Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

The Solus Project, een game waarin spelers moeten zien te overleven op een onbekende planeet, is vanaf donderdag 19.00 te koop op Steam Early Access en GOG in Development. Op 26 februari komt de game naar Xbox One Games Preview en in mei verschijnt de definitieve versie.

The Solus Project wordt gemaakt door het Zweedse Teotl Studios en is volgens de makers een avonturenspel met survivalelementen. Spelers moeten op de planeet waar ze gestrand zijn honger, dorst, kou en extreme weersomstandigheden zien te overleven en het mysterie van een verborgen beschaving ontdekken om de mensheid te redden. Eerder toonden de makers al acht minuten gameplay van het spel.

Een vroegtijdige versie van het spel is beschikbaar op Steam Early Access en op GOG Games in Development. Vanaf 26 februari is de game ook beschikbaar op Xbox One Game Preview. De makers beloven regelmatig met nieuwe 'episodische' content te komen. Iedere update zal een nieuwe regio in de geheimzinnige wereld toevoegen. De 'puzzel' moet in mei compleet zijn, dan moet de definitieve versie van het spel ook verschijnen. De vroege versie van het spel kost 13,49 euro, kopers krijgen ook de uiteindelijke game als deze af is.

De Nederlands-Belgische Sjoerd de Jong is de lead-ontwerper van de game. Hij werkte eerder onder andere als leveldesigner voor Epic aan Unreal Tournament 2004. The Solus Project wordt met Unreal Engine 4 gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Wat info over het uitbrengen in delen.
Voor §13.50 is het nog best te doen.

Wat is de huidige staat van de versie met vroegtijdige toegang?
“Since this is a singleplayer game, we will be taking an episodic approach during EA, with each new episode releasing every few weeks if all goes well.

Release 1: The first three levels of the game. Worth about 1-2 hours worth of game, with lots of hidden secrets to figure out while waiting for the next release.
Release 2: +Levels 4, 5 and 6. Adding another 2 hours of gameplay. And any content from previous releases of course.
Release 3: +Levels 7 and 8, adding another 2 hours.
Release 4: +Level 9. Adding another 1 hour.
Release 5: Not 100% sure we'd do a fifth release, but if we'd do then that would be level 10. If not level 10 and 11 + the end game sequence will be held off until the full release.
Dus als ik dit goed begrijp kost het complete spel §13,- inclusief alle releases? Of wordt voor elke release geld gevraagd? 13 euro lijkt bijna te mooi om waar te zijn tegenwoordig..
Het lijkt er op wat Kerbal Space Program heeft gedaan. In het begin was het spel onder de tien euro, daarna net erboven. Pas sinds de 1.0 release hebben ze het spel duurder gemaakt en kost het nu 40 euro. De allervroegste supporters krijgen niet alleen het spel, maar ook alle (eventuele) expansion sets.

Sommige ontwikkelaars tonen zo hun waardering aan de mensen die al vroeg instapten :)
Eigenlijk zoals Minecraft het ook gedaan heeft.
Spel kostte in Alpha 5 euro geloof ik en daarna 10 in Beta (toen heb ik het aangeschaft) enzovoorts.

