Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Volume Google Pixel 2 XL-luidsprekers ongelijk'

De luidspreker onder het scherm van de Google Pixel 2 XL kan veel harder dan de luidspreker boven het scherm, beweert 9to5 Google. Het probleem zou zijn dat de speaker boven het scherm het touchscreen te veel zou laten trillen als hij harder kon, zo heeft de site van een bron gehoord.

Het verschil in volume tussen beide luidsprekers is ongeveer 10dB, beweert 9to5 Google op basis van eigen testen. Dat zou leiden tot onevenwichtig geluid bij het afspelen van video's en spelen van games op het apparaat, zo zegt de site. Het verschil zou waarneembaar zijn in de dagelijkse praktijk.

Naast een test op een eigen reviewexemplaar van de Google-telefoon, hoorde de site vorige maand al van dit probleem, voor de aankondiging van de smartphone. De software van de Pixel 2 XL zou het volume van de luidspreker boven het scherm beperken om trillingen van het scherm te voorkomen. Het verlagen van het volume van beide speakers zou ervoor zorgen dat het geluid op het apparaat niet hard genoeg kan en dus zou Google gekozen hebben voor onevenwichtig geluid. Het is onbekend of de kleinere Pixel 2 ook een kunstmatige beperking heeft van het volume van een van de speakers.

Het is niet het enige probleem dat reviewers aanduiden met de door LG geproduceerde Google-smartphone. Vooral bij het oledscherm van LG constateerden ze verschillende problemen. Zo heeft het last van inbranden of image retention, is er een blauwe tint te zien onder een hoek en is er bij lage helderheden een ongelijkmatig beeld zichtbaar. Google onderzoek de klachten over het scherm en heeft nog niet gereageerd op de claims van 9to5 Google over de luidsprekers. De Pixel 2 XL kwam vorige week uit in de VS en verschijnt half november in andere landen, waaronder Duitsland.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

24-10-2017 • 09:47

113 Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Maar iedere telefoon met de door htc in de htc 10 geďntroduceerde setup heeft dit toch? Mijn huawei mate 9 in ieder geval wel, de iphones dacht ik ook. Onderste speaker gaat harder.
Inderdaad, mijn HTC One M7 (met stereospeakers) had dit ook. Sowieso laat de tear-down van iFixit zien dat de speaker onder een veel grotere klankkast heeft. Weinig nieuws dit dus. Daarnaast went het vanzelf, net als bij telefoons die helemaal geen stereospeakers hebben.
Kan je überhaupt een verschil in stereo horen als je links en rechts minder dan 10 centimeter van elkaar hebt en dus beide recht van voren krijgt?
Zeker. Daarom hoorde ik het verschil bij mijn M7 ook direct. Maar je verstand past zijn verwachting aan dus na een tijdje klinkt het gewoon prima.
Maar je verstand past zijn verwachting aan dus na een tijdje klinkt het gewoon prima.
Huh? Dat vind ik een vreemde redenering. Waarom zit er dan nog volumeregeling op een apparaat?
Hij bedoelt het verschil tussen volume tussen links en rechts, niet de algehele volume
Ja, het gaat namelijk niet alleen om waar de speakers zitten, maar ook om welke kant ze op gericht staan.
Jazeker. De eerste keer dat mijn macbook air stereogeluid produceerde dat van buiten de kast leek te komen, schrok ik een klein beetje. Niet lang daarna kwam ik erachter dat die krengen best goed stereo-geluid ondersteunen.
Dat is inderdaad zo. Bijna alle telefoons met deze setup hoor duidelijk verschil in de speakers. Ik heb van horen zeggen dat de bovenste spreker meer voor de vorm van het geluid zo moeten zorgen en de onderste speaker het volume bepaalt. Op deze manier heb je dus een vol geluid dat beter klinkt dan een mono speaker

Er kan best een kern van waarheid in zitten. Tenminste dat zou me niets verbazen.
Dat is ook het idee. Aangezien mensen van lage tonen erg slecht de richting kunnen horen maar van hoge tonen wel (frequentie en golflengte enzo) heeft het weinig nut om stereo laag te hebben als het volume al toereikend is in die regio.

De bovenste speaker wordt gebruikt om met name spraak (2-16KHz) ruimtelijker te maken meer laag is namelijk helemaal niet nodig en zorgt er alleen maar voor dat je sneller deadspots krijgt in je geluidsbeeld.

Edit: daarnaast is de onderste speaker naar de zijkant gericht en de bovenste speaker naar voren. Door het volume verschil is er hierdoor een compensatie voor de afwijking in richtig (iPhone).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 24 oktober 2017 13:12]

Je hebt gelijk dat mensen laag niet kunnen plaatsen (er zijn uitzonderingen die te maken hebben met resonantiefrequentie). Maar dat argument is hier helemaal niet relevant daar dit op gaat voor frequenties onder de 80 a 100 hertz. Daar komen telefoonspeakertjes niet eens bij in de buurt. Een telefoonspeaker geeft dus per definitie geluid weer die te plaatsen is.

