Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung brengt Galaxy Tab S4 op 24 augustus uit voor 699 euro

Samsung heeft de Galaxy Tab S4 aangekondigd. In de tablet zit een Snapdragon 835-soc, het 10,5"-oledscherm heeft een resolutie van 2560x1600 pixels en de fabrikant levert een stylus mee. Samsung presenteert ook de Galaxy Tab A 10.5, die 329 euro kost.

Samsungs nieuwe high-end tablet maakt gebruik van de Qualcomm-soc die vorig jaar uitkwam voor telefoons. Er zit 4GB ram in de Tab S4 en er is 64GB flashgeheugen. Dat kan uitgebreid worden met micro-sd-kaartjes van maximaal 400GB. De schermverhouding is 16:10, bij de Tab S3 was dat nog 4:3.

Het geheel heeft afmetingen van 249,3x164x7,1mm en het gewicht is ongeveer 480 gram. Aan de achterkant van de Tab S4 zit een dertienmegapixelcamera en aan de voorkant is een achtmegapixelcamera aanwezig. Video's maken kan in 4k-resolutie met 30fps. De tablet heeft een usb-c-poort waarmee de 7300mAh-accu kan worden opgeladen.

Volgens Samsung kan de Tab S4 met DeX gebruikt worden als een pc-omgeving waarin je kunt multitasken, vensters kunt vergroten en verkleinen en inhoud van de ene app naar een andere app kunt slepen. Met een hdmi-adapter is de tablet als een tweede scherm te gebruiken. Net als bij de Tab S3 levert Samsung een S Pen mee, de stylus die ook bij de Galaxy Note-toestellen zit.

De Galaxy Tab S4 draait op Android 8.1 en is voorzien van Samsungs beveiligingssoftware Knox. Samsung maakt een wifi-versie die 699 euro kost, en een lte-variant met een adviesprijs van 759 euro. Beide versies worden vanaf 24 augustus geleverd. Een Book Cover Keyboard is los verkrijgbaar voor 150 euro. Samsung levert dat accessoire mee bij bestellingen die vanaf nu geplaatst worden.

Ook kondigt Samsung de Galaxy Tab A 10.5 aan, een goedkopere 10,5"-tablet met een lcd met een resolutie van 1920x1200 pixels. In de nieuwe Tab A zit 3GB ram en 32GB flashgeheugen. De camera's aan de achter- en voorkant hebben resoluties van acht en vijf megapixel. De accu heeft een capaciteit van 7300mAh en de Tab A 10.5 draait op Android 8.1. De tablet is 8mm dik en weegt zo'n 530 gram. Er komen wifi- en lte-versies van de Galaxy Tab A 10.5. De wifiversie kost 329 euro, de adviesprijs van de lte-variant is nog niet bekendgemaakt.

Tweakers heeft een preview gepubliceerd van de Galaxy Tab S4 en de Tab A 10.5.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2018 • 17:00

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Werd wel eens tijd dat de Tab A serie een opvolger kreeg. De huidige versie stamt uit 2016 en heeft dit jaar alleen een geheugen upgrade gekregen (16 -> 32GB). Vind de Tab S4 een beetje overbodig aangezien de Tab S3 net een jaar op de markt is, tevens zijn de verschillen minimaal.
Deze nieuwe tab A is niet veel sneller ik heb de tests gelezen ...
Ik heb een 2016 LTE versie en heb vorige week een IPad 2018 gekocht in de aanbieding bij de MM 299 euro . Dat is echt een wereld van verschil in snelheid .... dat merk je meteen. Deze nieuwe Samsung met midrange sock moet je gewoon in de winkel laten liggen. Zonde van het geld de oude kun je nog met cashback actie kopen
Je vergelijkt een iPad van 2018 met iOS met een Android uit 2016. Logisch dat de iPad sneller is.

Aan de andere kant is mijn Tab S2 niet veel sneller dan een iPad Air 2. Beide gaan al even mee, maar qua snelheid weinig verschil
Toch grappig dat de SoC in de 2018 iPad uit 2016 komt, namelijk de Apple A10. Hetzelfde jaar als waarin die Samsung tablet uitkwam dus ;)
Dan is er nog het verschil met iOS en Android. Een tab A 10.1 is dan ook qua prestaties net wat minder. Grootse verschil zit in het OS

(Al heeft mijn iPhone 6s sinds de laatste updates het behoorlijk zwaar. Accu is binnen een halve dag leeg en de iPhone hapert meer dan een Oude Samsung met die vreselijke TouchWiz)
Daar heb je zeker een punt.

