Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google onderzoekt claims over inbranden oledscherm Pixel 2 XL

Op internet zijn claims verschenen over inbrandproblemen bij het oledscherm van de Pixel 2 XL-smartphone. Google heeft gereageerd op de meldingen met een verklaring dat het de claims onderzoekt.

Een van de eerste claims betrof die van Android Central-redacteur Alex Dobie, die op Twitter en in een later artikel aangaf dat zijn reviewexemplaar flinke inbrandproblemen had. Nadien claimden onder andere The Verge en 925Google vergelijkbare problemen te constateren, zij het minder extreem dan Android Central.

De reviewers hebben de toestellen ongeveer een week en Android Central claimt het toestel ongeveer drie uur per dag met het scherm aan gebruikt te hebben. De Pixel 2 XL-smartphone heeft een oledscherm van LG. Oled wordt vaker geassocieerd met inbranden van schermelementen die langdurig in beeld staan, zoals navigatieknoppen, maar meestal gaat het dan om langere periodes van gebruik. Bij het toestel van 925Google lijken inderdaad de Android-navigatieknoppen ingebrand te zijn.

Tegen The Verge meldt Google dat het al zijn producten aan uitgebreide tests onderwerpt en dat het de claims over inbranden onderzoekt.

Door

NieuwscoŲrdinator

127 Linkedin Google+

Reacties (127)

Wijzig sortering
Ennnn weer problemen met de (dure) pixel lijn, history repeats.

Wel lullig voor google, hier lijken ze niets aan kunnen doen op voorhand, of is zoiets te testen?
wss wel getest op pre-productie exemplaren. Maar vaak verschillende batchen van onderdelen, en daaronder ook het aangeleverde scherm en/of aansturende onderdelen. Daar kan een verschil inzitten wat dit zou kunnen verklaren ondanks QnA
Alle oleds branden in. Alle telefoons uit de S lijn van samsung ook. mat van me heeft een s8 die binnen een maand ingebrand was. Als je brightness op full hebt staan en je toestel veel gebruikt met bijvoorbeeld whatsapp waarbij constant het toetsenbord open staat dan zie je binnen 1 a 2 maanden beginnende verschijnselen van inbranding.

Bij normale brightness begin je na een jaar ongeveer vage vlekken te zien... op een volledig witte achtergrond begin je dan wat donkerdere gedeeltes te zien.

De LEDS slijten en gaan minder fel branden. Dat is eigenlijk wat inbranden op een oled is

[Reactie gewijzigd door sygys op 23 oktober 2017 09:46]

Mwoah.... Ik heb toch andere ervaringen met mijn S7 edge. Na een jaar gebruik heb ik in ieder geval geen spoor van enig inbranden. Terwijl ik mijn toestel toch wel veelvuldig gebruik op een dag.

Net als mijn plasma tv, een Pioneer Kuro Krp500A, van 2009. Daar werd ook over geroepen dat inbranden een issue was/zou zijn..... Ook hier, geen last van.

Misschien heb ik mazzel, misschien wordt de soep niet zo heet opgediend als beweerd wordt.
Ik heb op mijn S7edge de icoontjes van Waze ingebrand staan. Die gebruik ik elke dag van en naar huis. Ongeveer 1,5uur per dag.
Als je het eenmaal ziet blijft het opvallen. Vooral met een witte achtergrond enzo.
Hmm. Best wel veel mensen met inbranders dus.. Heb zojuist mijn Galaxy S6+ geÔnspecteerd, maar gelukkig bij mij nog nergens iets te zien. Ik heb de brightness vanaf het begin altijd op 50% gehad, en heel af en toe even op 100% als ik het niet kon lezen in de zon oid..

Heeft die Pixel 2 CL dan permanente on-screen buttons of zo dan? Want 2 weken is wel erg snel...

Edit: excusses, die laatste vraag was natuurlijk algemeen voor het topic

[Reactie gewijzigd door micla op 23 oktober 2017 18:36]

Het Waze icoon heb ik dus ook ingebrand staan op mijn S7. Toen ik dat merkte (denk na 10-20 uur met Waze te hebben gereden) heb ik een LG K10 aangeschaft als dedicated Waze navigatie voor in de auto.
Mijn s7 edge heeft na zo'n 1,5jaar, heb hem op release gekocht, lichtelijke sporen van inbranding als het scherm volledig wit is. Je kunt dan de menubalk van mijn reddit app zien. Het is wel dusdanig licht dat het me een week duurde voordat ik erachter kwam waar het vandaan kwam terwijl ik de reddit app zo vaak open heb dat het erin gebrandt is. 8)7
Ik heb juist wel last van inbranden gehad op mijn plasma.

