Door , , 76 reacties

Omdat we niet alle games van een losse, uitgebreide review kunnen voorzien, bespreken we met enige regelmaat meerdere games in een round-up. De afgelopen weken kwam een aantal titels uit waarvoor, met dank aan releases als The Division, Dark Souls III, Quantum Break en de Oculus Rift, de tijd ontbrak om er een volledige review aan te wijden, maar die toch te groot of te interessant zijn om links te laten liggen. In dit artikel nemen we een aantal van die games in vogelvlucht door.

Dirt Rally

Eerder publiceerden we al een stukje over de pc-versie van Dirt Rally, dat toen net op Steam Early Access was verschenen. De boodschap destijds: de pc-versie van dit spel is, wat simulatie betreft, het beste wat momenteel te vinden is. Geen enkel ander rallyspel komt in de buurt bij wat de mannen en vrouwen van Codemasters hebben ontwikkeld, maar dat succes heeft een prijs. Realisme en een hoge moeilijkheidsgraad gaan in de racerij namelijk hand in hand, zeker in de rallysport. De pc-versie van Dirt Rally leent zich dan ook vooral - en wellicht zelfs uitsluitend - voor hardcore rallyfans die graag de uitdaging aangaan om een auto zo hard mogelijk over weggetjes te sturen die daar zo ongeschikt mogelijk voor zijn. Zo moeilijk als dat klinkt en in het echt is, zo lastig is het in Dirt Rally ook.

Header voorjaarsroundup
Titel Dirt Rally Score
Platform PS4, Xbox One, pc
Prijs € 59,95 (goedkoper op pc)

De appel valt in deze niet ver van de boom: de console-versie van het spel, die eerder deze maand in de winkels verscheen, doet in moeilijkheidsgraad niet of nauwelijks onder voor zijn pc-broer. De game kent in zijn carrièremodus een natuurlijk verloop van oudere, langzamere auto's naar de pijlsnelle bolides van deze tijd. Die oudere bakkies doen het met wat minder vermogen en zijn daardoor, met enige oefening, prima op de weg te houden. De verbeterde stabiliteit in de latere wagens kon niet voorkomen dat wij er met enige regelmaat hard af vlogen, in een spin raakten, et cetera. Waar we in de oudere auto's op de lagere niveaus langzaam rallies en zelfs kampioenschappen wisten te winnen tegen de ai, lukte dat met de nieuwere auto's niet. Daarbij is vooral het niveau van de ai per ondergrond opvallend. Het kan aan persoonlijke stijl liggen, maar op asfalt wonnen we veel makkelijker tijd tegen de ai dan op gravel, waar de computer kennelijk altijd harder overheen raast dan wij.

Je zult dus van goeden huize moeten komen om te winnen, en je zult ook moeten beschikken over een stuurtje en pedalen, want anders ben je bij voorbaat kansloos. Dat geldt voor alle onderdelen van het spel. Op de wat hogere niveaus zul je acties als de 'Scandinavian Flick', waarbij je het gewicht van de auto zo verplaatst dat het je helpt sneller een bocht door te komen, in de vingers moeten hebben. Met een stuurtje is dat al lastig, met een controller gewoonweg niet mogelijk. De positieve zijde van dit verhaal is dat dit tevens het sterkste punt van het spel is. Zoals gezegd: het is ultiem realisme dat zorgt voor de moeilijkheidsgraad. Dirt Rally laat spelers dingen doen met auto's die in het echt ook kunnen, en de auto's reageren natuurgetrouw. We betwijfelen of we dat ooit eerder op deze manier in een rallygame hebben gezien.

Net als op de pc laat de consoleversie van Dirt Rally op het gebied van presentatie wel wat te wensen over. Het is duidelijk dat het Codemasters in dit geval is gegaan om het bieden van een zo goed mogelijke simulatie, niet om het afleveren van een vermakelijke game met alle toeters en bellen die daar tegenwoordig bij horen. De speler moet zijn plezier vinden in die simulatie. Als dat niet lukt, is er geen enkele reden om Dirt Rally ooit aan te raken. De game presenteert zijn content in simpele, functionele menu's die niet van al te veel fantasie getuigen, en de begeleidende muziek is al net zo generiek.

De geluiden worden alweer beter als gekeken wordt naar wat voor spelmodi de game te bieden heeft. Er is de te verwachten carrièremodus, waarin je je langzaam opwerkt vanaf oudere, langzamere auto's naar de snelste en modernste racemonsters. Ondertussen verzamel je ook een team om je heen dat je doorlopend kunt verbeteren. Daarnaast kan er natuurlijk online gereden worden en Codemasters voorziet gamers van allerlei uitdagingen die dagelijks worden ververst. Een kanttekening is wel dat dat alles op niet al te veel locaties wordt gedaan. Er zijn zes landen voor normale rallies, drie banen voor rallycross en, gevoelsmatig als extraatje, de Hill Climb-track van het Amerikaanse Pikes Peak. Dat had best wat uitgebreider gemogen.

Toch blijven we verder zeer positief over Dirt Rally. De droge presentatie en de mogelijke behoefte aan wat meer tracks staan in de schaduw van de mate van realisme die het spel gamers biedt. Dat komt ook terug in prestaties; in tegenstelling tot het onlangs door ons besproken Sebastien Loeb Rally Evo draait Dirt Rally op de consoles soepeltjes in 60 frames per seconde, wat een racegame zo veel lekkerder speelbaar maakt. Wellicht dat alleen de prijs nog een overweging waard is: op de pc is Dirt Rally via sommige winkels voor nog geen twee tientjes op de kop te tikken, terwijl je voor de consoleversies gewoon de volle mep dient neer te tellen. Voor een gunstig geprijsd spel is Dirt Rally te goed om te laten liggen, maar bij een wat duurder spel - zoals het geval bij de consoleversies - mag er wel wat meer verwacht worden op het gebied van presentatie en content.

Dirt RallyDirt RallyDirt RallyDirt Rally

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: