Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Handgetekende mobiele game Still Here van Nederlandse makers verschijnt 1 maart

Still Here, een mobiele game voor Android en iOS, komt op 1 maart uit in Nederland en BelgiŽ. Het 2d-spel is gemaakt door de Nederlandse visual artist David Smit en ontwikkelaar Emiel Kampen.

De twee hebben naar eigen zeggen de afgelopen twee jaar gewerkt aan Still Here. David Smit is verantwoordelijk voor het visuele deel van de game, hij heeft het spel met de hand getekend. Smit werkte eerder onder andere voor Guerrilla Games, Crytek en King. Hij maakte de game samen met ontwikkelaar Emiel Kampen, die eerder in zijn eentje Should Shoot maakte voor iOS.

De mobiele game speelt zich af in een kleurrijke dystopische wereld. Spelers besturen een Pip; door op het scherm te tikken vliegt het personage door de levels. Still Here bevat vijftien levels en er zijn verschillende personages en outfits om vrij te spelen.

Still Here was al verkrijgbaar via Early Access in de Google Play Store. Volgens de makers hebben meer dan een half miljoen mensen die versie al geprobeerd. De definitieve versie van de game gaat 5,49 euro kosten. Het spel is vanaf 1 maart beschikbaar in Nederland en BelgiŽ, zowel voor Android als voor iOS. In andere landen komt de game later uit.

Door

Nieuwsredacteur

27 Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Ziet er echt tof uit! Voor mijn gevoel wel prijzig voor 5,49 euro maar dat komt puur gevoelsmatig omdat het een mobile game is. Vraag me wel af hoe snel je dan door die 15 levels heen bent en wat de herspeelwaarde is?

Edit: ben het helemaal mee eens dat het zeker niet prijzig is :). Voelt alleen gek om zo'n bedrag voor een mobile spel te betalen. Is meer een gevoelskwestie omdat ik nooit game op m'n smartphone.

[Reactie gewijzigd door MitchellHearth op 14 februari 2018 17:16]

Dat is het algemene gevoel van een game op een mobiel. Je zag het ook bij Super Mario Run; ze vroegen bijna §10,- en het gros vond dat veel te duur. Terwijl het gros voor een Xbox/Ps4 game gerust §60,- neertelt. De mobiele game markt is wat dat betreft verziekt door de 'gratis' games....games met weinig inhoud, veel hersenloos tikken op het scherm en ondertussen voor tientallen euro's in-game aankopen doen.

Zelfs Nintendo scoort met 'free-to-play' + in-app aankomen beter dan in 1x §10,- voor een volledig spel; kijk maar naar Fire Emblem Heroes. Wat mij betreft worden alleen demo's en volledige spellen zonder in-app aankopen toegelaten op de mobiele platformen, waar de ontwikkelaar gewoon §5,-, §10,- §15,- of noemhetmaar voor vraagt. Maar ja de markt he.... |:(
Terwijl het gros voor een Xbox/Ps4 game gerust §60,- neertelt.
En dan maakt het niet uit of dezelfde game in het verleden eigenlijk al vele malen is uitgebracht in een net iets ander sausje (ik noem een FIFA, of 1 van de vele Call of Duty shooters), dan kopen ze het opeens wel. Terwijl een compleet nieuwe game maken op een mobiel platform echt niet minder tijd hoeft te kosten. Je kan makkelijk instappen als ontwikkelaar in de mobiele game markt, maar voor de tijd die je eraan spendeert wordt het eigenlijk steeds minder rendabel. De enige manier om er heel misschien geld mee te verdienen zowel 1) heel veel geluk hebben en 2) moeten profiteren van een klein aantal zwaar verslaafden die er duizenden euro's in pompen.

Helaas zie je hier ook al elementen van overwaaien naar andere platformen, denk bv aan het recente lootbox gezeik.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 14 februari 2018 18:23]

Helemaal mee eens.

En als het "gratis" is, zijn er helaas ook andere belangen voor de maker, dan alleen een leuke speelervaring. Bijv. om je zo lang mogelijk achter die games te houden.

Wat die spelletjes onbewust ook nog "leuker" maakt dan die andere, maar helaas een slechte uitwerking hebben op lange termijn (mindere speelervaring, verslaving etc) en de markt inderdaad letterlijk en figuurlijk "verziekt"
Je slaat de spijker op z'n kop ;)
Ligt voor mij helemaal aan het spel en hoe ik het speel. Super mario run vond ik tien keer niks, zat al in de naam maar het was dus echt een simpele runner. Als ze nou gewoon een leuke mario game naar android hadden gebracht was dat een stuk meer waard geweest. Daarbij speel ik helemaal niet veel op mobiel en al helemaal niet voor langere tijd. Kort gezegd: ik game niet op mobiel en de games die er zijn vind ik meestal tien keer niks.
Emiel Kampen, iemand die regelmatig voor de camera verschijnt op de site gamekings.tv, heeft vaak aangegeven dat wij moeite had om een goed verdienmodel te vinden. Met Should Shoot heeft Emiel er ook voor gekozen voor betaalde app aan te bieden.
Ik ben ook verbaasd dat hij toch kiest voor een betaalde app ipv in app purchases. Maar hij heeft een heel lang early access model gedraaid en waarschijnlijk veel data verzameld. Ik wens hem een financieel succesje toe en hoor graag later op bijv. gamekings.tv wat zijn ervaringen zijn.
Ben ik het helemaal mee eens! :P

