×

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Mobile games: wat Tweakers deze zomer speelt

Door , 163 reacties

Halo: Spartan Assault

Wat doe je als het zomer is, er nauwelijks nieuwe games zijn om te spelen, en het eigenlijk ook te warm is om op je bank voor je televisie te hangen? Dan pak je je iPad, Surface of ander mobiel apparaat en ga je kijken of er nog leuke mobile games zijn, want in die categorie verschijnen wekelijks noemenswaardige titels. Dat is precies wat de Tweakers-redactie de afgelopen weken heeft gedaan. In dit artikel zetten we een aantal van die noemenswaardig games op een rij. Betekent het dat dit de absoluut beste games zijn? Natuurlijk niet. Zie het als een suggestie, een kleine blik in de catalogus van games die te downloaden zijn. En laten we dan maar aftrappen met een product van Nederlandse bodem.

Gamesredacteuren Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch bespreken de games uit dit artikel.

Halo: Spartan Assault

Het is vooral stoer dat een Nederlandse studio een heuse Halo-game heeft gemaakt. Vanguard Games uit Amsterdam heeft net Halo: Spartan Assault afgeleverd, dat verschijnt als app voor Windows 8, Windows RT en Windows Phone 8. Dat is ook meteen het grootste nadeel van de game; hij is voor niet zoveel apparaten beschikbaar. Hij draait wel op Windows 8, maar de game is echt gemaakt voor touch-apparaten en het marktaandeel van RT en Windows Phone 8 is nog niet zo heel groot. De game is op Windows 8 overigens ook te spelen met een muis en toetsenbord, maar nog niet met een controller, hoewel aan een patch gewerkt wordt die dat mogelijk maakt. Uiteraard wil Microsoft Spartan Assault gebruiken om de markt voor de touch-apparaten te vergroten, maar het is zonde dat de game nu zo'n klein publiek heeft.

Halo: Spartan Assault Halo: Spartan Assault Halo: Spartan Assault

Covenant

Toch is er wel verschil met een game als Gatling Gears, want hier heb je - zoals dat hoort in Halo - veel minder munitie. In de meeste 'twin stick'-shooters kun je een haast oneindig aantal kogels spuien. Dat hoort niet in Halo en dus moet je in Spartan Assault zuinig zijn. Of overstappen op wapens van de Covenant, die je op kunt pikken op het slagveld.

Spartan Assault is dus een echte Halo-game en dat is mooi. Er is veel dat heel vertrouwd aanvoelt. Je kunt wisselen tussen twee wapens, je kunt twee soorten granaten bij je dragen en je kunt zelfs tegenstanders een beuk verkopen, want ook dat hoort bij Halo. De typische Halo-drie-eenheid 'wapen leeg schieten, granaat gooien en beuken verkopen' is dus keurig netjes overgenomen. Je kunt alleen niet springen, al zul je dat door de top down-view niet echt missen. Verder zijn er turrets die je over kunt nemen en alle van Halo bekende voertuigen waar je in en weer uit kunt stappen.

Halo: Spartan Assault.

Extra betalen

Bovendien zit er een aardig upgrade-pad in de game. Je krijgt xp in de missies die je uitvoert en per missie kun je brons, zilver of goud winnen. Je kunt vooraf zelfs bepalen dat je de missie extra moeilijk wilt maken om extra xp te verdienen. Daar zit ook de grootste adder onder het gras, want de meeste upgrades moet je kopen. Met xp kun je de eenvoudiger upgrades, zoals betere wapens, verdienen, maar voor de spullen waar je echt iets aan hebt moet je dokken. Dat is niet veel; voor twee euro vijftig koop je 500 credits, en een goed wapen koop je voor minder dan 100 credits, maar toch.

We zijn dus niet helemaal positief over Halo: Spartan Assault. Het is een echte Halo-game waarin je afhankelijk bent van de klassieke driehoek 'guns, grenades en melee'. De game ziet er bovendien goed en vooral heel herkenbaar uit. Het is alleen jammer dat hij niet voor iOS en Android verschijnt en helemaal jammer is dat de meeste upgrades gekocht moeten worden, terwijl je al 6 euro voor het spel hebt betaald. Tot slot: het verhaal in Spartan Assault speelt ergens in het gat tussen Halo 3 en 4, een periode waarin het lot van Master Chief onbekend is. Master Chief zit dan ook niet in de game en dat is jammer. Erg jammer zelfs. De sfeer en gameplay zijn wel 'erg Halo', maar zonder Master Chief komt het verhaal nooit echt tot leven. Het blijft toch een verzameling van 25 losse levels. Die zien er prima uit, zijn spannend en prima te spelen, maar toch.

Titel Halo: Spartan Assault
Platform Windows 8, Windows Phone 8
Releasedatum 18 juli 2013