Door , , 52 reacties

De donkere dagen tussen kerst en nieuwjaar zijn natuurlijk een uitgelezen periode om eens flink aan het gamen te slaan. Bijvoorbeeld met al die grote najaarsgames die je nog niet in huis hebt, maar die vormen een flinke aanslag op je portemonnee. Gelukkig zijn er alternatieven waar je misschien minder lang zoet mee bent, maar die ook een stuk goedkoper zijn. We hebben wat games op een rij gezet die als overeenkomst hebben dat ze op mobiele platformen speelbaar zijn. Bovendien zijn alle hier besproken games net op de markt verschenen of is er net een nieuwe editie van vrijgegeven. We zijn uiteraard verre van compleet. Er verschijnen honderden mobile games per maand; dus mocht je favoriete spel er niet tussen zitten, schroom dan niet om je tip te delen via de reacties.

Lara Croft Go

Wie weleens games op een tablet of telefoon speelt, zal vast gehoord hebben van Hitman Go, dat we hier in 2014 onder de aandacht brachten en dat ook in andere media erg veel lof oogstte. Go was niet de eerste poging van uitgever Square Enix om een succesvolle serie naar mobiele platformen te vertalen. Met Deus Ex: The Fall beef het eerder erg dicht bij het origineel, en dat was in Hitman Go anders. Dat was nog altijd een duidelijk Hitman-spel, maar wel degelijk een heel andere game dan de 'volwassen' editie. Het gaf Square Enix de ruimte om een game te maken die zich veel meer thuis voelt op een klein aanraakscherm en niet meer terug doet verlangen naar een controller of muis en toetsenbord. Waarom die lange introductie rond Hitman Go? Omdat Square Enix hetzelfde kunstje nu heeft uitgehaald met een andere serie uit eigen stal, Tomb Raider. De titel van de game maakt de insteek van Square Enix al enigszins duidelijk. Het bekendste vrouwelijke gamepersonage mag op avontuur in Lara Croft Go.

Header Lara Croft Go
Titel Lara Croft Go Score
Platform Windows Phone, Android, iOS
Prijs $ 15

Met Lara Croft Go blijft Square Enix zelfs heel dicht bij de blauwdruk die het met Hitman Go zelf heeft vastgelegd. Is dat erg? Zeker niet. Ten eerste is Hitman Go zeer geslaagd, maar ook al ruim een jaar op de markt. Meer van hetzelfde is inmiddels dus welkom. Ten tweede wijkt Lara Croft Go net genoeg af om het geen al te goedkope plagiaat te maken. Vooral op grafisch vlak zijn er duidelijke verschillen. Waar een strakke en kale stijl past bij de koele Agent 47, hoort Croft rond te rennen in oerwouden en andere exotische oorden. Dat is haar gelukkig ook gegund. Lara Croft Go heeft een veel uitbundiger stijl dan het voorbeeld.

Het is nog steeds een wereld die is opgebouwd uit grote, egaal gekleurde vlakken, maar er is veel meer kleur in de omgeving, veel meer detail en ook veel meer hoogteverschil. Zoals het hoort, klimt Croft veelvuldig omhoog en omlaag. Dat ze enkel loodrecht omhoog kan, in keurig afgemeten lengtes, mag de pret daarbij niet drukken. De wereld rond Hitman bestaat uit slechts wat hints van de omgeving; hier en daar een muur, veel meer zie je er niet. In Lara Croft Go is dat anders. Hier zie je een rijk gevulde omgeving, met palmbomen op de voorgrond en rotspartijen daarachter, en nog veel meer rotsen op de achtergrond. Juist die achtergrond geeft de game veel diepte, mede omdat er af en toe iets gebeurt. De game is opgebouwd uit hoofdstukken die weer bestaan uit een aantal losse puzzels. Binnen een hoofdstuk dienen de verschillende puzzels, die je in een vaste volgorde moet doorlopen, om ergens op de achtergrond een brug te repareren. Hoe dat precies in zijn werk gaat wordt nooit geheel duidelijk, maar ver in de diepte zie je doorgaans een lange brug waar steeds meer delen van herstellen als je de puzzels van het hoofdstuk weet op te lossen.

De puzzels van de game zijn redelijk vergelijkbaar met die uit Hitman Go. Het wil zeggen dat je Lara Croft steeds een vakje vooruit of achteruit kunt schuiven, over een veld vol knooppunten. Er is dus steeds een vaste route die je kunt volgen, die voor elke puzzel verschillend is. Het is uiteraard niet zo moeilijk om de uitgang van het kleine doolhof te bereiken, ware het niet dat er onderweg de nodige obstakels zijn. Dat is de game: Lara voorzichtig vooruit schuiven, de gevaren onderweg ontwijken en langzaam richting uitgang komen.

