Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic maakt crossplatformsoftware Fortnite gratis beschikbaar voor ontwikkelaars

Epic Games heeft besloten om de crossplatformsoftware van Fortnite gratis beschikbaar te maken voor ontwikkelaars. Onder de software vallen features zoals inloggen en matchmaking. De software komt halverwege 2019 uit.

Epic Games meldt dat de software geschikt is voor alle platforms, alle engines en elke digitale winkel. De features zijn volgens de ontwikkelaar te combineren met software van andere partijen. Rond het derde kwartaal van 2019 wordt een ontwikkelaarskit uitgegeven die Epics online services met Unreal Engine- en Unity-integratie bevat. Epics online services lopen via Amazon Web Services.

De software wordt eerst beschikbaar gemaakt voor de pc en in de loop van het derde en vierde kwartaal van 2019 voor andere platforms. Tijdens die periode komt de rest van de features in fasen uit, zoals in-game voicechat en externe opslag. Op welk platform of via welk kanaal de dienst wordt aangeboden, is nog niet bekend. De ontwikkelaar zegt in de loop van de maanden meer informatie te geven.

Electronic Arts heeft in oktober aangekondigd een enigszins vergelijkbare dienst aan te bieden, genaamd Project Atlas. Dit is een online platform voor gameontwikkelaars die tools, kunstmatige intelligentie en de Frostbite-engine kunnen inzetten om bijvoorbeeld games te maken. Het is nog niet bekend wanneer deze dienst beschikbaar komt en of het gratis is te gebruiken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

13-12-2018 • 11:19

83 Linkedin

Reacties (83)

Wijzig sortering
Ik vraag me af waar hier het belang van Epic zit. Uiteindelijk zullen ze verwachten er geld mee te verdienen.

Ik zie dat ze de laatste tijd veel doen voor goodwill en om (het platform rondom) de Unreal Engine populairder te maken. Denk aan het vrijgeven van heel veel Assets van verschillende projecten die niet afgemaakt zijn (onder andere Paragon) en het teruggeven van betaalde royalties voor hun marketplace met terugwerkende kracht. Ze hebben natuurlijk ook opeens heel veel inkomsten door het succes van Fortnite. Maar juist developer tijd is schaars (alle ontwikkelaars van Paragon en Unreal Tournament zijn naar Fortnite gehaald omdat ze daar zo veel aan kunnen verdienen), en dit lijkt me juist ook best iets dat veel ontwikkelaartijd kost aan de kant van Epic.

Ik kan met ook voorstellen dat dit later gepositioneerd wordt om heel goed met de Epic Store samen te werken.
Ik vraag me af waar hier het belang van Epic zit. Uiteindelijk zullen ze verwachten er geld mee te verdienen.
Het is eenzelfde dienst die Steam aanbiedt aan game developers; de meerwaarde is dat het voor zowel ontwikkelaars als consumenten makkelijker wordt om integratie en bijv. single sign-on met de nieuwe Epic game marketplace toe te voegen.
Dit is anders toch weer een nieuwe selling point voor hun engine en misschien ook voor hun nieuwe store (al ligt het eraan of dit dan ook beschikbaar is voor Steam), helemaal als cross platform en progressie straks gebaseerd worden op je epic account op alle platforms, kan Epic zijn invloed in de game markt uitbreiden.
Unreal tournament zijn ze al jaren mee bezig zonder enige vooruitgang, het zou een project zijn wat ook door de community ondersteund zou worden.Maar zoals je al eerder hebt gelezen op deze website is het nu officieel dat ze met unreal gaan stoppen,ik vind het persoonlijk een treurige zaak als doorgewinterde ut 99 fan.Zoals je al eerder kon lezen is epic games uitgekomen met een webshop waar je dus games kunt kopen.Dat vind ik best een goede zaak ook al omdat best veel games op de unreal engine lopen of deze allemaal in de webshop komen weet ik niet.Fortnite kun je gratis downloaden en spelen, ik weet alleen niet of je alle levels kunt bereiken met de software van de launcher.
Omdat fortnite gratis beschikbaar word vind ik best een goede deal van epic.Maar van de andere kant ze moeten ook geld verdienen.En volgens mij hebben ze daar geen gebrek aan.
"This will support all 7 major platforms (PC, Mac, iOS, Android, PlayStation, Xbox, Switch)"
ik ben bang dat ze met PC windows bedoelen ipv Windows + linux
Edit:
de unreal engine werkt wel op linux(met veel gedoe) en je kan games voor linux compileren

