Nintendo: opvolger van de Switch is nog niet in ontwikkeling

Nintendo is nog niet bezig met de ontwikkeling van een opvolger voor de Switch. Volgens de directeur lopen de verkopen van het huidige model namelijk nog goed, waardoor de focus op het huidige model blijft. Nintendo gaf al eerder aan niet direct te denken aan nieuwe consoles.

De uitspraken komen van Nintendo-topman Shuntaro Furukawa in een interview met The Sankei Times. Volgens de topman wordt er een doelstelling gehanteerd van twintig miljoen verkochte Switch-consoles per jaar. Doordat de verkopen momenteel goed lopen wordt er niet gedacht aan een opvolger, en zijn ook prijsverlagingen niet nodig.

Nintendo liet eerder al weten dat het 'niet gefixeerd' is op het maken van nieuwe consoles. Volgens Furukawa is het zelfs mogelijk dat er helemaal geen nieuwe consoles meer worden gemaakt. Nintendo wil daarin flexibel zijn, aldus de topman. Het is namelijk ook mogelijk dat het bedrijf zich in plaats van op het maken van eigen hardware, juist hoofdzakelijk gaat richten op het aanbieden van games op bijvoorbeeld smartphones.

Door RoD

Admin Mobile

27-01-2019 • 10:17

143 Linkedin

Reacties (143)

143
140
91
6
0
35
Wijzig sortering
Ik hoop eerlijk gezegd dat ze bij het nieuwe model minder "mobiel" denken, voor mij hoort een console thuis op de plank. En ook, als de power kabel erin zit moet de console meteen aangaan, en niet eerst opladen..Dit zijn de zaken die mij tegenhouden een switch te kopen. Al moet ik zeggen dat ik de games wel mis.
Ik snap je probleem niet zo....

1. Je wilt een Nintendo console (ivm de games)
2. Je wilt kennelijk niet on-the-go, maar op de bank
3. Je wilt dat de console direct aan gaat zodra er stroom in zit.

- dat is dus de switch op dit moment
- dan doe je dat toch niet? En ga je lekker op de bank gamen, met de switch in zn dock, aan je TV?
- als je dus gewoon de switch laat zitten in zn dock, hoeft ie niet op te laden, en kun je direct los....

Jij maakt volgens mij een probleem van de draagbaarheid, omdat je liever een PS4pro achtige Nintendo wil .

Want alles wat je noemt,is gewoon mogelijk met de switch, het enige is; je KAN ook nog handheld verder..
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik bijvoorbeeld vind de Switch nog te duur om er eentje aan te schaffen. Als ze een goedkopere zouden uitbrengen zonder de handheld-functionaliteit zou ik deze zeker bestellen.

Non-Handheld is je materiaal gewoonweg goedkoper,en ik wens niet te betalen voor de handheld opties omdat ik ze toch niet/minimaal zou gebruiken.
Ik zou eerder een handheld only versie verwachten ben ik bang voor je. De handheld markt biedt Nintendo veel meer kansen.
Snap best dat de prijs(zeker in vergelijking met ps4/x1) vrij hoog is, alleen ia dat natuurlijk altijd de afweging bij aanschaf van een product.

Ik vind de switch elke euro meer dan waard tot nu, heb enorm getwijfeld destijds, maar blij dat ik day-one toch eentje heb gehaald.

Waar ik vooraf ook sceptisch was, en zeker niet verwachtte veel handheld te spelen, blijkt bijna 2jaar later het omgekeerde, denk dat ik 60-70% van de tijd handheld speel, niet omdat het altijd echt nodig is.. maar omdat het verdomd prettig speelt. :)

Maargoed ieder z'n ding, vond alleen de argumenten waar ik op reageerde beetje vreemd, gezien ze totaal niet aan de orde zijn.

Edit; excuus moest reactie zijn op Headshrinker ;)

[Reactie gewijzigd door oviMivo op 28 januari 2019 22:59]

Een switch zonder switch zeg maar 8)7
Mijn dochter en ik vinden het heerlijk. Karten samen thuis, gaan naar opa en oma en karten daar vrolijk verder op het kleine scherm... ideaal!
Ik denk dat je de hardware flink overschat. Ja, je hebt een LCD schermpje extra die je niet gebruikt. Het weghalen gaat niet echt een merkbaar verschil op de kostprijs veroorzaken. Sterker nog, het feit dat Nintendo daar 2 verschillende modellen voor moet produceren maakt het geheel waarschijnlijk zelfs ietsjes duurder.
Deze opmerking begrijp ik niet goed. Je kan de switch namelijk volledig "op de plank" gebruiken zonder maar enigszins in aanraking te komen met de mobiele mode of je "niet eerst opladen" aanname. Ik heb er mij een half jaar geleden ook een aangeschaft en dacht ook meh waarom zou je die nu in mobiele modus gebruiken maar je komt er al snel achter dat de console zich daar echt perfect toe leent. Je speelt met de switch zoals je dat zelf wil, docked, met 1 joycon controller horizontaal, met 2 joycons verticaal met je handen achter je rug, mobiel voor het slapen gaan, potje Zelda met de pro controller,.. Anyways, dit begint wat te veel als promo talk te klinken terwijl ik ook vind dat het game aanbod best wat beter mag en de online dienst heb je ook niet veel aan als je niet veel multiplayer speelt. Ik zou zeggen probeer de console eens een week te lenen van iemand vooraleer je je laat afschrikken door theoretische redenen waarop je de console mogelijks niet interessant zou vinden.

ontopic: ze ontkennen wel dat er geen nieuwe volledige opvolger komt maar over een refresh van de huidige wordt nu wel al even gespeculeerd en zou best wel logisch zijn. Natuurlijk gaan ze daar nog niet mee te koop lopen anders krijg je dat iedereen nu al begint te wachten op de nieuwe versie.
Anderen hebben het al geroepen, maar ik gooi er nog extra bij:

De Switch is uitstekend als console EN als handheld. Als je 'm in zijn dock laat staan, merk je niet dat het een handheld is. Je hebt betere graphics dan de Wii U.

Het is geen 4K60fps console, en zelden überhaupt een 1080p60 console, maar alsnog zien games er prachtig uit. Dat de graphics minder zijn dan de PS4/Xone is natuurlijk waar, maar dat is altijd al zo geweest met nintend consoles. Daartegen zijn de games wel echt tot in de puntjes verfijnd. Het geluid is vaak ook uitstekend. 5.1 geluid klinkt bij open world games erg goed.

Mario Odyssey: https://www.youtube.com/watch?v=VTezHZDZ_m8
Zelda: https://www.youtube.com/watch?v=Nnf-HwwBTMQ
Splatoon (skip naar ~03:00) https://www.youtube.com/watch?v=t-ZYfhVywDo

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 januari 2019 11:14]

Zowel Xbox als Playstation maken al zo'n traditionele console. Wat zou de consument er aan hebben als Nintendo precies hetzelfde ging doen?
Inderdaad. Ik vind de mobiliteit echt meerwaarde bieden. En je hebt echte kwaliteits games ipv de rommel die ze op mobiele telefoons uitbrengen.

