Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Apple heeft een nieuwe build van iOS 9.2.1 uitgebracht die iPhones en iPads die kampten met de 'error 53'-foutmelding kan herstellen via iTunes. Het vervangen van de homeknop door een knop van een derde partij of beschadiging bij reparatie maakte iOS-apparaten onbruikbaar.

De update is alleen uitgebracht om de error te herstellen en bevat geen verdere aanpassingen. Het gaat om de 13D20-build van iOS 9.2.1, die gebruikers via iTunes kunnen gebruiken om hun iOS-apparaat met 'error 53' te herstellen. Alleen iOS-toestellen met een 64bit-processor en Touch ID konden hiermee te maken krijgen.

'Error 53' verscheen als gebruikers hun iOS-apparaat wilden updaten of herstellen, maar de iPhone of iPad niet door de beveiligingscheck kwam. "Deze test was ontwikkeld om te checken of Touch ID werkte voor het apparaat de fabriek verliet", claimt Apple tegenover TechCrunch. Het was volgens de fabrikant niet de bedoeling dat gebruikers er mee in aanraking kwamen.

Al in 2014 klaagden gebruikers over 'error 53' en al snel werd het probleem herleid tot de Touch ID-thuisknop. Apple had ook al sinds begin januari een informatiepagina over de betreffende foutmelding, waar onlangs een stappenplan voor herstel aan toegevoegd lijkt te zijn. Begin deze maand ontstond ophef over het probleem toen The Guardian er over schreef.

Vooral gebruikers die hun apparaat lieten herstellen door een derde partij liepen tegen de error aan. In sommige gevallen werd de homeknop met vingerafdruksensor of de kabels ervoor vervangen of werden deze beschadigd. Apple zegt waarde te hechten aan het in stand houden van de keten van sensor, kabel en co-processor, de Secure Enclave, uit veiligheidsoverwegingen met betrekking tot het unlocken via vingerafdrukken. De nu uitgebrachte fix herstelt de werking van Touch ID dan ook niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

"De nu uitgebrachte fix herstelt de werking van Touch ID dan ook niet."


Kan ik hier dus uit opmaken dat Apple alleen de melding van error 53 heeft weg gehaald maar dat de Touch ID functie dus niet meer te gebruiken is....

Dat zou dan alsnog wel een slechte zet zijn.
Nee dat is goed. De verbinding tussen de Touch ID-thuisknop en de rest van de telefoon is cryptografisch beveiligt. Daarmee wordt voorkomen dat een aanvaller de knop vervangt voor een aangepaste welke je vingerafdruk opslaat en later, in opdracht van de aanvaller, weer afspeelt naar de telefoon waardoor de aanvaller toegang krijgt.

De fout van Apple was dat als de knop kapot gaat, of ondeskundig wordt vervangen, niet alleen de Touch-ID sensor niet meer werkt, maar de hele telefoon onbruikbaar wordt. Dat was nergens voor nodig want je kan altijd nog op de normale manier inloggen en zo bewijzen dat je het echt zelf bent..
Dat heeft Apple nu dus gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 18 februari 2016 21:25]

Ook als je hem deskundig vervangt(zoals ik doe) dan werkt de touchid niet. De touch id werkt alleen als scherm en touchknop van apple uit de fabriek komen. Het is een matching set zegmaar. Je kan de melding dus helaas ook krijgen als je gewoon je scherm kapot had.
Als je een Apple Authorized Service Provider bent dan weet je dat de TouchID sensor opnieuw gepaired moet worden na vervanging. Als AASP heb je hier van Apple speciale software voor ontvangen.
Onder deskundig vervangen versta ik dat je weet dat het een set is en dat je ze dus allebei vervangt.

Misschien is het alleen onhandigheid van Apple dat dit gekoppeld is, misschien is er een technische noodzaak, ik weet het niet. Misschien waren al die reparaties wel bedoeld om alleen de knop funktie te herstellen, en niet het touch-Id gedeelte, om zo geld te besparen, en strooide die fout van Apple zand in de raderen, ook dat weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat als de telefoon onveilig zou blijken omdat de telefoon 'zo gemakkelijk' te kraken is op de manier die ik voorstelde, dat de wereld dan ook te klein zou zijn en iedereen Apple zou verwijten een stomme fout te hebben gemaakt.

Ik ben geen Apple liefhebber, ik hou niet van het walled-garden principe en het totale gebrek aan controle dat je als eigenaar over het apparaat hebt, maar het valt niet te ontkennen dat Apple probeert de hardware echt veilig te maken. Dat heeft gevolgen.