[Reactie gewijzigd door JT op 24 oktober 2017 16:35]

Telefoons komen daar tegenwoordig zeker wel bij in de buurt. Heel hard gaat het niet maar ik kan mijn eigen telefoon tot 80Hz nog gewoon horen buiten. Daaronder alleen als ik binnen zit. Net getest terwijl er een volvo V40 langs komt rijden en was nog duidelijk hoorbaar.
Daar geloof ik niets van.
Wellicht zeg je tegen de telefoon dat die 80Hz moet afspelen, maar dat gaat die natuurlijk niet doen. Dat kan die niet. Het vervormt het hoogstwaarschijnlijk naar het laagste frequentie die het wel kan afspelen, of het speelt het gewoon niet af.
Zoek maar eens zo’n frequency test op. Heb em blind stopgezet toen ik het niet meer kon horen. Kwam op 71Hz buiten.
Het punt van JanvD is dat je de speaker meestal nog geluid hoort maken als je bijvoorbeeld een testtoon van 80hz afspeelt. Maar dat dit geen 80hz wat je hoort, het is geluid van de speaker die het probeert (aandrijving, harmonischen enzovoort). Ken je die kleine kubusjes van Bose? Ik heb ergens nog een artikel liggen met een meting wat die dingen doen qua bereik. Veel lager dan 150hz komen ze niet. Deze hebben tientallen keren meer inhoud én conusoppervlakte - 2 dingen die je nodig hebt om kickbas weer te kunnen geven. Dus ja, ik geloof dát je wat hoorde bij een testtrack van 80hz en nee, ik geloof niet dat het daadwerkelijk 80hz was :)
Met drums heb je gelijk dat je voor een fatsoenlijk kickdrum geluid een grotere speaker nodig hebt, maar met een sinus wave kun je vrij accuraat een lage toon genereren hoor.

Ik weet heel goed wat wel 80Hz is rn wat resonantie is. Die resonantie kun je namelijk ook bij 50Hz en lager nog wel horen (soort ruis). De grap is natuurlijk dat het ook aan de afstand tot je oor ligt. Anders zou je met oordoppen ook nooit zo laag kunnen en dat gaat ook prima.
Dat klopt deels. Ik hou m'n smartphone alleen niet op 2cm van mijn trommelvlies ;) Ik zou zeggen, hou je oordoppen eens op 50cm en probeer eens 80hz op af te spelen. Je hoort niet veel ;)

Overigens heb ik het over kickbas, dat is een bepaald bereik in het frequentiespectrum, de hogere bas. 80hz is 80hz, er zijn geen verschillende soorten 80hz waarbij de een meer of minder luchtverplaatsing/vermogen/oid nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door JT op 25 oktober 2017 09:33]

Zoiets dacht ik al gelezen te hebben inderdaad. Bedankt voor de verheldering in ieder geval. De precieze golflengtes enzo wist ik zelf niet. :)
Maar iedere telefoon met de door htc in de htc 10 geďntroduceerde setup heeft dit toch? Mijn huawei mate 9 in ieder geval wel, de iphones dacht ik ook. Onderste speaker gaat harder.
Het voelt voor mij een beetje alsof mensen gewoon naar problemen gaan zoeken bij dit soort telefoons, in de hoop met hun youtube kanaaltje op bekende techsites te komen. Waarom zou je anders met een decibel meter bij een telefoon gaan zitten?
Omdat je verschil hoort en als je dat roept iedereen komt met de vraag waar zijn de bewijzen?
Dit. De nieuwe trend in "tech" land is super clickbait videos waarin je "schokkende" dingen ontdekt aan telefoons op een super oppervlakkige manier. De kritiek op sites als DxO mark is zeker terecht maar dat is wel de klassieke, onderbouwde manier van dingen meten en uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 24 oktober 2017 13:42]

Tijdens een van mijn eerste reizen naar Amerika heb ik een hele dag bij de TV gezeten omdat er iets verschrikkelijks gebeurt zou zijn in het plaatsje waar ik op dat moment was. Die boodschap werd al maar herhaalt, door meerdere "hosts" van verschillende TV programma's op dat lokale kanaal. Serious stuff!, dacht ik. Kijken dus.

Uiteindelijk ging het om een oud vrouwtje die geraakt was door iets wat viel en dat was weer de schuld van iets of iemand anders. Oude vrouw moest voor controle naar het ziekenhuis maar zat die avond alweer thuis. Ongetwijfeld een vervelende dag voor deze vrouw, en ongetwijfeld kon de verantwoordelijke een schadeclaim verwachten. Maar toch iets minder ernstig dan wat ik verwachtte.

We noemden het toen nog geen clickbait (denk ik? 20+ jaar geleden), maar wat een overdrijven. Ongelofelijk. Toen al. In vergelijking is SBS' Hart van Nederland een bloedserieus programma. Enfin. Jammer, maar niet verrassend, dat dit ook zijn weg naar de tech-sites heeft gevonden.
Decibelmeter? Hoe kan je in hemelsnaam correct DB's meten met een telefoonmicrofoon?
Decibel meten van de telefoon. Niet met de telefoon.

