Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony's smartphoneverkopen dalen verder, PlayStation 4 blijft goed verkopen

Sony's smartphoneverkopen zijn gedaald van 3,4 tot 1,6 miljoen Xperia's, meer dan 50 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De PlayStation-verkopen maakten dit meer dan goed, met 3,9 miljoen geleverde consoles.

De daling van de verkoop van Xperia-smartphones vond met name plaats in Europa, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Door de afgenomen leveringen daalde de kwartaalomzet van 172 miljard yen naar 117,8 miljard yen en liep het kwartaalverlies van de divisie op tot 29,8 miljard yen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf dinsdag naar buiten bracht. Sony verwacht dit jaar 19 procent minder omzet te draaien voor zijn Mobile Communications Segment, bij een jaarverlies van 95 miljard yen, omgerekend 742 miljoen euro.

De slechte cijfers van de mobiele divisie staan in contrast met de positieve resultaten van de gametak. Sony wist in het afgelopen kwartaal nog altijd 3,9 miljoen exemplaren van de bijna vijf jaar geleden geïntroduceerde PlayStation 4 te leveren. Een jaar geleden waren dat er met 4,2 miljoen niet heel veel méér. De omzet van de gamedivisie steeg met 27 procent tot 117 miljard yen, geholpen door goede softwareverkopen.

Sony wist 400.000 minder tv's weg te zetten, waardoor het totaal op 2,8 miljoen uitkwam en de omzet met 9 procent daalde. Ook de verkoop van digitale camera's daalde, van 1,1 miljoen tot 0,9 miljoen stuks, maar de kwartaalomzet steeg omdat Sony meer dure modellen verkocht.

Sony's winst steeg met 24 procent tot 246,4 miljard yen, omgerekend 1,7 miljard euro. De omzet steeg met 6 procent tot 2183 miljard yen, wat omgerekend ongeveer 17 miljard euro is.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-10-2018 • 13:02

116 Linkedin

Reacties (116)

Wijzig sortering
Is 17 miljoen winst op 17 miljard omzet niet ontzettend weinig? Natuurlijk is het beter dan verlies leiden maar slechts 1 promille winst t.o.v. omzet zit er wel dicht tegenaan lijkt mij?
Ik lees in het rapport dat sony 870miljard yen winst verwacht op een omzet van 8700miljard yen. Dat is dus iets van 8.7miljard dollar winst. Volgens heeft sony dit kwartaal ook 170 miljoen winst gemaakt, niet 17
In het rapport zie je ook waar het verkeerd liep. Olaf keek naar de winst in USD en nam die als winst in Yen. De winst is dus 2.2 miljard dollar, ofte 1.93 miljard euro ipv 17 miljoen.
Sony kampt nu met vergelijkbare problemen als Philips decennia geleden.
De gamebusiness houdt Sony op de been en het resultaat uit films is erg wispelturig en is sterk afhankelijk of een film een bioscoop succes of flop wordt. Een winst in deze categorie kan zomaar omslaan in een negatief resultaat. Philips met PolyGram en Universal.
Het is inderdaad heel weinig maar weliswaar alsnog een groei. Beeld je ook in dat als er geen mobile divisie was de omzet iets lager uitviel met 780 miljoen winst in de plaats.

Het lijkt erop dat Sony de weg omhoog niet heeft gevonden voor de relefoontak welke dramatisch aan het achteruitgaan is.
Artikel is fout. De winst is 2.2 miljard dollar, niet yen. Of dus omgerekend 1.93 miljard euro winst. Klein verschil 8)7 .
Het was jaren verlies, dus het gaat relatief goed.

Ook zijn er meerdere typfouten in dit artikel. Zo zouden ze 4 miljoen TVs minder hebben verkocht (van 6,8 miljoen TVs naar 2,8 miljoen TVs) wast slechts 9% aan omzet scheelde (zijn alle TVs die ze nog verkopen echt 3x zo duur dan een jaar terug?)

En ten slotte claimt Tweakers dat 4,2 miljoen Playstations niet heel veel minder is dan 3,9 miljoen Playstations...