Ik hoop ook dat Nintendo in de toekomst weer een soortgelijke console uitbrengt. Sinds ik de Switch hebt ligt de Xbox (qua games) voornamelijk word te happen (gebruik hem nog wel veel als media center en Blues Ray speler).
Oh die mobile telefoon rommel is ook op de Switch te vinden hoor. De eShop zit daar vol mee als je goed zoekt.
offtopic:
Als je goed moet zoeken zit het blijkbaar niet zo vol

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 27 januari 2019 20:28]

Ik heb een Switch en X1 en die vullen elkaar prachtig aan. Vooral sinds de X1 GamePass heeft wordt hij hier met grote regelmaat gebruikt. Daarnaast ligt de X1 controller natuurlijk heerlijk in de hand voor als je op de TV wil gaan spelen (heb geen Switch Pro controller).
Weinig... Als Nintendo tenminste haar games op die platformen aan zou bieden. Vooralsnog moet je wel een Nintendo console hebben als je Nintendo games wil spelen.
Uiteraard. En gelukkig gaat Nintendo haar games niet aanbieden op Xbox of Playstation. Evengoed gaat Sony haar games niet aanbieden op Switch of Xbox. Nintendo games zijn daarnaast veelal ontwikkeld met de Nintendo hardware in het achterhoofd en zal minder goed werken op andere hardware simpelweg omdat die de creative controller mogelijkheden missen.
Nou ja "simpelweg"? Als je Zelda met een pro controller kunt spelen dan is dat met een DualShock ook prima te doen.

Het zou mij verbazen als Nintendo games op de ps4 niet gigantisch zouden verkopen verder, ik snap dat Nintendo dat niet doet om mensen zo ook hardware te laten kopen maar ik zou daar wel eens een onafhankelijk onderzoek naar willen zien. Ik denk dat die games een veelvoud zouden verkopen in ieder geval.
Dat gevoel had ik in eerste instantie ook wel... maar ik moet zeggen even wat kort googlen op sales figures doet me er weer aan twijfelen. Als je de volgende lijstjes bekijkt:
https://en.wikipedia.org/...PlayStation_4_video_games
https://en.wikipedia.org/...ntendo_Switch_video_games
Dan moet ik bekennen dat ik heel erg onder de indruk ben van de Nintendo games in aantallen verkocht. Als ik zo snel even vergelijk lijken ze het beter te doen met hun exclusives op hun eigen platform dan Sony op dat van hun. Gezien het feit dat er grofweg 4 keer zoveel PS4 consoles verkocht zijn is dat erg indrukwekkend!

Het is dan natuurlijk de vraag, hoeveel meer zouden ze verkopen als de games ook op andere platforms verkrijgbaar zouden zijn... Zou het wel meer zijn? Het zou nog zomaar kunnen dat het feit dat mensen een Switch moeten kopen als ze een van de exclusives van Nintendo willen spelen het ook waarschijnlijker maakt dat ze andere Nintendo exclusives gaan kopen, terwijl dat effect minder is als ze die eerste exclusive gewoon op de PS4 of Xbox hadden kunnen spelen. Als ze wel meer verkopen dan is het nog de vraag hoeveel meer dat moet zijn om de gemiste hardware verkopen te compenseren...

Ongetwijfeld zal Nintendo dat soort cijfers wel zelf bestuderen en als ze echt veel meer kunnen verdienen door als 3rd party developer op de andere platforms hun games te verkopen dan zouden ze dat denk ik wel gaan doen, getuige het feit dat ze ondertussen ook voor telefoons zijn gaan ontwikkelen, iets wat het oude Nintendo ook nooit gedaan had. Het zou dus zomaar kunnen dat het helemaal niet zo positief uit zou vallen (of in ieder geval dat zij dat denken).
Ja daarom zou ik wel een onafhankelijk onderzoek willen zien, niet door Sony of Nintendo gestart maar echt onafhankelijk. We zullen het alleen voorlopig/nooit weten ben ik bang.

Ik vind Sony exclusives 1:1 met Nintendo exclusives vergelijken op het gebied van verkopen niet helemaal eerlijk trouwens. Voor het Sony (en Microsoft) platform is simpelweg veel meer aanbod waardoor gamers ook wat anders kunnen kiezen. Nintendo blijft daarin achter en misschien is dat wel de reden dat exclusives beter verkopen in verhouding. Dat zijn dingen waar niet zo 1.2.3 antwoord op te geven is helaas.
Je moet ook nagaan, dat Nintendo of Sony geen percentages hoeven af te staan aan een platform houder, omdat ze dat van hun zelf zijn, ook krijgen ze de volle pond als een game digitaal wordt verkocht. Daarnaast verkopen games van Sony en Nintendo meer dan menig multiplatform game. Daarnaast verdienen ze waarschijnlijk nog het meest door zoveel mogelijk klanten naar hun platform te trekken met exclusive content, met de hoop dat ze later nog meer kopen in het platform.
Nee klopt, ik bedoel het ook niet als een op een vergelijking, maar puur als iets om over na te denken... Overigens juist wat je zegt dat Nintendo misschien meer exclusives verkoopt omdat er minder aanbod is op hun platform, dat is nou ook precies wat ik bedoel waarom ik denk dat het ook niet 100% zeker is dat ze meer zouden gaan verkopen als ze multiplatform zouden gaan. Op dat moment komen hun games namelijk in veel drukker vaarwater en zouden ze dus misschien juist wel minder kunnen gaan verkopen.
Over de cijfers die je linkt, Nintendo update zijn verkoop aantallen van games elk financieel kwartaal, waardoor je de cijfers van Nintendo een goed beeld geeft. Sony daar in tegen geeft meestal maar 2 of 3x een sales update van games, waardoor sommige van die gegeven nummers out dated zijn, ook doordat andere publishers nooit informatie over sales splits geven van third party games, is het onduidelijk hoeveel die games alleen op de ps4 hebben verkocht. Sony heeft zelf in oktober bekend gemaakt dat Fifa 17 & 18, cod ww2 & bo3 en gta 5 de best 5 best verkochte games waren op de ps4.
Het is niet exact inderdaad, maar Sony zal niet 4 keer zoveel verkocht hebben als daar staat. En de multiplatform titels zijn nou eigenlijk net niet zo interessant, het ging me vooral om de verkoopaantallen van de exclusives.
Denk het niet de echte fans kopen een switch voor zelda en Mario. Denk niet dat velen ps4 of Xbox gamers plots Mario of Zelda zullen kopen. Misschien enkele.
Denk je echt? Als alle nintendo games voor de PS4 zouden uitkomen, zou ik niet eens een switch gekocht hebben. De Switch is een leuk apparaat hoor, en de games erop zijn geniaal, maar als er een "Switch X" zou zijn - een dedicated doos met meer rekenkracht waardoor je op hogere resolutie en/of framerate games kan spelen - had ik 'm zo gekocht. Als ik diezelfde games op de veel krachtigere PS4 (Pro) of xbox one x kon spelen had ik dat ook gedaan.

Ik denk dat de nintendo consoles primair gekocht worden voor de nintendo games.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 januari 2019 09:47]

Ik denk dat de nintendo consoles primair gekocht worden voor de nintendo games.
True that, indertijd de Snes, N64, Gamecube en Wii primair gekocht voor Mariokart :)
Als ik Mario en Zelda kon spelen op de PS4 (hoeft geeneens grafisch verbeterd te worden) dan zou ik Mario en Zelda wel gekocht hebben hoor. De spellen die wel op allebei de consoles zou verschijnen zou ik dan wel voor de PS4 kopen tenzij het echt veel voordeliger is om de andere versie te kopen.