Over je 6s, ik zou toch echt even een clean install doen (DFU via iTunes) en daarna geen enkele vorm van backup terugzetten. Ik heb zelf ook een 6s en deze draait nog prima op 11.4.1.
We hebben het niet over een S maar over de tab A 10.1 2016 = tab A 10.5 2018
Bijde hebben een octocore cpu
Op basis van A53 ongeveer de zelfde clock snelheid , Oude had een Samsung cpu de nieuwe is van qualcomm een 450 cpu . Dus verwacht dus geen super prestaties .Accu maat is het zelfde .
De iPad 2018 heeft een highend Apple sock uit eind 2016 .( Ongeveer gelijk aan de iPhone 7 .)
Ik kan de verglijking maken om dat ze voor ongeveer de zelfde prijs op de markt zijn en ongeveer het zelfde formaat zijn . Ik heb de tab a 10.1 2016 en de iPad 2018. De iPad is gewoon veel sneller lichter en beter en heeft zo veel meer opties .

Tab S is een totaal andere prijs categorie dat moet je met een iPad pro vergelijken
Ik heb het ook niet over een tab S in deze vergelijking, ik zei alleen dat ik weinig verschil in snelheid merk tussen een S2 en een iPad Air 2. Die gaan natuurlijk ook al even mee.

Ik heb hier ook een Oude Tab A liggen uit 2016. Die nieuwe iPad is dan natuurlijk sneller. Dat ontken ik ook niet.
Hier nog een Tab S2. De S3 was de moeite niet waard tegenover de S2. De S4 heeft minder dikke randen tegenover de S2, maar daar voor is het gezien de prijs nog steeds niet waard om te upgraden. De S2 is nog snel zat en de batterij voldoet ook nog prima. Vind de S4 leuk voor 400 euro, niet voor 700.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 1 augustus 2018 17:53]

Hier ook nog een S2 eigenaar! Dikke prima tablet. Jammer dat ie geen Oreo update krijgt, maar desalniettmin nog een prima snelle en productieve tablet. Zeker met de book cover keyboard. Vooralsnog niet nodig om nieuwe tablet te kopen. Zeker niet voor 699 euro. Dan zou ik altijd nog eerder een Surface kopen
Het is een nieuw device. De prijs zal zeker nog wel zakken na release. Dat is tot nu toe met alle hardware van Samsung het geval, in tegenstelling tot Apple devices die vaak lang de introductieprijs houden.
Gebruik mijn tab s2 nog altijd met veel plezier maar de S3 en S4 zijn allebei gewoon onzinnig duur vooral als je kijkt wat je er dan voor terug krijgt en wat de concurrent dan kan bieden.
Same here. Geen enkele reden om up te graden met deze prijzen.

De s3 weet ik niet, maar net als toen bij de s2 bij de s4 dus niet de nieuwste SoC.

Áls mijn tab s2 nu stuk zou gaan zou ik misschien zelfs een andere s2 op de kop zien te tikken.
Ik meen dat de S3 meer een fancy S2 was dan iets echt nieuws. (Wat glas en metaal werk in plaats van plastic, licht en dun)
Ik heb een oude galaxy Tab3 werkt nog steeds perfect.
En niet alleen de hardware, het ecosysteem voor tablet-apps op Android is nooit echt van de grond gekomen. Je zit dan ook vnl. met uitgerekte telefoon apps.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 2 augustus 2018 10:03]

Ik heb nu de tab A in gebruik, zowel de normale als de 4G variant, en het is allemaal net...niet zegmaar. Het heeft echt te weinig kracht om een klein beetje serieuze taken op uit te voeren. Voor zijn prijs een degelijke tablet, maar stiekem hoop ik dat de nieuwe tab A een stuk rapper is.
Waar loop je tegenaan en waar gebruik je het voor? Ik ben juist erg enthousiast over de Tab A! Prima scherm, goed in gebruik voor websites, spelletjes spelen, films kijken, etc. De SD450 lijkt me niet echt een stap vooruit (of anders maar klein).