Vroegah gamede ik bijna niet op het mobiele platform, zeker geen betaalde games. Echter ben ik dat de laatste 1-2 jaar steeds meer gaan doen en er zijn steeds meer erg vermakelijke volwaardige titels op de (Android) markt verschenen, titels die PC waardig zijn of al op de PC markt aanwezig zijn. Denk hierbij aan spellen als:
- Beholder
- Terraria
- Organ Trail
- Reigns
- Shadowrun

In mijn ogen zijn dit soort volwaardige titels echt wel §5,- waard. Dat is ťťn uurtje werk (§5.78 netto) op basis van het 40 urige minimumloon van iemand van >22 jaar oud. Dit voor, als je je goed oriŽnteert, een product dat je een aantal uren plezier kan opleveren en waar de ontwikkelaar(s) heel wat tijd in hebben geÔnvesteerd.
Tuurlijk is dat wel zo, maar het is ook belangrijk om te vermelden dat je mobile games niet kunt doorverkopen. Ik koop persoonlijk nooit mijn console games nieuw als ze net uit zijn, maar altijd een maandje later via V&A of MP. Dit kan al gauw de helft schelen.
Ook wanneer spellen al een poosje op de markt zijn zie je bij console games de prijzen teruglopen. Dit kan al dan niet komen doordat er een sequal uitgebracht is. Bij mobile games zie je dit niet. Dat is ook niet zo gek, want deze spellen hoeven niet op voorraad te liggen en elke verkoop, al is het na 20 jaar, is er ťťn. Een goed voorbeeld hiervan is "Where's my water" op google play
Dikke vette nee van mijn kant.

Premium Triple A games van tegenwoordig zijn met 60 euro / dollar ook gewoon veel te duur, omdat DLC's / lootboxes / blabla editions / season passes al genoeg opbrengen. GTA V haalt 500 miljoen dollar op met sharkcards, waarom zou de game zelf dan nog zoveel moeten kosten?

Graaiers.
Inderdaad. Betaal liever een keer 5-10 euro dan in-app aankopen (levels) of reclame.

Echter weerhoud het mij soms omdat het dan weer niet cross platform is. iPhone <--> Android tab

Zeker met dit soort games die ook leuk (kunnen) zijn voor mijn kids, want meestal speel ik gewoon op mijn iPhone
Och, dat is twee biertjes in de kroeg. Dan is een spelletje een stuk vermakelijker, meestal.
Ja want tegenwoordig zit toch iedereen ook in de kroeg op hun smartphone te kijken, kan je net zo goed dit spel kopen en biertje uit de koelkast pakken :P
Ligt eraan wie die twee biertjes opdrinkt :P
En of het de eerste of laatste 2 biertjes zijn :p
Dan is een spelletje een stuk vermakelijker, meestal.
Klopt, want meestal kun je in de supermarkt veel goedkoper bier drinken. Als je vervolgens 2x niet naar de kroeg gaat, maar thuis een spelletje gaat spelen op die 2 avonden, dan ben je al goedkoper uit. Maar ja, als je geen reet aan de kroeg vindt, dan is zo'n vergelijking snel gemaakt.

Kortom, het is een vergelijking van niks, want je gaat nooit enkel om te drinken naar een kroeg. Als je dat wel doet, dan doe je iets fout, want er zijn andere methodes om goedkoper [legaal] aan alcohol te komen.
Verkoopprijs: § 5,49
Zonder BTW: §4,54
Zonder BTW, 30% verkoop marge van Apple: § 3,17
De ontwikkelaar krijgt dus § 3,17 voor iedere sale.

§ 3,17.. het bedrijf erachter zijn wel echt graaiers ja.. ;)
Ziet er leuk uit, maar ik vind de uitspraak 'met de hand getekend' een beetje erg ver opgerekt.
Ja, technisch gesproken heeft hij 'met de hand' een tekenprogramma bedient.
Maar met deze definitie zijn bijna alle 2D spellen op aarde 'met de hand getekend'.
Ik had ook meer de verwachting dat het dan een potlood / lijn-tekening achtig uiterlijk zou hebben of iets verfachtigs. Deze stijl had ik totaal niet verwacht na het lezen van de titel. Ik begin me ook af te vragen welke 2d games niet met de hand getekend zijn. Je kan graphics natuurlijk ook genereren - maar dat is denk ik toch meer het domein van 3d games.
Ik vind de game qua stijl veel lijken op "Rayman legends", Met deze game heb ik door de stijl en bijhornede muziek mij kostelijk weten te vermaken. Misschien dat ik deze game ook wel een kans geef.

Zeker omdat deze game eindelijk weer eens full-priced is. Ik heb echt een hekel aan reclame of micro-transacties.
Ik zie dat "handgetekende" niet terug in de trailer?

Werkjes gemaakt met een tekentablet à la Wacom zijn inderdaad met een hand gedaan.
Maar het lijkt me stug dat deze game de eerste is waar artwork met een tekentablet is gemaakt :)
Handgetekend?
Ik had graphics verwacht die op papier getekend zouden zijn en dat ingescand of iets dergelijks.
Nu zie ik iets wat met elk uitgebreide teken programma gemaakt kan worden.

Wat bedoelen ze hier precies met handgetekend?
Edit: foutjeee

[Reactie gewijzigd door karpersmurf op 14 februari 2018 16:13]

Ander topic? :)

On-Topic:
Prachtig Little Big Planet / Yarn-sfeertje in een cartoon-jasje. Dat het met de hand getekend is, laat ook nog eens zien dat het met veel liefde is gemaakt. Ik ga eens kijken of ik het op de iPad kan gaan downloaden op 1 maart. :)
Hier kun je dit soort foutjes aangeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*