Het zal nooit officieel gebeuren maar ik zou best een Sony/Nintendo console willen hebben hoor waar je alle spellen op zou kunnen spelen (van PS1/NES tot PS4/Switch). Vooral omdat er veel leuke spellen uitgekomen zijn toen ik jonger was en dus financieel het niet kon betalen (en te lui voor een krantenwijk ;))
Zelda is prima te spelen met een dualshock in een emulator
Dus je zegt eerst dat er geen reden zou zijn voor Nintendo hardware als ze een vaste console zouden maken omdat Sony en Microsoft dat al doen (en we negeren even dat dat is wat Nintendo ook gedaan heeft tot de switch)... En vervolgens zeg je dat de hardware van Nintendo zelf juist innovatieve games mogelijk maakt (als ik het zo goed verwoord)... Haal je nou niet je eigen eerdere argument onderuit? Dat voordeel zou er dan toch nog steeds zijn als het ding niet draagbaar zou zijn?

Overigens begrijp ik @maddog4004 wel. Het mobiel zijn maakt het ding ook relatief duur voor de power die hij heeft. Voor mij is dat toch ook een nadeel omdat ik zelf niks zou hebben aan het mobiele deel, ik game ook alleen maar thuis en hoef mijn tv niet te delen met iemand. Dat wil niet zeggen dat het voor Nintendo niet een hele goede move was en dat het voor heel veel mensen briljant is, maar voor mij persoonlijk is het wel een nadeel. Het voelt voor mij alsof je meer mag betalen dan de concurrentie (switch gaat nooit noemenswaardig in de sale, de andere twee wel) voor performance op het niveau van de vorige generatie. Aangezien mobiliteit als voordeel voor mij niet ter zake doet blijven dan alleen de exclusives over als plus van het systeem, en zo'n grote Nintendo fan ben ik nou ook weer niet dat die me over de streep trekken.

Prima dus dat het voor veel mensen zo cool is, maar de andere kant mag toch ook wel eens beargumenteerd worden?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 januari 2019 11:54]

Zowel Xbox als Playstation maken al zo'n traditionele console. Wat zou de consument er aan hebben als Nintendo precies hetzelfde ging doen?
Mogelijkheid van Nintendo first party game op hoogste 'fidelity'.

Wat mij betreft geen must, maar er was een tijd waarin Nintendo games naast gameplay ook het best eruit zagen.

En.... Metroid in een Metro jasje?.... Hell yes.

Nodig? Nee. Wenselijk als eindgebruiker. Sure. Good business model? Waarschijnlijk niet.

Maar in een steaming toekomst gaan we dit miss wel krijgen.
Maar een switch is prima op een tv aan te sluiten ;)
En ook, als de power kabel erin zit moet de console meteen aangaan, en niet eerst opladen.
Daar is de Aan/Uit knop voor ;)
Dat is nou precies het mooie van de Switch. Hij hoort 'op de plank', maar hij hoort óók in de hand. De flexibiliteit maakt dat hij daardoor bij mij veel meer gebruikt wordt dan de PS4. In een gezin is niet altijd de 40+ inch tv beschikbaar om op te gamen.

En dat opladen... Wanneer komt dat nu voor? Bij mij is de batterij eigenlijk nooit helemaal leeg, tenzij ik bijvoorbeeld onderweg heb zitten gamen. Maar als ik hem direct bij thuiskomst in de dock zet, kan ik er wwer mee aan de slag tegen de tijd dat mijn jas aan de kapstok hangt.
Als sucker voor handhelds vind ik de switch de beste nintendo console ooit.
Als je het "mobiele" niet wil dan kan je hem gewoon in de dock laten en dan doet de switch alles wat je net zei.
Dat zeg ik ook altijd, maar dan kijken mensen me altijd vreemd aan. Ik wil niet €300+ betalen voor een mobiele funtie die ik nooit gebruik. Dan betaal ik liever €100 minder voor eens versie die vast naast de TV staat. Gelukkig heb ik de belangrijkste games al op Wii U. De enige die ik echt mis is Super Mario Odyssey.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 27 januari 2019 12:45]

Je noemt allemaal argumenten die voor jou niet eens gelden als je het als pure tv console zou gaan gebruiken. En bepaalde games niet willen spelen omdat het apparaatje waar ze op draaien bij een lege accu eerst moet opladen? c'mon son, niet sterk.
En ook, als de power kabel erin zit moet de console meteen aangaan, en niet eerst opladen.
Weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar de Switch staat eigenlijk altijd aan/standby, of de kabel er nou in zit of niet.
Al door meerdere mensen geroepen, maar ik sluit me erbij aan.
De Switch kun je gewoon als een ''full fledged console" gebruiken.
Laat het staan in zijn dock en het is een traditionele console.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de game library heel triest vind. Of ik word oud.. dat kan natuurlijk ook 8)7
voor mij hoort een console thuis op de plank.
Dan ben jij niet de doelgroep van de Switch. Het is geen handheld of console. Het is een hybride die beide rollen zonder probleem uitvoert.
En ook, als de power kabel erin zit moet de console meteen aangaan, en niet eerst opladen..
Dit snap ik niet helemaal.
Ik snap niet waar jij je 'opladen voor spelen' verhaal vandaan trekt...
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de console eerste moet opladen voordat deze aan gaat. De Switch gaat ALTIJD aan zodra deze voeding heeft, kabel of accu, doet er niet toe. Ook als je hem in handheld hebt gebruikt en hij aangeeft dat de accu (bijna) leeg is, zet hem in z'n dock of sluit de voedingskabel aan en je kunt direct verder.
Hoe zou het met dit zitten:
https://nl.letsgodigital....rs-games/nintendo-switch/

Het is en blijft een switch wel een vernieuwde versie. Die is dan ook van de baan?
Hoe het daarmee zit? Nou het is dikke onzin wat daar staat :P Ze zouden volgens dat artikel van een 720p scherm naar een 4K scherm gaan. Dat is een 8x zo hoge resolutie. Iets zegt mij dat het niet gaat lukken om een GPU erin te krijgen die 8x zo sterk is, die net zo zuinig is. Dat zijn PS4 Pro / X1X specificaties (die moeite hebben met 4K30fps). Daarnaast snap ik niet hoe mensen nog steeds na 30 jaar Nintendo niet begrijpen dat ze niet meedoen aan de spec race.

Het is een leuke wenslijst, meer niet. De enige Switch die Nintendo op korte termijn zal releasen is een revisie (Tegra chip beveiligd tegen hacks, zuiniger, lichter, goedkoper).

Ik zie Nintendo ook wel een versie uitbrengen waar de Joycons vast zitten aan het scherm en geen dock of lader wordt meegeleverd. Dit verkopen ze dan als handheld versie, als goedkoper model (die verder dus gelijk is eigenlijk).

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 januari 2019 11:07]

Ahum, super Nintendo was op bepaalde niveaus sterker dan Sega tegenhanger. Nintendo 64 was krachtiger dan PlayStation. GameCube was krachtiger dan PlayStation 2 en op bepaalde vlakken zelfs krachtiger dan de Xbox. Vanaf toen begonnen ze de GameCube architectuur ieder keer uit te brengen wat ervoor zorgde dat ze achter bleven (Wii en wii-u). Het is eigenlijk 'pas' sinds de Wii dat Nintendo (sterk) achter blijft op specs.
Op welk vlak was de Gamecube dan krachtiger dan de Xbox?