[Reactie gewijzigd door freekvandeven op 13 december 2018 11:31]

Er was toch altijd al crossplay tussen OSX Windows en linux?
fortnite werkt niet op linux zonder een windows emulator zoals Wine te gebruiken
Wine Is Not an Emulator. Maar true.
Heb ik dan een licentie nodig om het te draaien?
Nope, het is gewoon een extra layer die Windows system / api calls omzet naar calls die de Linux kernel kan begrijpen. Allemaal FLOSS.
Fortnite wordt niet ondersteund op Linux dus je kunt twijfels hebben of de library dit wel ondersteunt, de anticheat zit namelijk in de weg. Gezien het hier op engine niveau gaat verwacht ik dat PC gelijk staat aan Windows + Linux maar gezien de staat van Fortnite snap ik dat mensen hier hun twijfels bij trekken.
Ik vind het wel bizar. Epic heeft zich ingezet op Linux support. Maar ineens hadden ze er geen zin meer in of zo?
Het probleem zit hem in de anticheat mogenlijkheden, Linux is een systeem met een volledig andere permissie structuur dan Windows heeft. Dit maakt het moeilijk om effectief een anticheat op een laag level te laten opereren en gezien het kleine marktaandeel zijn de kosten hiervoor hoog. Easy Anticheat heeft nog geen Linux client en kan niet met Wine overweg dus het zal nog een tijd duren voordat dergelijke multiplayer titles op Linux kunnen worden ingezet.
Ik zie niet in waarom iemand Linux als game-platform zou willen ondersteunen. 15 jaar geleden had ik hetzelfde geroepen als jij, maar inmiddels kan ik enkel vaststellen dat Linux buiten redhat om (en dankzij redhat in sommige gevallen) nooit het niveau 'hobby-os' is ontstegen.

Linux hoort niet thuis op de desktop, en na jaren van ontwikkeling is er nog steeds geen volwassen distributie opgestaan die het ongelijk bewijst. Zelfs Ubuntu krijgt het niet voor elkaar om een stabiel en voorspelbaar systeem neer te zetten.

Dat je daar als game-ontwikkelaar je geld niet op inzet lijkt me meer dan logisch.

@hiostu Helemaal mee eens, de desktop is iets heel anders dan een server of embedded device.

[Reactie gewijzigd door psyBSD op 13 december 2018 11:49]

Linux is een fantatisch OS voor het het hosten van servers, containers, processen, data, databanken, en ga zo maar door. De X11 omgeving heeft voor mij meerwaarde als remote KIOSK met een Chromium based of Firefox browser maar als echt Desktop OS. Nah dan heeft momenteel Windows 10 mijn voorkeur (met veel persoonlijke tweaks en tools) en OS-X.
Ik gebruik zelf al jaren linux als desktop OS. Het werkt gewoon fijner imho.
Op mijn werk zit ik achter een windows pc, wat een geklooi is dat af en toe. Of dan haal je ff koffie, en dan is je PC inmiddels aan het updaten als je terug komt....
Dit. Linux is fantastisch, maar niet als desktop os.
Waarom is het niet fantastisch als desktop OS?
Wat betreft desktop OS vind ik Mac en al helemaal Windows overigens ook niet geschikt. Die laatste moet ik toch wel eens per half jaar opnieuw installeren omdat er van alles (met name in het registry) kapot is gegaan, en herinstalleren is makkelijker dan fixen.

Every OS sucks.
Dan vraag ik me eerder af wat jij met je windows allemaal uitspookt. Ik zit al jaren zonder problemen op windows 10. Ook mijn laptop zit op win10, en het enige probleem wat ik daar heb is dat ik me stoor hoe de updates door je strot geduwd worden (al kan ik het ook wel begrijpen van de ontwikkelaars kant).
nooit het niveau 'hobby-os' is ontstegen.
Misschien, op veel vlakken loopt Linux jaren achter op de Windows en MacOS OSen, das niet vreemd omdat de ontwikkeling voor Linux op de Desktop een veel kleiner budget heeft en enorm versnippert is. ivm. Windows en MacOS is elke Linux distributie effectief een eigen OS, natuurlijk heeft dat niet het niveau van van de moderne andere OSen.

