Pokémon Go, Android, iOS Review

spocy 16 juli 2016, laatste update op 18 juli 2016, 5.038 views

Pokémon Go, Android, iOS

Een leuk en licht verslavend spelletje met genoeg potentieel om uit te groeien tot iets moois. Als de ontwikkeling vlot verloopt verwacht ik dat de huidige hype, ondanks alle problemen, nog wel even aanhoudt. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze game zich verder gaat ontwikkelen.

Pluspunten

• Leuke plaatjes met AR
  • Goede basis
  • Genoeg mogelijkheden voor toekomst

Minpunten

• Serverproblemen
  • Beperkte functionaliteit
  • Mogelijke overlast

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4

Even terug in de tijd, september 2015, Pokémon Go wordt aangekondigd. Al direct begint de hype te groeien, maar hiermee ook de verwachtingen. Het wachten duurt lang maar uiteindelijk is het maart 2016 als de eerste field test in Japan begint.
Een aantal field tests verder komen we aan in juli 2016 en begint de officiële release van Pokémon Go. Net als vele anderen kon ik niet wachten om aan de slag te gaan met dit spelletje, een gedownloade .apk bracht uitkomst en nog voor de officiële release in Nederland ging ik van start.
(Ten tijde van het schrijven van deze review is Pokémon Go nog niet beschikbaar in Nederland, de verwachting is dat dit binnenkort plaats zal vinden.)
edit: inmiddels officieel beschikbaar in de Benelux!

Pokémon Go is momenteel alleen uitgebracht voor Android en IOS. Mijn telefoon is helaas een Windows Phone, dit bracht direct de eerste uitdaging met zich mee. Gelukkig heb ik ook nog een Nvidia Shield Tablet 4G, een Android tablet met een 8-inch scherm. Het installeren van het spel vormde geen probleem, de .apk erop zetten en dubbelklikken, that's it.

Via gedeeld internet vanaf de Windows Phone kon ik mijn Pokémon Go avontuur beginnen. Dat je er als een idioot uitziet als je met zo'n tablet over straat wandelt laten we maar even voor wat het is.

TLDR: Character aanmaken, starter kiezen, Pokémon vangen, eieren uitbroeden, Pokéstops draaien, levelen.
Opstarten
Bij het starten van het spel kun je kiezen of je met een Google account of een Pokémon trainer club account in wilt loggen. Ikzelf heb gekozen voor een Google account. Dit lijkt momenteel ook stabieler aangezien ik veel berichten hoor over het niet kunnen inloggen op het Pokémon trainer club account door overbelasting.

Vervolgens krijg je de waarschuwing om altijd op je omgeving te blijven letten (niet onbelangrijk!) en dien je de Terms of Service te accepteren. Professor Willow verschijnt in beeld en geeft een kort praatje waar al wat eerste hints uit te halen zijn. Vervolgens wordt je gevraagd om hem te helpen met zijn onderzoek, het avontuur kan beginnen!

Oh nee toch niet, eerst nog maar even je character aanmaken. Hier wordt heel tactisch gevraagd welke stijl je voor je avontuur wilt hebben, waarna je voor de stijlen die wij typisch associëren met een jongetje of een meisje kan kiezen. Vervolgens heb je een aantal opties om je character er uniek uit te laten zien. Deze zijn echter vrij beperkt naar mijn mening. Hier heb je echter weinig last van aangezien je de andere spelers toch niet ziet.

Vervolgens wordt je character op de map geplaatst en kun je je starter Pokémon kiezen, na enige tijd spawnen Bulbasaur, Charmander, en Squirtle voor je neus. Mocht je diep teleurgesteld zijn dat er geen Pikachu te kiezen valt loop dan 4 keer boos weg, Pikachu zal je komen troosten en kan als starter gekozen worden. In tegenstelling tot de gameboy games zit je niet vast aan een van de starters, ze zijn allemaal te vinden in het spel.

Nadat je een starter Pokémon gekozen hebt wordt je om een nickname gevraagd. Hier kan het al erg lastig kiezen zijn want heel veel namen zijn al bezet.

Heb je een naam gevonden dan kan het avontuur beginnen, je krijgt wat Pokéballs mee en komt weer terug op de map. Op die map kun je meerdere dingen tegenkomen. Voor de eerste levels zijn vooral de Pokéstops en Pokémon die je tegen kunt komen van belang.
Pokéstops

Pokéstops kunnen geselecteerd worden als je er vlak bij bent, draai vervolgens het ronde plaatje rond door te swipen en er komen items uitvallen die je nodig hebt in het spel. Er komen Pokéballs, Potions, Revives, en Eggs uit een Pokéstop.
Een Pokéstop is altijd een vaste zichtbare locatie op de map.
Pokémon vangen

In het spel kun je uiteraard ook Pokémon tegenkomen, als je dicht genoeg bij een Pokémon in de buurt komt zal deze tevoorschijn komen en zichtbaar zijn op de kaart. Tap erop en je kunt beginnen om de Pokémon te vangen.