Nintendo was niet per definitie krachtiger dan elke andere console in dezelfde periode. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De Sega Mega Drive had een snellere CPU dan de SNES. Zoiets als Sonic had nooit op de SNES kunnen draaien.
De volgende generatie had de Saturn veel betere 2D mogelijkheden, dit stelde op de N64 geen bal voor. Bovendien had de N64 wel meer geheugen dan de Playstation, de PS had wel dedicated video memory, waar de N64 dat niet had (of ja, een paar KB). Dat zie je terug in de textures, die veel beter waren op de PS.
Als we kijken naar de generatie PS2, Gamecube en Xbox, was de Xbox op alle vlakken de krachtigste console. De Gamecube had een snellere CPU dan de PS2, maar die van de PS2 was veel efficienter. Games die ervoor geprogammeerd waren zagen er op PS2 beter uit. Kijk naar bijvoobeeld naar Metal Gear Solid 2. Deze zag er beter uit (en liep soepeler) dan de versies op Gamecube en zelfs Xbox. Ook had de PS2 een hogere geheugen bandbreedte en een grotere framebuffer.

En dan nog meenemen dat al deze generaties Nintendo's consoles 2 jaar(!) na de concurrentie uitkwamen (muv Xbox). En dan nog waren ze niet op alle vlakken beter/krachtiger/sneller. Ook toen lag de focus op kwaliteit first and foremost.

Betreft de NGC/Wii/WiiU, buiten dat het alle drie PowerPC CPU's zijn, heeft de Wii U CPU niets meer te maken met die van de Gamecube. De Wii U moet de console (opnieuw) opstarten in een dedicated Wii omgeving waarbij het een specifieke core voor Wii software gebruikt.

Dus ik snap waar je vandaan komt, maar om het zo stellen als je doet, is nogal kort door de bocht.

(Daarnaast zijn de handhelds altijd zwakker geweest dan de concurrenten.)

Edit: Even voor de duidelijkheid: Mijn punt is vooral dat de term 'krachtigste console' niet eentje is die helemaal vast staat en in cijfers te tellen is. Althans, niet in de generaties dat consoles specifiek verschillende hardware gebruikte.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 27 januari 2019 15:58]

Als een complete 3D game (niet fake-3D, maar berekend met polygonen) zoals Star Fox op een Snes kan draaien dan een game als Sonic ook echt wel, lijkt me...

Grafisch was de GameCube wel degelijk sterker dan de PS2 ;)


Edit:
https://www.popularmechan...gy/gadgets/a5524/1278831/
"However, it's just as powerful, graphically, as the Xbox. "It would be stupid if it wasn't," Anthony said, "because it came out at the same time.

It would have no excuse to have poorer-looking graphics." The GameCube's graphics processor is 162 MHz compared with PS2's 147 MHz.

While acknowledging that the GameCube is more powerful than the PS2..."

https://www.anandtech.com/show/858/14
"The GameCube wins in terms of GPU efficiency courtesy of the embedded 1T-SRAM from MoSys. However the use of a fixed function T&L pipeline is a bit of a turn off for the GPU. Again this is another situation in which it would have been beneficial to have ATI's input into the design of the product before it was finalized. It is a shame that ATI acquired ArtX after the design was already completed otherwise we might have seen a programmable T&L pipeline instead."

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 27 januari 2019 15:18]

Star Fox had een grafische co-processor direct in de cartridge zelf, en de systeemeisen ervan gingen dus ver voorbij wat de SNES zelf te bieden had.
Ik wist dat je die zou noemen ;P maar dat neemt niet weg dat een simpele game als Sonic echt wel op een SNES kon draaien. F Zero of Super Mario Kart met Mode 7 is vast en zeker intensiever.
Enige issue is dat betere specs niet gelijk staat aan betere graphics/games.
Developers moeten wel weten hoe ze moeten ontwikkelen voor de GameCube.

Kijk naar het grafische verschil tussen een game zoals Genji 2 (https://en.wikipedia.org/wiki/Genji:_Days_of_the_Blade) en Metal Gear Solid Rising. Zelfde console, maar Genji 2 was een launch titel en Rising was rond het eind van de console's generatie. Dev's hebben tijd nodig om voor een console te leren ontwikkelen.
Dat snap ik :P Ben zelf een games dev ;P Maar dat is ook het punt: hardware zegt lang niet alles, maar zelfs ALS we dat wel doen stond de GameCube er helemaal niet zo slecht voor.
Nintendo was niet per definitie krachtiger dan elke andere console in dezelfde periode. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De Sega Mega Drive had een snellere CPU dan de SNES. Zoiets als Sonic had nooit op de SNES kunnen draaien.
Weet ik zo net nog niet, de SNES was flexibel in de zin dat dingen uitgebreid konden worden met expansion chips op de game cartridge, de 3D in Starfox of Stunt Race FX, of de 2D effecten in Yoshi's Island waren anders ook niet mogelijk geweest op de vaste SNES hardware... dus waarom zou je met een veeleisende Sonic game ook geen dingen kunnen 'offloaden' op die manier?

En de SNES kon meerkanaals PCM geluid in games opslaan en weergeven, niet dat FM synthesis waardoor alles hetzelfde metalige geluid had, een soundtrack als in Donkey Kong Country 2 op de Mega Drive zou al helemaal onmogelijk zijn... alleen al daardoor voelden de games een stuk moderner aan voor mij.
Die flexibiliteit had de Mega Drive ook. Hier zijn ook meerdere co-processoren in diverse games geplaatst. Ze hebben er zelfs een los uitgebracht. ;)

Mijn punt is ook niet dat één van de twee beter is. Ik geef zelf ook de voorkeur aan de SNES, maar het is wel zo dat de MD een snellere CPU heeft. En zo heeft de SNES andere pluspunten, zoals idd de Sony geluids-chip of Mode 7. :)
Volgens mij is het het sowieso te bepalen welke console puur op cijfers de sterkste was die generatie, de xbox, gamecube en ps2 maakte alle drie gebruik van totaal verschillende architectuur. Daarnaast werden veel games eerst ontwikkeld voor de ps2 en daarna geport naar de andere twee. Maar uiteindelijk zagen games als resident evil 4 op de gamecube, god of war 2 op de ps2 en halo 2 op de xbox er extreem indrukwekkend uit voor de tijd en hardware.

Maar volgens zijn de meeste het er over eens dat het kwa power xbox>gamecube>ps2 was, niet zo gek want de drie consoles kwamen allemaal een jaar tussen elkaar uit.
de GCN CPU was op bepaalde vlakker sterker dan de Xbox. Dat zei 1 van de developers van Factor 5.
De wii u is gebaseerd op dezelfde architectuur als de wii en gc. Het is alleen een triple core variant met meer instructiesets en meer cache. (het blijft nog wel een RISC). Dit is al door diverse mensen onderzocht. Zie ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Espresso_(microprocessor).

De GC had met name slechtere graphics ivm kleine mini dvd's. Zelfde geval als met N64. De Xbox was inderdaad krachtig, maar kwam als laatste op de markt (beetje valsspelen dus). Maar had ook een heleboel overhead omdat het een aangepaste Direct X gebruikte. Op veel punten was de Xbox het krachtigst, op andere de Gamecube. De Playstation2 was op geen enkel punt het krachtigst, laats staan de een na krachtigste. Zie ook: http://wars.locopuyo.com/cwsystemspecsold.php .
De Gamecube had een snellere CPU dan de PS2, maar die van de PS2 was veel efficienter. Games die ervoor geprogammeerd waren zagen er op PS2 beter uit.
De Playstation 2 had hele goede dev-kits itt de Gamecube. Ook was de Playstation 2 meer gekocht, dus veel games werden gemaakt met de PS2 in mind. Het porten van de Playstation naar de GC of Xbox kost veel moeite, omdat alle drie totaal andere CPU's hadden.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 januari 2019 19:42]

Er zijn toch wel meer verschillen dan alleen triple core. Het is wel op dezelfde architectuur gebasseerd, maar is niet gelijk. Zo kun je ook zeggen dat een Pentium 4 dezelfde architectuur heeft als een 386.