Overigens heb ik wel eens uitgebreid gesproken met iemand die voor de gemeente toezicht houdt op o.a. geluidsoverlast. Dat moet uiteraard met een goede, geijkte decibelmeter gebeuren. Maar hij beweerde dat de app op z'n telefoon eigenlijk altijd dezelfde waardes gaf. Niet tot achter de komma, maar dat is ook niet relevant. Dat gaat dan uiteraard wel om harder geluid dan een telefoonspeaker.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 24 oktober 2017 17:53]

RobjeDopje heeft gewoon gelijk. Een telefoon is geen goed geijkt apparaat om dB's te meten. Sterker nog, de meeste telefoonmicrofoons gaan al over hun nek bij 90dB of hoger.

Dat je er prima, zoals in dit geval, een ruwe meting mee kan doen is een ander verhaal.
De Pixel 2 XL is juist niet door HTC gemaakt maar door LG.
De Pixel 2 non-XL en de voorgaande serie is door HTC gemaakt.
Ik wil ook graag toevoegen dat ik een perfecte en probleemloze Pixel 2 non-xl in gebruik heb deze week. Werkt echt prachtig! Ik heb het idee dat LG geen toekomstige telefoons meer zal produceren voor Google!
Dat zei men vorig jaar ook over HTC (dat de kwaliteit niet goed was). Probleem is gewoon dat Samsung niet kan produceren omdat die al overvol zitten met hun eigen telefoons en onderdelen voor de iPhone's. Dus kom je altijd uit bij HTC of LG (of één van de grote Chinezen).

Essential die koos voor LCD ipv OLED omdat ze geen schermen van Samsung konden krijgen zegt eigenlijk ook al wel genoeg met betrekking tot de OLED schermen van LG, gezien Andy Rubin zijn visie.

[Reactie gewijzigd door acst op 24 oktober 2017 13:37]

Ik vind dit nog steeds beter dan naar beneden of naar achter gerichte telefoons. En stereo is mooi meegenomen (zelfs niet in balans). En als er al geen headphone jack in zit dan graag een speakers die naar voren gericht staan.

Merk dat ik ondertussen al overal bleutooth speakers in mijn huis heb liggen. Zo'n JBL flip werkt zalig, wanneer je toch je podcast/audiobook wil verstaan zonder oortjes tijdens het koken met de afzuiging aan.
Weinig telefoons die dan nog prettig klinken.
Helemaal mee eens. Zelf gebruik ik m'n telefoon regelmatig om in bed nog even Netflix of sport te kijken, maar zeurt m'n vriendin al snel dat het geluid te hard staat.

Dat komt omdat de speakers haar kant op zitten ipv van mijn eigen kant op. Dus de telefoon (en het beeld) dan maar even omdraaien (voor zover apps dat draaien ondersteunen) maar ook dan moet het geluid harder dan nodig zou zijn geweest als het geluid rechtstreeks naar voren zou zijn gericht.
Of je gebruikt een koptelefoon, wel zo lief voor je vriendin

[Reactie gewijzigd door jongetje op 25 oktober 2017 11:49]

Dan moet je op het moment dat je in slaap valt eerst anderhalve meter snoer zien te verzamelen, op te rollen en ergens naast je bed neer te leggen - dan ben je alweer klaarwakker. Terwijl alleen je telefoon zo neergelegd is.

Daarnaast met zo'n koptelefoon op kun je amper op je zij gaan liggen. En m'n vriendin vind het knipperende licht zonder geluid nog erger (haar woorden).
Ik herken het probleem. Ikzelf heb me aangeleerd op de rug nog even te kijken in de late/vroege uurtjes en heb een koptelefoon die ik snel opzet (laatst een oude sennheiser 555 daarvoor willen gebruiken. Super harde kabel krats krats op de vloer en daarnaast veels te open).

Gebruik in bed ook altijd nog mijn oude moto x met amoled aangezien de budget Nexus 5x helaas veels te helder is. De moto x met nog een brightness reducer en zo heb ik nog steeds goed beeld en weinig overlast voor mijn vriendin.
AirPods ;) perfect om mee te slapen
Bij mijn iPhone 8 plus gaat de onderste speaker inderdaad harder. Vanaf een bepaald volume neemt alleen de onderste speaker nog toe in volume.
Dat is net wat anders, wat HTC (met de 10) geďmplementeerd heeft (en is daarna gevolgd door Huawei en Apple) is dar je boven een tweet heb (hoge tonnen) en onder naast de USB port een woofer.

De Pixel heeft een “normale” dual speakers setup zoals de HTC M7.

