Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen volledig ontwerp Google Pixel 2 en Pixel 2 XL

Door , 68 reacties

Er zijn renders verschenen van wat de Google Pixel 2 en Pixel 2 XL zouden zijn. De toestellen zijn gemaakt door verschillende fabrikanten, maar hebben desondanks overeenkomsten in het ontwerp. Google kondigt de telefoons vermoedelijk woensdag aan.

De bekende telecominsider Evan Blass, ook bekend onder zijn twitternaam @EvLeaks, publiceerde de renders op Venturebeat nadat hij eerder alleen enkele renders van de XL-versie online had gezet. De kleine Pixel heeft een regulier 16:9-scherm met rechthoekige vorm, terwijl de Pixel 2 XL een 18:9-scherm kent met afgeronde hoeken. De schermdiagonalen zijn 5" en 6".

De telefoons hebben beide volgens de renders niet bepaald een randloos ontwerp. Hoewel de bezels pas exact te bepalen zijn op het moment dat Google de afmetingen bekendmaakt, lijkt het erop dat de kleinere Pixel ongeveer dezelfde bezels heeft als Googles huidige telefoon. De Pixel 2 XL heeft weliswaar minder ruimte aan de boven- en onderkant van het scherm, maar ongeveer evenveel aan de zijkanten.

Volgens VentureBeat claimt een anonieme bron dat de toestellen niet tegelijkertijd zullen uitkomen. De kleinere Pixel zou 19 oktober in de verkoop gaan, de grotere variant zou 15 november verschijnen. HTC maakt de kleinere, LG de grotere.

Google houdt woensdagavond een evenement waarop het nieuwe telefoons zal presenteren. Daarnaast komt de zoekgigant op dat evenement vermoedelijk ook met andere hardware. Er gingen onder meer geruchten over nieuwe speakers en een 2-in-1.

Google-telefoons Pixel 2 Pixel Pixel 2 XL Pixel XL
Scherm 5", 16:9
1920x1080
5", 16:9
1920x1080
6", 18:9
2880x1440
5,5", 16:9
2560x1440
 Lengte  143,3mm  143,8mm  157,0mm  154,7mm
 Breedte  68,7mm  69,5mm  76,3mm  75,7mm
 Relatieve schermgrootte  70%  69%  78%  71%
 Bezels zijkanten  6,4mm  7,2mm  8,2mm  7,2mm
 Bezels boven-onderkant  32,6mm  33,1mm  20,7mm  32,9mm

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

03-10-2017 • 07:01

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Pixel 2 is gebaseerd op de LG v30, maar dan exclusief 32bit audiodac, headphonejack, en wide angle camera? Dan zal hij ook wel een paar honderd euro goedkoper zijn, of ben ik dan optimistisch.
De V30 is ook 6mm kleiner en 1mm smaller met een 81.2% screen-to-body ratio. Dat zijn al serieuze dompers imo tegenover de specs van de XL2. Als dit alles, wat jij noemt PLUS het feit dat de XL2 groter is en gen SD kaart slot heeft, nodig is enkel om front facing stereo speakers te krijgen, dan maakt Google toch verkeerde keuzes (imho). Ik ben bereid om een premium prijs te betalen, voor een premium phone, maar de enige plus argumenten hier lijken mij nog:

- de camera (hoewel het verschil met de V30 wschl niet ZO geweldig zal zijn)
- stock android

Al de rest zijn enorme flaws in mijn ogen. Ik was serieus aan het overwegen om 1 van de 2 te kopen (mijn oneplus 3 heeft het gisteren begeven), maar met elke leak komt er precies een nieuw nadeel boven drijven.

/edit, thanks voor de SD kaart slot reminder @x-boxer

[Reactie gewijzigd door venqwish op 3 oktober 2017 16:49]

En geen SD kaart slot :z dat vind ik altijd zo vreemd.
Of je hem gebruikt kan je zelf bepalen uiteraard, maar zonder vind ik onhandig.
Erg handig voor je muziek collectie.

Ik wacht wel op de LG V30 en anders nog de Huawei Mate 10 ziet er ook niet verkeerd uit.
Vergeet ook niet naar oudere (al released) telefoons te kijken. Nieuw is niet altijd beter.
Heb je een aanbeveling :) Mijn s5 is end of life :)
Ik vond de pixel wel netjes maar wil inderdaad wel een sd-kaart erin kunnen zetten. Ik sla nogal wat op op mijn telefoontje.


EDIT: dank voor de suggesties. Ik weet dat ik goed kan filteren in de pricewatch, maar aanbevelingen en advies zoals deze wordt gewaardeerd!. Dank.

