Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Op een Hongaarse site zijn foto's en specificaties van een smartphone verschenen die HP als de Elite X3 zou uitbrengen en die Windows 10 Mobile zou draaien. HP zou het toestel volgende week officieel onthullen.

De foto's tonen een smartphone met 5,96"-scherm met daaronder een opvallend rooster met daarnaast een logo van audiospecialist Bang & Olufsen. De resolutie van scherm zou 1440x2560 pixels bedragen. HP zou de Elite X3 met de Snapdragon 820 uitrusten, waar de Lumia 950 XL het nog met een Snapdragon 810 moet doen.

Op de specificatielijst staat verder de aanwezigheid van een irisscanner, een vingerafdrukscanner en ondersteuning voor draadloos laden via Qi. Er is 4GB geheugen en 32GB opslag, uit te breiden via microsd-kaarten. De smartphone beschikt volgens de Hongaarse site Tech2 over usb-c en is 7,8mm dik. De site zegt de foto's en details van een 'betrouwbare bron' te hebben ontvangen.

Verder is er een 8-megapixelcamera en 16-megapixelvariant aanwezig en zou de telefoon bestand zijn tegen water en stof tot een niveau zoals de IP67-norm beschrijft en is deze volgens een MIL STD810-rating bestand tegen vallen.

HP zou de Elite X3 tijdens de MWC-telecombeurs volgende week in Barcelona onthullen. Eerder liet beroepslekker EVLeaks al weten dat HP een toestel met Windows 10 Mobile als de Elite X3 zou uitbrengen.

HP Elite X3HP Elite X3HP Elite X3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

En de win10mob aanval op de markt duurt voort. Leuk dat HP weer meedoet. Na het webos fiasco heeft het even geduurd eer ze weer de markt durven betreden. Ben benieuwd naar deze entree.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 18 februari 2016 20:54]

Goed om te zien dat meer merken bezig zijn met Windows-telefoons nu. Het is niet dat ik wil dat Windows aan de top komt maar de markt wordt nu dusdanig in de greep gehouden door Apple en Samsung dat het gewoon ongezond is. Alleen die twee merken maken winst en de rest speelt quite of maakt verlies. Als dit te lang zo doorgaat verdwijnen merken als HTC, Sony en LG van de smartphonemarkt en dat zou eeuwig zonde zijn. Je hebt dan in feite alleen nog maar keuze uit Samsung met Android of Apple met iOS. Een sterk derde OS, ongeacht van welk merk of merken, is gewoon beter voor de consument.

Je hebt dan meer concurrentie, meer reden voor de grote merken om te innoveren en bij te blijven en als eindresultaat heb je meer gave telefoons om uit te kiezen, of je nou van Android, iOS of Windows houdt.
Ja dit is nu de tweede melding binnen enkele dagen (nieuws: Vacature wijst op ontwikkeling HTC-smartphone met Windows 10 Mobile) van een smartphone maker die bezig is met Windows Phones. Dat zijn goede tekenen. Nu nog een nette WP8.1 > W10 migratie om de bestaande gebruikers ook op W10 te krijgen en te houden en weer terug naar goed geschreven webpages waardoor a die OS specifieke apps overbodig worden. Dan worden we als smartphone gebruikers weer onafhankelijk en vrij. Daarnaast worden de desktops van onze smartphones iets rustiger en misschien nog iets informatiever.
Gij hebt het hier over Apple en Samsung.
Ik was op de verjaardag van een 100 jarige, kunt ge geloven dat er 17 van de 25 mensen een Huawei hadden?
Enfin, ik wil alleen maar zeggen dat we Hawei zeker niet meer uit het oog mogen verliezen.
Ook in mijn stamcafé zie ik meer en meer Huawei.
Waarschijnlijk niet omdat ze beter zouden zijn maar omdat de mensen meer prijsbewust willen gaan kopen.
Ook ik ben sinds een jaar overgestapt naar Huawei want Samsung en Apple zijn veel te duur en zeker in verhouding wat ge meer zou hebben bijna een Samsung of een Apple.
Komt er nog bij dat ik graag om de 2 jaar een nieuwe koop en liefst zonder abonnement
Verder zou ik het ook leuk vinden moest Windows wat meer in aanbod komen.
Altijd leuk voor de concurrentie hé..
Huawei is zeker een merk wat aan het groeien is, maar je hebt zelf een Huawei. En het merk wat je zelf hebt valt ook meer op. Dat werkt met auto's zo en dat werkt met telefoons ook zo.
Wat ge zelf hebt dat ziet ge zeker bij anderen vlugger, daar hebt ge volkomen gelijk in.
Het is wel zo dat ik mijn Huawei gekocht heb omdat ik hem veel begon te zien.
Tja, ik kijk nogal graag eens de kat uit de boom hé en dat maakt dat ik dan mensen aanspreek die iets hebben wat mij nieuwsgierig maakt.
Ik denk dat ge dikwijls van de man in de straat meer en juistere informatie krijgt dan van een verkoper die zijn lesje vanbuiten geleerd heeft.
Tja die mensen staan daar ook maar hun brood te verdienen hé. ;)
Huawei zie ik ook steeds vaker hier in Amsterdam opduiken. Zijn leuke telefoontjes en voor een goede prijs. Kwalitatief wil het nog wel eens hit or miss zijn begrijp ik uit m'n omgeving.