De adoptie van Linux is geheel afhankelijk van de software die er op draait. Linux gaming is tegenwoordig zoveel verder dan 10 jaar geleden, maar nog steeds niet op het niveau van Windows, maar wel al bijna op het niveau van MacOS. Met de inzet van Valve zou dat wel eens MacOS voorbij kunnen streven (qua gaming), dan hebben we nog steeds een hoop andere software die we 'missen' op Linux, maar ook daar zijn ontwikkelingen...

Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat Linux games ondersteunen onzin is, er is een markt voor, maar die is klein. Echter omdat er relatief weinig spellen zijn voor die markt kan iemand die zich op die markt begeeft relatief veel omzet creëren ivm. de WIndows markt die overspoeld is door keuze en dus een versnipperde markt is.
Dan heb je in die 15 jaar nooit meer Linux aangeraakt zie ik.

Ik kan het niet vinden, maar er was een lange reddit comment van een dev die liever Linux games maakte dan Windows(maar ze baan liet het neit toe) omdat het makkelijker qua support enzo was.

En dan nog het feit dat er games zijn die beter werken op linux(zelfs via wine) dan op windows.
Ik beheer die dingen al 10 jaar, zelfs als desktop. En ik blijf tegen dezelfde onnodige problemen aanlopen, drivers die ineens in een andere package zitten waardoor bij een simpele update ineens je audio niet meer werkt. De introductie van weer een nieuwe abstractielaag om de netwerk configuratie heen. Systemen die niet meer booten omdat /boot niet netjes opgeruimd is na de zoveelste kernel-upgrade.

Ik blijf erbij, Linux op de desktop is voor cowboys en knutselaars. Voor ieder ander is het een risico en een kostenpost.
Gelukkig gaat Windows nooit stuk

De helft van het bedrijf waar ik werk draait met met de desktop op Linux en het werkt uitermate goed. Natuurlijk zijn er wel eens problemen. Net zoals bij elk OS.
Je weet dat er naast windows ook nog zoiets is als OSX he :)
Je weet dat het al twee jaar macOS heet hè :P
Doet u mij maar een ijsje en een MacOS alstublieft.
het mag dan wel voor cowboys en knutselaars zijn maar valve zorgt in ieder geval wel voor goede compatibility met linux en als niemand ondersteuning biedt voor gaming op linux dan komt het er ook nooit. De nieuwere versie's van ubuntu worden steeds beter en gebruiksvriendelijker.
Ik gebruik het ook al jaren als desktop en op servers, maar jouw problemen ben ik nog nooit tegengekomen. Weet je zeker dat het aan Linux ligt, of is het een PEBCAK gevalletje, sinds je er zo vaak problemen mee hebt?
Natuurlijk zijn er bij alle OSen wel eens issues, maar als ik windows en linux vergelijk, heb ik minder issues gehad op linux.
"Ik blijf erbij, Linux op de desktop is voor cowboys en knutselaars."

Wat een ongelofelijke onzin. Ik gebruik Linux ook niet voor mijn thuis gebruik, maar mijn gehele studie was op Linux en vrijwel iedereen die ik ken van de studie draait Linux nu ook op het werk.

Dat Linux niet goed is voor gaming en niet optimaal voor veel andere dingen die je in je vrije tijd doet snap ik, maar Linux heeft zeker wel een plek in professionele. Als we het over drivers gaan hebben kunnen we ook beginnen over de Nvidia drivers op de laatste MacOS release waardoor alleen twee verouderde GPUs nog ondersteund worden...
Genoemde problemen zou je ook hebben op een server, of zijn niet de schuld van 'Linux' of je package bouwer maar van de package maintainers (fabrikanten met geen zin in nog meer gedoe, dus hoppa snelklaar).
Verder is developen op een Linux-bak een stuk makkelijker, tot je windows-only prefab-modules tegenkomt (ActiveX en collegas). Default prima compilers bij de hand, goede logging, en een hoop scriptable opties.
Noem mij een cowboy, maar ik zou het liefste geen Windows ondersteunen. Alternatief is web-based spul bouwen, maar daar heb je een aparte set issues (browser-compatibiliteit anyone?).
Genoemde problemen heb ik niet bij enterprise besturingssystemen zoals Windows, redhat enterprise Linux of Solaris.

