Door , , 86 reacties

Zoals bekend verschijnen lang niet alle games met een volledige preview op de frontpage van Tweakers. Daarom zet de redactie af en toe een round-up met diverse korte reviews in elkaar, om wat meer games te kunnen bespreken dan anders het geval zou zijn geweest. De zomermaanden leverden weer een aardige oogst op van games die daarvoor in aanmerking komen en daarom is het hoog tijd voor een nieuwe round-up. Op de volgende pagina's vind je onder meer de heruitgaven van Gears of War en Dishonored, en nieuwe games als Madden 16 en Devil's Third. We beginnen echter met een game die wél een eigen review had kunnen hebben, maar die we, vooral door tijd- en ruimtegebrek, besloten mee te nemen in deze round-up: Until Dawn.

Header Until Dawn
Titel Until Dawn Score
Platform PlayStation 4
Prijs € 59,95

Soms is voorspelbaarheid een sleutelelement van de charme van een mediaproduct. Klassieke horrorfilms waarin de personages altijd dezelfde fouten maken en daardoor in dezelfde fatale penarie terechtkomen, zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Met wat vrienden op vrijdag een dergelijke film opzetten en dingen roepen als: "Niet met je hoofd bij die deur, trut!" is en blijft leuk. Dat moeten de ontwikkelaars bij SuperMassive ook vinden; Until Dawn volgt de blauwdruk van die films vrij nauwkeurig, maar presenteert het geheel als een game.

Blackwood Pines

Until Dawn vertelt het verhaal van een groep jongeren die er even tussenuit gaan. Dat doen ze in Blackwood Pines, waar de familie Washington een buitenhuisje heeft. Het gebied voldoet uiteraard aan alle stereotypen: afgelegen, midden in de bergen en de bossen, en met fijne, angstaanjagende elementen als wilde dieren, een verlaten gesticht en een levensgevaarlijke mijn die onder het gebied loopt. Dat is nog niet alles; de vrienden beginnen bepaald niet zonder emotionele littekens aan het avontuur, want al snel wordt duidelijk dat er al een jaar voor de huidige samenkomst het een en ander is misgegaan in Blackwood Pines.

De speler zit bij alle gebeurtenissen in Until Dawn op de regisseursstoel en bepaalt direct of indirect hoe het de hoofdrolspelers vergaat. Daarbij speelt het bekende 'butterfly effect' een grote rol; elke keuze kan het verdere verloop en de afloop van het verhaal beïnvloeden. Alle bepalende keuzes worden door het spel keurig bijgehouden in een overzicht. Zodoende is het makkelijk om bij een tweede keer spelen andere keuzes te maken en worden de gevolgen van die keuzes duidelijker. Dit ondervangt een van de voornaamste kritiekpunten die wij weleens hebben op de games van Telltale. Ook daar worden keuzes belangrijk gemaakt, maar soms valt de daadwerkelijke invloed die die keuzes hebben op het verloop van het spel nogal tegen.

Butterfly Effect

In Until Dawn lopen de keuzes en verhaallijntjes die erbij horen door elkaar. Terwijl het hoofdverhaal zich ontwikkelt en het groepje doorkrijgt dat er iets niet in de haak is, ontwikkelen de onderlinge relaties van de personages zich. In het Butterfly Effect-menu wordt dat allemaal bijgehouden. Ook kun je de veranderingen bijhouden van de eigenschappen en de onderlinge relaties van het personage dat je op dat moment speelt. Die veranderingen spiegelen de manier waarop jij het spel speelt. Datzelfde doet trouwens een analist, gespeeld door de bekende acteur Peter Stormare. Tussen de 'actie' in Blackwood Pines door kom je soms even terug in zijn spreekkamer en wordt de manier waarop je Until Dawn speelt aan de kaak gesteld aan de hand van testjes en allerlei vragen. Klinkt vaag? Klopt. Until Dawn zit vol mysteries en raadsels, en hoe die met elkaar te maken hebben is een raadsel op zich.

Until DawnUntil DawnUntil DawnUntil DawnUntil DawnUntil DawnUntil DawnUntil Dawn

Met Peter Stormare (The Big Lebowski, Fargo, Prison Break) houdt het trouwens niet op wat de cast betreft. Hayden Panettiere verdiende haar sporen al met onder meer Heroes en Rami Malek kun je kennen uit de Need for Speed-film van vorig jaar of uit de gloednieuwe serie Mr. Robot. Zo zijn er nog meer acteurs met een aardige cv die middels hun gelijkenis in stem een aandeel hebben in Until Dawn. Dat helpt; de game leunt zwaar op zijn dialogen, aangezien het in Until Dawn niet bepaald om gameplay draait. Wanneer je de controle krijgt over een van de personages ben je voornamelijk aan het rondlopen en bepaalde objecten aan het zoeken waarmee je iets kunt doen. Af en toe wordt dit onderbroken met quicktime events, die uiteraard gepaard gaan met scènes waarin wat meer actie zit.

Hoewel de gameplay daarmee niet echt extra punten scoort voor Until Dawn, schaart de game zich wat ons betreft in een rijtje waarin ook games als Fahrenheit, Heavy Rain en de betere games van Telltale staan. Die status dankt de game vooral aan de fijne sfeer en de prima en soms zelfs originele uitwerking van een bekend concept. Een eerste keer doorspelen levert zo veel vragen op over het verloop van het spel en de keuzes die je hebt gemaakt, dat een tweede keer spelen bijna een logisch gevolg is. Daarmee krijgt het spel gelukkig de extra herspeelwaarde die nodig is om de prijs te rechtvaardigen.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.