Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Quake Champions krijgt instagib

Ontwikkelaar id Software voegt drie nieuwe spelvormen toe aan Quake Champions. Naast het klassieke instagib krijgt de shooter Ranked 2v2 en No Abilities waarin de Champion Abilities zijn uitgeschakeld.

Met de March Update waarin de nieuwe spelvormen verwerkt zijn, viert id Software de naderende lente. Naast de drie gamemodes voegt de update ook allerlei grafische veranderingen door. Zo zijn er in sommige maps tijdelijk Paaseieren te vinden die uiteraard kapot geschoten kunnen worden. Verder kunnen wapens en Champions gehuld worden in pasteltinten. Tot slot zijn er vier nieuwe hoofddeksels beschikbaar, de Unicorn Hat, de Flower Crown, de Eggshell Hat en de New Life Branches.

Bij de nieuwe spelvormen grijpt id Software terug op vroeger. In instagib heeft elke speler slechts een Railgun en Gauntlet en elke hit met de Railgun is gelijk een kill. Andere wapens, health, armor en†powerups zijn uit de maps verwijderd, maar†Champions kunnen wel hun actieve en†passieve Abilities, gebruiken. Dat is andersom in No Abilities, waar juist de actieve en passieve opties zijn uitgeschakeld, maar wel alle wapens voorhanden zijn. Tot slot is er Ranked 2v2, waar teams van twee spelers het tegen elkaar opnemen. Het gaat daarbij om Team Deathmatch en het eerste team dat 50 kills gemaakt heeft, wint de match.†Naast de grafische toevoegingen†en de nieuwe spelvormen, voert id Software met de March Update ook de de nodige kleinere veranderingen door. Zo zijn de eigenschappen van de meeste Champions en wapens een beetje bijgesteld.

Verder kondigt uitgever Bethesda het Scalebearer Pack aan. Het Pack kost 5 dollar en bevat twee†Champions: Scalebearer en Ranger. Verder bevat het Pack†een helm en zwaard voor Ranger, drie shaders voor Ranger en drie Backpacks. Quake Champions is gratis speelbaar en spelers kunnen kiezen of ze nieuwe Champions vrij willen spelen of willen kopen. De game is sinds augustus 2017 in Early Access op Steam. Wanneer het officieel verschijnt, is niet bekend.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

16-03-2018 • 10:33

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Nou heb ik het al een tijdje niet gespeeld, maar sommige heroes hebben toch een enorm voordeel tegenover anderen in instagib?

In speed, movement maar al helemaal in abilities. Een "health injection" doet niets meer, maar 3-4 seconde invis is enorm sterk...

Hmmm, maar instagib was wel leuk :+
Voor mij verpest dit hele champion gedoe het spel. QC speelt lekker, maar in mijn ogen hoort Quake een gelijk speelveld te zijn. Door die champion abilities werd dat in mijn ogen een stuk minder, maar ik heb vooral de early beta gespeeld.
Ik vind de balance al redelijk goed. Sommige champions hebben een voordeel in een bepaalde game mode, maar alle champions zijn wel ergens een relevante optie (op 1 of 2 na). Daarnaast brengt het wel een leuke tactische toevoeging aan duel. Welke champions kies je als je tegenstander een bepaalde champion kiest.

Vergeet ook niet dat het een early acces is. Ze testen balance, movement en maps met de community. Dat vind ik voor dit type game waar de community een belangrijke rol speelt een goede zet van de ontwikkelaars.

Ja sommige champions zullen wat meer gekozen worden in de instagib mode. Daar tegenover staat dat sommige champions meer relevant zijn bij tdm of duel.

Edit: In een champions based systeem zoals Overwatch en LoL (En dus ook QC) zal nooit en 100% balance voor elke spelmode bereikt worden.

[Reactie gewijzigd door j005t op 16 maart 2018 19:21]

*NuT5*Joo5t ?? heb je alweer een tijdje niet gezien! :)

On topic: ik ben altijd een fan geweest van instagib, dus update is downloading!

