Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VRT wil offline kijken toevoegen aan app voor NU-videodienst

De Vlaamse publieke omroep heeft een testversie uitgebracht van zijn VRT NU-app voor iOS en Android. De app moet op een later moment een downloadfunctie krijgen voor de producties die de VRT zelf maakt, zodat gebruikers ze offline kunnen bekijken.

De VRT kondigde de publieke test met de app al eerder aan, maar nu is de applicatie beschikbaar. In een faq staat dat er in de toekomst een downloadfunctie bijkomt. Die maakt het voor gebruikers mogelijk om offline naar producties te kijken waarop de VRT zelf de rechten bezit. Wanneer de functie naar de app komt, is nog niet bekend.

Verder meldt de pagina dat Chromecast-ondersteuning bij de iOS-versie van de app nog ontbreekt. Die staat ook gepland voor later. Daarnaast moeten er in de toekomst samengestelde lijsten naar de VRT NU-app komen en krijgen gebruikers de mogelijkheid om hun profiel aan te passen.

Via de VRT NU-videodienst is het in BelgiŽ mogelijk de programma's van Eťn, Canvas en Ketnet terug te kijken. Ook zijn de zenders live te streamen via de dienst. Het NU-platform bestaat sinds begin 2017 en was tot nu toe alleen beschikbaar als browserversie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2018 • 15:49

47 Linkedin Google+

Submitter: funrider

Reacties (47)

Wijzig sortering
Wat een verademing! Veel programma's die al uitgezonden zijn door de VRT zijn terug te zien en dat zonder storende logo's in beeld. Daar mag de NPO weleens een voorbeeld aan nemen. Zelfs als je betaalt voor NPO plus of NL Ziet, worden alle programma's van de NPO volgepropt met logo's op die diensten.
De VRT laat zien net zoals Netflix en Videoland en Amazon prime, zoals het hoort. Gewoon geen storende logos in beeld.

[Reactie gewijzigd door mosselmann op 2 augustus 2018 04:23]

Het werkt inderdaad erg prettig. Nu nog wat mooie functionaliteiten toevoegen zoals ze hebben aangekondigd en het is een perfecte app.
Is dit een gratis dienst? Of dien je hiervoor te betalen net zoals NLZIET.

[Reactie gewijzigd door Bierbal op 1 augustus 2018 15:54]

Volledig gratis! De enige restrictie is dat een programma maar 30 dagen te bekijken valt nadat het is uitgezonden. Maar er zijn ook online exclusives (zoals de reeks van Stijn Van De Voorde) en nog enkele uitzonderingen op de regel.

Er zijn jammer genoeg nog enkele nadelen aan VRT NU. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te streamen in HD.
Volledig gratis! De enige restrictie is dat een programma maar 30 dagen te bekijken valt
Als het al te bekijken valt. Mij is het vanuit Nederland tenminste nog niet gelukt. Iets met regio-restricties en Europese regels. Maar wel blijven spammen met nieuwsbrieven over programma's die ik niet mag zien. Er zijn gelukkig andere manieren..
Van op de site van VRT NU.
"Wat betreft VRT NU wil dit zeggen dat vanaf nu al onze gebruikers met een account gebaseerd op een Belgisch adres over heel Europa kunnen kijken naar alle programma's op VRT NU. Op deze manier zijn wij in regel met de Europese regelgeving.

Livestream: u kan binnen de EU* kijken naar de livestream op VRT NU wanneer u ingelogd bent met uw account gebaseerd op een Belgisch domicilie."
Dan zet je toch even een vpn aan? Ten minste, ik weet niet hoe belangrijk het voor je is, maar zoiets is niet zo moeilijk. Op Android kun je met wat knutselen ook best specifieke apps over specifieke vpn verbindingen laten lopen. Dus NPO zonder vpn, en VRT met Belgische vpn bijvoorbeeld.
Dan zet je toch even een vpn aan? Ten minste, ik weet niet hoe belangrijk het voor je is,
Heel belangrijk, ;) maar het is vooral frustratie en ergernis dat ik in Nederland niet kan kijken naar dingen die gewoon op tv zijn en die ik dus wel met een van mijn vhs-videorecorders zou kunnen opnemen. Het is 2018. Het moet via een browser, ik heb geen adroid, tablet of telefoon.

Moet ik geen adres opgeven voor vpn ? Ik ken niemand in Vlaanderen ..
Hm, ik heb het even uitgeprobeerd (ik woon ook in Nederland) maar bij mij kan ik gewoon live kijken in de browser, en ook het nieuws terugkijken werkt hier. Stuk betere beeldkwaliteit dan bij NPO terugkijken trouwens... Heb je wel bij het registreren ingevuld dat je in Belgie woont?

Voor een vpn heb je niets nodig, kost alleen wel een paar euro per maand. Je kunt bijvoorbeeld eens Private Internet Access proberen, die heb ik zelf ook gehad vroeger.