Ik had een Samsung D8000 plasma, en ik had al vrij snel (na een week of 6) dat er zenderlogo's ingebrand waren (en hij was gewoon netjes ingesteld dus niet op full dynamic).
Fabrikant geeft geen gehoor want die roepen ja sorry dat is een eigenschap van het scherm.

Als ik ergens niet tegen kan is als mijn beeld wordt vergald door dat soort zaken dus als je bij OLED ook alleen maar een kans hebt dat je dat kan krijgen dan vraag ik me af in hoeverre je deze techniek moet toejuichen.

Of ze moeten eventueel inbranden dekken in de garantie.

[Reactie gewijzigd door Mr_Robot op 23 oktober 2017 11:32]

Als dit correct is en ten alle tijden voorkomt dan is het maar de vraag in hoeverre oled echt superieur is als techniek boven lcd.

Hier op Tweakers zweren de meeste mensen bij oled en het scoort ook goed in de reviews.
Ik zou eerder het tegen over gestelde verwachten als het klopt wat je zegt.
Persoonlijk heb ik het nog nooit gezien bij mensen in mijn omgeving , ook niet na een jaar gebruik.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 23 oktober 2017 10:18]

Bij televisies worden doorgaans niet elke dag uren lang in full brightness dezelfde pixel belast, dus daar ga je al.
Inderdaad, ik hoor hier op Tweakers al jaren dat OLED zoveel beter is dan LCD van inbranden hoorde je tot voor kort amper en als ik dan hoor dat het in dit geval na een week al optreed en bij andere telefoons zoals die van Samsung al na een maand denk ik dat ik toch maar beter een iPhone 8 ipv een iPhone X bestel.
Het "inbrand" probleem bij Oled is al sinds deze schermtechniek op de markt kwam bekend.
Het wordt door velen weggehoond (meestal merkfanaten) alsof het niet bestaat of opgelost is.
Je kunt het niet oplossen omdat dit gewoon een natuurlijk proces is.
Wel wordt er van alles ondernomen, o.a. door LG bij hun Oled TV-beeldschermen, om dit verschijnsel te verminderen maar weg krijgt men het nooit.
Ik weet nog (werk) dat wij in de jaren 2008 en 2009 vele Oled schermen getest hebben voor industriŽle doeleinden en bij alle schermen van ALLE fabrikanten destijds trad dit euvel op.
Het is ook nooit weggeweest echter via de software het beeld kleine stukjes te laten verschuiven is 1 van de mogelijkheden het te verminderen en te vertragen.
En inderdaad scherm helderheid zo laag mogelijk zetten en het scherm met statische afbeeldingen zo kort mogelijk aan zetten.
Ben blij met mijn U11 die een super scherm van JDI heeft, wellicht het beste LCD paneel dat nu op de markt is.
Je vergeet dat LCD ook een inbrand probleem heeft bij veel statisch beeld. Sterker nog CRT schermen hebben het probleem ook. Nadeel is echter dat tegenwoordig het contract zo hoog is dat het meer opvalt.
In de praktijk valt het wel mee Het is afhankelijk van de toepassing. Bij smartphones die normaal gebruikt worden heb je nergens last van, uitzonderingen daargelaten. Heb veel Galaxy's gezien zonder inbranden en heb zelf nog een oude S4 liggen zonder inbranden.
Oled is niet de heilige graal en Samsung weet dat zelf ook, vandaar dat de S8 standaard op FHD staat vanwege het slijten van de groene oleds.

Bij toepassingen waarbij het display continu aanstaat en een statische achtergrond heeft dan is Oled niet geschikt.
Zelfs LCD heeft dan last van inbranden, kijk maar eens bij monitoren of displays van machines. Maar natuurlijk velen malen minder dan Oled
Ik gebruik mijn Note 1 sinds deze uitgebracht is, nu 6 jaar geleden.
Heb nergens last van,
Nu staat de adaptive brightness aan, dus alleen als het heeeeeeeel licht is, staat het scherm vol te branden. Maar toch.

