Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Nintendo-directeur is 'niet gefixeerd' op ontwikkeling nieuwe console

Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa stelt in een interview met Nikkei dat het bedrijf 'niet gefixeerd' is op het ontwikkelen van een nieuwe console. Hij oppert zelfs dat Nintendo geen nieuwe console meer gaat maken. Flexibiliteit is belangrijk, stelt hij.

Het interview van de Japanse krant Nikkei met Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa werd vertaald door Nintendo Everything. In het interview stelt Furukawa dat het bedrijf al ruim dertig jaar consoles maakt, maar dat hij zich ook voor kan stellen dat het bedrijf daarmee stopt. Furukawa: "We zijn niet echt gefixeerd op onze consoles. Op dit moment bieden we de Nintendo Switch en de bijbehorende software en daarmee leveren we de Nintendo Experience. Maar technologie verandert en ik wil dat we flexibel blijven in ons denken over het aanbieden van die ervaring."

Iets verder in het interview stelt de topman expliciet dat Nintendo in de toekomst wellicht "weg beweegt van consoles". Flexibiliteit is daarin even belangrijk als vindingrijkheid, stelt de topman. Furukawa herhaalt in het interview bovendien dat hij meer nadruk wil leggen op het ontwikkelen van games voor smartphones, omdat dat een manier is om een constante stroom inkomsten te genereren.

De topman wil bovendien dat ontwikkelaars risico's durven nemen. "Ik wil niet dat ze denken aan de gevolgen van een mislukking. Mijn belangrijkste rol binnen het bedrijf is om een omgeving te scheppen waarin ontwikkelaars hun talenten kunnen tonen." Furukawa geeft toe dat hij zelf geen goede ontwikkelaar is en zelf niet goed kan beoordelen of een game goed is of niet. Daarvoor vertrouwt hij op anderen in het management van het bedrijf.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

07-01-2019 • 12:16

176 Linkedin Google+

Reacties (176)

Wijzig sortering
Dit interview is nogal opgeblazen door de gamesmedia. Furukawa zegt eigenlijk niks hier dat niet in lijn is met eerdere uitspraken sinds 2015:
• Nintendo wilt hun inkomsten diversifiëren: console, smartphone, maar ook andere entertainment'producten' zoals de Nintendo zone die in Universal Studios Japan gebouwd wordt en de Super Mario film.
• Smartphone inkomsten wordt idealiter een extra pilaar van betrouwbare inkomsten, onafhankelijk van de release-cycli van consoles.

Wijlen Satoru Iwata heeft deze argumentatie reeds gebruikt, net zoals de vorige CEO Kimishima. Nikkei is een zakenkrant en de uitspraken die Furukawa hier doet, moeten geïnterpreteerd worden met het lezerspubliek van de krant in gedachten: de aandeelhouders. Uitspraken over de lange termijn betekenen vooral dat Nintendo's CEO zich profileert als iemand die er voor zorgt dat Nintendo een winstgevend bedrijf blijft voor de aandeelhouders. (Context: Nintendo's aandelenkoers is sinds april 2018 redelijk gedaald)

De uitspraak die hij maakt, "In the long-term, perhaps our focus as a business could shift away from home consoles – flexibility is just as important as ingenuity," is dan ook puur hypothetisch. De originele Japanse tekst geeft dit ook aan (長い目でみれば家庭用ゲーム機から事業の中心が変わるかもしれない。柔軟性も独創性と同じくらい大切だ). De uitdrukking "変わるかもしれない", vertaald "kan mogelijk veranderen," is een uitdrukking van een onzekere mogelijkheid in de toekomst.

Hier is een grafiek die Nintendo's jaarlijkse omzet en winst toont sinds 1981. Zowel omzet als winst zal dit jaar hoger zijn als in 2018. Het lijkt me dat een toekomst zonder Nintendo-consoles nog wel even op zich laat wachten ;)
Edit: winst, niet inkomen ;p

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 7 januari 2019 15:31]

Mooie reactie. Ik denk zelf dat Nintendo wel kijkt naar andere platformen en dit ook uitzet en test op meer ios en android en kijkt wat dit opbrengt, maar zolang ze geld verdienen aan consoles en vooral met de switch nu zullen ze deze nog wel een tijdje behouden en mischien upgraden ooit.
Ze hadden jou dit artikel moeten laten schrijven, context is alles.
Hopelijk krijgen we geen Shadow cloud gaming... Ik heb geen zin om Nintendo as a service te hebben. Ik wil direct kunnen gamen ongeacht internetverbindingen. Nintendo Switch is een erg mooi platform wat dit mogelijk maakt. Device is zo opgestart, zeker met de sleep mode waarbij je direct in je game zit en heeft geen internet nodig. Ideaal als je 15min of 30min even niks te doen heb.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 7 januari 2019 12:40]

Ga er maar van uit dat gaming steeds meer richting de cloud zal gaan. Niet meer vast zitten aan bepaalde hardware, beter schaalbaar voor nieuwe (grafische) technieken en je kunt mensen beter binden aan je service. Een laatst groot voordeel voor uitgevers kan zijn dat piracy dankzij streaming definitief uitgebannen kan worden.. Streamingdiensten zijn booming en grote kans dat een aantal gaminggerelateerde bedrijven dat ook zien. Microsoft heeft met hun Gaming Pass al een soortgelijk iets en dat doet het erg goed. Het enige verschil is dat je de games eerst daadwerkelijk download, maar verder is het all you can eat.