[Reactie gewijzigd door Quantor op 16 maart 2018 21:05]

Hopelijk is die no-abilities mutator ook aangezet in de instagib mode. Als dat het geval is heb ik eindelijk geen excuus meer om quake champions te laten liggen. Al die hero power onzin. Eindelijk classic mode, waarin je wint door beter te schieten dan je tegenstander. Niet door toevallig de counterhero uitgekozen te hebben.
Er is nu dus een modus zonder die abilities. En Instagib. INSTAGIB! Ik heb de update gedownload, lekker knallen!
Back to the old days. Hoe vaak ik wel geen instagib heb gespeeld in Unreal Tournament. Simpelweg was dat een van de meest favoriete gamemodes destijds. Ik miste het ook echt in Quake Champions en ben blij dat ze eindelijk naar de community hebben geluisterd en deze gamemode hebben toegevoegd. <3
Ik miste het ook echt in Quake Champions en ben blij dat ze eindelijk naar de community hebben geluisterd en deze gamemode hebben toegevoegd. <3
Het is alleen met moderne shooters zo jammer dat je moet wachten op de ontwikkelaar om het toe te voegen. Vroeger was het een homebrew mod installeren op je eigen server en gaan!

Uit het artikel:
Verder kondigt uitgever Bethesda het Scalebearer Pack aan. Het Pack kost 5 dollar en bevat twee Champions: Scalebearer en Ranger. Verder bevat het Pack een helm en zwaard voor Ranger, drie shaders voor Ranger en drie Backpacks. Quake Champions is gratis speelbaar en spelers kunnen kiezen of ze nieuwe Champions vrij willen spelen of willen kopen.
Daar heeft het mee te maken. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 maart 2018 10:54]

Ja bij veel games moeten ze het tegenwoordig helemaal dichtspijkeren ivm hun in game purchases, lootboxes, etc. Volgens mij is CS:GO nog wel eentje die custom game modes / mods / servers heeft.
Dat klopt, in CS:GO kan je via de workshop maps downloaden die gelijk ook een andere modus hebben aanstaan. Heb afgelopen week nog een sniper-only map gespeeld en een soort van Call of Duty zombies achtig iets. Ik weet alleen niet zeker of dat ook op grote servers wordt gehost, mijn groep deed het op eigen servers.
rocket league ook
Sterker nog, instagib was een game mode die je als modder in 10 minuten in elkaar kon flansen. Ik heb wel eens in de lunchpauze op het werk de ioquake3 source code gepakt, snel instagib erin gehackt, de hele engine en game gecompileerd, en vervolgens hadden we nog een kwartier over om te lannen.

Tegenwoordig moet je daar dus bijna een jaar op wachten...
Games zijn dan ook wel ietsje complexer geworden dan vroeger, net als de tooling waarmee ze gemaakt worden. Het kan nog steeds (zie WoW private servers, complete game mods), maar het kost inderdaad veel meer tijd. En de source code wordt niet meer alleen door de god Carmack geschreven, maar door een heel team van prutsers ;) Ik kan het boek Masters of Doom je aanraden, als je hem niet al hebt gelezen.

Ook releasen ze vaak geen editors meer. Warcraft 3 heeft mij een eerste blik gegeven in "programmeren". Andere tijden, andere verdienmodellen.
Same! :) Aardig wat uurtjes UT 99 insta gespeeld. Heel tof dat ze dit toevoegen.
Ik speel het nogsteeds en kan ook nog flink genieten van Strangelove en ZARK.
Geweldige gamemodi.

Helaas is met high sierra de installatie op m’n Mac verrot gegaan, maar daar werk ik nog wel een keer omheen. :)
Wauw, nooit gedacht dat er andere mensen waren die ZARK speelde. Toen ik UT2003 voor het eerst opstartte kwam ik in een ZARK server ( {MaC} clan server) terecht. Lang gedacht dat dit het spel was, later bleek het een mod haha. Je had ook nog PIG, Psycho Instagib. Instagib, maar dan met een wapen dat net zo snel schoot als de Sniper rifle in ZARK.