Om na een week het scherm ingebrand te kunnen hebben, zal de telefoon waarschijnlijk 1 week op de lader gehangen hebben waarbij het scherm maximaal stond en de lockscreen uit. Dit tezamen met een statisch beeld zou dit misschien kunnen bewerkstelligen.
Als het echt zo' groot probleem was dan had niemand een Oled gehad. Vind het vreemd dat je zo snel beÔnvloedbaar bent.
Samsungs Oled technologie is anders dan die van LG.

Meeste inbranders zijn incidenten en afhankelijk van gebruik. Op max helderheid en statische achtergrond dan krijg je inbranders. Bij normaal gebruik niet. Heb genoeg oudere Galaxy's gezien zonder inbranden.
Ik gebruik nog altijd dagelijks mijn Samsung Galaxy Alpha en die heeft geen inbranders. Volgens mij heeft dat te maken met het conservatief instellen van de brightness om de batterijduur te verlengen.

Zo heb ik geregeld dat mensen een smartphone onder mijn neus drukken om iets te laten zien, met een brightness zo vel dat ik mijn hoofd achteruit doe. Veel mensen zetten dat ding gewoon op maximaal, in plaats van op omgevingslichtsterkte.

Vroeger konden we het volume van onze muziekspelers ook op maximaal zetten en (gechargeerd) daarom hebben wij 30+ers allemaal tinnitus of een andere gehoorbeschadiging. Tegenwoordig worden die dingen allemaal begrensd om te voorkomen dat er 'iets' stuk gaat, en passen wij 30+ers firmwarehacks toe omdat het gelimiteerde maximumvolume door onze gehoorbeschadiging niet voldoende is.

Blijkbaar moet er gewoon een limiet op de brightness, of moet er een dikker laagje O gebruikt worden voor de OLEDs, of een andere samenstelling, of een timer op de maximale brightness, of een techniek die wear levelling op de pixels toepast. Om te voorkomen dat er iets stuk gaat.

Het is dus gewoon nog een ontwikkelproces. OLEDs zijn relatief nieuw. Het kostte ook meer dan 100 jaar doorontwikkelen voordat we de Sony FW900 CRT hadden. De eerste LCD panels als beeldscherm verschenen in de jaren '80, maar pas na de eeuwwisseling gingen designers de Eizo monitoren op equal footing beschouwen. (AM)OLED als beeldscherm, zei het nog klein en alleen op smartphones, begon pas in 2008. We zijn nog geen 10 jaar verder.

Of gewoon een stukje bewustwording. Die brightness op max is leuk in de zon en in de demomodus bij de MediaMarkt, maar 9 van de 10 keer vind ik ze bij anderen te fel staan.

Maar los daarvan lijkt het me duidelijk waarom "OLED zoveel beter is dan LCD". Je merkt het als je ze naast elkaar gebruikt. En het verschil is vooral duidelijk in het donker bij een kijkhoek:

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 24 oktober 2017 11:10]

Als het waar is wat hij beweerd dan had de hele wereld oled in de ban gedaan en kunnen Samsung, LG etc de fabrieken sluiten 8)7 8)7
Een hoop mensen valt het gewoon niet op Je moet er namelijk wel bewust naar kijken. Daarnaast op TV heb je niet cosntant statische content op je beeld staan. Geen status balkjes en navigatie knoppen.

Mijn Galaxy S6 had al burn in problemen na 2 maanden gebruik. Status balk was lichtelijk altijd zichtbaar op een egale achtergrond. De aantal oled laptops op de markt vertonen ook problemen.