Toch heb ik gehoord dat mensen blij zijn met de speakers, dus dat de ene wat stiller is dan de andere, maakt het niet uit, je heb toch geen stereo effect van een telefoon...
Bij die mate heb je ook geen 2 front facing speakers. Bij HTC m7, m8, m9, Moto x style, Pixel 2 etc. wel.
Wow. Wat slecht zeg... Ik heb eigenlijk altijd Sony telefoons die naar mijn idee altijd stereo speakers hebben. Ook hier is er wel ietsjes verschil in volume tussen beide speakers (model afhankelijk; Z3 compact merkte ik het lichtjes, XZ1 compact niet) maar dit is niet echt te merken als je filmpjes kijkt of iets dergelijks. Maar dit op de Pixel is wel echt super storend. Ben verbaasd dat dit op een dergelijk niveau gebeurt. 10dB is echt veel. Dacht dat 3dB verschil gelijk staat aan verdubbeling van volume?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 24 oktober 2017 10:07]

Maar dit op de Pixel is wel echt super storend.

Je geeft aan dat het verschil op je eigen telefoon niet merkbaar is, maar bij de Pixel is dit een enorm probleem? Heb je dit in het echt gehoord, af ga je nu gewoon af op de getallen? Weet jij het geluidsverschil tussen de speakers van je eigen telefoon dan?

10dB is echt veel. Dacht dat 3dB verschil gelijk staat aan verdubbeling van volume?

Dat heb je inderdaad goed onthouden. 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk en 10 dB is een vertienvoudiging, omdat dB een logaritmische schaal is.

Echter, de reden dat er gekozen is voor een logaritmische schaal, is omdat je gehoor ook logaritmisch werkt. Wanneer we het over dB hebben, dan is het referentiepunt altijd de ondergrens van wat wij kunnen horen (20 dB) bij een bepaalde frequentie. Maar als je bedenkt dat wanneer je iets bij 50 dB kunt horen, en dat 80 dB dan feitelijk duizend keer zo sterk is, dan zou je volgens jouw logica denken dat je trommelvliezen eruit knallen (want: DUIZEND, das écht veul), maar we weten allemaal dat dat in de praktijk wel meevalt omdat je gehoor (en je hersenen) zich (logaritmisch) aanpassen aan het hogere geluidsniveau waardoor het verschil zoals wij dat ervaren niet een factor duizend is maar eerder in de tientallen. Dit alles kent natuurlijk een bovengrens, maar das weer een heel ander verhaal.

Daar komt ook nog eens het volgende bij: dat verschil van 10 dB is gemeten rechtstreeks aan de speaker. Op een (realistischere) afstand van bijvoorbeeld 30 cm zullen de gemeten waardes aanzienlijk lager zijn (afstand, kwadratische afname van energie, etc), is het relatieve verschil minder groot en zal het hoorbare verschil zeker minder groot uitvallen dan de metingen nu suggereren. En dan wordt de richting van de speakers ook nog niet eens meegenomen.
De enige reden dat het verschil niet op een dergelijke afstand gemeten wordt is, vermoed ik, is dat je dan moeite moet doen om de andere speaker uit te schakelen of te neutraliseren. Maar zo'n meting zou wel vele malen zuiverder zijn.

Disclaimer: ik probeer hier absoluut niet de telefoon te verdedigen ofzo. Ik heb eerlijk gezegd weinig mening over de telefoon, ik word er noch koud noch warm van. Ik wil ook zeker wel geloven dat het verschil hoorbaar is. Of dit in praktijk werkelijk een probleem is of niet, laat ik in het midden (zie alle andere reacties m.b.t. andere telefoons die hetzelfde hebben). Ik probeer alleen de discussie m.b.t. de gemeten waardes te nuanceren.

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op 24 oktober 2017 11:37]

3dB is een verdubbeling van geluidsdruk, 10dB is in perceptie 2x zo hard. Als je het geluid 2x zo hard wilt, moet je de versterker 10dB harder zetten. 3dB is voor veel mensen het minimum om het verschil te kunnen horen dat iets harder of zachter is.

Ik geloof met 10dB absoluut dat je een verschil kunt horen, maar ik geloof niet dat het "super storend" is. Weet je hoeveel telefoons en tablets er zijn met maar 1 speaker? Weet je hoe "super storend" mensen dat vinden?
Als je altijd hebt gewerkt met toestellen met 2 speakers? Zeer!
+¤1000,- en kans op de volgende kwaliteitsproblemen.Dan klinkt een Iphone 8 plus, of IphoneX ineens niet zo duur meer.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 oktober 2017 10:26]

ik maak nog steeds gebruik van de iphone 6. Een toestel die al 3 jaar oud is. Helemaal up to date en draait nog soepel. Ik heb voor de gein een 2e hands iphone 6 gekocht en die draait ook prima.

ik kan nog 1-2 jaartjes ermee doen als ik wil. Alles werkt gewoon goed. Een nieuw iphone kan circa 5 jaar mee.

