Nederlandse ontwikkelaar Chainfire stopt met ontwikkeling root-apps

De Nederlandse ontwikkelaar Chainfire, onder meer bekend van SuperSU, Mobile ODIN en CF.Lumen, stopt met de ontwikkeling van root-apps. Hij is niet langer enthousiast over de projecten en had al een pauze genomen in de ontwikkeling van zijn toepassingen.

Chainfire gebruikt op zijn eigen toestellen root alleen nog voor de ontwikkeling van de toepassingen, zegt hij in een post op Google+. "Dat is een cirkelverwijzing voor mij", aldus de ontwikkelaar. Hij is bovendien weinig enthousiast over de algemene richting waarin Android gaat, al specificeert hij niet waarom. Hij zal nog bekijken of enkele van zijn apps open source worden, zodat andere ontwikkelaars ermee aan de slag kunnen.

De Nederlander is in de afgelopen tien jaar een van de bekendste ontwikkelaars geweest op het gebied van root en gerelateerde apps voor Android. Hij bracht onder meer Mobile ODIN en FlashFire uit, waarmee gebruikers van Samsung-toestellen de firmware konden updaten zonder een bekabelde verbinding met een pc. Zijn bekendste toepassing is SuperSU om apps rootrechten te geven of die in te trekken. Hij was bovendien bij bekende toestellen vaak de eerste die roottoegang verkreeg, zoals bij de Galaxy S III , Nexus 5 en Google Pixel. Voordat hij toepassingen ontwikkelde voor Android, bracht hij onder meer een graphicsversneller uit voor Windows Mobile-telefoons en kraakte hij de downloadwinkel op die toestellen. Zijn apps staan nog altijd in de Play Store.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-05-2018 • 10:58

84

Submitter: pven

Reacties (84)

84
77
35
0
0
36
Wijzig sortering
Jammer,

Met IOS is de jailbreak community ook niet meer wat het vroeger was. Het komt natuurlijk ook door het kat en muis spel die altijd speelt. Apple doet de laatste tijd heel erg zijn best om bijna maandelijks een update uit te brengen, wat jailbreaken ontzettend moeilijk maakt.

Jailbreak vind ik persoonlijk toch wel een must. Het laat vanuit de community zien wat de mensen missen op hun toestel. Veel nieuwe functies die nu standaard in IOS zijn opgenomen, zijn toch wel gezien van de jealbreak tweaks of misschien wel stieken van android :P

De mods van Chainfire heb ik destijds met mijn Samsung Galaxy S en S2 wel vaak gebruikt moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Empo op 23 juli 2024 16:45]

Ik installeer daarom ook niet de IOS updates (tenzij echt critical), al was het alleen maar omdat soms wat mis is de eerste keer waardoor hij ontbruikbaar is / ineens nieuwe bugs heeft of omdat de aanpassing zodanig zijn dat ze nou niet echt nodig zijn. Dat heb ik ook heel lang op mijn iPhone 4 kunnen volhouden todat op een gegeven moment de bankapp zei dat hij niet meer wou werken met eendergelijke oude versie. Toen ook maar eens een andere iPhone gekocht ;)
maanden, dan wel jaren lang op IOS 9.3 gezet totdat veel apps niet meer wilden installeren en ik noodzakelijk moest upgraden naar 11. Nu zit ik op ios 11.1.2 met een redelijke jailbreak van Electra, wat lange na niet in de buurt komt van de oudere jailbreaks. Dit lijkt eerlijk gezegd ook het begin van de ondergang te worden. Ontwikkelaars doen niet meer de moeite om hun tweaks aan te passen omdat de "IOS signing window" ook maar super kort was en het gros van de cummunity niet eens heeft kunnen jailbreaken.
Hoe kan de ene jailbreak beter of slechter zijn dan de andere? Root toegang is toch gewoon root toegang?
Niet op iOS, waar Apple sterke staaltjes OS beveiliging omheen bouwt. In het geval van Electra is het zo dat de jailbreak door coolstar gebouwd is zonder te communiceren met saurik, van Cydia. Coolstar heeft z'n eigen forks van Cydia en andere dependancies gemaakt, en daardoor is de jailbreak maar half ondersteund eigenllijk.
Wat ook mee speelt met iOS is dat er veel dingen die vroeger alleen via Jailbreak mogelijk waren nu door Apple zelf toegevoegd zijn als optie in iOS.
Voor mij was de hoofdzakelijke reden om te jailbreaken, Tethering, sinds dat zonder Jailbreak kan heb ik bijna geen jailbreak meer gebruikt.
Precies dat. De eerste iphones miste nog een hoop waardoor je vaak bij jailbreaks terecht kwam. Vandaag de dag is er eigenlijk niets meer wat ik graag wil en mijn iphone niet kan. Als ik heel hard nadenk kom ik misschien op het draaien van emulators, maar echt missen doe ik het niet. Ik heb al heel lang geen jailbreak meer draaien en vind het eigenlijk wel prima zo.
Ik denk dat vooral de noodzaak voor jailbreaks een stuk minder is vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 16:45]

