×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ingenieur Google: Pixel 2 en Pixel 2 XL zijn compatibel met 27W-laders - update

Door , 72 reacties, submitter: AnonymousWP

De nieuwe Pixel 2-smartphones van Google ondersteunen laders met een maximaal vermogen van 27 Watt. Voorwaarde daarvoor is dat de laders USB Power Delivery-gecertificeerd zijn. Dergelijke laders lijken op dit moment nog niet in Nederland te koop te zijn.

Google-ingenieur Benson Leung doet de informatie uit de doeken in een post op Google+. Daarbij meldt hij ook dat de Pixel 2 en Pixel 2 XL geleverd worden met 18W-laders, net als de Pixels van vorig jaar. Een lader van 27W moet voldoen aan een pd-profiel van niveau 3 of hoger, net als de usb-c-kabel die de verbinding legt. Deze standaarden zijn bepaald door het USB Implementers Forum.

Wordt er niet voldaan aan het juiste pd-profiel, zij het door de kabel of door de adapter zelf, dan wordt teruggevallen op 5V en 1,5A om schade te voorkomen. Aan welk pd-profiel de meegeleverde Pixel 2-kabel voldoet, is niet bekend. Deze moet mogelijk dus ook vervangen worden om met de maximale snelheid te kunnen laden. De power delivery-standaarden voor usb-c zijn ook beschreven in een recent achtergrondverhaal van Tweakers.

Leung was ook de Google-ingenieur die in 2015 aan het licht bracht dat sommige goedkope usb-c-kabels gevaarlijk waren om laptopaccu's mee op te laden, omdat ze de usb-c-specificatie niet goed volgden. In reactie daarop zijn dergelijke kabels dan ook uit de handel gehaald.

Update, zaterdag 07/10: Leung heeft zijn post aangepast om zijn stellingen te verhelderen. Nu vertelt hij dat de Pixel 2 en 2 XL 'laden met 27W niet ondersteunen' omdat 'andere factoren de snelheid van het laden kunnen beperken'. Een lader van 27W met pd-profiel 3 werkt wel met de Pixel 2, maar de inbegrepen 18W-lader zal de 'optimale' lader zijn voor het toestel.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

06-10-2017 • 17:59

72 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (72)

Wijzig sortering
"Dergelijke laders lijken op dit moment nog niet in Nederland te koop te zijn."
De Pixel telefoons zelf ook niet, ik hoor liever waarom Google die keus elke keer maakt. }:O
En hoe zit dat dan met een del usb-c Dock? Die kan 135W leveren!
USB-C kan tot 100 Watt per poort laden.
Dus de telefoon zelf kan niet meer aan dan 27 Watt, als dat jouw vraag beantwoordt.
Ik gok omdat Google haar software nauwelijks in Nederland wordt ondersteund, kijk maar naar alle dingen die ze uitbrengen op software gebied en het grootste voorbeeld: Google Assistant.
Je hebt ook wel meteen het enige voorbeeld waarvan de echte ondersteuning mist. Voor zover ik weet (en ik gebruik de services best veel) werken de meeste diensten gewoon volledig in Nederland en zijn allemaal Nederlands.
Laat de Assistant nou echter precies het punt zijn waarop Google de afgelopen tijd focust. Het hardware motto is ook veranderd van "mobile first" naar "ai first".
Google wilt hun Pixel telefoons ook niet per se aanprijzen als de beste telefoon op de markt, maar de telefoon met de beste assistant. En als je main selling point niet beschikbaar is in een land, heeft het dan wel zin om het toestel daar te verkopen?
Ik gok zomaar dat zodra Assistant in Nederland beschikbaar is (geruchten zijn begin volgend jaar) de hardware van Google ook steeds breder beschikbaar zal zijn (de Pixel 2 waarschijnlijk niet, maar de Home familie en de Pixel 3).

OT: Helaas is het dus wel weer een kwestie van de juiste kabel hebben. Gelukkig is er wel aan gedacht dat de combinatie dan niet meteen onbruikbaar is, maar dat er terug wordt gevallen op een lager vermogen. Dat scheelt al de helft van het gedoe.

