Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Discord krijgt in augustus kleinschalige gamestreamingfunctie met lage latency

Discord krijgt op 15 augustus de mogelijkheid om live-gamebeelden te streamen naar maximaal tien toeschouwers. Daarmee volgt de applicatie in de voetsporen van Twitch, maar dan wel op een kleine schaal.

De streams vinden plaats binnen de voicechatkanalen en hebben standaard een resolutie van 720p, maar dat kan 1080p60 worden voor gebruikers met Discord Nitro Classic en 2160p60 voor gebruikers met Nitro. De functie is automatisch beschikbaar voor zij die een game aanzetten, maar daarbuiten niet. Daarvoor had Discord al Screen Sharing.

Volgens Polygon zit er geen limiet op hoeveel spelers een uitzending kunnen starten, alleen op hoeveel kijkers een stream kan hebben. De streams hadden volgens de redactie van die gamesite een zeer lage latency, ze omschrijven het zelfs als 'bijna realtime'. Bij streaming via andere platformen is vrijwel altijd sprake van enkele seconden vertraging. Het lijkt erop dat Discord zich dus probeert te onderscheiden van YouTube Gaming, Twitch en Mixer door hogere kwaliteit op een kleinere schaal neer te zetten.

Ondersteuning voor een webcam is er in ieder geval aanvankelijk niet. Ook zal de functie bij introductie alleen op Windows werken, maar clients op Linux en macOS kunnen de streams wel gewoon kijken. De functie, die Discord Go Live noemt, wordt gefaseerd beschikbaar gesteld en twee weken na de introductie op 15 augustus moet iedereen toegang hebben.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

10-08-2019 • 11:21

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
/Ontzettend offtopic: zolang de voice channels al zeer random laggen ongeacht de server waar je op zit moeten ze dit helemaal niet willen.

Verder: Ik ben blij met discord, mogen best wel wat groter worden nog :) Edit: ja ik weet dat je van locatie kan wisselen.

[Reactie gewijzigd door Jelle Brolnir op 10 augustus 2019 14:20]

Op zich niet offtopic. als de hosting op hetzelfde CDN gedaan wordt kan dit ook voor de streaming dienst dezelfde problemen opleveren. Ik werd laatst nog op reddit belachelijk gemaakt toen ik zij dat voor professionele gamers (ging in dit geval over CSGO) discord niks is omdat de voice channels te vaak moeite hebben vergeleken met dedicated oplossingen zoals teamspeak. Grappig dat vervolgens op een video podcast als behind the numbers (een CSGO podcast, grotendeels) ook bijna elke week lag optreed tijdens de opnames en dit te zien is in de vods. Het is eigenlijk het enige probleem dat ik op dit moment heb met discord.
Spot on! Ook hier word er vaak geswitched tussen verschillende Europese servers. En heel af en toe -vooral in het weekend rond een piek- kakken ze allemaal in en dan zitten we op een US-East server :')

Betrouwbaar? Haha, nee.
Ben het met je eens hoor maar zoals je zegt is discord betichten van performance issues een onpopulair iets dus vandaar dat ik dat zeg, zelfbescherming.
Ligt aan de regio van de server, die kunnen ze instellen.. als die in Asia bevind dan kan dat kloppen
Dit klinkt als een oplossingmaar heeft in de praktijk nooit voor mij gewerkt. Mijn verbinding is prima, toch hoor ik mensen (en mensen mij) op willekeurige momenten als 'robot'. Ongeacht welke server we kiezen.

Game streaming is oprecht leuk, maar het lijkt alsof ze teveel hooi op de spreekwoordelijke vork nemen.
Heb je je cpu belasting wel eens bekeken als mensen klagen dat ze je slecht horen?

Ik speel wel eens een game die zeer slecht geoptimaliseerd is en eigenlijk altijd m'n cpu op alle cores 100% belast. Ik heb discord dan op een 2e scherm. Als ik mijn browser op dat 2e scherm naar voren haal over discord heen om wat over de game op te zoeken, dan hoor ik de chat slecht en zij mij ook. Haal ik Discord terug naar voren dan is het weer prima.
Zet ik de game uit of speel ik een andere die de CPU niet zo belast, dan kan ik prima die browser bovenop laten.

Ik moet zeggen dat ik dit probleem de afgelopen 2 dagen ineens niet meer opgemerkt heb met die slecht geoptimaliseerde game, maar daarvoor was het eigenlijk maanden lang altijd hetzelfde.
Geen idee wat er veranderd is, misschien een recente discord of game update.. Mij benieuwen of het nu zo blijft.
Een goed punt. Ik had dit probleem gisteren nog zonder dat ik een game draaide. Zou Discord the zwaar zijn voor mijn i7 6700? Lijkt me sterk tbh.
Discord haalt op m'n pc de FPS van 120 naar 80 van gewoon 'aan' te staan in de achtergrond zonder venster. Het is wel degelijk een slecht geoptimaliseerd programma.
Dit is gewoon niet waar tenzij er iets mis is met je Discord. Ja, het is niet bijster goed geoptimaliseerd. Nee, het trekt niet je FPS met meer dan 30% naar beneden. Ik zit nu zelf toevallig in Anno 1800 met Discord voice aan. 0.7% CPU belasting (op een AMD R5 3600, mid range CPU), 188 MB RAM en bijna geen netwerk of disk I/O activiteit zichtbaar in taskmanager. Ik zie geen enkel verschil in FPS in Anno met Discord volledig uit of aan.

Discord heeft net als de meeste Electron programma's het probleem dat er veel onnodige libraries draaien. Maar ik denk dat mensen te makkelijk vergeten hoe slecht applicaties waren voor het tijdperk waarin Electron zo dominant is geworden als nu. Toen kon je web- of Linux applicaties wel vergeten. Nu is crossplatform development voor dit soort applicaties een stuk makkelijker. Je betaald voor dat gemak met overhead in performance, maar de meeste gamers hebben tegenwoordig tenminste 8GB werkgeheugen en vaak wel meer.

Niet dat Discord perfect is. Ik merk regelmatig dat het onderliggende netwerk gewoon niet lekker werkt. Tekst berichten die niet verzonden worden of lang blijven staan, voice channels met enorme lag spikes waarbij de server van regio veranderd moet worden om weer goed te werken en zo zijn er nog wel meer van dat soort problemen.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 10 augustus 2019 17:24]

Ik heb discord net even geinstalleerd om het te testen. In rocket league 90-100 FPS ipv 140-170 op een i7 860. Oud, maar zo'n impact mag gewoon niet. Ik merk de vertraging duidelijk, dus er zullen wel drops in zitten onder de 60fps.

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 11 augustus 2019 02:55]

Idd. dat is belachelijk slechte optimalisatie. heb zelf de hype omtrent discord ook nooit begrepen, ik vind het een log en irritant programma. Ik en mijn kennissen zijn al lang weer terug naar TeamSpeak, werkt voor ons veel beter, en zo goed als geen cpu usage.
Zoals al eerder aangegeven is het gebaseerd op Electron (NodeJS). Dit is in feite een gestripte webbrowser (Chromium uit mijn hoofd) en dat is gewoon niet super geoptimaliseerd. Ik weet niet of het beschikbaar is op Windows, maar je zou 6cord of een andere discord terminal client kunnen proberen als Linux gebruiker.
Weet niet of ze al voice chat ondersteuning hebben maar ze verbruiken vrijwel geen resources in tegenstelling tot Discord zelf. Ook nog een open source :)
Ik ben niet onbekend met Electron. 'k Heb zelf een widget gemaakt die alpha transparant is bovenop Rocket League (widget zelf heeft niets te maken met RL) zonder focus over te nemen en dit heeft 0.0 impact op de FPS, al is het een full screen transparant window met click-through tenzij je over een HTMLElement hovert. Eenmaal de discord in-game overlay opstaat, zakt de 150FPS met widget naar 90FPS met de Discord overlay.

Blijkbaar is het dus gelegen aan de overlay. Die zal ik nu uitzetten, dan is er geen performance hit.
Zeker waar, het heeft ook met de code te maken. Mijn punt was meer dat Electron zelf al een behoorlijke resource hog is.

Maar mooi dat je het gevonden hebt, ik heb de overlay nu ook uitgezet.
'k Was nog een screenshot aan het maken ter bewijs (https://imgur.com/a/Wxofd7G)
Het ligt dus aan hun implementatie! Nu stop ik :P

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 11 augustus 2019 20:48]

Je noemt het een midrange CPU, maar dat is het ook maar net omdat er nu 12 cores in een desktop CPU kunnen. Met met 6 cores en 12 threads heb je er toch heel wat meer dan ik.

