Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pokémon Go-maker schikt rechtszaak omtrent locaties Pokéstops en gyms

Niantic, maker van Pokémon Go, heeft in een rechtszaak in de Verenigde Staten een schikking getroffen. De zaak ging om Pokéstops en gyms die zich op het erf van de eisers bevonden, wat vervolgens voor overlast zorgde van spelers die het erf betreden.

Dat meldt de Hollywood Reporter op basis van documenten die online gezet zijn door een rechtbank in de Amerikaanse staat Californië. Het gaat om een class action-rechtszaak waarbij de eisers een schikking hebben getroffen met Niantic. Laatstgenoemde belooft namelijk onder meer Pokéstops en gyms weg te halen bij het erf van de eisers; deze zouden er voor zorgen dat Pokémon Go-spelers hun erf betreden. Niantic zou volgens critici nauwelijks gehoor geven aan klachten van mensen, waarna een rechtszaak werd aangespannen.

De eisers die de zaak hebben aangespannen krijgen daarnaast nog een geldbedrag van 1000 dollar, en daarnaast betaalt Niantic voor een onafhankelijke audit om erop toe te zien dat de afspraken worden nageleefd. Bij mensen die zich vervolgens bij de class action hebben aangesloten, belooft Niantic dat er een buffer van minstens 100 meter wordt gehanteerd tussen hun erf en de eerstvolgende Pokéstop of gym.

Het wordt daarnaast gemakkelijker om klachten in te dienen bij Niantic; wie last meent te hebben van spelers die het erf betreden kan een aanvraag doen voor een verwijdering, zolang de bewuste Pokéstop of gym zich binnen 40 meter van het erf bevindt. Tenslotte verschijnt er een waarschuwing op het scherm bij gebruikers om andermans territorium te respecteren. Die verschijnt zodra tien of meer spelers zich op een bepaalde plaats verzamelen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

17-02-2019 • 09:08

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Deze POI's hadden er in eerste instantie helemaal niet mogen zijn. Niantic wordt hier dus benadeeld door haar eigen spelers.
Pokéstops en Gyms in PoGo worden vanuit hun andere game, Ingress, geladen, waarbij spelers met een hoog genoeg level in Ingress deze als Portals kunnen submitten. Vervolgens moeten nog hogere levels deze submissions reviewen op o.a. locatie, bereikbaarheid en relevantie.

https://ingress.com/support > Ingress Portal Criteria: PLEASE DON’T SUBMIT "Candidates on PRIVATE RESIDENTIAL PROPERTY".

Merkwaardig dat die portals in de USA dan zo simpel verplaatst kunnen worden (waarbij het hele idee van die portal verdwijnt aangezien de locatie incorrect is), terwijl ik in mijn omgeving extreem veel moeite moet doen om een Gym van een begraafplaats af te halen in verband met overlast...

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 17 februari 2019 09:27]

Ik speel komende zomer 2 jaar, en al 2 jaar lang negeer ik 3 bepaalde stops die op begraafplaatsen liggen. Het is maar een stom digitaal beestje wat daar mogelijk kan zitten.

Heel misschien dat ik voor een Unown een begraafplaats oploop, maar dat is na 44k catches nog niet voorgekomen. =[
Stops op begraafplaatsen is niets mis mee, als jij daar respectvol rondloopt en geen aandacht trekt is er geen reden om daar niet rond te lopen. Begraafplaatsen zijn voor de levenden, niet voor de doden. Op het moment dat je je er niet comfortabel bij voelt of dat je merkt dat het niet gewaardeerd wordt dat je daar rond loopt dan kan je altijd nog voor kiezen om niet te gaan. Standaard begraafplaatsen links laten liggen vind ik nergens voor nodig.
Het gaat hier inderdaad om respect, en op een begraafplaats hangen voor een paar pokemon is geen respect. Nabestaanden hebben het moeilijk en worden niet graag gestoord door pokemon vangers die gym battles doen op deze locaties.
Dat hangt er ook een beetje vanaf hoe die spelers zich gedragen. Als ze daar komen met het nodige respect voor de locatie, en het dus stil en rustig houden, zal het allemaal wel meevallen. Als ze dan ook nog eens zorgen dat het daar proper blijft door geen rotzooi achter te laten of - nog beter - al eens wat op te ruimen of een omgevallen bloempot recht te zetten, dan zal waarschijnlijk niemand er aanstoot aan nemen. Wanneer er inderdaad regelmatig veel volk rondhangt voor een gym battle, kan ik er wel inkomen dat dat kan storen.