Dus ik zou alles even met een korreltje zout nemen.
Uit het artikel: "Sony's winst steeg met 24 procent tot 246,4 miljard yen, omgerekend 17 miljoen euro. De omzet steeg met 6 procent tot 2183 miljard yen, wat omgerekend ongeveer 17 miljard euro is."

Als 246,4 miljard yen gelijk is aan 17 miljoen euro, dan kan 2183 miljard yen toch geen 17 miljard zijn? Dus volgens mij moet je een stapje terugdoen ipv meteen conclusies aan die getallen te verbinden. :-)
Zelfde opmerking als in je andere commentaar. Aanvankelijk stond er 2.2 miljard yen ipv 264.4 miljard yen. Het artikel is ondertussen gecorrigeerd, maar helaas heeft @Olaf er toch nog een foutje laten instaan door de conversie naar euro vergeten aan te passen.
Sony maakte dus 1.93 miljard euro winst, en geen 17 miljoen.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 30 oktober 2018 17:15]

Sony's winst steeg met 24 procent tot 2,2 miljard yen, omgerekend 17 miljoen euro. De omzet steeg met 6 procent tot 2183 miljard yen, wat omgerekend ongeveer 17 miljard euro is.

hebben ze 1/1000 winst op hun omzet???
Het artikel staat jammer genoeg vol fouten (zie ook: https://gathering.tweaker...message/56931817#56931817 )
De winst is 2.2 miljard DOLLAR, ofte 246 miljard yen. Dit op een omzet van 19.5 miljard dollar of 2183 miljard yen. De winst is dan ook ruim 10% van hun omzet.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 30 oktober 2018 14:22]

Wat verklaart die jaarlijkse pieken in de PlayStation leveringen? Er komt toch niet elk jaar een nieuwe PlayStation uit?
ik gok zo rond sinterklaas en kerst, dat ze daardoor meer verkopen
Ik denk dat een feest als Sinterklaas voor de verkopen van Sony weinig uitmaakt. Die loopt bijna nergens ter wereld rond :9 Kerst is het natuurlijk wel overal.
Thanksgiving, kerst, oud en nieuw, sinterklaas, alle beetjes helpen. Holiday season wereldwijd :-D
Wie weet hoe het zit met sinterklaas xd
De winter van het noorderlijke halfrond :)
Feestdagen en winter
Dat lijken mij de feestdagen te zijn, althans de aanloop daar naar toe.

[Reactie gewijzigd door gex op 30 oktober 2018 13:07]

Kerst aankopen rond november met Black Friday enzo gok ik.
Jammer dat de grafiek niet een inzoom mogelijkheid heeft tot maand niveau. Maar ik denk dat de pieken komen door de feestagen sinterklaas, kerst.
Het gaat om een grafiek van kwartaalcijfers. Hoe wil je dan op maandniveau inzoomen?
Ik snap dat Sony zijn cijfers per kwartaal rapporteerd. Mijn opmerking was meer een wens.
Nee, maar wel veel special editions, grotere schijven, PS4 Pro, bundels met vette games (Spiderman!) ...
Ik kan me twee redenen bedenken:
  • In november komen er veel nieuwe games uit, dus dan worden die als bundel verkocht met een PS4 console
  • Feestdagen
Die grafiek is waardeloos. Hij eindigt op 1Q18, terwijl de net gepubliceerde kwartaalresultaten gaan over 3Q18 (2Q fiscal year). Die grafiek mist dus al de laatste 2 kwartalen en is dus in het licht van dit artikel totaal irrelevant.

EDIT: grafiek in het artikel is ondertussen blijkbaar aangepast.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 30 oktober 2018 17:12]

De grafiek eindigt bij Q2, niet Q1. En de grafiek betreft het fiscale jaar. De laatste cijfers in de grafiek zijn de laatste cijfers die Sony gepubliceerd heeft. Dus jouw kritiek is waardeloos, de grafiek niet.
Zou het misschien kunnen dat Olaf de grafiek ondertussen gecorrigeerd heeft naar aanleiding van dit : Sony's smartphoneverkopen dalen verder, PlayStation 4 blijft ? ;)
Misschien moet jij dan ook je reactie even aanpassen?