Als de focus volledig op streaming gaat dan kunnen de consoles goedkoper gemaakt worden omdat het dan puur doorvoer is en met een abonnement wordt er waarschijnlijk gemiddeld genomen meer uitgegeven op jaarbasis dan wanneer alles gekocht moet worden. Voor ontwikkelaars/uitgevers/consolefabrikanten zitten er dus best wat voordelen aan streaming. Voor spelers kan het een stuk nadeliger zijn (geen eigen games meer, afhankelijk van een internetverbinding, verplicht abonnement).
Cloud gaming is gewoon probleem het verschuiven en zelfs nieuwe problemen creëren. Het lost niks op en de gebruiker betaald meer dan ooit tevoren en prijzen zijn extreem gereguleerd (geen second hand games meer die van je buren hebt gekocht)

Hier onder een aantal punten:
- De lokale hardware wordt verplaatst naar server hardware welke ook gewoon vervangen moet worden. Er zijn extra kosten, want er moet een gegarandeerde internet verbinding zijn.
- Privacy op de servers moet gewaarborgd worden, security is tegenwoordig niet goedkoop.
- Cloud gaming is minder geschikt om innovatieve spelbeleving toe te voegen (Core business van Nintendo)
- Meer benodigde hardware, dit lijkt tegenstrijdig, maar de consoles die wij nu kennen zijn veel compacter. Afstand tussen input en compute power is het kortst.
- Multiplayer ondersteuning, gezinnen betalen de hoofdprijs wanneer zoon en dochter tegelijk een speletje willen spelen, want de game server ziet elke persoon als een apart account met dus een aparte premium prijs.
- Bandbreedte, bandbreedte wordt exponentieel meer wanneer kinderen binnen 1 huis tegen elkaar willen gamen. In plaats van alleen posities van elkaar door te geven, moet er elke frame worden doorgegeven. Daarnaast heb je vaak kwaliteitsverlies door compressie, zie Netflix en Youtube.

En zo kan ik wel doorgaan. Nee, voor de gamer is dit echt niet zo rooskleurig. Zeker niet als je een gezin hebt die het leuk vindt met z'n alle een toernooitje Mariokart te doen. Voor een student is het misschien voor tijdelijk een prima uitkomst, maar mijn advies is beter om te sparen. Gemiddeld ben je nog steeds goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 7 januari 2019 21:33]

Bandbreedte zal geen issue zijn. We streamen nu ook al Netflix 4k in meerdere keren in een huis.

Cloud gaming kan prima hand in hand met innovatieve oplossingen. Zolang je maar een redelijk krachtige console hebt (Switch).

Voordelen:
  • Je hoeft niet elke 6 jaar een nieuwe console te kopen of 3 jaar nu (pro en x)
  • Op relatief zwakke hardware (switch) kun je games spelen die dat normaal niet aankunnen.
  • Niemand hoeft meer een console aan te schaffen om de nieuwste games te willen spelen.
  • Je hebt minder hardware nodig, aangezien niemand 24/7 gamet.
  • Je hoeft niet voor elk platform de game opnieuw aan te schaffen.
Nadeel:
Latency zal een issue zijn zolang de servers niet dicht in de buurt staan.

Naast het latency verhaal heeft het alleen maar voordelen.

Voor Nintendogamers is het momenteel een uitkomst, omdat in Japan je momenteel games op de switch kan spelen, die de switch eigenlijk niet aan kan. (nu moet ik een Playstation 4 kopen voor rdr2 8)7).

Uiteraard wil het het niet zeggen dat je van consolebouwers niet zelf de hardware mag kopen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 7 januari 2019 20:58]

De 4k Netflix heeft vaak een zware compressie waardoor er veel verloren gaat in ter vergelijking met 4k blu-ray of een native uncompressed 4k video / film. Je ziet het waarschijnlijk niet echt omdat je PPI / DPI van je scherm zo hoog is dat kleine details nauwelijks zijn op te merken. Ook de audio bij Netflix is geen hi-fi audio. Vaak moet je geluk hebben dat de film nog Dolby Atmos met Master audio beschikbaar is.

Ik zelf vind het zonde om een film te kijken zonder dat ik het uiterste uit mijn Hi-fi installatie haal. Helaas zie ik (ook op sommige blu-ray films) dat er zoveel ruis op een film zichtbaar is dat het gewoon stoort. Een geluk bij een ongeluk is dat de compressie bij Netflix de ruis enigsinds onderdrukt, maar de details gaan wel verloren.

Even terugkomend op gaming en de prijs van Shadow in perspectief te zetten:

De huidige prijs (zonder aanbieding) is 45,00 euro per maand. Om jouw cijfers even in de berekening op te nemen kom je dus op 6*12 = 72 72*45 = 3.240,00 euro. Dat is een hoop geld, en dat is alleen nog maar het systeem, de games moet je dus nog aanschaffen. Als je vanuit gaat dat je gemiddeld met een PC platform op bijvoorbeeld socket 1155 van intel moederbord ongeveer 6 jaar mee kan doen dan heb je dus ruim 2000 euro om in die 6 jaar je videokaart te upgraden naar de latest spec. CPU's zijn namelijk vaak niet de bottleneck voor je performance om 4k of hoger te renderen.

Ik ben met je eens, je hebt minder rompslomp / issues met hardware upgraden. Maar een beetje Tweaker draait daar zijn hand niet voor om zeker gezien de hoofdprijs die je ervoor betaald . "Native" PC-gaming blijft gewoon het goedkoopst wat betreft prijs / performance en flexibiliteit. Consoles zijn gewoon het goedkoopst wat betreft prijs / performance, alleen betaal je een iets meer voor gametitles van het platform.

Voor korte termijn / overbrugging zie ik dit wel als een eventuele oplossing als je niks anders hebt. Maar dit zijn vaak uitzonderingen, een gaminglaptop is dan vaak ook een goed alternatief.

Shadow is voor mij een beetje "cloak and dagger" wat betreft prijs op langer termijn ;).

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 7 januari 2019 21:29]

Wie heeft het over shadow? Playstation now kost slechts €14,99. Daarnaast worden dergelijke diensten goedkoper, des te populairder ze worden.

Beeldkwaliteit is voor nu een issue door de "beperkende" bandbreedte waardoor meer compressie nodig is. Kijkende
naar de toekomst (10 jaar), is dat geen issue meer. Ook zie ik het zo gebeuren dat mensen meer individuele games spelen of kopen, de drempel is immers ook een stuk lager.
Inderdaad. Ben zelf ook geen fan van cloud gaming. Want wanneer het netwerk uit de lucht gaat dan heb je er niets meer aan.
Eens maar eerlijkheidshalve gebeurt het niet vaak dat een dienst niet meer bereikbaar is doordat de achterliggende infrastructuur dat wel opvangt. Komt bij dat die sleep mode ook wel op te lossen is, als je de staat lokaal kan opslaan dan kan dat ook wel in de cloud.

Maar bedrijven zullen er niet snel op overstappen, vooral omdat je voor een goede full hd stream eigenlijk al een degelijke glasvezelverbinding wil hebben en je alles in huis ook op orde moet hebben (support hell voor bedrijven).