[Reactie gewijzigd door Kiwi op 6 oktober 2017 21:44]

Ik ben het helemaal eens met je betoog maar ik reageerde op dat er nauwelijks ondersteuning zou zijn. Alles werkt dus behalve 1 service, dan vind ik nauwelijks wel erg sterk uitgedrukt.
Oeps, ik had blijkbaar niet heel goed gelezen :)
Inderdaad zijn vrijwel alle Google services volledig in het Nederlands beschikbaar, hoewel nieuwe features (vooral bij bijvoorbeeld de Play Store) toch wel wat langer kunnen duren voordat het naar Nederland komt. Echter zal dat meer te maken hebben met licenties etc.

[Reactie gewijzigd door Kiwi op 6 oktober 2017 23:09]

Misschien omdat Nederlandse consumenten gewoon té handig zijn? We spreken allemaal Engels en vinden onze weg wel naar buitenlandse webshops. Dus ja waarom moeite doen als die Hollanders toch wel komen.
Omdat Assistant nog niet in Nederland beschikbaar is. En dat lijkt de rode draad door alle producten van Google te worden.
Met 27watt laden is nogal wat, ben benieuwd wat de batterij daarvan gaat vinden op de lange duur.

Als de accu 2700mah.
Op 4.2v × 2.7A = 11,34watt zou hij netjes op 1C laden.
Dit is dus bijna 2,5C / continious charge. Voor een accuutje. Terwijl deze ook op 3,6v kan zitten (leeg). Wat dus kan resulteren in een nog flink hogere C rating.
Ik heb een 22,5 watt lader (Huawei mate 9) en dat gaat nog altijd prima. Het is niet constant namelijk naarmate die voller wordt gaat het langzamer.

Het is wel superchill. Waar ik vroeger de hele nacht de telefoon laadde, laad ik hem nu enkel in de auto. 2x een half uurtje per dag en daar kan ik prima mee door.

Ik zou niet anders meer willen. Imho is fastcharge de innovatie van de afgelopen jaren.
Gaat de accu kwaliteit daardoor niet sneller achteruit?

Ik laad bewust mijn telefoon 's nachts op de draadloze lader, wat rustig aan de accu laad, en automatisch stopt om vervolgens over te gaan op de druppelstand (stroom leveren wat het toestel verbruikt, accu wordt niet gebruikt).

Mijn ervaring bij toestellen die ik op deze wijze heb gebruikt waren de accu's nog in zeer goede conditie.
Elke lader begint "snel", om vervolgens rustiger te laden en de laatste procent te druppelen. En dat wordt inderdaad gedaan voor de accu.

Het beste, dacht ik, is de accu tot 90% laden, en niet volledig ontladen. Dat laatste doen telefoons sowieso niet.
En wat zou de snelheid winst zijn qua opladen?
Ik uit het artikel niet uit opmaken bij welke spanning die 27 Watt geleverd wordt, als dit met 5 Volt gebeurt dan zal dit met 5,5 Ampère gebeuren. De meeste laders doen 1,5 of 2,0 Ampère dus het antwoord zou dan ongeveer 2,5 tot 3 keer zo snel gaan als met een standaard lader.
Een accu van bijvoorbeeld 3000 mAh zou dan in iets meer dan een half uur van 0 naar 100% opgeladen zijn. In de praktijk zal een accu nooit helemaal leeg zijn, voordat deze bijgeladen word en moet er een beetje spanning overblijven.
Zeer onwaarschijnlijk dat dit met 5V gaat. Quick charge bijvoorbeeld werkt met 5V/2A, 9V/2A en 12V/1.67A.
Nou ja, mijn Nexus 5X laadt via USB-C op 5V 3A standaard. Daar word gewoon geen quickcharge voor gebruikt, maar rap gaat het zeker :D
Dan zal het Fast Charge zijn misschien? De Lumia 950 serie gebruikt ook die laadspecificaties en laad tot aan zo'n 95% heel erg snel op, daarna vlakt het snelladen af (bewust?) en gaat het wat rustiger door tot aan 100%.
QuickCharge is wel iets anders dan PD, maar je hebt groot en deels gelijk. In het artikel staat dat minimaal profiel 3 nodig is, profiel 3 beschrijft 12V tot maximaal 3A
Dat staat wel in het artikel waarnaar verwezen wordt: 9V (of hoger). Dus 3 A max.
Ik denk dat je netto 4,5 tot 5 ampere op 5v in het toestel krijgt. Van nul naar 100 gaat waarschijnlijk 45 tot 60 minuten duren. Nul naar 80 kan waarschijnlijk sneller, minuutje of 25 a 30. Na de 80 procent gaat het laadtempo hard o
Dergelijke laders lijken op dit moment nog niet in Nederland te koop te zijn.
Zou de Apple 29Watt USB-C lader niet gewoon werken? Er wordt wel gesproken over USB Power Delivery gesproken en het zijn sowieso geschikte snelladers voor iPhones.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 6 oktober 2017 18:05]

