Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chatplatform Discord opent bètaversie digitale gamewinkel

Discord heeft een winkel geopend waar gebruikers games kunnen kopen. Deze komen na aanschaf terecht in een 'universele bibliotheek', van waaruit spelers gedownloade spellen kunnen opstarten en spelen. Het gaat voorlopig om een open bèta.

Discord meldt dat de winkel nog in de bètafase zit en het bedrijf aanpassingen kan doorvoeren op basis van feedback van gebruikers. De winkel bevat een kleine selectie aan spellen, waaronder Super Meat boy en Psychonauts. Er zijn ook een aantal 'First on Discord'-titels aanwezig, die exclusief zijn voor het platform. Discord zegt dat gaandeweg meer spellen worden toegevoegd.

Volgens het platform kunnen betalingen momenteel alleen worden gedaan via PayPal en creditcard. Daarnaast is het alleen mogelijk om spellen te downloaden en te spelen via Windows. Of de macOS- en Linuxversies van Discord deze features uiteindelijk ook krijgen is nog niet bekend.

Door de toevoeging van de universele bibliotheek is het mogelijk om spellen te download en te spelen via Discord. Spelers kunnen via de bibliotheek hun pc scannen op games en deze toevoegen aan de collectie. Daarnaast is synchronisatie met bibliotheken van andere gameplatformen mogelijk, zoals Origin of Steam. Handmatig games toevoegen is ook een optie.

Met de komst van de winkel zijn er ook twee abonnementen verkrijgbaar voor Discords Nitro-service. Het Nitro-abonnement kost tien dollar per maand. Het biedt ongelimiteerd toegang tot een bibliotheek van, momenteel, zestig spellen, bewegende avatars, gepersonaliseerde tags en een uploadcapaciteit voor bestanden van maximaal 50MB in plaats van 8MB. Het tweede abonnement, Nitro Classic, is voor vijf dollar per maand beschikbaar. Abonnees hebben toegang tot dezelfde features als het Nitro-abonnement, minus ongelimiteerde toegang tot de zestig spellen.

De data van de spellen die abonnees krijgen, wordt extern opgeslagen. Wanneer een contract met een uitgever afloopt, hebben spelers nog steeds toegang tot de data zoals savegames. Het is nog niet duidelijk hoe lang spelers toegang hebben tot hun extern opgeslagen data wanneer hun abonnement afloopt.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

17-10-2018 • 12:59

63 Linkedin Google+

Submitter: Fate_Neo

Reacties (63)

Wijzig sortering
Start Discord > Start Assasin's Creed 3 > Discord start Steam > Steam start Uplay > Uplay start Assasin's creed 3.
Assasin's creed 3 overlays: Steam, Uplay en Discord.
Precies!
Wat mij betreft is het een update die niet gehoeven had.
( en het heeft geen speciale games wat ik zo zag dus geen reden voor mij om het te gebruiken )

[Reactie gewijzigd door happybartman op 17 oktober 2018 13:56]

Het is inderdaad kut dat je soms met meerdere apps zit, maar ik denk dat een goede steam concurrent, zelfs met de eventuele dubbele app ons goed kan doen.

Concurrentie in de TV/Film stream wereld (Netflix/Hulu/Amazon) gaat ten koste van een dubbel abonnement betalen. Als Discord Steam een beetje laat zweten, en alles wat het ons kost is af en toe een extra overlay om uit te zetten dan ben ik daar blij mee.
Een echte concurrent voor Steam is er gewoon niet... hoeveel eigen brouwseltjes er nog gaan komen. De meeste gaan gewoon weer exit. En waarom ook, Steam is gewoon meer dan dik ok. Hier hebben gebruikers niks bij gewonnen alleen maar meer ergernis,,, Dus is de gebruiker er bij gebaat met nog weer een client erbij? Nee dus... Het voegt gewoon niks toe.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 17 oktober 2018 15:51]

Er zijn zat dingen op Steam aan te merken waar al jaren niets aan gedaan word precies omdat... Waarom? Niet alsof de klant een andere optie heeft. Zou het niet even fijn zijn als ze zich daar zorgen om moesten maken? Om maar het minste te noemen http://lmgtfy.com/?q=steam+customer+service+quality. Maar rete strakke customer service "voegt niets toe". 2 platformen die vechten om features toe te voegen die klanten graag willen. "Voegt niets toe". 2 platformen die vechten om alles het goedkoopst in de store te hebben staan "voegt niets toe".

Misschien beter opletten bij economie ofzo?

En vergelijk alsjeblieft de UPlay en Origin Store eventjes met Steam (we negeren even dat ze gemaakt zijn voor twee verschillende doelen).