In het scherm van het Pokémon vangen kun je ook kiezen om de AR mode aan of uit te zetten. Dit kan leuke plaatjes opleveren. Ook zie je dat bepaalde Pokémon spawnen bij bepaalde omgevingen. Zo zijn water Pokémon te vinden als er water in de buurt is:

Om Pokémon te vinden kun je gebruik maken van de Nearby list die je opent door rechts onderin op het witte balkje te tappen.

Tot slot kun je eieren die je krijgt uit een Pokéstop uitbroeden door deze in de broedmachine te plaatsen en de benodigde afstand te lopen. Voor de rest is er tot level 5 nog niet veel te doen op dit moment.

Nadat je de eerste Pokémon gevangen hebt, een ei uitgebroed hebt, en de nodige Pokéstops gedraaid hebt ben je dan al snel level 5. Vanaf level 5 krijg je de mogelijkheid te kiezen uit 3 teams en met dit team te strijden voor controle over de Gyms in de wereld.
Gyms

Klik op een gym (je hoeft er niet in de buurt te zijn!) om een team te mogen kiezen. Er kan gekozen worden uit team Valor (Moltres/Rood), Mystic (Articuno/Blauw), en Instinct (Zapdos/Geel).
Bron afbeelding: Androidcentral

Overigens zijn de Legendary Pokémon die bij de teams horen vooralsnog alleen als mascotte. Voor zover mij bekend zijn er nog geen Legendary Pokémon te vangen in het spel en zullen deze waarschijnlijk via events het spel ingebracht worden.

Nadat je uiteraard voor team Instinct gekozen hebt :+ kun je beginnen met het vechten tegen vijandige gyms, of het trainen in eigen gyms. De eerste levels kun je beter je tijd besteden aan levelen, want je vangt op een hoger level vanzelf sterkere Pokémon. Schrik niet te snel van een Gym met sterke Pokémon, meestal heeft een gym maar een paar Pokémon die hem verdedigen terwijl jij altijd met 6 aan mag vallen. Als je goed wordt in het vechten in de gym (en geluk hebt dat de server soepel werkt) is het mogelijk om gyms te verslaan die verdedigt worden door Pokémon met het dubbele aantal CP van jou Pokémon.

Niks, that's it. Deze hele grote hype is ontstaan op basis van een spel dat naar mijn idee nog verre van af is. De basis is er, en dit werkt leuk, maar er ontbreken nog een hoop elementen die wat mij betreft essentieel zijn voor het toekomstige succes van het spel. Zo is het momenteel nog niet mogelijk om Pokémon te traden, tegen elkaar te sparren, contact met elkaar te onderhouden via de app, etc. etc.

Ik verwacht zelf dat dit functies zijn die nog wel toegevoegd gaan worden. Aangezien het voorlopig nog op de eerste 150 Pokémon gebaseerd is, maar er al wel Steel, Dark, en Fairy type aanvallen te zien zijn, verwacht ik ook hier uitbreiding in de toekomst.

Niantic zal hier wel enige vaart achter moeten zetten, nu leeft de hype, maar als er niet meer dan dit komt zal het snel minder worden denk ik. Blijven ze echter op tijd updates uitbrengen dan kan deze grote hype nog wel eens lang blijven duren.

Ook verwacht ik dat de serverproblemen binnenkort al minder zullen worden, je merkt dat op piektijden als Amerika ook wakker wordt de servers overbelast raken. Extra capaciteit en het overvliegen van de ergste hype zal hier bij helpen. Waardoor dit minpunt hopelijk binnenkort geschrapt kan worden. Echter voor die mensen die het nu willen gaan spelen is het wel iets om rekening mee te houden.

Ditzelfde geldt overigens voor de mogelijke overlast, ook hier vergt het enige tijd van gewenning bij de gebruikers. Nee je hoeft het politiebureau niet in te stormen om die Growlithe te vangen, en de OK is zeker geen ruimte om Pokémon Go te spelen (ook niet als er een Chansey staat). Gelukkig zijn de meeste gebruikers zo verstandig om ook nog zelf na te denken, als er al overlast is dan ligt het in ieder geval niet aan het spel maar aan de gebruiker.

Pokémon Go is als app een stuk kleiner dan de hype die eromheen is ontstaan. De basis van de game is vermakelijk, maar er ontbreekt nog erg veel functionaliteit om het als een volledige game te kunnen beschouwen. Ik zie de huidige versie eerder als een grote bčta test dan als de echte game.

Daartegenover heb ik toch al 55km gelopen in het spel en blijft het fascinerend om te zien hoeveel mensen het spelen, en hoeveel meer contact en interactie er in de wijk is ontstaan. Een game die mensen de straat op stuurt zorgt toch voor een gezondere levensstijl en weer meer interactie en sociale controle in de buurt.

