Door , , 51 reacties

Nu iedereen al die grote najaarsgames wel zo'n beetje heeft uitgespeeld, is het tijd om weer eens wat kleinere titels uit te proberen. Bijvoorbeeld een van de vele mobiele games die de afgelopen maanden zijn uitgekomen. We hebben wat games op een rij gezet die als overeenkomst hebben dat ze op mobiele platformen speelbaar zijn. Bovendien zijn alle besproken games kort geleden op de markt verschenen, of er is net een nieuwe editie van vrijgegeven. We zijn uiteraard verre van compleet. Er verschijnen honderden mobile games per maand. Kom je je favoriete spel niet tegen op de komende pagina's? Schroom niet om je tip te delen via de reacties.

Crashlands

Het blijft leuk als een studio besluit om - in eigen woorden - "fiercely independent" te blijven. Dat kan tegenwoordig ook makkelijk, met de vele opties om games digitaal te verspreiden. Dus geven de drie broers Adam, Seth en Sam Coster uit het zuiden van de VS hun games uit onder de naam van hun eigen kleine studio, Butterscotch Shenanigans. Hun laatste creatie is Crashlands, dat het onverwacht goed doet op Steam, maar vooral ook op de mobiele platformen iOS en Android.

Crashlands
Titel Crashlands Score
Platform Android, iOS
Prijs € 5,54

Crashlands is een actie-rpg waarin je het opneemt tegen een eindeloze stroom buitenaardse wezens. Dat komt omdat aan het begin van de game je ruimteschip neerstort op een vreemde planeet, waar je moet zien te overleven. De planeet blijkt gelukkig bewoonbaar, maar hij is al bewoond en de inheemse wezens lijken niet blij met je komst. De meeste wezens die je tegenkomt vallen je aan zodra je in de buurt komt.

Volgens de drie broers is Crashlands 'story driven'. Het klopt inderdaad dat er een verhaal in de game verweven zit. Je bent Flux Dabes en het schip waar je mee door de ruimte vloog was een vrachtschip waarmee je op bestelling van A naar B vloog - tot je werd neergeschoten en je vracht verloren ging. Als je aan de game begint, is je opdracht om een boodschap te verzenden naar het Bureau of Shipping, zodat je gered kunt worden. Dat gaat uiteraard niet zomaar. Je zult ten eerste moeten zien te overleven, daarna vooral een basis op zien te bouwen en tenslotte voldoende technologie verzamelen om een zender te bouwen.

De gameplay heeft een aantal onderdelen. De planeet waar je op geland bent is een open spelwereld waar je vrij over kunt rondbanjeren. Er is de gebruikelijk fog of war, wat maakt dat je de omgeving stukje bij beetje moet leren kennen. Om te voorkomen dat je steeds erg lang moet lopen, zijn er teleporters. Hier en daar tref je ter afwisseling een meer. De barre planeet is begroeid met wat schaarse bloemetjes en plantjes, allemaal duidelijk herkenbaar als losse entiteit. Ongeveer net zo vaak zul je een buitenaards wezen tegenkomen. Net als bij de flora zijn er ook bij de fauna diverse soorten, en hoe verder je van je basis af komt, hoe sterker die zijn. Elk wezen is ook in soorten en maten aanwezig, waarbij 'groter' steevast 'sterker' is.

Het leuke van Crashlands is dat elk plantje en elk beest nuttig is. Alles is een grondstof of valt uiteen in grondstoffen, en die zul je hard nodig hebben. Een limiet is er niet aan wat je mee kunt nemen, je kunt dus zoveel verzamelen als je wilt. Je weet nooit waar het goed voor is. Crashlands zit zo in elkaar dat je steeds andere materialen nodig hebt. De game speelt als een rpg. Er zijn geen levels die je kunt halen en waarin je tegenstanders zijn ingedeeld, maar je wordt sterker door een betere uitrusting te verzamelen. Voor dat laatste heb je steeds weer andere materialen nodig.

Om die betere uitrusting te kunnen maken, heb je een basis, want daarin kun je een werkplaats starten om al die grondstoffen mee te bewerken. Zo kun je al vroeg in de game een zaagtafel plaatsen waarmee je hout kunt bewerken. Daarmee maak je als eerste een simpele houten borstplaat en een al even simpele houten helm, zodat je een heel klein beetje beschermd bent. Zodra je een eerste houten wapen hebt vervaardigd, kun je op jacht om beesten te doden. Als je vervolgens in je basis een werkbank bouwt waarmee je leer kunt bewerken, ben je een stap verder op de evolutionaire ladder. Het is de progressie die in Crashlands is verwerkt: met betere materialen maak je een steviger uitrusting en kun je sterkere tegenstanders aan.

