Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

Mobile Games Special

Goede en minder goede games getest

Should Shoot

Nederland kent inmiddels een groot aantal ontwikkelaars. Er zijn maar heel weinig grote jongens, maar des te meer kleine. De vele game-opleidingen die ruwweg een decennium geleden zijn gestart, leveren een toenemende stroom studenten af, waarvan een deel voor zichzelf begint als kleine indie-studio. Soms in de kleinst denkbare vorm; een eenmansstudio, zoals het bedrijfje van Emiel Kampen, die opereert onder de naam Prrr.pl. Kampen geeft zelf les aan een van de Nederlandse opleidingen, maar werkt daarnaast aan eigen creaties. Zoals Should Shoot, dat verkrijgbaar is voor iOS. Dat Kampen de game in zijn eentje kon maken, komt vooral doordat hij het heel simpel heeft gehouden. De game is enkel in grijstinten uitgevoerd en heeft drie verschillende spelvormen die solo of als duo uitgevochten kunnen worden. Dat laatste is verreweg het leukste en de solomode is meer een manier om te oefenen. Al is er wel de optie om een account aan te maken en je highscore te bewaren.

Should Shoot
Titel Should Shoot Score
Platform iOS
Prijs € 2,99

Wat is Should Shoot? Het is een game die een beetje terug doet denken aan de allereerste computergames; aan klassiekers als Pong, Asteroids en Space Invaders, maar dan met de aanraakbesturing van een telefoon of tablet. Should Shoot heeft van alle drie de genoemde klassiekers wel iets in huis; het schieten met een balletje van Pong, het draaien en bewegen van Asteroids en het ontwijken van Space Invaders. In de eenvoudigste spelvorm zie je een leeg grijs vlak voor je, met wat witte vlekjes die suggereren dat je in het heelal staart. Af en toe doemt er aan de bovenkant van het scherm een zwart vierkant op, dat wat onregelmatig beweegt. Aan jou de taak om het blok van het scherm te schieten. Dat doe je door je vinger op het scherm te plaatsen en een klein stukje in een richting te bewegen. Als je vervolgens je vinger loslaat, schiet je een projectiel af in de tegenovergestelde richting. Met het verplaatsen van je vinger haal je dus een virtuele trigger over. Je spant iets aan waardoor de kogel vaart krijgt. Je kunt zo de kracht en richting van het schot bepalen. Een schot verbruikt energie en je kunt dus kiezen of je twee minder krachtige schoten vlak achter elkaar wilt afvuren of één op vol vermogen. In de solo-spelvorm is het niet zo interessant om snel achter elkaar te vuren, dat is vooral handig als je het tegen een andere speler opneemt.

Mocht je de meest eenvoudige spelvorm te makkelijk vinden, dan kun je overstappen op Rocket, waarin het vierkant vervangen is door een raket voorzien van een homing device. Het spel begint op dezelfde manier; bovenaan het scherm duikt een kubus op die je moet zien te raken. Als dat gelukt is, verandert het blok in een raket die automatisch zijn weg weet te vinden naar de plek waar je vinger op het scherm geplaatst is. Als je dan niet heel snel de raket weet te raken met een tweede schot, raakt de raket je vinger en ben je af. De kunst is om de raket zo vaak mogelijk te raken voor het zover is, wat wordt vertaald in een highscore.

Dat is het wat singleplay betreft. Gelukkig is er ook multiplay, en daarin zijn zelfs drie spelvormen beschikbaar: Simple, Ball en Rocket. In alle spelvormen is het scherm verdeeld in twee delen, zodat iedere speler een eigen helft heeft. In Simple is de opdracht inderdaad heel simpel; schiet op de vinger van je tegenstander. Weet je die te raken, dan scoor je een punt. De ander kan zijn vinger uiteraard van het scherm halen, om niet geraakt te worden. Maar zonder vinger op het scherm kun je ook niet schieten. Zie hier de spanning in Simple. De game gaat tot drie punten, al kun je zelf een hogere limiet invoeren. Het wordt al iets ingewikkelder in Ball. Daarin duikt een zeshoekige bal op, in het midden van het speelveld. Elke speler heeft nu bovendien een goal, aan de smalle kant van het scherm. Het doel is opnieuw heel simpel: tegen de bal aanschieten, zodat die in de goal van de ander verdwijnt. Het lijkt dus een beetje op Airhockey. De game gaat hier tot 20 punten, al is dat aantal opnieuw zelf te bepalen. Dat lijkt veel, maar de telling is anders dan je verwacht. De bal heeft namelijk een waarde. Iedere keer als de bal geraakt wordt, komt er een punt bij. Als de bal 11 keer is geraakt voor hij in een doel verdwijnt, scoort de speler die de bal in het doel weet te schieten 11 punten. Zo is een score van 20 dus best snel bereikt.

Dan is er nog Rocket, en daarin duikt de raket weer op. Wie de raket weet te raken, stuurt hem daarmee op de tegenstander af. Het Homing Beacon komt dan op de vinger van de tegenstander te liggen. Als hij de raket niet snel genoeg weet te raken, zal die zijn vernietigende werk doen, wat leidt tot een punt voor de speler die de raket als eerste wist te raken. Bij alle spelvormen is de opzet dus eenvoudig genoeg. Je hebt het zo door en ook onder de knie, want het werkt snel en intuïtief. De game is verreweg het leukst om samen te spelen. Solo is aardig, maar niet meer dan een training. Misschien het grootste probleem van Should Shoot is dat je een tegenstander moet zien te vinden. Games spelen op de telefoon of tablet is in veel gevallen iets dat je solo, even tussen wat bedrijven door doet, op een verloren moment.

Echt groot hoeft dat probleem natuurlijk niet te zijn. Om samen te spelen, heeft maar één iemand de game nodig. Je speelt tenslotte samen op één scherm. Bovendien bewijst het succes van games Als Wordfeud en Hearthstone dat mensen ook graag tegen anderen spelen. Bij die games kan de tegenstander zich echter heel ergens anders bevinden, bij Should Shoot moet je naast elkaar staan of zitten. Mocht aan die voorwaarde zijn voldaan, dan kun je met Should Shoot tussendoor even een lekker snelle en competitieve game spelen. Een potje duurt vaak niet langer dan een minuut, dat kan dus makkelijk ergens tussendoor. Het probleem van Should Shoot is misschien eerder dat je het na een paar potjes ook wel weer gezien hebt. Het is leuk en het is snel, maar ook wat eenzijdig en daardoor al snel een beetje saai. Een extra spelvorm met iets meer diepgang en afwisseling had voor de levensduur van de game geen kwaad gekund. Wellicht in Should Shoot 2.0?

Reacties (51)

Wijzig sortering
Even kritisch op Dhr Hulzebosch afgaande zijn Dead Effect 2 review. Ik ken hem nog wel toen hij nog als redacteur voor een niet nader te noemen blad werkte, maar hier moet ik toch even wat punten maken over het visuele aspect van de game.

''Toegegeven; een tablet of telefoon kan zich niet meten met een console of volwaardige pc, maar een game als Infinity Blade heeft al lang geleden bewezen hoe mooi games er op mobiele platformen uit kunnen zien. Dat niveau weet ontwikkelaar BadFly met Dead Effect 2 niet te halen. Niet alleen de spelwereld, maar vooral de personages die je tegenkomt zien er weinig gedetailleerd en vooral weinig origineel uit. Kortom; Dead Effect 2 moet het niet van de presentatie hebben.''

Ik vind het erg bedenkelijk dat Paul er meent er mee weg te komen door Infinity Blade als vergelijkingsmateriaal te stellen. Als je werkelijk een goede vergelijking wilt maken, dan:
- kijk je naar titels die op beide platformen verschijnen (En dus niet zoiets makkelijks als Infinity Blade voorstelt, welke maar op 1 platform te verkrijgen is, voornamelijk uit statische scenes bestaat en geeneens een shooter te noemen valt.
- laat je titels die specifieke hardware vereisen achterwege. In dit geval dus voornamelijk de Tegra K1/X1 exclusive titels zoals The Talos Principle.

Zodra je dit hebt gedaan, dan kan je een vergelijking maken met de visuals van andere shooters. En daarbij valt dan het volgende op:
- Veel AAA fps voor mobiele hardware gebruiken net als Dead Effect 2 de Unity Engine. Kijk naar de Dead Trigger reeks, Unkilled, Call of Duty: Strike Team, Neon Shadow, Bounty Hunter: Black Dawn
- Er vrijwel geen AAA Unreal Engine FPS titels beschikbaar zijn op beide platformen.
- De enige andere AAA fps die van Gameloft zijn met Modern Combat en Nova. Deze maken gebruik van de Glitch Engine, gebaseerd op de opensource Irrlicht Engine.