Lara Croft GoLara Croft GoLara Croft GoLara Croft Go

Waar Agent 47 last heeft van tegenstanders met vuurwapens, loopt Lara vooral wilde beesten tegen het ranke lijf. De meeste daarvan zijn minstens zo groot als zijzelf. Slangen, spinnen, levensgrote hagedissen, er komt van alles voorbij. Vooral beesten van het soort waar mensen bang voor zijn. Gelukkig is Lara bewapend. Ze draagt een pistool in het zo kenmerkende holster op de welgevormde heup, en kan daarmee van dichtbij beesten uitschakelen. De crux zit hem daarbij in dat 'dichtbij'. Lara kan pas een schot lossen als ze op een aangrenzende tegel staat. Ze heeft daarbij het nadeel dat de game turn-based is en zij als eerste aan zet komt. Als Lara op een aangrenzende tegel gaat staan, heeft het beest op die tegel nog een zet te goed. Een zet waarin het beest Lara aan kan vallen, wat steevast tot haar uitschakeling leidt. Op zich niet onoverkomelijk; je begint dan weer vooraan met dezelfde puzzel.

Dat is de kern van de game: een weg banen door het doolhof, zonder uitgeschakeld te worden. Beesten uitschakelen is daarbij geen doel, hooguit een middel om ongeschonden de uitgang te bereiken. In veel gevallen is er ook een route te verzinnen waarbij je geen beesten hoeft neer te schieten. Overigens zijn er ook andere wapens in de game, al kun je die niet bij je houden. Zo ligt in sommige puzzels een speer op je te wachten, die als voordeel heeft dat je er een tegel mee over kunt slaan. Je kunt dus wat meer afstand houden. Het past bij de beesten die je onderweg tegenkomt; een slang blijft op zijn plek en zal je alleen aanvallen als je recht voor zijn snufferd staat. Een hagedis ziet je op twee tegels afstand al en zal de achtervolging inzetten. De speer is zeer geschikt om zo'n hagedis voortijdig uit te schakelen.

Er zijn ook fysieke elementen, zoals schuivende delen van de spelwereld die Lara of haar tegenstanders in het diepe kunnen gooien als ze op het verkeerde moment op een tegel stappen. Verder zijn sommige tegels zo zwak dat Lara of een tegenstander er maar één keer op kan staan. De volgende die op de tegel staat, zakt er doorheen en is uitgeschakeld. Ook daarin onderscheid Lara Croft Go zich van de Hitman-game, en het is precies wat Lara Croft Go bestaansrecht geeft; er is genoeg dat de game onderscheidt van zijn voorganger. De basis is gelijk, maar er zijn voldoende nieuwe elementen.

Er is nog zo'n element dat in Tomb Raider-games vaste prik is en in Hitman-games geen rol speelt; het verzamelen van schatten. Daar is in Hitman Go geen sprake van, maar hier wel. In elk hoofdstuk zijn twee soorten schatten te vinden. De ene is het simpelweg verzamelen van een bepaald aantal van 'iets', bijvoorbeeld edelstenen. Daarnaast is er een tweede schat. Dat is één groot sieraad, meestal van goud en belegd met edelstenen. Als je genoeg schatten weet te vinden, kun je een slang of spin samenstellen uit de gevonden onderdelen. Enig minpuntje: het levert verder geen meerwaarde op als je de schat compleet weet te maken. Je vindt de schatten verstopt in urnen die in de uithoeken van de puzzels zijn verborgen. Wie op de randen van het scherm let, kan hier en daar een urn zien staan. Tik erop en je krijgt de inhoud in handen. Dat kan dus een losse edelsteen zijn of een onderdeel van het sieraad.

Net als Hitman Go is Lara Croft Go een heerlijk spel om wat verloren uren mee door te brengen: zo af en toe een paar puzzels oplossen en het vervolgens weer even laten liggen. Het principe is erg simpel, hoewel de moeilijkheidsgraad gedurende de game flink oploopt. Ten opzichte van de Hitman-game is er genoeg vernieuwing, doordat er meer hoogte is en doordat de spelwereld wat meer bewegende onderdelen heeft die onderdeel uitmaken van de puzzels. Verder is deze nieuwe game vooral grafisch flink anders dan zijn voorganger. Van een kaal en wit landschap stap je over naar een veelkleurige jungle waar veel meer diepte in is te zien. Lara Croft Go is dus een aanrader voor iedereen die een beetje van puzzelen houdt. Bovendien is het spel verkrijgbaar voor Windows Phone, wat nog steeds geen gemeengoed is.

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.

Lees meer over