Het gaat mij niet om het systeem, maar om de fluctuaties en gebrek aan betrouwbaarheid erachter. Ik kan er bij de genoemde osen vanuit gaan dat binnen een major release dingen op een bepaalde manier werken. En als dat niet zo is kan ik er iemand op aanspreken en wordt het gefixed.

Bij andere Linux distributies, die zich meer richten op de hobbyist, gebeurt het met regelmaat dat de wereld vandaag een kubus-vorm heeft terwijl hij gisteren rond was. Zelfs bij canonical hebben ze niet de volwassenheid om dingen stabiel te houden of af te maken voor (of tijdens) een lts release.

Die onbetrouwbaarheid (van mensen) is waar ik naar refereer, en dat is bloedirritant.
Als je een Ubuntu LTS gebruikt verandert er niets aan "de vorm van de wereld". Versies zijn gelockt dus je krijgt geen onverwachte verrassingen. Nieuwe features komen er zelden in, security patches worden wel gebackport. De enige manier waarop je problemen krijgt zoals jij ze omschrijft is als je externe repositories gebruikt, of software buiten de repositories om installeert. Tja, dan kan Canonical er ook weinig aan doen natuurlijk.

Flexibele "wereldvormen" kom je tegen bij rolling release distributies zoals Arch en Gentoo. Werkt ook heel leuk en mooi, maar dan heb je wel wat meer een achtbaanritje.
Nee... Ik refereer specifiek naar een incident waarbij een audio-driver verplaatst is naar een andere package of een Linux-modules-extra's gerenamed werd bij Ubuntu 18.04 lts, na de release.

Gevolg: hele afdeling zonder geluid.

Daar kan canonical wel wat aan doen. ;)
Helaas gebeurt dit steeds vaker bij een desktop OS. Kijkend naar de laatste Windows 10 updates. Waardoor bestanden verwijderen. Volgens mij komt dit vaker voor bij Windows.
Lijkt me sterk dat dat zomaar gebeurd is. Om welke driver ging het dan? Er zijn erg strikte policies over wijzigingen in LTS releases.

Nieuwe versies / kernels worden alleen geïntroduceerd in point releases. Deze moet je vanzelfsprekend niet zomaar installeren maar eerst testen. Net zoals service packs / "october updates" van Windows. Zelfs dan lijkt het me sterk dat een driver verplaatst wordt.

Praktisch alle drivers zitten in het kernel-package, er zijn enkele non-free drivers die je apart moet installeren, maar dat verandert in de regel ook niet binnen een release.
The service launch will begin with a C SDK encapsulating our online services, together with Unreal Engine and Unity integrations.
Zeer apart, gezien dat toch zo langzamerhand de directe concurrentie begint te worden. Maar het lijkt er dus op dat de online services van Epic meer stand-alone worden dan rechtstreeks onderdeel van de Unreal SDK.
"Zelfs Ubuntu krijgt het niet voor elkaar om een stabiel en voorspelbaar systeem neer te zetten."
wat bedoel je daar mee? dit klinkt namelijk alsof je het over windows hebt. (of was dit een soort Trump retoriek?)
iets basics als een user toevoegen op windows is bijna schier onmogelijk voor een gemiddelde gebruiker:
https://www.google.com/search?q=cannot+add+user+windows+10

"Ik zie niet in waarom iemand Linux als game-platform zou willen ondersteunen"
ooit gehoord van Steam?

maar goed, het enige wat vervelend was voor linux was dat er weinig games voor uit kwamen.
nu Steam Proton ondersteund zijn de meeste windows only games goed te spelen op linux .
mooiste zou echte cross platformiteit zijn op game gebied maar this will do for now.
Elke release worden de configs weer aangepast. Sysvinit, upstart en systemd... Voor elk proces is het weer opnieuw uitzoeken welke zaken ze wel geport hebben en welke niet. Ik geloof dat de migratie bij 18 04 eindelijk afgerond is maar bij 1404 en 1604 was het een ramp.