Ik heb zelf als Ingress speler wel eens een paar portals op een Amerikaanse begraafplaats bezocht met het hele gezin, waarbij we in alle sereniteit en met respect voor de locatie het spel beperkt gehouden hebben en er ineens nog wat uitleg bij gegeven hebben voor de kinderen. Dat maakt toch indruk als je dat ziet.
Daar vind ik persoonlijk absoluut niets mis mee, en ik denk zelfs niet dat er iemand door had dat we er even een spel gespeeld hebben.
Waar het hier om gaat is dat je constant mensen aantrekt in gebieden waar dit soort dingen gevoelig liggen. Dan zal het niet lang duren voor er een groep mensen komt die niet zo respectvol zijn en overlast veroorzaken. Als we alles naar de massa trekken is nooit iedereen respectvol. Waar normaal niemand zonder reden zou komen komen nu 100en tot 1000en bezoekers extra die daar niks te zoeken hebben. En dat op zichzelf is respectloos vanuit Niantec door hier zulke POI te plaatsen.
Da's dan waarschijnlijk het verschil tussen PG en Ingress. Die laatste trekt nooit veel volk naar één bepaalde plaats, tenzij bij een geörganiseerde event (anomaly), en da's meestal in een grote stad, waar er in de parken en straten gespeeld wordt. Bij PG ligt dat blijkbaar anders.

Ik ben het zeker met je eens dat grote groepen hoogstwaarschijnlijk wel tot overlast gaan leiden.
PG is nou eenmaal een razend populair spel. En dat heeft gevolgen waar Niantec rekening mee moet houden en ook verantwoording voor gevolgen die het brengt zoals overlast waar meerdere malen niet op wordt gereageerd. Ik kan me goed voorstellen dat de eerste weken/maanden dat pokemon go op de markt verscheen het onmogelijk was om dergelijke situaties te managen. Maar als na lange periodes er geen wijzigingen komen in de locaties voor gyms en stops om dit zowel veiliger te maken voor je spelers als overlast te vermijden is dit complete verantwoording vanuit Niantec
Is natuurlijk wel een verschil tussen nabestaanden en een enkele bezoeker die een rondje over een begraafplaats loopt.
Of honderden extra pokemon vangers per jaar of grote groepen die overal tussen de graven door lopen wat extra onderhoud kost en mogelijk bedoeld of onbedoeld vernielingen geeft.
Ligt er ook een beetje aan hoe de begraafplaats is ingericht. Hier in de regio (Gelderland) zijn er meerder begraafplaatsen ingericht met het doel om ook al een soort stadspark/Engelse landschapstuin te fungeren. Het hele idee hierachter is juist om mensen uit te nodigen om deze parken te bezoeken. De (kleine) begraafplaatsen met graven in rijtjes naast de kerk zijn hier vaak iets minder geschikt.

Er zijn zelfs verschillende wandelboeken te koop voor begraafplaatsen, in Nederland zijn genoeg er begraafplaatsen een wandeling waard, vanwege de bijzondere landschapsarchitectuur, de indrukwekkende monumenten of de interessante flora. Zolang je er maar met respect voor de omgeving en zo naar toe gaat zie ik het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 17 februari 2019 15:46]

Dat vind ik wel een dooddoener.
In tussentijd wel even je overleden familie bezoeken, dan vind ik het nog wel kunnen.. respectvol inderdaad
Ter aanvulling, de originele "seed" Portals uit Ingress komen zelfs nog uit Niantics allereerste app, Field Trip, waar iedereen gewoon dingen kon submitten.

In de eerste jaren van Ingress kon daarnaast ook iedereen gewoon portals submitten, waarna ze door Niantic werden gereviewd. Dit process duurde echter steeds langer, dus is het opgeschort waarna ze met de huidige implementatie zijn gekomen.
Wat is hun huidige implementatie?
Spelers zelf (van voldoende hoog speelniveau) reviewen de portals. Hiermee kun je ook weer badges verdienen als incentive.
Heb zelf het probleem in Oss, daar is een best wel actieve gym midden op het MSD terrein, of terwijl niet voor onbevoegden. Ze hebben min of meer een privé gym op deze manier.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 18 februari 2019 10:51]

In Amsterdam bij Equinix datacenter op AM3 (science park) ligt een stop en toch is dit een van de meest actieve die ik ken, hoewel dit geen publieke toegang heeft.
Zal wel iets te maken hebben met de nerds die in het datacenter werken (net als ik).
En toch gebeurd het dat er pokestops en gyms op erfjes van mensen terecht komen. Iemand bij ons uit de buurt had een gym midden op zijn erf omdat daar een oude fundering van een kasteel stond. Hij had een hek om zijn erf staan dus er kon niemand bij. Ik mocht wel eens op zijn land komen en er zat dik een jaar een 20cp Magikarp in ......

Pas een jaar geleden is de locatie opgeheven.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 17 februari 2019 16:20]

Deze POI's hoeven niet met opzet te zijn aangebracht.
In de begin dagen van Ingress heb ik regelmatig een stop gesubmit waarbij achteraf mijn GPS een andere locatie had dan waar ik stond. Soms was dit tot 40-50 meter vanaf de plek waar ik de foto had genomen. Pas later toen telefoons naukeuriger werder ging dit beter.