[Reactie gewijzigd door i7x op 1 augustus 2018 16:27]

Ik zou eerst even proberen een nieuw account aan te maken en BelgiŽ te kiezen. Ik bekijk nu het nieuws en het werkt prima tot dusver.
Stap 1, geef een e-mail adres. Ik ben best bereid de boel te bedonderen maar gebruik al 20 jaar hetzelfde e-mail -adres en dat is een .nl. Dan zeggen ze niet 'dat mag niet', maar laten je eerst je hele doopceel lichten om dan te eindigen met een Europees verbod.
Gedoe.

VRT-NU, maar nu even niet.
Het lijkt mij heel erg vreemd als ze een regiolock forceren op basis van e-mail adres. Bijna alle mail adressen voor privťgebruik zijn namelijk .com. Dat is een bijna onmogeijke en vooral nutteloze opgave.
Je kunt gewoon 10 minute mail gebruiken voor het aanmaken van een account.

https://10minutemail.com/

En ze gaan echt geen moeite doen je gegevens te verifiŽren. Ze hebben niet eens een ip region lock geactiveerd. :p
Ze verifieren enkel of je email account van jou is door een simpele link, maar dat doet zelfs Tweakers geloof ik. Heeft niet echt met locatie te maken.
Als je inconsequent eerlijk bent kan je net zo goed altijd alles invullen op de manier die nodig is om iets te laten werken.

Gaat binnenkort het analoog kijken van tv niet stoppen?
Hoe neem je dan een programma nog op met VHS?

Of gebruik je een oude decoder met scart?
Of hdmi omvormer?

Of je was sarcastisch dat kan ook nog, maar ben echt nieuwsgierig want mijn vhs/DVD combi recorder neemt niets op tenzij het signaal via de coax kabel binnen komt.
Vreemd... Vrt nu maakt reclame dat je kan kijken in heel Europa. Ik zou het nog eens proberen?
Sinds het WK kan je streamen in HD dacht ik?
Het lijkt erop dat de VRT de genoemde pagina met de toekomstige VRT Nu app features offline heeft gehaald in de tussentijd want de direct link werkt niet meer en staat er hier niet meer tussen.

Dit stond er:
Wat is er momenteel niet beschikbaar in de VRT NU-app, maar mag wel verwacht worden in de toekomst?

- Gecureerde lijsten.
- De ondersteuning van Chromecast bij iOS - toestellen.
- Profiel aanpassen.
- Lokale downloads/ offline kijken: Beperkt tot eigen content (= content waarvan VRT de rechten heeft).
- Gepersonaliseerde content:
- Verder kijken.
- Favorieten.
- Chapters.

Ik ben zeer blij dat de app ook in de Nederlandse App Store is gezet en prima werkt in Nederland ook d.m.v. Facebook login zonder achter een VPN te hoeven zitten. Dit werkte overigens ook al prima via de VRT Nu site. Al heel lang veel plezier van naast de NPO Start app wordt dit een veel gebruikte app van me. Ik hoop dat ze de verder kijken, Chromecast en de favorieten functie snel doorvoeren. Offline klinkt helemaal geweldig.
In Nederland ook, als je maar aanmeld als BE en een BE postcode opgeeft, zoals hierboven beschreven. Laat je browser je login opslaan, want dat wegwerpemailadres vergeet je geheid.

Enige probleem is dat de witte ondertitels slecht zichtbaar zijn op de veelal lichte beeldinhoud. Ook liep beeld vast terwijl programma doordraaide na schakelen tussen vol beeld en venster.

Voorheen kon je alleen terugkijken via Belgische ISPs, eigenlijk alleen het Duopolie.
Super, ik kijk al van bij de lancering van vrt.nu uit naar die offline-optie, even ontspannen op de trein.
Nu nog Apple Airplay en Android TV ondersteuning.

EDIT, alleen Android TV dan

Airplay blijkt niet goed te werken volgens onderstaande post.
"AirPlay werkt, maar is slecht geÔmplementeerd. Je kan nl ondertussen niets anders doen met de iPad. Als je uit de app gaat, stopt de AirPlay stream."
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=755643#p755662

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 1 augustus 2018 21:36]

Ik heb de app net even geÔnstalleerd en Airplay ondersteuning blijkt al aanwezig?
https://ibb.co/b2F9mK

Ik hoop dan wel weer op een native Apple TV app

[Reactie gewijzigd door rgeerolf op 1 augustus 2018 18:18]

Als die apple native app er komt gaat de digitale TV er uit. Een Native iOS app is ook wel weer een stap in de juiste richting, nu streamen wij nl de webversie vanaf de iPad naar de apple TV.
Ik hoop dat de Chromecast ondersteuning in de app wat beter werkt dan via de web-versie. Ik had namelijk regelmatig wat issues met het afspelen via de Chromecast.
Ik kan geen chromecast ondersteuning vinden in de ios app.
Is er dan ook nog niet :)