Ik ben ook van plan te upgraden naar een AMD Ryzen 3000 series, maar moet het voorlopig nog even doen met een i5 met 4 cores 4 threads op 3,8Ghz. Dan zitten achtergrondprogramma's als discord een heel stuk sneller in de weg. Als FlaffTweakr's profiel nog up to date is, dan is dat aan zijn systeemspecs te zien bij hem ook zeker het geval.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 10 augustus 2019 23:07]

Bij mij is de belasting prima en het robot geluid geld voor iedereen, je ziet ook de server van groen naar rood gaan. Het is ook niet altijd zo maar met vlagen lagged discord wel degelijk.
Knap, slechte geoptimaliseerde games weten meestal juist niet 100% van alle cores te benutten. 😉 gamedev speaking.
Ondanks dat het een game uit 2012 is, is het een DX9 game met aangepaste engine uit 2003/2005 ofzo. De hardware kan tegenwoordig veel efficiënter gebruikt worden dan dat.
Een mod die iemand gemaakt heeft bewijst dat. Zover ik begreep vertaalt die sommige dingen in DX12, waardoor frametimes in sommige situaties verbeteren zodat het er allemaal minder schokkerig uit ziet, en je fps gaat er in sommige situaties met 10-30% van omhoog.
Je cpu is echter nog steeds de bottleneck, mijn grafishe kaart doet zo weinig dat de fans niet eens gaan draaien.

Overigens komen er nog steeds nieuwe (content) patches voor uit. Maar waar andere mmo's na zoveel jaar grafische upgrades kregen en soms support voor oude directx versies lieten vallen, gebeurt dat helemaal niet bij deze.

edit:
Affinity instellen heb ik nooit overwogen omdat ie nogal CPU bound is. Ben bang dat m'n FPS dan nog verder inkakt. Volgens mij maakt het niet uit welke game het over gaat, als iets veel CPU nodig heeft en discord zit in de weg, dan is dat een probleem toch?
game: GuildWars 2
mod: dx912pxy

[Reactie gewijzigd door grasnek op 11 augustus 2019 23:10]

Los van dat je nogal mysterieus doet over om welk spel het gaat: CPU affinity wijzigen? Zorg dat hij niet alle cores kan gebruiken dan kan Discord die gebruiken.
Niet alleen robot voices, Discord ligt er soms enkele seconden helemaal uit. Je bent niet de enige met het probleem.


Verder merk ik dat Discord soms mijn gpu 5-10 graden warmer krijg dan als ik die game speel zonder Discord?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 10 augustus 2019 16:48]

Ja, dat weet ik. Switch je van locatie en dan is het zo nu en na tien minuten weer zo. En soms nergens last van.
Heb het zelf altijd op EU West. Schakel dan altijd over naar een andere dan werkt het vaak weer.
EU Centraal is het beste voor mij en mijn vrienden.
Handig voor valsspelen bij verschillende activiteiten online (poker bijv.) als de latency idd zo laag is als bijna realtime. Ik snap niet zo goed welke kant Discord precies op wil met al deze features. Een marketplace? Een Streamplatform? een OS misschien? En hoe lang kunnen ze deze functies gratis aan blijven bieden?
Idd hoe willen ze dit gratis houden...
Deels is al betaald als je betere kwaliteit screen share wilt.
Maar 90% zal toch echt gratis discord gebruiken. Hoe betalen ze dat?
If you're not paying for the product, you are the product.

Ze verkopen voice data voor analyses door andere partijen (gokje).
Het doel is nooit om iedereen te laten betalen. Als ze genoeg betalende gebruikers hebben dat ze meer inkomsten dan uitgaven hebben maken ze al winst.
Vergelijk het met wikipedia, waar het grootste deel van de bezoekers nooit iets zal betalen, maar altijd gratis is gebleven.

Uiteraard zullen er wel betalende gebruikers moeten zijn. Zonder inkomsten zal het niet lang meer bestaan...
De latency op Mixer is overigens ook erg laag. Waar het bij Twitch op enkele seconden zit, merk ik op Mixer soms maar een halve seconde vertraging.