Veel van deze stops zijn nooit meer gecorrigeerd. Ook is het natuurlijk mogelijk dat iemand later daar is komen wonen en de bewoners juist een pokestop voor de deur wilde hebben. Ik ken genoeg mensen die dit doen om zo thuis te kunnen "spinnen".

Ik snap dat het vervelend is dat er mensen op je erf staan maar de overlast die soms wordt genoemd is vaak overdreven. Ik heb regelmatig met 20 mensen een EX raid gedaan waarbij mensen zeer negatief werden richting de groep. Terwijl we er alleen maar stonden en praten. De tolerantie waar we zogenaamd beroemd om zijn is al lang vervlogen.
Rijd niet door het rood als je haast hebt. Iedereen doet natuurlijk gehoorzamen. Ze hebben haast.
Toch ook raar hoe asociaal mensen zijn omwille van een spelletje en alle respect voor elkaars land, bezittingen, veiligheid en privacy negeren. Alsof je het recht hebt iemands erf op te gaan voor je poppetje, dan ben je wel erg triest bezig.
Overdrijven is ook een kunst.
Het gaat er hier om dat mensen een erf oplopen wat niet openbaar toegankelijk is. Dat is vervelend, maar daar vallen verder geen dooien bij. Bezittingen worden niet gestolen/kapot gemaakt, veiligheid is niet relevant.
Ik denk dat je dit flink onderschat.

Ik werk voor Prorail. Toen Pokémon GO werd gelanceerd, werkte ik bij de afdeling Incidentenbestrijding. Als Opsporingsambtenaar werden wij bij de meest gekke incidenten bij gehaald vanwege deze game. Mensen die omwille van een digitaal karakter alle veiligheid overboord gooiden; extreem gevaarlijke (verboden) rangeer terreinen in gingen maar ook dodelijke slachtoffers van mensen die bij overwegen niet oplette of het spoor in gingen (en het niet overleefden)

Als Prorail zijnde is Niantic meerdere keren aangeschreven, maar lieten niks van zich horen. Pas toen Prorail zijn advocaten erop af stuurden en dreigde met een rechtszaak heeft Niantic ineens gehoor gegeven en de stops/gyms per direct verwijderd.

Mijn mening is dan ook dat Niantic een bedrijf is dat laks is en totaal niet luistert naar klachten van burgers. Pas wanneer er gezwaaid word met (mogelijke) rechtszaken gaan ze van hun luie reet af.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 17 februari 2019 11:43]

"Mijn mening is dan ook dat Niantic een bedrijf is dat laks is en totaal niet luistert naar klachten van burgers. "
Nuance, 'Mijn mening is dan ook dat Niantic een bedrijf is, net als alle andere grote bedrijven, dat laks is en totaal niet luistert naar klachten van burgers.'.
Ik ken er namelijk nog wel een paar. Zo was er een staatsbedrijf dat geprivatiseerd werd en opsplitste in twee aparte bedrijven. Een vervoer deel en een infrastructuur deel. Deze beide bedrijven blinken ook niet uit in luisteren naar klanten.
Het grappige is echter dat als je medewerkers spreekt dan hebben zij altijd wel argumenten waarom de klant in die situatie niet gehoord is.
En vaak komt het daarbij neer op het argument dat de vrager/klager vaak niet beseft dat ze niet de enig zijn die gehoord wil worden en dat het probleem voor de vrager/klager wel groot is maar in verhouding tot het bedrijf maar een kleine kwestie is.

Ik kan mij voorstellen dat Niantec, dat wereldwijd aanvragen moet beantwoorden, inderdaad niet optimaal reageert op verzoeken van instanties die zij niet of onvoldoende kennen.
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat bedrijven in Amerika eerder reageren op contact via advocaten omdat dit volgens mij in die cultuur veel gebruikelijker is dan het poldermodel dat wij gebruiken.
Ik hoor je. Maar tegen wie klaag je? Ik ben niet van het management :?

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 18 februari 2019 15:36]

Je hebt klagen en klagen

Ik vermoed als je een willekeurige NS of prorail medewerker aanspreekt dat er iemand op het spoor loopt of ligt, dat deze direct actie onderneent. Het voorbeeld van Ricepuppet valt ook in die categorie, prorail of NS meld dat bepaalde stops of gyms een gevaar voor de spelers opleveren, dat mag we serieus worden genomen door Niantic.

Vergeet niet, zij starten een spel waarbij gebruik wordt gemaakt van openbare ruimte, zij zijn zeker aan te spreken op het gedrag van de spelers, als zij dit uit lokken door een stop op een gevaarlijke of niet publiek toegankelijke plek neer te zetten. (spelers hebben ook zeker zelf een verantwoordelijkheid )

Full disclosure: ik heb pokemon go ook gespeeld, en daar ging ik ook best ver in, maar sommige zaken doe je niet.
Ik ben ook eens wezen geocachen in Barcelona en kwam op een begraafplaats uit, dat vond ik toch een minder leuke plek om te gaan graven of te zoeken....