En even voor de volledigheid: dat die grafiek was aangepast wist je om 14:53 al. Dus ruim voor mijn eerste reactie.

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 30 oktober 2018 19:40]

En even voor de volledigheid: dat die grafiek was aangepast wist je om 14:53 al. Dus ruim voor mijn eerste reactie.
Ja, en ? Ik snap je punt niet. Mijn post is gebaseerd op een verkeerde grafiek. Jouw reply is gebaseerd op de juiste grafiek. Dus ja, nogal logisch dat de grafiek aangepast is vóór jouw post. Dat is overigens ook wat ik bedoelde met "Zou het misschien kunnen...". Mocht je het niet doorhebben: dat was een rethorische vraag, vandaar de smiley.

Trouwens, neen om 14u53 wist ik niet al dat de grafiek gecorrigeerd was. Ik zit niet constant op Tweakers te checken of er een update was... 8)7

[Reactie gewijzigd door Twixie op 30 oktober 2018 20:51]

Please Sony, blijf deze koers varen. Xperia kopers kunnen op veel punten alleen maar terecht bij...Xperia's. Laat de andere merken maar gek doen met hun dunne bezels notches. Ga hier niet mee proberen te concurreren, maar blijf bij je eigen ideeën en durf dit te uiten! Durf in de niche van de markt te zitten. Er zijn stiekem veel mensen die zulke alternatieven zoeken. En nee...dat zijn niet 'de meeste' mensen en dus geen gigantische omzet. Maar please Sony, ga niet mee met de massa en doe je eigen ding. Voor de massa zijn er al genoeg keuzes.
Sony hoeft maar 1 ding te doen: Android One ondersteunen en de verkopen gaan 5x omhoog.

Ook hun nieuwe design stijl is ruk versus de oudere hoekige toestellen.
Helemaal mee eens, mijn Xperia Z1 en mijn Z2 tablet waren echt geweldige devices, de laatste gebruik ik overigens nog steeds.

Maar daarna kwamen ze met allerlei rare benamingen (XZ, XZ premium etc) en meerdere high-end toestellen en tenslotte nog dat ronde design dat was denk ik de nekslag.

Erg jammer.
Ook niet als ze op ramkoers zitten ?
Wat denk je dat er gaat gebeuren als deze trend zich voortzet, dan verdwijnt Xperia helemaal.
Dus nee, Sony verander van koers anders mis je de boot.
Ga niet Nokia achterna.

[Reactie gewijzigd door GoT op 30 oktober 2018 13:34]

Of juist wel? De reboot van Nokia heeft HMD geen windeieren gelegd, ze hebben het merk Nokia met succes nieuw leven ingeblazen.. Microsoft stond erbij en keek ernaar :P Echter.. is de Sony (telefoon) merknaam nooit zo sterk geweest als die van Nokia.

Als Samsung niet een andere weg was ingeslagen met de Galaxy S1, dan waren ze ook ten onder gegaan met hun Omnia misbaksel. Het altijd eigenwijze HTC zit momenteel ook al op de blaren.

Sony, HTC en alle andere 'gevestigde' namen verkeren in zwaar weer. Ze verliezen het high-end segment waar Samsung en iPhone heer en meester zijn. Terwijl ze in het lager- en middensegment niet kunnen opboksen tegen de alsmaar betere wordende China phones ( Xiaomi, huawei, Oneplus, Oppo ). Zit je dus met een hoop 'high-end' toestellen die weinig animo hebben of veel te dure budget-phones..

[Reactie gewijzigd door quintox op 30 oktober 2018 15:27]

geen goede tip aan sony lijkt me gezien de sterk afnemende leveringen.
Goed advies man, dan maken ze over een paar jaar helemaal geen smartphones meer!
Waarom zou jij of iemand anders een Xperia over een Galaxy of een ander toestel kiezen?

[Reactie gewijzigd door Animalcommencal op 30 oktober 2018 13:41]

Ik kan ook de tegenvraag stellen: Waarom een Galaxy kiezen over een Xperia?