Een van die gevolgen is die rechtszaak in de VS waardoor Apple nu de FBI moet helpen een telefoon te decrypten. Blijkbaar is de beveiliging nu zo goed dat de FBI het niet meer zelf kan. En het is nog maar de vraag of het met de hulp van Apple wel mogelijk is.

Een ander gevolg is echter complexere en duurdere hardware en randvoorwaarden aan reparatie en veranderingen aan de hardware om de veiligheid te kunnen waarborgen En dat kost helaas geld.

ps. Die telefoon die waarbij Apple moet helpen de decryptie te verwijderen, is een ouder model, 5c. De nieuwere zijn beter beveiligt, daar zou zelfs met de hulp van Apple niets meer mogelijk moeten zijn. En als blijkt dat dat toch mogelijk is wordt het ontwerp natuurlijk aangepast zodat het in de toekomst niet meer mogelijk is. Uiteindelijk kan dat er toe lijden dat de telefoon helemaal niet meer gerepareerd kan worden. Je moet iets over hebben voor je privacy en veiligheid....

[Reactie gewijzigd door locke960 op 18 februari 2016 22:45]

De home button is prima werkend te vervangen door een andere, scherm hoeft daarbij niet vervangen te worden. Een nieuwe matching set helpt daarbij ook niet, de controle gaat op hardware level met waarschijnlijk unique signatures die apple in beheer heeft. Dus ook wanneer je beide zou vervangen werkt het gewoon niet.
Waarom zou je het als een setje moeten vervangen? Dat moet je juist niet doen, want de toch id sensor en scherm staan los van elkaar. Je kan prima het scherm vervangen en de touch id sensor weer gebruiken, deze blijft gewoon werken.
Mijn telefoon heeft begin december nog een nieuw scherm gehad waarvan Mediamarkt aangaf dat het geen originele Apple was omdat Apple deze niet levert. Mediamarkt verzekerde mij echter dat degene die de telefoon zou repareren alle benodigde certificaten had en het toestel dus naar behoren gerepareerd zou worden. Dit is inderdaad het geval, het scherm werkt prima, en ook Touch ID doet zijn werk.
Mijn telefoon heeft geen error 53 getoond bij de 2 updates die we inmiddels hebben gehad, en is dus blijkbaar correct uitgevoerd.

Mijn conclusie: Als de reparatie daadwerkelijk deskundig uitgevoerd wordt, is het wel degelijk mogelijk dit te doen zonder verstoring van de werking van de telefoon.
Het gaat dan ook vooral om de homeknop. Als deze wordt vervangen heb je gegarandeerd geen touchid meer.
Touch ID werkt alleen niet meer van deze de thuisknop wordt vervangen, heeft helemaal niets met het scherm te maken. De thuisknop kan zelfs kapot zijn, zolang de sensor onder de knop nog maar goed is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 19 februari 2016 09:03]

Uhm wat?
Ik vervang dagelijks schermen van de i6 en up.

Touch id is in alle gevallen blijven werken.
Doe je toch echt iets niet deskundig genoeg.
Prescies dit. Ook ik heb de schermen van de 5S en up vaak zat vervangen en nog nooit een home knop hoeven te vervangen.
Je kan de melding dus helaas ook krijgen als je gewoon je scherm kapot had.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Want als je het scherm deskundig vervangt blijft de TouchID homeknop gewoon werken. Waarom? Omdat ie niet kapot gaat.

Ik heb de 5S al enkele tientallen zo niet honderden keren ter reparatie gehad en nog nooit heb ik een homebutton hoeven vervangen.
Vreemd, bij de iPhones die ik behandeld heb was dat geen probleem.
Het is dan ook vooral vanaf deze update. De touchID kan niet meer werken na vervanging. Hoe graag je het ook wilt en hoe graag ik je wil geloven, het is gewoon niet mogelijk door de matching set.
Tsja.. ik heb het scherm van mijn 5S vervangen, touch ID overgezet en het werkt nog prima. Kan er niks anders van maken. Recent een 6S gedaan, scherm vervangen, touch ID overgezet, werkt ook nog steeds prima. Misschien dat andere mensen hun touch ID niet overzetten?
Als je homebutton kabel stuk gaat, dan heb je geen touchID. De verbinding loopt via de lightning dock connector, dus dat is ook weer een variabele. Allemaal mogelijkheden waarom het niet zou kunnen werken.
Ik heb het over het vervangen van het scherm... De TouchID sensor + de chip op de flatflex PCB + de CPU zijn inderdaad niet uitwisselbaar. De Lightning connector vervangen is ook geen probleem, maar dan moet je inderdaad wel de originele verbinding tussen je sensor en je connector meeverhuizen. Je kan basically alles vervangen zolang het moederbord, Touch ID Sensor en de chip op de kabel bij elkaar blijven :)

