Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt FastStart uit om Xbox Game Pass-games sneller op te starten

Microsoft heeft de juli-update voor de Xbox One uitgebracht, waarmee onder andere de FastStart-functionaliteit wordt ge´ntroduceerd. Gebruikers kunnen hiermee vroegtijdig een game opstarten, terwijl nog maar een relatief klein deel van de bestanden is gedownload.

FastStart maakt het volgens Microsoft mogelijk om twee keer zo snel een game op te starten nadat een fractie ervan is gedownload. Zodra een game voortijdig wordt opgestart, zal het downloaden van de overigen bestanden doorgaan op de achtergrond. FastStart vergt een minimale downloadsnelheid van 20Mbit/s en is vooralsnog alleen beschikbaar bij een aantal Engelstalige games uit de Xbox Game Pass-catalogus. Microsoft heeft nog geen lijst gepubliceerd van de games die met FastStart werken. Het bedrijf zegt de functionaliteit binnenkort uit te breiden naar meer games en ook naar andere talen.

Voglens Microsoft verschilt FastStart ten opzichte van de bestaande, vergelijkbare 'ready to start'-functionaliteit van de Xbox One, in de zin dat FastStart gebruikmaakt van machine learning om te identificeren welke delen van een game als eerste moeten worden gedownload om de game speelbaar te maken. De 'ready to start'-functionaliteit vergt handmatig werk van de gameuitgever om die bestanden te selecteren die nodig zijn voor een speelbare weergave en dat kan volgens Microsoft bij verschillende games een inconsistente ervaring opleveren.

De juli-update voor de Xbox One-console brengt een aantal andere vernieuwingen en verbeteringen, zoals een betere videokwaliteit bij het streamen van games en een uitgebreidere optie om de bibliotheek van games en apps beter te organiseren. Voor dat laatste is de zogeheten Groups-optie ge´ntroduceerd, waarmee gebruikers verschillende verzamelingen van content met een zelfgekozen naam kunnen maken, zodat de aan een groep toegevoegde apps en games sneller te bereiken zijn in de interface.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-07-2018 • 09:57

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Op het dashboard kun je nu ook op Y drukken om overal te zoeken of in bepaalde delen. Dat is ook een nieuwe functionaliteit.
Search: Searching for content is now even easier. Now pressing the "Y" button anywhere in the dashboard and begin searching.
En nog een Mixer share Controller update.... Niet dat ik dat gebruik, maar toch handig voor de gamers die dat willen....
Mixer Share Controller: The Xbox Team made it easier to use "Share Controller" through the website and touch devices
Complete group guide howto: https://www.windowscentra...e-and-app-groups-xbox-one
Haha ik dacht toen ik het de eerste keer las dat het iets had te maken met het opstarten van de Xbox :), gelukkig hebben ze Ready To Start aangepast want dat werkte net niet.

Xbox gaf vaak genoeg aan game is ready to start en dan start je hem op, krijg je als nog een installatie scherm.
"Ready to Start" hangt van de developer af. Het is in principe gewoon een flag die aangeeft of het spel gestart kan worden ja of nee die door de developer gezet wordt.

Als de developer van menig is dat het spel na 1/3 van de download gestart kan worden mag je het spel opstarten van het OS maar wat je daarna te zien krijgt/kan doen hangt van de developer af. Sommige developers kiezen er dan helaas voor om gewoon een installatiescherm te tonen, waar andere ervoor kiezen om sommige stukken van het spel al speelbaar te maken.
Bedankt voor de uitleg, dacht zelf al dat het zo werkte.
Hoop dat met Faststart de console nu eerst de single player download zodat je daar al mee aan de gang kan :)
Blizzard heeft op PC met hun Blizzard launcher een drietal stages : Playable (Het spel is speelbaar maar verwacht er nog niet te veel van), Optimal (Het spel is zo goed als klaar), en Finished.
Het word ook in kleurtjes aangegeven, Rood, Geel en Groen als het klaar is.
Geeft een hoop info wanneer je kan spelen.
Heb je op de PS4 ook op de zelfde manier last van. Het is aan de game om aan te geven of ze klaar zijn om te starten. Meeste games hebben dan alleen de tutorial of character creation geladen en de rest nog niet. Sommige kunnen helemaal nog niet starten.

Het is inderdaad zee inconsequent.
Wat ik vaak vervelend vind is dat wanneer ik de Xbox opstart (uit standby) dat het vervolgens ruim een halve minuut duurt om een game pass game te kunnen starten.

De eerste halve minuut krijg je de melding dat de gebruiker die het spel "gekocht" heeft moet inloggen, na de halve minuut kan het gespeeld worden. Dit ondanks dat mijn account al is ingelogd en digitaal gekochte games wel direct starten.
Op zich is het wel logisch dat je eerst moet inloggen en dat ie moet verifieren dat je de ingelogde gebruiker bent. Ik heb die ervaring met zolang opstarten niet altijd. Ben je ook Alpha/Preview/Insider gebruiker?
Wat ik bedoel is dat ik vanuit de standby opstart al ingelogd ben, dus digitaal gekochte games (waarvoor je ook ingelogd moet zijn) kunnen wel starten, alleen de game-pass games hebben de extra tijd nodig.
Staat die Xbox wel als je home Xbox? Is het je eerste Xbox One? Ik heb er twee en de ene heeft dit wel, de andere die als Home staat niet.

Alleen op de Home Xbox One hoeft die extra check niet gedaan te worden.

Omzetten kan je in de settings doen. Zie hier:
https://support.xbox.com/en-GB/games/game-setup/my-home-xbox
Dat heeft inderdaad gevolgen voor je gamebibliotheek. Maar ik was hier nog niet opgekomen |:( :)
Ik heb inderdaad een shared gamelibrary met een familielid.
Zal er eens naar kijken heb namelijk een One X in de woonkamer en de One in de slaapkamer.

Thnx voor de tip :Y)

Nu nog een 1st world problem, mag zeker maar 1 home xbox :+

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 6 juli 2018 10:27]

Hetzelfde is ook bij EA Access games, ondanks je de games buiten EA Access heb gekocht.

In het insider forum merkte iemand wel bij het opstarten, de schijf waarop hij z'n games had, wel behoorlijk stond te ratelen, kan best dat er een check wordt gedaan om te kijken welke je wel of niet mag starten en of ze niet zijn aangepast.
Bij EA Access heb ik het probleem persoonlijk niet, maar de check welke games je wel of niet gekocht hebt lijkt met onlogisch. De games welke ik gewoon digitaal gekocht zou hebben (Zonder game pass, access of wat dan ook) dienen ook gecontroleerd te worden op de aanschaf.

Moet wel zeggen dat ik via game pass voornamelijk de backwards compatible games speel, misschien heeft het iets te maken met de Xbox 360 emulator?
Dan nog. Hoe lang kan zo’n call duren? 2x 5 seconden met timeout en retry? Checken of een aankoop valide is zou imo niet panger dan 200ms moeten duren.
Met de huidige vorm (Ready to Start), is mijn ervaring dat je vaak het spel wel kan opstarten, maar verder vaak nog niet echt kan beginnen met gamen in Single Player of Multiplayer.

Hopelijk werkt deze versie beter, zodat je bijv. de eerste paar levels van een spel wel kan spelen, of dat bijv. Multiplayer gedeelte later beschikbaar komt of iets dergelijks.
Herkenbaar. Krijg je een pop-up dat t spel gereed is, en ingame zit je naar de volgende progressiebalk te kijken.
Heel goed van Microsoft xbox om on gamers , meer en sneller te laten gamen!
Ik vind dat xbox voorop loopt en Pioneers zijn in gaming en gaming support voor gamers !
Als pro gamer en casual gamer game ik na de PS2 alleen maar nog maar op xbox!
En als ik eerlijk mag zijn ze zijn identiek bijna de Ps 2 en de one x dus hoop dat er skins van uit komen
Heel leuk voor mensen in landen met 1-2 mbit. Maar ik zou het fijner vinden als ze de cap van hun CDN afhalen. Ipv 200-300 mbit waar je amper boven komt.

Edit: leuk dat offtopic, maar dit is wel dergelijk ontopic. Sneller games starten kan op meerdere manieren.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 6 juli 2018 11:39]

Vind ik ook, 80mbit haal ik max bij ze.
Ik trek toch altijd volle 120mbit, geen idee wat de cap is, zoveel mensen hebben toch niet meer dan ~200.
Das meer dan bij mij.
Aangezien ik 400mbit ziggo hebt en die snelheid heb ik nooi gehaald.
Als ik iets download zie ik altijd staan +- 80 Mbit.
En dat schommelt ook nog eens, niks geen steady download speed.
Opmerkelijk, ik heb een 200Mbit Ziggo verbinding met een eigen router erachter en mijn modem in bridge en ik haal altijd zo'n beetje mijn volledige verbinding en vaak nog iets daar boven en dat ook nog eens via wifi.
Haal je op andere systemen bekabeld of draadloos wel je volle 400Mbit dan?
Het enige wat ik me er bij voor kan stellen is dat de eindversterker in je wijk waar je op aangesloten zit enigszins overbelast is maar dat komt zeer weinig voor weet ik uit ervaring.
Ik heb ook mijn modem in bridge laten zetten. (Connectbox) (daarvoor een Cisco).
Zit er met mijn eigen router achter, de eerste was een sitecom x8 ac1750 en sinds kort een fritzbox 4040.
Bij beide modellen haal ik via wan/lan 400mbit bekabeld.
Of ik nu een Speedtest.net doe of ergens een 1/2 gig bestand.
Die lopen mooi 400mbit(+-43 mb/sec).
Mijn xbox heb ik via een kabel aangesloten, Mischien moet ik het eens via WiFi proberen.
Er zijn ook allerlei tricks om een hogere snelheid te krijgen op de xbox maar geen van alle helpt.

Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven bij de xbox.
Het is trouwens een 1e versie xbox one.
Ik zou eens kijken met een andere DNS server wat het resultaat is op de Xbox dat wil ook nog wel eens een bottleneck vormen bij Ziggo. En anders inderdaad kijken wat je op de 5Ghz haalt (wel even 2.4 en 5ghz van elkaar scheiden) gezien ik draadloos ook op mijn OG Xone nette snelheden behaald heb.
Nou wat stom van mij.
Altijd dezelfde kabel gebruikt, maar die was dus al tijden brak.
Andere kabel erin en als test installeer ik iets waarbij hij 250/300mbit loopt. (Fluctueert nogal).
Nog niet de 400 Maarja er zal wel ergens een cap op zitten.!
Ik heb het 200 pakket bij ziggo en ik ga tussen de 170 en de 195 met downloads, snel genoeg voor mij :)

Hieronder/boven zie ik iemand met een 400 pakket van Ziggo, de snelheid van 80 is dan natuurlijk niet juist (althans, voor hem wellicht wel, maar dan is er iets niet helemaal juist ingesteld haha, 80 heb ik al jaren niet meer gezien!).
Stel je hebt je modem nog volledig standaard waarbij wellicht de poorten grotendeels geblokkeerd worden kan de snelheid lager uitvallen. Mijn neefje zit via de WiFi en dat gaat ook niet lekker, die haalt circa 30 ipv zijn volle 120. Maar goed dat ligt uiteraard niet aan de xbox / Microsoft :)
Of mss gewoon eventjes geduld hebben? Echt waarom moet je direct kunnen gamen...
Ik vind de winst bij het installeren van een game in het niet vallen bij het alledaags gebruik. Dat ik voor een nieuwe game wat langer moet wachten vind ik geen enkel probleem. Wat me wel mateloos irriteert is dat elke keer als ik op mijn xbox one even snel een game wil spelen (2x per maand ofzo) ik telkens eerst zowat 15GB aan updates moet downloaden. Dan ben je op de xbox al gauw een half uur verder.
Omdat marketing van elke scheet "the next best thing" maakt - iets dat van alle tijden is.

Daarnaast, als je een game kan starten wanneer de essentiŰle onderdelen zijn gedownload, dan levert dat echt wel meer dan 2 seconden tijdwinst op. Hoeveel precies verschilt natuurlijk van de omvang van de game en de hoeveel essentials die gedownload moeten worden, maar wanneer je een game kan starten zodra je 25 van de 50 GB binnen hebt, dan scheelt dat aardig wat tijd.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 6 juli 2018 14:13]

Het valt nog maar te bezien of het verschil zo groot is dat je 25GB kunt "missen". Ik lees het meer zo dat je de game alvast kunt starten terwijl de download bijna klaar is.

Het lijkt me trouwens wel dat games dit moeten ondersteunen.
Het valt nog maar te bezien of het verschil zo groot is dat je 25GB kunt "missen". Ik lees het meer zo dat je de game alvast kunt starten terwijl de download bijna klaar is.

Het lijkt me trouwens wel dat games dit moeten ondersteunen.
Dus je hangt er een eigen interpretatie (die ook nog onjuist is) en gaat dan lopen klagen. Zo ken ik je doorgaans toch niet. Juist het feit dat games dit niet hoeven te ondersteunen is wat dit interessant maakt. De tijdswinst zal afhangen van hoe de game in elkaar zit maar ik gok dat die toch meer is dan 2 seconden.
Lijkt me sterk. Als een game nou per se alle data "nodig" heeft voordat het wil opstarten. Niet iedere game is gelijk gemaakt. Ik hang er geen eigen interpretatie aan, dit is gewoon hoe ik het begrepen heb. Je moet toegeven dat het artikel voor een techsite niet echt duidelijk maakt hoe het nou werkt. En gezien m'n kristallen bol kapot is, moeten we het doen met het verhaal wat T.net ervan bakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True