Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung brengt in Duitsland budgettablet Galaxy Tab A 10.1 uit

Samsung heeft een nieuwe telg in de tabletreeks Galaxy Tab A aangekondigd, met een schermdiagonaal van 10,1". Vooralsnog lijkt de tablet alleen in Duitsland uit te komen, als goedkopere tegenhanger van de eerder aangekondigde Galaxy Tab S5e.

De komst van de tablet werd wereldkundig gemaakt via een persbericht, waarin Samsung aangeeft dat het 10,1"-scherm een resolutie van 1920x1080 pixels heeft, en dat er een Exynos 7904-processor is ingebouwd vergezeld van 2GB ram. De behuizing is van metaal, en er is een accu ingebouwd met een capaciteit van 6150mAh. Er kan verbinding gelegd worden via een usb c-poort.

Waar Samsung vorige week de Galaxy Tab S5e aankondigde voor een wereldwijde lancering, lijkt de Galaxy Tab A 10.1 vooralsnog alleen in Duitsland uit te komen. Dat gebeurt daar tegelijkertijd met de Galaxy Tab S5e; namelijk op 5 april. Voor de versie zonder lte wordt een bedrag van 210 euro gevraagd, terwijl de versie met lte 270 euro moet opbrengen. Kopers kunnen kiezen tussen de kleuren goud, zwart en zilver.

Het is vooralsnog onduidelijk of en wanneer de nieuwe budgettablet naar Nederland en België komt. De variant die Samsung vorig jaar uitbracht kwam overigens wel naar de lage landen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

17-02-2019 • 10:50

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
"Voor de versie zonder lte wordt een bedrag van 210 euro gevraagd... "
Hmmm, 2GB/32GB voor 210 euro. Dan zal ik toch liever gaan voor € 8,- voor 3GB/32GB: pricewatch: Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018) 32GB Grijs

Of nog beter, voor een Chuwi 4GB/64GB met 4G in een flash sale voor € 177,- :)
En 2560 x 1600 bij de Chuwi ;)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 17 februari 2019 15:59]

Net een bestelt met 4G 4GB/64GB, heb wel iets meer betaald, moet nog zien of het iets is.
En 2560 x 1600 bij de Chuwi ;)
ik heb een chuwi tablet gehad. Naast het WiFi Access point had ik al nauwelijks ontvangst meer.
Qua snelheid prima. Gebruikte WiFi chipset waardeloos. En dan heb je er uiteindelijk niet veel aan.
Alleen hoe zit je met je garantie en je update beleid? Voordeel van deze nieuwe tab is weer 2 jaar upgrade en update support
Vergeet niet de Xaomi mi pad 4 met 4gb ram/64gb en qualcom 660 voor 230~ :P
Is die chuwi nu ergens voor die prijs te krijgen? :9
193.83 euro met 4G 4GB/64GB geekbuying.com verzonden uit Duitsland
178 euro aliexpress verzending uit Duitsland, was 3 dagen geleden uitverkocht
Bij beiden weet ik niet of nog belasting betaald moet worden

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 17 februari 2019 18:05]

denk niet dat je (bij de douane) belasting moet betalen als het uit Duitsland verzonden wordt.
Hoop dat je gelijk hebt, verwacht het wel
"Als u winkelt binnen de EU, is er niets aan de hand."
https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket
Als het in een Veem ligt in Duitsland...
De iPad heeft ook 2 GB RAM en 32 GB ROM
ja maar das minder erg want iOS en iOS apps zijn veel beter geoptimaliseerd dan Android en Android apps.
oeps foutje

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 17 februari 2019 18:18]

Mooi ding, leuke prijs. Perfect om te surfen, social media en youtube/netflix/prime/etc. :)
Ik deel je mening niet. Ik zie geen bestaansrecht voor deze tablet tenzij de verkoopprijs direct flink onder de adviesprijs komt te liggen. In vrijwel alle opzichten is de Tab A 10.5 een betere aankoop tegen een kleine meerprijs: product: Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018)

Verder zijn deze tablets niet echt perfect voor Netflix of Prime. Widevine L1 ontbreekt op de meeste Android tablets waardoor de stream op 540p blijft steken IPV 1080p. Het is verder prima te kijken hoor maar het blijft jammer. Je moet ook het halve internet afspeuren om uit te zoeken of een tablet wel of niet de juiste DRM patch heeft. Alleen Samsung's tablets uit de dure S lijn hebben 1080p Netflix, de rest van hun tablets niet. Huawei doet dit iets beter, ongeveer een jaar geleden zijn alle Huawei M5 tablets voorzien van Widevine L1.

Android tablets zitten in redelijk zwaar weer omdat apps matig geoptimaliseerd zijn en de hardware vaak wat tegenvalt. Er worden behoorlijk trage CPUs gebruikt, terwijl je bij Apple voor rond de €300 een bizar snel apparaat krijgt met beter geoptimaliseerde apps. Je bent dan ook nog eens zeker van jarenlange updates, terwijl de meeste Android tablets vaak 1 of zelfs geen major update krijgt. Toegegeven, Apple tablets zijn wel wat duurder dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk. Desondanks is het verschil in kwaliteit wel aanzienlijk.