Jammer dat de gratis variant op Discord slechts 720p is. En op welke bitrate moeten we ook nog maar zien.
Ik speel recentelijk veel Dark Souls met vrienden, en dan vinden we het altijd lachen om de game te screensharen zodat we elkaar kunnen zien falen in de singleplayer stukken. De latency daar is minder dan een halve seconde, tijdens cutscenes lopen hun streams maar een paar frames achter op wat ik zie.

Maar goed, Discord moet gewoon doen waar ze goed in zijn; de chat en community. Ik vind het jammer dat ze zo veel meer proberen te doen, de gamestore vind ik persoonlijk niet echt interessant en streamen is iets waar ik Discord al helemaal niet voor zou gebruiken. Er zijn veel betere, gespecialiseerde, tools beschikbaar.

Al lijkt dit in de eerste instantie vooral gericht op het doel waar ik en m'n vrienden het nu ook al voor gebruiken; het streamen onder een kleine groep.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 10 augustus 2019 12:40]

Erg handig voor games als Jackbox en Use Your Words. Dit kon al met Discord screen share, maar wordt nu hopelijk nog makkelijker.
Zeer goed nieuws.
Met Twitch will ik niks te maken hebben en helaas is niet ieder spel meer op steam te vinden.

Zeer handig om vriendenkring X te overtuigen spel Y te kopen :>
Wat is er dan zo erg aan Twitch? Niet om je mening te bekritiseren ofzo, maar ik doe niks met game streaming en vraag me dus af wat er dan mis mee is.

Het enige wat ik me kan bedenken was dat het voor zover ik weet van Amazon is, maar alternatieven zoals streamen via spyware van Google (Youtube) of Facebook zijn imho erger...
Dit is dus meer vergelijkbaar met Steam's streaming service, waarbij je vrienden mee kunnen kijken. Althans, zo lijkt het er wel op.

De reden dat 2160p mogelijk is lijkt me dus omdat het niet bedoelt is om voor een groot publiek te streamen en dat de server congestion dus beperkt blijft.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 augustus 2019 11:30]

Steam's streaming service maar met een korte latency.
Ik persoonlijk kijk graag naar vrienden die een competitieve spelletje spelen, alleen zit er op steam een latency van 14 seconden en willen ze niet steeds de moeite nemen om software te downloaden.
Misschien is dit dus wel goed voor sommige situaties.
Ja Steam's latency is om te huilen.

Ik hoop zelf eigenlijk dat het bij Discord mogelijk wordt om zelf naast de latency een video buffer size in te stellen voor als je op een instabiel netwerk bent.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 augustus 2019 12:20]

Niet steeds? Doe je toch maar eenmalig..
Ik moet die kwaliteit eerst maar zien, Twitch heeft 960p en mixer 1080 maar Twitch ziet er veel beter uit.
Op Twitch kan je zelf kiezen op welke resolutie je streamt, maar er is bitrate throttling en is het dus lastig om boven 1080p te streamen op redelijke kwaliteit.

Ik weet niet wat nu het maximum is maar het is nog lang niet genoeg voor 4K streaming. Het kan maar je video kwaliteit gaat alleen maar achteruit.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 augustus 2019 11:35]

Het maximum is nu ~6Mbit*; dus meer dan 1080p heeft praktisch inderdaad helemaal geen zin.

*Zou kunnen dat de grote jongens hoger kunnen; maar daar heb ik geen weet van verder.
Ik heb deze functie al eerder getest en toen was er geen blokkade op DRM zoals widevine.
Hmm als teveel PUBGer, wel fijn om makkelijk als je er net inkomt even het potje mee te kijken dat je squadmaten spelen. Video Steam sharen is toch een beetje geknutsel. Ik ga het zeker wel proberen.

Het is toch ook raar dat je zit te wachten en niet laagdrempelig mee kan kijken. Maar hoe veranderd dit allemaal als Google online gamen actief wordt binnenkort. Want zei hadden ook 4k streamem toch?
Maar Stadia is echt totaal iets anders dan een streaming functie. Het gaat hierbij om het delen van je scherm, bij Stadia stream jij de game zelf. Op het woord streamen na heeft het geen enkele overeenkomst.
Tot ze op het punt komen dat het te zwaar wordt, en dan is het 'rm -rf'


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True