Noti wat is meerwaarde van jailbreaken?
Tja, steeds meer functies zitten gewoon in de standaard firmware, zowel bij IOS en Android. Dan is het gewoon niet meer nodig om te rooten. Op beide besturingssystemen is het nu niet meer dan een manier om gekraakte of aangepaste apps te gebruiken. Zeker op Android is het helemaal niet meer zo handig om geroot te zijn omdat dan opeens veel apps niet meer (juist) werken.
Dat is niet helemaal waar.

Er zijn zeer weinig apps die niet of niet goed meer werken en er zijn een legio redenen om te rooten, naast gekraakte of aangepaste apps. Vaak werkt de root-hide (Magisk manager bv) gewoon goed.

Titanium Backup vereist root. Ik ken geen ander backup programma dat zo betrouwbaar backups maakt van (de data van) apps dan TB.

Een andere is adblockers die systeem wide werken (hosts file, dus eigenlijk en niet een addon in een browser), Adaware bijvoorbeeld, heeft root nodig.
Het netwerkverkeer lokaal omleiden of inspecteren kan ook via een VPN app. Geen root nodig. Netguard (open source) heeft dit al - al is er bij mijn weten geen comfortabele manier om adlijsten in te laden.

Overigens is het ook een idee om een VPN te maken voor alleen DNS-verkeer - naar een gegarandeerd veilige, filterende DNS server. uiteindelijk is DNS anders heel makkelijk af te luisteren. De VPN client kan dan kiezen om alleen het DNS-verkeer om te leiden, de bulk blijft dan lokaal.
Ik prefereer toch een gewijzigde hosts-file. Een VPN-app vreet namelijk batterij.

Een geroote telefoon is gewoon makkelijk voor een aantal zaken.
Het batterijgebruik van VPN apps (ik ben de auteur van NetGuard) valt op moderne toestellen erg mee.

@sympa zie hier voor het inladen van een hosts bestand: https://github.com/M66B/NetGuard/blob/master/ADBLOCKING.md
Dat is super ;) Verschijnt deze versie ook in de play-store? Installeer liever niets buiten de playstore om ivm voorwaarden van banken.
Google staat geen ad blocking apps in de Play store toe, dus helaas niet.
Misschien kan je proberen je app beschikbaar te stellen op een platform zoals F-Droid.
NetGuard kan via GitHub worden gedownload, zie hier: https://github.com/M66B/NetGuard/releases

NetGuard controleert zelf op updates en toont een notificatie om een update te downloaden.
al is er bij mijn weten geen comfortabele manier om adlijsten in te laden.
Mocht je firewall functie kunnen missen dan is dns66 nog een best aardige oplossing.
Die app is er al: DNS66: https://f-droid.org/en/packages/org.jak_linux.dns66/
Werkt als een zonnetje met hosts-files en Adblock-lists. Geen root nodig.
Als je nog geeneens een host file mag aanpassen. :/
Ja, ik geef je 100% gelijk.
Je moet helaas wel een goede root-hide hebben, sommige bank apps werken anders niet. :(
Je kan uiteraard overstappen naar een browser als Brave die een ingebouwde add blocker heeft. Daarnaast zijn er andere browsers maar ik vind Brave persoonlijk één van de prettigste.
Nadeel met een andere browser is dat je weer met je history/tabs/bookmarks sync zit. Bovendien is het voordeel met hosts file (Adaware) is dat je nergens meer ads ziet, niet alleen in je browser maar in geen enkele app.
* Gewijzigde hosts-file voor het blokkeren van ads in browser én apps
* Systeembackups
* Verwijderen van voorgeïnstalleerde crap software (scheelt makkelijk een paar gigabyte, wat veel is op een 16GB foon bijv.)
* Magisk heeft een verbergoptie voor root en alle apps werken mooi wel

Ik heb root en geen gekraakte apps. Je gaat dus iets te makkelijk voorbij aan het fenomeen.