De Samsung S4 valt me wel wat tegen t.o.v. de prijs: hier zit ongetwijfeld wat meer marge op zitten. Nu nog met een SD835 aankomen? Ik vind het wat karig. High-end is high-end!

Wat ook opvalt is dat ze allebei gebruik maken van een Snapdragon ipv een eigen SoC. Enig idee waarom?
Dat gevoel heb ik met bijna elke Android tablet gehad.

Niet alleen door de software die, ook met alle flexibiliteit van Android, hebben ze nog geen goed vormgeving gevonden voor tablet, met de navigatie knoppen bijvoorbeeld, je hebt of 3 fysieke knoppen die je bijna verplicht om de tablet op een oriëntatie te gebruiken of heb je een gehele streep in je scherm voor 3 virtuele knopjes.

Enige tablet waar ik relatief tevreden was, was ook de Nexus 9, (oké Lollipop was erg slecht met ram management in het begin), maar volgens mij kwam het door de 4:3 formaat, veel handiger voor een tablet die voor meer gebruikt wordt dan films kijken.

Persoonlijk zou ik zeggen, geef mij maar een ChromeOS tsblet met Android apps
Vraag me af of de stylus in het apparaat opgeborgen kan worden. Kon vroeger wel met de Note tablets van Samsung, maar niet bij de S3. Is voor mij een dealbreaker.
Nee kan niet. Ik vind dat nog steeds handig van mijn Note 10.1 2014 editie. Pen is wel stuk kleiner maar voor mij handzaam genoeg. Deze Note had ik snel gekocht toen die 350 euro was. Geen moment spijt van gehad. Een werkelijke opvolger is er eigenlijk niet. Gemiste kans, Samsung!
In de keyboard cover voor de S4 zit een houdertje voor de pen. Deze houder kan ook los gehaald worden van de cover, voor mensen die geen S-Pen mee willen nemen.

[Reactie gewijzigd door CyberJohn op 1 augustus 2018 18:25]

Als je de foto kijkt, dan zie je dat de stylus in de cover van de tablet opgeborgen is, en niet dus in de tablet zelf.
Voor ¤699 heb ik dan liever een Surface Go met 8GB/128GB eerlijk gezegd, dat lijkt me beter multitasken en productiever dan geklooi met Android apps.
Ik heb zowel een Surface pro 4 en een Tab S3. Het zijn echt andere beestjes. Windows is simpelweg totaal niet geschikt als tablet.

Voor werk pak ik de Surface, voor casual youtube, browsen, etc pak ik 1000x liever de Tab S3.

Dus appels en peren.
Windows is simpelweg totaal niet geschikt als tablet
Ik lees/hoor dit vaker. Maar wat maakt Windows 10 dan 'totaal niet geschikt als tablet OS'? Ik heb ook een Surface Pro (LTE) en ik vind de tabletmode helemaal niet zo slecht. Ik moet toegeven dat Windows 8.1 intuďtiever was in tablet mode echter kan ik prima met Windows 10 in tablet mode (of zelfs zonder tablet mode, meer apps tegelijk open) overweg...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 1 augustus 2018 17:44]

Heeft dat niet te maken met het aanbod van apps en de algemene batterijduur? Zoals ik de gemiddelde Windows apparaat ken is de batterijduur met name in de stand-by modus vele malen slechter dan iOS en Android.
Batterijduur in standby klopt, of je moet 10-20 seconden geduld hebben om hem uit sleep te halen. Batterijduur voor de rest valt tegenwoordig wel mee, al is een ARM wel zuiniger.