Veel consumenten zullen dit niet op orde hebben, nog los van het feit dat je extra schakels in je netwerk krijgt (ISP's enzo) en dat je bijvoorbeeld in Amerika nog gedoe kunt krijgen met zaken als net neutraliteit. Hierdoor is de kans op klantverlies groter dan via een traditionele console.
Toch hoop ik dat ze doorzetten met consoles.

Als ouder zie ik graag een platform zonder FB, Twitch en andere integraties. Zonder allerlei gecommercialiseerde media, gesponsorde streamers die hun content er ook over verspreiden. Gratis games die de geestelijk zwakkeren onder ons moeten stimuleren kapitalen uit te geven aan microtransacties.

Nintendo kan dan wel via andere hardware hun games willen verspreiden. Maar dan heb ik een platform waarbij ik al die andere meuk in potentie er ook gelijk bij krijg. Nintendo is aardig conservatief op bepaalde vlakken, heeft hun niet altijd goed gedaan, maar ik vind het ook wel veel voordelen hebben.
Fortnite is er ook voor de Switch, en je kan zowel je FB als Twitter account aan de console koppelen om bijvoorbeeld screenshots te posten.
Wij hebben nog geen Switch thuis. Zoals je merkt. Gaat er zeker wel komen.

Maar dit is dan wel jammer. Ik hoop dan maar dat het niet 'in your face' op het startscherm aanwezig is en dat je het eerst zelf nog moet installeren of zelfs kunt blokkeren als ouder?
Je moet social media accounts inderdaad vanuit aparte menu's koppelen, maar wat de integratie daarvan is weet ik niet. Het startscherm is puur een lijst met games en wat standaardknoppen voor nieuws, instellingen, de store, enzovoort. Of je met parental controls de social media dingen kan blokkeren, geen idee.
Je krijgt de koppelmethoden voor delen pas te zien als je daadwerkelijk een screenshot of video probeert te delen (hoofdmenu->gallerij->foto->edit&post->post), ik durf zo niet te zeggen of de ouder-opties deze specifieke optie kan tegenhouden.

Betreffende het startscherm zelf, daar zul je deze niet terugvinden. En zelfs als deze apps ooit op de Switch komen (momenteel is er alleen YouTube), kun je met de ouder-opties nieuwe installaties wel blokkeren.
Ja als ouder kun je dat beperken.

En de koppelingen zijn er pas vanuit het Album met screenshots en video’s* zodra je iets kiest wat je wil gaan delen.

* Niet alle software ondersteunt alle functies. Fortnite heeft bijvoorbeeld geen support meer voor video’s, wel voor screenshots geloof ik.
Inderdaad, Nintendo moet niet dezelfde fout maken als Electronic Arts en Ubisoft hebben gedaan door teveel te focussen op microtransacties en DLC's. Dit zou ernstige gevolgen hebben voor Nintendo's imago zeker doordat het platform zeer laagdrempelig is voor kinderen.
Slecht vertaalde samenvatting van een (mogelijk slecht vertaal) engels artikel:
It has been over 30 years since we started developing consoles. Nintendo’s history goes back even farther than that, and through all the struggles that they faced the only thing that they thought about was what to make next. In the long-term, perhaps our focus as a business could shift away from home consoles – flexibility is just as important as ingenuity.
Hij oppert zelfs dat Nintendo geen nieuwe console meer gaat maken. Flexibiliteit is belangrijk, stelt hij.
Die twe zinnen komen niet overeen. Hij heeft het over een, vooralsnog, theoretisch geval dat ze misschien in de (verre) toekomst zouden kunnen stoppen met consoles, flexibiliteit is even belangrijk als inventiviteit.

In 1970 had niemand kunnen voorspellen dat Nintendo 10 jaar later zou beginnen met consoles maken, net zoals nu niemand goed kan voorspellen hoe de wereld en de entertainment industrie er over 10-15 jaar uit zal zien, of er dan nog consoles zijn, hoe spellen gespeeld worden, etc.

Wat hij hier dus wil zeggen is dat het overgrote deel van hun huidige succes komt door hun inventiviteit, maar om succesvol te blijven in de toekomst ze ook flexibel moeten zijn om zich aan te kunnen passen aan trends en technologie, ook als dit eventueel zou inhouden dat ze dus geen consoles meer zouden maken.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 januari 2019 16:55]

Ik heb sinds een paar dagen zo'n switch. Nadat ik al een Xbox en een playstation had, en ik moet zeggen dat Nintendo by far de leukste gameplay heeft.

Er is niets zo hilarisch als met een stel vrienden een spel te spelen op de switch (mario kart of zo). Bij andere consoles is het allemaal wat serieuzer de lol-factor van de switch heeft me echt versteld doen staan. Dus ik hoop wel dat ze iets dergelijks blijven doen. De andere twee kunnen dan op specs blijven doorontwikkelen.
Datzelfde zag je bij de Wii tot ie stof ging happen. ;) Met de toename van de grafische capaciteit van o.a. mobieltjes streven ze de Switch al snel voorbij de komende tijd.
Grafisch is niet hetzelfde als gamefeel, goed gamedesign en fijne gameplay
En juist goed gamedesign, een fijne gameplay en een geweldig gamefeel is datgene waarin Nintendo zich wat mij betreft met hun games altijd heeft weten te onderscheiden.
Of het nu de vele Mario-games zijn (van Super Mario tot Marty Party), Zelda, maar ook andere Nintendo created games (Wii Sport/Wii Party), ze zitten gewoon goed in elkaar.
Mario Party op de switch is alleen best een teleurstelling voor een hoop mensen.
Dat weet ik dan weer niet. Ik heb (nog) geen Switch, misschien gaat die er ook niet komen. Ik heb wel reviews van het spel gelezen en die waren inderdaad niet altijd even positief.
Nintendo is juist het bedrijf dat zich (sinds de n64 flop) richt op gameplay en niet (alleen) op grafisch geweld en dat lukt ze erg goed. Ze weten steeds te vernieuwen met andere dingen. De Wii-U was eigenlijk niet veel langzamer dan een switch maar met de switch doen ze toch weer hele andere dingen! De markt ik denk ik ook te klein om te concurreren met rekenkracht en grafischekracht, Microsoft en Sony zitten daar vuistdiep in en het zou waarschijnlijk voor niemand goed zijn als Nintendo zich daarin ging mengen.

Misschien dat ze wel alleen de controllers straks gaan verkopen voor mobieltjes of iets dergelijk want je kan niet alleen touchscreen gebruiken als controller.
huh de n64 een flop? ik volg je niet meer? daarna is nog de gamecube uitgekomen die grafisch sterkerd was dan de ps2
N64 was een super leuk apparaat maar als opvolger van de SNES was het een flop, als je kijkt naar de verkoop aantallen. 49 miljoen tegen 33 miljoen. Maar een betere vergelijking is de generatie waar het tegen concurreerde, de PlayStation 1. Die verkocht er 102.5 miljoen! Dus tja flop niet... maar zeker geen winnaar:

https://venturebeat.com/2...who-won-each-console-war/

Er is ook geen Nintendo console met zo weinig games, en dat was niet voor niets. Die carts waren ook super duur om te maken, terwijl Sony al met optische discs bezig was. Daarom kwam Nintendo met die 64DD, om zo games op 64MB disks uit te brengen, maar dat was wat te laat. Het heeft niks met mijn persoonlijke mening te maken hoor, ik heb zowel een N64 als een GameCube ik vind ze beide top. En idd de gamecube verkocht met nog geen 22 miljoen tegen 150 miljoen van de PlayStation 2 nog slechter dan de XBOX 1 met 30 miljoen.

Ik denk dat Nintendo gewoon een andere weg is ingeslagen sinds de Wii, en ze doen gewoon niet meer mee met "wie is de snelste" maar concentreren zich op gameplay en een familieconsole. En dan werkt goed voor ze want er is geen enkele console die dat ook doet.

[Reactie gewijzigd door terracide op 7 januari 2019 13:23]

Mensen vergeten dat de Switch mede succesvol is als handheld-console hybrid, en dat het dus niet alleen de opvolger van de N64/GameCube/Wii/WiiU home console lijn is maar ook van de Gameboy/DS/2DS/3DS lijn. Als je de verkoop aantallen daarvan bij elkaar optelt is de Switch nog heel ver verwijderd van het evenaren van historische successen. Ze moeten dan iets van 120-150 miljoen Switches slijten in 8-10 jaar. Sony daarentegen is met de PlayStation 4 wel onderweg richting PS1-PS2 glorie.

Ik heb zelf een Switch en vind het een super apparaat (goede specificaties, concept, games en lekker minimalistisch OS zonder poespas als streaming en achievements en social feeds).
Maar dat is niet helemaal eerlijk want Sony brengt een PS4 pro uit tijdens de levenscyclus van de PS4 terwijl van de PS1 en PS2 alleen maar model veranderingen zijn maar verder is de performance altijd het zelfde gebleven.
Het blijft een nieuwe SKU van de PS4.
De N64 heeft het minder goed gedaan omdat third party ontwikkelaars het systeem grotendeels links lieten liggen door de beperkte opslagcapaciteit t.o.v. van de PS1 en Saturn welke uiteraard op 650/700MB CD's games hadden.

Overigens was de maximumcapaciteit van cartridges destijds ook 64MB, net als de 64DD, maar er zijn maar zeer weinig spellen die op een 512 Mbit (64MB) cart staan. Resident Evil 2 is er in ieder geval één van.
Lijkt me toch ook logisch dat die verkoopt.
Nes geen echte concurrentie en met ps1 sterke concurrentie en dus meer keuze voor de consument.
Dat hele 'stof happen' van de Wii is totaal overtrokken. Qua gamesales per console gaat de Wii gelijk op met de PS3 en X360, en qua piraterij ging het minstens zo hard bij de Wii. Statistisch gezien wijst letterlijk niks erop dat er amper gegamed werd op een Wii.

Het stofhappen van een Wii was hooguit het geval bij een paar gefrustreerde core gamers, die zich ergerden aan titels als Wii Music, en daarmee een aantal core media outlets hebben beïnvloed. Overall heeft de Wii het meer dan prima gedaan op elk vlak.
De Switch is een tablet van € 300 inclusief twee draadloze controllers die shockvol techniek zitten. Een high-end smartphone kost tegenwoordig tussen de € 800-1200. Uiteraard kan het altijd beter als je bereid bent (veel) meer geld uit te geven. Ik heb persoonlijk niks te klagen over prijs/kwaliteitsverhouding van de Switch.
Zeg er dan iig ik vind bij, want nu moet ik wel reageren ;)

Heb de Switch vanaf release en natuurlijk zitten er toppers bij, maar lang niet zo veel als Steam (via de Nvidea Shield/Steamlink). Zelfs de Xbox 360 doet nog goed mee op local party game avonden hier.

Bij Nintendo spellen raak ik echt geïrriteerd hoeveel ze de mindere speler willen helpen. Rij je vooraan? Hier heb je een blauw schild op je hoofd. Ben je laatste bij Mario Party? Oh dan geven we jou gewoon een ster omdat je pech hebt gehad.

Om die reden speel ik nog liever Sega Transformed en als Mario Party kloon hebben we nu Pummel Party op Steam met bloed :+

Mijn favoriete partygames zijn geen Nintendo producten, maar games als Towerfall Ascension, Speedrunners, Duck game, Stikbold, Trials en Overcooked om maar wat te noemen
Het is maar wat je wil. Het idee dat achterliggers geholpen worden en de top 3 gehinderd worden houdt de race juist spannend tot het eind omdat iedereen nog kansen maakt. Normaliter heb je bij racespellen juist dat je na een halve minuut al weet wie er in de top drie eindigen en de rest noodgedwongen het rondje af moet maken. Dat is leuk als je houdt van racespellen die vaardigheid belonen, maar niet voor een partygame.
Nou in ieder geval niet dat :+ Bij mij is een groot deel van de zin in een game al weg als ik niet de beste kan zijn zonder enorm geluk. Dat er wat geluk bij komt kijken met items die je krijgt snap ik, maar ik hou gewoon niet van die automatisch gerichte items zoals het rode en vooral het blauwe schild.

Om die reden vind ik Mario Kart niet spannend, maar saai. Aangezien het spel mij niet het gevoel geeft dat het nut heeft om mijn best te doen. De items beslissen uiteindelijk toch. Maar iedereen zijn ding gelukkig.