Kan dat wel op een android zonder problemen te ervaren?
Toegegeven, ik denk dat er geen enkele Android telefoon is die 5 jaar mee kan. Ik persoonlijk vind 2 jaar al erg lang om te doen met dezelfde telefoon en switch dan ook minimaal 1x per jaar naar het nieuwste model.
Ik persoonlijk vind 2 jaar al erg lang om te doen met dezelfde telefoon en switch dan ook minimaal 1x per jaar naar het nieuwste model.
Wat een onzin zeg, een redelijke Android telefoon gaat met gemak 3 jaar mee, deed met mijn OnePlus One ook 3 jaar mee (Snapdragon 801) en nu gebruikt de vrouw van een vriend van me die een iPhone 5 telefoon heeft en waardeloos vind, en nu ze de OnePlus One gebruikt wil ze niet meer terug naar een Apple telefoon, ze vind hem fantastisch.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 oktober 2017 12:27]

Ik zeg niet dat een Android telefoon dat niet kán, ik zeg dat ik persoonlijk 2 jaar gewoon lang vind.
Ik niet, aangezien je geen verschil is tussen een 1 a 2 jaar oude telefoon, alles draait nog net zo goed, en al helemaal als je alleen social media er op doe en wat music, dan kan je met gemak 3 jaar of meer met je telefoon doen.
Mijn ervaring met 1 a 2 jaar oude Android telefoons is toch wat anders... En dan heb ik het niet enkel over budget-telefoons.
Mijn s4 werkt ook nog altijd zonder problemen, wel met custom firmware. Daar niet van :P
Tja, een iPhone 5S draait ook een nieuwe versie van iOS. Stroperig en traag, dat wel. Ik werk nog liever met een Moto G uit 2013 met Android 5.1
Ik merk anders geen verschil kwa snelheid met iOS 7 met mijn 64 gb iPhone 5s, wel een hoop hardware problemen mee gehad maar dat kwam omdat telefoondiscounter na een reparatie niet eens testte of hij nog wel naar behore werkte.
Ik merk nu wel dat Apple heel erg de focus ligt op soepele animaties, in plaats van snelheid.

Android op een oude telefoon heeft misschien wat minder mooie animaties, maar laadt wel sneller. Op die 5S moet ik gewoon wachten op iets als Whatsapp...
En als Tweaker kan je op die Moto G ook nog makkelijk Android N draaien. En dat draait hij nog prima.
Ja. Ik gebruik nog altijd mijn Samsung Note 4, drie jaar oude en deze maand is de eerste keer dat ik geen security update heb gekregen (anders altijd maandelijks). Aangezien je de batterij zelf kan vervangen (nog geen 20 euro's voor een nieuwe) blijft hij meegaan. Het grote verschil met Iphone zijn de OS updates maar als ik eerlijk met zijn brengen de nieuwere versies niet voldoende innoverende of interessante zaken met zich mee om een nieuwe smartphone te overwegen. Het rgote probleem met Adnroid is dat je vaak niet weet waar je aan toe bent qua ondersteuning. Er is nog teveel verschil tussen de verschillende smartphone makers (en zelfs tussen modellen onderling). Misschien dat Project Treble wat soelaas kan bieden.
Heb een moto g uit 2013, die al die jaren nog steeds vlekkeloos draait, telefoon van 180 euro nieuw zo uit m'n hoofd, ja niet meer de snelste, maar voor dingen als whatsapp/browsen/ mail is het snel zat.

Ik vind van wel dus :)
"Maar 36 maanden Android updates" als minpunt oplijsten vind ik er een beetje over. Ja het kan beter, maar als je naar het gemiddelde kijkt zit Google er ver boven.

(Maar dat praat de andere overduidelijke kwaliteitsproblemen niet goed, natuurlijk)
Die 36 maanden (3 jaar) updategarantie is de sterkste updategarantie in androidland geloof ik.
Tegelijkertijd, is het niet echt veel als je dat afzet tegen andere mobiele platforms.Maargoed, die updatetermijn is een keuze, en veel mensen wisselen ook binnen drie jaar van telefoon. De hardware beperkingen zoals de matige kleurweergave, ruis en inbranden van het scherm en de beperkte speakers en batterijtijd zijn echt jammer. Want verder is dit toetsel qua hardware wel heel mooi. Een van de beste camera's in de markt! en een mooi groot scherm i.c.m. hele snelle hardware.
Je hebt gelijk dat die 36 maanden eigenlijk een pluspunt is bij Android, en ik vind het ook best netjes. Aan de andere kant is dat vanaf de verkoopdatum. Als je die telefoon een jaar, of 2 jaar, nadat 'ie uitkomt koopt heb je 'nog' maar 2, of 1, jaar aan updates tegoed. En dat zou zomaar korter kunnen zijn dan de levensduur en zit je uiteindelijk toch met een ongepatched toestel.
Er zit wel een verschil tussen OS-updates en beveiligingsupdates.
Bij Windows Phone (Mobile) is er inderdaad vrij lang ondersteuning, in de zin van beveiligingsupdates.
Deze toestellen krijgen echter geen 4 jaar lang OS updates.
Het begint nu wel duidelijk te worden dat Google echt geen ervaring heeft met designen van telefoons. De Nexus lijn waren volledig door andere fabrikanten gemaakt (de Nexus 5 bijv. was gebaseerd op de G2). Alleen de Nexus 6p had een aardig uniek design, en laten nu niet zeggen dat de Nexus 6p geen tientallen problemen had net als de pixel lijn.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 oktober 2017 10:00]