"Verder meldt de pagina dat Chromecast-ondersteuning bij de iOS-versie van de app nog ontbreekt. Die staat ook gepland voor later."
Ik gebruik de webdienst al lang, de app lijkt even goed. AirPlay is nog altijd aanwezig. Programma’s zijn zichtbaar uit Europa en alle series zijn lang beschikbaar.
Gehackt in 3...2...1...
Het blijft echt jammer dat ze dit (officieel) beperken tot mensen met een Belgisch adres, ook bij programma's waarbij de VRT de uitzendrechten voor buiten BelgiŽ in principe wel heeft. Het is ook nogal krom als je het vergelijkt met andere publieke omroepen. Bij de Duitse publieke omroepen is in principe alles vrij te kijken waarbij dat qua uitzendrechten kan, en dat is heel erg veel. Hier kom ik ook het minst geoblocking tegen. Ook bij de Deense publieke omroep is veel gewoon internationaal te kijken, heb ik de indruk. Bij France Televisions loop je dan weer vrij veel tegen geoblocking aan, maar als de benodigde rechten er zijn, zijn programma's ook gewoon internationaal te kijken. Hoe het bij de NPO zit kan ik zelf niet (eenvoudig) verifiŽren, maar ik vermoed dat het daar ergens tussen de Duitse en de Franse situatie in zal liggen, mits je gebruik maakt van het standaardaanbod en niet van NPO Start Plus.

Overigens hanteert de RTBF een aanmeldingssysteem dat vergelijkbaar is met dat van de VRT, alleen is dat duidelijk verfijnder en kun je met een adres buiten BelgiŽ gewoon een account aanmaken en kijken. Alleen bij programma's waarvoor ze uitsluitend de Belgische rechten hebben - dat is helaas wel een vrij groot deel van het aanbod - is een Belgisch adres vereist voor kijken vanuit het (Europese) buitenland. Dit wordt dan ook meteen een stuk strikter geverifieerd.

Mij blijven geoblocking en aanverwante praktijken binnen Europa een doorn in het oog, want binnen het kader van de Europese eenwording is het in mijn ogen domweg noodzakelijk dat je ook kennis kunt nemen van de media uit andere EU-lidstaten.
Als je bekijkt wie uiteindelijk de publieke omroep betaalt vind ik het niet zo heel erg raar eerlijk gezegd. Waarom zou de Belgische belastingbetaler moeten opdraaien voor het gratis kijken door buitenlanders? De BBC verdient ook al jaren met verkoop van eigen producties aan overal, feitelijk is het gewoon handel.

[Reactie gewijzigd door Andros op 1 augustus 2018 21:46]

De Belgische belastingbetaler heeft dan echter weer de mogelijkheid om te kijken naar de Nederlandse publieke omroep of bijvoorbeeld de Duitse, zonder daar (direct) aan mee te betalen. Iedereen betaalt in zo'n geval eigenlijk een stukje, maar kan alles kijken.

Het is verder ook niet zo dat bijvoorbeeld de NPO alle content van de VRT overneemt. In de huidige situatie kun je sommige dingen dus gewoonweg niet (terug)kijken.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 1 augustus 2018 22:36]

Het is verder ook niet zo dat bijvoorbeeld de NPO alle content van de VRT overneemt. In de huidige situatie kun je sommige dingen dus gewoonweg niet (terug)kijken.
Terugkijken niet, maar wel gewoon op tv kijken. En zelfs opnemen.
Dan moet je wel een tv hebben en ook nog eens toegang tot de bewuste zenders. Aan opnemen zitten verder ook nog wel de nodige beperkingen die je niet hebt als programma's on demand kijkt.
Aan opnemen zitten verder ook nog wel de nodige beperkingen die je niet hebt als programma's on demand kijkt.
TV heb ik en EEN en Canvas heb ik ook. Opnemen kan gewoon, maar als je mijn comments alhier terugleest merk je dat ik het vooral vervelend vind dat VRT geen uitzendinggemist meer doet voor niet-Vlamingen.

Beperkingen zoals ? Opnemen kan en terugkijken op internet niet. Wat is het minpunt van opnemen ?
Het gaat niet alleen om jouw situatie of om wat jij vervelend vind. Die zenders zijn niet overal en voor iedereen beschikbaar.

Opnemen moet je plannen, je bent beperkt tot je tv (als je die al hebt), je kunt maar een beperkt aantal dingen gelijktijdig opnemen, het kan mislukken, etc. En als de bewuste zenders bij jou niet beschikbaar zijn gaat het natuurlijk helemaal niet.
Het gaat niet alleen om jouw situatie of om wat jij vervelend vind. Die zenders zijn niet overal en voor iedereen beschikbaar.
Dat is het punt niet. Lees eens mijn comments terug.
Wie DVB-T wil behouden - er is een petitie die de VRT oproept het gratis zenderaanbod niet af te schaffen. Zelf ben ik een DVB-T kijker (voor zover ik tv kijk - naar het nieuws en het weer en verder niet veel eigenlijk) - en omdat in tijden van crisis DVB-T en de radio de enige methodes kunnen zijn om veel publiek te bereiken in geval van vb. een extreem zware it-crisis (waarbij vb. de infrastructuur van zowel xDSL als Telenet uit zou vallen - dat is niet zo ondenkbaar als we weten waar China en de ruskies toe in staat zijn).
http://behouddvbtuitzendingenopvrt.petitie.be/
Het is dus ook vanuit militair oogpunt een must dat de VRT blijft uitzenden via DVB-T.