Edit : Nog even wat langer nagedacht, maar het klopt ook niet helemaal wat je zegt. Iemand die het echt niet kan blijft namelijk toch achteraan hangen. De lantaarndragers komen niet naar voren door de nummer 1 te straffen, maar de andere goede spelers in de top 5 hebben er voordeel bij en dat is mijn irritatie ;)

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 7 januari 2019 14:38]

Nou in ieder geval niet dat :+ Bij mij is een groot deel van de zin in een game al weg als ik niet de beste kan zijn zonder enorm geluk. Dat er wat geluk bij komt kijken met items die je krijgt snap ik, maar ik hou gewoon niet van die automatisch gerichte items zoals het rode en vooral het blauwe schild.

Om die reden vind ik Mario Kart niet spannend, maar saai. Aangezien het spel mij niet het gevoel geeft dat het nut heeft om mijn best te doen. De items beslissen uiteindelijk toch. Maar iedereen zijn ding gelukkig.

Edit : Nog even wat langer nagedacht, maar het klopt ook niet helemaal wat je zegt. Iemand die het echt niet kan blijft namelijk toch achteraan hangen. De lantaarndragers komen niet naar voren door de nummer 1 te straffen, maar de andere goede spelers in de top 5 hebben er voordeel bij en dat is mijn irritatie ;)
Ik ben bang dat jij je eigen kunnen misschien een beetje overschat ;)

In zowel mariokart als Mario party is de kans dat je verliest omdat mindere spelers voordeeltjes krijgen vrij klein als je echt veel beter bent.

Veel van de mechanics kan je trouwens ook in je voordeel gebruiken. Vaak genoeg gezien dat iemand op de rem gaat als er een blauw schild aankomt en zo ontkomt aan een blauw schild. Of juist de nummer twee meeneemt in de ontploffing.

Het voordeel is dat ook mindere spelers het idee hebben dat ze een beetje leuk mee kunnen doen. Maar de kans dat ze echt winnen is nogsteeds vrij klein. Net als de kans dat echt goede spelers regelmatig verliezen door items vrij klein is.

Uiteindelijk zorgt het voor een beetje balans en voor 99% van de spelers is dat gewoon een stuk leuker. Zeker als je met vrienden of familie speelt.

Natuurlijk zijn er tijden dat je een hele race nummer 1 rijdt en voor de finish nog even een blauw schild, drie rode schilden en een kogel om je hoofd krijgt maar dat is de uitzondering, niet de regel.
Van overschatting is hoe dan ook geen sprake. Ja ik rij altijd vooraan mee tegen mijn (game) vrienden en voor de ai, maar ik zeg nergens dat ik een hele goede Mario Kart speler ben. Ik ken de tactieken tegen blauwe schilden zoals er vanaf rijden om tijd te winnen, de toeter en het even remmen, maar ik vind het simpelweg geen toevoeging, Ik denk dat jij het spel overschat omdat je er vanuit gaat dat iedereen het leuk moet vinden, enkel omdat het voor iedereen is gemaakt.

Voor mij zou Mario kart perfect zijn zonder die OP powerup. Ik heb echt elke Mariokart gespeeld die ooit is uitgekomen en het is niet dat ik het nooit wil spelen, maar het verveeld me gewoon veel sneller dan bijvoorbeeld Sega transformed en Crash team back in the days.
Ik vind het juist de uitdaging om TOCH te winnen ondanks de vele blauwe schildjes en al die andere crap die je weg moet koppen.
Ik lig iedere keer weer dubbel als ik toch iedereen versla ondanks dat ik constant gebombardeerd wordt. Tactisch spelen is het devies. Banaantje gekregen? Lekker achter je houden, dan doet dat rode schildje niets. Maar ieder zijn ding ;)
Edit : Nog even wat langer nagedacht, maar het klopt ook niet helemaal wat je zegt. Iemand die het echt niet kan blijft namelijk toch achteraan hangen. De lantaarndragers komen niet naar voren door de nummer 1 te straffen, maar de andere goede spelers in de top 5 hebben er voordeel bij en dat is mijn irritatie ;)
Dus het heeft toch niet alleen maar met geluk te maken? ;)
Ja en nee. Het zal geen verschil maken tussen een slechte en goede Mario Kart speler, maar wel als je 3-5 spelers heb van een gelijkwaardig niveau. dan kan de top 1-2 makkelijk uitgeschakeld worden door een blauw schild en de top 4-5 daar van profiteren. Naja ik laat het hier bij :)
Vind ik... :o
Ja maar juist het feit dat je een blauw schild op je mik krijgt als je vooraan ligt is toch juist hilarisch. Daardoor kunnen mensen van verschillende skillsets nog steeds redelijk leuk samenspelen. Ik zie dat juist als asset.

Mijn dochter en ik racen samen in Mario Kart en door blauwe en rode schilden maakt ze nog een redelijke kans. En nee ik laat haar niet altijd winnen
Heb zelf sinds een paar maanden een switch, en de games van Nintendo zelf (die ik tot nu toe gespeeld heb) zijn erg goed. Mario odyssey tijdens de kerstvakantie uitgespeeld, nu eens beginnen aan Zelda.
Red Dead 2 ligt al een paar weken te verstoffen....

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 7 januari 2019 12:22]

Ik kan je Dead Cells en Hollow Knight ook aanraden.
Dead Cells heb ik, maar nog heel beperkt gespeeld. Heb hem op de PC ook gespeeld, maar niet echt hardcore.
Warframe speelt heerlijk, Fortnite doet het goed, Rocket League is tof, Dark Souls en Monster Hunter:Generations blijven gaaf..
RL is erg slecht op de switch. Zeker met 3 vs 3 gaat de frame rate zo hard onderuit dat ik ben gestopt met spelen van RL op de switch. Het is echt onspeelbaar als je competitive wil spelen. Maar ik beaam dat de switch by far de beste local Coop console is.
Ik weet dat ze daar problemen mee hadden, maar volgens mij zijn die ondertussen al lang en breed opgelost.
Moet zeggen dat ik het spel ook al even niet meer aangeraakt heb. Ook niet op de pc btw.
Rocket league speeld aardig goed op de switch. Tenminste, dat is voor de afgelopen 2 maanden dat ik m'n switch nu heb. Het draait aardig soepel in multiplayer voor mijn gevoel.
Ben nu Platina op Basketball en Goud I op Rumble (Zilver op normal 3v3) ... 155 uur erin zitten nu. Ja af en toe een gedropte frame maar zeker niet onspeelbaar imho. 60 fps haalt ie nog best goed (in Performance mode) .. wel heb ik de weereffecten uitgeschakeld maar dat had ik op de PS4 ook al.
Ik noem in dat rijtje nog graag Skyrim! Had het nog nooit gespeeld en nu al meer dan een jaar met veel plezier dungeons aan het leegvegen tijdens mijn woonwerkverkeer in het OV :D
Ooh daar heb ik inderdaad ook best wel wat tijd ingestoken ja :) heb de story line afgerond, alleen nog een enorme hoeveelheid sidequests.. de DLC heb ik ook uitgespeeld geloof ik nu.