[Reactie gewijzigd door jeanj op 18 februari 2019 23:25]

Het is dan ook (deels) eigendom van Google/Alphabet, en die hebben zelfs als overheden verzoeken indienen daar gewoon maling aan. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld het verzoek van de België overheid om de Belgische kerncentrales op Google Maps te blurren. Dat kunnen ze om 'juridische redenen' zogenaamd niet doen.
De eis van de Belgische overheid ivm de kerncentrales is totaal belachelijk, omdat diezelfde overheid zelf gedetailleerde luchtfoto's van de kerncentrales publiekelijk online zet 8)7
Ja destijds wat dingen over gelezen. Gelukkig is het nu anders.

Je laatste alinea is helaas toepasbaar op verschrikkelijk veel bedrijven.
Ze vergeten daarbij alleen wel dat heel hun naam naar de knoppen gaat als ze dat gedrag blijven vertonen en zie dat nog maar eens recht te breien dan, onmogelijk. Dus graven ze hun eigen ondergang.
Gasunie heeft dezelfde problemen gehad, mensen die over de omheining van gas stations wisten te komen. Levensgevaarlijk en dat voor virtuele beestjes. Ook hier reageerde de ontwikkelaar in eerste instantie Niet op Verzoek tot verwijderen. Totdat een Paar advocaten in stelling werden gebracht. 😒
in amerika kunnen er namelijk wel doden vallen, {stand your ground} wetten, want in het donker is het namelijk niet mogelijk om het verschil te zien tussen een pokemon go speler en, een groep vandalen of criminelen, die foto's maken van wat er te halen valt
Stand your ground is een echt ding en niet een enkel een South Park aflevering? :X
In bepaalde staten in de VS is dat idd een echt ding ja, via de Stand Your Ground Law. Daar mag je soms dodelijk geweld gebruiken tegen mensen die op jouw terrein komen, als jij dat interpreteert als een (potentieel) gevaar.
Vrijwel alles in South Park is op één of andere manier wel een ding. Zelfs R Kelly in the closet (Tom Cruise komt er niet in voor):
https://www.youtube.com/w...EsAQ7WGnoHI5mryGO9hw_plB3
Komt omdat southpark satire is, de zaken die gebeuren in southpark zijn verwijzingen naar echte issues binnen amerika. Dit doen ze al jaren
Ik ken wel wat mensen in Californië die erg zenuwachtig worden als je tijdens het wandelen twijfel bestaat aan welke kant van een vage afrastering gelopen wordt.
Overlast kan zich natuurlijk op meerdere manieren voordoen. Toen de hype heel hoog was (in Nederland in elk geval), is er wel degelijk genoeg gesloopt op plaatsen waar het écht druk is, zelfs in omliggende gebieden zoals natuur / duingebied.

Een voorbeeld daarvan is Kijkduin (geweest); https://www.omroepwest.nl...eldzame-Pokemon-Blastoise
Al is dat door de Gemeente Den Haag uitgeroepen tot pokemon hoofdstad van nederland met een pokemon paal en dergelijke. Lokaal hebben er zelfs advertenties in de krant gestaan...

Als je 3 mensen ergens neerzet gaan ze echt niet zomaar rellen. Het is pas als je een massa hebt dat het gevaarlijk wordt. Nu weet ik niet hoeveel mensen dat erf op komen maar dat zullen er een heel stuk minder zijn dan in kijkduin waar het was aangemoedigd om heen te gaan.
Mensen gingen vanuit heel Nederland zo'n beetje naar Kijkduin (reden er speciaal voor heen en weer met de auto!), omdat het zo'n goede plek was om Pokemon te scoren. Dus dat Den Haag het lokaal adverteerde, zegt echt weinig over de totale drukte. Ik ken mensen die vanuit Amersfoort een avondje heen en weer banjerden. ;)

Drie mensen geven inderdaad geen problemen, maar dat is natuurlijk weer een andere uiterste. Het gaat over de situaties waar er wel zoveel mensen zijn dat het wel een overlast vormt en niet de situaties waarbij dat niet het geval is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 februari 2019 13:18]

Gemeente Den Haag maakte er lokaal betaald reclame voor maar kwam in het nieuws juist omdat ze het als pokemon hoofdstad van nederland uitriepen en ook meegingen in de hele hype. Pas nadat ze dat deden begon de overlast van de grote massa's mensen. Zelf ben ik tweemaal in kijkduin geweest om Pokemon te spelen. Een keer voordat ze groot in het nieuws waren en een keer erna. De sfeer was een stuk beter, en de plaatselijke winkeliers vonden het toen ook niet zo'n ramp.
De grote mensen massa heeft voor de overlast in de duinen gezorgd, niet het feit dat er zoveel pokemon zaten. De grote mensen massa is alleen gekomen doordat het vanuit de gemeente werd aanbevolen er heen te gaan.

