Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Quake Champions krijgt bots

Ontwikkelaar id Software maakt met twee video's duidelijk dat het bots gaat toevoegen aan Quake Champions en dat de online shooter een nieuw gore system krijgt, wat wil zeggen dat tegenstanders in nog meer stukjes uiteen kunnen spatten.

Id Software toont het nieuwe gore system in een video zonder verdere uitleg. In een begeleidende tweet maakt de ontwikkelaar enkel duidelijk dat het systeem 'binnenkort' wordt ingevoerd. De video heeft verder ook weinig uitleg nodig; de 'lichamen' van spelers van de online shooter kunnen na invoering van het nieuwe systeem in veel meer deeltjes uiteenspatten.

In de tweede video die id Software heeft vrijgegeven, geeft de studio veel meer informatie vrij. Community manager Joshua Boyle en technical director John Dean kondigen daarin aan dat de ontwikkelaar bots gaat toevoegen aan de game. Dean maakt duidelijk dat de invoering van bots in twee fasen zal plaatsvinden en dat de eerste fase ook al 'binnenkort' wordt ingevoerd. In de eerste fase kunnen bots worden toegevoegd aan online potjes Deathmatch, Team Deathmatch en Instagib. In deze fase zullen nog niet alle Champions in botvorm beschikbaar zijn. In fase twee volgen de overige spelvormen.

Opmerkelijk is dat Dean de bots zo heeft ontworpen dat ze rekening houden met teamgenoten. Als een bot en een menselijke speler die in hetzelfde team zitten, tegelijk op een power-up afrennen, zal de bot daar rekening mee houden door een stapje opzij te doen of even in te houden, zodat de menselijke speler de power-up kan bemachtigen. Dean probeert bovendien menselijk gedrag te simuleren via de verschillende moeilijkheidsgradaties van de bots. Zo zullen die op de makkelijkste stand wel rennen en strafen, maar slechts weinig springen. Tenslotte kondigt Dean aan dat hij werkt aan de optie om een offline match te kunnen spelen tegen bot, maar dat het nog even zal duren voordat dit ingevoerd is.

Door

Redacteur games

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Is helaas ook wel nodig gezien de minuscule playerbase.
Zie: http://steamcharts.com/app/611500
Met zo'n kleine community en een matchmaking systeem zit je al gauw even te wachten op een game.
Vooral als je je realiseert dat niet de hele wereld op 1 matchmaking server speelt.
Het zal mij overigens niet verbazen als Bethesda de stekker over niet al te lange tijd uit trekt, simpelweg niet winstgevend om zo'n game in de lucht te houden en een dev team te betalen.

[Reactie gewijzigd door unfor op 7 mei 2018 11:55]

steamcharts zijn niet zaligmakend, de helft van playerbase zit niet op steam.
en de game is nog niet eens uit, misschien wat te vroeg om al conclusies te trekken?
Als er veel meer mensen via de bethesda launcher speelden dan waren de wachttijden niet zo lang.
En over early acces: Wees eens eerlijk ken jij een game die echt huge is geworden na zijn early access? Als ze bestaan dan is het eerder een uitzondering, zelfs een game als PUBG is een half miljoen spelers gezakt sinds 1.0 release.
mooie vergelijking...

QC zit in EA, en om in EA te beginnen spelen moet je de portemonnee trekken.
bij release wordt ie f2p.
goh kijk daar die game die overhyped was in EA heeft spelers verloren sindsdien... relevantie..??
Om een kleine indicatie te hebben van het aantal players kun je kijken hoeveel spelers zich hebben geranked voor 2vs2. Dan zie je dat dit er veel meer zijn dan de steamcharts laten zien.
Je kan natuurlijk ook via de bethesda launcher spelen? slecht beeld van.
Hoi Unfor,

Het spel is in Early Access, en sinds de Closed Beta Test is er al enorm veel verbeterd. Het spel speelt zoals Quake 3 maar heeft referenties naar alle versies van Quake. Zo heeft een champion 'Slash' de crouch-slide movement uit Quake 4, Anarki de movement uit (Q3) Challenge Pro mode (air control) etc. De champs hebben allen hun eigen ability die absoluut geen ultimate is maar gewoon net iets toevoegd.

Het spel is grafisch extreem mooi, met weer hele herkenbare Quake lovecraft. En voor mij persoonlijk ervaar in Quake als een spel met de X Factor net zoals Mario deze bijvoorbeeld heeft.

Bethesda zoals je weet is een uitgever van grote spellen en als zij zagen dat Quake geen toekomst had dan was de stekker er al lang uitgetrokken. Integendeel er zijn de laatste tijd steeds meer activiteiten (tournooien/features) etc voor deze game.

Als het spel straks uit Early Access komt zullen ze het spel zeker groots onder de aandacht brengen. Als er een spel is die de Arena shooters kan terughalen dan zal dat denk ik Quake zijn. Ik hoop dat gamers die Overwatch leuk vonden (als shooter) en er misschien op zijn uitgekeken willen overstappen naar Quake Champions. Dat geld ook voor de oude UT/Quake spelers. Als het straks uit is zal het F2P zijn en ik verwacht dat veel mensen verrast zullen zijn over hoe leuk een nieuwe Quake zal zijn.
Zou gaaf zijn als de gore-stay op een oneindige tijd gezet zou kunnen worden, en dat de grip op de vloer afhankelijk is van de hoeveelheid bloed/hersenen/lichaamsvet, om dan na een uurtje of 2 deathmatch met 0,001 fps in een volledig met lichaamsdelen gevuld level te spelen.