Vroeger hadden we posix, maar sinds de consensus is dat posix een beetje achterhaald is regeert het not invented here syndrome...
Ik zou daar even de toevoeging op willen doen. Linux is voornamelijk een Professional/Server-OS en geen thuis gebruik OS (Android even buiten beschouwing gelaten). De hoeveelheid machines/server waar nu Linux op draait is natuurlijk erg groot.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 13 december 2018 11:48]

En daar draai je dus geen spellen op. @psyBSD beweert ook niet dat linux kut is, maar dat je het niet als desktop moet gebruiken.
linux is goed te gebruiken als desktop voor alles behalve gaming, mensen hoeven niet te doen alsof windows nooit problemen heeft en linux altijd. Als ze nou eindelijk eens een keer meer games voor linux zouden ontwikkelen en fabrikanten gewoon drivers meeleveren dan zouden veel meer mensen voor linux kiezen.
Waarom moeten linux gebruikers altijd dingen vergelijken met andere OSsen?

Het valt niet te vergelijken. Linux draait nou eenmaal een stuk minder stabiel op duizend en een verschillende uiteenlopende dingen. Daar zijn tal van reden voor, bv gebrek aan driver support van een fabrikant. Allemaal waar, maar dat maakt het niet minder waar dat Linux als desktop os niet prettig werkt.

Again, linux, fantastisch. maar niet op de desktop
Instabiel? Niet prettig werken? Dan leef ik denk ik in een ander universum.
Dan leef ik in datzelfde universum. Ik draai Ubuntu/Linux thuis op de desktop met veel plezier. Ik heb een geldige Windows 10 licentie voor de games die alleen daar op draaien. Maar ik blijf Ubuntu/Linux zo veel meer prettiger vinden.
Gewoon je GPU passthrough doen via een VM, dan hoef je eigenlijk nooit meer te rebooten ofzo, gewoon een scherm met 2 inputs hebben waartussen je kan schakelen ;)
Je kan perfect gamen op Linux hoor. Zelfs een heel aantal games die beter draaien op linux icm wine dan op windows native.

edit: een paar lijstjes

https://www.reddit.com/r/...that_run_better_on_linux/
https://www.theregister.c...ve_games_faster_on_linux/
https://voat.co/v/Linux/1261134
https://www.reddit.com/r/...that_run_better_on_linux/

Ik heb niet gechecked op dubbele in deze lijsten, het zijn alleen de lijsten die ik wel eens gezien heb. Tevens lees de comments op de reddit / voat sites, staan ook vol games die beter runnen.

[Reactie gewijzigd door PlowKing op 13 december 2018 13:52]

Heb je een lijst? Ik heb namelijk met mijn games het tegenovergestelde.
Tuurlijk

https://www.reddit.com/r/...that_run_better_on_linux/
https://www.theregister.c...ve_games_faster_on_linux/
https://voat.co/v/Linux/1261134
https://www.reddit.com/r/...that_run_better_on_linux/

Ik heb niet gechecked op dubbele in deze lijsten, het zijn alleen de lijsten die ik wel eens gezien heb. Tevens lees de comments op de reddit / voat sites, staan ook vol games die beter runnen.
Merci! Een cross check met mijn library leert dat alleen l4d2 echt beter draait.
Interessant punt dat verder nog gemaakt wordt is de toewijding van de gpu leveranciers voor goede drivers. Dat is op windows nog wel iets beter.
Let op dat dit wel oude posts zijn, AMD heeft intussen zijn drivers opensource gemaakt.

Wat ik wel mooi vindt aan sommige games, is dat ze alleen via WINE te draaien zijn, en dan soepeler lopen dan op windows ;)
Linux is goed te gebruiken voor je hobby, en als je tijd over hebt. Niet als je wilt werken en gewoon iets moet kunnen draaien. Ik ben al uren kwijt aan configs aanpassen waar op windows of macOS gewoon settings voor hebt en in 5 minuten klaar bent. Tuurlijk kan ik het default laten maar dan gaan dingen zoals muis acceleratie en de slechte `tap` support op de trackpad me heel snel irriteren.