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 21 februari 2016 21:24]

De Fingerprint reader is gepaired met het logicboard. Het vervangen van het scherm kan prima zonder de werking van touch-id te verstoren. Zelf al menig keer uitgevoerd.
Is dat geen koppelverkoop wat verboden is bij wet.
Onzinnig. Apple kan toch ook standaard de boel pairen tijdens een hardreset? Dan was er niks aan de hand geweest.
Ook geen security issue want de gegevens worden gewist bij een hardreset.
Maar ook bij een hardreset trad de error op.
Ik heb zelf mijn scherm vervangen met een 3rd party display en daarbij ook nog de connector kabel die van boven naar onder loopt vervangen.

Resultaat: een werkende iPhone inclusief homeknop met touch-id functie.

Dus ik weet niet wat jij onder deskundig verstaat? Maar de term "het is een matching set zegmaar" kan ik bij deze ontkrachten voor in ieder geval de iPhone 6.
Dit zou je denken, als je goedgelovig bent, maar dan zou je ook er vanuit gaan dat Apple, een bedrijf dat bekeend staat om zijn zeer rigoreuze en strenge kwaliteitscontrole, "zomaar" een error van deze grootte er doorheen laat glippen. Het lijkt me eerder dat ze zich niet nog een schandaal konden veroorloven of wilden meemaken ala "Bend-Gate". Geen "touch-ID-gate" dus deze keer.
De eerste bendgate moet ik in de praktijk nog tegenkomen. Nooit gezien of van gehoord.
Ik helaas wel bij m'n iPhone 6 plus, gelukkig een nieuwe gekregen van Apple..
Pardon me, maar dat krijg je niet voor elkaar zonder er bovenop te gaan zitten en in je kontzak te dragen..?
Dit is gewoon een veel kleinere groep mensen die dit probleem hadden om er één of andere "gate" van te maken. En van mij mogen ze die term ook wel opdoeken.
Nee als de homeknop vervangen is, of de kabel, dan werkte touch-id niet meer en deze update fixt dat niet omdat dat tegen de beveiliging in zou gaan.
Jammer, dat ze het zo gesloten houden.

Ik denk dat de beter af zijn als reparateurs originele onderdelen zou kunnen kopen, dan hebben ze uiteindelijk daar ook weer winst uit.

Niet dat het in dit geval zou helpen omdat de keten dan verbroken is.
Dat is niet gesloten, dat is noodzakelijk voor de veiligheid. Elke chip werkt maar met één specifieke homeknop. Alleen op die manier kan Apple garanderen dat er geen man-in-the-middle attack plaats kan vinden.
Elke iPhone kan vanaf een fabrieksrestore eenmalig 'gepaired' worden met een specifieke homeknop.

Wordt de homeknop vervangen dan heeft Apple een tool om de nieuwe homeknop te pairen.

Veiligheid hier is natuurlijk relatief. Ervoor zorgen dat de 'fingerprint' veilig is en niet gestolen kan worden is het belangrijkste aspact.

Een toestel 'bricken' middels een softwareupdate om andere reperateurs te blokkeren is in dit geval om te huilen. Apple heeft gewoon geen wereldwijd service netwerk.

Apple brengt de patch alleen uit om de schade van een 'class action law suit' te mitigeren.
Welke class action suit? Dat je hem niet bij een random persoon kan laten fixen?
Volgens mij is dat geen vereiste voor hardware fabrikanten... En als een reperateur de boel molt, zijn ze al helemaal niet verantwoordelijk. Ook hoeven ze niet ervoor te zorgen dat interne componenten van derde partijen, en dus niet van Apple zelf, goed werken met de hardware van Apple...

Ik zie geen reden waarom dit ooit tot een succesvolle CA lawsuit kan resulteren.
The Class Action Law Suit staat sinds een week breed in het nieuws
http://www.ibtimes.com/ip...artphone-security-2305186

Wat Apple doet is het moedwillig middels een software update onbruikbaar maken van een werkende toestel welke is gerepareerd buiten de Apple Store (of geauthorizeerde repareur) om.