Slim in mijn ogen. Je hebt iig als early adoptor het idee dat je er wat voor krijgt.
Hoewel je ook een risico hebt dat de ontwikkelaar het spel niet helemaal kan afronden, bijvoorbeeld als ze failliet gaan. Dat is het nadeel van het aanschaffen van een spel als deze nog in alpha of beta is.
Dat risico heb je uiteraard.
Wat hieronder ook al ergens aangehaald werd, is het van de zotte dat dit tegenwoordig helemaal in is.
Nu moet ik zeggen dat het me wel aan trok en die 13 euro nog iets vond ik wel een interessante prijs. Ofwel, ik heb hem net aangeschaft.
Vooruit, die gok heb ik dan ook maar weer eens een keertje genomen.
Ja zoals Crazy Harry het zegt, je koopt nu de Early Access voor §13.50 en krijgt de updates gratis.
Koop je straks het volledige spel word die wat duurder.
Dus als ik het goed begrijp moet ik per release betalen? Dus in totaal +-50-60 euro?
Niet om verder te klagen/zeuren, maar dan wacht ik het liever af ipv 40 euro betalen en de laatste content missen omdat het niet afgemaakt wordt.
Zoals ik het lees, zijn die releases simpelweg updates van het spel dat je voor §13,50 koopt.
Ze vertellen simpelweg de iteraties die ze van plan zijn uit te brengen om het spel tijdens Early Access compleet te maken. Aan het eind, na release 4 of 5 dus, heb je daadwerkelijk een compleet spel en wordt het officieel gelanceerd.
Dus je bent dan uiteindelijk slechts §13,50 kwijt aan het spel.
Ben ik de enige die early acces moe is?
Zolang de prijs in orde is. Dus niet de volle mep vragen.
Met Early Access zijn veel developers in staat iets te maken wat ze normaal niet zouden kunnen maken.
Dus zonder zou je vast zitten aan de recyclede troep van de studios.
Inderdaad. Dat lijkt me een beetje het gevolg van de projectmanagement trends zoals Scrum en Lean. Waardoor er tussentijds feedback wordt gevraagd zo dat je aan het einde van de cyclus niet met een ruk product zit.
Dat ook.
Nadeel is dat hierdoor soms projecten een richting in gaan die sommige mensen niet prettig vinden. Of dat het project niet afgemaakt word.
Maar deze risico's worden vind ik ruim goed gemaakt door de flink lagere prijs en de hogere diversiteit in games.

