Pokémon Go-spelers kunnen tegen elkaar 'battlen'

Pokémon GO-spelers kunnen vanaf nu tegen elkaar battlen. Ontwikkelaar Niantic heeft de functionaliteit in de nacht van woensdag op donderdag ingeschakeld. Het minimumlevel voor wie het wil opnemen tegen zijn vrienden, is 10.

Screenshot PKMN GO BattlesNiantic heeft de 'trainer battles' trapsgewijs beschikbaar gemaakt, eerst voor spelers die het maximumlevel van 40 hebben bereikt. Enkele uren later werd de functie echter al uitgebreid naar alle spelers van level 10 en hoger. De ontwikkelstudio zegt dat dit het minimumniveau blijft waarop spelers moeten zitten om te strijden.

Om te strijden, moeten spelers de Battle Code scannen van degene die ze willen uitdagen. Op afstand kunnen ook duels worden uitgevochten, als de twee spelers Ultra Friends of Best Friends zijn. Ook kunnen spelers een 'battle' aangaan tegen de computergestuurde teamleaders Spark, Candela en Blanche. Het strijden tegen menselijke spelers levert ook beloningen op, waaronder 'Sinnoh stones', zeldzame items die nodig zijn voor bepaalde evoluties.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-12-2018 • 11:07

60

Reacties (60)

60
47
23
1
0
6
Wijzig sortering
Het is een lang beloofde feature, maar ik snap waarom ze het eindeloos uitstelde op de hoop dat de community het zou vergeten. De reden is namelijk dat het battle systeem in Pokemon Go slecht en saai is. Als je battles toe gaat staan buiten gyms om wordt het extra duidelijk hoe saai het wel niet is.
Alles is versimpelt vergeleken de normale games. Je hebt maar 2 moves in plaats van 4, status moves bestaan niet meer, geen aanvals effecten, geen abilities, geen helditems, geen verschil tussen special en physical attack/defence en je kan alleen via een wiki achterhalen of je pokemon een sterke aanvaller of verdediger is...
De enige extra optie is dat je kan is ontwijken.

Alleen had ik niet verwacht dat ze het nog saaier zouden maken, nu kan je niet eens meer ontwijken (al is ontwijken altijd buggy geweest). En voor je 2e aanval moet je nu klikspammen... In plaats van het battlesysteem uitbreiden is het juist nog beperkter geworden. |:(
Je kan sinds deze patch juist een extra move krijgen. Niet dat het pvp uitdagender maakt, maar even als toevoeging.
Ik speel het nog bijna wekelijks. Leuk om s'avonds een goede wandeling te maken na het avondeten en van die beestjes tegen te komen.
Als een battle net als in een raid of gym aanvallen alleen maar bestaat uit snel op je scherm tappen tot het balkje van de special vol is, en af en toe een dodge als er een special attack van de tegenstander wordt voorbereid, dan voegt het volgens mij nog steeds geen bal toe ten opzichte van een battle tegen de AI.

Er is toch veel meer diepgang nodig, zoals bijvoorbeeld in de niet-GO voorgangers? Meer skills en mogelijkheden. Zeker aangezien nu het heel erg rock/paper/scissors is waarbij bijvoorbeeld elektriciteit een enorm voordeel heeft tegen water lijken die gevechten me enorm saai en eenzijdig.
Het is best leuk, maar als je lag hebt op je telefoon, ben je de klos.

Leuk is ook de toevoeging van een 2de charged attack, maar die kost je wel een bak candy (en stardust).
Je hoeft niet elkaars code te scannen om battle te doen, net gewoon na de Friends list gegaan op iemand geklikt en daar staat ook battle tussen.
Het was wel grappig even te doen alleen wat dus gehad, geen steen ofzo jammer maar goed.

Ook handig is als je klaar ben zijn je Pokemons weer beter, scheelt weer een bak met potions.
Ik ga door dit nou niet echt veel meer spelen, speel nog wel dagelijks maar niet meer dan vangen door middel van gotcha.
De dex is compleet op de evolutie van meltan na, maar goed dat gaat niet zo hard met 1 keer per week half uurtje maar kunnen vangen :P.
kan je 1 keer per week een half uurtje lang een Meltan vangen?
wanneer is dat precies of is dat bij ieder verschillend?
Als je een Nintento Switch hebt krijg je zo'n speciaal boxje op je telefoon.
Je moet naar Fuchsia city, paar dingen doen, je telefoon op Bluetooth connecteren met je Switch. (Bluetooth moet een minimale versie zijn anders werkt het niet. Met bijv Note3 wil niet, wel alle Notes daarboven)
Eenmaal het Mystery box op de telefoon aangezet is een soort Incense die een half uur werkt. Elke 3 minuten krijg je 1 Meltan. Dus kan in half uur 10 vangen. Dit doe je met Pinap Berry en je krijgt er 6. Daarna transfer je die terug naar de professor. (7 candy). Totaal in half uur dus 70 candy.
Elke week kan je dit 1x enablen dus 400 / 70 , dus na 6 weken heb je MelMetal :)
Je heb een Nintendo switch nodig met Lets go, of iemand die er 1 heeft.
Je moet 1 keer per 7 dagen een kanto Pokémon ruilen naar Lets go, dan kan je de zwarte doos openen in je tas.