De reperateur molt niks die repareert het. Apple molt de boel met behulp van software!

Ook het onbruikbaar maken van beschadigde (scherm stuk) toestellen van gebruikers die de toestel niet laten repareren maar wel updaten was het negatieve neveneffect.

De Class Action Law Suit heeft hier wel degelijk een grote kans van slagen.

De vergelijking wordt getrokken met auto garages. Waarbij een merk niet exclusief kan eisen dat men de auto bij de eigen merkdealer in onderhoud afgeeft. Zo niet dan zorgt de software ervoor dat de auto stopt met werken.
Dit soort handelspraktijken is verboden en vanuit dit oogpunt is de Class Action Law Suit geinitieerd.

Als je je toestel bij een ander in onderhoud/reperatie geeft neem je een besluit/risico/afweging.
Maar dat is dan jou verantwoordelijkheid.

Het is niet aan Apple om af te dwingen dat men alleen bij hun terecht kan.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 18 februari 2016 23:54]

Het is niet aan Apple om af te dwingen dat men alleen bij hun terecht kan.
Nee, maar men hoeft ook niet te garanderen dat als een derde partij gaat zitten kloten met zaken die heel nauw naar elkaar luisteren vanwege beveiliging, dat het dan maar goed moet werken als het fout wordt gedaan of hardware van een derde partij wordt gebruikt.
Net als dat een auto dealer geen garantie hoeft te geven als er geen goedgekeurde onderdelen gebruikt worden en iets anders aan de auto gaat kapot of blijkt niet compatible te zijn waardoor bijvoorbeeld ABS of je airbags niet meer werken...

Daarnaast hebben ze de error die veroorzaakt wordt nu verholpen.

Dus:
Als je je toestel bij een ander in onderhoud/reperatie geeft neem je een besluit/risico/afweging.
Maar dat is dan jou verantwoordelijkheid.
Precies, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Als de reperateur dus iets molt of iets gebruikt dat er niet in hoort of foutieve handelingen uitvoert: dan is dat niet Apple's probleem.

Succes met die class action.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 februari 2016 00:45]

Het is aan de eigenaar om te beslissen.

En zeker hier is het heel vaak een financiele beslissing.
Of een noodbeslissing. Nergens een Apple repair center in de buurt...Ja op 10 uur rijden of vliegen....
270 Euro aan Apple betalen bij een beschadigde Touch ID of een paar tientjes aan een 'niet erkende' reperateur en de Touch ID functie verliezen, Maar dan werkt die Home Button tenminste weer.

Sorry hoor maar zo nauw luisteren die basis componenten echt niet. Dat was vroeger ook het gezeik met geheugenmodules. Ik heb hier de hele bloody Apple range liggen van Xserver straaljager tot gadgets. Ze zijn geen haar beter/slechter dan de andere merken.
Maar wel slimmer door bewust 'zwakke' punten in te bouwen in het ontwerp.
Daarnaast hebben ze de error die veroorzaakt wordt nu verholpen.
Die Firmware is alleen uitgebracht om de schade van de Class Action Law Suit te minimaliseren.

Apple was prima in staat de toestellen met Error 53 middels een Purple Restore te herstellen. Maar bij de Apple Repair centers was het antwoord altijd: Kapot!
Als de reperateur dus iets molt of iets gebruikt dat er niet in hoort of foutieve handelingen uitvoert: dan is dat niet Apple's probleem.
Dat klopt wat je zegt het is dan niet Apple's probleem.
Maar je brengt reperateurs in een negatief daglicht.
De meeste zijn prima in staat toestellen goed te herstellen. Zelft beter dan Apple zelf. Het zijn reperateurs en geen mollers.

De essentie hier is en blijft dat Apple moedwillig middels een software update een prima werkend toestel onbruikbaar kan maken.

Apple is niet verantwoordelijk voor het toestel als deze door een ander is gerepareerd. Echter Apple heeft niet het recht een toestel onbruikbaar te maken middels software als het 'ongeauthorizeerde' componenten detecteert.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 19 februari 2016 09:20]

Ik denk ook niet dat het bij wet verboden Is al weet ik dat niet. Ik vind zelf wel dat je je telefoon moet kunnen laten repareren. Als je een nieuwe BMW koopt bij de erkende dealer kun je hem ook bij de plaatselijke vakgarage laten maken als ie stuk is.
Daar hebben ze de Authorized Service Centers voor. Als je dan zelf gaat repareren of naar een winkel gaat die dat niet is, dan kan Apple ook niet instaan voor de gevolgen.
"Apple zegt waarde te hechten aan het in stand houden van de keten van sensor, kabel en co-processor"

Dit zou dan betekenen dat ook een Authorized Service Center het niet kan repareren omdat de keten dan verbroken is en dus de beveiliging ook.
Dat klopt. Apple stores en reparateurs doen eigenlijk maar een paar dingen.