Trouwens: Hè (e als in elf) en hé (ee als in één) zijn twee hele verschillende dingen. :P
Ik bedoel dus hé want die letter staat zo gebruiksklaar op het toetsen bord.
Ik bedoel met die hé zoiets als .... klopt toch.
Het is voor mij misschien een teveel gebruikt stopwoord.
Maar ja, Nederlands en Belgisch kunnen een andere betekenis hebben.
Eén ding is zeker, ik bedoel er niets verkeerd mee en doe mijn uiterste best om duidelijk en beleefd te blijven maar volmaakt ben ik zeker niet. :)
"Hè?" als in "toch?" is dus "hè". :P
80% van alle winst op de smart phones wordt door Apple opgegeten. Het overige grote deel door Samsung, de rest of net een beetje winst, of zelfs verlies. Al gaat het wel wat beter met Xiaomi en Huawai.

Ik zie Windows Phone (of 10 Mobile inmiddels) voorlopig geen derde plek innemen. Daar is het te laat voor.
Windows Phone neemt al de derde plek in.
Tsja for what it's worth:
http://www.macrumors.com/...rket-share-q4-15-gartner/

Het is nou niet echt een concurrent voor de eerste en tweede plaats die bij elkaar nu 98,4% van de markt beheren.

@ SomerenV:
Alleen die twee merken maken winst en de rest speelt quite of maakt verlies. Als dit te lang zo doorgaat verdwijnen merken als HTC, Sony en LG van de smartphonemarkt en dat zou eeuwig zonde zijn.
Helaas werken ze daar zelf nou niet echt aan mee. De HTC one M9 was bijvoorbeeld een aanfluiting in verhouding met de M8. Voor een flagship nou niet echt vlag waardig.

Toestellen als dit moeten de concurrentie een enorme zet geven. Als ik de bekende Specs zo bekijk (die echt heel stevig zijn voor een windows Phone), ziet dit er voor mij iig goed uit.
Van macrumors.com. Er zijn beter bronnen...
Afijn, het is de derde plek. Een 4de plek invulling is helaas zelfs ver te zoeken.
Laten we er maar zuinig op zijn.
Gartner, waar macrumors op zijn beurt naar verwijst is dat zeker. En, om eerlijk te zijn schrik ik wel een beetje van die ene procent. De polarisatie neemt dus nog steeds verder toe. Deze getallen staan echt niet meer in verhouding met het feitelijke kwaliteitsverschil tussen de verschillende platforms.

We moeten echt af van die apps. Informatieaanbieders moeten gewoon weer goede webpages bouwen die platformonafhankelijk zijn. Hebben zo ook nog een iets grotere markt. Bovendien ligt het onderhoud weer waar die thuishoort, bij de informatieaanbieder. Nu lopen we als kleine systeembeheerders al die apps up to date te houden. De omgekeerde wereld.

Zolang de grote drie, en alle informatieaanbieders, en alle klanten (!) met de blik op oneindig dit app circus in stand blijven houden blijven we in deze verlamming zitten.
Apps die een webpage na doen slaan inderdaad nergens op. Maarja je moet in de app store staan anders ben je niet hip!
Maar dingen als games en echte applicaties zijn toch niet altijd na te bouwen als webpage nog.
daarnaast verwachten gebruikers tegenwoordig ook dat ieder bedrijf een app heeft, hoe onnuttig de app ook is
Stel je hebt een bedrijf dat ... relatief goed loopt. Geen dikke winst maar ook geen dikke verliezen. Zou jij het risico lopen om telefoons te maken voor die 1%? Een platform waar developers niet naar om kijken. Een platform waarbij de apps van de eigenaar van het platform mooier en beter werken op concurrerende platformen?
Zou jij het risico lopen om telefoons te maken voor die 1%?
De kleine smartphonebouwer die zijn geld maar een keer uit kan geven begrijp ik heel goed wanneer die kiest voor een groot en veilig platform met een groot bereik.

En dat Microsoft apps bouwt voor andere platforms, Tja, in nieuws: Vacature wijst op ontwikkeling HTC-smartphone met Windows 10 Mobile had ik in discussie met Fledder2000 het beleid van Microsoft ook al wat zwalkend genoemd. Dit is inderdaad een ander voorbeeld van dat zwalkende beleid. Dingen gaan duidelijk niet zoals Microsoft het zich heeft voorgesteld.

Maar wat ik in mijn reactie eigenlijk trachtte te zeggen is dat die smartphonebouwer eigenlijk niet gedwongen zou moeten zijn die keuze te maken. De technologie om remote en web enabled te kunnen werken is er op dit moment klaar voor. Games kunnen via browsers worden gespeeld, met een VDI connectie kan een eenvoudige cliënt de functionaliteit van een complex werkstation worden gegeven.

