Forza Horizon 4 Preview

Zorgeloos racen in alle seizoenen

Racen in Groot-BrittanniŽ

Nee, echt verrassend kunnen we de aankondiging van Forza Horizon 4 niet noemen. Zo lang als we ons kunnen herinneren, bevat de E3-persconferentie van Microsoft jaarlijks een nieuwe Forza-game. Vorig jaar was het de beurt aan Forza Motorsport, dus is het dit jaar weer tijd voor een nieuwe Forza Horizon, het nog meer arcadebroertje van de toch al niet al te veel op simulatie gerichte raceserie. De vorige Horizon-games namen ons mee naar idyllische oorden als Zuid-Frankrijk en AustraliŽ, dus was richting de E3 eigenlijk de enige vraag: naar welke vakantiewaardige bestemming zal de serie ons dit keer meenemen?

Bekijk de video in de StreamOne-player

Het antwoord op die vraag: geen. Althans, je kunt er best op vakantie gaan, maar om Groot-BrittanniŽ nu een vakantiebestemming pur sang te noemen, dat gaat wat ver. Hoe dan ook blijft†het vierde deel in de Forza Horizon-serie dicht bij huis. Letterlijk, want ontwikkelaar Playground Games is een Britse studio. Wel handig, want zo kunnen alle medewerkers bijklussen als locatiescout. "Normaal hebben we een team dat de wereld over vliegt, op zoek naar mooie locaties voor in onze games. Nu we in het Verenigd Koninkrijk blijven, heeft iedereen een steentje†kunnen bijdragen als het gaat om het aandragen van locaties voor in Forza Horizon 4", aldus een woordvoerder.

Met de nieuwe locatie verandert ook de insteek van de game een beetje. Even het geheugen opfrissen: Forza Horizon is,†of was,†een reizend festival†waarin de liefde voor muziek en die voor auto's zich verenigden. Het festival streek altijd neer op exotische locaties en diende zo als een vakantiebestemming op zich. Wat nu als je niet 'met vakantie' gaat naar Forza Horizon, maar er woont? Wat als Forza Horizon je leven wordt? Ziehier een deel van de reden waarom†is gekozen voor Groot-BrittanniŽ, de thuisbasis van motorsport, muziekfestivals en Playground Games.

'Horizon Life' gaat verder dan alleen de locatie van de game. Spelers zullen in Forza Horizon 4 bijvoorbeeld een huis hebben, zo zagen we in een kort filmpje voorbij komen. Dat korte filmpje bracht een deel van de sociale features van Forza Horizon 4 in beeld. Daaruit bleek nog niet wat de functie van dat†huis precies is. Wel werd alvast duidelijk dat je Forza Horizon 4 desgewenst helemaal in je eentje en offline kunt spelen. Toch is eveneens duidelijk dat de game bedoeld is als online game. Forza Horizon 4 is bedoeld voor vrienden die lol willen†maken met auto's, zo vertelde de ontwikkelaar meermaals tijdens een presentatie die we zagen tijdens een Showcase-evenement van Microsoft, voorafgaand aan de E3-gamesbeurs in Los Angeles.

Horizon Life

Speel je Forza Horizon 4 zoals het bedoeld is, dan rijd je rond en kom je doorlopend andere spelers tegen. Die spelers kun je dan uitdagen, er samen iets mee gaan doen, of ze gewoon compleet negeren. Een ding staat vast: je zult geen beuk van ze krijgen. Standaard zullen alle spelers namelijk als 'ghost-cars' in elkaars games zitten. Alleen wanneer spelers er bewust voor kiezen om elkaar wel te kunnen raken in een coŲperatieve speelsessie, kan er gebeukt worden in Forza Horizon 4. De nadruk ligt dan ook veel meer op samenwerken en samen dingen beleven, dan op het proberen elkaar een hak te zetten. Dat samenwerken kan op allerlei verschillende manieren. Het festival zal van tijd tot tijd centrale events organiseren die alle spelers in de omgeving aantrekken, maar ook het uitwisselen van blueprints voor tuning of paint-designs hoort bij het sociale aspect van Forza Motorsport. Het gaat zelfs verder dan de game an sich. Je kunt namelijk ook progressie boeken in de game, door je gamesessie te streamen via Mixer. Hoe dat precies werkt en wat het dan oplevert, weten we nog niet, maar het geeft wel aan dat 'social' duidelijk een speerpunt is.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3