1. Ze checken of er sprake is van garantie of schade door eigen toedoen.
2. Ze repareren een paar dingen zelf (scherm, batterij, dat is het volgens mij).
3. Indien het een ander defect betreft ruilen ze het apparaat om voor een refurbished toestel. Het kapotte toestel gaat dan in de retourstroom en zal ergens in China opnieuw worden geassembleerd waarbij het toestel vermoedelijk ook weer van een werkende Touch ID wordt voorzien.
Klopt niet. Mijn toestel (6S) is laatst bij de Apple Store in Amsterdam ter plekke gerepareerd, er kwam een nieuw scherm in omdat er vlekken in zaten. Ze vervangen dan de hele voorkant inclusief de touch-id sensor. Deze was mijn vingerafdrukken vergeten, maar ik kon 'm gewoon opnieuw inleren. Ik weet zeker dat ik geen nieuw toestel heb gekregen want ik had een gejailbreakt toestel...
Klopt helemaal !
Dit zou dan betekenen dat ook een Authorized Service Center het niet kan repareren omdat de keten dan verbroken is en dus de beveiliging ook.
Nee, die hebben een speciaal stukje software van Apple om de boel opnieuw te pairen.
Ja, maar dan is de keten toch ook doorbroken? Die wordt welliswaar hersteld maar het feit dat dit kan is een verzwakking. Want wie zegt dat er geen authorized dealers zijn met foute medewerkers?
Ze staan ook niet in voor de gevolgen, ze zorgen gewoon dat het keihard niet werkt omdat de hardware de andere hardware afkeurt.

e.g. neem een kabel van 19 euro van apple,. dan kan je daar mooi mee opladen.
Neem je een kabel van 2 euro bij de action vandaan,. dan kan je 1 minuut opladen,. en vervolgens heeft het OS genoeg stroom om je doodleuk te vertellen dat "this hardware is not supported",. en stopt met opladen.

Ofwel,. het werkt prima - tot je OS het certificaat van de andere hardware niet kan vinden.
Dat is een beetje jammer,.
Als je als consument zelf het risico wil lopen, en kan lopen - prima,. maar het is niet cool als je als fabrikant 20 euro voor een kabel gaat vragen, en dan eist via een soort "certificaat" zeg maar, dat precies die soort kabel (en andere items) als enige met je hardware "kunnen" werken.

Gelukkig doen ze dat (nog) niet bij hoesjes of cover plastics,. maar ik geloof graag dat ze het wel zouden willen doen als het kon.
Kabels van de action doen het hier prima gelukkig, ik raak ze nog al eens kwijt namelijk..

Gewoon met een 6s.
Ze staan ook niet in voor de gevolgen, ze zorgen gewoon dat het keihard niet werkt omdat de hardware de andere hardware afkeurt.
Wat volledig correct is in het geval van security.

Bij 'normale' soft/hardware probeer je zo robuust mogelijk te zijn, als er iets niet goed gaat probeert de software hier omheen te werken om toch functioneel te blijven.

Bij security soft/hardware is het exact andersom, het gedrag daar moet zijn dat als er ook maar iets niet 100% klopt, dat de hele boel op slot gaat. ls je dit niet doet open je mogelijke attack-vectors.

Dit kan heel ver gaan, chips in bepaalde smartcards b.v. kunnen al 'op slot' gaan als ze merken dat de voedingsspanning niet stabiel is.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 19 februari 2016 10:47]

Ook dat heeft een reden. De kabels van apple zijn namelijk geisoleerd. Die goedkope kabeltjes zijn gewoon (ik dacht) 2 kabeltjes zonder enige isolatie dus onveiliger. Kabels zoals die van belkin etc doen het gewoon.
Ik heb zelf 2 maanden geleden een belkin auto oplader gekocht incl. kabel (via ebay) deze wordt ook aangeraden op de website van Apple. Netjes in doos en het zag er allemaal origineel uit (kan natuurlijk anders liggen).