Het is wel zo dat als een platform meer doorontwikkeld raakt en gebruikt wordt door de grote massa, de groep van early adopters die niks liever deed dan het systeem naar hun hand zetten, een steeds kleinere stem krijgt.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 23 juli 2024 16:45]

Ik blokkeer alle reclame met AdGuard. Geen root voor nodig. Is dan wel weer een app met een licentie.

Voor mij was rooten vooral voor de adblocking and vroeger nog voor wat extra features hier en daar.

Ondertussen zit veel al in android en draait het prima zonder extra tweaks.
Precies bij mij van hetzelfde, geen ad blocker zo goed als Adaway. Een toestel zonder ads is voor mij een must! En niet enkel in de browser maar ook in alle apps.
En inderdaad ook TWRP en titanium backup zijn zo verdomd handig als het eens fout gaat.
Aja en Viper4Android niet vergeten als je spectaculaire geluidskwaliteit wil 😁

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op 23 juli 2024 16:45]

* Verwijderen van voorgeïnstalleerde crap software (scheelt makkelijk een paar gigabyte, wat veel is op een 16GB foon bijv.)
Dat is de ENIGE die nog echt geld.

Voor de rest kan je alles backuppen (ja, ja, niet met Titanium) en kan je NoRoot Firewall gebruiken.

Feit is en blijft namelijk dat met root je device gebruiken net zoiets is als zonder Firewall het internet op of zonder condoom sex hebben: erg onveilig. Met root kan namelijk VEEL makkelijker je /system files veranderd worden.

Let wel, ik WAS een rooter. Ten tijde van Windows Mobile was ik graag op XDA-Developers te vinden. En, ja, je moest vroeger root hebben wilde je contacten backuppen op Android. Ikzelf ben android developer.

Maar tegenwoordig? De enige reden om te rooten zou voor mij zijn als Facebook als systeem-app op je toestel was geinstalleerd. En zo'n toestel koop je toch niet?
Als je magisk gebruikt en root verbergt heb je weinig problemen. En magisk laat je slagen voor safety net als je geen xposed gebruikt.
Anoniem: 890159 @mingo7 mei 2018 14:43
Nou ja, ik vind Xposed belangrijker dan safety net. Ik speel toch geen Pokemon Go en Nederlandse banken doen gelukkig niet zo hysterisch over root (Duitse bankenapps staan allemaal al standaard in de hidelist van RootCloack, daar doet men er blijkbaar moeilijker over).
Werkt Root Cloak nog goed/betrouwbaar? Heb het zelf nooit gebruikt, maar wel van gehoord.
Anoniem: 890159 @Cerberus_tm7 mei 2018 22:13
Hangt van de app af, ikzelf gebruik hem voor een app en daar werkt hij voor. Hij onderschept een paar zaken zoals calls of /bin/su aanwezig is. De source staat op https://github.com/devadvance/rootcloak en is niet heel uitgebreid, In https://github.com/devadv...rootcloak2/RootCloak.java kun je precies zien waar hij op checkt.
Het enige wat ik wel mis ongeroot is het kunnen back-uppen van saves e.d. van programma's.
Daar liep ik laatst alweer tegenaan en dus maar weer geroot.
Onzin,

Zolang Apple of eender welke fabrikant voor mij bepaald welke apps ik wel en vooral niet kan verwijderen, wil ik gewoon gebruik kunnen maken van root. Beide besturingssystemen bevatten vaak veel bloatware en andere zooi waar ik niks mee doe. Dit wil ik gewoon kunnen verwijderen.

Geef gebruikers gewoon de keuze, laat een gebruiker met een apart inlognaam + wachtwoord kunnen inloggen op haar of zijn toestel met root toegang. Voor die gene die dat niet willen gebruiken prima.