Er zijn genoeg games van grote studios waar je de volle mep voor betaald en welke verre van af zijn.
Vast niet, maar je hoeft het niet te kopen. Zeker bij de wat minder grote en bekende games zoals dit is het toch een leuke manier voor geÔnteresseerden om de makers te steunen?
Ze zouden beter na ratio de prijs moeten vragen, dus als de game 60% af is de prijs ook 60% maken. En dan als de game 70% af is die extra 10% rekenen etc.
Dan is de developer gesteund en heeft de gebruiker nog rechten.
Vroeger kregen we demo's nu krijgen we early access... Ik ben het ook een beetje beu, hoewel dit soort type games enkel kan als er ook echt een community achter zit geloof ik.
Demo's waren echter vaak al games die 'af' waren, qua gameplay en idee sowieso (of de latere levels al klaar waren terzijde); het was wel zo dat je een half (of niet eens) spel kreeg, maar het zat niet vol met bugs of grote wijzigingen in het spel oid.
Ik wou ook het verschil aangeven, niet dat ze gelijk zijn... vroeger kregen we demo's voor we kochten nu krijgen we pre-demo's vol bugs voor een gereduceerde prijs. (soms)
Wie zegt dat ze dat niet doen? De prijs gaat vast omhoog naarmate het spel meer af raakt.
Omdat ze dan het spel in het begin heel goedkoop moeten verkopen en dan betaalde updates moeten doen.
Beetje wat EA ook doet, op dat heel goedkoop verkopen na dan ;)
Ik snap het niet: het spel is nu §15, en als straks alle afleveringen af zijn zal het duurder zijn. En wie het spel nu voor §15 koopt krijgt zonder extra te betalen de toekomstige afleveringen er vanzelf bij. Dan gaat het toch juist zoals jij voorstelde?
Het nut van early acces is dat je de dev ondersteunt.
Als dadelijk 10k spelers instappen en gelijk de volle 15 euro lappen.
De dev heeft dan 150k om te besteden.
Stel hij blaast die 150k er in 2 weken door heen.
Spel is nog niet af, maar hij heeft geen geld meer om het verder te ontwikkelen.
Zal die dan bij de bank geld gaan lenen? Of zal hij het spel gewoon niet af maken?
Stel hij verkoopt het spel voor 5 euro en elke opvolgende update ook voor 2 euro.
Dan heeft die developer een 50k om de develpment te starten.
En na elke update heeft hij 20k om verder te werken.
Stel hij verneukt het zoals Rust dan heeft hij wel licht minder euro's en wordt die gemotiveerd om het beter te doen....
Daarbij heeft niet idereen een spel gekocht dat ze uit eindelijk geen bal aan vinden.
O, zo bedoel je het. Maar die §15 is dus niet de "volle" prijs: als alle delen af zijn, zal de prijs voor nieuwe instappers hoger liggen. Dus dan heeft de ontwikkelaar toch wel nog een financiŽle reden om door te blijven gaan met de ontwikkeling, aangenomen dat er gedurende de ontwikkeltijd steeds nieuwe mensen geÔnteresseerd raken in het spel.
Zijn niet veel projecten die er echt goed gebruik van maken. Dan bedoel ik projecten die al sinds het begin grote updates uitbrengen en die echt het geld gebruiken om de game te developpen en niet het zien als een makkelijke manier om met een halve game veel geld binnen te slepen en dan niks meer van zich laten horen.
Maar vind dat Steam het vele malen beter aan kan pakken. Kijk naar gog die een menselijk moderatie systeem biedt.
Nope... Het begint een beetje irritant te worden, zeker omdat er ook een hoop projecten niet verder gaan dan de early acces, en daar zit je dan, betaald voor een spel dat nooit afgemaakt wordt..
Ja ik ook. DLC mag er van mij ook af.
Ik heb meegedaan met die Early Access poeha in het begin maar de fun van zo'n game gaat voor mij dood voordat het spel klaar is. Vind ik een beetje contraproductief.
En uiteindelijk is het ook geen service voor de fan maar gewoon fiscaal dingetje.
Men probeert veel om zo snel mogelijk geld uit een project te slaan, het liefst zonder verplichtingen. Iedereen lijkt er aan te willen maar ik vind het early access concept eigenlijk alleen acceptabel voor kapitaalloze indies.
Ook dingen als gare goedkope vormen van DLC en pre-orders. Moet je eigenlijk ook niet aan meedoen.
Ga deze zeker proberen, lijkt me geweldig om rond te dwalen op vreemde planeten,heb me vroeger zeer vermaakt met het spel THE DIG wat ik tot de dag van vandaag nog niet ben tegen gekomen, misschien dat dit spel hier verandering in brengt. :9

Wat mij alleen niet duidelijk is, betaal je voor deze tijdelijke versie en krijg je later de volledige gratis en betaal je voor de updates die ze later toevoegen?
Van wat ik van de site vernam, krijg je gewoon de hele game. Echter releasen ze het voor het testen even in delen en krijg je het einde te spelen vanaf de release niet veel later.
Oh op die manier,dat is duidelijk bedankt. ;)
Van de week nog een workshop Unreal engine gevolgd van de beste man (Sjoerd de Jong).
Hij liet daarbij zien hoe dit spel gemaakt is en dergelijke. Knap staaltje werk! Er zit enorm veel diepgang in en een mysterieus sfeertje waar ik wel van houd, dus deze game ga ik dan ook zeker aanschaffen. :)
Niet veel games weten mij nog aan te spreken, maar dit voelt (voor mij) erg vernieuwend.
Hoop dat ze fatsoenlijke VR ondersteuning toevoegen, want dit spel is daar een geweldige kandidaat voor..
Spel zojuist opgestart en je kunt dus blijkbaar Visual helpers en Objective markers uitschakelen, dit is wel erg prettig voor een survival game.
En je krijgt zelfs de mogelijkheid om dit te kiezen bij het eerste keer uitstappen van je capsule.

http://i68.tinypic.com/i5ow9d.jpg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True