Edit:
@freekvandeven Goed punt; ik was dat soort use cases even vergeten. De met xcode meegeleverde LD kan bijvoorbeeld niet binaries maken voor kernel development, en hele cross platform gcc toolchain compilen is ook weer wat irritant op macOS. Beide shell, maar in gevallen werkt linux hier vaak beter.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 13 december 2018 18:27]

dat ligt eraan wat je doet, als je de hele dag excel sheets aan het intikken bent of dergelijke taken kan je beter windows gebruiken. Als developer en pentester gebruik ik bijna alleen maar linux(Ubuntu&Kali) en het kost wat tijd met opzetten maar het levert ook veel meer. en in linux gebruik je nauwelijks je touchpad, toetsenbord is veel belangrijker.
dat ligt eraan wat je doet, als je de hele dag excel sheets aan het intikken bent of dergelijke taken kan je beter windows gebruiken. Als developer en pentester gebruik ik bijna alleen maar linux(Ubuntu&Kali) en het kost wat tijd met opzetten maar het levert ook veel meer. en in linux gebruik je nauwelijks je touchpad, toetsenbord is veel belangrijker.
Ik snap je use-case voor kali, maar dan zie ik Linux meer als os voor je pentest appliance. (Die toevallig in de behuizing van een laptopje zit) Voor kali is het niet erg als je geen uhd resolutie op je x server krijgt, of 120fps refresh rates, of 7.1 surround audio.

Dat is niet (of zou niet moeten zijn) je desktop werkpaard met office, games, email en YouTube.
voor desktop gebruik ik ubuntu met grotendeels 4k schermen. Email, office en youtube gaan goed alleen game support is gewoon nog niet goed genoeg.
Ik gebruik Linux zowel privé als zakelijk. Ik moet ook wel eens "gedwongen" met Windows werken maar dan ben ík uren kwijt aan configs aanpassen om het enigszins werkbaar te maken. De Windows UI is op alle fronten ingericht om mij zo inefficiënt mogelijk te laten werken. Kwestie van smaak en gewenning, absoluut. Maar dat geldt omgekeerd net zo.

Ik gebruik Windows uitsluitend als veredelde game launcher waar noodzakelijk - gelukkig zijn er al heel veel games die perfect op Linux draaien, onder andere met dank aan Steam en engines als Unity die als gevolg hebben dat games daarop gebouwd direct ook cross-platform zjin.

Smaak en gewenning is de hoofdzaak. Niet beter of slechter.
Ik ben al uren kwijt aan configs aanpassen
Het is inmiddels alweer 2018, ik gebruik het linux al jaren als desktop OS, en ook voor mij (bij)werk. Jammer genoeg op mijn grotere baan een windows pc.
Vergeet ook niet te vermelden dat zonder Google (onder invloed van Android), Linux nog enkele jaren verder achterop zou zitten. Danku Google.

Maar ik onderschrijf deze mening graag.

En ik vind het ook leuk hoe sommige mensen altijd zeggen; maar nu is dit er ... of binnenkort komt dit uit ... en dat gaat alles magisch beter gaan.
Dat is niet altijd waar er zijn altijd games die beter zijn, en er zijn altijd aplicaties die al oud zijn maar het best goed doen.Wat wel zo is is dat sommige games veel bloatware erbij zit vooral als je nagaat dat vroeger op dos alles 1000 maal kleiner en daar bedoel ik de bestandsformaat en grootte ook mee.
Bovendien zijn er nog altijd games van vroeger die kwa snelheid en opengl icm driver model wat ze vroeger toepassen soms nog beter is.Het heeft er mee te maken hoe het gecompileerd is en hoe het geprogrammeert is en samen gesteld.Denk aan spellen zoals doom ,wolvenstein, unreal en unreal tournament.Die waren rond 2000 de beste games toen, en sommige zijn dat nu nog.Omdat ik al ouder ben dan de gemiddelde gamer en deze hele 2d en 3d weergaven van deze spellen heb mogen meemaken.Plus de ontwikkeling ervan.Tegenwoordig worden spellen steeds groter omdat het kan omdat onze harde schijven steeds groter worden en onze computers steeds sneller worden.
Ik ben nou niet echt een grote gamer maar ik speel in ieder geval meer spellen op Ubuntu/Linux dan op Windows. Ik heb ook wel Windows maar het herstarten van mijn PC (dual-boot) vind ik altijd zo'n gedoe. Ook draait Windows op een langzame HDD omdat het niet mijn primaire OS is. Dus moet ik extra lang wachten tot heel Windows gestart is. Als ik even lekker wil ontspannen met een leuke game op Ubuntu is er voor mij in ieder geval genoeg aanbod.
In alle eerlijkheid, nee... Maar ik had beter moeten weten dan een religie te bekritiseren. |:(
Omdat je de grootste naam gewoon pakt, Linux is gewoon een marginaal gebruikt platform binnen veel games, net zoals 'for PC' meestal ook bedoelt wordt Steam, Origin of consorten, en niet gewoon 'PC', of 'Android' terwijl je daar buiten Android toch echt Google store voor nodig hebt.