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 3 oktober 2017 10:46]

Koop een S8, heb voor het eerst in jaren een Samsung gekocht, heeft een SD kaart slot, goeie performance, prachtig scherm etc, en omdat het een flagship is sta je garant voor 2 jaar updates, en een hoop goedkope chinese accessoires ;)
"En omdat het een flagship is sta je garant voor twee jaar aan updates".

Het is toch te zot voor worden dat dit een semi-USP zou moeten zijn voor een toestel in welke klasse dan ook..
LG V20
- Laatste flagship met verwisselbare batterij (heb zelf een extra 6000 MAh-batterij bij de hand om drukke dagen zonder problemen uit te zingen. Kwam afgelopen zomer bij de hand aan het eind van een dagje Efteling met veel foto's maken. Klik-klak nieuwe batterij erin en klaar. Nougat boot ook sneller dan oudere Android-versies).
- Nog wel Nougat 7.0 (met nu Android security patch van 1 juli 2017), maar krijgt Oreo
- Dual-sim versie te vinden bij UK reseller (dus geen importkosten) op e-Bay voor rond GBP 290 + GBP 30 shipping. Dus ca. EUR 370 nu. Heb zelf EUR 420 betaald in april.
- Dual-sim + apart SDXC-slot (heb zelf Sandisk 256GB en 2 sims)
- Op de markt sinds september 2016, dus veel accessoires voor te vinden.
- Wide-angle front en back + RAW shooting in native app. Erg veelzijdig in manual mode
- Erg goede headphone versterker en DAC
- Er is kritiek op de launcher en software, maar dat is prima te verhelpen met Nova launcher. Alle V20-specifieke features zoals extra schermpje werken daarmee prima samen.
- Een van de best repareerbare flagships volgens iFixit. Heb zelf (na 4 maanden gebruik) nog geen issues gehad, ook niet met het glaasje voor back camera's. Heb wel een hoesje van Moko dat het glaasje goed beschermt.
- Niet officieel uitgebracht in Europa, dus vrij exclusief, als je daarom geeft.

Meer info met veel links in oude post hier

[Reactie gewijzigd door UnderClock op 3 oktober 2017 16:12]

Dit is bijna een review. Dank :) Ik ga eens op onderzoek uit :)
Succes en wijsheid toegewenst. Er zijn veel reviews en Youtube recensies van te vinden. Verreweg de meeste daarvan gaan over de US-versies. Die werden zonder B&O branding en B&O headsetje in de doos geleverd en zijn single sim. Ik heb zelf de H990DS (DS= dual sim). De combinatie dualsim + dedicated SDXC-slot is zeldzaam tegenwoordig en helemaal in een flagship.

Meer over versies LG V20 hier.
Persoonlijk groot fan van de axon serie van ZTE. De 9 zal waarschijnlijk binnenkort gereleased worden.
De 8 is toch nog niet uit?
De 8 komt niet

http://www.areamobile.de/...n-im-oktober-angekuendigt

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 4 oktober 2017 07:30]

Hoe goed is ZTE met updates? Heb indertijd nog heel hard getwijfeld tussen die en de Nexus 6P, uiteindelijk toch voor de 6P gegaan.
Tot noch toe niets te klagen, ja er zijn 3en paar issues geweest maar dat is later weer hersteld met updates. Echter ga je bij de axon voor hoofdzakelijk de speakers deze doen de rest in het niets over.

De rumors voor de 9

http://www.areamobile.de/...n-im-oktober-angekuendigt

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 4 oktober 2017 07:31]

LG G6 lijkt wel een beetje op de aangekondigde v30. Deze telefoon heeft (in Nederland) een SD kaart. Tweakers was in hun review niet erg te spreken over de schermkleur, maar ik heb tot nu toe nergens last van. Ik heb er wel LineageOS op gezet omdat ik de LG skin niet prettig vond. Niet bloated, maar gewoon net anders dan ik gewend was. Snelle en betrouwbare telefoon imo.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 3 oktober 2017 09:34]

De G6 heeft dan weer niet een goeie dac en draadloos laden.. Plus hij heeft de snapdragon 820 en geen oled scherm. Ik zou persoonlijk wachten op de V30 omdat deze serieus stukken beter is. De LCD schermen van LG ben ik nooit zon fan van geweest (G4, V10)
Heb je al eens gekeken naar een S7? Nog steeds behoorlijk goede hardware en heel mooi scherm. Ik kom zelf ook van een S5 naar de S7. De S7 heeft de mogelijkheid om een SD-kaart te plaatsen en de S7 krijgt sowieso nog een update naar Oreo. De telefoon is nu voor ongeveer 440 euro te koop. Verder heeft de S7 een goede vingerafdrukscanner die 'gewoon' aan de voorkant zit.

