Door , , 28 reacties

Het is september, en dat betekent dat het najaar in aantocht is. Traditioneel komt in de komende periode een flinke lading nieuwe, grote titels uit. Zo is Pro Evolution Soccer 2017 inmiddels op de burelen van Tweakers verschenen, FIFA 17 is in aantocht, en begin oktober is het tijd voor Mafia III. Nog wat later staan grote shooters als Battlefield 1 en Call of Duty: Infinite Warfare op de kalender, en ga zo maar door. Voor het echter zo ver is, nemen we nog even snel vier andere titels met je door. Het is een allegaartje van waar we ons de afgelopen week, zo kort voor het losbarsten van de najaarsdrukte, mee bezig hielden. We beginnen met de nieuwste game van Telltale Games.

Batman: The Telltale Series - Episode 1

Ontwikkelstudio Telltale is inmiddels al heel wat jaren verantwoordelijk voor gedenkwaardige games die steevast op belangrijke pijlers gebouwd zijn: een goed verhaal en een reeks van keuzes die het verloop van het verhaal kunnen veranderen. The Walking Dead en The Wolf Among Us waren goede voorbeelden. Vorige maand maakte de studio een begin aan een nieuwe reeks van dat soort games, maar dan gebaseerd op een van de meest aansprekende licenties die je maar kunt krijgen: Batman.

Batman Telltale header
Titel Batman: The Telltale Series - Episode 1 nnb.
Platform Steam, Mac, PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360, iOS, Android
Ontwikkelaar Telltale Games

De vleermuisman, die natuurlijk al op een aantal goede actiegames kon rekenen in de Arkham-reeks van Warner Bros., speelt de hoofdrol in het vijfdelige verhaal dat Telltale de komende maanden zal uitbrengen. In de eerste Episode wordt slechts de basis gelegd voor wat er verder allemaal nog gaat gebeuren. Spelers maken mee hoe Bruce Wayne een fundraiser organiseert voor kandidaatburgemeester Harvey Dent, waar ook de beruchte mafiabaas Carmine Falcone zich laat zien. De steun van Falcone zou Dent een flinke push kunnen geven, maar openlijk gezien worden met een mafiabaas doet Bruce's reputatie geen goed. Ziehier de eerste van een reeks keuzes die spelers voor Bruce moeten maken. Denk je aan je reputatie of kies je voor een betere band met Dent? Naar de gevolgen van die keuzes kun je natuurlijk alleen maar gissen.

De opbouw van het verhaal, waarin behalve Batman, Dent en Falcone ook Catwoman, Vicki Vale, James Gordon en Cobblepot voorkomen, blijkt al snel gericht op de onderlinge strijd tussen Falcone en Batman. De structuur doet vermoeden dat elk van de vijf episodes die het spel uiteindelijk zal tellen, gericht is op een van de vele grote slechterikken uit het Batman-universum. Een aardige opzet, al komt het einde van zo'n episode toch altijd sneller dan je wilt; toen we er na net geen twee uur spelen net lekker in zaten, was het alweer tijd voor een vooruitblik naar de volgende episode.

Op dat moment heeft de speler niet alleen een aantal keuzes gemaakt waarvan de gevolgen later nog duidelijk zullen worden, er is ook al een aantal actiescènes de revue gepasseerd. In die actiescènes vecht Batman met allerlei soorten criminelen of met andere iconische figuren uit de Batman-verhalen. De actie verloopt via quicktime-sequences, wat wil zeggen dat je als speler de juiste knoppen moet indrukken zodra ze op je beeldscherm verschijnen, om een zo ideaal mogelijke afloop te krijgen. Daarnaast zijn er gameplay-delen waarin je als detective aan de slag moet om te bepalen wat er op een bepaalde locatie precies gebeurd is, en ook zal Batman soms een plan van aanpak moeten bedenken alvorens hij een ruimte met meerdere vijanden bestormt.

Die twee laatste onderdelen van de gameplay zijn redelijk uniek voor wie Batman is en wat hij doet, maar verder zijn alle elementen bekend uit eerdere Telltale-games. En daar begint de schoen toch een beetje te wringen. Telltale heeft al jaren succes met een bekende formule. Die formule leverde aanvankelijk niets dan lof op. Het Game of Thrones-spel dat Telltale vorig jaar maakte, kreeg al iets meer kritiek, al kwam dat mede door een niet al te overtuigend verhaal. En deze Batman-game? Over het verhaal kunnen we na één episode nog niet zo veel zeggen, maar duidelijk is wel dat de overige aspecten van de Telltale-games nu toch wel erg in herhaling vallen. Actie gebaseerd op quicktime-events? Dat hebben we al heel vaak gezien, en ook al best lang geleden. Dat betekent niet dat Telltale dat niet meer mág doen, maar wel dat de nieuwste game van deze studio bij Episode 1 al een beetje 'been there, done that' aanvoelt. Daar tegenover staat dat Batman cool is en cool blijft, en dat geeft de game dan weer wat extra meerwaarde. Wat ons betreft is dat genoeg om ook deze Telltale-game weer verder te willen spelen. Wel laten we een beoordeling in cijfer uitgedrukt achterwege; naar onze mening past een dergelijke beoordeling pas als alle delen van de serie zijn verschenen.

Batman Telltale SeriesBatman Telltale SeriesBatman Telltale SeriesBatman Telltale Series