Zou ook grappig zijn als benchmark. :P (bv Gore-count/punten bij 60 fps)

[Reactie gewijzigd door enchion op 7 mei 2018 10:58]

wahaha ik zie het helemaal voor me.. glibber glibber :')
Slechte dag op je werk? :P
Een grote kliederboel wordt het dus :) Past wel bij dit spel, want daar draait het toch tenslotte om ! En bots natuurlijk welkom, je moet tenslotte wat hebben om neer te knallen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 7 mei 2018 11:16]

Gaaf, tis een super leuk spel. makkelijk om in te komen en moeilijk om goed in te worden. Balans is goed, geen p2w praktijken. Kan iedereen wel aanraden om het te proberen.
deze informatie en clips komen uit de dev-stream van vorige vrijdag: https://www.twitch.tv/videos/257644343

vreemd dat dit op maandag pas nieuws is :p
Ze hadden Ghoul ook wel kunnen oppoetsen.
Als een bot en een menselijke speler die in hetzelfde team zitten, tegelijk op een power-up afrennen, zal de bot daar rekening mee houden door een stapje opzij te doen of even in te houden, zodat de menselijke speler de power-up kan bemachtigen.
Dat vind ik zo flauw... alsof je iedere keer tegen een bot "dank je wel" moet zeggen :')
Eigenlijk moeten de bots ook power-ups krijgen zodat ze niet waardeloos worden, anders zijn de bots makkelijk uit te schakelen.
Als je kan kiezen om offline met/tegen bots en vrienden (eigen server) te spelen (ctf plz) en de bots zijn goed wil ik me er nog wel eens aan wagen. Als 50er heb ik niet meer die bliksemsnelle reflexen en zin om heel veel uren te oefenen om goed te zijn zoals in de tijd van q1 en q3.
Exact mijn probleem in de meeste online games. Je neemt het op tegen jochies van 15/16 die elke dag na school uren besteden aan de game en niet lullig bedoeld niets anders te doen hebben. En dan kom jij met je 35 jaar met reflexen van seconden en misschien een paar uur in de week speeltijd. Winnen van deze kids is er gewoon niet meer bij. Ik zou wel eens een matchmaking systeem willen zien waarbij je op leeftijd kan filteren.
We doen soms nog wel eens private matches met een groep vrienden en die matches gaan er echt heel anders aan toe en zijn veel leuker. Helaas is het lastig om zomaar even een groep bij elkaar te krijgen.
Hoe gaat dat in ranked systemen zoals Overwatch, Rainbow 6 etc?
Ja geen idee misschien als extra non ranked mode. Het is niet zozeer dat ik hoog in de ranks wil zitten, maar meer dat ik af en toe ook een potje kan doen met gelijke spelers.

Hoe graag ik ook zou willen dat het niet zo is, je reflexen gaan echt achteruit met de leeftijd en vooral in online shooter games merk je dat. Voor dat jij verwerkt hebt dat je net een tegenstander zag, heeft iemand van 16 je al met een headshot neergehaald. Het gaat allemaal met een fractie trager in je hersenen en juist bij online shooters komt het soms op de miliseconde neer wie de kill heeft.
Dat werkt beter. OW ranked is het niveau redelijk gelijk. Alleen met OW is het vooral goed samenwerken, en als er dan een troll tussenzit wordt het al heel moeilijk.

Wat met betreft Quake zouden ze ook een soort van ranked kunnen opstellen zodat je die niet grote skill verschillen hebt.
Als ze nou eens hier een AI programma voor moeten opzetten, welke per sessie slimmer wordt.

Vroegah werd het AI niveau voornamelijk verhoogd door simpelweg de snelheid, reactietijd en accuraatheid op te schoeven. Ze werden er echt niet slimmer van als je het niveau opschoefde.
Blijft het dan wel leuk? De uitdaging bij AI voor tegenstanders is dat het voornamelijk leuk moet zijn voor de speler; als je er een AI op loslaat die optimaliseert krijg je een speler die niet te verslaan is.

Maar daarnaast is het probleem vooral praktisch; ze hebben een paar van de grootste supercomputers ingezet om relatief eenvoudige spellen te optimaliseren, schaken in de jaren 90, Go vorig jaar (oid). Voor games als dit moet je idealiter meerdere bots op een enkele huis-tuin-en-keuken PC kunnen draaien.
beetje offtopic maar heeft Quake Champions qua spelersaantallen Quake Live al ingehaald?
aangezien ze op steam alleen al hogere aantallen hebben en QC ook nog via bethesda launcher gespeeld wordt... ja, al lang.
spelersaantallen in QC zijn al sinds dag 1 van EA hoger dan QL.
Ze zitten voorlopig nog gelijk, maar bij de release van een patch piekt het weer even en dan daalt het weer zoals altijd naar hetzelfde aantal spelers als QL of lager.

Sinds 2 weken zijn er wel meer spelers, maar "al lang" zoals iemand anders aan haalt is het dus zeker niet, maar de piek blijft wel langer aanhouden. Desalniettemin is 1200 concurrent spelers per dag (piek) niet veel.

http://steamcharts.com/cmp/611500,282440#1y


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*