Laten nu die smartphones eigenlijk hele eenvoudige cliënts zijn. Dan is het toch eigenlijk paradoxaal dat we die lichte cliënts volstoppen met kleine gesimplificeerde portals die niets anders kunnen dan een bepaalde site op een bepaalde manier benaderen?

Het begrip apps is natuurlijk een containerbegrip. Wat ro8in ook al aangeeft is dat mogelijk niet alles is terug te brengen tot een web applicatie. Misschien bevinden we ons nog in een overgangsstadium op dat punt. Een begin zou al zijn om een onderscheid te maken tussen die portals en de echte apps met gerechtvaardigde code aan de cliënt kant. Dat zou de discussie ook meer helder maken.

Die industrie zou zo gebaat zijn bij een universele conventie hoe web content benaderd kan worden (en volgens mij is er al zo'n conventie, HTML5?) en hoe de interactie vanuit een OS moet verlopen. Ik weet hiervan te weinig, maar vermoed dat met name bij dat laatste die OSsen steeds unieke kunstjes uithalen. Voor een gebruiker voegen die kunstjes niets toe aan de beleving van het OS. Laten we die laag over alle OS-sen gelijk trekken en laten de OS-bouwers zich meer focussen op interfacing met de gebruiker en het management van verschillende processen.

Maar ja, het bestaan van die platformen hebben natuurlijk ook een strategische reden.....

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 februari 2016 12:04]

Dan is het toch raar dat Dell bijvoorbeeld niet veel meer Ubuntu laptops uitbrengt in plaats van Windows. Dat is exact hetzelfde toch? Ja Dell brengt Ubuntu laptops uit. Maar 1 of 2 modellen. Ook iets te maken met marktaandeel of zoiets. Er is wel vraag naar maar niet zoveel. Ubuntu is ook geen slecht OS.

Het gaat er ook niet om hoe goed of slecht een platform is. Het gaat er toch vaak om of de consument erachter staat. Ook al is een platform slecht.

En ik ben het zeer eens met je HTML5 benadering hoor! 100% Misschien is dat de reden ook dat Microsoft zich meer focust op services dan op het platform zelf.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 februari 2016 12:44]

Xiaomi verdient bar weinig aan hun telefoons. Die verdienen meer met alle accessoires en andere producten die ze verkopen cq resellen. Telefoons is iets waar ze hun naam mee maken maar niet hun verdiensten.
Ziet eruit als een zeer mooi apparaat. :) Speakers zien er ook leuk uit zo.
Idd mooi apparaat maar wanneer gaan ze bij MS eens snappen dat die live tiles niet werken. Ze nemen onnodig veel ruimte in op je scherm, met icoontjes in een raster kun je er veel meer plaatsen en is veel overzichtelijker. En het ziet er gewoon heel lelijk uit en dat is waarom mensen geen Windows telefoon willen kopen. Op de pc met Windows 10 doen ze toch ook icoontjes in een raster, dat ze het dan ook doen op de telefoon. Maar nee, MS blijft er hardnekkig aan vasthouden, dan zoeken ze het nmm wel zelf hoor. Jammer want icoontjes in een raster>meer Windows telefoons >vanzelf meer apps>nog meer Windows telefoons. Ik zou maar wat graag een Windows telefoon kopen ipv Android dat qua beveiliging zo lek is als een zeef en privacy-hongerig, gebrekkig updatebeleid, etc. Maar het gebrek aan apps houdt mij(en iedereen) tegen.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 19 februari 2016 00:49]

Wat is de winst van een icoontje t.o.v. een Live Tile? Het is kleiner ja, maar als je een Live Tile verkleint zoals op de afbeelding te zien is bij o.a. Excel, krijg je.. een icoontje!
Daarnaast, als je een Live Tile niet wilt hebben omdat je het nut er niet van inziet en liever de informatie alleen in de app bekijkt, prima, dan zet je de Live Tile uit.
En wat jij lelijk noemt, noemt een ander mooi, minder druk, minder kinderachtig.

Overigens noem je een raster met icoontjes overzichtelijker en beweer je dat er meer plaats is. Overzichtelijker betwijfel ik, omdat zowel bij een raster met afgeronde icoontjes als deze vierkante variant, er een simpel rij/kolom principe is. Alleen nemen deze blokken, naar jouw eigen keuze, 1x1, 4x4 of 4x8 plaatsen in. Met icoontjes zou je met een zoom iets tot 4x4 komen.
En meer plaats met icoontjes lukt je alleen als je ze tegen elkaar aanzet, wat onoverzichtelijk is, of laat overlappen en hoopt dat ze elkaar niet kruisen.