Gelijk in mijn auto gestopt. Mijn 5s gaf gelijk aan dat het geen originele oplader is. Toen de iphone 6 van mijn vriendin geprobeerd, deze bleef 20 sec hangen en het scherm ging direct op zwart. Bij het restarten kwam deze niet meer verder dan de Apple logo. Kon niet meer worden opgelost door middel van iTunes op wat voor manier dan ook. Volgens garantie gelukkig een nieuwe iPhone 6 ontvangen.

Het ligt met Apple apparaten en opladen niet zo simpel. De hardware is gewoon ontzettend gevoelig. (Ga maar een originele Apple auto oplader zoeken, vind je niet). Grootste problemen die je kan krijgen door het niet gebruiken van originele kabels bij de iPhone is een gefrituurd moederbordje of een kapotte chip in je iPhone die er normaal voor zorgt dat je iPhone oplaadbaar is als de iPhone helemaal leeg is. Deze mensen hebben vaak nog niks door tot hun iphone een keer uitvalt omdat deze helemaal leeg is en het opladen dan niet meer werkt. Je blijft dan mooi kijken naar een zwart scherm of een scherm met een charge logo.
Gevoelig?
Als dat zo is dan is het gewoon rotzooi!
De hele wereld aan telefoons kan het. Dan zou Apple dan niet kunnen? En andere high-tech snufjes lukt wel?
Dat de kabels dubbel zo duur zijn heeft er zeker niets mee te maken? ;)
Met gevoelig bedoel ik niet dat ik die onzin van Apple accepteer. Apple mag dat wel verbeteren. Maar ik geef alleen aan dat het bij iphone's verstandig is om de juiste kabels te gebruiken en niet zomaar alternatieven te gebruiken. (In reactie op bovenstaande)
Onzin, het deel wat in de voeding gaat moet USB zijn. Daarmee is dus aan de verplichting voldaan dat je je iphone ook met bijvoorbeeld een samsung usb lader kunt opladen. Dat dit eventueel langzamer gaat e.d. aanverwante zaken doet er even niet toe, volgens de eu richtlijn is het een werkende oplossing en dus mag Apple dat...
Dat kunnen reparateurs ook. Echter uiteraard alleen als ze door Apple geautoriseerd zijn, wat niet meer dan logisch is.

Het is natuurlijk niet voor niets gesloten, je hebt weinig aan de vingerafdrukbeveiliging als deze met een simpele swap van wat hardware omzeilt kan worden.
Dat is logisch. Het zou vreemd zijn als je door een andere touch-sensor in te bouwen je de mobiel kan unlocken. Dan blijft er van de beveiliging weinig meer over.
Denk niet dat het zo werkt aangezien je de hardware vervangt en niet de opgeslagen vinger ;)
De vingerafdruk is opgeslagen in de sensor zelf. De sensor zegt alleen "vingerafdruk ok" of "niet ok". Of de vingerafdruk van de eigenaar is weet de telefoon niet.
Ik heb in het verleden de home knoppen van iphones wel is vervangen maar nog nooit een vinger opnieuw moeten inlezen, dus het zit dan niet opgeslagen in de sensor lijkt me.
Weet je zeker dat je een homeknop met vingerafdruksensor hebt vervangen? Want zoals dit artikel duidelijk maakt, is dat onmogelijk als je de werking van de vingerafdruksensor wilt behouden.
Dat weet ik heel zeker, maar is alweer een tijdje terug geweest dus kan best dat de beveiliging nog niet zo aan de orde was, maar mijn collega kon gewoon met zn vinger unlocken.
De beveiliging was vanaf het begin af aan zoals hier omschreven staat.
https://www.apple.com/nl/...cs/iOS_Security_Guide.pdf

Oftewel je fingerprint zit niet in de Touch ID button zelf maar toch echt in een beveiligd gedeelte van je Co-Processor.

Dus je home-button / Touch ID kan vervangen worden en dus werken met de opgeslagen fingerprint.... nu niet meer dus btw.
Fingerprint data is used only by the Secure Enclave to verify that your fingerprint matches the enrolled fingerprint data. The Secure Enclave is walled off from the rest of the chip and the rest of iOS.
Lees About Touch ID security on iPhone and iPad
Toen touch is uitkwam heeft Apple zelf in de presentatie gezegd dat het op een speciale plek in de processor chip wordt opgeslagen.
Dit is een goede zet als ze de veiligheid willen waarborgen, touch id is zoals ieder iPhone onderdeel zeer onderhevig aan namaakproducten uit china, daar zitten heel veel producten bij die niet veilig geacht worden. Dat betekent dus als apple dit toe zou staan ze de veiligheid niet meer kunnen garanderen en zou een domper voor apple zijn.