De N64 was wel beter in 3D rendering, maar de PS had zeker het voordeel op gebied van textures. Dat het aparte texture memory van de PS een gevolg van de grote van de opslag, verandert niet dat dit op de PS beter is.

Zoals ik al zei, de PS2 is niet krachtiger, maar is ook niet te vergelijken met de andere. De Emotion Engine had gewoon mogelijkheden die op de CPU's van de Xbox en Gamecube niet aanwezig waren. Hetzelfde met de Cell CPU uit de PS3. Hierdoor zijn er veel exclusives op de PS2 die beter uitzien dan wat op de andere twee console niet mogelijk is. Dat dit maar een handje vol titels is staat buiten kijf. Voor multiplatform titels heb je idd gelijk, maar vaak werkte dat ook andersom.

Uiteindelijk was mijn punt vooral dat je wel blind specs naast elkaar kan leggen, maar dat snelheid e.d. niet altijd wat wil zeggen over het resultaat.
Lees ff de Wikipedia pagina ok ;).

In jouw termen: het is een 386 cpu x 3 met features van de pentium 4.
Lees ff de Wikipedia pagina ok ;).
Heb ik gedaan.
In jouw termen: het is een 386 cpu x 3 met features van de pentium 4.
Nee, dat zei ik niet. De Wii U CPU vergelijken met die van de NGC is alsof je een P4 vergelijkt met een 386. Ja, de instructieset en basis van de architectuur is hetzelfde, maar daar houdt het verder op.
De Wii U cpu is niet zomaar een snellere 3 core Gamecube CPU.
Nee dat is het niet.
While unverified by Nintendo, hackers, teardowns, and unofficial informants have since revealed more information about the Espresso, such as its name,[3] size[4][5] and speed.[6][7] The microarchitecture seems to be quite similar to its predecessors the Broadway and Gekko, i.e. PowerPC 750 based, but enhanced with larger and faster caches and multiprocessor support.
Het is nog gebaseerd op de Power PC 750 die uit 1997 stamt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/PowerPC_7xx#PowerPC_740/750. Dus eigenlijk is het een multicore Pentium II met grotere en snellere caches. :Y)
Ja, de instructieset en basis van de architectuur is hetzelfde, maar daar houdt het verder op.
Ik snap je punt, maar in dit geval hebben ze letterlijk een een CPU uit 1997 gemod en getrippeld. Dat is heel wat anders dan een voortbouwen op een oude instruction set architecture (ISA). De Espresso in de Wii U was dan ook vreselijk traag, niet mijn woorden: nieuws: Ontwikkelaar Metro: Last Light: Wii U heeft vreselijk trage cpu

Ik wil graag je antwoord geloven, maar ik heb alleen nog maar bronnen gevonden die het tegendeel beweren. Dus als je bronnen hebt die het tegendeel bewegen, dan zie ik die graag tegemoet ;).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 januari 2019 14:37]

Het is nog gebaseerd op de Power PC 750 die uit 1997 stamt: [...] Dus eigenlijk is het een multicore Pentium II met grotere en snellere caches.
Waar trekken we de lijn als we zeggen dat iets gebasseerd is op iets anders? Hij lijkt vergelijkbaar te zijn met zijn voorgangers, die PPC750 gebaseerd zijn. Dat zegt nog steeds niet heel veel. Bovendien biedt deze extra features, grotere en snellere cashes en multi CPU support. Echter zitter er ook features in van de Power7 server CPU's. De Espresso uit de Wii U is vermoedelijk gebasseerd op de PPC750CL. De Gekko uit de Gamecube is gebasseerd op de PPC750CX. Hoever moet een CPU verschillen, voordat we niet meer zeggen dat het een uigebreidde versie is van voorgaande CPU's?

Bovendien heeft de PII niks met de PPC750 te maken, de 740 was iets sneller dan een PII is wat er staat. ;)
The 740 slightly outperformed the Pentium II while consuming far less power and with a smaller die.
 
 
hebben ze letterlijk een een CPU uit 1997 gemod en getrippeld
Dat is dus niet het geval. ;) De Core serie architectuur en instructieset van Intel stammen allemaal af van die van de P6 (Pentium Pro) van 1995. Dan kan ik ook zeggen dat ik 8 core Pentium Pro met hogere snelheden en grotere cashes in mijn PC heb. ;) Die vergelijking is erg extreem, maar het principe blijft hetzelfde.

Al deze info over de Gekko, Broadway en Espresso komt zelfs uit de bronnen die je zelf hebt aangeleverd. :)
De Espresso in de Wii U was dan ook vreselijk traag
Ik heb ook nergens gezegd dat het een snelle CPU is. ;)

Maar goed, laten we er maar over ophouden. We zijn al ver voorbij het punt dat ik aanvankelijk wilde maken. ;)

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 28 januari 2019 15:34]

Waar trekken we de lijn als we zeggen dat iets gebasseerd is op iets anders? Hij lijkt vergelijkbaar te zijn met zijn voorgangers, die PPC750 gebaseerd zijn. Dat zegt nog steeds niet heel veel. Bovendien biedt deze extra features, grotere en snellere cashes en multi CPU support. Echter zitter er ook features in van de Power7 server CPU's. De Espresso uit de Wii U is vermoedelijk gebasseerd op de PPC750CL. De Gekko uit de Gamecube is gebasseerd op de PPC750CX. Hoever moet een CPU verschillen, voordat we niet meer zeggen dat het een uigebreidde versie is van voorgaande CPU's?
De 750CL was de Broadway, de CPU uit de Wii. Als je kijkt in het overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC_7xx zie je dat Wii CPU en de GC CPU (Broadway) evenveel transistors heeft. De Wii U (Espresso) heeft er 3x zoveel. Het aantal transistors is vaak een goede indicatie in hoeverre een CPU is doorontwikkeld. Hoe meer transistors, des te sneller een CPU is. Dit kan vaak doordat je een architectuur verbeterd en het procedé verkleind. Zo zie je dat de PIII 2 miljoen meer (9,5 miljoen) had de de PII. Ook zie je binnen een architectuur (P6) dat dit al verandere. Zo had de PIII Coppermine dat deze er al 29 miljoen had. https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_III#Katmai. Vreemd dus dat de Wii U CPU hetzelfde aantal transistors had per core.

Normaliter heb je gelijk maar in dit geval niet O-). Ik wil er ook graag over ophouden, maar dan moet je wel met goede argumenten aankomen...
Maar goed, laten we er maar over ophouden. We zijn al ver voorbij het punt dat ik aanvankelijk wilde maken.
Het punt was dat de Nintendo krachtige hardware maakte tot en met de Gamecube. En in de Wii U was de GPU OK maar de CPU ronduit slecht. Wel interessant als je GC en Wii spellen via homebrew wilt spelen :).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 januari 2019 16:01]

Cube kwam minder dan een jaar na PS2 uit volgens mij.
SNES iets meer dan een jaar na Mastersystem?

Er is al heel veel debat geweest over de kracht van die verschillende consoles. Volgens mij moeilijk om altijd 1 winnaar te noemen, omdat ze zo verschillende in elkaar zaten. Kunt eigenlijk maar van 1 ding uitgaan, het eindresultaat in de games zelf.