Wil je dan toch perse andere icoontjes, gebruik dan een app als Hot Tiles! (https://www.microsoft.com...ps/hot-tiles/9wzdncrfhvqz)
Kun je lekker je eigen plaatje kiezen voor een app of link. Is namelijk ook een optie, die niet in de screenshots staat in de Store.
Sowieso zijn tiles veel rustiger voor het oog zodra je eraan gewend bent. Want ze zijn vierkant. Bij Android heeft iedere app zijn eigen vorm icoon. Bij iOS is het dan weer iets beter want ze hebben allemaal een vierkante vorm met afgeronde hoeken maar het nadeel bij iOS is weer dat je een icoon hebt met daaronder tekst. En daarachter een achtergrond waar je niks van kan zien. Ziet er nog steeds als een puinhoop uit naar mijn mening. Live tiles zijn perfectie qua vorm. Beter kan het niet in elkaar passen en samen met een achtergrond is alles veel beter leesbaar omdat je de transparantie kan instellen. Tevens kan je zoals je zegt kiezen om de tiles terug te brengen naar icoontjes. Oftewel, alleen maar voordelen. En dan heb ik het niet eens over de informatie die de tiles tonen. Nooit wil ik meer terug naar iconen.
Bij Android heeft elk icoon zijn eigen vorm zodat deze makkelijker te onderscheiden zijn van elkaar. Dus het is helemaal niet slechter dat Android app iconen allemaal een onderscheidende vorm hebben. Dit wordt zelfs aangemoedigd in de officiële Material Design documentatie.
Ja maar het ziet er wel heel lelijk uit al die tiles dicht bij elkaar gepakt en het oog wil ook wat. Die tiles zijn niet meer dan een vierkant met daarin een icoon. Als je dat vierkant weglaat houd je alleen het icoon over en dat ziet er designmatig veel mooier uit, veel moderner. En doordat de tiles dicht tegen mekaar staan zie je je achtergrond er niet door. Je kan ze wel transparant maken maar dan zijn de tiles niet goed meer afleesbaar. Mensen willen een mooie achtergrond van bijv. hun vriend/vriendin of hun kinderen en dat lukt niet goed met die tiles. Het kleine marktaandeel van Windows mobile heeft me trouwens gelijk.
Idd juist de tiles benutten de ruimte veel meer dan een raster met icoontjes of widgets. Ik kan op mijn telefoon met WP veel meer info kwijt op 1 scherm dan ik op mijn android tablet op 3 schermen kan.
Denk je echt dat Microsoft het enige unieke aan Windows Phone weg gaat gooien? Echt niet hoor, anders kun je het net zo goed Android gaan noemen. Waarom zou je dan nog een Windows Phone willen kopen? Bovendien weet je niet of mensen geen Windows Phone kopen om de live tiles, waarschijnlijk geldt dat alleen voor jou.

Voor mij werkt het juist uitermate productief. Ik snap ook niet waarom je zegt dat de tiles meer ruimte innemen, bij mij passen er zes naast elkaar en elf onder elkaar. Volgens mij is dat veel meer dan in een standaard Android icon grid. Volgens mij is eerder het probleem dat je het concept van live tiles niet begrijpt. Wil je allemaal kleine icoontjes? Mogelijk. Wil je allemaal grote tegels (eigenlijk zijn het dan widgets)? Mogelijk. Wil je een mix? Ook mogelijk.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 19 februari 2016 07:39]

Denk je echt dat Microsoft het enige unieke aan Windows Phone weg gaat gooien? ... Waarom zou je dan nog een Windows Phone willen kopen? Bovendien weet je niet of mensen geen Windows Phone kopen om de live tiles, waarschijnlijk geldt dat alleen voor jou.
Als Live Tiles een Unique Selling Point waren dan was dit al lang opgepikt door Android. Ze zijn wel uniek, maar een selling point zijn ze tot hiertoe niet gebleken.

Microsoft is gewoon te laat in mobile gedoken, heeft de boel een tijd laten rotten en heeft wat blunders geproduceerd op het vlak van upgrade mogelijkheden van toch duurdere (Nokia/MS)telefoons.

Er hangt ook een wanhopig probeersfeertje rond het mobiele aspect van MS en dat schikt veel potentiële klanten af. Ze blijven gewoon in die vicieuze knoeiboel zitten van te weinig apps, te weinig klanten, dus weinig geïnteresseerde ontwikkelaars, dus te weinig apps... De jarenlang aanslepende vrijage met Nokia die in een kannibalistisch huwelijk uitmondde heeft ook bitter weinig opgeleverd.

Even dacht ik dat ze goed bezig waren door enkele telefoons met zeer goeie specs tegen een in verhouding bescheiden prijs aan te bieden en door continuum. Maar de telefoonmarkt is al zo verzadigd, veel hardwarefabrikanten zien zwarte sneeuw en nieuwe OS'en mislukken stuk voor stuk. Zonder de cash van MS was dit avontuur al lang afgelopen.

Continuum is een erg leuk concept en zou een echte en waardige unique selling point kunnen zijn, moest het dan al naar behoren werken en de docking betaalbaar zijn. Hier is nog werk aan en ze laten het weeral allemaal te lang duren.

In een volgende release zal dat wel (enigszins) rechtgezet worden, maar wie nu een telefoon koopt of heeft zal waarschijnlijk weer met de gebakken peren blijven zitten omdat er enkel maar vooruit gekeken wordt en bestaande klanten al te vaak genegeerd worden. Dit is iets wat je bijvoorbeeld bij Apple veel minder hebt.

Maar goed, ze hebben dus Live Tiles...
Denk je echt dat Microsoft het enige unieke aan Windows Phone weg gaat gooien? Echt niet hoor, anders kun je het net zo goed Android gaan noemen. Waarom zou je dan nog een Windows Phone willen kopen?
Betere beveiliging, beter updatebeleid, minder privacy-hongerig dan Android.
Bovendien weet je niet of mensen geen Windows Phone kopen om de live tiles, waarschijnlijk geldt dat alleen voor jou.
Mensen kopen geen Windows Phone omdat er te weinig apps zijn. Maar om apps te maken moeten er eerst genoeg Windows Phones zijn. Opdat mensen een WP gaan kopen moet het er vooreerst goed uitzien en dat doet het niet met die opeengepakte live-tiles.

Handig zijn de live tiles wel ja, maar dat zien we niet terug id verkoopcijfers.
Ja, want statische icoontjes die absoluut niks doen en geen informatie tonen zijn zoveel beter dan tegels die dat wel doen en indien je dat toch niet leuk vind, gewoon kleiner kan maken tot je alleen nog maar een iconen grid hebt. /s

Daarbij, een raster van iconen op de meeste toestellen is iets van 5 bij 8 (en dat is al veel) iconen, Windows Phone op een Lumia 640 staat 6 op 11 iconen toe op je scherm zonder een eerste keer te scrollen.
Zo lekker generaliserend....

Ik vind die Live-Tiles juist fantastisch :+
Zeker met een weer app of een nieuws app is het een leuke tevoegng, en bij facebook zie je status updates voorbij komen.

Als je icoontjes wil kan je ze tot het kleinste formaat verkleinen en heb je een icoontje 8)7

De meeste sites waar ik eerder op de android een App voor gebruikte, bekijk ik nu gewoon als website, en daardoor vaak weer beter te gebruiken als de app was. (En ik kan het nog dagelijks vergelijken. Werk telefoon is een Samsung S5, privé een Lumia 930)

Qua telefoons zijn de Windows-Phones juist mooi strak vorm gegeven vind ik. En ik ben juist benieuwd wat de andere fabrikanten nu gaan doen. Einde van het jaar loopt mijn abbonnement weer af, dus kan weer mooi zoeken.
Nee je hebt geen icoontje, je hebt een vierkant met een icoon erin. Qua design is dat heel lelijk.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 20 februari 2016 19:38]

Correctie, qua design vind ik dat heel lelijk bedoel je.

Ik daarentegen vind de livetiles juist veel overzichtelijker, uniformer en ja, mooier dan een grid van verschillende iconen met tekst er onder.
Ik vind de Live tiles juist leuk! Je kunt ook gewoon de live tiles zo klein maken als je wilt en dan zijn het niet meer dan icoontjes zonder tierlantijntjes, dus voor ieder wat wils :)
Ik zou niet meer zonder mijn live tiles kunnen. Ik heb in één oogopslag beschikking tot alle voor mij relevante info, zonder in programma's te moeten gaan graven. Voor mij was dat een van de redenen om van Android over te stappen naar Widows. Ik heb daarentegen een gruwelijke rothekel aan die icoontjesrasters. Maar ja... de gustibus et coloribus non est disputandum, zeker? ;-)
Die speaker grijpt terug naar het design van de HP servers!

Hier een Plaatje
Zeker, vraag me alleen af wat de accuduur mag wezen...
Dat weten we pas als de grootte van de accu bekend is, dan kun je pas een gok doen.
Niet echt. HTC heeft t tot zover met haar Android lijn steeds voor elkaar krijgen mensen te verbazen wat voor accuduur ze uit een kleine accu persen. Als ze dat ook op de WP toestellen doen, wordt je zeer aangenaam verrast.
De voorkant doet absoluut denken aan HTC, maar het is een HP. De gok blijft.
*facepalm*
Je hebt helemaal gelijk. :')
Ik las "HTC" ipv "HP", en zag die grill; zag die aan voor de BoomSound grill. :P

Sorry guys. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 februari 2016 23:19]

Maar je vergeet daarbij dat het om een HP gaat en een nieuwe SoC.
Er is nog weinig bekend over de energie management van de SD820

Waar je HTC vandaan haalt weet ik niet.
Ze bloven een zuigere processor bij qualcomm, gelukkig want die xperia z5 van mij zuipt stroom :/
Ik heb sinds kort voor mijn werk een Windows 8.1 smartphone van Microsoft. Daarvoor had ik een Samsung Android (en prive een iPhone). Ik vind de Windows echt een verademing en dan is dat nog met 8.1. iPhone vind ik te duur worden en die zijn alleen nog maar bezig met consumenten uitmelken. Android vind ik een rommeltje en de Samsung die ik had een farce. Dus mijn eerste nieuwe smartphone zou zeer goed een Windows smartphone kunnen zijn. Die van mijn werk kost maar 150 euro en werkt als een tierelier....
Omdat je voor Windows 10 mobile geen hoge specs nodig hebt ;)
niet alleen dat maar ik heb bijvoorbeeld een lumia 820 van 3 ~ 4 jaar oud, en die wordt nog steeds ondersteund(!). Ik kan wanneer w10 mobile "uit komt" dat er gewoon op installeren.
Mooi toestel! Ben wel benieuwd naar de accuduur, omdat de accuduur van de 950(XL) nu niet bepaald goed te noemen is (zie review van Tweakers.net).
Die accuduur is wel sterk verbeterd met latere firmware.
Ok, goed om te horen. Heb zelf een iPhone, maar vind Windows phone toch ook erg interessant. De tegenvallende accuduur was 1 van de redenen om hem niet aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Aardmens op 18 februari 2016 20:55]

Ik doe nu al geruime tijd 2 dagen op een batterijlading met mijn 950XL. Heb een gemiddelde tijd tussen herladingen van 1d 14h en op dit moment geeft mijn toestel aan 14h sinds laatste lading en nog 1d4h geschat te gaan.
Maar hoe veel gebruik jij je telefoon dan? Mijn moeder gebruikt haar Lumia 640 enorm veel en doet er net aan 1 dag mee. Haar vorige telefoon (iPhone 5s) haalde met haar gebruik nauwelijks een halve dag...

Ikzelf heb een LG G3 (Android 6.0, stock) en ben een zware gebruiker en doe er ~1d 14h mee (net als jij dus). Maar dat is dan wel met gemiddeld 7.5 tot 8 uur scherm aan + paar uur bellen & muziek via de headset voor 3 - 4 uur over 2 dagen. Zoiets kan de Lumia 640 van mijn moeder onmogelijk. Idem voor zelfs de OnePlus One en Galaxy S6.

Op Windows Phone is het alleen wat lastiger om te zien hoe veel uur je dan je scherm aan hebt gehad...
Geloof me, de accu haalt makkelijk de dag!
Ik zit nu (waarschijnlijk tijdelijk) op een Lumia 435. Mijn Moto G met Cyanogen trekt makkelijk 5 dagen. De Lumia max 1,5. Ik doe op beiden evenveel......bijna niets. Eens per day een kijkje op tweakers. Op de Lumia heb ik zelfs niet eens de moeite genomen om mail in te stellen.
Had je beter een 640 gekocht kost minder dan de MOTO G en is top qua accuduur.

De 435 kost trouwens nog niet eens de helft van de moto G.
Ik had eerst de 435 (vanwege het mooie kleine scherm) en later de Moto E 2015 (excuses, ik zei G). Helaas is Cyanogen niet voldoende stabiel op dit device. Problemen met mail attachments, WiFi profielen etc. Er is ook nog steeds geen stable release. Toen maar weer terug naar de 435.
Binnenkort maar weer terug naar de Nokia 301. Effectief heb ik daar net zoveel aan.
Als HP nu nog met een x86 processor komt daar wordt ik blij van,met de nieuwe X3 atom kan het in de toekomst :) heeft het LTE 4G. 2016 wordt de processor aangekondigd.

verder is het een mooi toestel, overigens hoop ik dat andere bedrijven ook zien dat intel aan de weg aan het timmeren is en dat de processors snel genoeg worden voor x86 apps, dit word de toekomst voor windows phone,

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 18 februari 2016 19:57]

Wat heeft dat met x86 te maken? W10m draait universal apps die schalen tussen pc, tablet en telefoon. Die zijn toch onafhankelijk van de soort processor? Specialistische programma's als SPSS op een telefoon kunnen draaien is wel heel erg niche. Dat zal echt geen nieuwe gebruikers naar het platform trekken.

Als Microsoft meer gebruikers op mobiel wil, gaan ze beter zorgen dat ze eerst hun eigen apps/diensten volledig functioneel op W10m aanbieden voordat ze die naar iOS en Android brengen. Of op zijn minst tegelijkertijd. Vandaag weer een nieuwe functie op Skype (groepsvideo chat) die op iOS en Android wordt gelanceerd, zonder überhaupt te noemen of en wanneer het naar Windows 10 (mobile) komt. Je voelt je echt gewaardeerd als Microsoft klant...
x86 is gewenst omdat veel mensen verwachten dat Continuüm binnenkort x86 applicaties gaat ondersteunen. Uiteraard is daar dan wel een x86 processor voor nodig. Als de ondersteuning er inderdaad gaat komen heeft dat zeker wel meerwaarde omdat de telefoon dan veel beter inzetbaar is als PC.
Ik voorspel dat Windows 10 Mobile hetzelfde lot gaat krijgen als Windows 8 RT. Het sterft een langzame dood en zal worden vervangen door Windows 10 32 bit, waar je toevallig ook mee kan bellen. De Surface Phone gaat hiervan het eerste exemplaar worden.