Linux is de Windows Phone onder mobieltjes, het is aanwezig, het werkt, maar niet interessant voor ontwikkelaars.
De unrealengine draait ook op linux, en oa playstation en android zijn gedeeltelijk daarop gebaseerd, dus ik ga er van uit dat er ook wel degelijk linux mee bedoelt wordt (zou mij niet verbazen als hun servers zelf daar gewoon op draaien).
servers draaien op AWS dus linux, maar dat een gameserver op linux draait betekent niet dat de game zelf op linux werkt. Waarschijnlijk daait > 99% van de gameservers op linux.
Maar veel van deze features zijn dus serverside based. Maar ik zou zeggen verdiep je eens in de UnrealEngine en dan zie je dus dat die ook op 'linux' draait (ik zet linux maar tussen quotes omdat je zoveel verschillende distro's hebt die ook lang niet allemaal compatible met elkaar zijn).
PC wordt in deze context vaak gebruikt om te refereren naar Windows PCs. Afkomstig uit de tijd dat IBM de term PC claimde en standaard met Windows werd geleverd. Vandaar ook het onderscheid met Mac wat eigenlijk ook een PC is maar dan met MacOS.
En zal wel weer niet gratis zijn, maar dit. Dit is zeker een aanwinst voor de ontwikkelaars!
volgens het bericht is het gratis maar het zal wel een lokmiddel zijn voor de unreal engine waar het natuurlijk het beste en makkelijkste zal werken.
Alsof de engine zelf al niet een 'lokmiddel' genoeg is. Dit maakt het voor een developer alleen nog maar simpeler.
Ik verheug me er nu all op dat de toekomstige GTA serie op de Unreal Engine- en Unity-integratie wordt gepoort...Dan een game installeren plus DLC en je hebt er USB-C SSD met een onhandige kabel aangesloten op je mobiel in je binnenzak gewurgd om je game portable houden... Waar gaat dit heen ?

Laat staan dat ze überhaupt de graphics kunnen evenaren op ultra high settings op pc... Fortnite is nou niet echt een grafisch Boll werk waar je extra veel geheugen aan het werk moet houden...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 13 december 2018 11:37]

Ultra high lijkt me voor Fortnite dan ook geen must. Sterker nog, de topspelers zetten juist dingen als shadows en zo uit om minder afgeleid te worden bij het spelen. Framerate is alles.
Het gaat me er om dat het juist geen graphisch hoogstaande game is, ik moet het nog zien als we dadelijk games gaan poorten die dat wel willen doen en de extra geheugen voor essets, draw distance etc etc,
Ik wil het nog wel is zien of het dan nog een gezonde situatie is.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 13 december 2018 11:35]

Klopt, maar tijdens Epic-events moeten ze alle settings verplicht op High zetten.
Shadows kunnen je nochtans helpen, al was het maar om te zien dat uw eigen shadow niet zichtbaar is waar je het niet wil :)
GTA op de unreal engine gaat niet snel gebeuren, ze hebben hun eigen Rage engine die ze al jaren doorontwikkelen. Red dead Redemption 2 draait er ook op, en ik vind dat absoluut geen lelijke game. Zeker niet als je je bedenkt dat het in 4K draait op de xbox one x.
Dat was ook maar een voorbeeld... En dus verwacht ik ook niet dat andere tripple AAA status games of games die deze status hebben verdiend over gaan stappen, buiten de technische onderdelen die gepaard gaan met de poort.
en ik vind GTA en Red dead Redemption 2 er heel erg mooi en gracieus er uit zien...

dus het was voor je zelf al een retorische vraag...
Ik stelde geen vraag, ik reageerde enkel op jouw "ik verheug mij nu al op" wat de suggestie wekt dat je ergens hebt opgevangen dat de volgende gta gebruik gaat maken van de unreal engine, wat zeer onwaarschijnlijk is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True