De situatie in Amerika is totaal niet vergelijkbaar. Ten eerste werd er niet gepromoot om naar die prive tereinen toe te gaan (vanuit een overheid, bedrijf of particulier). De aantallen zullen dus een stuk minder zijn geweest. Aangezien we niet weten waar deze punten waren kunnen we er dus geen goed oordeel over geven.
Is het een plaatselijk gehucht waar maar 1 zo'n pokestop was die zich dan dus op prive terrein bevond. komen er misschien 5 plaatselijke jongeren op af. Is het in een stad zullen er vanzelf meer mensen zijn maar er zullen ook meer pokestops in de omgeving zijn. Nogmaals, het is niet aangemoedigd daar heen te gaan dus de vergelijking met Kijkduin is helemaal krom.
De grote mensen massa heeft voor de overlast in de duinen gezorgd, niet het feit dat er zoveel pokemon zaten.
Dat is zoals ik het lees ook exact waar het in de States over gaat, dus waarom het niet vergelijkbaar is, geen idee.
De situatie in Amerika is totaal niet vergelijkbaar. Ten eerste werd er niet gepromoot om naar die prive tereinen toe te gaan (vanuit een overheid, bedrijf of particulier). De aantallen zullen dus een stuk minder zijn geweest.
Ik zie niet waarom het niet vergelijkbaar is (hou wel rekening met de schaal, Amerika is net wat groter dan Nederland...), in beide gevallen wordt er geklaagd dat er zo'n mensen massa op af komt. Hoe is dat niet vergelijkbaar? :? Ook voordat de reclame uitingen gedaan waren, was het al druk in Kijkduin*, de media-aandacht heeft alleen maar nog groter gemaakt destijds. En je vergeet echter dat er in Amerika meer mensen wonen dan in ons kleine kippenlandje. Daar heeft men steden die in aantal al tussen de 25% en 50% van Nederland zijn qua inwoners aantallen...

Ik denk echt dat je het allemaal onderschat. Bij dergelijke groottes hoeft het ook niet aangemoedigd te worden, als een klein deel van de inwoners daar al erop af zou komen, is dat maar zo meer dan wat Kijkduin heeft gehad op dagelijkse basis. Daarnaast weet je verder ook niets van de overlast situaties in Amerika, dus zeggen dat het krom is, is erg voorbarig.

* Als het dan niet druk is als jij er bent, kan natuurlijk net zo goed incidenteel zijn, dus ook dat zegt niet echt niets per definitie.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 februari 2019 14:10]

Voor de media uitingen waren er ongeveer 70 mensen in de middag. Iets wat je op een gemiddelde zonnige maar windige dag al overtreft. Heel kijkduin is er op ingericht om massa's strandgangers aan te kunnen, dat zie je onder andere aan hoe breed alle voetpaden zijn.

En ja ik weet inderdaad niet wat de precieze situatie in Amerika is maar ik zie wel grote verschillen met kijkduin.
Ik heb helemaal niets gezegt over dat de overlast daar wel mee viel en dat ze niet moeten zeuren. Ik zeg alleen dat de situatie in Kijkduin niet te vergelijken is.
1. Kijkduin is openbaar gebied => in de situatie in de VS niet.
2. Het werd aangemoedigd naar kijkduin te gaan => Het werd niet aangemoedigd om prive terein op te gaan.

Door deze grote verschillen zeg ik dat de vergelijking krom is, en daarnaast is het inderdaad ook zo dat de gehele VS is compleet anders dan bij ons. Iets wat de vergelijking nog krommer maakt.
Je weet niet hoe de situaties waren in de States, maar vind wel dat het niet vergelijkbaar is met Kijkduin? :?
Hoe kun je dan vergelijken als je de situatie(s) niet weet? :?
Voortaan als je een discussie aan gaat is het misschien handig om te lezen. Ik ken niet de gehele situatie maar wat ik wel weet is compleet verschillend. Die verschillen zijn zo fundamenteel dat ik weet dat ze niet te vergelijken zijn.

Net als dat ik een willekeurig stripboek en een roman niet kan vergelijken. Ik weet bij beide niet waar ze over gaan, maar ik ken wel de fundamentele verschillen tussen de twee.
Er zijn in elke populatie veel mensen die zich niet bewust zijn van hun positie in de wereld. Zo ook in deze spelersgroep.

Met augmented reality gaat dit mogelijk steeds meer iets worden waar aanbieders rekening mee moeten gaan houden, want domme spelers doen dat zeker niet. ;)
domme spelers doen dat zeker niet
Ik kan snappen dat je dit even als een uitgangspunt kiest, omwille van de beknoptheid van de reactie.

Hoe meer ik echter door de reacties van dit topic heen lees. Hoe meer ik het gedrag van mensen in dit kader als een raadsel ben gaan beschouwen. Het beloningscentrum in de hersenen wordt gekieteld als weer zo'n Pokémon is gescoord. Dat dit scoren als behoefte zo dominant wordt dat het mensen tot handelingen aanzet die ze in een andere setting nooit zouden doen vind ik fascinerend.