Vergelijk Dead Effect 2 nu eens met Unkilled en Nova 3 voor titels met een gelijkaardige artstijl. Kan je dan zeggen dat Dead Effect 2 ''er niet al te best'', ''weinig gedetailleerd'' uit ziet?
Op mijn telefoon met Mali 400-MP2 GPU (Wat zon beetje de oudste OpenGLES 2.0 compatible GPU op de markt is) zien titels als Dead Effect 2 er fantastisch uit (Voor mobiele hardware) en doen ze weinig onder voor de andere genoemde titels. Ik zou dus graag van Dhr Hulzebosch willen horen waarom hij niet heeft vergeleken met andere FPS titels, die op zowel IOS als Android zijn verschenen, en het hele verhaal betreffende graphics een beetje afdoet door een vergelijking met Infinity Blade te maken, welke geen shooter is, maar op 1 platform verschijnt, en verre van interactief is als je dan toch gaat vergelijken met Dead Effect 2.

Het kan zijn dat de stijl (Welke lichtelijk cartoony is) je niet ligt, maar roepen dat de game er slecht uit ziet met als onderbouwing ''Kijk maar naar Infinity Blade'' is er iets wat er bij mij niet in gaat. PS: Ik beperk mij alleen hier tot het visuele gedeelte, dat was imo het enige merkwaardige aan diens review.
Ik ben benieuwd of er hier mede tweakers zijn die 'this war of mine' hebben aangeschaft en kunnen aangeven of ze het de prijs waard vinden...

Ziet er namelijk uit als indrukwekkend spel.
ik heb het een hele tijd geleden op steam aangeschaft tijdens een steam sale voor of 10 of 5 euro. Het spel is erg mooi gemaakt en onwijs leuk om te spelen, en af en toe kom je in conflict met je geweten (als je tenminste helemaal in het spel gaat) : zal ik deze onschuldige mensen doden/ alles wat ze hebben om te overleven van ze af pakken of zal ik het laten en mij zelf zelf en mijn huisgenoten het moeilijker maken?.

Als je van het genre houdt, is zelfs de 15 euro waard. ik moet wel een "maar" hier invoegen: op de pc versie kan je ook missies maken en zelfs missies van andere mensen (die ze gemaakt hebben) downloaden en spelen. Dus de replay-value is best hoog. Ik heb wel heel snel gedeelte hier gelezen maar zag niet zo snel terug komen of dat op de mobiele versie ook mogelijk is. dus Stel dat dat niet zo is, dan is die 15 euro wellicht te veel... op steam zou ik het sowieso aanraden (maar goed, dan is het niet meer mobiel)

[Reactie gewijzigd door teddy270us op 8 maart 2016 07:05]

15% van de omzet van deze game gaat naar warchild, en je krijgt er ook nog een goede game voor terug!

Ik moet wel zeggen dat ik vaak met een naar gevoel zat tijdens of na de game, wat deze game ook wel erg goed maakt. Ik las dat er ook een versie voor kinderen uitgebracht was, maar deze zou ik echt niet kunnen spelen (wellicht omdat ik zelf kinderen heb). Ik moest al huilen toen ik de openings cinematic van homefront zag.


https://www.warchild.org.uk/content/real-war-not-game

http://www.videogamer.com...rt_war_child_charity.html
Ik ben één van de weinigen die dit spel niks aan vind. Er zit geen diepgang in, geen complexiteit, het gaat traag en omdat je vrijwel alleen maar aan het grinden bent naar resources doen de mensen die je tegen komt mij emotioneel gezien vrij weinig en zag ik ze eigenlijk alleen als obstakel. De muziek en artstyle is mooi maar verveeld na een uurtje al.

Het is dat dit een mobile game is, maar als je een spel in hetzelfde genre wilt spelen koop dan Don't Starve, deze heeft zelfs een multiplayer.