Voor mij in ieder geval geen oled nog. Het is ook een technologie die niet echt verder kan. Oled gaat vervangen worden door individuele non organic leds, dus minder slijtage.
Een hoop mensen valt het gewoon niet op Je moet er namelijk wel bewust naar kijken. Daarnaast op TV heb je niet cosntant statische content op je beeld staan. Geen status balkjes en navigatie knoppen.
Genoeg mensen die de TV simpelweg als bewegend behang de hele dag op RTL4 hebben staan.
Dat ene icoontje zal denk ik de dagelijkse gebruiker ook niet snel opvallen uiteraard.
Dat ene icoontje is bij de NPO om die reden wel transparant gemaakt (:
Met de komst van plasma tv's zijn zenders verplicht om tijdens de reclameblokken de aanduiding van de zender te verwijderen. Aangezien de commerciŽle zenders ongeveer 60% uit content bestaat en 40% uit reclame zal de kans op inbranden vrij klein zijn.
Zo ken ik meerdere S8's die nergens last van hebben na meer dan een half jaar.
Mijn Oneplus 3T is nu ongeveer een half jaar oud, staat bijna altijd op full brightness. Geen spoortje inbranding te zien.

Mijn S6 had na 1,5 jaar heeeeeeel licht de statusbalk ingebrand, maar dat was echt alleen zichtbaar op een lichtgrijze achtergrond, een kleur waarop inbranding het best te zien is.
Op m'n tab s zie je duidelijk de plaats van de statusbar, welke altijd zwart is, dus wanneer de pixels uitstaan.

Oled brand in, of 'op', en hoort ws bij de aard van de technologie, hoe ver het ook ontwikkeld is. Non-planned obsolescence.
Nooit geen inbranden gehad op mijn nokia n9.. Meer als drie jaar gebruikt 😉
Altijd inbranden gehad dus? Geen Nokia kopen is dus het advies?
Nope, het advies is, dat het niet perse aan de oled techniek ligt.
Misschien een mooie reden om die telefoon ook eens een keer gewoon uit te zetten (in plaats van er de hele dag naar te staren). ;-)
Ik weet niet of dit wel echt klopt, mijn oude Galaxy Nexus had hier geen last van en inmiddels wordt die nog steeds gebruikt door een familielid. Ik zie geen inbranding.
Het is waar dat dit een eigenschap is van OLED, nochtans ik heb bijna 3 jaar lang een Moto X (2014) gehad met OLED scherm, en nooit last van gehad.

Ik gebruik wel nooit maximale helderheid, maar misschien is er toch nog variatie per fabrikant of per model.
Is dit de reden dat apple zolang op LCD blijft hangen?
De iPhone X heeft oled , maar is nog niet geleverd.
Zulk nieuws kan dus ook komen met de nieuwe iphone x.
LCD is helemaal zo slecht niet. LCD kent het probleem niet van inbranden maar vooral niet van subpixel degradatie over tijd. Natuurlijk ziet OLED er beter uit in het begin, maar na verloop van tijd slijten de submixel waardoor kleuren onnauwkeurig worden (blauwe submpixel slijt sneller dan de andere) en de helderheid daalt ook.
Subpixel degradatie kan enkel op schermen waar de subpixels van verschillende kleuren ook verschillend zijn. LG gebruikt witte subpixels met daarvoor een kleurfilter: subpixel degradatie zou daarom niet mogen voorvallen bij LG’s OLEDs...
Tuurlijk zou dat ook bij LGs implementatie wel "mogen voorvallen"; sommige pixels branden nu eenmaal feller en langer. Dat is de essentie van burn-in bij panelen met self-emissive (sub)pixels.
Uiteraard kunnen ze inbranden. Dat is echter wat anders dan subpixel degradatie waar de verschillende subpixels (primaire kleuren) een ander slijtagepatroon hebben...
Te snel over je reactie heen gelezen. 8)7

Maar je reactie is nog steeds niet waar. Sommige kleuren zijn nu eenmaal harder nodig. En gezien LGs implementatie nog steeds gescheiden subpixels bevat (i.p.v ťťn grote pixel achter de filters), zal er uiteindelijk nog steeds subpixel degradatie ontstaan. Sinds de layout RGBW is zal het wel veel en veel langer duren t.o.v. alle andere OLED panelen, maar absoluut niet onmogelijk.
Nee want LG gebruikt voor smartphones niet dezelfde techniek als ze voor TVs gebruiken.
Nee voor smartphones gebruiken ze dat niet. Pas je reactie aan want je doet zo aan desinformatie.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 24 oktober 2017 15:46]

Apple heeft flink aan de weg getimmerd qua kleurechtheid de laatste jaren. Dan kun je niet zomaar naar OLED, in ieder geval niet zoals de stand van zaken was een jaar of twee geleden.
Jij denkt dat Apple gebruikers tevreden zijn met schermen die inbranden? Als dit ook het geval zal zijn bij de iPhone X zal OLED echt geen lang leven meer beschoren zijn.