Elke fatsoenlijk apparaat heeft een root toegang behalve telefoon toestellen.....
Anoniem: 890159 @lasharor7 mei 2018 11:10
Een firewall en adblocker (ook voor apps, niet alleen de webbrowser) zitten er nog steeds niet standaard in. En fatsoenlijke offline backups kun je zonder root ook vergeten.
NetGuard werkt anders prima als firewal en ook adblocker en als je puur een adblocker wil dan is er ook nog dns66 die prima werkt.

Beide kan je ook zo instellen dat alleen specifieke applicaties er door heen moeten of andersom. Zo gebruik ik dns66 maar dan eigenlijk alleen voor het browser verkeer maar niet voor gratis apps waar ik met veel plezier van gebruik maak.
Toch zijn er wel een aantal apps die het gat proberen te vullen met bv VPN's om verkeer mee te kunnen filteren, app scanners en browsers met ingebouwde adblocker. Daarnaast is Google zelf begonnen met het blokkeren van irritante reclames.

Die ontwikkeling gaat nog wel verder, want er is gerust een markt voor dergelijke toepassingen.

De noodzaak om te rooten is steeds minder groot.
De noodzaak voor rooten is precies hetzelfde gebleven in mijn belevenis:

Adaway (een must in mijn ogen)
Custom roms
Ex kernel manager (ook een must als je je batterijen wilt besparen)
Leandroid (om batterijen te besparen)

Custom roms zijn in mijn ogen juist belangrijk omdat zij de levensduur van je telefoon verlengen. Zo kreeg mijn Samsung S3 na één jaar praktisch geen updates meer. Met custom roms kon ik er nog ICS op draaien en later zelfs marshmellow. Met mijn huidige telefoon (nexus 6P) hoop ik ook minimaal 1 jaar tot 2 jaar mee te doen. Net Super Ex OREO rom geinstalleerd, komt met xposed/adaway/magisk manager EN Viper4Android preinstalled - perfect voor mij.

Zolang fabrikanten 'maar' 2 jaar lang ondersteuning bieden (en vaak zelfs minder!), denk ik dat custom roms nog een bestaansleven hebben. Het bericht van Chainfire vind ik dan ook erg jammer, SU van hem gebruikte ik altijd.
Adaway is alleen nodig als je je hindert aan reclames. De apps die ik gebruik hebben dat niet of niet meer ivm aankopen in de apps. Bovendien krijg je bij sommige apps toch wat problemen omdat ze bepaalde zaken niet kunnen laden.

Custom Roms is alleen interessant als ze ook echt wat toevoegen. Voor de meeste toptoestellen is er wel wat beschikbaar, maar veel zijn van dubieuze kwaliteit. Mocht je een oud toestel hebben dan is het wel de enige manier om nog wat updates te krijgen. Echter is er al jaren zo weinig veranderd aan Android, dat je ook daar weinig gaat merken.

Kernels kunnen wat opleveren, maar ook veel in de soep laten lopen. En tegenwoordig hebben batterijen genoeg capaciteit om een prima tijd mee te gaan. Dan is het eerder zaak om 1 of meer extra adapters her en der te hebben om op te laden. Voor mij is lege batterij al zeker 3 jaar geen issue meer. Nou ben ik geen grootgebruiker wat dat betreft (te makkelijk toegang tot laptop of pc in de buurt), maar alsnog is dat meer hoe je je telefoon gebruikt en hoe makkelijk je hem oplaadt, dan dat je je batterij moet gaan micromanagen. En ik heb al jaren geen bluetooth of wifi uitgezet om te besparen.
Hier ben ik het grotendeels mee oneens, mijn ervaringen zijn tegenovergesteld.
Zoals ik in een reactie hieronder al typte: VPN-apps vreten batterij. Ik gebruik af en toe de PIA-app: een zeer significant meerverbruik.

Niks makkelijker dan een gewijzigde hosts-file die niet alleen browserreclame blokkeert maar ook een groot deel van de in-app reclame.

Ik zou kunnen leven zonder root, maar ik vind het ferm makkelijk met.
Een PIA VPN is versleuteld, de crypto gebruikt CPU en kost dus batterij.
Maar een (ad)blocker obv VPN heeft in principe geen crypto nodig, het is een VPN naar de lokale machine.
Dus dat kan je zo niet vergelijken.
Zie bijv hier.
Wil nog niet zeggen dat zoiets niet om andere redenen veel batterij verbruikt, sws is rooten en dan blokkeren door de kernel (oa AFwall+*) het efficientst, dat is er immers voor gemaakt.