Waren leuke tijden haha!
UT99/UT2k4 zijn sowieso spellen die ik nooit meer zal vergeten. Zoveel mods als daarvoor gemaakt werden. Daar kunnen huidige games nooit meer tegenop, met de afhankelijkheid op de officiŽle developer om ze te maken. CTF4, Jailbreak, en nog vele andere mods heb ik vele uurtjes in zitten. En de custom maps natuurlijk, die we in onze clan vaak nog meer speelden dan de officiŽle ;)

Ik ben bang dat dat soort tijden nooit meer terug gaan komen. Microtransacties zijn tegenwoordig belangrijker, en wie gaat er nog iets kopen als je het zelf kunt maken?
Instagib Capture the Flag . Vooral Eternal Caves :9
En CTF and action met instagib is legendarisch, aan het einde van het potje zit je gewoon te hijgen :)
Ik speel het nog steeds regelmatig. Er zijn nog wat (Duitse) UT4K servers die dat aanbieden. Gaat wel snel allemaal voor mijn oude reactievermogen :P
Ach ja de "FragFests" van weleer... InstaGib in map Malevolent met 32 Bots! Vurrukkullukke tijden waren dat!
en de AI op "idiot" gezet en low gravity. }>
Ik heb altijd een hekel aan low grav gehad. De besturing is ronduit k*t omdat je niet bij kunt sturen als je contact met de grond verliest. Ik ben een control freak en kan er niet tegen als ik 10 seconden moet wachten tot ik weer op de grond terecht kom en al die tijd rondvlieg als een kleiduif... zeker niet in instagib!
dat maakt het juist een uitdaging.
Weinig uitdaging aan moeten wachten tot je jezelf weer kunt besturen... maar gezien de populariteit vroeger (een deel van de servers was low grav only) waren er vast genoeg mensen die het wel leuk vonden ;)
Met sommige maps was t wel geinig. Geen friendly fire en dan Faces, elkaar naar de overkant schieten. Altijd lachen :P
Memories! Hoe heette die map ook alweer in Unreal Tournament met de lage zwaartekracht? Maximale bots erin, maximale moeilijkheidsgraad en Godliken maar.
Morpheus. Fantastische map! :9
Instagib op lavagiant. Dat heeft me qua spanning en adrenaline denk ik wel een paar jaar van mijn leven gekost. :+ Wat was dat een geweldige modus tijdens LAN parties.
Instagib in UT99, UT2k4 op de map 'Facing Worlds'.. To brilliant! :o
Ik vond instagib op Facing Worlds niet geweldig, ivm de grote lege ruimtes. Wel veel gespeeld (op school, lan parties) in Deck16 en dergelijke.
Morpheus O+ Die 3 flat gebouwen, geweldig:)
Deck16. Ik heb echt jaren alleen maar die map gespeeld. Er waren ook zat Deck16 only servers.

ge-wel-dig
Vind het dan jammer dat Deck 32 schijnbaar niet zo populair was....
Kon je heerlijk grootschalige 4 team player matches mee doen...
Niet te geloven dat UT99 alweer bijna 20 jaar geleden is uitgekomen....veeeeeeeelll beter dan Q3 Arena..
Ik vond face sowieso een baggermap. Ik hou van taktiek en die is compleet zoek als je maar 1 weg naar de vlag hebt, via een grote lege ruimte waar de hele map jou kunt zien ťn afschieten. Spawn, loop naar het midden, dood, repeat. Deck16 was wel geweldig, en waren ook veel variaties op. CTF, Domination (ook een mod met 4 teams :D), grotere versies, etc.
Geniaal inderdaad! Instagib op LAN parties, wat mis ik dat zeg..
Geweldig ja. Ik speelde alleen iCTF in UT99 / UT2k3 / UT2k4, uren en uren achter elkaar. Het liefst ook nog met gamespeed x1.2 of als ik er echt zin in had x1.5 :> Dat waren nog eens tijden, ook voor mijn reflexen!