Meeste smartphones zitten rond de 3000mAh.

Met quickcharge 3 kun je al 18W over de kabels jagen, maar de batterijen trekken het niet.
Het vermogen wordt ook niet continu aangesproken maar is variabel,
als de batterij te warm wordt schakelt die terug, bij bepaalde percentage schakelt die ook terug.

Andere laders werken gewoon gewoon, maar zal langzamer gaan als het niet overeenkomt.
Hier staat 30 minuten, het lijkt er op dat het echt de snelste vorm is. Ook leuk om te zien dat de MacBook adapters het ook gewoon doen, dan hoef je geen aparte laders meer te hebben. Wat ook interessant is hoe veel een MacBook kan leveren aan een telefoon.

Je moet wel een speciale USB-C to Lightning kabel hebben wil het werken. Die van Apple zijn US$25,-
Je zou eens contact met Apple kunnen leggen en vragen of ze USB Power Delivery Level 3 certified zijn :P

Edit: https://www.theverge.com/...rging-usb-c-power-charger
Als je hun mag geloven hebben ze *wel* USB Power Delivery, maar er staat niet bij of dit niveau 3 is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 6 oktober 2017 18:46]

Profiel 2 gaat maar tot 18 Watt dus als ze daadwerkelijk USB PD gebruiken dan met dat minimaal profiel 3 zijn
The Verge zegt dat het Power Delivery is, dus al ze gelijk hebben is dit dus een geschikte oplader voor de Pixel 2

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 oktober 2017 14:35]

Ik denk dat de Apple-laders prima gaan werken inderdaad.

De Nintendo Switch lader kost de helft en die is 39 Watt en schijnt ook prima te werken voor allerlei PD devices.

Verder is er ook nog deze merkloze 45W lader voor dezelfde ¤30 als de Switch voeding, die heb ik sinds vandaag en werkt prima met zowel mijn telefoon als nieuwe laptop.

Dus, er zijn minstens 3 geschikte laders vandaag te koop bij verschillende winkels in Nederland.
Anker heeft ook een prima USB-C oplader. Anker is na het originele spul zo'n beetje het enige wat je echt kunt vertrouwen bij Apple producten dus ik neem aan ook netjes gecertificeerd voor USB-C snelladen. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je een USB-C telefoon aan een MacBook hangt, ik geloof dat je ook een extern apparaat zoals een monitor kunt voorzien van stroom. Het zou betekenen dat je met één lader je telefoon en/of je MacBook (of welke USB-C powered telefoon / laptop dan ook) kunt opladen. Even 30 minuten je telefoon aan je laptop hangen zou dan genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 oktober 2017 13:46]

Zo lang een lader USB-PD ready is, kun je ook je laptop lader gebruiken toch?

Nu komt wel de probleem van kabel kwaliteit, met 5w laders was het niet een zo grote probleem, met 10w en 15w heb ik al slechte verhalen gehoord, maar als je nu 27w door een kabeltje van 2¤ laat lopen, ik wil er niet bij zijn.
We laten ook 3600w door een stekkerdoos van 3 euro lopen, zo lastig is het niet hoor..
Ik zou mij even verdiepen in de USB-C + kabel kwaliteit problemen, Amazon had veel kabels uit de verkoop moeten nemen na dat een Google medewerker ging ze testen op een Pixelbook en de computer(s) zijn dood gegaan, puur door verkeerde kabel.

En ik ken iemand met een dood MacBook door een Aliexpress kabel.

