Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Mobile Games Special

Zomerse gametips voor iOS en Android

Inleiding

Hoewel het weer buiten niet altijd meewerkt, is het toch echt zomer in Nederland en België, en dat betekent dat de vakantie weer voor de deur staat. Uurtjes doden in het vliegtuig, in de auto of gewoon op een stoel voor de tent? Daar hebben we sinds jaar en dag natuurlijk mobiele games voor. En ga je niet op vakantie, dan is dit misschien wel het moment om te profiteren van de wat rustigere treinen in deze periode. Als je nu misschien wel een keer kunt zitten, zien wij geen reden meer om niet even een van de volgende games uit te proberen!

Die titels zijn voornamelijk mobile games die bij de Tweakers-redactie om verschillende redenen zijn opgevallen. Het is nadrukkelijk geen vergelijkend warenonderzoek, want de games verschillen natuurlijk enorm. Het ene spel leent zich uitstekend voor 'even snel' een potje van tien minuten, een ander spel speel je misschien eerder een langere tijd achter elkaar. De verzameling is ook niet bedoeld als round-up van de beste mobile games. Ook wij hebben immers lang niet alle beschikbare mobile games gespeeld, en dus zou het heel goed kunnen dat er nog diverse andere noemenswaardige games rondzwerven in Google Play of de app-winkels van Apple en Microsoft.

Oplettende lezers weten: dit is niet de eerste keer dat we een 'mobile games special' hebben gepubliceerd. Vorig jaar kwam in augustus een soortgelijk artikel online waarvan de redactie, zo bleek achteraf, nog veel kon leren. De balans tussen de diverse mobiele platformen was bijvoorbeeld volledig zoek, waardoor die publicatie vooral een iOS-special leek. Mede dankzij de vorig jaar verkregen feedback hebben we er dit keer extra op gelet dat ook Android, toch het mobiele platform met het grootste marktaandeel, voldoende aan bod komt. De realiteit blijft dat veel ontwikkelaars hun mobile games eerst beschikbaar maken voor iOS, maar het merendeel van de besproken games is ook verkrijgbaar en door ons gespeeld op Android.

Met een goede vertegenwoordiging voor iOS en Android is de logische vervolgvraag: waar is Windows Phone? Dat platform is helaas afwezig. Zoals bekend is het aanbod mobile games immens, zeker als je het aanbod van iOS, Android en Windows Phone bij elkaar optelt. We hebben er daarom voor gekozen ons te richten op de twee grootste mobiele platformen. Dat zijn Android en iOS, en waar mogelijk bespreken we games die op beide platformen zijn verschenen. Helaas viel Windows Phone hierdoor buiten de boot. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat dat voor een volgende mobile games special opnieuw geldt.