We gaan dan een toekomst tegemoet waarin de PC zich in onze zak bevindt, letterlijk!
16GB voor de 32bit versie en 20GB voor de 64bit,dat slokt al de helft van je geheugen weg en dan heb je ook nog niks geïnstalleerd van software,ik denken dat ze met een apparte versie moeten komen voor Windows Phone die x86 kan draaien.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 18 februari 2016 21:07]

Dan komen ze gewoon met een 128 GB toestel. Geheugen kost amper iets. Al wil men anders doen geloven als je een tree hoger gaat in gewenstr opslag.
Windows 10 Mobile is Windows 10. Van RS1(of RS2) is al bekend dat die ook x86/x64 wordt. Er sterft niets. Het blijft, want het is Windows 10.
Ik dacht dat dat zo langzamer hand wel duidelijk was voor iedereen.
Ik snap het ook niet dat geschreeuw van iedere website of reactie dat Windows phone dood is. Natuurlijk in zekere zin, maar het is zoals je zegt Windows 10. Er kan niks doodgaan. Het is een kleine moeite voor Microsoft om Windows 10 op verschillende formaten schermen te laten werken. Dat is juist het mooie van Windows 10. Als Windows 10 straks miljarden gebruikers heeft dan komen de apps vanzelf want mensen hebben allemaal verschillende maten schermen, dus ook telefoons.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 19 februari 2016 12:19]

Dat wil ik nog wel eens zien gebeuren. Voorlopig staat er nog bij zo'n beetje elke advertentie "beschikbaar in de app store en Google play". Eigenlijk past er niet eens een derde variant bij, want hoe heet de store van Microsoft eigenlijk? Windows Store?
En jij denkt dat de versie van Windows 10 Mobile die op de Surface Phone gaat draaien niet gewoon ook Windows 10 Mobile gaat heten...al was het alleen maar om aan te geven dat het de Windows 10 versie is voor Mobile...net zoals je Windows 10 Pro en Windows 10 Enterprise hebt...met het enige verschil (met het huidige Mobile) dat de Mobile versie ook gewoon x64 zal zijn...verwacht geen 32-bits mobile OS in die nieuwe generatie om eerlijk te zijn.
Wat voor x86 programma's zouden veel mensen dan op een telefoon met Continuum willen draaien? Een volledige versie van Adobe Creative Suite? Maar wat moet zo'n app dan bij normaal gebruik van de telefoon? Zie je het al voor je: De GUI Disaster om Photoshop in een Window op je 5" scherm te zien?

Om die reden zijn er nu Universal Apps die wel schalen naar de schermgrootte en bovendien platformonafhankelijk zijn. Dan kunnen Windows Mobiles gewoon de beste hardware van het moment hebben en toch die apps draaien. Alleen moet Microsoft programmeurs overtuigen hun programma's om te zetten.
Zo'n app moet je helemaal niet willen gebruiken in de gewone modus, juist enkel in de continuüm modus. Natuurlijk zou het ideaal zijn als er van elke x86 applicaties een Universal Windows App zou zijn, maar een beetje realisme mag ook wel. Dat gaat er voorlopig niet (en misschien wel nooit) komen. Daarom zou het één mooie tussenstap zijn om x86 applicaties te ondersteunen in continuüm.
Zo'n app moet je helemaal niet willen gebruiken in de gewone modus
En om deze reden hoort zo'n programma niet op de telefoon. Want als het erop staat gaan mensen het openen. Of je gaat die x86 apps verbergen buiten Continum, maar dan moet je voor zo'n toepassing ook een mobiele app hebben als je hem ook in de telefoon interface wilt? Daarom zijn UWApps dus bedacht.

Alle extra last in je OS, alleen om legacy programma's voor een niche toepassing te kunnen draaien. Ze krijgen nu nog niet eens de kern van het OS op een betrouwbaar niveau. Laat staan als ze nog meer complexiteit gaan inbouwen.