Dat de prijzen van apple buiten proportioneel zijn is natuurlijk al lang bekend, maar als je dat niet wilt zijn er genoeg alternatieve smartphones.

Goed dat apple toch een beetje mee denkt.
Secure Enclave
Oftewel de melkkoe van Apple Repair. Laat je product alleen repareren bij een Apple Center voor veel te veel geld anders ben je een functie kwijt van een product waar je in de eerste plaats al heel veel geld voor hebt betaald.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 18 februari 2016 21:12]

Oftewel de melkkoe van Apple Repair.
Wat een onzin. Als 't 3rd party onderdelen betreft kan Apple simpelweg niet garanderen dat de "gegevens" uit de sensor en bijbehorende bedrading/electronica veilig zijn en niet bijvoorbeeld een "replay attack"-achtig iets mogelijk maken. Doen ze dat niet en er blijkt straks in een-of-ander chinees onderdeel een backdoor te zitten die vingerafdrukken doorsluist naar "home" of een skimming-achtig iets dan is heel de wereld weer in rep-en-roer dat Apple dat "zomaar" toestaat. Het is ook nooit goed.

En dus kiezen zie hier, omdat het beveiliging betreft, 't zekere voor 't onzekere schakelen ze heel die functionaliteit dan gewoon uit (en hebben ze nu de vervelende error weggehaald).

Het enige wat ze nog zouden kunnen doen om 'best of both worlds' (dus veilig én 3rd party onderdelen) te krijgen is een soort van certificering voor die 3rd party onderdelen invoeren o.i.d. Ik acht de kans klein dat dat gaat gebeuren omdat dat a) een heleboel heisa omhelst i.v.m. standaardisering (a-la ISO etc.) voor de sensors/bekabeling/electronica e.d. waardoor b) bij elk nieuw model de 3rd parties gaan miepen dat ze aan nog strengere of weer andere certificeringen moeten voldoen (en dat remt innovatie (ja, dat zei ik ja) bij Apple tijdens ontwikkeling van nieuwe modellen) en c) de kosten voor die onderdelen weer omhoog gaan want die 3rd parties zullen ook hun onkosten er weer uit moeten halen. En dat is nog maar zo uit de losse pols; ik kan me nog wel wat beren op de weg en bezwaren indenken. Ik vraag me sterk af of dat zich ooit zal lonen (kosten/baten enzo).

Vind je Apple (-onderdelen) (te) duur dan koop je 't gewoon niet :z

[Reactie gewijzigd door RobIII op 18 februari 2016 22:19]

Als je dak stuk is omdat schroefje X, Y en Z stuk is, en die schroefjes zijn gemaakt door de fabrikant van je dak, dan moet je die ook daar laten repareren.. Want een ander zet er schroefje A, B en C in, waardoor de kwaliteit niet te waardborgen is. en de garantie vervalt en het product mogelijk ondeugdelijk functioneert.

Eerst kwam de buurman elke dag melden dat je dak lek is, met deze patch komt hij niet meer langs maar is je dak nog steed lek.
Tuurlijk ben je niet blij.
Maar je bent ook niet blij als iemand bij al je gegevens kan omdat hij er zijn eigen home knop op heeft gezet.

Krijgen we eindelijk telefoons die en beetje beveiligd zijn, dan is het weer niet goed. Ok, als je zegt 'das hab ich nicht gewusst' dan heb je misschien gelijk. Apple had misschien duidelijk moeten stellen dat het systeem bewust zo gesloten is, maar nu je dat weet kan je volgende keer een ander toestel kopen of juist weer zo'n zelfde omdat je toch wel van je privacy en security houdt.

Ik ben absoluut geen apple fan (veel te duur, te veel marketing, te veel vendor lockin en te weinig standaard) maar in deze moet ik ze gelijk geven.
Als je dan toch moet klagen klaag dan bij de diverse overheden die de wereld deze kant heen duwen.
Volgens mij valt de prijs bij Apple zelf best wel mee vergeleken met de meeste 'doe het zelf' zaakjes. Zeker aangezien je zeker bent dat je originele onderdelen op je iPhone hebt zitten na reparatie, wat bij de telefoonboer op de hoek vaak wel eens anders is.
Dit klopt idd, apple store was het goedkoopst toen ik een nieuw scherm nodig had voor mijn iphone 6+.
Ook dit zou dan niet helpen, "Apple zegt waarde te hechten aan het in stand houden van de keten van sensor, kabel en co-processor".