Zie ook mijn review van This War of Mine op steam: http://steamcommunity.com...49998/recommended/282070/
Aiii jammer van die laatste zin en link, krijg ik een zure nasmaak van zonder het überhaupt gelezen te hebben. Je verwachtingspatroon is ook enigszins scheef, en je bekijkt de game niet vanuit zijn prijsklasse, stijl/genre.
En die laatste zin en link: het komt over of je jezelf net iets te interessant vindt. Ik zelf kan ook goed zeveren, maar ben me er wel bewust van dat het grotendeels gezever is.
Ik heb een tijdje geleden gekocht voor de ipad air 2.

This war of mine werkt erg goed op touch screen. En ik heb er heel veel uren aan besteedt. en is echt aan te raden als je een game zoekt met diepgang.

Eigenlijk is twom een rpg waarbij je geen held of slecherik bent. Maar een persoon dat op het verkeerde moment op de verkeerde plaats vindt. En de keuzes die je daarin maakt zijn daar erg grijs en geloofwaardig met echt effect op het verloop van het verhaal
TotalBiscuit heeft er destijds op de PC een WTF is..? video van gemaakt. Dat was wel de Steam/PC versie maar denk dat de core gameplay wel redelijk overeen komt. Vanuit het punt wat het probeert te maken voor War Child wel redelijk succesvol, maar als game zijn er wel wat issues ;)

https://www.youtube.com/watch?v=YNNAdTAM5os
This War of Mine is een zeer indrukwekkend spel, dat je niet snel zult vergeten. Zoals ik in de tekst probeer duidelijk te maken; je wordt er niet direct vrolijk van. Logisch, gezien het thema, maar de game is daarmee toch anders dan de meeste games, die bedoeld zijn om lol aan te beleven. Dat is hier niet het geval. Maar indrukwekkend is het zeker en als je met het bovenstaande kan leven ook zeker aan te raden. De prijs is aan de hoge kant, maar zoals waktak al aanhaalt, een deel van het geld gaat nar Warchild.
Snap alleen niet zo goed dat anno 2016 nog games gemaakt worden met de graphics van 30 jaar geleden.Zit je dan met je telefoon van 600 euro met een 4k display een beetje commondore 64 look-a-like games te spelen.
Het gaat lang niet altijd over de graphics, de gameplay is hierin veel belangrijker. Zou je liever een retro-look game spelen met veel inhoud en diepgang of een grafisch nabij-perfecte flappy bird?

Een combinatie van beide zou natuurlijk leuk zijn, maar persoonlijk hecht ikzelf meer waarde aan gameplay.
Nu speel ik niet heel veel games op mijn telefoon, en kom hier voornamelijk kijken of ik iets gemist heb, wat me wel langer dan 30 minuten bezig houdt. Maar ja, grafisch mag het lekker fris, duidelijk en scherp zijn.
Nu was ik er niet heel vroeg bij met gamen (ga maar buiten spelen was het motto) maar de eerste game die me echt in het geheugen gegrift staat is Leisure Suit Larry, de originele zeg maar. "knock on door" "sit on barstool" ect.

Nu had ik laatst met mijn broertje een paar potjes Bromaster gespeeld, heerlijke retro game die het jaren 80 stijltje flink op de hak zet. Elke actiefilm held uit die tijd tot nu, komt er in voor erg grappig gedaan. Ze heten dan bijvoorbeeld "Rambro" of "Bro Dredd" "Bro in black" ect.
Het pixel stijltje past hierbij, en het is ook geen game die je uren achter elkaar speelt.

Breng je een platformer uit, geeft het een kaal ouderwets pixel stijltje, en doet dan net alsof het zo hoort en niet omdat je lui bent. Ja ik vindt dat echt muf op zijn zachts gezegd.
Is het level design dan weer uitstekend, tjah, dan begrijp ik prima dat die kitty game hier ge-reviewed wordt.

Het hangt van de game af, even kort samen gevat. Want ik maak er weer n verhaal van. Jullie hebben allebei een punt dus.. zoeits.. nuttig dit.
Misschien omdat het verschil tussen een highend telefoon en een lowend telefoon GIGANTISCH is.. Enuh, op zulke kleine schermpjes zie je het verschil toch amper..
Ik speel liever een willekeurige Mega Man van het 8-16 bit tijdperk dan 99% van het huidige current/nextgen aanbod.
Mooie graphics maar nul gevoel.
En op de telefoon, leuk 4K schermen, complete overkill en zuig je batterij leeg in no time
De hoofdreden is nog altijd dat het gros van de mensen betere graphics helemaal niet lekker speelbaar kan weergeven, en dat mobile gewoon qua performance nog zwaar achterloopt op zelfs een simpele laptop met IGP.

