Door , , 96 reacties

Uiteraard verschijnen er meer games dan in de regel op Tweakers worden behandeld. In dat kader verschenen er al diverse round-ups waarin we meerdere games bespraken. De komende weken barst het 'game-najaar' van 2015 pas echt goed los, met titels als Assassin's Creed: Syndicate, Halo 5: Guardians, Call of Duty: Black Ops III, Fallout 4 en Star Wars: Battlefront. Voor we aan die reeks games beginnen, behandelen we snel nog even een klein rijtje onlangs verschenen titels. Daarin zitten net wat minder grote namen, zoals de aankomende 'AAA-games', maar die kunnen voor het juiste publiek alsnog erg de moeite waard zijn. Op de volgende pagina's kom je bijvoorbeeld NBA 2K16 en de nieuwste Transformers-game tegen, maar we beginnen met Uncharted: The Nathan Drake Collection.

Header Uncharted
Titel Uncharted: The Nathan Drake Collection Score
Platform PlayStation 4
Prijs € 59,95

Weet je wat het is met een hd-remaster van een eerder verschenen spel? Je kunt het origineel maar beter niet gespeeld hebben. Natuurlijk is het leuk om een game waar je ooit heel veel plezier van hebt gehad nog eens terug te zien in een flink opgepoetst jasje, maar voor net zoveel plezier als destijds gaat het nooit meer zorgen. Uncharted: The Nathan Drake Collection vormt hierop geen uitzondering. Het is indrukwekkend om te zien hoe goed de gameplay uit de trilogie de tand des tijds heeft doorstaan, en het oppoetswerk is goed gelukt, maar de overweldigende beleving die er destijds was zal er voor terugkerende spelers nu niet meer zijn. Dat is even logisch als jammer, vooral omdat het de mooie herinnering aan de games een beetje kan verpesten. Wat ooit een prachtig verhaal was, is nu immers een voorspelbaar geheel.

Dat is niet bedoeld als verwijt aan het adres van Uncharted: The Nathan Drake Collection, maar meer een algemene constatering. Het is moeilijk je opnieuw helemaal mee te laten sleuren door een game en een verhaal als je het antwoord op de belangrijkste vraagstukken in dat verhaal al kent. Hoe sterk of netjes de remaster ook is gemaakt, de primaire doelgroep van zo'n product lijkt per definitie de groep gamers te zijn die nooit eerder in aanraking is gekomen met de Uncharted-serie, of in elk geval nog niet met alle drie de games in de trilogie. Gamers die bijvoorbeeld geen PlayStation 3 hadden maar wel een PlayStation 4 in huis hebben gehaald, halen met deze Nathan Drake-collectie in een klap een van de beste game-reeksen ooit in huis.

Hun voordeel is dat er een reeks kleine foutjes en irritaties is waar PlayStation 3-gamers destijds last van hebben gehad, maar waar je nu niet meer mee te maken krijgt. Ontwikkelstudio Bluepoint Games, dat de pareltjes van de originele ontwikkelaar Naughty Dog onder handen nam, heeft zich er namelijk niet lichtzinnig van af gemaakt. Dat de drie games allemaal soepeltjes op 1080p en in 60fps draaien is natuurlijk al mooi, maar natuurlijk ook wel het minste dat je mag verwachten van een hd-remaster. Daarbij valt trouwens op dat het eerste Uncharted-deel, Drake's Fortune, de meeste ouderdomstrekjes laat zien. Uncharted 2 betekende destijds immers al een fikse audiovisuele sprong vooruit, en dat voordeel werkt jaren na dato gewoon door.

Uncharted The Nathan Drake CollectionUncharted The Nathan Drake CollectionUncharted The Nathan Drake CollectionUncharted The Nathan Drake Collection

Meer game-inhoudelijke veranderingen zijn er ook. Deze Nathan Drake-collectie profiteert bijvoorbeeld van het feit dat Naughty Dog door de jaren heen leerde wat de meest optimale besturing was voor zijn Uncharted-games. Dat betekent dat er in Uncharted 2 en 3 veranderingen te vinden waren ten opzichte van het eerste deel. Dat eerste deel is nu gelijkgetrokken met de rest. Dat voel je bijvoorbeeld bij het mikken en schieten, maar ook het feit dat je een aparte knop hebt om granaten te gooien is een luxe vergeleken bij het de besturing in het originele eerste deel. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat vooral de allereerste Uncharted profijt heeft van deze bewerkte versie.

Geen multiplayer

Wat zeker niet beter voor de dag komt dan in het verleden het geval was, is de multiplayer-modus. Die zat wel bij deel twee en drie van de Uncharted-reeks, maar is nu nergens te bekennen. Dat is ergens wel vreemd, zeker in een tijd waarin steeds meer games zich volledig online afspelen, of anders op zijn minst een online spelcomponent hebben. Niets van dat alles in Uncharted: The Nathan Drake Collection. De reden daarvoor is ons niet bekend, al wijst Sony er op dat gamers die deze game kopen, toegang zullen krijgen tot de multiplayer bètatest van Uncharted 4. Dat neemt echter niet weg dat The Nathan Drake Collection multiplayer mist.

Dat kan echter de pret niet drukken. De drie Uncharted-games waren in hun originele vorm al indrukwekkend, en voor gamers die de games destijds gemist hebben zijn ze dat nog steeds. Van een audiovisuele voorsprong, die de oude games nog wel toegedicht kon worden, is geen sprake meer, maar het niveau blijft hoog. Veel redenen om de drie spellen nogmaals door te spelen als je dat al eens gedaan hebt zien we niet; het verhaal is en blijft volstrekt lineair, en als de plotwendingen geen geheimen meer zijn is het geheel een stuk minder boeiend. Beschik je echter niet over die kennis, dan is deze collectie een mooie kans om een van de mooiere stukjes game-geschiedenis alsnog tot je te nemen.