Op de PS3 nooit echt in kunnen komen. Op de Switch wel, juist vanwege het portable gedeelte.

Diablo 3 is ook een pareltje trouwens!

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 januari 2019 12:40]

Heb een vriend fortnite zien spelen op de switch afgelopen week. Niks raars opgemerkt van hapering oid.
Hij speelde het op de TV af. Weet niet of dat verschil kan uitmaken.
Sowieso als je op de TV speelt moet je ff kijken of het niet aan de TV ligt (maar als je eerdere consoles hebt gehad zou je dit al hebben gedaan)
Vreemd, heb het op de one x en de switch, en waar de one x nooit onder de 60 fps dropped heb ik geregeld fps drops op de switch.

Ah ik zie het al, de switch versie draait maar op 30 fps.
In de Quality stand is het 30 fps, in de Performance stand draait ie 60 fps ;) dat is met een update een aantal maanden geleden aangepast. Iets minder effecten/shaders/schaduwen maar dat boeit voor het spel zelf niet verder.

https://www.youtube.com/watch?v=jL-YSydi58w

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 januari 2019 16:59]

Misschien nog even proberen, ik heb het spel direct verwijderd na de fps drops. :+
De code is wel verbeterd in de loop der tijd.

Panic Button is lekker bezig wat dat betreft. Warframe hebben zij ook geport net als Wolfenstein en Doom. Ook Doom Eternal gaan zij doen geloof ik. En Warframe draait goddelijk. Weliswaar 30 fps, maar wel behoorlijk strak zonder écht heel veel op grafische kwaliteit in te leveren.
Eh je post ging over rocket league en niet fortnite, die draait nog steeds maar 30 fps en heeft geen performance mode :'( mag em alweer verwijderen.
Hmm, ik dacht echt dat we 't over Rocket League hadden.. net nog even teruggelezen.. Fortnite dus :) maar ook daar heb ik weinig problemen mee, behalve dat ik continu afgeschoten wordt en niet snel genoeg kan bouwen. Maar ik investeer er ook te weinig tijd in om al die controls uit m'n hoofd te leren.
Dan hebben we denk ik een andere standaard wat betreft goede performance. 30 fps met drops in een snelle shooter als fortnite is in mijn ogen waardeloos, leuk misschien als je het nergens anders op kan spelen, maar de game draait zelfs beter op een macbook air.
Ik stam uit de tijd dat games CGA (4 kleuren) of hoogstens EGA (Space Quest I, King's Quest III) waren, op 320x200. En dat was als je de mazzel had en geen Hercules scherm met zwart-en-groen had.

En zelfs dat draaide prima :)
Overcooked 1 en 2, Smash, Mario Kart, Mario Party en Mario Tennis maken dit de ultieme couch multiplayer console.
Overcooked 2 zonet nog tijdens m'n lunchpauze boven gehaald en met een collega gespeeld. Zulke games zijn ideaal voor de switch, play anywhere en direct een extra controller bij.
Dit hoor ik wel vaker. Ik hoor echter ook dat na een paar weken het ding weer stof ligt te happen. Ik wil er misschien wel een, maar door die verhalen en het feit dat je moet betalen voor online houdt me sterk tegen.
Als je Nintendo spellen wil spelen is het echt een aanrader. Als je spellen wil spelen die ook op de pc/ps4/xbone te krijgen zijn en je doet niks met portable dan zou ik hem zeker niet kopen.

€20 per jaar is wel te overzien voor online.
Precies. En dat is één account. Als je familieleden zo gek krijgt om ook een Switch te kopen en je deelt een Online Family abonnement met max. 8 man zit je op 2 euro nogwat per jaar.
De Switch is inderdaad heel leuk, maar wat heb ik toch een hekel aan die belabberde online service van hun, gewoon 3x knudde.
Persoonlijk speel ik nooit games online.
Maar tijdens het instellen 45 min bezig geweest om het Nintendo ID van de 3DS werkende te krijgen op de Switch. Blijkt dus dat die niet compatible zijn. Er is een Nintendo ID en een Nintendo Account. 8)7
Ik heb sinds een paar dagen zo'n switch. Nadat ik al een Xbox en een playstation had, en ik moet zeggen dat Nintendo by far de leukste gameplay heeft.

Er is niets zo hilarisch als met een stel vrienden een spel te spelen op de switch (mario kart of zo). Bij andere consoles is het allemaal wat serieuzer de lol-factor van de switch heeft me echt versteld doen staan. Dus ik hoop wel dat ze iets dergelijks blijven doen. De andere twee kunnen dan op specs blijven doorontwikkelen.
Je moet wel opletten dat je correct onderscheid maakt tussen hardware & software.

Want het is vooral de software van Nintendo waarin ze uitblinken met gameplay. Dit hoeft niet console gebonden te zijn. Ook zijn serieuze en/of bloederige games beschikbaar op Switch. Neem Doom, Wolfenstein en binnenkort MK11.

Mijns inziens wordt het juist zeer interessant zodra Nintendo zich iets meer losrukt van het eiland waar ze altijd op zitten, specifiek door hun consoles. Er kan mogelijk ook een grote belemmering wegvallen. Die van rekenkracht en installbase. Als Mario Kart Wii op 1 console al 37 miljoen stuks kan verkopen, wat kan dat zijn al streamend in een smartphone set up. Eventueel wired aan je internet box en controller via bluetooth? Ik noem maar iets. PC zal Nintendo nog wat angstig voor zijn voor vanwege hacks, mods, etc.