Wat mij betreft wint SNES van SEGA MS hands down, alleen al op de geluidskaart. Wat een pareltje. Of je nou Star Fox, elke Squaresoft title of Rock n Roll Racing pakt. Magistraal geluid. Bovendien, en dan komen we een beetje in smaak territorium, zagen de games op SNES er gewoon zo belachelijk vet uit. Volgens mij o.a. door het kleurenschema van SNES (pin me er niet op vast).

En dat geldt ook wel weer een beetje voor N64. Welke games waren er nou op de release van Mario 64 en Zelda die er veel beter uitzagen? En dan ben ik echt een sucker voor PS1, gezien al die onvoorstelbare Squaresoft titels. Ook daar wordt het snel weer smaak.
FF7 met zn absurde cutscenes of Zelda met een volledig gerealiseerde 3D wereld. 2D leggen beiden het af tegen de generatie ervoor.

Cube had gewoon een aantal games die imo nooit zijn gebeat. Zelda, Metroid, F-Zero, Mario Kart en vast nog veel meer. Maar ook een Soul Calibur 2 zag er veel beter uit op Cube dan PS2. Volgens mij had PS2 weer zon zelfde dilemma als PS3. Veel verborgen kracht, maar kwam pas laat tot uiting door de complexiteit.
Omdat Nintendo vind dat HD/FullHD genoeg is voor de gemiddelde consument. En IMHO terecht. Ze maken zeer visueel leuk uitziende games met mindere hardware (een game kan er realistisch uit zien, maar dat hoeft niet beter te zijn. Getuige de grauwe shooters van tegenwoordig. "Realistisch", maar niet per se mooi).

In de tijd van de SNES / N64 / GameCube was die grafische kracht daadwerkelijk nodig om de games die ze voor ogen hadden mogelijk te maken. Dat is nu niet zo'n issue meer.
De Nintendo consoles van dezelfde generatie waren telkens een stuk later op de markt dan deze zijn concurrenten.
9x zo hoger resolutie zelfs, maar wat je zegt klopt niet. Het gaat niet om de resolutie van het Switch scherm, maar HDMI output, welke nu max 1080p is. Het hele artikel staat vol met onzin, maar dit zou juist wél een mogelijke feature kunnen zijn van een vernieuwde Switch.
Ik reageer wat ín het artikel staat. Dáár beweren ze dat het een 4K scherm krijgt. En daarop zeg ik: het is onzin.
Dit staat in het artikel: “Daarnaast zou de Switch 4K video gaan ondersteunen. Momenteel wordt Full HD ondersteunt via HDMI in TV-mode. De 6.2-inch handheld beschikt zelfs nog over een HD resolutie.“ HD is 720p in dit geval.

Nergens heeft men het over een 4K Switch LCD, de 4K video ondersteuning valt absoluut onder de mogelijkheden bij een herziene Switch.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 27 januari 2019 12:32]

DIt is letterlijk de titel van het artikel:

"Nieuwe details bekend aangaande vernieuwde Nintendo Switch. Spelcomputer krijgt krachtigere SoC, meer geheugen en beter scherm met 4K ondersteuning."

Hoe zij het daar formuleren wordt de indruk gesuggereerd dat het dus een "beter scherm mét 4K ondersteuning" krijgt. En niet een beter scherm én 4K video output.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 januari 2019 13:24]

Mja, dat is inderdaad onhandig omschreven, maar als je het hele artikel leest heeft men het toch echt duidelijk over 4K video output en niet het scherm. Als je die zin gaat analiseren i.c.m het artikel, had waarschijnlijk dit moeten staan:

“Nieuwe details bekend aangaande vernieuwde Nintendo Switch. Spelcomputer krijgt krachtigere SoC, meer geheugen, beter scherm en 4K ondersteuning."

Artikel > header.
Het hele verhaal heeft niet eens een goede bron. Dus discussiëren over vage geruchten lijkt me verspilde energie :)
https://gamepedia.jp/archives/18713 is de bron, ik weet niet hoe accuraat dit kan zijn.
Maar dan is het geen Switch meer, want de functionaliteit die je weghaalt zit hem in de naam.
De Switch is als merknaam nu sterker dan de functionaliteit waarmee het is verzonnen. Ze zullen niet denken: oh nee dit kan niet, laten we onze succesvolle naam die marketingtechnisch sterk is niet gebruiken! Ze kunnen er wat mij betreft “Switch Lite” van maken. Je kan alsnog via je TV spelen door de dock los aan te schaffen en controllers erbij te kopen. Dus het blijft qua functionaliteit zijn naam eer doen, echter niet out of the box ;)

Switch Lite voor €199. Switch console die iets lichter is met Joycons die geïntegreerd zijn zonder HD Rumble (maar “gewone”) en IR. Geen dock in de doos erbij.Voor mensen die het toch vooral als handheld gebruiken.
Leuke reclame met Fortnite erin waar een kind in handheld speelt en je verkoopt ze als warme broodjes rond de feestdagen. De ouders zullen dan na een tijdje wel een dock aanschaffen omdat je daarmee ook op TV kan spelen en losse controllers. Verdienen ze zelfs meer mee dan de standaard Switch op lange termijn.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 januari 2019 16:18]

Ja precies, dat is alsof Nintendo een 3DS zou verkopen zonder 3D functie... onvoorstelbaar!

pricewatch: Nintendo 3DS 2DS XL Blauw, Zwart

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 januari 2019 09:50]

Maar het heet dus de 2DS, en niet de 3DS. Dus je punt ontgaat me een beetje. Ga je de Switch de nonSwitch noemen? Al zie ik ook niet echt een reden om een Switch zonder removable joy-cons te maken. Veel (family/party) games maken juist gebruik van de removability van de joycons, terwijl de 3D functie van de 3DS eigenlijk niet nodig was om iets te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 januari 2019 09:54]

Als er een 'Switch Pro' komt dan zou ik niet teveek verwachten: handheld 1080p ipv van 720p, en docked wellicht 4k30 maar eerder 1080p60 in meer titels. Nintendo is een super conservatief bedrijf en hun huidige strategie werkt prima voor ze. Heb zelf totaal geen moeite met 720p in handheld mode. Wel zou ik titels als Xenoblade 2 wel beter zien presteren en wat extra rekenkracht zou daarbij wel helpen.
Ik zou wel echt zo geld neerleggen voor xbox-one x / ps4 pro performance-niveau Switch (mits de games erop aangepast worden natuurlijk; gewoon x4 resolutie & 4K support en je bent klaar denk). Handheld is leuk maar voor mij niet nodig. Al kost-ie €699

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 januari 2019 09:53]

Zoiets gaat ook niet gebeuren. Hebben ze nooit gedaan en zullen ze ook nooit doen. Wellicht een kleinere uitvoering maar daar is het nu nog te vroeg voor.
Die was er officieel nooit, er is niet eens een goede bron in dat verhaal. Geruchten om een verhaal te kunnen schrijven = reclame inkomsten voor de website.

Dus alles wat geen goede bron heeft moet je niet meteen geloven.
Er staat alleen dat ze 4k ondersteuning van plan zijn (voor je TV scherm dus!). Nergens over dat ze een 4k scherm in de switch gaan plaatsen.
Misschien heb je gereageerd op de verkeerde? Ik heb niets over 4K gezegd. Ik bedoel alleen dat die nieuwe switch er nooit was, behalve in vage geruchten.
Ik denk dat het best zou kunnen dat dit realiteit wordt. Kijk maar naar de “NEW 3DS” lijn. Die had ook meer geheugen en een betere processor. 4K checkerboarding zou een mogelijk kunnen zijn, maar die kans acht ik nu nog klein. Ik hoop zelf op een verbeterde Wi-Fi module en dat er aan de joycons gewerkt wordt. Deze hebben bij veel mensen nog steeds last van drifting van de thumbsticks en ook van de acceleratiemeter. Ook zou een groter scherm fijn zijn, waardoor de bezels aanzienlijk smaller worden. Ook een aanpassing van de USB-C poort zou fijn zijn aangezien de Switch nu kapot kan gaan als hij niet de perfecte stroom krijgt in docked mode(d.m.v. een third-party dock)
Het is hier lastig om gewaardeerd kritisch te zijn, maar ik probeer het toch.

