Door , , 39 reacties

Sinds de komst van - en de eerste speelsessies met - de Oculus Rift kijken we uit naar 'echte vr-games'. Aanvankelijk zagen we immers vooral tech-demo's. Later kwamen vr-versies van bestaande games die geschikt bleken voor vr. Pas bij de introductie van de Rift en de Vive konden we aan de slag met games die specifiek voor die brillen zijn ontwikkeld. En nog steeds zijn we niet echt tevreden, want ook dat zijn over het algemeen nog steeds vrij simpele games. We kijken daarom erg uit naar titels als Eagle Flight, die laten zien dat de vr-brillen een geschikt platform zijn voor serieuze vr-games.

Eagle Flight
Titel Eagle Flight Platform PSVR. Rift, Vive
Ontwikkelaar FunHouse / Ubisoft Montréal Datum 2016

We maakten op de Gamescom vorig jaar al kort kennis met Eagle Flight. Daar leerden we dat spelers zich in de game verplaatsen in de huid van een vogel en vrij rond kunnen vliegen boven Parijs. Destijds was dat Parijs nog niet af. De stad was gevuld met wit-grijze gebouwen, en eigenlijk waren alleen de landmarks, zoals de Eifeltoren en de Notre Dame, al enigszins ingekleurd. Dat was nu heel anders. De stad bleek een kleurrijk geheel. Dat is niet zo gek, want volgens de overlevering heeft de natuur in Eagle Flight de stad teruggeclaimed. Grote delen van Parijs zijn daardoor overwoekerd. Dat opent paden waar je als vliegende speler gebruik van kunt maken, bijvoorbeeld doordat er gaten in half ingestorte huizen zijn ontstaan.

De stad, met al zijn bomen, huizen, bruggen en andere obstakels, is je speelplaats in Eagle Flight. De game zal uiteindelijk beschikken over een singleplayer-campagne, een multiplayer-modus en een 'free flight'-modus, en het is duidelijk dat alleen die laatste modus al voor veel plezier zal zorgen. Het vliegen, door je hoofd te draaien en te 'tilten' naar links of rechts, vereist wel enige gewenning. Dat kan prima in free flight. Het is fijn om in alle rust te leren wanneer je moet afremmen en rustig moet vliegen, maar ook om te ervaren hoe snel je kunt gaan. Dan merk je ook direct hoe goed de Rift reageert op zelfs de geringste hoofdbewegingen, wat ervoor zorgt dat je zeer nauwkeurig kunt sturen.

Halsbrekende toeren

Dat is nodig als je eenmaal aan de multiplayer begint, zoals wij op de E3 konden doen. We speelden een potje met twee tegen twee, waarbij beide teams steeds op jacht moesten naar een prooi die ergens werd neergezet. Punten worden gescoord door de prooi te pakken en naar een nest te brengen. De vogels kunnen elkaar dwars zitten door op elkaar te 'schieten', en die schoten kunnen ook weer tijdelijk worden afgeweerd. Zo ontstaat een chaotisch maar leuk luchtgevecht, waarbij de prooi vaak van eigenaar wisselt en een goedgemikt schot een punt kan redden. Niet neergeschoten worden komt voornamelijk aan op het kiezen van een route waarbij je tegenstanders je niet makkelijk kunnen raken. Hoe meer moeilijke bochten en krappe gangetjes je neemt, hoe groter de kans is dat ze je niet raken. Dat maakt de kans dat je crasht ook groter, maar dat risico lopen je tegenstrevers net zo goed. Het geeft veel voldoening om je achtervolgers te zien stranden terwijl je weet te ontkomen dankzij allerlei halsbrekende toeren.

De combinatie van simpele, maar effectieve graphics, een stad vol uitdagende obstakels, zeer goed luisterende besturing en een simpel, maar uitermate vermakelijk competitief spelletje, maakt Eagle Flight nu al erg de moeite waard om te spelen. We zijn echter vooral benieuwd naar de volledige inhoud van het spel. Met singleplayer én multiplayer belooft Eagle Flight niet alleen qua gameplay, maar ook qua content een volwaardige game te worden, en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. De game zal volgens Ubisoft trouwens niet alleen de Rift en de Vive ondersteunen, maar ook PlayStation VR. We zijn erg benieuwd of dat apparaat in staat is om dezelfde nauwkeurigheid in de besturing te bewerkstelligen.

Eagle FlightEagle FlightEagle FlightEagle FlightEagle Flight

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.

Lees meer over

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2