EDIT
Oh ja, had ik Low Grav ook al genoemd? Lang leve de mutators in die games!

[Reactie gewijzigd door Gaargod op 16 maart 2018 10:58]

Een Nederlandse Lowgrav Instagib speler, zou bijna verwachten dat je wel in de [2] clan hebt gezeten. Barnburner ftw!
Mooi om te zien dat dit nog/weer bestaat.
Gotta respect Quake.

Als ik terugdenk aan hoe ik (redelijk capabel) Q3A op de PC speelde en kijk hoe ik nu Wolfenstein speel op de PS4..... Bijna genant slecht. Toch nog steeds fun en daar gaat het uiteindelijk om :)

Quake Champions is nog steeds in early access toch? Of heb ik iets gemist? Krijg veel te weinig mee van die game

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 maart 2018 10:46]

Ik denk dat je je "skills" weer snel vind als je deze Quake, of Quake Live, of gewoon de oude UT weer op PC speelt. Die spellen doen niet echt aan immersion oid, en hebben een veel strakkere feedback dan bijv. de Battlefield games van tegenwoordig.
Denk het niet hoor. Ik had vorig jaar weer eens UT2004 opgestart maar het ging me veel te snel. Denk dat de gamespeed naar de helft moet om het nog bij te houden. En dat voor een dertiger. Als ik het nu speel vraag ik me af hoe ik het ooit allemaal bij kon houden (heb nog in clans gezeten, geen topclans maar goed genoeg dat ik in het standaard roster zat :p).
De meest matig uitgevoerde Quake ooit met weinig hoop dat het beter word. Veel beloftes maar weinig tot niets word er van waargemaakt. Het feit dat ze met Quake de OW richting opgegaan zijn met heroes en abilities is tekenend voor het gebrek aan ideeŽn en kwaliteit in het dev team. Tel daar de uitbesteding aan een casino game developer uit Rusland bij op en je krijgt het pareltje genaamd Quake Champions. Het feit dat QC niet meer dan 400 spelers haalt, ze na een half jaar al gestopt zijn met toernooien en er weinig vooruitgang in de development zit zal waarschijnlijk betekenen dat de game nooit succesvol zal worden ook.
Wellicht heeft het met het genre te maken. De pure arena shooter is niet meer zo interessant als dat het vroeger was.
Inmiddels zijn er namelijk tig varianten uit voortgekomen.

Unreal Tournament (4) komt ook niet van de grond. Het zit al jaren in de alpha fase en Epic Games heeft vorig jaar aangegeven de ontwikkeling on-hold te zetten, omdat het (al hele kleine) team zich ook op Fortnite ging richten.

De interesse is er niet zo heel groot van veel jonge spelers. Die spelen tegenwoordig liever games als Fortnite, OW, Cod, etc. terwijl veel jonge spelers vroeger ook Quake en UT speelde (de keuze was immers veel beperkter).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 16 maart 2018 11:18]

Arena shooters zijn dood. Geen enkel kan het nog redden terwijl er toch "o zo veel" mensen zijn die er eentje willen, maar wel lekker de bestaande compleet negeren. Er zijn genoeg arena shooters als je er eentje wil spelen, blijkt gewoon dat niemand ze wil spelen.
Dat is natuurlijk een heel makkelijke statement, tegelijkertijd zijn er geen goede moderne arena fps shooters om te spelen. UT4 en QC zijn allebei matig geproduceerd en QC is amper een arena FPS te noemen.
Er zijn genoeg spellen als voorbeeld van een populair genre die nooit succesvol zijn geworden door matige productie, en andersom zeer populaire spellen in een toendertijd niet populair of zelfs niet bestaand genre.