Dat blijft ook nog wel even zo, als het al niet inherent is aan het formaat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 maart 2016 12:15]

Tja, zo snap ik niet waarom er ieder jaar nog een Fifa, Assasins Creed of Call of Duty uitkomt. Ik zie de verschillen tussen de games niet eens meer. Maar ze worden wel ieder jaar weer enorm goed verkocht. Er is gewoon een grote doelgroep voor, en d'r zal vast wel iets in de games zitten waardoor je toch steeds de nieuwe wilt hebben.

Zo snap ik niet waarom Kairosoft (iPhone / Android) zo onbekend is. Ze maken een soort tycoon/management spellen, maar dan voor een vast bedrag zonder microtransacties. Én ze zijn over het algemeen goed uitgebalanceerd. De gameplay is gewoon top, heb er inmiddels al meerdere aangeschaft. Gemiddeld speel ik zo'n spel een uur of 20, en ze kosten me 5 euro de stuk. Dat is goedkoop vermaak. En de reviews in de stores zijn over het algemeen ook lovend. Misschien zijn de games niet interessant voor de mainstream, maar ook hier is een doelgroep voor. Ik val hieronder bijvoorbeeld. (Nu ik eraan denk, die Kairosoft games zijn ook maar enkele templates die ze steeds in een ander thema steken. Mwa, kan een paragraaf terug toch wel ergens begrijpen ;) )

Mijn tante is dan weer helemaal verslaafd aan die 'zoek-het-object-in-dit-plaatje' spellen. M'n neefjes weer aan minecraft (wat ik zelf dan weer niets aan vind, maar tegelijkertijd wel terraria en starbound speel).

Er zijn zo enorm veel smaken, en voor ieder is er wat wils. Gelukkig maar, het zou anders snel eentonig worden.

Hoge specs kun je ook voor andere zaken willen, zoals een besturingssysteem dat gewoon snel blijft. Of interfaces die niet uit de jaren 90 stammen. Dat kost stiekem aardig wat processor kracht.
Ben benieuwd wanneer spellen 'eindelijk' eens video opties krijgen. Dan zijn de mensen met oude telefoons blij en krijgen de mensen met nieuwe gen telefoons eindelijk eens iets aardigs voor hun geld.
Ik heb het al wel eens gezien. Dead trigger sws en volgens mij heeft ashalt 8 ook video settings.
The Circular Force is ook beschikbaar voor Windows Phone 8.1, het artikel zegt dat het alleen beschikbaar is voor Windows 10 Phone. Dat is op twee manieren fout.
Gaan we dat aanpassen... Thx
Mijn top 3 beste mobile games:

1. Deck Heroes
2. Hearthstone
3. Mabinogi Duel


alle 3 aanraders!
Daar zit een duidelijke lijn in :)
En hier die van mij:

- Op de telefoon vrij weinig, want ik hou niet van gamen op mijn Galaxy S4.


iPad games:

- European War 4: Napoleon
- World Conqueror 3
- Glory of Generals
Nog een aanrader voor mensen die goede spellen zoeken! De game boeken serie "Sorcery" van Steve Jackson is prachtig vormgegeven door inkle studio's en zijn te downloaden in de play en app store.
Dat is inderdaad een aanrader. '80 Days' is ook echt een aanrader als je van dat soort games houdt, veel plezier mee gehad.
Ik vind het mooie spellen. Ook ben ik blij dat er ook een keer mobiele games worden aangehaald en niet alleen console en PC games.
Dhr. Kampen van Prrr.pl is trouwens Emiel van Gamekings. ;)
Vorige week veel plezier beleefd aan lifeline, érg leuke gameplay! (playstore linkje)

Kort samengevat stuur je tekst berichtjes naar een astronaut die op de maan is gecrashed. Hij vraagt steeds advies aan jou en aan de hand van twee keuzes die je elke keer krijgt kun jij zijn avonturen bepalen.

Hier een review die de text-based game goed beschrijft.

[Reactie gewijzigd door karazz op 8 maart 2016 09:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*