Nexus 5 is gebaseerd op LG G2
Gecorrigeerd, thanks :)
Even nuanceren.
nieuws: Apple onderzoekt meldingen van opgezwollen iPhone 8 Plus-accu's

De iPhone is ook niet de heilige graal. Maar ben het wel met je eens dat dit wel heel veel geld is voor een slecht ontworpen/getest product.
Geen enkele telefoon is mechanisch perfect.
Het opzwellen van Iphone Accu's lijkt echt zeer marginaal voor te komen.
nieuws: Apple onderzoekt meldingen van opgezwollen iPhone 8 Plus-accu's
[..] "Er zijn tot een of twee meldingen uit Taiwan en eentje uit Japan, waarmee het aantal meldingen relatief laag is en het onwaarschijnlijk is dat er iets mis is met alle iPhone 8 Plus-modellen." [..]
De kunstmatige beperking van het geluid op de Pixel, lijkt iets waar veel meer dan een handje vol toestellen last van hebben. Hetzelfde geldt voor het Oled problemen van de Pixel, dat is niet iets dat
incidenteel voor komt, maar een eigenschap lijkt van alle Pixel2 XL's met het LG Oledscherm.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 oktober 2017 10:05]

Nee hoor, klinkt nog steeds duur voor een telefoon :)
Nee hoor, klinkt nog steeds duur voor een telefoon
Misschien duur voor jou, voor anderen slechts veel geld.
'Duur' wordt bepaald door de persoon, niet het aantal euro's.
Voorbeeld: Voor mij is een gratis (nul euro) Android telefoon te duur, omdat je betaald met je privacy bij Google.
Vandaar ook 'klinken', en niet 'is'. Voor mij klinkt het duur ;)
Ik heb nooit begrepen waarom Google de Nexus-lijn is gestopt en de Pixel-lijn begonnen. Weer een aardige bang-for-buck-speler minder en een "high-end" speler erbij die eigenlijk niets toevoegt aan het spectrum.
Alle problemen zijn met de LG Pixel 2 XL, gemaakt door LG.
De HTC Pixel 2 heeft geen hardware problemen.

De HTC Pixel 1 heb ik zelf en is oerdegelijk.
De prijs is meer symbolisch dan de waarde.

Je positioneert hem kwa prijs rond die koers zoals andere high-end met naam,
het probleem bij al die producenten is dat de toestellen serieuze flaws kennen.


Je hebt producenten die minder bekend zijn maar met soortgelijke specs komen. Verschil zit hem alleen in de prijs. En dan heb je het letterlijk over 100den euro’s
Vind het nog steeds veel te duur. Dat er te veel voor de Pixel 2XL word gevraagd zegt helemaal niks over andere telefoons gelukkig.
Hoe kom je aan korte batterijtijd voor de Pixel 2 XL?
Als je jouw linkje Korte batterijtijd naar Engadget aanklikt dan staat er: Pixel 2 XL - Pros: Long battery life.
Het klinkt eerder als "hoge bomen vangen veel wind". Ik heb niks met Google, maar het lijkt er wel een beetje op dat 'men' gewoon problemen aan het zoeken is in die telefoon en die dan enorm opblazen om maar klicks te krijgen.
Klagen over 3jr Android updates? Ik (en velen met mij) heb nog nooit een telefoon langer dan 3jr in gebruik gehad. Daarbij is de Pixel natuurlijk geen alternatief voor de genoemde iPhones.
Hahaha jaja, mijn telefoons zijn altijd onder de ¤400,- dus heb geen probleem met 36 maanden Android updates, al helemaal niet met Xiaomi telefoons die lang updates krijgen.
Behalve dat de pixel 2 ook geen 3.5mm headphone jack heeft, geen draadloos opladen en er standaard geen headphones worden meegeleverd.
Ik heb mijn bericht aangepast. De Pixel 2 is zijn geld ook niet waard, wilde ik zeggen.
Toch wel erg jammer van Google hoor.. Als (relatief) groot Google fan valt het mij tegen dat ze onderhand nog steeds niet een knaller van een telefoon kunnen maken, zelfs na vele samenwerkingen met partijen als LG etc.

Beetje off-topic, maar voel als regelmatige Apple basher toch de drang om crediet te gaan geven.
Zo heb ik laatst de XPS-15 van Dell gekocht, wat toch aardig als een mac-book killer gezien mocht worden (na 5 jaar op een macbook gewerkt te hebben). Maar ook deze haalt het bij lange na niet van de fruit-concurrentie. Speakers, accu-duur (met een 3x zo grote accu!), geluids productie etc valt gewoon tegen.

Hoe kan het toch, en eigenlijk weet ik het antwoord wel maar hij bevalt mij totaal niet, dat telefoon / laptop makers, niet in staat zijn een degelijk product in elkaar te zetten zoals Apple? Software ervaring daar buiten gelaten (dat duurt jaren om te polishen). Immers zijn (zelfde met laptops), 60%+ van de onderdelen van Samsung, identiek in elke laptop / telefoon?