Nintendo blinkt uit in software. Ze zijn begonnen met een aantal van de beste games in de industrie, maken ze nog steeds en zullen ze blijven maken. Ze verkopen nu al 12 miljoen+ Mario Odysseys (let op dat 3D mario's het altijd veel slechter hebben gedaan dan de 2D's). Dat doen de meeste exclusives niet. Nintendo wilde altijd graag geld verdienen aan de consoles zelf. Misschien zijn ze in gaan zien dat verdienmodellen op dit moment drastisch veranderen. Paid subscriptions, milarden aan in game purchases, dlc packs, irritante lootboxes, etc.

Console omzet is echt een grap. Nintendo kan geen Apple prijzen hanteren van 1200/1600 voor een frkn smartphone en ermee wegkomen. Zo maf zijn Nintendo fanboys niet.

Play to your strengths. Maar vooral wel die triple-A games blijven maken.
Hoezo? ook de andere hebben splitscreen games (in iedergeval de PS3 en de 360 hadden dat), ik speel regelmatig met iemand anders op 1 console. Dus is gewoon specifiek iets van developers en ik zou zeggen als er te weinig van dat soort games op de PS/XBox zijn, dan is dat misschien een gat die te vullen valt. Zelf ben ik helemaal niet zo onder de indruk van die nintendo games.
Furukawa herhaalt in het interview bovendien dat hij meer nadruk wil leggen op het ontwikkelen van games voor smartphones, omdat dat een manier is om een constante stroom inkomsten te genereren.

Heeft de beste man het Diablo debacle gemist?
Welk debacle? De game is nog niet eens uit en kan heel veel gamers aanspreken als de controls goed zijn. De game wereld is groter dan de PC en console.
Het debacle is met name dat Blizzard de vaste schare fans hiermee nogal tegen de haren in heeft gestreken. Er is zeker veel geld te verdienen met mobile games met microtransacties, zo blijkt. Of het een financieel debacle wordt moet nog blijken, maar ze hebben hun vaste fans Blizzard gemaakt heeft tot wat het is in ieder geval een flinke klap verkocht.
Ik denk dat het probleem is dat Blizzard net als Nintendo er op bekend stond alleen kwaliteit te leveren. Dat ze de richting in gaan van mobile omdat geld. Ze aangeven dat kwaliteit niet meer op één staat maar de geldstromen.
Nu hoeft dit natuurlijk niet verkeerd te zijn. Maar als Nintendo los gaat van console en over gaan op mobile raken ze denk ik een flinke fanbase kwijt. En ik denk zomaar dat ze deze wel nodig hebben voor hun bestaansrecht.
Grote kans dat (helaas) Diablo Immortal nog steeds erg veel geld in het laatje gaat brengen, maar waarschijnlijk door een andere doelgroep. Maakt voor de bedrijfsvoering uiteindelijk niet uit natuurlijk.
Vermoedelijk niet, maar net als Activision denk ik dat ze ook heel goed weten dat microtransacties net zo gehaat worden als ze winstgevend zijn... En aangezien ook Nintendo niet van de lucht leeft zullen ze hun euros moeten blijven verdienen, ook als consoles/handhelds technisch mijlen achterlopen op mobieltjes.
De eerste die een goede mobiele game uitbrengt gaat daar veel geld mee verdienen, de tweede blijft in leven en de rest gaat roemloos ten onder. Nintendo wil geen Kodak/Sega worden, en terecht.
Tja ik denk eerder dat Blizz de verkeerde kant op ging. Nintendo heeft al meerdere games op het smartphone platform (Mario, Animal Crossing, Fire Emblem) games die ze volgens mij wel flink wat geld opleveren. Ik snap de gedachtegang prima dat ze meer van zulke games willen maken van andere franchises om daar wat geld mee binnen te harken. Het komt allemaal neer op de consument uiteindelijk, voor wat ze er voor over hebben, of dat ze stemmen met hun portemonnee.
Nintendo weet heel goed dat de content veel belangrijker is als de hardware, al blijft het matige scherm en de beperkte accuduur wel jammer imo (feit dat eea 720p draait op de tablet zelf zie ik niet als een issue, beeldscherm in de kwaliteit van een iPad zou een mega upgrade zijn).
Maar dan krijgt het ook snel de prijs van een iPad. De kracht zit hem er bij Nintento een heel groot deel in dat het gewoon betaalbaar is (de console iig).
90% van de iPad (of andere goede tablet) zou ook afdoende zijn, het scherm wat er nu in zit is gewoon matig in verhouding.
Een 2018 iPad kost op een tientje na net zo veel als een Switch, dus zo onmogelijk moet het niet zijn om die schermresolutie tegen een vergelijkbare prijs te krijgen. We zijn ook alweer een paar jaar onderweg sinds de Switch uitkwam, natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 7 januari 2019 13:06]

Maar Nintendo weet ook erg goed dat het waarde vast houden van hun content tot nu toe het best werkt op hun eigen platformen. Een Nintendo game gaat eigenlijk nooit in de aanbieding. Mario kart op de 3ds is bijv nog altijd full price!!

De move naar een ander platform waar WEL alle titels een keer in de aanbieding komen, kan dus ook nadelig uitpakken.
Tja... maar bepaalde content heeft soms betere hardware nodig. Ze mikken op vernieuwing; zoals de Wii toen nieuw was (of beter gezegd: de controllers). Maar al snel was het gewoon te beperkt en uiteindelijk was dat gewiebel met die stick toch helemaal niet meer zo leuk. Feit was dat die dingen (de Wii) best wel snel stof gingen vreten (in het algemeen leek dat zo). Bij mij thuis zeker.
Ze waren welliswaar de eerste met bepaalde zaken (zoals controller en het gebruik van avatars) maar die waren leuk vanwege de nieuwigheid en dat is toch niet voldoende om de aandacht vast te houden, denk ik. Uiteindelijk was de (uit)werking toch niet zo praktisch/indrukwekkend, dus vervalt het voordeel t.o.v. de andere consoles. Zodra deze hetzelfde implementeren (en soms beter uitwerken) en ook zelf nieuwe content presenteren.
Het feit dat het leuk is in een gezelschap kan ook best wel zonder die vernieuwing. Een game die tegelijkertijd gespeeld kan worden met 4 personen bijv. (zonder dat het als een beperking wordt ervaren dat je in split-screen dan wel tegelijkertijd op hetzelfde scherm speelt), is altijd leuker/gezelliger dan turn-based.
"Furukawa herhaalt in het interview bovendien dat hij meer nadruk wil leggen op het ontwikkelen van games voor smartphones, omdat dat een manier is om een constante stroom inkomsten te genereren."