Ik heb zelf een Xperia XZ1 Compact, en ben daar zeer tevreden over:
- Compact
- Goede accuduur die nauwelijks achteruit gaat.
- Bezels (alhoewel ik die dingen nog steeds erg dun vind wanneer ik naar Youtube of zo kijk .. raak ik namelijk steeds per ongeluk het scherm aan)
- Meer dan zat performance

Daarnaast zie ik vooral veel mensen met een Galaxy met een beschadigd scherm.
De tegenvraag is minder relevant omdat de mensen/massa duidelijk een galaxy verkiezen boven een experia. Daarom worden er nog maar zo weinig experias verkocht. En daarom ook de terechte vraag waarom iemand een xperia zou kiezen ipv een galaxy. Een vraag die niet beantwoord kan worden door hem om te draaien ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2018 14:07]

Ik had bijna een XA2 Plus gekocht, echter afgehaakt wegens:
-Antieke SOC. Zo'n A53 octacore soc zat 3 jaar geleden al in een Huawei van 250 euro.
-Matige camera. Megapixel race is blijkbaar weer helemaal terug voor Sony, helaas ten koste van de foto's.
-De vele schermproblemen met Xperia telefoons (gele vlekken)

Blijkbaar willen ze zelf gewoon niet dat hun telefoons beter gaan verkopen. Ik gun het ze van harte, maar als je 1 op 1 vergelijkt is een Samsung toch meestal goedkoper of beter.
Wat is een Galaxy alternatief voor de XZ2C?
Geen idee, ik wil gewoon wat details over de Xperia telefoons te weten komen. Misschien zie ik wat over het hoofd.
Persoonlijk staat mij het generieke smartphone design niet aan en daarnaast is Sony's software qua uiterlijk ook dicht bij stock android wat ik als een plus zie. Ook is Sony een van de betere als het neerkomt op het doorvoeren van de major updates tegenover andere fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 30 oktober 2018 13:41]

Er zijn toch ook andere telefoons die dichtbij stock zitten?
Het ging toch over xperia vs galaxy ;)
Zie @fverhoef eigenlijk:
Formaat, accuduur, high-end hardware, waterdicht (en stereo speakers) zijn wat mij betreft de USP's van Xperia.

Daar komt bij dat het scherm en de camera's prima van kwaliteit zijn.Niet het állerbeste, maar helemaal prima.

Het punt wat ik wilde maken is dat als alle fabrikanten elkaar dadelijk gaan nadoen we straks allemaal in een saaie Golf rijden ipv een mooie Giulietta :Y) Misschien wel een mooie vergelijking. Tuurlijk kijkt Alfa naar de concurrentie, maar ze blijven hun eigen dingen doen. Dat levert niet de meeste verkopen op, maar het geeft consumenten wel een keuze.

[Reactie gewijzigd door Tusk op 30 oktober 2018 16:54]

Please Sony, blijf deze koers varen. Xperia kopers kunnen op veel punten alleen maar terecht bij...Xperia's. Laat de andere merken maar gek doen met hun dunne bezels notches. Ga hier niet mee proberen te concurreren, maar blijf bij je eigen ideeën en durf dit te uiten! Durf in de niche van de markt te zitten.
En toen ik voorstelde dat een bepaalde niche kan worden aangesproken (die van de Xperia X1, maar dan een beter toetsenbord, natuurlijk Android, etc.) verklaarde men mij voor gek. :P
Meh. Ik heb nu een XZ Premium waar ik nog even mee vooruit kan, maar weet niet of ik zodra de security updates stoppen nog wel voor een nieuwe Sony zou gaan. Het huidige design dat ze hanteren vind ik een stuk minder mooi en het gebrek aan een 3.5mm jack is me een doorn in het oog.
Laat ze gewoon meedoen met AndroidOne, ik voorspel een stijging van de smartphone verkoop.
Dat verwacht ik niet. Sony is al erg goed met updates, daar gaat Android One weinig verschil bij maken. Het gaat vooral om de camera en prijs die bij Sony vaak niet op orde lijkt te zijn, ook al gebruiken andere merken ook camera's van Sony.
Klopt ik heb een XZ3 van Sony en dat toestel heeft echt maar 1 minpunt, en dat is de camera. Helaas is dat voor heel veel mensen wel belangrijk. Daarnaast is de accu geen uitblinker meer, maar zeker niet slecht.
In mijn ervaring is de accu erg matig voor het formaat. Het toestel heeft op het scherm na echt niets extra's te bieden tov de concurrentie.
Maar welke toestellen van hetzelfde formaat doen het zoveel beter qua accu? Een note 9 draait niet eens op de native resolutie. Ik kom van een OP6 en de XZ3 houdt het net wat langer uit, overigens redde ik met beide gemakkelijk de dag.
https://www.phonearena.co...attery-life-test_id108974