Zo kun je een half uurtje meltan vangen, hoeveel je er tegen komt verschilt.
Je zal ze niet zien bij nearby, ze komen gewoon te voorschijn

Meestal kom je er max 10 tegen, maar het kan soms zijn dat je er meer tegen komt.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 04:37]

Niantic slaat de plank wederom volledig mis, helaas.

Naast dat dit uiteraard veel eerder had moeten komen, is er met het huidige combat systeem weinig lol aan. PvP is nog steeds gebaseerd op puur tikken, het dodgen is vervangen door een of ander merkwaardig schild-systeem, er komt weinig tot geen strategie bij kijken.

Voor nu is het leuk, maar ik denk dat binnenkort de meesten er wel weer op uitgekeken zijn, zoals dat bij veel andere nieuwe features ook al zo was. Jammer, want Pokemon Go had zo veel potentie. :|
Tik tik tik tik tik tik.... tik tik tik tik tik.... tik tik tik tik tik..... SPECIALE MOVE!!! Tik snel om hem op te laden!! Tik tik tik tik tik... tik tik tik tik... GEWONNEN!! 1 van de 3 verslagen. Tik tik tik tik.... tik tik tik....etc etc etc

Precies wat ik had verwacht (binnen het battle systeem van de game) en precies wat ik niet tof zou vinden.. 0 tactiek in vechten zo kies je roster al voor je die van de tegenstander ziet dus anticiperen door bepaalde Pokemon tegenover elkaar te plaatsen zit er niet bij.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 04:37]

Beter laat dan nooit..... Hoewel ik nog altijd fan ben van het vertrouwde battlesysteem. Turn based!

[Reactie gewijzigd door Macboe op 23 juli 2024 04:37]

Eindelijk.. maar wel 1,5 jaar te laat naar mijn mening. Toen het in de zomer van 2016 zo gehyped was moest deze battle-functie erin zitten.

Vraag me af hoeveel mensen (voornamelijk kinderen) Pokemon Go nu nog dagelijk spelen? Vorig jaar zag je nog op elke hoek van de straat of op pleinen hele horders met kinderen en wat verdwaalde volwassenen :9 (Ja, ik deed ook mee).

Edit: 2016 ipv 2017

[Reactie gewijzigd door Dynazap op 23 juli 2024 04:37]

Als ik bij mij door de stad op een gemiddelde zondag door het park loop pik je de Pokemon Go-spelers er zo tussenuit, en dat zijn er verrassend veel ;-)
Probeer een PoGo event day en post ff op de lokale whatsapp groep dat er 500m verderop een X met 100% IV's zit en je ziet hordes wilde mensen door het park rennen :*)
Uhmm de IV en CP verschilt toch per speler?
Tot trainer level 30 verschilt het ja. Daarboven zijn ze allemaal gelijk. Dit hebben ze toen ingevoerd tegen de scanners.
Ah ok, dat wist ik niet. Maar ik ben dan ook geen hardcore speler :)
Duidelijk een reactie van iemand die niet of nooit meer speelt. Ik zie alleen nog maar volwassenen spelen en die zijn idd nog steeds behoorlijk fanatiek. Het zijn er ook meer dan je denkt. De hype is er wel af, maar dat lijkt me alleen maar goed.
Het is inderdaad al een poosje geleden dat ik de app voor het laatst heb geopend. :) Vanwaar je opmerking? Heb het behoorlijk lang gespeeld toen het helemaal gehyped was.. maar na m'n 3 weken zomervakantie was ik er wel klaar mee door de beperkte functionaliteiten destijds. Als er toen een battle-functie inzat had ik het waarschijnlijk langer gespeeld en ik denk vele met mij.
*zomer van 2016

Het spel word nog steeds dagelijks door 10 miljoenen mensen gespeeld, en is weer in een stijgende lijn bezig. Ook heeft het weer een hoogste aantal spelers (exclusief zomer 2016)

Met de recente updates en events in Pokemon Go en de release van Let's Go Pikacu/Eevee heeft pokemon go een hele goeie momentum gaande.
Afgelopen zomer ging het om 147 miljoen spelers zelfs! Veel daarvan fanatiek en betalend. Absoluut een goudmijntje voor Niantic en de Pokemon Company.

