Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Mobile Games Special

Zes winterse games op een rij

Crossy Road

Vrijwel gelijk met de publicatie van dit artikel kwam een groot deel van de Benelux onder een mooi, winters sneeuwdek te liggen. Nu kun je naar buiten en sneeuwballen gooien, maar dat doe je ook niet hele dagen lang. Wat kun je nog meer doen? Je kan bijvoorbeeld met een chocomel onderuit gaan zitten en met je telefoon of tablet in de hand lekker even gamen. Mocht je daarbij op zoek zijn naar iets nieuws, dan helpen we je op weg. We zetten een aantal recente games op een rij, die allemaal de afgelopen wintermaanden op de markt zijn verschenen. We hebben aan de voornaamste bloedgroepen gedacht, met games voor iOS, Android en Windows Phone.

Header Crossy Road
Titel Crossy Road Score
Platform iOS, Android
Prijs gratis

Het hoeft bij mobile games natuurlijk niet altijd even ingewikkeld te worden. Juist de simpele games kunnen het meest verslavend zijn. Denk aan Flappy Bird, dat in korte tijd miljoenen spelers wist te trekken. In hetzelfde genre moet je ook Crossy Road zoeken. De twee hebben wel iets weg van elkaar, hoewel Crossy Road - voor wie zijn klassiekers kent - eerder op het aloude Frogger lijkt, maar dan in een eindeloze versie.

Bij Frogger was het zaak om met een kikker ongeschonden de overkant te halen. In Crossy Road is er geen overkant. Er zijn steeds weer nieuwe verkeersbanen om over te steken, in een eindeloze opeenvolging. Je speelt ook niet met een kikker, maar met een kip. Althans; je begint met een kip en breidt je arsenaal gedurende de game gestaag uit. Daarbij komen diverse soorten kikkers alsnog al snel om de hoek kijken.

Het is idee is dus heel simpel. Net als in Frogger word je geconfronteerd met verschillende obstakels; een autoweg, een meerbaans snelweg, een spoorbaan of een waterweg. Steeds zijn ze gescheiden door een veilige strook groen waar je heel even op adem kunt komen. Behalve op dat groen rijdt of vaart overal verkeer. Op de wegen gaat het om personenauto's, vrachtwagens en treinen die je kleine kippetje allemaal met het grootste gemak plat rijden. Dan is het einde poging en kun je weer opnieuw beginnen. Bij de waterwegen werkt het - net als bij Frogger - andersom. Daar dien je juist op het voorbij drijvende hout te springen in plaats van het te vermijden.

Het verschil met Frogger is dat er veel meer tijdsdruk zit op Crossy Road. Daar komt ook de vergelijking met Flappy Bird en veel andere mobile games om de hoek kijken; in Crossy Road staat het speelveld niet stil. Je avatar verdwijnt langzaam onderaan uit beeld als je niet snel genoeg oversteekt. Je kunt dus wel wachten tot je veilig over kunt steken, maar niet te lang. Daarmee is Crossy Road ook spannender dan Frogger, maar tegelijkertijd wat tactischer dan Flappy Bird. Het doel is hetzelfde als in Flappy Bird; zoveel mogelijk hindernissen overwinnen. Dat is wat telt; hoeveel verkeersbanen weet je te overleven. Je high score staat steeds bovenin beeld en mocht je online spelen, dan kun je die ook delen met je vrienden.

Onderweg verdien je overigens credits en bij elke 100c die je gespaard hebt, kun je een nieuwe avatar bemachtigen. Daar zijn er tientallen van. Je kunt ze ook kopen. De verschillende avatars hebben invloed op de omgeving. Zo zijn er diverse avatars die de dag in de nacht veranderen. Maar je kunt het ook nog wat leuker maken. Zo is er een Mad Wizard die random bomen opblaast. Het is één van de redenen waarom je Crossy Road blijft spelen; het is spannender en afwisselender dan Flappy Bird, minder frustrerend en vooral mooier om te zien, met een vrolijk en kleurrijk uiterlijk dat een beetje doet denken aan Minecraft. Bovendien gaat de random gegenereerde spelwereld niet snel vervelen. Je weet immers nooit precies welke hindernissen je kippetje moet zien te passeren. De reclame die je tussendoor voorgeschoteld krijgt is irritant doordat je hem uit moet zitten, maar bij een gratis speelbare game mogen we daar natuurlijk eigenlijk niet te hard over klagen.

De Android-versie van Crossy Road is net uit, maar de game is al een paar maanden voor iOS beschikbaar. Vandaar dat zowel in de App Store als de Play Store al tientallen clones van de game zijn te vinden. In de Android-versie is de exclusieve Android Andy Robot als speelbaar character opgenomen .

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.