Door , , 150 reacties

Het wordt zo langzamerhand een traditie om in rustige tijden wat games op een rij te zetten die goed, mooi, leuk of op z'n minst bijzonder zijn. Games die niet allemaal groot genoeg zijn om een eigen review te verantwoorden, maar opmerkelijk genoeg om toch onder de aandacht te brengen. Vandaar een round-up van zes zomerse games. Er is niets dat de games bindt. De enige overeenkomst is dat ze zeer recentelijk zijn verschenen en onze aandacht hebben getrokken.

Pokémon Go

Het moet de natte droom zijn van elke Pokémon-fan: niet meer virtueel rondlopen in een klein kastje van Nintendo, maar gewoon in de echte wereld op zoek gaan naar de digitale beestjes die we inmiddels alweer decennia lang kennen van televisie, trading cards en games. Pokémon Go! is nog niet helemaal de verwezenlijking van die droom, maar de game brengt die utopie wel ietsje dichterbij. Je speelt de game namelijk gewoon op je eigen telefoon en vindt Pokémon overal waar je komt. Zo kun je op je werk een Charmander vinden, vlakbij je huis misschien wel een Hitmonlee en een wandeling naar de supermarkt levert, behalve boodschappen, toch al snel twee á drie nieuwe toevoegingen aan je Pokédex op.

Pokémon Go
Titel Pokémon Go
Platform Android, iOS
Ontwikkelaar Niantic

In de basis laat Pokémon Go! zich vergelijken met veel andere games die werken met je eigen geografische locatie. Want dat is wat de game doet. Hij leest je locatie en voorziet je directe omgeving van wilde Pokémon die jij kunt gaan vangen. Ook wordt de voor jou zeer herkenbare map gevuld met andere elementen, zoals Pokécenters en gyms. De Pokécenters vind je op plaatsen die enige betekenis hebben. Op De Dam in Amsterdam is bijvoorbeeld een Pokécenter, maar die rol is zeker niet voorbehouden aan nationale monumenten. Iets simpels als een park, plantsoen of fontein is vaak ook al een 'point of interest' voor Pokémon Go!, wat betekent dat je er naartoe kunt gaan om een paar gratis items te scoren. Helemaal mazzel heb je als je zo dichtbij zo'n plek woont dat je vanuit je huiskamer dat punt kunt 'activeren'. Die actie wordt namelijk elke vijf minuten reset, wat betekent dat je elke vijf minuten wat gratis items kunt oppikken.

Op die manier leg je al snel een aardige voorraad items aan, die op verschillende momenten van pas komen. De Pokéballs en andere varianten aan ballen gebruik je natuurlijk om Pokémon te vangen. Je app geeft aan welke Pokémon in de buurt zijn en hoe ver weg ze zijn. Komen ze binnen veertig meter van jouw locatie, dan kun je op ze klikken en een Pokéball naar ze gooien, in een poging ze te vangen. Dat kan mislukken, maar in de praktijk maakten we dat niet overdreven vaak mee. Een minpuntje is wel dat je bij het vangen van nieuwe Pokémon je eigen beestjes niet kunt gebruiken. Het vechten met wilde Pokémon om je eigen Pokémon te trainen, of om de wilde varianten te verzwakken en te vangen, is een wezenlijk onderdeel van de Pokémon-rpg's die we kennen. Jammer dat dat onderdeel hier geen deel van uitmaakt.

Pokémon Go in het wild.

Het vechten in Pokémon Go! gebeurt, voor zover we dat nu hebben kunnen zien in elk geval, uitsluitend in gyms. Vind je een gym, dan is het de bedoeling om die gym te winnen voor jouw team, te weten geel, rood of blauw. Bij gyms die 'bezit' zijn van jouw team kun je je Pokémon trainen. Een gym bezitten doe je door er een van je eigen Pokémon te installeren. Spelers van een ander team kunnen je gym afpakken door je Pokémon te verslaan. Op dat moment kan jouw team er niet meer trainen, tot de zittende Pokémon verslagen is. Helaas hebben we van dit vlak van het spel nog weinig gezien; toen we klaar waren om wat meer te vechten, ging de vroege versie die wij speelden alweer offline.

We willen meer

Het moge duidelijk zijn dat wij nog niet lang genoeg hebben kunnen spelen om een duidelijk oordeel te vellen. Toch is een aantal dingen al duidelijk. Zo is het heel jammer dat er niet altijd een actieve 'light'-stand op de app zit. Als je app open staat ontdek je snel Pokémon, maar als de app niet actief is, 'scan' je dus ook niet naar nieuwe Pokémon. Wie weet hoe veel Snorlaxen en Jigglypuffs je al voorbij bent gelopen? Je zal het nooit weten. Daarnaast mag gezegd worden dat de app behoorlijk pittig is voor je smartphone. De accu wordt aangesproken in een tempo dat eigenlijk bij grafisch pittige mobiele games hoort, terwijl Pokémon Go! audiovisueel ook weer niet zo heel indrukwekkend is. Natuurlijk is deel van dit alles dat er een accessoire komt, een soort smartwatch die als verlengstuk van het spel zal gaan dienen en dan vermoedelijk wél altijd actief is. Dat maakt dat die extra accessoire eigenlijk verplichte kost is voor iedereen die Pokémon Go! optimaal wil ervaren, en je kunt je dan ook afvragen hoe leuk het nog is om dan alleen maar de game zelf te hebben. De tijd zal het leren.

Let op; het gaat hier om een preview van de game, die we hebben gespeeld onder Android. De game is inmiddels verschenen, maar wij hebben de game gespeeld voor de release, en dus niet onder dezelfde omstandigheden als het grote publiek. Om die reden hebben we afgezien van een cijfer.

Review Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon GoReview Pokémon Go

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2