Zo simpel is het dan niet.
Ik ben bekend met de materie. Maar het is echt geen abracadabra om 27w door een labeltje te laten lopen. 2A of 3A is echt bijzonder weinig.

De kostprijs van zo'n kabel hoeft echt niet hoog te zijn, je moet het gewoon goed (volgens de specificaties) produceren.
waarom zou je een product leveren met een 18W-lader terwijl die 27W compatible is?

en welke lader wordt dan gebruikt in de benchmarks?
Drukken van de kostprijs.
Omdat 18W precies een lagere trede is in de ISB-PD ladder. Namelijk profiel 2 itt 3 wat je nodig hebt voor de 27W
Sneller laden heeft als bijwerking een snellere degradatie van je accu. Misschien boeit dit ze niet maar ik zou blijer zijn met een 18W-lader. Ik laad 'm toch alleen 's nachts en dan heeft ie 7 à 8 uur om bij te tanken, dan is zelfs 5W nog snel genoeg.
Ik gebruik voor 's nachts altijd wireless charging. Gaat lekker langzaam en bovendien geen slijtage aan de USB-port.
Bijtanken overdag gaat sneller via de USB, dat is wel handig.

Overigens verbaas ik me over die Qualcomm reclamepraat; ze doen alsof ze fundamentele fysica hebben uitgevonden door de spanning op de USB plug te verhogen. Volgens mij zit de innovatie in de accu's...
Kijk dat is nog eens wat!

(Zal me zelf wel de deur wijzen)
Het viel me ampere op.

(trekt zijn jas aan)
Gezien jullie moderatiescore levert dit wel wat weerstand op

(ik ben virtueel al buiten)
Maar gelukkig gaan de meesten gewoon met de stroom mee

moest nog even snel naar binnen hiervoor
mjah, dit dekt de lading wel zullen we maar zeggen,...
Ik voel wel spanning in deze draad,
wat gaat er nu weer komen? :+
Ik doe het lichtnet aan.

*had ik beter niet kunnen doen :9
Het vermogen om je aan te passen is duidelijk hoog in deze comentaren. ;)
Toch schokkend hoeveel +3 op deze moderaties komen
We zitten qua reacties nu duidelijk op een piekmoment.
Tijd om de schakelaar om te gooien.
Zeker. Ik verwacht zo meteen kortsluiting bij de moderators.
Laat Ohm agent er maar geen einde aan maken ...
(heb buiten ook wifi)

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 6 oktober 2017 19:38]

Jullie genereren meteen ook de leukste thread van de week ;-)
Ohmy god, we zitten in een +3 fasig momentum, daar gaat het voltallige moderaorteam weerstand op geven! Maar hallo, geen verlichting op Tweakers.net zonder ontspanning tussendoor.
Hey,
Onze piek amplitude lijkt nu moderatief over de hele sinus golf met -2 verlaagd.
Hopelijk volgt er nog een nieuwe stroomstoot..
Hertz moet toch niet veel gekker worden! Het stroomt hier volt met die oneliners!

Die deur blijft lang open
Jammer dat er niet bij staat hoeveel daadwerkelijk het tijdsverschil zou zijn met een "trage" oplader en de snellere variant
Tjah, met welke variant wil je vergelijken? Ga je over de originele USB spec met 2,5W aan vermogen dan gaat dit dus 10x zo snel.
De nieuwe Pixel 2-smartphones van Google ondersteunen laders met een maximaal vermogen van 27 Watt. Aan welk pd-profiel de meegeleverde Pixel 2-kabel voldoet, is niet bekend.
profile 2 gaat maar tot 18W, dus zal het toch minstens profile 3 zijn dat tot 36W gaat.
Afgaande op een reference design van Texas Instruments zal het waarschijnlijk 5V of 9V zijn
Zou het niet 12V op 1,5A zijn? Profiel 2 kent volgensmij geen 9V namelijk
Vraag me af wat het effect op de accu's is op de langere termijn.
T is slecht voor de accu, maar de vraag is hoe significant dat is
Inderdaad, als je er gewoon een nieuwe in kunt stoppen is dat niet zo heel belangrijk. Als je accu na een jaar verrot is en je telefoon daarmee ook omdat de accu slecht op niet te vervangen is, wordt dat een stuk minder interessant.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8