Nu snap ik ook direct waarom veel van die Samsung gebruikers hun scherm bijna onleesbaar donker maken.

[Reactie gewijzigd door monojack op 23 oktober 2017 12:10]

Dat is gewoon om de accuduur te verlengen :).
Nee, want andere gebruikers van andere merken zijn wel tevreden met inbranden? Of zijn het alleen maar Apple gebruikers die dat niet accepteren? Genoeg andere high end toestellen, buiten het Apple universum..... Die ook genoeg kosten.
Wat is dit nu weer voor een opmerking? Alsof mensen die geen iPhone kopen geen goede producten kunnen waarderen. Het scherm is al heel erg lang hťt paradepaardje van nieuwe Samsung telefoons, als het niet goed zou zijn zou het er niet meer in zitten.
Hier kan wel iets aan gedaan worden.

Bij de S8 van Samsung heb je nu ook standaard de homeknop op het scherm staan. Samsung heeft de homeknop laten bewegen om inbranden tegen te gaan.

https://www.androidauthor...oves-prevent-burn-767340/

Misschien dat Google ook zoiets kan implementeren om deze burn-ins tegen te gaan?

[Reactie gewijzigd door Jvann op 23 oktober 2017 08:22]

Het enige wat hiermee opgelost wordt is dat de homeknop niet duidelijk inbrand maar een vage vlek ontstaat. Iedere led die aan is slijt Bij full brightness slijt deze zo hard dat je na een paar maanden al brightness verschil ziet (wat men inbranden noemt) Eigenlijk is het gewoon slijtage van de LEDS.

De branduren van de leds zijn eigenlijk gewoon te kort momenteel
Het klinkt niet alsof dit extreem gebruik is. Dit zou in principe onderdeel van een QA-test horen te zijn, dus die is of niet gedaan, of er is iets mis gegaan.
OLED is van nature gevoelig voor inbranden, maar ik begreep dat Samsung hier juist veel aan gedaan heeft voor specifiek smartphone toepassingen. Blijkbaar gebruikt Google inferieure panelen?
Google gebruikt geen Samsung panelen, maar LG pOLED.
No matter how you feel about the colors you'll notice an apparent color shifting when viewing the phone off-axis at all, to the point where holding the phone at an angle the colors at the top of the display (further from you) are more blue/green than what's at the bottom.
en
The 2880x1440 resolution is plenty high, but the Pixel 2 XL exhibits the same sort of soft grain and grit as the V30 on white backgrounds when scrolling — one of those things you can't un-see once it's been pointed out. It's something we expect to see on super low-end phones, but not anything remotely high-end in the past few years — and it's surely not a problem that Samsung has with its OLED displays nowadays.
https://www.imore.com/pixel-2-colorgate-and-oled-hard
Pixel 2 xl was een LG paneel en de normale pixel 2 was een Samsung paneel dacht ik.
In ieder geval geen Samsung panelen, zoals te lezen is in het artikel. Dus wellicht is LGs OLED kwalitatief wat minder idd.
Is dit meer te wijten aan nalatigheid van Google of aan de productie van LG?
Als het klopt en de panelen of een batch er van het probleem zijn dan is er bij LG wat mis gegaan. Dit gezegd hebbende een consument kijkt Google er op aan want dat is toch 'het merk'.
Tja het is Google die de kwaliteit moet nakijken voor ze het toestel naar de klant sturen toch?
Maakt niet uit. De klant koopt een toestel van Google. Het doet er niet toe waar zij de onderdelen vandaan halen.
Op mijn S7 heb ik dit ook na een jaar. Het was zo'n highend toestel en dan dit.
Volgens mij valt het niet eens onder garantie.
Ik heb dit met mijn Note 4 gehad en het is altijd onder garantie gerepareerd. Ik heb het nu ook op mijn S8(3 maanden oud) en ook dit wordt weer onder garantie gerepareerd.
Vreemd bij mijn viel het helaas niet onder de garantie zeiden ze. Ik had namelijk ook last van burn in met mijn s6. Werd gewoon nieuw scherm kopen....
KPN heeft never nooit moeilijk gedaan bij mij. Ik heb ook contact gehad met Samsung hierover en die zeiden ook, opsturen dan repareren we het wel.
Okť Vreemd. Ik heb zelf contact gehad met T-Mobile en met Samsung en beide gaven het antwoord dat ik onverantwoordelijk om ben gegaan met de helderheid van het toestel en de hoeveelheid dat ik hem gebruikte. Ik had toen ook de uitleg gegeven dat ik mijn helderheid enzo nooit op vol vermogen had staan maar volgens beide medewerkers was het toch mijn fout.