Nadeel t.o.v. de S5 is dat de telefoon veel gladder is en makkelijker kapot gaat omdat de achterkant van glas is en geen verwisselbare batterij.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 3 oktober 2017 13:39]

Voor je muziek, dan koop je toch gewoon een flagship met 64 of 128gb storage? dat is tegenwoordig echt niet zo moeilijk. Oneplus 5?
3 mm aan elke kant is nu toch niet zoveel ruimte om op te geven voor front facing stereo speakers. Aan de ene kant wordt er moord en brand geschreeuwd als er geen front facing speakers zijn, zijn ze er dan een keer wel dan is het weer teveel bezel. De tech crowd is nooit tevreden :).

Persoonlijk mag er van mij een beetje bezel aan de zijkanten zijn, dan kan ik het ding tenminste vasthouden zonder het scherm te raken. Boven en onder heb ik wel liever minder dan hier, front facing speakers hoeven niet voor mij (behalve de telefoonspeaker uiteraard).

Hopelijk bootloopt de Pixel XL 2 niet zoals de LG toestellen van de afgelopen jaren, geen idee of de G6 en V30 hier nog last van hebben, maar LG's reputatie heeft bij mij wel een flinke deuk gekregen, en die was al niet te best.
Het zijn niet enkel de afmetingen, het is het feit dat er minder hardware inzit. Als het nu dezelfde afmetingen zouden zijn, maar met front facing speakers dan zouden er veel minder klachten zijn, ik wil gerust de headjack en SD kaart slot inwisselen tegen stereo front facing speakers.

Maar je betaalt dezelfde prijs als andere flagships, dan moet de rest er ook maar naar zijn me dunkt. Voor het geld dat je tegenwoordig moet neerleggen voor een smartphone, mag je wel wat kritisch zijn.
Als ik de reviews mag geloven dan is de wide angle camera juist een van de grote pluspunten van de v30, dus de pixel 2 heeft alleen nog als voordeel de stock android. Een normale camera krijg je op iedere smartphone.
En wat in de V30 juist jammer is is dat ze na de V20 de vervangbare batterij weggehaald hebben. Om zo even een andere accu er in te gooien is echt een oplossing.
Weet jij toevallig ook of de Pixel 2 een Oled scherm krijgt?
De Pixel 2 XL gegarandeerd. Ik vermoed dat de 'gewone' Pixel 2 er ook eentje krijgt, maar dat is nog niet duidelijk.
Mijn OnePlus 3 is ook overleden maar ben enorm gehecht aan de stock Android, ik wacht op de 5T en kijk dan of ik de Pixel neem, zeker als de camera even goed word als beloofd.
Ik heb de OnePlus 5 sinds release in gebruik en ik zou niet teruggaan naar OnePlus als ik jou was. Een kleine greep van problemen waar ik tegenaan loop als matige gebruiker:
- Apps worden random gekilled
- Wifi verbinding zeer traag
- Adaptive brightness werkt voor geen meter

Op papier is deze telefoon geweldig maar ik heb met enige regelmaat mijn oude nexus 5x weer in gebruik omdat die gewoon betrouwbaarder is, en dan heb ik nog niet eens de bekende problemen met het scherm.
Nokia 8 is een goede optie dan als je aan de high end wilt zitten.
- de camera (hoewel het verschil met de V30 wschl niet ZO geweldig zal zijn)
Dat hoeft niet het geval te zijn; in de Nexus 5x (LG) en 6p (Huawei) zaten uitstekende camera's die daarna niet in andere toestellen van de fabrikanten zelf te vinden waren.
De camera van de V30 is alles behalve slecht, maar het zou inderdaad een kans zijn voor Google om hun toestellen weer met exclusieve top-of-the-bill camera's uit te rusten.
Oneplus 5 als je tevreden bent met Oneplus als fabrikant?
'Een paar honderd' lijkt me redelijk optimistisch ja...
Heb je de prijs van de Pixel gezien? Ik denk dat je te optimistisch bent. Op zijn hoogst 100 euro goedkoper, en de XL dezelfde prijs of 50 euro duurder.

Google hoeft tegenwoordig niet meer zo te concurreren, ze hebben de markt al in handen. Apple heeft haar gebruikelijke 10% tot 15 % in Europa, de rest is allemaal Android. Dus daarom hoeven ze niet zo nodig, en zijn dit meer "proof of concepts".
Wat een gezeik toch allemaal weer. Als je hem te duur vind koop je hem toch lekker niet. Voor mij lijkt de xl2 de perfecte telefoon iig. Geen domme edges, geen domme notch bar aan de bovenkant. Gewoon een strak telefoontje zonder tierelantijntjes. Hier zat ik op te wachten. Alle kinderen kopen maar lekker een Samsung s8 met gebogen randen, nou fantastistisch. Stelletje pessimisten.
Is er een reden waarom de XL kleine bezels heeft en de non-XL niet?
Waarschijnlijk vanwege de batterij. Als ze de bezels kleiner hadden gemaakt dan moest er ook een kleinere batterij in.
Daarom dus, dikkere telefoons en niet zo zeiken over die paar MM meer. Beter minder breed en lang, dan minder dik :). Steviger, handiger en meer batterij vermogen :).