Het aanbod van apps is minder, echter vind ik desktop apps nog best goed te bedienen met touch, afhankelijk van de soort en opbouw van de applicatie.
Ik merk het ook als ik met m'n iPad via remote desktop (RD client) op een Windows PC inlog. Windows 10 is niet echt geschikt voor tablets. Applicaties starten vanaf de desktop of de start button gaat nog wel maar de applicaties zelf zijn voor muis en toetsenbord ontwikkelt. iOS is weer minder geschikt voor het draaien van IDE's etc. Een OS dat alles goed kan zal nog een lange tijd op zich laten wachten.
YouTube is ook wel een speciaal geval met de website die diverse browsers zwaar hindert om een goede beleving te hebben
Klopt helemaal.
Vind het daarom ook erg overpriced. Voor werk is een windows laptop/surface veel fijner en voor casual youtube, browsen, gamen etc werkt een ipad van 300 euro net zo goed.
Ik heb ook een Surface Pro 4, en voor de dingen waar ik een tablet voor gebruik (mail, web, netflix, twitter, rss-feeds, reddit) werkt de tablet mode prima. Het aantal apps is inderdaad beperkt, maar voor de zaken die ik nodig heb zijn prima apps te krijgen.
Op de Surface heb je updates ook sneller en voor een langere periode. Niet zoals bij Android veel te laat en na 2a3 j goed voor scrap bak.
Zodra Linux on Galaxy uit is, zie ik veel meer mogelijkheden voor zowel de DeX voor de telefoons als voor de Tab S4.

https://youtu.be/XPFemeuCTYg

Geen geklooi met Android apps, gewoon een volledige linux stack op de telefoon/tablet

[Reactie gewijzigd door CyberJohn op 1 augustus 2018 18:33]

Dit deden ze vorig jaar al met de Tab S3 en ook de high end telefoons van Samsung komen gewoon uit voor dezelfde prijs als dat Apple haar toestellen uitbrengt.

Ik schaar mezelf niet onder de Samsung die-hards maar kies wel altijd voor hun producten vanwege de goede schermen. Hier zit ook met OLED weer het grootste voordeel in. Ik verwacht dat de tab S3 nu gaat concurreren qua prijs met de gewone iPad en dat deze gaat concurreren met de iPad pro. Niets mis mee toch?
Inderdaad, en het voordeel van Samsung boven Apple is dat deze wel de prijs laat zakken na verloop van tijd.

Mijn Tab S(1e generatie) was in het begin ook iets van 599 maar zakte al snel. Heb hem gekocht voor 379¤ nieuw. En inderdaad het oled scherm is geweldig voor video. Ik gebruik hem daar nog steeds voor.

De S4 heeft eindelijk weer een 16:10 scherm dus als deze zakt dan ga ik deze ook zeker overwegen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 augustus 2018 20:24]

Zelfs als Samsung de prijs laat zakken is het zo dat apparatuur van Apple 2e hands nog steeds meer waard is dan Android apparatuur.

Dus dat maakt het prijsverschil goed en brengt het in bepaalde gevallen zelfs in het voordeel van Apple.

Bovendien is een iPad niet eens duur, voor 330 euro heb je al een iPad met 32GB.
Zelfs als Samsung de prijs laat zakken is het zo dat apparatuur van Apple 2e hands nog steeds meer waard is dan Android apparatuur.
Jij ziet dat als een voordeel, ik zie het als een nadeel. Op zich is waardevast natuurlijk positief, maar de achterliggende reden niet.

Als je een vorige generatie Android toestel koopt mis je enorm veel innovaties.
Als je een vorige generatie iOS toestel koopt mis je marginale updates. En ik kan mij dan ook goed voorstellen dat Apple kopers dan graag een beetje vooruitgang inruilen voor flink wat 'korting'.
Samsung vraagt al sinds de S7 hogere prijzen. De bouwkwaliteit van Samsung's toestellen is er sinds de S6 ook flink op vooruit gegaan. Tot de S5 kon Samsung mij ook niet bekoren. Heb nu een S8, fantastische telefoon. ook een Tab S2 liggen waar ik erg tevreden mee ben. Accuduur van een paar dagen bij normaal gebruik. De iPad was binnen no time leeg.
Ik had graag enige vorm van waterbestendigheid gezien net als bij de smartphones. Dit had voor mij een sellingpoint geweest.
Ja voor mij ook. S3 it is!
Premium prijzen met een chip van vorig jaar. Jammer. De pro serie van Apple krijgt tenminste een baanbrekende soc meegeleverd. Voor een vergelijkbare prijs.
Ik ben altijd al een Samsung liefhebber geweest (geen fanboy) maar hier heb je 200% gelijk. Voor dat geld mocht er wel een SD 845 in. De meeste mensen weten toch niet het verschil tussen een SD 835 en 845.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 1 augustus 2018 19:40]