Waarom, zetten ze niet gewoon een product op de markt met een minimale marge, die simpelweg gewoon 'top' is, goeie speakers, oled scherm, grote accu, 4 jaar software update... Het is niet magisch ofzo, het zijn gewoon commitments en de zelfde onderdelen?? En zodra het toestellen in de miljoenen verkoopt, word minimale marge vanzelf big bugs (kijk naar Apple, ze kunnen ze nu spotgoedkoop maken)

Waarom doen een Dell en Google dat toch niet? Kan iemand een logisch antwoord geven? Het zou wat serieus gewicht gaan geven op de android / windows markt

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 oktober 2017 11:22]

Dit dus.. ik kan binnenkort weer verlengen en ik heb geen flauw idee welk toestel mijn Nexus 6P moet vervangen.

Buiten mijn persoonlijke voorkeuren (stereo speakers / wel of geen 3.5 mm jack / camera kwaliteit) merk ik gewoon dat elke flagship zijn 'kuren' heeft die echte dealbreakers voor mij zijn

- Samsung S8(+)/Note 8 - Waardeloze plaatsing vingerafdruk scan
- LG V30 - Slechte frontcamera / slecht OLED scherm
- Mate 10 Pro - Slechts 1080p??
- Pixel 2 XL - Brak LG scherm / Niet overal verkrijgbaar

Al mijn hoop had ik op de Pixel 2 XL gezet, want je zou inderdaad denken dat ze met de ervaring van de Pixel 1 een nog beter product op de markt kunnen zetten, maar mooi niet dus...

Het probleem is ook dat je voor elke telefoon tegenwoordig de hoofdprijs betaalt (vooral de Pixel 2 XL), dan is het gewoon niet acceptabel dat er een scherm niet in orde is. Wat dat betreft heeft Apple het gewoon goed voor elkaar, wat je koopt is gewoon goed, klaar geen gezeik.

[Reactie gewijzigd door Freshnezz op 24 oktober 2017 10:49]

Klopt, maar oh wee als er 1 iets is wat (nog )niet goed werkt op een iphone, dan komen er duizenden negatieve reacties door zowel consumenten als reviewsites.
Maar als er iets is met bijv deze pixel, dan... mweh, not a dealbreaker...
Ik zit vol verbazing youtube reviews te kijken die zeggen dat ze kunnen leven met de schermissues, etc. Maar ja, youtube is natuurlijk wel van Google...
Daar ben ik het niet mee eens, Google krijgt nu net zo hard op zijn donder om iets wat ook te vinden is op tal van andere toestellen (als ik de andere reacties mag geloven). Terwijl dit toestel wss nog geen 1/50 in aantallen verkoopt als de Iphone.

Anders zaten we nu dit bericht ook niet te typen
Ik heb het niet over tweakers.
Kijk maar reviews op youtube van the verge, engadget, mkhbd, android authority, pocketnow daily , etc.
Ik zit in dezelfde situatie, wil graag m'n Nexus 6P gaan vervangen door een dual sim telefoon (heb nu bijna altijd werk en privé telefoon bij me en ben daar wel een beetje klaar mee), maar weet simpelweg niet welke....
- Samsung S8(+)/Note 8 - Waardeloze plaatsing vingerafdruk scan, qua updates op dit moment geloof ik wel beter dan voorheen
- LG V30 - Slechte frontcamera / slecht OLED scherm, waarschijnlijk in NL geen dual sim en updates zijn twijfelachtig
- Mate 10 Pro - kan leven met het 1080p scherm, maar vraag me wel af hoe de update support van Huawei gaat zijn en ik denk niet dat dit toestel veel aandacht gaat krijgen in de custom rom gemeenschap vanwege de kirin 970 soc. Ontbreken van audio jack vind ik persoonlijk ook jammer, zeker aangezien de telefoon ook geen bluetooth 5 heeft.
- Pixel 2 XL - Brak LG scherm, geen dual sim?
- Nokia 8 - ouderwets design, geen dual sim in NL

Heb nu m'n hoop een beetje gevestigd op de OnePlus 5T.....
Ja idd.. Op praktisch elk toestel is wel iets te vinden, wat naar mijn idee met een extra investering van $0.1 - $5 makkelijk op te lossen was. Vraag mij echt gewoon sterk af waarom niemand dat doet.

Ram goeie speakers in dat ding, haal desnoods die 3.5mm jack eruit en stop er dan ook echt een extra grote accu in. USB-C zal hoogstens 4 cent extra kosten.. Luxe oled scherm kost wss $40 dollar extra ofzo, das dan het duurste onderdeel. Zet een speciaal dev-team op een 1 jaarlijks model die non-stop software patched etc.

Snap het echt niet waarom ze het niet gewoon doen, al zal het zijn om hun markt naam een opkikkertje te geven.

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 oktober 2017 11:33]

Misschien heeft een goedkoper toestel minder kuren? Omdat ze dan minder "het nieuwste van het nieuwste" er in proberen te stoppen? Ik had altijd een low-end toestel, en ben pas recent op mid-range overgeschakeld, en ik zie geen problemen met de moto g5 plus, die veel goedkoper is dan een high end toestel.