Tot nu toe ging Nintendo goed mee op mindere hardeware. Maar komt er nu niet een tijd aan waar de gebruikers dingen gaan verwachten als.
- een mooie glans op het metroid pak, en wat glans in de rest van de omgeving van metroid. (GPU)
- minder laadtijd van teleportatie in games. (CPU)
- goede ping (een lange netwerk aansluiting) en reactie tijden. Aangezien er veel competitieve games in de Nintendo shop zitten.

[Reactie gewijzigd door WokeBroke op 27 januari 2019 10:54]

Denk dat die dingen meer leven bij hardcore gamers dan bij een casual gamer waar nintendo zich op richt.
Ik ben juist verbaasd hoe goed een games er uit zien en hoeveel power de switch heeft in zo'n klein en mobiel apparaat. Qua rekenkracht is ie volgens mij 30% minder krachtig dan de Xbox one (1 Teraflops vs 1.3 Teraflops) en 3 keer krachtiger dan de Wii U. Voor meer visuele pracht en praal heb je pc en de andere consoles. De laadtijd vind ik doorgaans niet slecht op de switch althans niet slechter dan op mijn PS4. Ping weet ik niet en hangt van meer zaken af.
Denk dat het iets persoonlijks is. Ik vind de games mooi. Speel niet online maar wel vaak Mario kart of super smash in de trein en tot nu toe is het mijn beste multiplayer ervaring tov andere consoles waarop ik heb gespeeld want het werkt gewoon.

De dingen die ik van de switch verwachtte was:
Leuke spelletjes om samen met mn vriendin / bezoek en over een tijdje kinderen te spelen
Leuke, volwaardige, games voor onderweg
De befaamde Nintendo spelletjes

Tot nu toe de beste console aankoop sinds m'n eerste xbox icm Halo
Dat ligt er maar net aan. Ik wacht stukken minder lang met nintendo games zoals zelda dan met red dead 2 op de xbox one. 3 uur wachten voordat ik unerhaupt kon gamen omdat er 100gb geinstalleerd moest worden vond ik eerlijk gezegd ook een afknapper....
Ik geloof er niets van. Natuurlijk kijken ze verder dan een jaar of twee en wordt er al nagedacht over een opvolger. Misschien is er geen groot team aan de gang, maar er zijn vast al ideeën.
Anoniem: 181786
@Ryen27 januari 2019 10:23
Ideeën opschrijven wanneer ze toevallig langskomen noem ik nog geen ontwikkeling.
Zelf heb ik wel een idee over de opvolger. Gewoon een nieuw scherm met krachtigere hardware ter vervanging van het huidige scherm. Dezelfde controller er weer aanklikken en klaar.
Die controllers zijn een behoorlijke cash cow (als ik naar de prijs kijk in ieder geval). Met een beetje pech zijn ze toch niet compatible.
Klopt. Daarnaast gaan de controllers snel kapot of werken ze vanuit de doos niet goed. Heb zelf een switch en hij ligt nu voor de 3e keer bij nintendo, omdat de analoge sticks van meerdere controllers niet meer werken.
Bijzonder. Naast het welbekende probleem van de slechtte connectie met een JoyCon heb ik nog nooit enig probleem gehad met de controllers van de Switch. De JoyCon was overigens binnen een paar dagen vervangen en ik hoefde enkel de JoyCon die het betrof op te sturen. Ik had dus door kunnen spelen als ik nog een ander setje had of een Pro controller.
Die controllers zijn een behoorlijke cash cow (als ik naar de prijs kijk in ieder geval).
Je moet alleen niet naar de prijs kijken, maar ook wat erin zit. Naast sticks en knoppen heeft elke Joy-Con z'n eigen accelerometers en gyro's en heeft de rechter Joy-Con daarnaast nog een NFC-mogelijkheden en een IR-blaster/camera. Tel daarbij op dat de Joy-Cons een mechanisme moeten hebben om aan iets te kunnen vasthaken (de Switch of een grip) en je zal tot de conclusie komen dat de Joy-Cons iets complexer zijn dan een traditionelere controller als die van de XBO of PS4.
Dan nog. De productie prijs van alle merken controllers is factoren lager dan de verkoopprijs. Voor alle merken zijn dit cssh cows.
Ben het met je eens, behoorlijk kinderachtig van Nintendo om de Pro controller van de Wii U niet native compatible te maken met de Switch. Kun je omheen werken met een 3rd party adaptertje maar dan nog.
Het is niet zozeer luiheid als een manier om extra geld te verdienen, en dat vind ik echt een kwalijke zaak. Verder wel op en top Nintendo-fan, maar het had ze gesierd als ze hier anders mee om zouden gaan.
Controllers zijn nooit goedkoop geweest, bij geen enkele console. De comptabiliteit bij Nintendo is echter uitstekend!

Wii: GameCube controllers + WiiMote
Wii U: GameCube controllers + WiiMote + Wii U controller
Switch: GameCube controller + JoyCons

Voor de GameCube controllers moet je een adapter kopen van een tientje (AliExpress). De controllers zelf hebben veel mensen gelukkig nog liggen dus dat is geen probleem.

Zeer kleine kans dat later de Wiimotes worden toegevoegd, aangezien het een simpele Bluetooth connectie is. Daar kunnen Sony en Microsoft nog wat van leren!

[Reactie gewijzigd door D3F op 27 januari 2019 10:55]

ideeen en concepten zijn voor mij ook een belangrijk deel van de ontwikkeling, zelf een kernpunt ervan. Ik geloof helemaal niks van het verhaal 'we denken er nog niet aan'...
Wat krabbels wegzetten met daarin ideeën zonder regie wordt over het algemeen nog niet gezien als de start van een ontwikkeling van een nieuwe console. Later zullen ze in de verkenningsfase natuurlijk wel de krabbels gaan gebruiken en bekijken of ze toepasbaar zijn. In mijn ontwikkelteam zetten we ook wel zo nu en dan wat krabbels neer als ze toevallig langskomen voor toekomstig gebruik, maar dan zijn we echt nog niet beginnen met de ontwikkeling.
Dit is dan ook niet meer dan een marketing truc. Zolang er geen opvolger is voor de switch blijven mensen de huidige console kopen. Als er geruchten/nieuws komen over nieuwere snellere hardware dan zullen de huidige switch verkopen dalen. Er zal vast wel een nieuw concept klaar liggen, of meerdere concepten. In iedergeval nog niet voor 2019.
Ik ben het met u eens dat het zeker ook goed is voor de huidige verkoop en daarmee een stukje marketing. Echter denk ik dat het starten van een ontwikkeling, terwijl je iets eigenlijk nog niet op de markt wilt brengen alleen maar geld kost. Als je nu een systeem ontwikkelt dat over twee jaar het licht kan zien, dan moet het ook over twee jaar gelanceerd worden, anders is het verouderd en kan het de prullenbak in. Op het moment dat ze nu nog kijken naar verkoopcijfers en liever nog jaren door willen met het huidige systeem, is het goedkoper om nog geen ontwikkeling te starten. Niet meer dan een marketing truc durf ik daarom niet te zeggen.

