Door , , 81 reacties

Wie heeft nog nooit van het bordspel Levensweg gehoord? Het spel dat een 'afwisselende en spannende reis door het leven' biedt bestaat al langer dan je je wellicht kunt voorstellen. De basis voor het spel werd namelijk al in 1860 bedacht, in de vorm van The Checkered Game of Life. Het spel zoals we dat nu kennen, heet in het Engels nog steeds The Game of Life. De moderne versie die velen van ons hebben gespeeld, kwam in 1960 op de markt. Later volgden nog veel andere, vernieuwde versies, en vanaf de jaren negentig verschenen er thema-uitgaven, bijvoorbeeld in de stijl van Pirates of the Caribbean, Indiana Jones en Family Guy.

Mobile Gaming Headers
Titel The Game of Life: 2016 Edition Score
Platform Android, iOS
Prijs € 2,99

Het is dan ook geen verrassing dat The Game of Life, net als veel andere bordspellen, zijn weg naar de videogamewereld heeft gevonden. Eerder kon de game al worden gespeeld op verschillende consoles, maar sinds kort is het bordspel ook speelbaar onder iOS en Android. De basis ervan is hetzelfde: je begint met twee tot vier spelers aan je pad en moet op dat pad zo veel mogelijk rijkdom verzamelen. Dat kan door een goede baan met dito salaris te krijgen, maar ook een flink gezin telt mee aan het einde van de rit, net als de eventuele bezittingen die je tegen die tijd hebt vergaard. Je verplaatst je over het bord door aan het rad te draaien en het aantal aangegeven stappen te zetten. Dat leidt dan naar een vakje waar je een actiekaart moet pakken, of een speciaal vakje waar je bijvoorbeeld een huis kunt kopen. In vrijwel alle gevallen geldt dat er elke beurt wel wat geld binnenkomt of juist wordt uitgegeven.

De kracht van The Game of Life ligt bij zijn onvoorspelbaarheid. Al bij de eerste keuze - ga je wel of niet studeren - kun je de basis leggen voor de eindoverwinning. Een keuze voor een 'ongeschoolde' carrière kan prima aflopen als je toevallig het kaartje trekt dat een carrière als profvoetballer oplevert. Toch zal je basisinkomen, dat je ontvangt zodra je over een van de vele groene vakken op het speelveld komt, lager zijn dan dat van studerende spelers. Je pad is echter wel korter, en dat kan weer betekenen dat je eerder aan de finish bent, wat ook een geldbonus oplevert. Niets is echter zeker, en veel hangt ook af van je geluk wanneer je aan het rad draait. Je draait niet alleen voor de stapjes die je op het speelveld zet, maar soms ook voor hoe hoog een financiële meevaller uitpakt. Ook kan het zijn dat je moet draaien om te bepalen of je een bepaald bedrag mag innen of juist moet betalen.

The Game of LifeThe Game of LifeThe Game of LifeThe Game of Life

Enfin: Levensweg zoals je het zou verwachten op een tablet, dus. Dat is op zich leuk genoeg, maar helaas zijn er wat nadelen. Het grootste daarvan is dat er veel animaties in het spel zitten, die zich steeds herhalen. Speel je met vier spelers, dan zie je elke keer dezelfde animatie voor afstuderen, trouwen, kinderen krijgen, en ga zo maar door. Dat gaat snel vervelen en kost onnodig veel tijd. Ook is de mate van onvoorspelbaarheid op sommige momenten misschien wel te groot. Dat komt dan vooral doordat er wel érg vaak aan het rad gedraaid moet worden om geld, zelfs wanneer het niet jouw eigen beurt is. Deze en enkele andere afwijkingen van het traditionele bordspel zijn niet per definitie een verbetering.

Al met al is The Game of Life: 2016 Edition een aardige overzetting van het bekende bordspel naar Android en iOS, maar niet veel meer dan dat. The Game of Life: 2016 Edition biedt simpel en snel vermaak, eventueel met meerdere spelers, lokaal en online. Helaas had de uitvoering een stuk beter gekund, en dat maakt dat het spel - ondanks de relatief lage aanschafprijs - niet echt de moeite waard is.

Lees meer over