(* edit: Maar kernel blokkeert alleen IPs en geen hostnamen, igv ads is blokkeren door hosts file of DNS dan beter, maar goed het punt is duidelijk)

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 juli 2024 16:45]

Kun je eigenlijk twe VPN's tegelijk draaien, b.v. eentje tegen advertenties, en tegelijk Proton voor een proxy?
Anoniem: 890159 @Martinspire7 mei 2018 11:43
Fatsoenlijke backups blijft een issue. En dan bedoel ik dus offline, ik heb er geen behoefte aan om mijn contactenlijst en chatberichten naar Google te uploaden.
Anoniem: 890159 @Martinspire7 mei 2018 14:27
Ja, iets met privacy en zo. Dezelfde reden waarom in Facebook geen toegang tot mijn adresboek geef. Bovendien kun je veel apps helemaal niet backuppen zonder root, off of online.
Ik snap je reden maar het is alsnog zelf een keuze om het zo te doen. Je brengt het echter als "ik heb helemaal geen manier om x", terwijl die er wel is.

Verder kun je contactgegevens gewoon op je simkaart zetten volgens mij?

Chatberichten is afhankelijk van de app die je gebruikt en op enkele berichten na is het maar de vraag in hoeverre het interessant is om dingen jarenlang te gaan bewaren. Als je de belangrijke dingen naar je notitie-app of mail kopieert, zie ik niet wat er zo moeilijk aan is. En ook je contacten kun je exporteren en weer importeren. Die van mij veranderd in ieder geval niet elke week en indien nodig kan ik het nog wel her en der navragen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 16:45]

Anoniem: 890159 @Martinspire7 mei 2018 14:41
Nee, voor een hoop apps is die methode er zonder root gewoon niet. Highscores en voortgang in veel spellen, en berichtenhistorie in veel chatapps. Ik wil die gewoon jarenlang bewaren, of dat volgens jou nut heeft of niet. Contacten kun je inderdaad ex- en importeren in Android. Daarna kun je ze allemaal met de hand nalopen omdat hij soms op willekeurige plaatsen streepjes in nummers zet, en telefoon types (mobile, home, work en al helemaal custom) niet of niet goed overgezet worden.

Bovendien moet ik dan per app en datatype gaan nazoeken hoe ik eventueel een backup moet maken. Titanium Backup is een kwestie van backuppen en terugzetten, waarna er nog maar erg weinig handwerk overblijft. Alleen Signal is een probleemgeval, de nieuwe backup doet het bij mij niet dus ik draai daarvan een eigen fork met een backup / restore die wel werkt. Titanium Backup werkt niet daar niet voor, maar zou kunnen werken als hij bestanden uit de Android keystore zou meenemen (vereist uiteraard ook root).
Dat is wel jammer,

Want ik gebruikte het altijd als eerste na en unlock van mijn Bootloader om daarna af en toe crap software te verwijderen.

Ik zag wel dat een ''andere team'' verder gaat met zijn project. En hij in een bericht uitlegde dat het een ''secure team is, en ook weet hoe het werkt etc''

Erg jammer, maar 10 jaar de meest bekende app is al een prestatie op zich.
Anoniem: 890159 @theduke19897 mei 2018 11:08
SuperSU heeft hij al overgedaan aan een of andere Chinese toko. Het eerste wat die deden was er analytics in stoppen dat prompt tot een bootloop leidde op sommige toestellen. Dat geeft weinig vertrouwen in hun intenties en hun technisch kunnen, op mijn bestaande toestellen blijf ik een oude versie gebruiken en als ik een nieuw toestel koop zal ik waarschijnlijk Magisk gaan gebruiken.
Ik vind het ook weinig vertrouwen geven in Chainfire zelf. Als je zoiets doet lever je toch mensen die jou vertrouwden uit aan Chinese dataminers. Heel dubieuze actie.
In het verleden dankbaar gebruik gemaakt van deze tools! vooral voor de HD2, Note 1 en Note 2.
Daar na ben ik eigenlijk van het rooten af gestapt het was niet perse meer nodig. Toestellen gaan nu lang genoeg mee. Bij de Note 2 kon ik de accu duur met 50% verlengen door hem te underclocken en vooral undervolten. Ook idle verbruik door andere kernels was een stuk beter.