Voor het vechten heeft Butterscotch Shenanigans goed gekeken naar Wildstar, de game die wat meer actie wilde brengen in het wat statische mmog-genre. In Crashlands wordt gebruikgemaakt van dezelfde telegraphs als in Wildstar. Dat betekent dat elk beest waar je tegen vecht steeds om de paar seconden een aanval uitvoert en dat je vooraf gewaarschuwd wordt voor wat er komen gaat. Elk beest geeft ongeveer een seconde van tevoren aan dat het aan gaat vallen - en vooral ook waar het dat gaat doen. Je ziet steeds een heldere, rode vorm op de grond, die aangeeft waar de aanval schade aanricht. De vorm kan een cirkel zijn of een rechthoek, en kan steeds een verschillend formaat hebben. Als je aan het einde van de waarschuwingsseconde nog binnen de cirkel of rechthoek staat, loop je klappen op. Als je op tijd buiten het rode vlak weet te komen, blijf je ongedeerd.

CrashlandsCrashlandsCrashlandsCrashlands

Het maakt het vechten in Crashlands onderhoudend, omdat het een spel wordt van aanvallen en wegduiken. Je hebt steeds kort de tijd om een klap uit te delen, waarna je weer snel een veilig heenkomen moet zoeken. Tel daarbij op dat je veel monsters met verdacht veel hitpoints tegen zult komen, en je ziet de kern van de gameplay voor je: ontwijken en slaan, ontwijken en slaan. Uiteraard is het net wat ingewikkelder dan dit, maar de grote lijn is hiermee wel geschetst. Ter afwisseling heb je wat hulpmiddelen waarmee je tegenstanders uit balans kunt brengen. Daarbij gaat het vooral om middelen waarmee je ze tijdelijk op non-actief stelt, bijvoorbeeld een bom die niet alleen schade aanricht maar de tegenstander ook heel even duizelig maakt.

Daar staat uiteraard het nodige tegenover. Tegenstanders voeren opeens twee aanvallen vlak achter elkaar uit, hebben ineens een veel grotere cirkel of rechthoek, of vallen nu met drie lange rechte banen aan. Gelukkig maar, want het houdt de gevechten levendig. Wat vooral opvalt, is dat de manier van vechten, hoewel in real time, toch prima werkt op een aanraakgevoelig scherm. Knokken vergt concentratie, waarbij je steeds een klein beetje van de hitpoints van je tegenstander afsnoept en zelf in leven moet zien te blijven. Zelf ben je opvallend zwak, dus elke misstap kan fataal zijn. Je hebt het nodige geduld nodig en dient vooral geconcentreerd te blijven op de afwisseling van aanvallen en ontwijken. Je hebt overigens allerhande medicijnen, die je tijdens de gevechten spaarzaam in kunt zetten. Ze werken echter allemaal over time, dus zelfs na het innemen van een pilletje, drankje of plantje ben je niet direct veilig.

Het zijn de sterke punten van Crashlands: vechten en het verzamelen van grondstoffen om nieuwe uitrustingsstukken mee te maken. Het verhaal dat in de game is verwerkt is, zoals gezegd, echter wat mager. Ook de tekst bij de vele quests in de game is niet direct van hoogstaand niveau. De makers bedoelen de in opzettelijk gebrekkig Engels gestelde teksten vast humoristisch, wij vonden ze eerder infantiel. Het goede nieuws is wel dat de game ruim voldoende quests voor je in petto heeft, en dat het oppakkken van die quests een prima manier is om jezelf door de game te loodsen. Veel quests zijn direct of indirect gekoppeld aan je voortgang, aan het verkrijgen van noodzakelijke attributen en vooral aan het aanleren van plans om nieuwe voorwerpen te kunnen maken. Je hoeft de quests niet verplicht uit te voeren, maar raadzaam is het wel. Jammer alleen dat de bijbehorende teksten dus zo krom zijn. Dat maakt dat het soms wat onduidelijk is wat er precies van je verwacht wordt, zeker als je een quest niet direct uitvoert, maar bijvoorbeeld een dag later.

Daar komt bij dat we niet heel enthousiast worden van het uiterlijk van de game. Het heeft iets van Plants vs. Zombies, maar dan duisterder. Het heeft ook iets van een recente Nederlandse game als Nuclear Throne, ook zo'n game die met een klein team is gemaakt. Mocht je daar doorheen kunnen kijken en verlegen zitten om een rpg waarin gevechten onderhoudend zijn en het nodige geduld vragen, dan zit je bij Crashlands goed. Zeker als je het bouwen van een basis leuk vindt, net als het verzamelen van grondstoffen en nieuwe uitrustingsstukken. Let niet te veel op het verhaal, let niet te veel op de teksten en let niet te veel op het uiterlijk, dan kun je je met Crashlands uren vermaken.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Lees meer over