Ik denk dat het zelf gestegen is sindsdien, inderdaad vanwege Let's Go.
Als ik bij het park bij mij achter kijk dan zie ik toch voornamelijk mensen tussen de 25 en 50 jaar die Pokemon Go spelen (no kidding!). Relatief weinig kinderen die er nog mee bezig zijn.
Kinderen zie je alleen in de zomer. Als het weer vroeg donker wordt, dan zijn het voornamelijk de mensen die in 1998 de eerste hype hebben meegemaakt die nog spelen.

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 23 juli 2024 04:37]

Hmm. Wellicht dan eens beter opletten. Hier in Almere zie ik vrij weinig mensen spelen op de in 2016 bekende 'hotspots'.
Je zal waarschijnlijk alleen met Community day veel zien, dan heb je 1 dag paar uurtjes een bepaalde Pokemon veel.
Die van deze maand al geweest dus volgend jaar wordt dat weer.
Ik zat laatst met iemand mee te kijken die het aan het spelen was. Maar dat battle element in dit spel is echt waardeloos beperkt. Ook de optie om je popetje in het begin een eigen uitstalling te geven is extreem beperkt looks zijn amper aan te passen :/ ik had er eigenlijk toch wel wat meer van verwacht zeker na al deze tijd.
Duidelijk dat je het spel niet (meer) speelt, gezien je reactie. Want Pokémon Go had afgelopen zomer in mei meer actieve spelers dan tijdens de hype van 2016 (dit moet je maar even googlen, zit op werk PC op dit moment ;) )! Het verschil is alleen dat de hype eraf is, het is normaal geworden waardoor het jou (en mij, en de rest van de wereld) minder opvalt dat Pokémon Go gespeeld wordt.

En het zijn mensen van alle leeftijden en van alle sociale lagen van de samenleving, niet alleen kinderen. Die ook nog eens door Pokémon Go gemoedelijk samen gaan en dat blijf ik één van de mooiste dingen van het spel vinden.

Dus ga eens naar buiten op een "communitiy event day" of doe mee aan een 5-koppige raid, dan zal je versteld staan hoe druk het is. Dat was ik afgelopen zomer ook toen ik het spel weer oppakte, haha! :D


Klein voorbeeldje; Tijdens het Zapdos Event liep ik alleen door de stad om al snel uitgenodigd te worden door een groepje van 6, waarbij verteld werd dat binnen 10 minuten nog 20 man erbij zouden komen.

We liepen dus al snel met zo'n 30 personen, waaronder een ouder echtpaar van 60+, een stelletje van eind 30, een paar meiden tussen 20-30 jaar waarvan ééntje met twee telefoons liep (haar vriend was ziek), een bouwvakker die onder de tatoos zat, paar kinderen van de basisschool, een zakenman in pak met koffertje en uiteraard een boel mannen van 20-40 jaar. _/-\o_
Eindelijk.. maar wel 1,5 jaar te laat naar mijn mening. Toen het in de zomer van 2016 zo gehyped was moest deze battle-functie erin zitten.
Oneens. Pokemon GO is geen Pokemon game waarin je moet battelen. Ik vind de toevoeging van Gyms en Battles dan ook een grote fout.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Vind het 'competitie-element' in games altijd wel vermakelijk.

Zonder de gyms en nu battles is het een eindeloze 'farm' om alle pokemóns te verzamelen. Heb je eenmaal alle of bijna alle Pokemóns kan je niets meer doen i.m.o..
Anoniem: 1154765 @Dynazap14 december 2018 22:09
Hier in de buurt spelen een grote groep volwassenen waaronder ik het nog dagelijks. Dat blijft het ook leuk maken om te blijven spelen😋
Hier in de stad zie je nog hele hordes mensen lopen, op community dagen is her stervens druk. Wanneer er weer een speciale raid komt zie je autos af en aan rijden bij de specifieke kunstwerken welke in de stad staan en als gym gezien worden. Vele whatsapp groepen welke totaal vol zitten met pokemon go spelers welke elkaar vragen om raids te doen en dergelijke. Leuk om te zien hoe Niantic mensen, zelfs in deze kou, naar buiten laat gaan ;)
Ninantic pretendeert met Pokemon Go ook geen milieu verbeteraar te zijn ?!
Tja, milieu bewust is anders. Maar dat krijg je snel als je gyms ver uit elkaar zet.
Ik zie alweer vele groepen die-hards hier voor gaan xD

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 23 juli 2024 04:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.