Ik heb zelf de nieuwe Samsung tab A en hij werkt prima voor films/streams/browsen, maar Apple heeft het beter voor elkaar. Ik wil alleen geen Apple ecosysteem of een lightning connector oplader.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 17 februari 2019 11:29]

Ik deel zn mening wel; dat ding waar jij het over hebt ziet er alleen al gedateerd uit. Deze oogt weer fris en voor het gros perfect voor het online gebeuren. Vergeet niet dat de meeste mensen geen tweakers zijn.
Nieuw kaft voor een ipad doet wonderen.

Als je eentje koopt die een jaar oud is kun je zeker nog twee a drie jaar meer zonder al te veel gezeur.
Waarom zou je uberhaubt een kaft gebruiken, vind dat zo sund, koop je een mooie tablet, ga je die in ern hoes doen.
Wel het voordeel van de 2018 tab a is voor mij toch de rubberized behuizing, zo zouden alle behuizingen moeten zijn.
Voor zover ik kan zien, heb ik op mijn Galaxy Tab A 2017 gewoon 1080p streams in Netflix.

Edit: Net even getest met Test Pattern filmpje en inderdaad, de stream blijft hangen op 540p. Ik kijk er zelf zelden Netflix op, maar dat is wel erg slecht weer van Samsung zeg. Blijft toch echt huilen met Samsung producten. Ooit al een TV teruggebracht omdat die volgens de specificaties 100hz was, maar na een half jaar kwam ik erachter dat er helemaal geen 100hz paneel in zat. En ook op de site waren alle specificaties aangepast. Samsung wilde natuurlijk van niks weten en de customer service gaf aan dat het niet nodig was voor een 37" TV.

Edit2: volgens drm info staat er wel Widevine L1 op de tablet.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 februari 2019 18:14]

De Tab A 10.5 beschikt over een Widevine L1, echter is full HD niet geactiveerd op deze tablet door Netflix of Amazon. Wellicht dat er nog verandering in komt, maar een Europese S7 heeft ook geen HD support van Netflix of Amazon ondanks de widevine L1....
Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven, kan er op ieder apparaat die ondersteuning voor DRM Widevine L1 heeft via een aangepaste app van Netflix in HD worden gekeken.
Heel slecht dat je zelf als consument hier achteraan moet. Ik had hier nog nooit van gehoord, goed dat ik dit lees, sinds ik in de markt ben voor een dergelijke Tab. Bedankt.
Nou Samsung en Netflix hebben het mooi voor elkaar. Ik had het duurste abo voor m'n Tab S met 2560 x 1600 pixels.

Gelijk het abo maar even teruggezet naar normaal HD.
Als ik ff kijk naar mijn s6 en s9, 4gb ram, en altijd 3.5gb in gebruik....als je dan het geheugen opschoont was er altijd 2.4gb bezet. Ik vraag me af hoe een tablet van samsung in hemelsnaam IETS kan met 2gb ram, als hun telefoons altijd al meer dan 2gb bezet houden.
Zo werkt het werkgeheugen niet op Android. Android draait op een Linux kernel en de benadering is anders dan met Windows. Als jouw telefoon met 4GB RAM maar 1,5GB gebruikt dan gaat er iets niet goed.
Dus de Galaxy tab A 10,5 (2018) heeft 3GB aan werkgeheugen en deze 2GB... Ik kan het fout hebben maar dit is toch de opvolger van de tab A 10,5 (2018)?
Dit is blijkbaar een budgetvariant van de Tab A 10.5 (2018).
De Tab S5e is ook een budget variant als je die vergelijkt met de Tab S4 van 2018.
staat er ook android P op?
Volgens mij is dat de foto van de Galaxy tab s5e. Bij de tab 10.1 zijn de hoeken van het scherm niet gebogen. Verder zijn de boven en onder bezels groter dan de bezels aan de zijkanten.
Klopt, lekker slordig
Wij gebruiken hier nog een Galaxy Tab A 10.1 (2016) Ding is nog altijd heel rap, heeft 1920x1200 scherm (16:10), 2GB RAM en een accu van 7300 mAh. In de nieuwe versie wel Dolby Atmos zo te zien en hij schijnt ook zo'n 65 gram lichter te worden.
Duitsland is geen probleem als Nederland niet komt, gewoon via internet bij Amazon.de of even de grens over steken naar een Mediamarkt of zo, al dan niet gecombineerd met een dagje uit..
2 GB RAM is tegenwoordig te weinig voor een beetje multitasken inclusief zware JavaScript apps (Electron meuk zoals Spotify en Facebook)
Weet je zeker dat Spotify Electron is op Android? Ik zie op de iOS versie echt zo veel typische iOS dingen voorbij komen (inclusief de problemen) dat het me sterk lijkt dat het op JS draait. Kan me niet voorstellen dat dat op Android anders is. Facebook idem. Zijn wel zware apps door alle tracking and not-invented-here meuk die ze zo graag meesturen met name bij Facebook maar zeker geen Electron.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 17 februari 2019 13:53]

Graag linux op dat ding - zodat Google me niet kan bespioneren (google krijgt van mij geen 40€ noch privacy info).
En de kopieermachine is weer gestart. Ronde hoeken van zowel de buitenkant als het scherm af.
En ga nu niet weer allemaal zeggen dat een tablet er niet anders uit kan zien.

Edit : en waarom is het design van dit apparaat off-topic? Apple fanboys zouden de naam hebben maar de Samsung fanboys zijn duidelijk WEER bezig opmerkingen als deze off-topic te zetten. Gebeurt andersom maar weinig.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 18 februari 2019 08:13]