Volgens jou statement kan je nooit een genre terug populair maken, wat natuurlijk totale onzin is, dit lukt uiteraard niet met matige games. En welke bestaande zijn er? Quakelive is er maar is door QC half dood gemaakt, nog wel steeds meer gespeeld als QC trouwens.
Verder is er weinig aan bestaande arena fps te spelen tenzij je reflex, toxikk en wat andere cpma clones (die niemand speelt) een leven wil geven. Of is in 2018 quake 1/2/3 een logische keuze?
Verder is er weinig aan bestaande arena fps te spelen tenzij je reflex, toxikk en wat andere cpma clones (die niemand speelt) een leven wil geven.
Met andere woorden er zijn er genoeg maar niemand speelt ze, aka arena fps is dood. Wil niet per se zeggen dat het geen revival kan krijgen maar er zijn genoeg goede arena fps games geweest maar ze worden dus idd gewoon niet gespeeld. Zelf Reflex en Warsow gespeeld, beide zijn heel goed, maar je krijgt constant hetzelfde te lezen "het is niet Quake". En nu is Quake (Champions) ook niet meer Quake. Maar je blijft het zien dat mensen klagen dat ze geen arena fps kunnen spelen, tjah, als de bestaande en nieuwe arena fps games links gelaten worden hebben ze enkel zichzelf te blamen he...
Nee dat is niet het geval, cpma is altijd een niche geweest van het arena fps genre wat bijna niemand speelde, dat daar een aantal nieuwe varianten op gekomen zijn betekend niet dat er dus opties zijn.

Mensen klagen omdat QC gewoon slecht in elkaar gezet is en inderdaad geen Quake is, het is een soort monster van Quake en Overwatch en niet goed in beide. Slechte games zijn nooit populair geweest, en momenteel zijn er geen goede nieuwe arena fps. Ik speel liever geen enkel spel, dan QC. En dat zeg ik na 15 jaar Q3/QL gespeeld te hebben en ik ben niet de enige die zo denkt.
Neemt niet weg dat CPMA een arena fps is. Dat het jouw ding niet is is een ander probleem. Er zijn genoeg goede arena fps, gewoon geen die je aanspreken.
Mijn ding? cpma heeft nooit meer dan 5% van de playerbase van Quake gehad, oftewel niche oftewel verwaarloosbaar.
En toch is het een arena fps die niet je ding is (en met jou velen anderen). Je zegt dat er geen goede arena fps is, wat je eigenlijk bedoeld is dat er geen arena fps is die vanilla Quake is. Er is een verschil. Dat jij ze dan niet goed vindt is omdat je enkel een vanilla Quake lijkt te willen.
Volgens jouw redenatie is arena fps ook nooit populair geweest en altijd een niche.
Waarom niemand een vanilla Quake maakt ontgaat mij ook, maar met alle negativiteit die QL krijgt lijkt dat misschien een heel goede reden om het niet te doen want het is toch nooit goed.

Zowel Reflex als Warsow (diegene die ik gespeeld heb) hadden in het begin een vrij degelijke playerbase, voor een niche genre als arena fps. Elke arena fps wordt gewoon door de community de grond ingeboord en zijn niet populair onder nieuwkomers vanwege de skillgap. Het is gewoon niet leuk om een spel op te starten en volledig afgemaakt te worden zonder dat je iets kon doen. Dat is zowel het geval als iets dat meer vanilla Quake is als iets dat meer CPMA is. Daardoor zal het ook nooit populair worden en het beste waar je kan op hopen is een arena fps die wel je ding is die net genoeg players heeft om het te kunnen spelen zonder lang te wachten op een match.

QL heeft nog spelers, waarom speel je die niet meer? (ik kan er maar niet aan wennen dus geen idee wat de "problemen" daar zijn)
Grappig, ik zeg helemaal niet dat ik een vanilla Quake wil, dat zeg jij. Ook zeg ik niet dat arena fps een niche is aangezien het het eerste genre was dat ooit met esports is begonnen en extreem populair was. Ik zeg dat het nu niet populair is omdat er geen goede game is, en dat is niet alleen mijn mening, maar een mening van velen. Als de skill gap een probleem is, zeg je dus dat het ontbreken van een goede matchmaking het probleem is, wat het ook is, wat dus ook een development probleem is.