Het resultaat is namelijk dat terwijl we meer dan een kilo aan neuronenweefsel in onze hersenpan hebben een aantal mensen desondanks als een soort lobotomite (mooie term uit Fallout, zombieachtig gedrag ging mij net te ver, het klinkt al snel veel te veroordelend) ongeacht de omgevingsfactoren op zo'n Pokémon af stiefelen.

Ik kan mijn vinger nog niet achter dit gedrag krijgen, om die reden kan ik mijzelf er ook niet van overtuigen dat dit met domheid (~IQ, EQ) te maken heeft. Misschien is verslavingsgevoeligheid ook een belangrijke factor, dit kan ook per mens verschillen, of groepsdynamiek, anderen doen het ook, dus het kan/het mag/het is wel goed.

Wel kunnen we denk ik vaststellen dat dit soort Pokémon voorvallen een voorbeeld zijn van situaties waarbij de eigen oordeelkundigheid uitgeschakeld wordt. Hiernaar zal vast al veel onderzoek zijn gedaan. Dit onderzoek kan ons vast meer inzicht geven in ons gedrag (als collectief).
Ik kan niet ingaan op de fijne finesse van waarom dit zo is (ik ben geen expert, verre van), wil ik je graag een inzicht verschaffen die ik op een bepaald moment had toen ik aan het bedenken was waarom ik gamen uberhaubt op mijn 32 jarige leeftijd nog steeds leuk vindt.

Er is zoveel ellende in de wereld (als ik het nieuws volg), er is zoveel waar ik rekening mee moet houden (consensus van mijn leef gemeenschap), familie, gezin, vaste lasten en andere verplichtingen, zoveel mensen, zoveel meningen, kortom; een gemiddelde dag is gevuld met een bombardement aan stress, confrontaties, provocaties en ellende. En het is aan jou als volwassen persoon om hier mee om te gaan, kap van schoren te scheiden en op een 'gezonde' en wel overwogen manier mee om te gaan.

Nu geef je me een spelletje wat me toevallig aanspreekt. Er zijn er duizenden, maar deze vindt ik leuk. Mooie jeugd herinneringen, daar bovenop dat het dat gevoel dat ik toen had, nog steeds oproept (buiten de nostalgie factor om). Dan de simpele sommetje "heeft dit spel me ooit een hak gezet, bedrogen of op een andere manier negatief beïnvloed", waarop het antwoord: nee is. Ongeacht wat ik met mijn leven doe, dit stuk van mijn leven heeft nooit een mening over mijn daden, zadelt me nooit op met zaken waar ik niet om gevraagd heb en/of niet op zit te wachten. Als ik het jaren links laat liggen, dan nog geeft het me exact dezelfde ervaring op het moment dat ik het weer aanspreek of opstart.

Voor mij was dat specefiek met Spyro "waarom geef ik meer om een virtuele paarse draak dan dat het met zowel de UK (Brexit) als met de US (Trump) behoorlijk slecht lijkt te lopen." dan is bovenstaande mijn antwoord. Ik heb geen vat op de wereld buiten de kleine rimpels die mijn dagelijkse beslommeringen teweeg brengen, of zoveel als ik mijn mening kan delen met andere (misschien wat sneller en meer met een platform als dit). Maar het kleine stukje wat mijn leven ineens significant mooier maakt, is zo'n spelletje wat me exact geeft wat ik wilde, zonder dat ik daarom vroeg.

Buiten dat alles om heb ik op het moment dat ik een raid in Pokemon Go zag die zich afspeelde op desbetreffende terrein waar ik naar op zoek was. Had ik wat moeite om tegen mezelf te zeggen "nee, dat is jammer en bitter. Die dingen zijn zeldzaam en de kans dat je er een tegen het lijf loopt met zo weinig tijd dat je er nu aan besteed zijn gering. Maar ik ga niet voorbij de hekken, ondanks dat er niet eens overal staat dat ik niet binnen mag, omdat ik wel degelijk besef dat een spelletje niet belangrijker is dan de ramificaties op mij als persoon door dat soort gedrag." Maar ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hun moreel kompas niet aanspreken of domweg er geen zin in hebben erover na te denken (misschien zelfs om dezelfde reden waarom ik nog steeds de spelletjes speel).
Dank je voor je uitgebreide reactie, en ik hoop echt dat je jezelf niet te veel aangesproken hebt gevoelt door de mijne. Al denk ik, als ik zie hoe jij in staat bent om even op afstand van jezelf te gaan staan, dat dit wel meevalt. Aan deze kant ook helemaal geen expert, al heb ik wel wat neurologie lectuur gelezen.

De analogieen die ik opriep werden niet door iedereen gewaardeerd, en kunnen als beoordelend worden opgevat (wat niet mijn bedoeling was, ik was alleen op zoek naar die analogieen). Wat ik misschien nog iets duidelijker had kunnen aangeven dat ik verwacht dat het slechts een gedeelte van de spelergroep betreft die zich niet kan afremmen.

