Microsoft Surface RT 32GB + Touch Cover Zwart Review

matthewk 8 oktober 2013, 1.621 views

Microsoft Surface RT 32GB + Touch Cover Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • WiFi bereik
  • Kwaliteit van apps
  • Innovatief, zowel in vormgeving als in uitvoering
  • Windows ecosysteem
  • Semantiek
  • Uitgebreid office pakket
  • Kickstand

Minpunten

• Verwachtingen batterij lagen hoger
  • Enkele handige apps ontbreken
  • Veel geheugen ingenomen door Windows 8

Sinds de Surface werd gereleased in Nederland en BelgiŰ was ik er al laaiend enthousiast over. Een intu´tief toestel met zowat het meest innovatieve en meest gebruiksvriendelijke OS in de laatste jaren; Windows 8. Ja, dat is mijn mening. Windows 8 bashen is namelijk een sport geworden op tweakers, dus ben jij zo'n zuurpruim die graag azijn pist omdat het kan maar niet zonodig met de juiste onderbouwing dan wijs ik je nu liever de deur, want de kracht van deze tablet ligt namelijk in dit prachtige OS. Omdat ik regelmatig met Android aan de slag ga, zal ik regelmatig de vergelijking met mijn Android tablet aanhalen.

Waarom een Surface?

Ik heb ondertussen al een heel game systeem gebouwd, waardoor mijn gaming laptop (nu te koop op tweakers) overbodig werd. Ik ben al langer op zoek geweest naar een tablet die alles kon. Een tablet die eigenlijk laptop capaciteiten heeft. Ik heb namelijk bij Android altijd de limieten van het mobiele OS waar ik tegenaan loop. Daarnaast voelt Android ook niet zo intu´tief aan in mijn ogen. Dit zeg ik nog steeds, na ondertussen 7 Android telefoons te hebben gehad en 2 Android tablets. Ik ben altijd al een heuse Windows fan geweest. Vooral toen Windows 8 uitkwam ben ik als eerste overgestapt en in plaats van mij te ergeren aan de verandering heb ik mijzelf volledig opnieuw leren omgaan met een PC. Want dat is Windows 8: Een compleet nieuwe manier van bedienen. Dit beviel mij enorm en na twee weken was zowel ik als mijn gezinsgenoten en zelfs ouders zijn dankzij het gebruiksgemak volledig weg met W8. Alle apparaten werden overgezet, maar ik zat nog steeds met die android toestellen. Ik wou een volledige overstap naar het Windows ecosysteem realiseren, maar kon door onder andere recente aankopen niet meteen opnieuw de kosten induiken. Hierbij dus wel, en de volgende aankoop wordt ongetwijfeld een windows phone om het eco systeem af te maken

Hardware
De Microsoft Surface biedt een fantastische bouwkwaliteit. Na het vasthouden van vele inferieure Android apparaten met een zeer plasticy feel - ook de iPad trouwens -, was het raar om de magnesium-based tablet vast te houden.

Het geeft echter het gevoel van degelijkheid en ligt ook beter in de hand. De achterkant bekrast ook veel minder snel, wat natuurlijk ook een zeer groot voordeel is.

Er zijn verschillende aansluitingen te vinden. Zo bevat de Surface een USB aansluiting, een SD-slot, een micro-HDMI aansluiting en een magnetische oplader aansluiting. Deze laatste is goed afgekeken van de concurrentie, al moet ik hier wel aanhalen dat de kabel goed ingepast moet worden voor hij daadwerkelijk oplaadt. Als afsluiter is er ook nog een 3.5 mm jack.

Batterij: Ik moet zeggen dat ik overall tevreden moet zijn over de batterijduur. Echter had ik er meer van verwacht. Een exacte meting heb ik nog niet gedaan, maar de eerste resultaten wijzen erop dat, indien wifi wordt gebruikt, de 8 uur niet wordt gehaald. Dit is op zich geen gigantisch probleem, maar ik had meer verwacht. Zes uur moet probleemloos te halen zijn, of dit aan mijn intensieve gebruik ligt weet ik niet.

De camera is niet van de hoogste kwaliteit. Ik had in ieder geval meer verwacht ervan. Wel is het leuk hoe je in skype tussen de front en back camera kan switchen door op je eigen portret te klikken. De kwaliteit qua belichting is trouwens zeer goed. 'S avonds compenseert het beeld de donkerte en wordt het beeld vanzelf lichter.