Als het stabiliteit is wat je veel, kun je denk ik beter niet voor het zogenaamd beste gaan.

Persoonlijk vondt ik die nexus dingen altijd wel leuk, en had ook graag gezien dat die lijn doorging. Vooral in het begin toen de nexus lijn goedkoper was, vondt ik 'm erg sterk.
Nu kan ik opeens begrijpen waarom veel telefoons maar 1 harde speaker hebben, en aan de onderkant. Ik maar altijd klagen dat er bij bijna alle telefoons geen stereo speakers zijn. 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 oktober 2017 09:51]

Ik snap het gezeur eerlijk gezegd niet zo. De HTC One M7 had eerst BoomSound speakers met een enorm hoog volume, later werd dat (voor beide speakers) teruggeschroefd. Als je als fabrikant om wat voor reden dan ook tegen limieten aan gaat lopen qua hardware, dan kies je er toch gewoon voor om het overall volume te verlagen en niet slechts 1 speaker?
Dat ligt er dus aan of het ook daadwerkelijk hoorbaar is op afstand. De zijwaarts gerichte speaker kan namelijk een hoger volume produceren maar daarbij wel een grotere inhoud bestrijken terwijl de front speaker bovenaan maar een kleine uitstralingshoek heeft en daarmee veel gerichter zijn energie kwijt kan. Wat je dan dus krijgt is een soort virtueel surround gevoel waarbij de onderste speaker zorgt voor algeheel volume in de omgeving van de telefoon (voor geluidseffecten en lage tonen bijvoorbeeld) terwijl de front facing speaker aan de bovenkant alleen gericht stemmen uitstuurd (of iig die frquentiebanden). Derhalve heb je op afstand een heel gebalanceerd geluidsbeeld terwijl je op de speaker een heel ander beeld meet.
De belangrijkste vraag is nu natuurlijk: Is er alleen een verschil op hogere volumes (limiet) of is er ook een verschil bij lagere volumes (altijd zachter)
Altijd hoger lijkt me. Maar dit kan je oplossen via een custom rom of misschien zelfs een equalizer (Balance).
"met de door LG geproduceerde"

Duidelijk verhaal.. LG. Buiten dat ik zelf de nodige ervaringen er mee heb blijf ik net iets té vaak lezen dat hun producten te veel issues bevatten.
Ze willen gewoon te veel, te snel.. en dat is logisch want business moet draaien, maar daardoor hebben ze net iets te vaak hun goederen niet goed af (c.q. getest). Dat is jammer want qua innovatie doen ze het echt wel leuk.
Het is alleen gemanufactured door LG. De design is volledig door Google gedaan(waarschijnlijk wel hulp van LG).
Alleen levert LG dus de beeldschermen.
Helemaal mee eens. De LG G4 is ook een regelrechte ramp. Gigantisch aantal bootloops vanwege hitteproblemen, en retentie van beeld terwijl het niet eens een OLED scherm is.
Toch zou de betrokkenheid van LG niet uit moeten maken. Je doet hier zaken met Google.

Als Apple een van zijn leveranciers verandert gaan we ons daar ook niet druk over maken. We verwachten dan het allemaal wel goed zit, want Apple.

Sterker nog, Apple pompt miljarden in LG's OLED fabrieken, maar gebruikt zelf voorlopig Samsung schermen omdat de LG schermen simpelweg niet voldoen.

Google ziet dat zelf ook echt wel, maar neemt om een of andere reden toch een andere beslissing. Ik verwacht dan ook een verklaring en oplossing van Google, niet van LG.
Is dit niet normaal? Volgens mij is het voor de efficientie altijd zo gemaakt dat de top speaker altijd voor de treble is, en de onderste speaker voor bass/mids. Daarom klinkt de onderste speaker harder.
Volgens mij is deze smartphone niet een uitzondering op de regel.

Zal eens kijken of ik ergens een goede info bron kan krijgen :)

[Reactie gewijzigd door Ask! op 24 oktober 2017 10:09]

Klopt.

Het is gebruikelijk dat de twee speakers van een telefoon niet even hard kunnen. De valkuil hier is dat het identieke speakers lijken terwijl andere telefoon duidelijk verschillende speakers hebben.

Voor je ervaringen maakt het trouwens niet veel uit dat er verschil tussen zit. Je plaatsbepaling van geluid heeft er geen last van. Veel mensen horen ook niet even goed met beide oren zonder dat ooit te merken.
Nee, want de speakers zitten vooraan en zijn gelijkwaardig.
Bij mijn iphone 7 zit ook duidelijk verschil in volume tussen de boven en onder speaker, dat was al vanaf dag 1 zo, maar goed daarvan is er 1 naar beneden gericht en 1 naar voren, hierdoor klinken ze wel even hard als je een filmpje kijkt.
Gewoon een toggle maken: beide speakers even hard of de ene harder, en klaar.