Zelf game ik ook vaak zat, zij het niet op straat, maar zittend voor een PC monitor. Ik kan mij dus helemaal herkennen in je derde en vierde alinea. Even alles opzij schuiven en even mijn ei kwijtraken in een game. Dat Pokemon een augmented reality extentie bezit maakt deze game nog niet anders als andere computergames. In veel games zit behoorlijk wat dwangmatig/compulsief gedrag waarbij de speler reageert op de actie die het spel biedt (denk aan loot verzamelen). Op zich is dit helemaal niet erg, want het is maar een game. Als ik mijzelf na ga draaien je hersens tijdens het gamen in een soort subroutine die misschien wel wat lijkt op een hypnose. Besef voor tijd is wat weg, signalen uit de werkelijke omgeving registreer ik niet altijd direct. In de game gezogen zijn

Met een game als Pokemon ontstaat door die AR natuurlijk wel een interactie met de omgeving, en helaas lijkt die game situaties te creeeren waarin mensen hun anders compulsieve neiging opzij moeten duwen. Wat ik mij in mijn vorige reactie trachtte voor te stellen wat de drivers kunnen zijn om een actie dan te kunnen afkappen, of juist niet. Je hebt met moreel kompas een nieuwe driver geintroduceerd. Het kan natuurlijk een combinatie van factoren zijn, die een samenspel hebben. Een ander voorbeeld van menselijk gedrag kwam mij voor de geest: iemand verdrinkt in een vijver en roept om hulp, een grote groep mensen staat aan de rand van de vijver maar doet niets. Zo'n voorbeeld kan ons vertellen dat onze interactie met die omgeving best complex is, en niet alleen vertrekkend vanuit het functioneren van de hersenen is te verklaren. Dit laatste even ter correctie van mijn eerste post.

Maar vooral lekker blijven gamen, als je een beetje oplet, wat je zegt, dan weet ik zeker dat je daarbij niemand tot last bent :*)

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 februari 2019 12:42]

Rustig aan, voel me niet aangevallen of aangesproken op een negatieve manier. Maar het onderwerp spreekt me zeker aan. En ik wordt graag geprikkeld met nieuwe ideeën en denkbeelden.

Ik laat me ook niet zomaar beletten om te doen waar ik zin heb dus, maak je daar vooral niet druk over. Tenzij iemand me kan aantonen dat wat ik doe wel degelijk schadelijk is (voor mezelf, iets of iemand).

Met gamen vindt ik het al tijd een beetje overtrokken hoe erg meningen uit elkaar kunnen lopen en hoe weinig onderlegd sommige aanzichten zijn.

Enfin, als het alleen gaat om gedragingen loopt het in de echte wereld wel mijlen ver uit elkaar hoe men er mee om gaat. Van vatbare doelgroepen die helemaal "ontoerekeningsvatbaar worden" op uiteenlopende manieren omdat ze een een afwijking hebben die hun gedrag dermate verstoord door specefieke spelletjes of spelen in het algemeen t/m mensen die professioneel van alles en nog wat spelen en er daarnaast een gezonde doordacht levensstijl op na houden, maar verder niet heel compulsief zijn.

Ik ben daarom ook meer geïnteresseerd in de vormen van manifestenringen, kort gezegd, hoe en hoe vaak iets voorkomt en in welke vorm, dan in regulering van gaming; zeker nu we wel kunnen stellen dat de meeste negatieve publiciteit politiek / populistisch gemotiveerd is en niet vaak duidelijk en onderbouwt wetenschappelijk.

Maar ik ben zeker niet blind voor het feit dat er veel fietsers / voetgangers zijn die blindelings van alles en nog wat doen behalve behoorlijk aan het verkeer deelnemen. En dat ligt niet alleen aan een spelletje zoals Pokemon Go, maar naar mijn mening en inzicht aan realisatie dat je een gevaar voor jezelf bent als je niet op let in het verkeer en een stuk onverschilligheid van personen (vooral jongeren) dat gedrag wel degelijk permanente ernstige gevolgen kan hebben en dat een ongeluk als gevolg van dit handelen veel verder reikt dan alleen persoonlijk leiden (ik zal niet hoeven uit te leggen dat iedereen betrokken bij een ongeval tot op zekere hoogte slachtoffer is van het feit en voortvloeiend leed).

Dus zeker een zeer interessant onderwerp en het discuseren waard.
Het hele probleem is gewoo ndat mensen zich niet weten te gedragen en geen rspect tonen en das nog het ergste van alles. Want zo'n ban is nergens voor nodig als men zich gedraagd maar nee een hele hoop moeten het weer verknallen voor de serieuse PG spelers. Want ik weet zeker dat dit geen hardcore spelers zijn, anders doe je dit gewoon niet. En het lijkt me ook dat ze niet van ver komen want die gaan echt niet elke dag naar daar komen dus het moeten mensen van uit de buurt zijn. Ofwel het is eenmalig en daarna komen ze niet meer. Maar dat wordt me niet duidelijk uit heet het stuk.