QL is doodgemaakt doordat bijna iedereen QC heeft geprobeerd, daarna zijn enkele terug naar QL gegaan, nog minder spelen nog QC, en de rest is compleet gestopt, wat ik dus ook gedaan. De uitdaging in QL is weg, alles gewonnen wat kon en er is nu geen competitie meer. QC is te slecht en heeft ook geen community om competitief te spelen, dus heeft QC het voor elkaar gekregen Quake totaal dood te maken.

Of je het daar mee eens bent of niet, het is gewoon een feit. Als zelfs de diehard Quake fans je Quake game niet spelen, zijn er enkel smoesjes over om het goed te praten. Ga voor de grap eens naar esreality.com.

Zoals ik al zei, arena fps kan makkelijk weer populair worden, maar niet met matige games.
Instagib... 500 frag limit op (de legendarische map) Kill Billy Barn. En dan een week lang met een klauwhand lopen :D
Instagib ftw! Niet nadenken over waar je de juiste wapens kunt halen, maar gewoon puur op reactievermogen knallen.

Ook de beste modus om dronken te spelen...
De iCTF community van de laatste Unreal Tournament (nog in alpha) is best active (voor een game die al jaren in een alpha fase zit).

Wel vooral pugs en niet echt public servers.
Pugs zijn te joinen via het discord channel: https://discordapp.com/ch...037888/200308421680037888

Ik ga deze Quake eens proberen. Puur voor instagib.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 16 maart 2018 11:06]

Nou, ik zie dat ik tot de uitzonderingen behoor. Ik had altijd een pesthekel aan al die Insta servers.

Ik vond vanilla altijd het mooiste spel. Niet puur gebaseerd op reflex en aim, maar bovendien veel tactischer omdat je je health en armor in de gaten moet houden. Je moest ook weten waar wat lag, en bovendien moest je vaardig zijn met alle wapens. Een veel diepere gameplay.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 16 maart 2018 11:09]

Helemaal mee eens. Over een jaar draaien ze alleen nog maar instagib ws ^^ zoals bij praktisch al die arena shooters.
Heel andere ervaring dan die van mij dan, instagib was op elke arena shooter die ik speelde de eerste vorm die dood was. Laatste keer dat ik wsw nog eens checkte was er enkel bij CA nog iets van leven te bespeuren.
Ik speelde destijds zowel UT als Q2. Op het hoogtepunt van UT was het overgrote deel van de servers insta. Bij Q2 had je wel een aandeel Rail Only servers, maar dat was niet de hoofdmoot.

Disclaimer: Allemaal uit herinnering ;-)
Oh ik keek een jaar terug of zo een keer bij warsow, maar geloof dat er toen alleen nog een instagib ctf en een bomb pickup game.

Met ut2k4 ook alleen ictf zo'n beetje. En die demo server die DM in rankin speelt ;)
Er staat dat het gratis speelbaar is, ook in eerdere artikelen las ik dat het free to play was.
Vandaag eindelijk het spel gedownload en nu moet er een code redeemd worden om te kunnen spelen???

Voor zover als ik het nu begrijp van wat zoeken op google is dat het spel nog steeds in beta is (alhoewel ik me meen te herinneren dat het allang uit was gebracht) en dat je een champions pack moet kopen om de beta te kunnen spelen.

Wanneer het spel dan uit beta komt is het free to play.

Dus dan ook graag vermelden: "het spel WORDT free to play" en niet: "het spel IS free to play"

[Reactie gewijzigd door skillet op 16 maart 2018 13:43]

Precies de reactie die ik wilde plaatsen / zocht, gezien ik hier n paar maanden gelede al is naar gekeken heb... Maar t lijkt r op alsof ze early acces gwn uit lopen te melken met de champions pack, en nu nog meer dlc's?
Denk dat tegen de tijd de (base) game f2P gaat, de (base) game al behoorlijk uitgestorven is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True