Voor uw gemak:

https://store.ubi.com/nl/home

https://store.steampowered.com/

Klein verschil. En met klein verchil bedoel ik gigantisch verschil. Vergelijking slaat echt helemaal nergens op. Zijn totaal geen concurrenten.
Dat lukken Origin eN UPlay al niet terwijl die ook al langer dan vandaag bezig zijn dus zie niet in wat dit er nog aan kan toevoegen. Eerder dat mensen het gaan boycotten.
Werkt dit inderdaad zo?
Worden de games die via de Discord store gekocht zijn aan een Steam account gekoppeld?
Nee maar wel bij het toevoegen van externe games.
Ik wordt helemaal strontziek van al die overlays. Gelukkig is het allemaal uit te zetten, daar heb ik (o.a.) een 2de scherm voor.
En zo veranderd Discord langzaam in een steeds groter gedrocht.

Het is al van de zotte dat dit programma op de achtergrond de interne windows timer van 15.6ms naar 1ms brengt zonder iets noemenswaardig te doen en dus potentieel energieslurpend is op mobiele apparaten. Hier hadden
browsers in het begin ook een handje van.

Geheugen gebruik loopt ook al de klauwen uit voor een 'relatief simpel' VoIP programma wat nog web based is ook.

Ik wil geen zoveelste nieuwe winkel in het zoveelste programma willekeurige programma.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 17 oktober 2018 13:05]

Dat het zo een gedrocht wordt ben ik geheel met je eens. Tegelijkertijd, hadden we echt iets anders verwacht? Discord heeft redelijk snel de Voice chat markt overgenomen door een fatsoenlijk product gratis neer te zetten. En niet alleen Discord zelf, ze hosten ook nog eens alles gratis. Oftewel, waar komt in hemelsnaam het geld vandaan hiervoor? Het antwoord daarop is altijd al geweest dat ze later betaalde opties wilden gaat toevoegen, en dat red je niet met de mensen die een emoticon pack willen kopen voor op Discord.

Dus ja, ik vind het ook jammer. Maar hun huidige business model is ook niet houdbaar. En ze hebben ondertussen wel de concurrentie zo ongeveer de nek omgedraaid, onder andere doordat die wel geld moeten verdienen.
Discord verkoopt je data, daar halen ze nu het geld vandaan.

Hopelijk valt dat staks dus weg, want dat weerhoudt mij er wel van om het meer te gebruiken.
En ze hebben ondertussen wel de concurrentie zo ongeveer de nek omgedraaid, onder andere doordat die wel geld moeten verdienen.
Volgens mij gaat het prima met Valve ;-)
Het gaat om de concurrentie met andere voice chat applicaties, niet om andere gamewinkels. Denk hierbij dus aan TeamSpeak, Ventrillo, Skype en natuurlijk alle 99+ voice chats in de games zelf.
Exact.

Valve bied al sinds 2007 in-game chat en voice functionaliteit aan als onderdeel van de Steam in-game overlay. En gezien zij de grootste online game winkel zijn, en vrijwel alle games die vanuit Steam opgestart worden de in-game overlay hebben (en dus Steam Chat met voice) zie ik hen als een grote concurrent. Recent heeft Valve ook hun chat en overlay een grote update gegeven om mee te komen met bepaalde (moderne) features die oa. Discord al had.

Ik snap dat het voor Teamspeak en Ventrilo lastig kan zijn. Hun diensten zijn betaald (veelal) en bieden geen (echte) chat (groepen) aan. Daarnaast lijkt hun software interface (vooral Ventrilo) 10 jaar oud. Desondanks verkies is zelf altijd nog Teamspeak boven elke andere dienst/software vanwege de goede voice kwaliteit en functionaliteit.

Mensen die Skype gebruiken voor VOIP (tijdens het game) mogen van mij de 1e Battle Royale film naspelen 8)7

Discord scoort vooral punten op het gemak van het maken van eigen chat groepen en dat het gratis is. Qua voice kwaliteit en qua service up-time vind ik het maar zo-zo.
Ja Vavle staat bekend om zijn voice/chat dienst..? 8)7
er zit wel verbetering in laatste tijd alleen dat er meerdere windows open gaan slaat nergens op..
Waarschijnlijk staan ze vooral bekend om hun spraakmakende games en de grootste online game winkel.