Ik snap dat je als bedrijf geld wilt verdienen, maar hier gruwel ik van. Ik kan het mij niet voorstellen om games als Super Mario en Zelda op een telefoon te moeten spelen. Volgens mij is een 2nd gen Switch met een snellere apu geen overbodige luxe en is er ook best vraag naar. Het hoeft geen Xbox One X equivalent te zijn, maar een Tegra X2 zou best leuk zijn!
Ze hadden toch eens een mario app uitgebracht op smartphones, weet eigenlijk niet of dat een succes geworden is.
Niet helemaal. Het spel was volgens velen te duur (vanwege de verwachtingen dat alle mobile games gratis moeten zijn) en de controls en gameplay waren ondermaats waardoor het niet gezien werd als een 'echte' Mario titel.
Mijn mening is dat het "maar" een mobiele game is. Sure, dikke nintendo saus erover, dus heerlijk kleurrijk, sfeervol, goed uitgedacht etc... Maar het blijft een rete simpel en repetitief spelletje. Dat mag volgens mij inderdaad niet al te veel kosten (hetzij zelfs gratis). Dus lijkt mij het ook niet echt het juiste platform voor Nintendo om geld te verdienen.

Mario kart zou kunnen, racen met je mobieltje kantelen en een enkele gasknop + een item knop op scherm, kom je aardig eind mee. Maar een beetje platformer is al snel ellende.

Meer dan een paar onscreen knoppen gaat in ieder geval niet lekker werken. Dus vallen de meeste Nintendo titels al af. Het is ook niet gek dat de Switch praktisch een tablet met controls is, want dat is pretty much het enige wat je echt mist aan je apparaat (zie je zelfs dat het belangrijker is dan daadwerkelijke performance).

Custom controller (cases) bestaan al een flinke tijd, toch slaat het niet echt aan. Ik denk dat er wel een markt blijft voor een apparaat als de switch, als is het maar om een uniforme ervaring aan te bieden, mobile gaming schiet daar (imo) toch nog te kort.
Bv z'n oude Pokémon game zal zeker goed werken op mobile, vraag 10 a 15€ voor nieuwe Pokémon red/bleu op smartphone en het verkoopt als zoete broodjes!
Ja zeker, alles wat zo'n beetje turnbased (dus denk ook advance wars / fire emblem enzo) zou prima werken op een touchscreen.
Niet echt. Mario Kart komt er nog wel aan trouwens.
SensorTower heeft eerder deze week de mobiele omzet van Nintendo voor 2018 geschat op 348 miljoen dollar (+15% tov 2017). Slechts een klein aandeel hiervan komt nog van Super Mario Run. Het meeste inkomen van Nintendo's mobiele development komt momenteel van Fire Emblem Heroes en Dragalia
Lost. Super Mario Run was in 2018 verantwoordelijk voor 'slechts' 10 miljoen van die omzet, terwijl het 31 miljoen opbracht in 2017.

Het lijkt duidelijk dat het 'geld' zit bij microtransacties en dat veel mobiele spelers minder bereid zijn om bvb. 10 euro neer te leggen voor een spel bij aankoop.
Als je iets uitbrengt om een mobieltje in te kunnen zetten als "console" met een goede/stabiele verbinding met een scherm en een paar bluetooth controllers er bij... Dan kan het best aardig werken.
Eigenlijk niet heel anders dan wat een Switch nu is.
Ik denk dat mobieltje in zetten als console echt zal falen (of heeft het al wellicht gedaan).
Die controller(case)s bestaan al een geruime tijd (hetzij bekabelt of bluetooth), slaan toch niet echt aan.

En dat heeft met name te maken dat je toch bereikbaar wilt blijven, spelletjes dienen simpel genoeg te zijn dat je het zo weg kan drukken als je gebeld/ge-apped/whatever wordt. Als je dan fullscreen, met phone op zn kant, in een soort hoes met controls gedrukt aant gamen bent, is dat echt niet praktisch. Om nog maar te zwijgen over batterijduur ...

Ik zie meer heil in om op tablets te focussen, die hebben toch een wat meer secundaire functie naast de telefoon.

Of een dedicated apparaat als de switch is dan toch ook nog niet zo gek.
Afgelopen Kerstvakantie heb ik de Wii ( niet de U ) weer onder het stof vandaan gehaald, daar is het speel plezier ook nog niet vanaf.

Helaas is daar onderhand wel alles van uitgefaseerd .
Als je daar nog spellen voor wilt raad ik je aan om naar een pandjeshuis te gaan (used products, cashconverters etc.). Die hebben stapels spellen liggen voor niet te veel geld.
Ik heb marktplaats inmiddels gevonden voor zo'n beetje alle Mario achtige games
Voor een tientje en wat verzend kosten ben je er wel
Hier ook deze vakantie. Nog steeds een top systeem.
Nintendo games op nextBOX of Playstation 5 hardware is gewoon de volgende meesterlijke set. Ik denk dat een van de 2 ook nog wel eens best BIG BUCKS er voor over heeft om Nintendo exclusief te krijgen...
Of ze weigeren het op hun consoles of ze laten Nintendo betalen om hun games via hun platform aan te bieden. zodat Nintendo niet anders kan dan consoles te maken.

Denk niet dat ms of Sony daar veel geld aan zullen willen geven. De games passen niet bij hun doel publiek want anders hadden ze al lang iets gemaakt. De fans van PS en Xbox zitten niet te wachten op Mario en zelda.
Genoeg XBox spelers die bv Mario Kart aan zouden schaffen. Of een game als Zelda. Maar gamers die deze games eerst op een Nintendo console speelden zullen dan toch een XBox of PS aan moeten schaffen.
Ik zeg niet dat er geen spelers gaan zijn, maar er zullen er zeker niet genoeg zijn voor ms of Sony om fors te betalen voor exclusieve deals.
Microsoft heeft destijds Rare opgekocht tot woede van veel Nintendo fans. Ik kan niet zeggen dat ze dat veel heeft opgeleverd dus of dat een tweede keer gebeurt betwijfel ik.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True