Gok dat ik zelf flink last had van battery drain, niet uncommon met de xz3. Hij is hier in ieder geval ingeruild voor een mate20

Ben overigens altijd zwaar Sony fanboy geweest :)

[Reactie gewijzigd door MaDLiVe op 31 oktober 2018 01:57]

https://m.gsmarena.com/battery-test.php3?idPhone=9232#show

Hmm op gsmarena een heel andere score, maar goed een note 9 zal het vast langer uithouden zolang je het scherm niet native zet.
Inderdaad. Ik heb een Z gehad en nu geen Sony meer vanwege de matige camera. Ik wil kiezen voor camera uit top 5 van allerbeste telefoons. En daar zit Sony al heel lang niet meer in. Als ze dat wel doen vind ik de prijs zelfs minder relevant, ik heb wel een zwak voor Sony. Ze hebben zoveel leuke innovaties uitgeprobeerd in de afgelopen decennia.
Dan is dat wel veranderd, mijn laatste Sony was de Z2 en die werd niet lang ondersteunt. Ook de Z2 tablet heeft niet lang updates gekregen.
4 miljoen minder tv's? Ik zie het in de grafiek gaan van 2.5miljoen naar 2.6...
Volgens mij een foutje van Olaf, in de bron is het gedaald van 3,2 naar 2,8 miljoen dus 0,4 miljoen minder.
Je kan het niet in de grafiek zien, want de grafiek stopt bij Q1. Je kan daar wel aflezen dat er in 3Q17 3.2M verkocht zijn, en er dus 0.4M ipv 4M TVs minder verkocht zijn.
Is er een telefoonmaker die het aantal van vorig jaar wel overstijgt? En dan bedoel ik het aantal voor in Europa.
Goeie vraag.
De groei begint wat af te vlakken, de markt begint wel verzadigd te raken, vanaf 2022 verwacht Statista zelfs een daling van het aantal verkopen.
Ik denk dat het eerder gaat gebeuren en dat de markt zelf voor een groot deel zal verdwijnen.

De meeste gebruikers gebruiken de telefoon om mee te internetten, muziek te luisteren(koptelefoon), social media (facebook, twitter, etc). Maken van foto's en films, (voor huishoudelijk gebruik). Mobile games. Wat geen zware taak is voor een PC, dat doet nu een telefoon.

Het grote probleem voor een smartphone is de accuduur, grote van het scherm en slechte chipset.
Accuduur- is nu al een probleem bij lichte taken, laat staan bij zware taken.
Grote van het scherm- Toestel moet nog wel je broek in kunnen maar een film kijken waar 9 mensen naar kijken, dat is niet heel handig. Ook het schrijven van document is een kleine scherm niet handig (mijn mening)
Slechte chipset- Games van de PC of console kunnen je niet meenemen naar de smartphone, zonder dat je daar een lichtere versie van maakt. Ook zwaardere programma's kan je daar niet op draaien zoals maken van 3D modellen, of weersberekeningen met veel variabelen.

Daar zit echt wel een grens, qua chipset kan er nog wel een verbetering aan zitten komen maar dan loopt het tegen de Accuduur op.
Nu de Xperia verkopen dalen en Playstation stijgen zullen ze dan ooit misschien de remote play app officieel beschikbaar stellen voor niet Sony smartphones?