Maar goed, via Steam bieden ze ook een gratis chat en voice dienst aan, die ook in-game werkt. En met meer dan 2× zoveel peak concurrent users[1][2] dan Discord is dat volgens mij een prima concurrent.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 17 oktober 2018 14:32]

Die voice chat mogelijkheid heb je discord zelfs niet eens voor nodig.... Voor mij vanaf dag 1 al een nutteloze toevoeging want voice chat kan zonder D. ook....
Heel leuk en aardig dat jij dat niet wilt, en je hoeft het uiteraard niet te gebruiken.
Ik begrijp heel goed dat een bedrijf als Discord toch op de een of andere manier geld moet verdienen om boven water te blijven.
Discord is een gigantisch platform geworden voor gamers, hoe zou jij dat zonder inkomsten in stand houden?
Met een abo op bewegende emoticons word ook niet bepaald veel verdiend.
Prachtig voor hun dat ze dit doen, als ze zichzelf maar niet in de voet schieten en dat mensen bij Discord denken 'Ugh, moet een heel game store platform installeren om 1% van het programma, aka voip functie, te kunnen gebruiken'
Gelukkig voor Discord hebben zij al vrijwel de complete Chat/Voicecom markt veroverd voor er een winkel werd toegevoegd. :)
Dat wil niet zeggen dat ze dat marktaandeel niet meer kwijt kunnen raken. ;)
Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, pas genoeg aan dat gebruikers niet zint en men ontwikkelt/gaat naar een alternatief.
Zeker, maar ik denk juist dat een winkel een verandering is die het minste irritatie brengt.
Andere opties die ik genoemd zie worden als advertenties en data verkopen zie ik als slechter.
Ze kunnen onmogelijk doorgaan met eeuwig een gratis platform aan te bieden zonder inkomsten.

[Reactie gewijzigd door unfor op 17 oktober 2018 13:48]

Chatten die ik in Twitch wel, daar heb ik discord niet voor nodig.
True dat ze geld moeten verdienen. Ik vraag me alleen af of een zoveelste abonnement van weer 10 euro per maand voor weer een gameclient/webshop de boel in de lucht gaat houden en de investeringen hiervoor ook gaat terugverdienen.
Als ze nu, door bepaalde contracten met uitgevers nog verlies lijden omdat ze de nog niet genoeg abo's hebben verkocht, kan het ook erg snel down hill gaan met deze dienst.

Of ze gaan rare keuzes maken die steeds meer gebruikers tegen gaan staan. Ik heb helaas de switch naar discord vanaf Ventrillo, TS en Mumble niet mee gemaakt om te weten waarom dit zo nodig moest.
Binnekort kunnen we ook discord loot crates aanschaffen. :+
je hebt discord ook helemaal niet nodig. Ook zonder deze "update" zag ik de meerwaarde al niet.
"Het is al van de zotte dat dit programma op de achtergrond de interne windows timer van 15.6ms naar 1ms brengt "


bron?

kan dit niet vinden met google
Ik heb geen klachten over het energie verbruik op Android. Gebruik de app zeer veel en krijg zeer regelmatig notificaties (gewenst), and het energie verbruik is simpelweg laag.

Ik gebruik vrijwel alleen maar voor chat, en daar biedt Discord zoveel mogelijkheden in. Ik ben nog steeds erg tevreden met Discord.

En als ze de concurrentie willen aangaan met Steam, laten we dat dan toejuichen. Valve heeft een zeer ongezonde grip op de markt, die mag echt wel gaan eindigen.
Schoenmaker, blij bij je leest !!

Discord is een prima platform voor gamers die met elkaar willen communiceren. Dit doet Discord goed, heel erg goed zelfs.

Ik zie deze uitbreiding met lede ogen aan. Al vroeg ik me al een tijdje af wat hun verdien model was, dit is het antwoord daarop.
Waarom moet dit zo'n probleem zijn? Discord is letterlijk een applicatie voor gamers, games gaan verkopen is niet zo'n heel gekke tweede stap toch? Daarnaast, ik heb liever dat ze dit doen dan mijn gegevens verkopen aan grote bedrijven.
Dan raad ik je aan om hun privacy policy nog een keer goed door te lezen.
Want dat is juist wat hun kunnen en mogen doen, als je akkoord bent gegaan met hun policy, en discord gebruikt.

Wij zijn vanwege hun slechte privacy policy terug gegaan naar Steam, die nu ook dezelfde chat en VOIP opbouw gebruikt.

https://discordapp.com/privacy

Servers located in US ... regels omtrent data collecting van US worden gehanteerd.
Data van chat / VOIP / images of foto's alles mag worden gebruikt en beheerd door discord.
Deze data mag gedeeld en gecombineerd worden of verkocht worden.
qoute"we may share this data with our affiliates, agents and business partners. We may also disclose aggregated user statistics in order to describe our services to current and prospective business partners, and to other third parties"/qoute

Wij vroegen via email een bevestiging dat onze data niet verkocht zou worden, in hun reply werd aangeraden de app/service te deleten, en niet meer te gebruiken.