Mar ik zie nog steeds het probleem niet. Er is niks mis mee met PG maar dan moet men zich wel gedragen en das heel het issue hier. Dat kunnen velen niet. Dus in mijn ogen moeten ze hen straffen, niet de hele community!
Goed, het blijft ook niet bij Pokemon vangen. Ga voor de grap maar eens kijken rondom het Keukenhof, ladingen toeristen die op priveterrein lopen om met tulpjes op feesboek of instagram te komen.
In deze hebben wij in Nederland ook van dit soort gyms, omdat openbare gebouwen (zoals bv kerken, scholen, fabrieksterreinen) bij deze doelgroep behoren van priveterrein. Ook staat er hier in deze plaats nog een pokestop bij een molen op een boerenerf, dus ja, ook in Nederland kunnen misschien dit soort schikkingen komen.

Ik schenk er in de community wel af en toe aandacht aan de omgeving: iets achterlaten in de staat zoals je het aangetroffen hebt. Niet in de tuintjes lopen, op de openbare weg blijven, lichten van de koplampen uit en geen afval achterlaten. Want we moeten ook denken om de rust van de bewoners en zolang we gewoon op de openbare weg blijven en niets fout doen zijn er vooralsnog weinig problemen met de buurt.
Ik heb ook een gym op de rand van mijn erf.
Gelukkig heeft dit tot nu toe geen overlast
Je ziet zo nu en dan mensen stoppen en op hun telefoon rommelen en ze zijn zo weer weg.
Heb een gym in de voortuin. Stonden soms gewoon 15 mensen tegelijk voor m'n deur. Verplaatsing voorgesteld naar de overkant van de weg, waar een schoolplein is. Acht maanden later reactie ontvangen: verzoek afgewezen.
Ik zou er een poort neerzetten en entreegeld rekenen. Dan krijgen ze van mij ook een stempel op de hand die 1,5 uur geldig is :)
En zeker niet inhouden met de prijs.
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee. Mensen horen niet zomaar op je privé terrein te komen, dus als dat dan echt zo graag willen, betalen ze er maar voor. Eens kijken of ze dan nog zo graag in je tuin willen lopen...
Schoolplein is ook niet slim. Kinderen enzo.
Beter is om een klacht in te dienen, maar helaas heeft de redactie het adres niet vermeld waar het kan.
Mijn vrouw wil juist een gym en stop op het erf, nooit meer naar buiten! Waar kan ik me aanmelden?
Meld je aan bij Ingress en Pokemon Go. Zet een kunstwerk op je erf en dan kan je aanmelden. Succes.
Ik begrijp nog steeds niet zozeer wat nou het hele idee is van dat spel.

Grote menigten afsturen op locaties?
Wilt men deze locatie digitaal in kaart brengen voor bijvoorbeeld AI?
Is er een verdienmodel waarom een gym, wat dat ook mag betekenen in deze context, op ongewenste plekken staan? Of is het gewoon random toevalligheid? Random geloof ik niet helemaal.

Wat is pokemon go nou eigenlijk echt? Vanuit het businessperspectief en in het bijzonder de datamining.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 17 februari 2019 15:28]

Niet helemaal random. Pokestops en gyms worden aangemeld door mensen waarbij interessante locaties een rol spelen. De meeste zijn aangemeld via het spel Ingress wat al sinds 2012 bestaat, maar daar kwamen geen meutes op af.
Een van de regels is dat je niet priveterrein mag betreden, maar daar werd niet altijd gehoor aan gegeven.
Jammer dat ik in een appartement leef. Voor €1000 mag er best een speler op mijn erf komen, wetende dat ik daardoor weer een leuk stukje electronica kan kopen...
Pokémon Go!
Dat zal nu niet meer gaan vermoed ik.. als je nu een klacht indient wordt de Pokémon of gym verplaatst zodat er geen meer te vinden is op jouw terrein..

Bij mij op het terrein is niks te vinden. En anders zorgen mijn honden er wel voor dat er geen Pokémon te vinden is :+
Bij mij op het terrein is niks te vinden. En anders zorgen mijn honden er wel voor dat er geen Pokémon te vinden is :+
Zou dan wel heel erg zuur zijn als er dan een zeer zeldzame Pokémon te vinden zou zijn en niemand behalve jij en geselecteerde zeer goed betalende Pokémon jagers hem kunnen vangen }>
Je hebt je honden voorzien van slimme telefoons om de Pokémon te verjagen?
In Texas zullen ze hier geen last van hebben denk ik :+
In Friesland ook niet.
Young punks, get off my lawn!
Young punks, get off my lawn Wi-Fi!

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 februari 2019 10:39]

100 meter buffer tussen erf en eerste stop? Het gaat druk worden ook de drie stops in Nederland