Uiteraard zit hier ook een keerzijde aan, net zo goed als dat mensen Whatsappen achter het stuur zullen er ook mensen Pokémon Go gaan doen achter het stuur. Ondanks de overduidelijke waarschuwing in het begin zijn er genoeg die niet opletten op hun omgeving en daarmee gevaar en overlast veroorzaken. Dit vind ik echter niet verwijtbaar aan het spel.

Als de spelers hun gezonde verstand blijven gebruiken en de ontwikkelaars snel nieuwe aspecten toe gaan voegen denk ik dat dit nog wel eens een erg leuk spelletje kan blijven voor de komende jaren.

Kijk voor meer informatie ook eens op het Pokémon Go forum:

Tot slot: dit is mijn eerste review hier op Tweakers, ik hoor graag jullie feedback! Op basis van jullie feedback kan ik de review dan aanpassen/uitbreiden.

Changelog:
16-7 Problemen met inhoudsopgave die de volledige afbeelding toont, nog geen oplossing gevonden. inhoudsopgave tijdelijk verwijderd. jumps en anchors toegevoegd
16-7 Afbeelding worden uitgerekt en vervormd, ook nog iets om uit te zoeken. height en width toegevoegd
18-7 Uitleg betreffende minpunten toegevoegd op basis van feedback in de reacties, bedankt CrispierCrunch!

Heb jij ook een Pokémon Go, Android, iOS?

Kan Pokemon Go de nieuwe update ervan ook op de Samsung Galaxy S4 Mini?
Voor zover ik weet is de enige bekende requirement android 4.4 of hoger. Ik zou het gewoon even proberen. De servers lijken het nu weer een beetje te doen (wel brak nog).
en als ze dan toch bezig zijn doe het ook voor windows 10 mobiel zou heel fijn zijn
Zijn de "Serverproblemen" niet voorspelbaar aangezien tig mensen het downloaden ?
Het classificeren van serverproblemen als minpunt vind ik daardoor niet oprecht.
Klopt, de serverproblemen zijn te verwachten gezien de enorme populariteit van het spel. Ik heb dit voornamelijk als minpunt vermeld ter waarschuwing van mensen die het nog willen gaan spelen. Er zullen hier ook vast mensen zijn die dit niet zelf voorspellen en er dan negatief door verrast worden. Dan is het mijns inziens beter om dit van te voren te weten, dan kan iedereen zelf de keuze maken of ze het willen gaan spelen ondanks dat het niet altijd soepel werkt. Het is uiteraard geen minpunt van het spel zelf, maar een gevolg van de hype die er momenteel omheen hangt.

Hetzelfde geldt voor de mogelijke overlast overigens, dit ligt niet aan het spel maar aan de spelers.

[Reactie gewijzigd door spocy op 17 juli 2016 08:42]

In de beschrijving toevoegen ? Ter uitleg van die 2 minpunten ?
Toch netjes geef je een +2 voor de moeite. Ga zo door.

Niet helemaal goed gegaan sorry.

[Reactie gewijzigd door Maniac19800 op 17 juli 2016 11:53]

Goed om te horen, dankjewel. Mocht je nog verbeterpunten hebben dan hoor ik die uiteraard ook graag.
Accu ligt niet alleen aan het spel maar ook aan de GPS. Die vreet ook van je accu ;)
Ik denk dat het spel zelf niet zoveel accu vreet. Echter het feit dat je scherm aan moet staan, je gps aan moet staan, en je internet verbinding actief moet zijn zal er toch voor zorgen dat je accu redelijk snel leegloopt. Zonder dit kun je het spel niet spelen dus in die zien trekt het spel je vlot leeg, ook al is het niet specifiek het spel zelf.

Het scheelt al een hoop als je de kaarten offline download en de battery save modus gebruikt van zowel je apparaat als het spel. En je kunt natuurlijk altijd tijdens het lopen een diesel aggregaat op een karretje meenemen :+ .
kaarten offline downloaden ? is dat mogelijk voor pokemon go ? Zo ja, laat mij maar weten, want zelfs mijn GPS en Pokemon GO servers zijn soms zo brak, dat ik het spel zelfs 3 a 4x moet opstarten om te kunnen spelen :(
Ja door de google maps kaarten offline te downloaden (voor de regio waarin je meestal speelt bijvoorbeeld) kun je het dataverbruik van de app flink verminderen. De app hoeft dan niet meer de kaart zelf ook nog op te halen, en dus alleen de locaties en pokemons e.d. erop te spawnen.
De bugs, het vastlopen, het gigantische servergezeik, het feit dat je niet eens kan battlen en ruilen met elkaar heeft mij ertoe gezet om er voorlopig even mee te kappen.
In de eerste trailer staat wel dat die functies er zijn dus die komen er nog in zeker als iedereen erom zeurt
mooi, dan nog even dat vaslopen en serverproblemen oplossen en dan begin ik er weer aan :)
Hahaha ja ik heb er nooit last van maar de nintendo servers kunnen ook bij de eshop t in de avond t soms niet aan gewoon op rustige tijden spelen zoals schooltijden
tja maar dan zit ik gewoon op me werk, dus ik zal wel savonds of in het weekend moeten ;(