Steam als chat of VOIP werkt goed en loopt meestal toch al...aangezien daar de meeste games staan opgeslagen.

[Reactie gewijzigd door powah33 op 17 oktober 2018 13:51]

Servers located in US ... regels omtrent data collecting van US worden gehanteerd.
Data van chat / VOIP / images of foto's alles mag worden gebruikt en beheerd door discord.
Dus jij denkt dat ze alle traffic naar de VS laten routeren en de (dure) bijbehorende transit gaat kopen? Niet te praten over de hoge latency die het veroorzaakt voor alle Non-VS gebruikers. Ik denk dat er dan geen hond de dienst meer zal gebruiken.

Behalve dat heeft Discord zich ook netjes te houden aan de GDPR/AVG en kan je de verzamelde data opvragen/verwijderen via Discord.
qoute"WHERE INFORMATION IS PROCESSED
The Company is based in the United States. No matter where you are located, you consent to the processing and transferring of your information in and to the U.S. and other countries. The laws of the U.S. and other countries governing data collection and use may not be as comprehensive or protective as the laws of the country where you live."/qoute

Ik wens je suc6 met het laten verwijderen van de data. Wij kregen in ieder geval geen reply of bevestiging op de vraag of alle data kon worden verwijderd. Vervolgens kregen wij weer de mededeling, de app/service te verwijderen en niet meer te gebruiken.
Als je iets nieuws doetwellicht niet maar dit is dezoveelste die het wiel voor de zoveelste keer proberen uit te vinden terwijl Steam al jarenlang laat zien hoe het moet....
Ik vraag mij dan toch wel af: Wat zou jouw antwoord zijn op het verdienmodel?
Hoe zou jij geld in het laadje brengen?

[Reactie gewijzigd door unfor op 17 oktober 2018 13:28]

Hoezo zou ik betaald worden? Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe iemand dat ziet: Geen geld verdienen en wel een gratis applicatie in de lucht houden.
Daarom vraag ik degene die hier negatief tegenover staat: Wat is jouw betere oplossing?
Ik ben wel een groot fan van Discord overigens, maar dat zijn vrijwel alle gamers tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door unfor op 17 oktober 2018 13:52]

heel veel toch ook niet want het heeft gewoon geen meerwaarde. Los van de discussie over het verdienmodel. Dat staat hier los van. En daar gaat het hier ook helemaal niet over.
Het zal mij ook niet echt boeien wat Discord doet, want ik gebruik het niet eens.
Top man, voor zover bedankt voor je input in het topic Discord. :z
die extra service zo te zien loopt het niet denderend.
het is altijd makkelijk te roepen dat het anders kan maar zelf laten zien dat het anders kan ho maar...
Sinds de oprichting van onze gamegroep voor vaders gebruik ik elke dag Discord. Het is een fantastisch stukje software voor communicatie tijdens gaming maar fungeert ook perfect als Whatsapp vervanger :-)

Met de komst van de Nitro games ben ik echter wat minder blij. Ik zie nu al het "First on Discord" predicaat waarbij games alleen via het platform van Discord verkrijgbaar zijn. Hoewel concurrentie op de gamemarkt goed is vind ik de versplintering van de content wel echt een probleem. Inmiddels hebben we GOG, Origin, Uplay, Battle.net, Steam en nu dus ook Discord in het lijstje.

Het sterke van Discord is dat je niet steeds gebruik hoeft te maken van de audio en chat mogelijkheden van de game clients maar het gewoon altijd werkt, ongeacht platform en game. De komst van Nitro dat specifiek alleen op Discord werkt vind ik jammer. Liever richt het bedrijf zich op meer integratie in de overige game software dan zelf weer een nieuw platform aan te bieden voor het spelen van games.

[Reactie gewijzigd door juggle op 17 oktober 2018 13:24]

Liever richt het bedrijf zich op meer integratie in de overige game software dan zelf weer een nieuw platform aan te bieden voor het spelen van games.
Dat is leuk, maar brengt dat geld in het laadje?
Je moet wel begrijpen dat Discord gratis is, en volledig draait op geld van investeerders.
Hoe zou jij geld verdienen met het huidige chat/voicecom platform?
Ik persoonlijk heb liever een game store dan een bedrijf dat al mijn data verkoopt a la facebook.