Software
Windows 8 is , zoals ik reeds stelde, een innovatief en prachtig ecosysteem dat op elk platform een fantastische werkomgeving aflevert. Op touch schermen komt het echter pas echt volledig tot zijn glorieuze recht. Onterecht wordt Windows 8 op de Surface RT afgeschreven als een incompleet systeem, omdat je geen third party apps kan installeren. Hier ben ik het niet mee akkoord.

Ja, het is niet volledig, maar je koopt een tablet en geen PC. Daarnaast is de ARM based Tegra 3 processor niet gemaakt om die third party apps te draaien. Dit is een kritiek die de iPad niet krijgt, dus de RT mag dit ook niet krijgen imho. Het is een vals argument aangehaald door andere reviewers die de tablet als laptop beoordeelden ipv de tablet die hij is.

Het Windows eco systeem biedt een voordeel inzake semantiek. De integratie van de verschillende systemen zorgt ervoor dat je gewoon op je PC verder kan als je jouw tablet afsluit. Dit was exact waar ik naar op zoek was, vooral in combinatie met office. Op zowel Android als Apple is dit mogelijk, maar het werkt niet out-of-the-box zonder instellen zoals dit bij RT het geval is en biedt dus minder kopzorgen. Overigens las ik in andere reviews dat het instellen bij het opstarten een uur duurde. Bij mij was dit letterlijk vijf minuten. Het gaat hier enkel om het selecteren van voorkeuren inzake je account en de kleurtjes die je wil hebben. Dan heb ik trouwens niet eens de express installatie gekozen. Of dit ligt aan het feit dat ik mijn surface bij Surfspot heb gekocht kan misschien een verklaring geven.

De kracht van deze tablet ligt echter vooral in zijn zakelijke toepassingen vind ik. De volledige office suite (binnenkort ook outlook RT met exchange) is beschikbaar en ik maak hier ook gretig gebruik van. Het is daarom naar mijn mening ook de meest productieve laptop, en daar was ik ook naar op zoek. Sure, je kan goede spellen als Halo spelen, maar naar mijn mening koop je daar weer een ander apparaat voor.

Spellen vind ik dan wel de achilleshiel van Windows 8. Dat er Microsoft games in verschijnen is logisch, maar ik mis enkele EA games kleppers. Cut the rope en consoorten zijn aanwezig, maar dat soort games zijn al lang niet meer relevant in deze markt. Een tegra 3 is daarnaast te krachtig om deze spelen nog als een uitdaging te zien.

Qua apps doet Windows 8 het trouwens lang niet zo slecht als de massa reviewers claimt. Dit komt waarschijnlijk eerder door het gebrek aan echte reviewers die - zoals eerder gesteld - de tijd hebben genomen om zich het OS eigen te maken alvorens tot een conclusie te komen. Ik heb namelijk qua apps alles wat ik me kan wensen. Het belang van Limburg, een lokale krant, heeft zelfs een prachtige applicatie die navigeert als een echte krant. Daarnaast ontbreken Facebook, twitter,dropbox, teamviewer, ING, Rabo niet. Een aanrader is trouwens Amazon Kindle en FilmOn.

De apps zien er allemaal fantastisch uit. Windows 8 heeft met het flat design dan ook een hattrick gescoord. Je ziet zelf hoe ook Apple nu is overgestapt op flat design met iOS. De omgekeerde wereld, IT sector op zijn kop :p.

Twijfel niet, koop die surface meteen. Het is zowat het meest onderschatte stukje technologie van het moment.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB + Touch Cover Zwart?

Reviews door de redactie

Super om te horen dat andere gebruikers hetzelfde gevoel als ik hebben bij dit product.
Thanks! _/-\o_
Zeer leuke review.
Ik zou je lay-out een beetje opfrissen nog. Er zijn geen verschillen te zien tussen je titeltjes en je tekst. Maakt het onhandig om even te scrollen zoals ik net deed na het gelezen te hebben.

Batterijduur meer in detail is altijd wel leuk. Laadtijd misschien ook als je dit zou weten bekijken.

Verder hoe je de wisseling ervaart tussen desktop en metro ben ik benieuwd naar.

Zelf ben ik ook heel tevreden over windows 8 (zie mijn review erover maar). Die geeft zowat hetzelfde weer als jij zegt.