Pokémon Go, Android, iOS Review

MrDummy 17 juli 2016, laatste update op 17 juli 2016, 497 views

Pokémon Go, Android, iOS

Leuk programma, eenvoudig te spelen. Kan zorgen voor gezonde beweging. Wel moet je voor externe accupack zorgen, want verbruik kan erg hoog zijn bij grote smartphones. De spaarmode werkt niet goed. In standby wel opletten want programma blijft nog draaien. Dat is niet goed.

Pluspunten

• Simpel spel
  • Pokemon weer
  • Gezond bewegen
  • Al meer publiek op straten te zien

Minpunten

• Programma is nog niet stabiel
  • Zwart mode werkt niet (altijd)
  • Energie mode niet instelbaar
  • Beperkt instelbaar
  • Blijft zuipen in standby mode
  • Externe accupack wel nodig

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Voor een starter maar wel ervaren gamer kijk ik kritisch naar programma. Ik ken Ingress al een tijdje dus kan ermee vergelijken. Het is meteen te zien dat het stuk simpeler is, zodat kinderen ook kunnen doen.

Ingress is meer voor volwassen omdat het complex spel is, maar je moet ook echt veel groter gebied betreden. Pokemon Go heeft niet heel land nodig, je kan gewoon in je stad blijven. Gewoon even zoeken.

Hierdoor zie je meer kinderen rondlopen dan normaal. Dit is positief voor de beweging van kinderen. Op zondag hebben kinderen nog wat te doen.

Het eerste keer merk ik dat het groot spel is met minstens 50MB grootte. Het opstarten duurt ook lang. Daardoor zullen velen het programma niet snel uit geheugen halen als ze regelmatig mee willen spelen.
Dat is juist een probleem. Op mijn S5 zie ik dat programma nog actief is in standby en verliest in 1 uur tijd ruim 10 procent accu. Je zou verwachten dat in standby programma wat rustig aan doet.

Op S5 merk ik dus de forse accu verbruik. Hierdoor loopt het eerder leeg. Een externe accupack is dan ook geen gek idee. Vergeet niet dat sommigen ook al Facebook open heeft staan. Al die lopende programma's en dan nog een spel erbij, dat wordt veel.

Grote smartphones geven mooi beeld weer. Maar groot scherm is ook veel verbruik, zodat het eerder leeg is. Hoewel er melding is gemaakt van spaarstand waar scherm zwart kan als je mobiel op de kop doet. Dat is niet gebeurd in mijn geval. Spaar mode keuzes zit dus niet bij, waardoor je tegen groene plattegrond moet aankijken welke dus meer verbruikt, op Amoled schermen.
Zeker buiten in de lekkere zon moeten schermen harder werken.
Er is geen optie om bv donkere ondergrond te nemen.

De server overbelasting is wel te merken. Niet alles werkt goed en plaatjes locaties komen niet snel tevoorschijn.
Op dit moment is dus nog rustig spelen om niet te irriteren aan de problemen, zeg maar startproblemen. Het is sinds 16 juli officieel in Nederland, een dag erna is het nog niet lekker.

De programma heeft dus heel wat verbeteringen nodig, vooral op energie besparing, want het verbruikt nog steeds veel energie. Er moeten opties komen om energie te kunnen besparen.

Doordat het simpel spel is, frustreert het wat minder en blijf je dus doorgaan. Dat maakt leuk dat kinderen zelf meer gaan bewegen en dat is wel gezond.
Gelukkig heeft spel ook iets milieuvriendelijker opzet. Auto's worden niet gestimuleerd want bij kilometers maken moet je max 15 km/u lopen. Dat kan alleen met lopen en fietsen. Met auto hinder je alleen maar verkeer mee. (Ingress is erg milieuonvriendelijk spel.)

Ik denk dat spel wel positiever wordt, als er genoeg servers bijkomen en spel zelf meer opties heeft op besparingen. Nu is nog even opletten en rustig aan doen.

Een tip voor mensen die last hebben van stroomverbruik: neem een kleinere smartphone. Samsung S3 zelf is kleiner dan S5, en verbruikt ook minder omdat CPU minder rap is. Maar ook kleiner scherm. Met accupack zal het meestal wel kunnen opladen en kun je dus langer lopen. Met Ingress is dat geen probleem, dus het is mogelijk.
Grote smartphones kunnen veel stroom trekken en misschien ook beetje teveel zodat het niet opgeladen kan worden via de accupack. Dan zit je daar al met lege accu na paar uur lopen.
Hou daar dus rekening mee dat je grote smartphone niet (goed) opgeladen kan worden ondanks accupack.
Natuurlijk kun je van te voren naar 100% opladen, maar niet iedereen kan dat zomaar ivm andere bezigheden.
Een tweede smartphone voor games is dus geen gek idee. Je eerste smartphone blijft dan bruikbaar hele dag.

Hoewel het gek klinkt, een grote tablet houdt langer vol door grote accu. Maar het heeft wel groot scherm en dat staat beetje vreemd op de straat. Niet elke tablet is goed leesbaar in zonlicht. Dus ik zou niet tablet aanraden, want ik zie al enkelen ermee wandelen...

Heb jij ook een Pokémon Go, Android, iOS?