Maar goed, dat duurt wel weer even voordat men zich dat realiseert in de huidige "Is dat een Phablet in je zak, of ben je blij me te zien" compensatie craze.
De non-xl is van htc en draagt dus hun design language.
Even heel kort door de bocht is de Pixel 2 gebaseerd op de HTC U11 en de Pixel 2 XL op de LGV30 (minus de 2e camera).

Vind het trouwens een merkwaardige keuze dat Google niet kiest voor een dual camera setup.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 3 oktober 2017 12:23]

De Pixel (1) is gebaseerd op de HTC U11 bedoel je waarschijnlijk?
nee, dat eerste had hij goed, het tweede moest Pixel 2 XL zijn
Was autocorrectie. Heb het aangepast. Sorry voor de verwarring.
Hopelijk komen deze wel gewoon naar de Benelux. En dan nog een beetje voor een schappelijke prijs ;)
Belsimpel had de eerste. Ik ben zeer benieuwd wat ze aanbieden zodra numero 2 uit komt. Ik wilde erg graag de XL2 aan gaan schaffen, maar hij is wel érg extra large. Jammer dat de 'standaard' van die flinke boven- en onderkant heeft..

Ik moet wel toegeven dat bezels op renders er altijd net wat dikker uit zien dan in de werkelijkheid. Vooral omdat rondingen (dat noemen ze 'corning glass' toch?) aan de zijkanten van het scherm op een afbeelding vlak worden afgebeeld. Tóch nog even afwachten dan maar.

edit: spelling & toevoeging

[Reactie gewijzigd door prodygee op 3 oktober 2017 10:36]

Hij lijkt mij ook fantastisch. Altijd een fan geweest van de Nexus serie.
Nu een S8. Ook een fantastische telefoon. Alleen lokt het wel nog steeds.
Misschien kan ik deze aan me vriendin verslijten 8-)
Bezels boven-onderkant; van waar tot waar wordt dit gemeten?

20mm en 33mm is best wel fors voor anno 2017. Zelfs eeen Nexus 5x heeft maar ~16mm boven en onder. Wellicht mijn meetmethode.
Die 20mm komt voort uit 10 boven en 10 onder.
Ik snap sowieso de stress om die bezels niet. Ik heb met mijn S7 (non edge) best wel vaak ongewilde input via de zijkanten van mijn schermen met mijn best forse handen en zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat dit verergerd wordt voor wat meer optisch plezier als dat ding op tafel ligt.

Maar gezien de hype rond die iPhone X ben ik vermoedelijk één van de weinigen die niet zit te wachten op edge to edge beeld. (en dus input)

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 3 oktober 2017 16:16]

Iemand die weet welk uur (lokaal) het evenement zal plaatsvinden morgen ?

Ben zelf ook nog aan het twijfelen tussen Nokia 8 (9 :p) Vs LG V30 & Pixel 2
Om 18:00 zou het moeten beginnen morgen
Is het al bekend of de Pixel deze keer wel in Nederland beschikbaar zal zijn? Ik kan hier nog steeds niks over vinden (misschien maar tot morgen wachten :))
Ik hoop het ook maar dan voor België :D
Vind de xl er wel redelijk goed uitzien. De normale is echt niet meer van deze tijd. Vind het wel jammer dat Google kwa design er niet echt tussenuit springt. Vooral na de vele kritieken die ze al hadden gekregen bij de release van de pixel/xl 1.
Beide dus geen 3.5mm audiojack.

Wat ben ik blij met de Pixel 1, die zou ik nu zo weer kopen. Compacter met deze specs wordt het helaas niet meer.
Als die xl 5 maanden geleden uit was gekomen was het een geweldig ontwerp met smalle bezels geweest, en nu is het ineens te veel? Het enige wat ik google aan zal rekenen is het verwijderen van een headphone jack. Dat is onacceptabel en een reden voor mij om de telefoon niet te kopen.

Welke fabrikant gaat er een keer 2 usb c poorten plaatsen? Dan mag van mij de jack weg, dan blijft je telefoon functioneel.
Met bij geleverde dongle naar jack en usb-c oortjes. Ben echter bang dat Google denkt 'als apple het kan, kunnen wij het ook' en alles apart verkopen
Zou dit ook niet te maken hebben met het volgende? -> https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_hole

Kan me goed voorstellen dat dit nog steeds een doorn in het oog is voor platen labels enz.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8