Ik denk dus niet dat we er standaard van uit moeten gaan dat ze met het ontwikkelingen van een nieuwe console bezig zijn. Dat wil zeggen, ze zullen vast mensen hebben die zich bezig houden met mogelijkheden en nieuwe technieken, ideeën opschrijven en marktonderzoek doen, maar het daadwerkelijk in ontwikkeling hebben van een specifiek product zonder een product te willen lanceren is weggegooid geld.
Geen opvolger van de Switch, maar een verbeterde versie.
Ook mijn gedachte.

Als onze oudste jarig is komt er hier denk ik ook een in huis.
Als papa het dan ook heel leuk vindt misschien wel twee. Ligt er aan of je voor multiplay dan ook telkens 2 games moet aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 27 januari 2019 10:50]

Ja je moet alles x2 aanschaffen.
Meeste Switch multiplayer games ondersteunen splitscreen multiplayer of is er niet eens een splitscreen nodig om multiplayer te spelen op 1 console. Dus het werkt prima om maar 1 console te hebben voor het hele gezin.

Maar als je met 2 Nintendo Switch consoles tegelijk wilt multiplayen (soms is dat vereist) dan zal je wel 2x de game aan moeten schaffen.

Je kan op de game pagina's zien welke multiplayer modus ondersteunt worden voor je ze koopt.
Geen nieuwe Nintendo console, als die ouwe Hiroshi Yamauchi uit zijn graf kon stappen had die allang Furukawa zijn mond met groene zeep gewassen.
Het ging om een "home console", die nuance is kompleet weg in het artikel. En het feit dat er nog geen opvolger in ontwikkeling is is niet zo gek.. De Switch is nog jong en verkoopt als zoete broodjes. Een hardware revisie is dus niet nodig, en al zeker niet het aankondigen daarvan of van een opvolger! Dat zou in de huidige sales snijden dan.

Nintendo snapt zelf ook wel dat er altijd een markt zal zijn voor consoles.
"Nintendo snapt zelf ook wel dat er altijd een markt zal zijn voor consoles"
Is dat zo? Misschien snapt Nintendo wel dat dat juist niét zo is, en willen ze hun niet laten vangen aan de console teveel.
Geen nieuwe Nintendo console, als die ouwe Hiroshi Yamauchi uit zijn graf kon stappen had die allang Furukawa zijn mond met groene zeep gewassen.
Ik geloof het eigenlijk niet. Het lijkt op een slap excuus om meer consoles te verkopen, zelfde truc die Nvidia toepaste voor de 20XX serie : "we hebben nog voldoende chips en er komt niet op korte termijn een nieuwe architectuur" Oude voorraad was op en toen kwam Nvidia met de nieuwe kaarten. Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen voor een nieuwe chip (Mariko). Een variant met een groter scherm. OK mogelijk is dit geen opvolger maar meer een upgrade en mogelijk zijn ze daarom nog niet klaar voor opvolger. De verwachting is in ieder geval dat deze halverwege 2019 zou komen: https://mynintendonews.co...-the-second-half-of-2019/

Daarnaast denk ik inderdaad wel dat ze er goed aan doen de mobiele hype te volgen. Maar dat ze hier wel goed op inspringen (met bijvoorbeeld een universele controller of een eigen "smartphone"). Sowieso denkt Nintendo dat cloudgaming een belangrijke toekomst heeft, zie ook: https://www.neogaf.com/th...d-gaming-devices.1150086/

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 januari 2019 21:32]

Stabiliteit is ook niks mis mee, zo heel veel valt er niet te verbeteren aan de Switch en als je te snel een beter model op de markt zet voelt de early adopter zich ook eerder genaaid.
De Switch XL. Sneller en groter. En daarna komt de Switch mini en de Switch 2. Misschien wordt het gewoon een 2e Nintendo DS verhaal.
NOG groter?

De Switch is al een groot en zwaar object vergeleken met de 3DSXL.

Ikzelf speel het liefst met de Joycons afgekoppeld. Qua houding voelt dat fijner.
Ik verwacht dat ze eerst een mini uit gaan brengen met dezelfde hardware. Op deze manier blijft de originele switch actueel en blijft deze verkopen. Wellicht eind 2020 een switch pro.
Geen nieuwe consoles meer uitbrengen?

Geloof ik niks van. Met de switch heeft nintendo eindelijk weer een goed verkopende “console”. Beetje gek als ze daar geen 2.0 versie van maken.

8)7
Je moet je wel voorstellen dat er voor Nintendo geen serieuze concurrentie is. Ze zijn de enige met een handheld console die enigzins iets betekent in de wereld. Ze hebben nu dus te maken met de wet van de remmende voorsprong.

Ze hebben wel een tijdje concurrentie gehad van Sony, maar de Vita is intussen wel vergeten, denk ik.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 januari 2019 15:24]

Ik zou verwachten dat ze allang een refesh van de Switch op de plank hebben liggen. Bijv een met een glazen scherm dat niet krast als je er naar wijst, zoals nu met dat goedkope plastic schermpje.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 januari 2019 15:21]

Bijv een met een glazen scherm dat niet krast als je er naar wijst, zoals nu met dat goedkope plastic schermpje.
Maar dan wel binnen de kortste keren barst? :p
Ik weet niet wat jij doet met je Switch, maar na bijna twee jaar zit er nog geen krasje op bij mij en ik gebruik 'm best veel.
Ik heb geen Switch eigenlijk :)
Maar ik kan me de nieuwsberichten nog goed herinneren.
Ze zijn niet van plan om de prijzen te verlagen, maar het is vreemd dat Nederlandse retailers veel meer voor de Switch vragen dan tijdens de release of in vergelijking met Duitsland (€319 vs €289,-).

Het is aan de ene kant wel goed nieuws dat ze (voorlopig) niet met een nieuw of geüpdatet model komen met bijvoorbeeld meer opslag, verbeterd scherm of Full HD output. Op die manier kunnen geïnformeerde consumenten met een gerust hart rond de 2e verjaardag van de Switch, er alsnog 1 aanschaffen (zoals ik van plan ben). Zonder bang te zijn op een directe opvolger.
Ik heb eens gekeken en je hebt gelijk. €30 verschil. Wel maf dat niemand onder die prijs duikt. Nintendo zal sowieso wel een minimale prijs afdwingen.
Misschien is er in NL meer vraag tov van Duitsland. En dat melken ze dan uit. Maar het loont dus de moeite om even de grens over te steken als je dichtbij woont.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 27 januari 2019 10:45]

Waar lees jij dat er dit jaar geen geupdate model komt?
Ten eerste hoop ik het, ten tweede wordt er gezegd dat er niet aan wordt gewerkt, maar de originele vertaling kan op diverse manieren worden geïnterpreteerd. Het staat hier inderdaad ook niet letterlijk dat er geen geüpdatet model komt.
Lees het nergens. Modellen worden aangepast kijk maar naar de VW golf.
Ga je nou serieus een game console vergelijken met een auto 8)7? Waarom zou Nintendo de Switch aanpassen als hij voorlopig nog prima verkoopt?
Commodore 64 dan.

De verkopen in Q3 waren lager dan verwacht, net de start van het nieuwe financiële boekjaar. Bovendien start er een nieuw tijdperk met een nieuwe keizer dit jaar. Daarom.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee