Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Samengevat

Forza Horizon 3 is in veel opzichten een betere game dan zijn voorganger. De spelwereld is groter en diverser, de game ziet er nog mooier uit en de speler krijgt nog meer opties om de game te spelen zoals hij of zij dat het liefst doet. De game kan offline gespeeld worden, maar daar mist Forza Horizon 3 wat uitdaging. Funest is dat het soms lijkt alsof de game spelers laat winnen. Dat dat online helemaal anders is en dat vrijwel alles ook online te spelen is, redt de game. Dat er ongelooflijk veel te doen en te ontdekken is, maakt het spel leuk. Dat er doorlopend veel spektakel te vinden is, begeleid door een prima soundtrack, maakt dat Forza Horizon 3 voor iemand die op zoek is naar een fijne arcade-racegame, waarschijnlijk de beste optie is op de Xbox One en voor Windows 10.

Prijs bij publicatie: € 59,99
Verkrijgbaar vanaf: € 49,94
Geteste uitvoering: Forza Horizon 3, Xbox One

Wie een hond wil leren zitten of pootjes geven, beloont hem met een snoepje of aai als hij het goed doet. Zo leert het dier trucjes en leert hij dat ze gewaardeerd worden. Met gamers is dat niet anders. Als gameontwikkelaars de laatste jaren ergens steeds beter in zijn geworden, dan is het wel in het vinden van een goed beloningssysteem. De tutorial overleefd? Hier heb je een snoepje. Een kilometer gelopen? Hier is een snoepje. Tien vlaggen/veren/tokens/coins/auto's/wapens verzameld? Drie keer raden… Inderdaad, tijd voor een beloning.

Beelden van een sprint race in Forza Horizon 3.

Schrijf het zo op en dergelijke 'gemaakte' beloningen klinken nogal lullig. Er is immers niet echt iets knaps aan simpelweg een bepaalde afstand afleggen of een bepaald aantal items verzamelen, zeker niet als je een beloning krijgt op het moment dat je tien van de honderd te verzamelen items te pakken hebt. Lekker boeiend. En toch werkt het, toch krijgen de meeste gamers heel even dat zo bekende 'yes!'-momentje, en vaak zit er nog iets aan de beloning vast. Een sloot credits om in het spel uit te geven of speciale items. Je verdient er dus ook iets aan, terwijl je, als je dat hele beloningssysteem wegdenkt, nog niets wezenlijks hebt gedaan. Je staat nog maar aan het begin van je campagne, hebt de prinses nog niet gered of de allerbeste racers van het spel nog lang niet verslagen en toch heb je al je beloningen.

Als het spelen van beloning naar beloning de hoofdzaak van een game dreigt te worden, is het tijd om op te passen en je af te vragen wat de coregameplay zelf te bieden heeft. Het gevaar is dat er niets wezenlijks meer gebeurt in de content. Je wordt zo doodgegooid met beloningen in de vorm van achievements, vrijgespeelde perks en andere extra's, dat je niet doorhebt dat je eigenlijk geen game speelt, maar aan bezigheidstherapie doet. De voldoening komt uit de kunstmatig aangebrachte beloningen. Dat de beste voldoening komt uit het aangaan en overwinnen van een fikse uitdaging, verdwijnt naar de achtergrond.

Forza Horizon 3 zet het idee van snelle beloningen perfect neer. Het is lang geleden dat we een game speelden waarin ons zo duidelijk continu een beloning voor de neus werd gehouden om achteraan te rennen. En heb je dat snoepje te pakken, in de vorm van een nieuwe perk, auto, geldprijs of iets anders, dan zie je het volgende alweer liggen. Het gaat maar door. En het is nog leuk om achter al dat lekkers aan te gaan ook, want het levert je steeds weer een beetje voldoening én een in-game beloning op.

Als Forza Horizon 3 daarmee in een negatief daglicht komt te staan, is dat niet terecht. Want hoewel de game inderdaad beschikt over een haast perfect fine-tuned systeem dat de speler doorlopend voorziet van beloningen en redenen om door te spelen, blijft er ook zonder al die poespas een goede game over. Daarnaast, hoe kunstmatig het ook mag zijn, als de beloningen en dergelijke daadwerkelijk een reden zijn om continu te willen doorspelen, dan heeft het voor de game een positieve uitwerking.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True