Dus die zijn onderling verbonden aan elkaar wat dan zou inhouden dat geen van die drie vervangen kan worden zonder de keten te verbreken.
Mensen met Apple-spullen zijn meestel niet degenen die op een houtje moeten bijten. Wat voor de een "veel te veel geld" is, is voor de ander "waar voor het geld".
Ohnee die student die iedere maand 2 uur na het ontvangen van de stufi 60 euro betaald aan een telecomaanbieder heeft zat geld te besteden.

De meeste mensen met een dure telefoon betalen die af op lening, en betalen niet ineens 850 euro.
Je kan ook een goedkopere versie nemen (5s voor ~30 euro / mnd of ~500 ineens) of gewoon voor ¤200 een Android mobieltje uitkiezen - wat vaak ook gewoon prima werkt.
Goed gedaan van Apple :)
Goed gedaan? Deze fout zit er al een tijd in. Erger nog, dit blokkeert om totaal onbekende reden Touch ID voor toestellen die niet door Apple zijn herstelt die het daarvoor perfect deden... Ik vind die alles behalve goed.
Goed gedaan? Deze fout zit er al een tijd in. Erger nog, dit blokkeert om totaal onbekende reden Touch ID voor toestellen die niet door Apple zijn herstelt die het daarvoor perfect deden... Ik vind die alles behalve goed.
Het feit dat Touch ID geblokkeerd wordt beschermt die toestellen waarbij de Touch ID herstelt is met componenten die niet door Apple gecertificeerd zijn; waarbij de zegeling voor de Touch ID gerelateerde componenten doorbroken is; waarbij de componenten wegens onkundig herstel beschadigd zijn; of waarbij er met de componenten gerommeld is.

Het beschermt juist een consument tegen het uitlezen van zijn/haar vingerafdruk door derden, of beschermt een consument tegen een mogelijk gecompromiteerde hardware sensor die een 'master key' bevat.
Wel een beetje laat volgens mij, als het in 2014 al voorkwam. Maar goed, toch opgelost.
Ze fixxe alleen de error. Als je de touch id heb laten fixxe, heb je pech want die doet het dan gewoon niet meer.
Ligt dan aan Apple, of aan de "fix" boer die troep in je toestel zet/de boel beschadigd tijdens "reparatie"?
De meeste telefoons met TouchID hebben nog gewoon garantie gezien ze niet ouder zijn dan 2 jaar (uitzondering: 5S); sowieso beetje raar om dan bij een random fix punt aan te kloppen. Tenzij het door eigen schuld is natuurlijk, dan scheelt het flink qua reparatiekosten... Maar dit is dan het risico wat je loopt.
Ik zou het niet 'fixxe' willen noemen als de reparatie-boer op de hoek er een $0.02 chinees knopje in heeft geplaatst....
Ik weet niet zoveel van IOS en IPhones maar kan je niet rommelen aan de software om touch id werkend te maken
Wat er meestal gebeurt bij het vervangen van het scherm is dat de oude home button over gezet word.
En ja dan blijft de de fingerprint functie werken.
Ik heb nog nooit iemand (buiten Apple zelf) gezien die een Home button met werkende TouchID/ Fingerprint kan vervangen.
Wie dat welk kan mag mij overtuigen en bevoorraden.
Nog steeds geen update binnen..
Lezen is een vak ;)
Het gaat om de 13D20-build van iOS 9.2.1, die gebruikers via iTunes kunnen gebruiken om hun iOS-apparaat met 'error 53' te herstellen.
Logisch dat het enkel via iTunes kan, want als je OTA updates kan ontvangen dan heb je ook geen probleem en doet je iPhone 't nog gewoon. :P Het heeft geen zin om naar *alle* gebruikers OTA een nieuwe build te sturen als dat niet nodig is. Die fix zal ook in iOS 9.3 zitten, dus mensen die nu geen problemen hebben krijgen de update dan ook.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 februari 2016 23:17]

Ik heb apple gebeld. En die geven geen geld terug. Het is niet hun fout zeggen ze. En je moet bij het bedrijf zijn waar je het toestel gekocht hebt. In dit geval kpn. En die kunnen ook weinig doen zeggen ze. Mooi waardeloos. Zit nu met twee telefoon omda ik na de error 53 en nieuw toestel gekocht heb

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True