Nee. Laat Microsoft ajb werken aan snelle updates om het systeem te verbeteren en meer functies toe te voegen. Als ze dan tijd overhebben kunnen ze al hun eigen apps ook uitbrengen voor hun eigen OS ipv de nieuwste functies te lanceren op ios en Android. En laat ze vooral energie stoppen in het overtuigen en helpen van ontwikkelaars om goede UWA apps uit te brengen.
Je hebt gelijk al heeft schalen er weinig mee te maken. Een full blown desktop applicatie is sowieso niet werkbaar op een klein scherm,goed geschaald of niet.
Klopt. Het is schalen en vooral het aanpassen van de interface.
Ik verwacht dat het daarop wachten zal zijn tot eind dit jaar en de eerste Surface Phone. Zie het zeker niet gebeuren voor de volgende major update van het OS. Bijkomend zal continuum nooit de volledige Win32 API ondersteunen, die is gewoon te groot om op het beperkte geheugen van een telefoon te installeren, zelfs al zouden er desktop apps op kunnen, je zal vermoedelijk altijd blijven vastzitten aan .Net .
het hoeft ook niet de volledige versie van windows10 want dat slokt dan weer de helft van je geheugen van je tel weg,maar misschien wel een aparte versie die wel x86 kan draaien, hopen dat ze dit kunnen bereiken :) einde van 2016 zou er toch een surface phone komen, hopen dat het iets wordt...
ik denk dat het mogelijk wordt dat als de mobiele intel chips in de toekomst meer te bieden heeft voor Microsoft als platform,continuum windows 10 + x86 apps een volledige versie van software is voor de zakelijk klanten toch interessanter denk ik... en als ik nu al 5 jaar voor uit denk zijn chips van intel dan ook all stukken sneller om de meeste low-mid software te draaien.

vooral in zuid-Amerikaanse landen zijn dit soorten toestellen wel degelijk een toekomst met continuum windows 10, hoeveel dorpen hebben heel slecht internet,waarbij het netwerk van de de telefoon wel altijd degelijk is,ze kunnen dan gewoon door werken.

overigens denk ik universal apps een tussen weg is voor de windows phone, het is natuurlijk wel erg handig dat je een x een app hoeft te maken voor xbox,gsm,tablet,xbox.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 18 februari 2016 20:37]

Is er inmiddels al landscape mode op Skype?
X3 Is al een best lange tijd op de markt,
alleen is dat een beetje het buitenbeentje van de serie X3, X5 en X7.
Hij is niet alleen lager geklokt maar er zit ook een andere GPU in, namelijk een Mali, en de X3 heeft de mogelijkheid om mee te bellen etc. Tot op heden heb ik alleen Android op deze toestellen gezien.

Of er sprake is van opzet weet ik niet, maar ik betwijfel of je er Windows x86 op kunt draaien. Er worden verschillende Mali-gpu gebruikt en een type ondersteunt bv. helemaal geen directX, of die bij de andere aanstaat is mij niet bekend. Wat wel mogelijk zou moeten zijn is dat Windows mobile er op kan draaien. Het lijkt er op dat Intel voorlopig de twee systemen apart wil houden.

Waarom is mij een raadsel want op papier verbruiken ze allemaal evenveel. Met de introductie van continuüm komt het op mij over dat tzt eenzelfde OS komt, maar ik betwijfel of het een universeel platform zal zijn waar je alle software op kunt draaien.
Duidelijk twee simkaarten, en de aanwezigheid van een tegeltje met Salesforce laat zien dat het toestel vooral gericht gaat worden op de zakelijke markt. Ben benieuwd of HP nog andere hard- en/of software gaat meeleveren of beschikbaar gaat stellen om waarmee dit toestel speciale dingen kan in combinatie met HP laptops, desktops en/of servers. Anders zou ik eerlijk gezegd niet zo 1-2-3 kunnen bedenken waarom HP de telefoonmarkt betreedt - en dan ook nog met een Windows toestel.
HP levert toch veel hardware en software oplossingen voor grote bedrijven. Beveiliging van data en management van devices zijn daar belangrijke topics. Met deze telefoons en alles op Windows 10 kan HP een totaaloplossing bieden en bovendien wat marge pakken op de hardware.
HP heeft in het verleden al Windows Mobile telefoons gehad, rond de tijd van de eerste iPhones. Daarna natuurlijk die jammerlijke poging om het met Palm te gaan doen, en nu de wonden ietwat gelikt zijn kunnen ze weer terug.
Waar zou die vingerafdrukscanner dan zitten? Ik zie niet echt een logische plek?

En er zitten in totaal 5 knoppen aan de zijkanten van het apparaat. Ben erg benieuwd waarom.
Er zit een irisscanner op volgens de gelekte specs.
Op de specificatielijst staat verder de aanwezigheid van een irisscanner, een vingerafdrukscanner en ondersteuning voor draadloos laden via Qi

Dit staat in het artikel.
Het is best groot maar wel een erg mooi apparaat, ben benieuwd of de accu duur goed is en of de bugs uit Windows 10 voor smartphones eruit zijn (viel mij op dat de Lumia 950 af en toe erg buggy kon zijn).

Er valt mij iets op, de SD 805 ondersteund volgens de website van Qualcomm tot 55mpx camera terwijl de 820 tot 25mpx gaat.

Daarnaast, de 820 is een quad-core en de 810 een octa-core, dus de 820 heeft net als de 805 geen zuinige quad-core meer?

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 februari 2016 20:01]

Volgens geruchten is het pas vanaf mei/juni te koop. Dan zijn de bugs wel uit Windows 10 mobile.
Zijn die 5 puntjes aan de achterkant connectors?
Wel mooi toestel!
Mogelijk een dock aansluiting.
Ik veronderstel dat dat voor draadloos opladen is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True