[Reactie gewijzigd door unfor op 17 oktober 2018 13:36]

Ik ben geen marketeer maar ik zou meer richting een sociaal platform gaan gericht op gaming. Hierbij is advertising natuurlijk key. Ook zal je enigzins met je privacy moeten betalen.

Game publishers zouden kunnen adverteren met games en free weekends voor mensen met Discord. Daarnaast kunnen hardware aanbieders adverteren via Discord.

Het is een lastige markt en het aanbieden van games is een manier om geld te verdienen. Maar aangezien ze de nummers hebben voor het aantal gebruikers denk ik dat alternatieve wegen ook zeker geld in het laadje kunnen brengen.

Daarnaast zou ik kijken naar extra functies die tegen betaling kunnen worden aangeboden. Bijvoorbeeld een friend finder of exclusieve groepfuncties.

[Reactie gewijzigd door juggle op 17 oktober 2018 13:42]

Advertising en privacy opgeven is een betere optie dan een online winkel?
Sorry, maar de logica daarvan ontgaat mij volledig. (als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het ads wel)
Een winkel kun je gebruiken als je dat wilt, en als je dat niet wilt gebruik je alleen voicecom/chat.
Ik zeg niet dat het beter is, je vroeg hoe ik geld zou verdienen. :P

Advertising zal hoe dan ook deel gaan uitmaken van Discord, al is het alleen maar voor de Nitro store :)

[Reactie gewijzigd door juggle op 17 oktober 2018 13:50]

Het classic Nitro pakket bestaat al een tijdje, daar komt ook geld binnen.
Onmogelijk dat de kosten daarmee er uit zijn, Nitro was zo onnodig dat ik mij niet kan voorstellen dat daar veel aan verdiend werd.
Toen Discord de game tab introduceerde had ik al het gevoel dat ze deze kant op wouden gaan. Ik houdt het lekker bij Steam en Origin, geen zin om op 30 verschillende plekken games te hebben staan.
Ach ja, je kan ook de games van Origin en Discord toevoegen aan je steam als je deze geïnstalleerd hebt.
Of Discord laten scannen voor games en alles in Discord hebben staan.
Meerdere winkels is in ieder geval beter dan dat één winkel vrijwel een monopoliepositie heeft.
Voor de gebruikers is het niet bepaald beter want men wil dit gewoon niet. EN Steam heeft t gewoon goed voor elkaar dus zie het probleem niet....
Jawel, voor de gebruikers is het wel beter, want een monopoliepositie zorgt voor duurdere games. Ja het is vervelend dat we games uit verschillende bronnen moeten halen, maar concurrentie zorgt wel voor gunstigere prijzen. Je ziet dat nu al waar Steam vaak 10 tot 20 euro duurder is dan andere platforms (dit door de commissie die afgestaan moet worden aan Valve). Ik koop bijna nooit games op steam, simpelweg omdat ze de duurste zijn. Fijn dat alles in 1 library staat, maar persoonlijk vind ik prijs interessanter dan gemak.

Ter vergelijking: Call of Duty: Black Ops 2 is nu al enkele jaren oud, dit spel kun je vrijwel overal onder de ¤20 kopen, behalve bij Steam waar die nog even duur is als tijdens de release (dit geldt ook voor andere CoDs). Nee dank je, maar ik betaal liever ¤20 dan ¤60 en jammer dan als ie niet in de library staat (overigens komt de ¤20 CoD ook gewoon in de Steam Library, maar dit was enkel een voorbeeld. Als het om een of andere launcher betrof dan had ik alsnog liever die ¤20 betaald en dan maar een andere launcher).
Vanaf 1 November gaat de gamewinkel van Kongregate, Kartridge, ook in Open Betá. Ik ben al lang blij dat de gamemarkt niet zoveel aan exclusives doet als de serie- en filmmarkt.
Woah psychonauts. Dat heb ik al een tijd niet meer gespeeld xD Kwam er nou nog een deel 2 ervoor uit?
Dit word waarschijnlijk ook een stuk makkelijker als je met vrienden multiplayer spellen speelt. Hoef je niet te switchen tussen Discord en bijv Steam
Dat ze eerst eens die hele irritante bugs verhelpen. Regelmatig als ik mijn headset mute krijg ik m er niet meer van af (dit is enkel bij discord), regelmatig dat discord zelf even de input/output devices wijzigt of dat ik gewoon niks hoor. In eerste instantie dacht ik dat dit met drivers of software te maken had. Dit is dus niet het geval, aangezien dit niet gebeurt bij andere chat applicaties. Dit is ook pas echt sinds een aantal maanden dat dit gebeurt en ook mijn vrienden hebben er last van.