Maar ik doe het tegenwoordig gewoon met de standaard software. Wel zo makkelijk. Dat tweaken was leuk maar koste wel veel tijd :)
Eerst ook altijd gebruikt.
Een tijd geleden was er geen beschikbaar voor mijn nieuwe mobiel en ben ik na wat speurwerk terecht gekomen bij Magisk Manager
Tot nu toe heeft die nog altijd zonder problemen gewerkt.
Niks dan respect voor de prestaties van deze ontwikkelaar. Kan als consument wel beamen dat het verkrijgen van root toegang steeds minder interessant is geworden, mijn huidige toestel is zowaar nog nooit geroot geweest wegens pure desinteresse.
Waar je vroeger root nodig had om de limieten van bijvoorbeeld een partitieindeling te omzeilen, zijn toestellen tegenwoordig gewoon tot alles in staat wat je zou willen.
Het flashen van een aangepaste partitieindeling om ervoor te zorgen dat je meer dan 10 apps kon installeren op een HTC Desire was wel erg leuk :) Maar tegenwoordig houd ik continu ruimte over op een 16GB telefoon. Zo af en toe eens de foto's en video's richting de NAS kwakken is alles dat er nog nodig is.

Natuurlijk, als purist kun je nog opteren voor root om de laatste restjes bloatware te verwijderen, maar de impact die dat heeft op het gehele systeem is ook aanzienlijk minder dan vroegâh, waar bijvoorbeeld de Sense schil an sich al een traag, log bakbeest was. Die paar extra apps disable ik dan wel gewoon.
Aan iedereen die SuperSu gaat missen: kijk eens naar Magisk en Magisk Manager.
XDA Recognized Developer Chainfire, a superstar of XDA and the development scene, has just announced that his monolithic SuperSU project will be moving to the hands of Coding Code Mobile Technology, LLC. This marks a new beginning for SuperSU, the most popular and essential root application in existence.
SuperSU is al in 2015 verkocht. Lijkt me dus dat SuperSU gewoon door ontwikkeld wordt...

[Reactie gewijzigd door aliencowfarm op 23 juli 2024 16:45]

SuperSU is inmiddels van een of ander vaag Chinees bedrijf.
https://www.xda-developer...nt-about-supersus-future/
https://www.reddit.com/r/...re_the_owners_of_supersu/
Vooral die onderste moet je even lezen

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 23 juli 2024 16:45]

Chainfire aka Held. Eerste wat ik met al mijn androids deed: rooten met behulp van Chainfire's werk.
Root-rechten zouden standaard verkregen moeten worden, smartphones en tablet zijn gewoon als een pc en moet je je eens voorstellen dat je geen admin of root op je pc zou hebben.
En kijk es hoe goed dat werkt ;) Hoe denk je dat de meeste botnets werken? Dat zijn PC's die niet gepatched zijn, en shit hebben openstaan, doordat mensen te pas en te onpas rechten weggeven!

<on topic>
ChainFire is natuurlijk gewoon een dikke held. Ik denk dat iedereen die wel eens wat met custom roms op Android gedaan heeft, zijn werk gebruikt heeft!
Patchen staat los van het wel of niet hebben van root rechten, maar valt of staat bij het hebben van een goed updatebeleid van de makers van de hard- en software.
Telefoongebruikers moet je tegen zichzelf beschermen. Als de gemiddelde harry iets hoort over root-toegang en het vervolgens inschakelt zonder te weten wat het nu precies doet dan heb je al een potentieel probleem.
Laat het rooten maar over aan de mensen die het interessant vinden en weten waar ze mee bezig zijn.
Op een pc of mac vindt men het wel normaal dat men administrator of root rechten heeft. Vreemd dat diezelfde mensen achter een telefoon of tablet opeens anders beoordeelt worden.
Dat je de root rechten afschermd kan ik nog in meekomen, maar biedt in ieder geval een mogelijkheid root rechten te verkrijgen op een normale manier ipv met hacks.
Dat vind ik ook niet persé normaal. Bij bedrijven zie je gewoon dat alle computers en gebruikers binnen het domein nauwelijks tot geen rechten hebben. Thuisgebruikers hebben geen domein. En aangezien de meeste programma's niet vanuit een store worden geïnstalleerd is het lastig om thuisgebruikers hierin te restricten. Als je met een store werkt dan kun je het nog enigzins sturen.
Bij bedrijven betreft het ook niet je eigen persoonlijke pc zoals thuis je pc, een groot verschil dus.
Op Android heb je nu al de developer settings die je tevoorschijn kan halen door een x aantal keer op het buildnummer te drukken. Wat mij betreft zou een root optie ook gewoon op zo'n soort plek horen.
Ver genoeg weggestopt op niet per ongeluk te activeren, maar wel gemakkelijk genoeg te vinden voor mensen die het nodig hebben.
Natuurlijk zal je altijd figuren hebben die niet weten waar ze mee bezig zijn en het toch inschakelen (er zullen er ook genoeg zijn geweest die zonder reden SuperSU geïnstalleerd hebben), maar als je dan iets molt is het gewoon je eigen schuld (en wat mij betreft hoor je gewoon het recht te hebben je eigen spullen te kunnen slopen).