Moet wel zeggen dat Samsung het netjes opgelost heeft uiteindelijk. Korting gekregen op een nieuw toestel maar vond het wel een beetje raar dat het op deze manier bij mij werd teruggelegd.
op mijn 1.5 jaar oude S7 is dit vervangen in het service centrum in Amsterdam, was duidelijk te zien op witte achergronden
Ik ben benieuwd of het echt zo erg is.
Heb een Pixel 2 XL in bestelling staan in Duitsland.
Zal 15 november geleverd worden, hopelijk is Google snel met aanpassen mocht dit nodig zijn!
Ik zit niet te wachten op een toestel dat ik vervolgens meteen weer in moet leveren met beelscherm problemen! :(
Tot die tijd gebruik ik mijn (fijne) Nexus 6P, (en Pixel XL in de verkoop) werkt zeer goed, maar ook deze heeft bij verschillende kijkhoeken een wat groenere tint, echter voor mij niet storend....

[Reactie gewijzigd door vktheo op 23 oktober 2017 11:37]

De Nexus 6P heeft ook last van burn-in. Er zijn diverse apps in de Play Store te vinden waar je het goed mee kan testen. Alleen een kleine waarschuwing hierbij.....what has been seen cannot be unseen :P!
Als je nu tevreden bent met de Nexus 6P dan zal je dat vast ook zijn met de Pixel 2 XL (wat betreft het scherm dan).
Tja, eigenlijk hebben alle oled schermen kans op inbranden. Ik heb net nog mijn Nexus 6P bekeken en ik kan echt geen vorm van inbranden waarnemen ;)
Maar goed, ik ga gewoon de Pixel 2 XL ophalen op 15 november, als alles goed gaat en Google hem niet voortijdig terug haalt, want dan zal ik nog langer moeten wachten.
Ik wil gewoon altijd een stock Android telefoon hebben van Google, punt. :+
Op mijn 2 jaar oude s6edge plus nog geen problemen maar op mijn oude note1 had ik er wel last van // scherm op volledige helderheid enkele uren aan laten staan (vergeten).. Daarna was te zien dat de blauwe leds minder waren geworden, kon continue stoppen doorspelen lezen van het spel dat ik aan had laten staan. huidige toestel staat nooit op max ben niet iemand die continue met mijn mobiel in mijn hand loopt.
Blauw is ook de minst kleurvaste tint wanneer er veel licht op of door schijnt b.v. Onze organisatie gebruikt bepaalde disco lichten welke een los kleurfilter heeft de blauwe vervangen wij het meest, omdat ze vevalen.
De vraag is of de v30 ook last heeft van dat soort ongein, omdat die hetzelfde display gebruikt.
Ik begin te twijfelen dat dit een batch probleem is. Mensen van 9to5Google ervaren het zelfde probleem met hun productie V30. Maar veel publicaties hadden de V30 pre-productie sinds IFA en de enige “probleem” was uniformiteit.

Misschien heeft LG minder controles gedaan om genoeg van die POLEDs panelen te krijgen, iedereen weet hoe slecht de lancering van de Pixel XL OG was.
LG maakt hun 1e mobile oled paneel in jaren, en zit niet op het niveau van samsung, die al wel 10 jaar constant met mobile oled bezig is.

Dat was wel te voorspellen toch?
In principe hebben alle OLED schermen hier last van dus dit is niet nieuw. Dit probleem had ik ook met de Nexus 6P. Samsung heeft zelf wat trucjes uitgehaald met de kleur en transparantie van de navigatie bar om te zorgen dat dit niet gebeurd. Google wordt daarentegen blijkbaar nu pas wakker.... Hopelijk veranderen ze nu ook daadwerkelijk iets.