons deze dagen kunnen prima 4G hebben daar heb je geen high end toestel voor nodig.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 oktober 2017 10:59]

Waarschijnlijk bedoelt hij meer bereik als in dat er meer mensen in het gebied zijn die gebruik kunnen maken van 2g/3g dan van 4g (omdat de meesten nog geen 4g apparatuur zullen hebben, en degenen die dat wel hebben zullen ook 2g en 3g kunnen ontvangen).

Edit, ik vraag me toch af welk percentage van de telefoons in PR 4g connectiviteit ondersteunen, ik vermoed zomaar dat dat percentage (een stuk) lager zou kunnen liggen dan hier in NL.

[Reactie gewijzigd door Jb! op 7 oktober 2017 11:32]

Na wat zoeken: sheet 130 suggereert dat 3G/4G penetratie zo'n 55% van alle mobiele gebruikers is: https://www.slideshare.ne...tal-in-2017-the-caribbean (En 92% van de bevolking heeft een mobiele verbinding - een paar slides eerder.)

Minder duidelijk is waar die beperking vandaan komt: heeft slechts 55% een 3G/4G-ready mobieltje? of hebben ze die wel maar nemen ze er geen 3G/4G-enabled simkaart bij?
Het gaat er ook niet om of iedereen geholpen kan worden (om alle bewoners te laten communiceren zou je heel veel ballonnen nodig hebben), maar wel dat er uberhaupt communicatie mogelijk is. Net als met bijvoorbeeld NL-Alert: je hoeft niet 100% van de inwoners van Nederland te bereiken om een alarm af te geven. Je hebt ook nog zoiets als intermenselijke communicatie....
In een groot deel van de zuid Amerika regio hebben ze het hele tijdperk 2G en 3G overgeslagen en zijn gelijk voor 4 gegaan. Puerto Rico ken ik persoonlijk niet uit eigen ervaring, maar in (Frans) Guyana, Venuzuela en Suriname is dat het geval.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 7 oktober 2017 11:48]

In Suriname hebben ze in het geheel geen 4G.
Niet? Ik zit nu toch echt in Paramaribo op het 4G netwerk van Digicel dit bericht te beantwoorden. Tot ver in het bos perfect 4G waar Vodafone nog wat van kan leren. Ik heb mijn 4G mifi router met prepaid kaart toch echt al een jaar of 2-3.

https://www.digicelgroup....als/double-data-deal.html

Overigens kunnen ze bij ons ook wat van de prijzen hier leren. 20GB prepaid voor 15 euro.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 7 oktober 2017 17:15]

Wanneer je die sim in een telefoon doet, laat het toestel dan ook zien dat het een 4G verbinding is?
Ik heb me laten vertellen dat zowel digicel als telesur pretenderen 4G te hebben terwijl het in werkelijkheid 3G is.
Staat hier bijvoorbeeld ook nog: http://prepaid-data-sim-c...ame?action=edit&section=1 Of is dat inmiddels niet meer actueel?
Ja hoor. De mifi sim gaat niet in m’n iPhone vanwege afwijkende maat. Maar als ik op eigen Voda-sim de roaming aanzet dan is er gewoon 4G. Bij Digicel en ook bij Telesur.

Uniqa waarover gesproken wordt in jouw link durf ik niet te zeggen, die heb ik niet als roaming-optie. Weet ook niet zeker of dat nog bestaat aangezien ik het op straat ook niet meer zie.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 7 oktober 2017 23:15]

Wat voor telefoon heb jij? Ik heb zowel Sony's, LG's en Samsung's gehad en ze geven allemaal de gebruikte netwerktechnologie aan. 3G als het 3G is, HSDPA als het 3G+ is, 4G, 4G+ etc. Zelfs Edge wordt nog aangegeven (en dat is nog op verbazingwekkend veel plekken operationeel).

[Reactie gewijzigd door ReneWouters op 8 oktober 2017 11:16]

Je moet niet naar euro's kijken maar naar tijd.

Dat jij max een uurtje hoeft te werken voor die 20GB maakt het voor jou iets goedkoops, maar een local werkt daar bij een redelijk salaris gewoon een hele dag voor.

Werkt een gemiddelde nederlander hier een hele dag voor de 25 euro die een tele2 onbeperkt bijvoorbeeld kost?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 8 oktober 2017 16:41]

In principe heb je helemaal gelijk. Als je de bigmac-index erop los laat moeten ze hier idd langer werken voor hetzelfde loon, helemaal nu de valuata meer dan gehalveerd is in een jaar tijd.

Maar als je uit gaat van de kostprijs dan gaat het weer niet op. Omdat het aanleggen en onderhoud van het netwerk hier vrijwel geheel door Amerikanen en Nederlanders wordt gedaan die gewoon, net als wij de eigen prijzen uit het thuisland rekenen.