Je wil misschien hooguit nog iets hebben waarmee winkels e.d. kunnen zien dat je aanpassingen hebt gemaakt. Sommige unlockte Android telefoons kan je gewoon unlocken met een simpel ADB commando, maar bij het booten staat er dan een open slotje in het beeld zodat ze bijvoorbeeld in de winkel kunnen zien dat je telefoon aangepast is.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 23 juli 2024 16:45]

Chainfire woont dacht ik in Nederweert of omgeving in Limburg btw.
Het hele custom rom gebeuren ligt op dit moment op z'n gat.
Was zelf als hoofdtester van Viper Rom voor de HTC toestellen in de begintijd (nu al lang niet meer).
Toen hadden we download aantallen per custom rom van 60.000+.
Na de HTC U11 is Viper Rom ermee gestopt, de download aantallen waren gedaald tot net over de 1000x en niet omdat de HTC U11 niet zoveel verkocht werd (had wereldwijd toch nog een behoorlijke aanhang) maar puur omdat de noodzaak niet meer aanwezig was omdat de stock Rom gewoon zo goed was.
Viper Rom was gewoon héél veel werk voor de dev's en loonde zich dus niet meer.
Geen custom Rom's meer betekent ook geen noodzaak tot rooten meer.
Daarnaast geeft SuperSU problemen met Safetynet en device certificering en dat heeft Magisk gewoon briljant opgelost en heeft daarmee SuperSU verdrongen.
Ook willen nog steeds fabrikanten niet dat hun bootloader "unlocked" wordt dus is een custom Rom helemaal niet meer mogelijk.
Anoniem: 890159 @snah0017 mei 2018 14:52
Geen custom Rom's meer betekent ook geen noodzaak tot rooten meer.
Nou, dan heb je wel een heel beperkt wereldbeeld. Ik heb root maar geen behoefte aan een custom rom. Titanium Backup, firewall, xposed + wat modules als Xinstaller (ja, vooral voor gekraakte software), DisableService (tegen spyware van Facebook en Google), hosts-based adblocker, Lucky Patcher, Xprivacy, XinternalSD (om je geheugenkaart weer fatsoenlijk te kunnen gebruiken zoals in de tijd van Jelly Bean). Zonder root zou ik me gehandicapt voelen op een toestel.
Nee hij zegt dat de interesse verminderd is. Kijk, ik vind dat Ar Nosurge spel van het jaar 2015 had moeten worden ipv. Witcher 3 maar ik was in de minderheid. Als je het nog doet voor een paar mensen is het na een tijdje niet leuk meer- zie de jailbreak scene op iOS.
Waarom post je zulke informatie over woonplaats?

Edit: de rest is intressant :)

[Reactie gewijzigd door jochem4207 op 23 juli 2024 16:45]

Waarschijnlijk een trotse plaats-/ streekgenoot.
Misschien gewoon bedoeld als leuk (informatief) feitje. Om het dan meteen te markeren als "slaat nergens op.." is ook wat overdreven.
Ik denk dat de meeste mensen nu magisk gebruiken voor root, maar toch jammer om zo'n iconische ontwikkelaar afscheid te zien nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.