Zware tegenvaller die 835 soc, achterhaald.
Had de 845 gewild, dan was tenminste 4K filmen met 60fps mogelijk geweest.
Ik type dit nu op mn oude Tab S, die heeft ook al een 2560x1600 schermpje.
Bij 4K is 60fps noodzakelijker dan bij Full-HD.
Hoe groter en scherper het beeld, hoe schokkeriger het wordt bij zelfde lage framerate.
Een klein onscherp beeldscherm zorgt zelf al voor kleine vorm van 'motion-blur"
oh, daarom zien films er ook zo slecht uit op 4K met 24fps.. check.......... 8)7
Ziet er goed, maar waarom hebben ze de Hobbit met 48 fps gefilmd? check....... 8)7

Ik heb al een paar jaar een Canon 5D mark IV, die gaat in Real 4K ook tot maximaal 30fps.
Met 500 Mbit per seconde (ofwel 63 MB/s).
De 1D X mark II gaat wel tot 60fps, maar was me te duur.
Ik heb al 3 jaar een real 4K monitor die gaat tot 60fps.

M'n vrouw heeft een iPhone 8 plus, die kan 4K UHD filmen tot 60 fps.
Alleen de sensor is veel kleiner en de codec comprimeert meer, dus de details zijn niet zo goed.

Beelschermen (TV's) die 4K aankunnen met 60 fps zijn normaal, dus zou wel fijn zijn dat high-end tablets net als high-end smartphones dat ook kunnen filmen, en niet een generatie achterlopen.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe iPad Pro in september. Ik ga er van uit dat die wel 4K met 60fps kan filmen, camera-module uit iPhone 8.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 2 augustus 2018 02:04]

Ik heb de hobbit in HFR gezien, en dat was walgelijk, alsof je naar een soap aan het kijken was, vond de bluray versie een stuk rustiger kijken. (enige reden was dus wel om het nog vloeiender te tonen, maar een hoop mensen vonden dat dus niets, daarom zijn er ook eigenlijk geen films daarna nog met HFR geweest). Waar ik het wel goed voor acht is voor registraties van bv theater producties, dan is het alsof je er zelf ook redelijk bij bent. Maar bij films heb ik zelf liever gewoon het 'droomachtige' effect van motionblur, het hoeft er niet uit te zien alsof ik er naast sta.
filmen? dus zelf film maken met de tablet?
Waarom zou je dat willen
Het ziet ongebruikelijk uit maar het grote schermpje is ideaal.
Het is een hele grote electronische zoeker.
Hoofdprijs vragen voor een tablet met een gedateerde processor.
Inderdaad....kansloos...

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 1 augustus 2018 17:15]

In geen 699 jaar. Heb zelf nog de note pro 12''. En die was toen goedkoper. ;)
Dat is wel heel duur. Ik weet niet in hoeverre de Kirin 960 vergelijkbaar is met een 835 maar een Huawei M5 Pro is al een stuk goedkoper en krijg je vaak ook een gratis toetsenbord bij. Buiten een Amoled scherm zie ik niet echt een direct groot voordeel om zo'n meerprijs te verantwoorden.

Een gewone M5 kun je al vinden voor de bedragen van de Galaxy Tab A2 :o
mwa, als ik zo rondkijk, dan is de 835 wat betreft CPU's een beetje sneller, maar wat betreft GPU een HEEL stuk sneller, dan een AMOLED scherm vs LCD, 64GB vs 32GB opslag, wel geheugenkaartjes vs geen geheugenkaartjes mogelijkheid, je krijgt er een stylus bij en het toetsenbordcover, plus van de M5 is een net iets groter scherm en natuurlijk de harmon/kardan speakers. En zelf vind ik het jammer dan dat de M5 niet in zwart leverbaar is, en dat die dus nog een fysieke knop aan de voorkant heeft zitten (zoals samsung 'vroeger' ook had, maar bij deze nieuwe niet meer).
Dus al met al denk ik wel dat de Samsung S4 nog best wel meevalt dan (denk er ook aan dat dat natuurlijk adviesprijzen zijn, werkelijke prijs ligt vaak wel wat lager).