En juist de administratieve kant wordt hier weer voor de Nederlandse providers gedaan. Als je de helpdesk belt is de kans groot dat je een Surinaams callcenter aan de lijn krijgt.
Daar hebben ze pas sinds 5 jaar mobiele telefoons?
Nee, maar die gingen van GPRS/GSM direct over naar 4g.
Is niet alleen in Zuid Amerika het geval, maar in het grootste gedeelte van de wereld. Waar ze 2g, 3g of beide gewoon overgeslagen hebben. Soms wel gelimiteerd uitgerolt. Maar niet zoals hier in het westen. Waar we generatie na generatie volledig uitgerolt hebben.
Mijn eigen ervaring Suriname en Guyana is anders 2G/3G geloof ook EDGE op mijn toestellen gezien te hebben. Inmiddels zijn er ook lokaties met 4G.
Ja, maar hebben ze die in huis? Ik kan me voorstellen dat Project Loon zich (vooral) met 4G bezig houdt, gezien 2- en 3G oudere systemen zijn. Misschien hebben ze allťťn maar 4G ballonnen...
Google: Ah damn, foutje. niemand kan er gebruik van maken. Want we hebben hier niet miljarden ingepompt zonder eerst goed na te denken over de toepasbaarheid
Weet niet zeker, maar volgens mij kan 4g meer gebruikers tegelijk aan dan een 3g kanaal dat kan.
Gebruiken die oudere standaards ook niet minder stroom? Lijkt me wel van belang nu de stroomvoorziening zo'n beetje weg is.
Ik merk het wel bij mijn toestel ik heb een 4G abbo maar zit meestal gewoon op 3G omdat mijn accu het dan wat langer volhoud
Ik dacht juist dat 4G weer beter voor je accu was dan 3G.
Nee, precies andersom. 4G is momenteel de meeste energie-efficiente oplossing. Daarom hebben Samsung en Apple ook de providers zo zitten pushen om zo veel mogelijk 4G dekking te bouwen en VoLTE te introduceren. Dan lijkt het net of zij hun toestellen beter ontwerpen, terwijl het eigenlijk door de netwerktechnologie komt dat het zuiniger is.
ze hadden beter 2G en 3G ballonnen kunnen gebruiken. meestal is het bereik dan wat beter en kunnen alle telefoons ermee omgaan in plaats van alleen band 8 4G
Als ze op 20km hoogte hangen dan is het gebied met hogere frequenties juist beter in bedwang te houden zodat er minder onderling wordt gestoord en het gebied niet te groot zodat er nog wat capaciteit overblijft i.p.v. contante overload.
Denk dat google idd niet weet wat ze doen :+
Ze hebben de ballonnen voor Peru ook in Puerto Rico opgelaten?! Ligt het aan mij of lijkt dit erg vreemd, de passaatwind ter hoogte van het noorden van Peru waait namelijk richting het noordwesten.
Ik heb ook zo m'n bedenkingen bij hoe simpel de luchtstromen in het filmpje weergegeven worden, maarja, ik ben geen expert. Zou wel graag wat meer uitleg erbij willen hoe deze stromen zo door elkaar heen kunnen lopen.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 7 oktober 2017 11:59]

Je bent erg afhankelijk van de plek op aarde. Op sommige plekken zal je alleen coverage kunnen bieden daar een constante stroom ballonnen er over heen te kunnen laten vliegen. Op andere plekken kan je door de hoogte te wisselen 'zigzaggen' om de tijd boven de gewenste locatie te verlengen.

Maar luchtstromingen kunnen op die hoogte bijzonder stabiel zijn en inderdaad vrij scherp in dimensie bepaald en daardoor dicht bij elkaar komen zonder elkaar erg veel te beÔnvloeden. Maar Google stelt het wel optimistisch voor. Meestal zal je gewoon een een hele reeks ballonnen gebruiken. Voor PR is het probleem dat je ze makkelijk kwijtraakt omdat ze op zee kunnen landen. De tijd in de lucht is nog altijd een van de grootste problemen. Google wil ze minimaal een paar keer om de aarde laten gaan voor ze weer landen, zover zijn ze nog niet.
Klinkt als een goed doordacht plan als gisteren het bericht naar buiten kwam dat er geen elektriciteit is. :)

https://tweakers.net/nieu...erto-rico-herstellen.html

[Reactie gewijzigd door Derby op 7 oktober 2017 10:52]

Tja, je hoeft niet te wachten tot alles weer werkt toch? Dan kom je er nooit. Daarnaast is een telefoon snel op te laden met dat beetje stroom dat er is.
Als daar zon is kun je de telefoon met een simpel paneel opladen. Of via zonnepanelen penlight batterijen opladen, en die batterijen dan in powerbanks gebruiken om dingen, zoals een telefoon of verlichting, van voeding te voorzien.

Voorbeelden van zonnepaneeltjes die batterijen opladen:
AAA-1000mA : § 8,- : http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50299291/
AA-2000mA : §12, - : http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30299292/

[Reactie gewijzigd door djwice op 7 oktober 2017 11:45]

Hoe landen die dingen weer?
Je laat ze een beetje leeglopen boven een plek waar je hoopt er makkelijk bij te kunnen. Google oefent daar al drie jaar mee en kan ze vrij precies laten landen waar ze willen. Gaat niet altijd goed natuurlijk. Maar uiteindelijk moet de Loon ballonnen een paar maal de aarde rond gaan voor ze weer landen.
Handig. Dan kan de familie (of vrienden) met de getroffen familieleden praten, als die dan nog een telefoon hebben die opgeladen zijn :)
Waaien die dingen dan niet gewoon weg?
In het eerste filmpje staat het toch ?
4G of anders, het lijkt me wel dat Google haar research heeft gedaan. En het motto gewoon inzetten is natuurlijk fantastisch. Veel hulpdiensten zullen iig gebruik kunnen maken van het netwerk.

Mogelijk wat extra hardware inbouwen waarmee je 2G en 3G ondersteuning hebt zou helemaal geweldig zijn.
Misschien off-topic:
Er is een kickstarter project die communicatie of een mobiel lokaal netwerk mogelijk maakt in gebieden zonder gsm bereik. O.a. een aantal hulpdiensten hebben interesse. Hem gebruiken als internet extender kan ook tot 2km 300kbps of 40kbps(?) tot 15 km.

Best aardig als je buiten het internet om een eigen onafhankelijk netwerk wil bouwen.

Zie:
https://www.kickstarter.c...ized-mobile-communication


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8